eitaa logo
کرسی های آزاد اندیشی و گام دوم انقلاب
68 دنبال‌کننده
57 عکس
10 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیح علائم نمودار در پیام بالا☝️
📚 توضیح علایم نمودار 1️⃣برای انگشت اول «عذاب اخروی خاصی» است که با «آ» مشخص شده است و از ترکیب «عذاب نوع نیت» و عذاب نوع عمل» تشکیل شده است و اندازه آ برای هر انگشتی از انگشت های پنج گانه و برای هر فردی و در هر شرایطی ممکن است متفاوت باشد. 2️⃣برای کسی که یک انگشت او قطع شده و انگشت دوم او هم قطع می شود، عذاب اخروی خاصی است که با «ب» مشخص می شود و ... . نیت گناه، عذاب ندارد، اما نیتی که به کار بینجامد، سبب افزایش یا کاهش عذاب متناظر با آن نیت می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا و سلام 📚کرسی فقه انتخابات در موضوع «تکلیف یا نتیجه» جلسه چهارم؛ با سرفصل «مزیت تکلیف نقلی» ✅ ارائه حجة الاسلام ابوالفضل امامی دکترای فقه سیاسی
1.05M
صوت2: ارزش تکلیف نقلی (ثابت شده با فقه) برای ما: آ. اطمینان به حجت بودن آن؛ ب. انگیزه بخشی بیشتر به سب صادر شدن دستور از یک بزرگ و اعتماد به وعده الهی
🔥طاق زدن تکلیف الهی با نتیجه مظنون به سبب بی اعتمادی به وعده الهی امام خامنه ای: «به وعده الهی باید اعتماد کرد. خدای متعال در سوره «انّا فتحنا» میفرماید: «و یعذّب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظّانّین باللَّه ظنّ السّوء»؛ خصوصیت منافق و مشرک از جمله این است که به خدا سوءظن دارند، وعده الهی را قبول ندارند، باور ندارند. اینکه خدا میگوید: «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»، این را آدم مؤمن با همه وجود قبول دارد؛ منافق این را قبول ندارد. خداوند میفرماید: «علیهم دائرة السّوء و غضب اللَّه علیهم و لعنهم و اعدّ لهم جهنّم و ساءت مصیرا». کسانی که به خدا سوءظن دارند، وضعیتشان اینجور است. امام به وعده الهی اطمینان داشت. ما برای خدا مجاهدت میکنیم، قدم برای خدا برمیداریم، همه تلاش خودمان را به میدان می آوریم؛ نتیجه را خدای متعال - آنچنان که وعده فرموده است - تحقق خواهد داد. ما برای تکلیف کار می کنیم؛ اما خدای متعال بر همین عمل برای تکلیف، بهترین نتیجه را به ما خواهد داد. این یکی از خصوصیات مشی امام و خط امام است. راه انقلاب، صراط مستقیم انقلاب این است». ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ پایان بحث؛ الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا و سلام 📚کرسی فقه انتخابات در موضوع «تکلیف یا نتیجه» جلسه پنجم؛ با سرفصل «احساس تکلیف» ✅ ارائه حجة الاسلام ابوالفضل امامی دکترای فقه سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای: ✅ هنر ملت ایران و مردم شهر ها و حوزه های انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند #اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب؛ دردشناسترین و دردمند ترین نسبت به نیازهای مردم را انتخاب کنند." 1 اسفند 74
هدایت شده از کوچکی نژاد
با سلام گاهی وقتها شبهه یا یک سوال این قدر روان وساده مطرح میشود که جوابهای مبهم یا سخت نمتونه اون سوال رو از ذهن پاک کنه..لذا سوال رو همه فهمیدن ولی جواب رو مطمینا همه نه...لذا یک شبهه و سوال به ذهنها افزوده شد بدون جواب..فتامل
سلام و ادب پاسخ این است که وقتی سه انگشت زن قطع شود، دیه اش 30 شتر است در این دنیا و چیزهای دیگری در آخرت. اما وقتی چهار انگشت زن قطع شود، دیه اش 20 شتر است در دنیا و چیزهای دیگری در آخرت. پس با قطع شدن انگشت چهارم زن، کیفر فرد کمتر نمی شود، بیتشر می شود، منتها کیفر دنیایی اش نصف می شود اما کیفراخروی اش بیشتر می شود. زن نیز که در دنیا دریافت دیه اش از چهل تا به 20 تا می رسد، در عوض دریافت اخروی اش بیشتر می شود. بنابراین دو بحث در میان است: یکی دیه دنیایی که در روایت محل سخن است و یکی دیه اخروی که در این روایت سخنی از ان نیست. زیرا این روایت دارد نظام کیفری مربوط به دنیا را می گوید. نه کل نظام کیفری اسلام را. 💠 پس دیه قطع چهار انگشت زن در دنیا چنین است نه به طور کلی. ✅ هنگامی می توان این حکم را فکر ستیز و ضد عقل دانست که به طور کلی د رنظام کیفری اسلام ارزش هر انگشت زن 10 شتر باشد ولی ارزش 4 انگشت وی 20 شتر باشد. آیا شبهه حل شد؟
