به یاد خواهرمان #میثاق_رحمانی، جهت شرکت در ختم قرآن، صلوات، فاتحه، ذکر لا اله الا الله و... از طریق پیوند زیر، اقدام کنید.
👇
https://iporse.ir/6251613
بخوانیم تا برایمان بخوانند...
نماز لیلة الدفن: میثاق بنت مهدی
مدام، مجلهای در جهان ادبیات داستانی است.
هر دو ماه، شمارهٔ جدیدی از آن متولد میشود. هر شماره یک موضوع محوری دارد که تمامی مطالب مجله، در حالوهوای شناخت بهترِ آن موضوع است.
آهسته آهسته، با مدام بیشتر آشنا خواهید شد.
مدام؛ یک ماجرای دنبالهدار | @modaam_magazine
#کتاب مارش میرا
این داستان بر اساس واقعیت است...
واقعیتی بسیار تلخ و کشنده
داستان، سرگذشت یک گروه هفت نفره از چندهزار مسلمانی را روایت میکند که برای بقا از شهر تصرف شده سربرنیتسا خارج شدند و به سمت سرزمینهای آزاد حرکت کردند.
کتاب صوتی را گوش دادم، که با افکتهای صوتی و صداسازی برای شخصیتها، توانست مرا با داستان همراه کند.
اگر دنبال روحیه مقاومت میگردید، این کتاب امیدتان را ناامید میکند. آن مقاومت و آن شعف مبارزه که زمان دفاع مقدس در شهرهای جنوبی کشورمان داشتیم، اصلا جایی در این کتاب ندارد.
ولی برای دیدن روح خشن جنگ و دیدن چهره واقعی متقلب سازمانهای بینالمللی، جنگ بوسنی یکی از مهمترین سندهای قرن اخیر است.
بررسی کتاب از نظر تکنیکی، برای من لزومی ندارد؛ چون اصلا به این دلیل کتاب را نخواندم. ولی فقط یک نکته که خیلی پررنگ و آزاردهنده بود، کشمکشهای بیجان در موقعیتهایی با پتانسیل کشمکشهای طولانی و سخت بود. شما خودتان تصور کنید، یک گروه هفت نفره که باید مسیری جنگلی را برای آزادی طی کنند، درحالیکه اطرافشان پر از سربازان دشمن است که اگر گرفتار شوند، دستگیر و یا کشته میشوند. همین کافیست تا موقعیتی نفسگیر خلق شود. ولی نویسنده در نشان دادن این نفسگیری موفق نبوده است.
#چند_از_چند
[هفت از بیست]
•۸•
#فیلم انجمن شاعران مرده
داستانی با ایده نگاه جدید به همه چیز در یک فضای کاملا پادگانی و البته نمیشود که وقتی حرف از خشکی و بیمنطقی میشود، حرفی از دین نباشد!!
شما وقتی مخاطب دنیای فیلمها میشوید، باید بپذیرید که دین، یک چیز خشن، بیمنطق، خشک و کاملا بیهوده است که زندگیهای ما را تلف میکند. و هرکس که بیاید با این موارد مبارزه کند، میشود قهرمان!!!
خب...
داستان سرراست و سادهای داشت. از جای درستی شروع و به جای درستی ختم شد. پیرنگ حساب شده و شخصیتهای کاملا متفاوت و کار شده؛البته در این زمانه، این نوع شخصیتها خیلی به تیپ نزدیک شدهاند.
یک نکته:
هرچیزی را که میخواهید در جامعه جابیندازید، از سینما کمک بگیرید. سینما تصویر جامعه فرداست.
این فیلم در ۱۹۸۹ ساخته شده و ما امروز همین فیلم را داریم زندگی میکنیم!
27.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این سکانس و دیالوگها مرا پرت کرد به دوران نوجوانی خودم؛ وقتی که ۱۶-۱۷ ساله بودم.
آن روزها نمیتوانستم حرف مخالفی را بپذیرم. فکرمیکردم خیلی میفهمم. فکر میکردم مامان هرچی میگوید، انگار با من سرجنگ دارد.
حالا که از دور نگاه میکنم، بهتر میفهمم که مامان از چه زاویهای نگاه میکرد و من توانایی دیدن نداشتم.
