استاد محدث ارموی تا آخر عمر به تالیف و تصحیح کتاب سرگرم بود. آخرین روز عمرش یعنی روز جمعه ۴ آبان ۱۳۵۸ صبح مرا (فرزندش استاد علی محدث) خواست که فلان کتاب را از کتابخانه پیدا کن بیاور . برایش بردم تا شب مشغول کار بود. نزدیک ساعت ۲ بامداد شنبه ۵ آبان ۱۳۵۸ (۵ ذیحجه ۱۳۹۹ق) به علت سکته قلبی جهان را بدرود گفت و در جوار آرامگاه ابوالفتوح رازی آرام یافت. از مقدمه تعلیقات نقض ج۱ ص نه
استاد فقید علامه میر جلال الدین حسینی ارموی (محدث) مصحح کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی رازی - عمر بابرکتی عجیبی داشت از اولین آثارش تحصحیح کتاب میزان الملل تالیف علی بخش میرزا قاجار (۱۳۰۵ق) است میرزا قاجار فارغ التحصیل دارالفنون بود و آن کتاب را در رد جوانان غرب زده و مادیگری دوره خود نوشته است. مرحوم علامه محدث ارموی در سن ۷۵ سالگی در سال ۱۳۵۸ شمسی درگذشت.
⬆️فایل PDF بالا متن سخنرانی استاد احمد سمیعی گیلانی درباره مرحوم عبدالمحمد آیتی بروجردی (متوفی ۱۳۹۲ش) مترجم قرآن و نهجالبلاغه و کتابهایی مانند تاریخ ابن خلدون (العبر) ؛ الغارات در شرح وقایع دوره خلافت حضرت امام علی (علیهالسلام) و ... است. حاوی نکاتی بسیار آموزنده است.
نمیدانستم آن مرحوم روزگاری برای امرار معاش در باجه، بلیط انوبوس میفروخته و با تحمل سختی، مناعت طبع خود را حفظ میکرده است. ... روحش شاد باد
https://eitaa.com/ksedaghat
کتاب "دو رساله در اخلاق" شامل رساله "مکارم الاخلاق" رضی الدین نیشابوری متوفی ۵۹۸ ق است که به روش نصیحة الملوک غزالی نگاشته شده است و دیگری رساله " گشایش نامه " که آن را منسوب به خواجه نصیرالدین طوسی کرده اند. بهرحال نویسنده آن هر که بوده است دانشمند و عارفی حکیم و کتابش به قول مرحوم دانش پژوه از شاهکارهای زبان شیرین فارسی است که در آن از لذت عقلی و حسی انسان بحث شده و نخستین از دومی برتر و بهتر دانسته شده است.
از رساله مکارم اخلاق رضی الدین نیشابوری که پیشتر به آن اشاره شد. (باب شانزدهم در مرحمت و قسوت) ... حضرت یوسف علیه السلام در هفت سال قحط هرگز با شکم سیر نخفت. ... این جمله حقیقت الگوی مدیریتی در هر اقتصاد مقاومتی است.
https://eitaa.com/ksedaghat
در بسیاری از کتابهای اخلاقی و عرفانی اواخر دوره قاجاریه و پهلوی اول گزارشهای جالب توجهی از وضعیت فرهنگی ان دوره و برخی انتقادات دیده میشود که با جمع آوری آنها میتوان همگی را در یک مجموعه واحد مشاهده کرد. نمونه ای از آنها کتاب اسرار الصلو ة آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی (متوفی ۱۳۴۳ ق) است. ...
https://eitaa.com/ksedaghat
حالا که بحث عکس شد، دو تصویر زیر از مرحوم میرزا غلامرضا خوشنویس اصفهانی (تصویر اول) و مرحوم میرزا محمدرضا کلهر (تصویر دوم) تقدیم میشود. آن دو استاد بیبدیل خواستهاند تا نمونهای از هنر والای شان نیز در عکس ثبت شود. چقدر فرق است میان این تصاویر با تصاویر پادشاهان و شاهزادگانی که با لاشه شکار خود عکس میگرفتند. ...
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
✳️ اعتراض شدید به بستن فرودگاهها با هدف جلوگیری از بازگشت امام خمینی (قدس سره)
پس از آنکه شاپور بختیار در تاریخ ۴ /بهمن/ ١٣۵٧، به نیروهای نظامی ایران دستور داد که برای جلوگیری از بازگشت امام خمینی (ره) به ایران، فرودگاه مهرآباد را به مدت سه روز ببندند، شهید صدر از شاگردش سید محمود هاشمی خواست که این تلگرام اعلام انزجار را به زبان فارسی به رشته تحریر درآورد.