5️⃣ احساس تکلیف خداوند می فرماید: «إن تتقو الله یجعل لکم فرقاناً» بصیرت در گرو تقوا است؛ اما بصیرت کافی نیست؛ این بصیرت را باید به کار بست و دشواری عمل به تکلیف را به جان خرید؛ به بیان امام خامنه ای دقت کنید:👇 🌹«مردم قم زودتر از دیگران احساس تکلیف کردند، اوضاع را شناختند، مسئولیت را حس کردند و به میدان آمدند؛ اینها خیلی مهم است. هم شناختن اوضاع مهم است - بصیرت میخواهد - هم احساس تکلیف کردن مهم است؛ روح تعهد و ایمان میخواهد که انسان احساس تکلیف کند. بعضی هستند، می‌بینند حوادث تکان‌دهنده را، می‌بینند نقشه‌های دشمن را؛ اما احساس تکلیف نمیکنند، تکان نمی خورند. بعضی هستند، می‌بینند که دشمن جبهه‌آرائی کرده است. خوب، وقتی دشمن جبهه می‌آراید، باید ما هم در مقابل، احساس تکلیف کنیم؛ این لازمه تعهد است، لازمه ایمان است. بعضی این احساس را ندارند. البته در ملت عزیز ایران این روحیه بود، با حرکت اسلامی و نهضت اسلامی تقویت شد، ریشه‌دار شد و در انقلاب خودش را نشان داد؛ لیکن جاها مختلف بودند. قمی‌ها جلو بودند. در نوزده دی احساس تکلیف کردند و آمدند توی میدان. خوب، میدان هم میدان آسانی نبود - میدان سختی بود - مواجهه با گلوله بود، مواجهه با سرکوب خشن دستگاه پلیس و امنیت رژیم طاغوت بود، به کسی رحم نمی کردند؛ اما قمی‌ها آمدند داخل میدان. این بصیرت، این احساس تکلیف، این حضور در میدان، سیلی محکمی بود به دشمنان». ۸۹/۱۰/۱۹ 📚 انتخاب اصلح، تکلیف است! فقه انتخابات
🌕 احساس تکلیف به موقع بسیار مهم است، چنان که مردم قم احساس تکلیف کردند و پشت سر آنها تبریز و یزد هم حرکت کرد و انقلاب به ثمر رسید. این پیشگامی و احساس تکلیف نخست، بسیار مهم است. الان هم برخی از ماها تکالیفی را درک می کنیم، اما احساس تکلیف نمی کنیم و رنج تکلیف گرایی را به جان نمی خریم. بله همین الان. 📚 انتخاب اصلح، تکلیف است! فقه انتخابات
🌹بازماندگان عاشورا، بازماندگان دفاع مقدس و بازماندگان دفاع از حرم و حریم حضرت زینب، منتظرند، اما منتظر چه؟ منتظر شناخت وظیفه و انجام وظیفه. دیدن وظیفه به اندازه دیدن خود امام زمان (عج) مهمتر است؛ چون دیدن آقا در این زمان، لزوماً وظیفه ما نیست، ولی دیدن وظیفه، وظیفه ما است. ندیدن وظیفه ای که خود را به ما نشان می دهد، از چشم بستن بر دیدن امام زمان هم بدتر است. اگر شکر بورزیم، خداوند رشد ما را زیاد می کند و اگر حق پوشی کنیم، پایان راهش عذاب الهی است. 📚وظیفه ما در انتخابات چیست؟ 👈آ. شرکت و تلاش برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند؛ 👈ب. انتخاب اصلح از راه؛ 👈ج. شناخت معیارهای نشان دهنده اصلح؛ 👈د. و سپس تطبیق عالمانه آن بر کسانی که اجمالا دارای صلاحیت شناخته می شوند. 🌹شناخت این وظایف و «احساس وظیفه ای که در قبال این امور» متوجه ما است، اینک وظیفه ما است. رد وظیفه از رد تماشای خود امام زمان (عج) بدتر است. 📚 انتخاب اصلح، تکلیف است! فقه انتخابات
امام خامنه ای: «[من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ] و منهم من #ینتظر». «ینتظر» یعنی چه؟ یعنی منتظر مردن اند؟ نه، یعنی #منتظر_انجام_وظیفه‌اند؛ کجا وظیفه آنها را صدا خواهد زد، تا آن‌جا حاضر باشند. ما باید منتظر انجام وظیفه باشیم. هرچه که #تکلیف_الهی ما ایجاب کرد، بخواهیم آن را انجام بدهیم. #این، ما را #پیروز خواهد کرد و به #موفقیت_بزرگ خواهد رساند.» ۱۳۷۰/۰۶/۲۷ در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه. 📚 انتخاب اصلح، تکلیف است! فقه انتخابات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خمینی در منشور روحانیت: «تأخیر در رسیدن به همه #اهداف دلیل نمی‏شود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به‏ ادای #تکلیف و وظیفه‏ ایم نه مأمور به‏ #نتیجه. اگر همه انبیا و معصومین- علیهم السلام- در #زمان و #مکان خود #مکلف_به_نتیجه بودند، هر گز نمی‏ بایست از فضای بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از #اهداف_کلی و #بلند_مدتی که هر گز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند.» 3 اسفند 1367؛ صحیفه امام، ج‏21، ص 284 و 285. ✅ انتخاب اصلح، تکلیف است؛ فقه انتخابات
🌹 تمرین 👈به تناقض نمایی بین کلام امام خمینی و امام خامنه ای و بین دو کلام از خود امام خامنه ای توجه کنید و سعی کنید پاسخ آن را بیابید. این بحث مربوط به سرفصل هفتم می باشد.👇👇 📚 انتخاب اصلح، تکلیف است! فقه انتخابات