البته باید اشاره کنم مامان من هیچوقت مخالفت بیمنطق نداشت و ندارد. و واقعا باید دست و پایش را ببوسم که هر خطایی هم که کردم، با همه اذیتهایم، بازهم همراهم بود و مرا از دردسرهایی که خودم درست کرده بودم نجات داد.
#کتاب خال سیاه عربی...
پارسال در ایام حج، خانم غفارحدادی با استوریهای سفرنامه حجشان، باعث شدند نسبت به حج علاقه قلبی پیدا کنم. از شما چه پنهان؛ تا قبل از آن حج را دوست نداشتم. بهخاطر شرایط خفقان آل سعود خصوصا برای شیعیان. بچهتر که بودم، میگفتم: من تا اینا حاکم باشن، مکه نمیرم. ولی از سال گذشته، حال و هوای دلم جور دیگری است.
امسال که به موسم حج نزدیک شدیم، سراغ صفحههای اینستاگرام زائران بیتالله را گرفتم و مثل پارسال، مناسک حج را دنبال کردم. و این حال معنوی دلانگیز با خواندن کتاب خال سیاه عربی کامل شد.
زبان روان و پر از لطافت آقای حامد عسگری، کاری میکند که اصلا نتوانی کتاب را زمین بگذاری. یکسره هم که بخوانی، انگار یک ظرف پر از شهد شیرین را یکجا سر کشیدی و زود تمام میشود.
مطابق اعمال روزهای حج، تقسیم بندی کردم و روز بعد از عید قربان کتاب به پایان رسید.
تصویرسازیهای فوقالعاده متن، تشبیههایی که تو را شگفتزده میکند، جزئیات سفر و چشم متفاوت بین نویسنده، مواد سازنده این شیرینی است.
اگر تا به حال نخواندید، سال دیگر در ایام حج بخوانید. خیلی طعمش متفاوت خواهد بود.
#چند_از_چند
[هشت از بیست]
من برای بزرگ شدن نقشه های بسیار زیادی توی سرم داشتم. بزرگ شدن مساوی بود با جدی رفتار کردن در شرایط مهم، طبق اصول و برنامه پیش رفتن، تنهایی از پس کارها برآمدن و خیلی چیزهای دیگر. حتی فکرمیکردم کنکور که بدهم، جزء آدم بزرگها حساب میشوم.
اما الان سه چهارسالی میشود که هر روز بزرگ میشوم. نه طبق قاعده و فکر کودکانهام. یک قانون و وضعیت جدید توی ذهنم شکل گرفته: بزرگ شدن یعنی درک چیزهای بیشتر از زندگی!!
عمیق شدن در زندگی، تعریف جدید من از بزرگ شدن است.
زندگی عمق زیادی دارد. برای همین است که لایُکَلِّفُ الله نَفسا اِلّا وُسعَها...
و هرچه عمیقتر بروی، این ظرفیت بیشتر میشود و هی تکلیفت بزرگتر.
از وقتی برای خودم زندگی را اینطور تعریف کردم، روز تولدم مینشینم به حساب کردن عمق زندگیام!
اینکه هنوز هم آدم عصبیای هستم یا نه سوالم نیست. اینکه موقع عصبانیت چه احساسی را تجربه میکنم، مسئله من است. اینکه چه چیزهایی باعث عصبانیتم میشود و یا چگونه میتوانم جلویش را بگیرم، شده دغدغه اصلیام.
من هنوز جایی گیر میکنم، به مامان زنگ میزنم.
من جدیدا وقتی میترسم یا درد میکشم، گریه میکنم.
تازه یاد گرفتهام چگونه خوشحالیام را بروز بدهم.
و معتقدم دارم هر روز بیشتر از دیروز توی وجود خودم عمیق میشوم که مَن عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ رَبَّه...
تولدت مبارک خودِ عزیزم...🐳
و یار خوب تمامی ماجراست 💍🤍
۱۴۰۳/۰۴/۰۳
تَخَفَّفوا تَلحَقوا...