متن بازنویسی شده پیام:
جناب آقای دکتر بختیار
به نمایندگی از مرجعیت و علمای نجف اشرف، اقدام شما در بستن فرودگاههای کشور را در زمانی که آیتالله العظمی خمینی قصد بازگشت به ایران دارند، بهشدت محکوم میکنم. این اقدام در حالی صورت میپذیرد که میلیونها نفر از برادران مسلمان در ایران و سراسر جهان منتظر بازگشت ایشان هستند تا ایشان نقش رهبری ملت را به عهده بگیرند و مسئولیت تاریخی و اسلامی عظیم خود را ایفا کنند و کشور را از ظلمات جهل و بیدینی به نور اسلام و پرتوهای ایمان هدایت فرمایند.
امیدوارم از ظاهرسازیهای غیرشرعی در برابر اراده ملت مسلمانی که به رهبری کسی غیر از روحانیت تن نمیدهد، دست بردارید و استعفا بدهید تا راه ملت مسلمان ایران که به رهبری علمای اعلام هدایت میشود، هموار گردد؛ در غیر این صورت خداوند متعال و تاریخ این ملت غیور شما را نخواهد بخشید. والله وليّ التوفیق
نجف اشرف
محمّد باقر صدر»
🔹ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج ۴، ص ۲۰
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
السيّد الصدر يستنكر أعمال بختيار
اعتراض شهید صدر به اقدامات بختیار
🆔 @shahidsadr
مزار مرحوم آیت الله محمد حقی قدس سره در قبرستان شیخان قم - به وصیتنامه وی توجه نمایید. معظم له نماز میت مرحوم آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدس سره) و مرحوم استاد امیری فیروزکوهی رحمه الله را در مسجد فخریه تهران اقامه کرده بود. ان شاء الله در 1398 کتاب گزارش مجموعه سفرهای (ماموریت اداری - علمی) حقیر به شهر قم منتشر میشود که بخشی از آن گزارش مفصلی درباره قبور شیخان قم است. https://eitaa.com/ksedaghat
مرحوم آیت الله میرزا علی آقا شیرازی قدس سره به تعبیر شهید مطهری قدس سره "با نهج البلاغه می زیست و با نهج البلاغه تنفس می کرد. روحش با این کتاب می تپید و نبضش با این کتاب می زد و بر روی منبر، غالبا از نهج البلاغه استفاده می کرد. برای ما درگیری او با نهج البلاغه، که از ما و هر چه در اطرافش بود، می برید و غافل می شد، منظره ای تماشایی و لذت بخش و آموزنده بود. سخن دل را از صاحب دلی شنیدن، تأثیر و جاذبه و کشش دیگری دارد. " گریههای معظم له در زمان مطالعه نهجالبلاغه بسیار تاثیرگذار بود. مزار معظمله نیز در شیخان قم واقع است. زندگی این انسان ملکوتی حکایتها دارد https://eitaa.com/ksedaghat
گوشههای از زندگی عالمان مسلمان در سده چهارم و پنجم قمری - صفحهای از مقاله ارزشمند مرحوم استاد علی اصغر فقیهی است که در یادنامه محیط ادب (بزرگداشت مقام علمی استاد محیط طباطبایی) منتشر شده است. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3778617
⬆️فایل بالا - کتاب ... مادر و خانهداری: وظایف زن در اسلام که اقتباس از درس مرحوم آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای قدس سره است . سخنرانی معظم له در هیئت اثنی عشری تهران ایراد شده است و در صفحه 17 کتاب متن آن مورد تایید ایشان واقع شده است. متن سخنرانی نشان میدهد که معظم له روز میلاد مبارک حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله) را روز مادر می نامد و می خواهد تا به افتخار این روز جشن عید مادر گرفته شود. ... https://eitaa.com/ksedaghat
سامانۀ جامع رسم المصحف http://quranrasm.ir پایگاهی جالب توجه و کاربردی است
امروز اختتامیه جشنواره فارابی است farabiaward.ir
اگر آثار برگزیده جشنواره فارابی (علوم انسانی) به اندازه چند هزارم درصد تنها یکی از معضلات بیکاری، اعتیاد، فقر و فروپاشی خانواده را برطرف کرده باشند، میتوان جشن گرفت؛ اما متاسفانه نامه اعتراضی استاد محمدرضا حکیمی به جشنواره فارابی (سال 1388شمسی) پس از گذشت حدود یک دهه نه تنها قدیمی نیست، بلکه بیشتر احساس میشود:
متن بخشی از نامه استاد محمدرضا حکیمی به جشنواره فارابی
... همان گونه که پیشتر هم یادآور شده ام، بار دیگر تاکید می کنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می کند، برگزاری چنین جشنواره هایی از نظر اینجانب در اولویت نیست. در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب ها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟
نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسانها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم). آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره اش بتوان گفت؛ «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچه ها سرگردان است و دومی در کتاب ها ... https://eitaa.com/ksedaghat