سبکبار باشید تا زودتر برسید...
|خطبه ۲۱|
مولاعلی علیهالسلام🫀
#چشمهخوانی مبنا
فَاتَّقوا اللهَ عِبادَالله،
ای بندگان خدا از خدا بترسید
وَفِرّوا اِلَیالله مِنَ الله،
از خدا به سوی خدا فرار کنید
وَامضوا فِیالَّذی نَهَجَه لَکُم،
و از راهی که برای شما گشوده بروید،
و قوموا بِما عَصَبَه بِکُم
و وظایف و مقرراتی که برای شما تعیین کرده بهپادارید
که...
فَعَلیٌّ ضامنٌ لِفَلجِکُم آجِلاً
علی ضامن پیروزی شما در آینده است...
|خطبه ۲۳|
مولاعلی علیهالسلام🫀
#چشمهخوانی مبنا
این دقیقهها، این نگرانیها، این ابهام درباره آینده، این تلاشهای همه جوره آدمهایی با نگاههای متفاوت، این رای پایینتر آقای جلیلی در دور اول، این رای خیلی پایینتر آقای قالیباف در دور اول، این ستادهای مردمی، این تماسهای بیستکالی، این سفرهای خودجوش تبلیغی، این تکاپوی رجال سیاسی، این بیانیههای پر تعداد شخصی، این استوریهای پر ماجرا، این رقیبهراسیها، این آمارهای بالا از تماشای مناظرهها، این عکسهای پشت شیشه ماشینها، این میتینگها، این سفرهای استانی همه کاندیداها، این پیامکهای نامزدها، این حضور سیاسی مداحها، این سخنرانیهای انتخاباتی سخنرانان معروف، این پول خرج کردنهای زیاد ستاد نامزدها، این اعلام رایها، این دعوتهای مردمی به مشارکت بیشتر، همه و همه یک معنای روشن دارند: «فرایند انتخابات در ایران سالم و واقعی است»، «رای مردم است که انتخاب میکند نه هیچ چیز دیگر» و «نظام امانتدار رای مردم است».
من از دل شلوغی استوریها و غبار انتخابات، این را میبینم. این وجهه روشن این انتخابات برای ماست، فارغ از اینکه چه کسی رییسجمهور میشود.
«اینها» را یادمان نرود.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من اینبار فقط همین انگشت جوهری را از پای این پرچم ایستادن دارم...
نه پای صندوق بودم و نه توانستم کاری برای انتخابات کنم غیر از دعا برای انتخاب فرد اصلح!
اما پای این ویدیو گریه کردم... دلم شکست و پر از غرور شدم...
ای پرچمت ما را کفن...
کاش بتوانم قدمی برای سربلندیات بردارم!
ابنزیاد، سلطان استراتژیستهای دهه ۶۰
ابن زیاد در هفتههای آخر سال ۶۰ هجری به کوفه میرسد. به شهری که بیشتر از یک ماه است رسما به دست بسیجیها و حزباللهیها افتاده. شهری که تویش تقریبا همه مردم پای منبر «مسلم بن عقیل» جمع میشوند، شعارشان «ما همه سرباز توییم یا حسین، گوش به فرمان توییم یا حسین» است. وقتی مسلم را میبینند شاید شعار میدهند: «ما اهل کوفه نیستیم! مسلم تنها بنماند.»
در شهر کوفه چیزی حدود ۱۸ هزار نفر با مسلم بیعت کردهاند، حاکم شهر فرار کرده، حکومت دست مسلم است، آقای شهر مسلم است، نماینده امام زمان در شهر مسلم است، امید مردم شهر به نامهای است که مسلم میخواهد برای اباعبدالله بنویسد.
ابن زیاد در لحظه ورودش به شهر، بازنده است. اگر شمشیر بردارد و سربازان اندک دارالخلافه را به جنگ با مسلم ببرد، به نیمروز، کار خودش و نیروهایش تمام است.
ابن زیاد چون اهل سیاست است، میداند به جای جنگ با شمشیر باید سراغ جنگ با رسانه برود. برنامهریزی رسانهای ابنزیاد طوری دقیق و قدرتمند است که بیشتر حزباللهیهای دور مسلم در کوفه را تبدیل میکند به دشمنان امام در کربلا.
برنامه رسانهای ابنزیاد چند بخش دارد.
«ادامه دارد ...»
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
ابنزیاد، سلطان استراتژیستهای دهه ۶۰
(ادامه ...)
اول، برچسبزنی. ابنزیاد بلد است از کلیدواژهها استفاده کند، برای همین در کمپین مبارزاتیاش کلیدواژه «خارجی» (یعنی از دین خارج شده) را برای امام استفاده میکند. میرود روی منبر و در قالب سخنرانیهای مناسبتی یا خطبههای نماز جمعه یا برنامههای عمومی شهر، میگوید: مردم حواستان را جمع کنید، حسین بن علی، از دین پیغمبر «خارج» شده. حسین بن علی یک آقازاده بیدین است. میگوید: فریب نام و عنوانش را نخورید، مثل پسر نوح که با بدان بنشست و عاقبت گمراه شد، حسین بن علی هم از دین، گمراه شده. بعد جارچیها را میفرستاد تا به عنوان خبرگزاریهای زنده، توی همه کوچهها خبر گمراهی اباعبدالله را پخش کنند. بعدش شایعهسازها را فعال میکند تا حرفهای درگوشی علیه امام در همه مهمانیهای خانوادگی و جمعهای مذهبی و گعدههای دوستانه پخش کنند.
چند روز بعد، همه سبزیفروشهای کوفه خبر موثق داشتند که حسین بن علی بیدین شده. همه بارکشهای دور میدان شهر میگفتند که خودشان دیدهاند اباعبدالله کفر گفته. خالهخانباجیها سرکتاب باز کرده بودند و خبر کفر یکی از فرزندان پیامبر را به چشم خودشان دیده بودند، راننده تاکسیهای کوفه تحلیلهای دقیقی داشتند که علت خروج حسین بن علی از دین جدش به خاطر قدرتطلبیهای بنیهاشمی است و ریشسفیدها و معتمدین شهر افسوس میخوردند که چه حیف شد، حسین میتوانست عاقبت به خیر بشود ولی به خاطر دنیا، آخرت خودش را خراب کرد.
دوم، دشمنهراسی. ابن زیاد در بستر همان ابزارهای رسانهای مردم را از لشکر پر تعداد و مجهز یزید ترساند. گفت: سایه جنگ بر سر کوفه و مردمش افتاده. گفت: تانکهای یزید تا نزدیکیهای دیوارهای کوفه رسیدهاند. گفت: بمبافکنهای یزید اگر به آسمان کوفه برسند، دوست و دشمن را با خاک یکسان میکنند. گفت: کشورهای همسایه را ببنید، پای لشکر یزید هر جا باز شده، همه چیز را ویران کرده، گفت ناوهای هواپیمابر یزید تا نزدیکی دجله و فرات آمدهاند.
توی کوفه، همه خبر لشکر یزید را شنیده بودند، نه یک بار و دو بار، توی همه خبرگزاریهای کوفه حرف سربازهای مسلح یزید بود، پیامهایی که اهل کوفه برای هم فوروارد میکردند درباره روشهای در امان ماندن از جنگ با یزید بود. بعضی روزنامههای کوفی درباره ذخیره مواد غذایی برای روزهای قحطی و جنگ مطلب منتشر میکردند و توی بازار قیمتها تحت تاثیر فاصله لشکر یزید تا دیوارهای شهر بالا و پایین میشد.
لشکر یزید البته هیچ وقت از شام سمت کوفه حرکت نکرد، اصلا هیج وقت برای چنین جنگی آمادهباش هم نداشت اما مردم کوفه طوری سایه جنگ را بالای سرشان میدیدند که شبها بارها از ترس از خواب میپریدند و روزها توی ذهنشان بارها نقشه فرار را در روز جنگ مرور کرده بودند.
مردم کوفه به واسطه بازی رسانهای ابن زیاد، از دشمنی که نبود شکست خوردند. از دشمنی که حتی از خانه خودش به سمت کوفه راه هم نیفتاده بود شکست خوردند.
سوم، سلبریتی مذهبی. نقطه کانونی عملیات رسانهای ابن زیاد، استفاده از سلبریتی مذهبی در کوفه بود. ابن زیاد هم در ماجرای برچسبزنی به امام و هم در ماجرای فرار از دست یاران هانی، پشت اعتبار بزرگترین سلبریتی مذهبی شهر پنهان شد. آقای قاضی شریح، مرد مورد اعتماد و یکی از نامدارترین چهرههای مذهبی شهر بود. دعوای خیلی از مردم را همین آدم صاف کرده بود، خطبه عقد خیلی از مردم کوفه را خودش خوانده بود، التماس دعای خیلی از مردم را با تواضع پاسخ داده بود، برای گرفتاریهای مردم استخاره گرفته بود، خیلی وقتها برایشان در مسجد سخنرانی کرده بود و احکام و عقائد به مردم یاد داده بود.
ابن زیاد در چند جا، حرف و ادعایش را با مهر و امضا و تایید قاضی شریح ثابت کرده بود. قاضی شریح آیتاللهی بود که در بازی رسانهای ابنزیاد هم خودش را باخته بود، هم دینش را باخته بود و تبدیل شده بود به کسی که حرفهای ابن زیاد را توییت میکرد و نظرات او را از زبان خودش پخش میکرد.
ترکیب عملیات برچسبزنی با دشمنهراسی در کنار بازی گرفتن از سلبریتیها ابن زیاد بازنده را تبدیل کرد به برنده سرزمین کوفه. همین ترکیب بچه حزباللهیهای کوفه را به جنگ با امام زمانشان فرستاد و مسلم بن عقیل را در شهر تنها کرد.
ابن زیاد در سال ۶۰ هجری رسانه را میشناخت و عملیات رسانهای را بلد بود. میدانست جان و ذهن آدمها را با شمشیر نمیشود فتح کرد ولی با رسانه خیلی رود آدمها دل و جان میبازند.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
بهجای جلوی آینه رفتن، چشمانم را میبندم و خودم را مقابلتان تصور میکنم. هی میرم نقطه سرخط و از جمله اول دوباره و دوباره تمام چیزهایی را که میخواهم بگویم، تمرین میکنم.
میدانم که تمامشان را میشنوی و به جزءجزء کلمات و جملاتم لبخند میزنی.
این صبری را که شما داری، زمان ندارد. به چشم هم زدنی، ۵ روز از محرم را از من گرفت و من هنوز به ساعت، یک روز کامل هم برایت اشک نریختهام.
اشک به کنار، روز چهارم انگار سیلی خوردم وقتی فهمیدم یک خط هم برایت ننوشتهام هنوز...
حالا نشستهام وسط خانهتان که بهش میگوییم هیئت و همه دارند سینه میزنند و من به کلمات التماس میکنم تا عرض ارادتم را حداقل در یکی دو خط به شما برسانند.
هرچه فکرکردم و تمرین و حذف و اضافه کردم، دیدم چیزی که ارزش گفتن داشته باشد، ندارم.
مداح میخواند: خدایا من حسین را دوست دارم.
بغض میکنم. لب برمیچینم. پرده اشک، صفحه موبایل را تار میکند. زیرلب میگویم: بهخدا...
تنها چیزی که برای گفتن دارم، همین است!
بهخدا که دوستت دارم آقای امام حسین!
•۹•
#کتاب باغ وحش شیشهای
اگر تو باشی، داستان را چهطور تمام میکنی؟
این سوالی است که در مواجهه با هر فیلم و کتاب و نمایشنامهای از خودم میپرسم.
اما اینبار بهرام توکلی بود که با تکنیک عدم قطعیت، از من سوال پرسید.
من هنوز مرددم که دلم کدام پایان را میخواهد؛ اما مطمئنم که امید داشتن انتخاب همیشگی من است.
فیلم "اینجا بدون من"، اقتباسی وفادارانه از نمایشنامه باغ وحش شیشهای تِنِسی ویلیامز است.
نمایشنامه، نسبت به نمایشنامههای دیگر کلاسیک، کوتاهتر است. چهار شخصیت که به خاطر سلطهگری یک مادر، ماجراهایشان بههم گره خورده. و بهرام توکلی این داستان را گرفته و با ظرافت تمام با فرهنگ خودمان تطبیق داده و فیلمش را ساخته است.
باید بگویم من از فیلم بیشتر از شنیدن نمایشنامه لذت بردم. البته شاید به این خاطر بوده که اول فیلم را تماشا کردم.
#چند_از_چند
[نه از بیست]
آنها که این روزها برایت گریه نمیکنند، چه کار مهم دیگری دارند؟
من که دلم تاپ تاپ روضهات را دارد، چه کنم که بیش از این شرمنده لطفت نباشم....؟
یااباعبدالله💚