eitaa logo
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
2.5هزار دنبال‌کننده
254 عکس
35 ویدیو
2 فایل
✍️ [ آدمی] سخنی به لفظ در نمی‌آورد، جز آنکه فرشته نگاهبانی نزد او حاضر است [و آن را می‌نویسد] (ق - 18) 📝یادداشت‌های زهرا محسنی‌فر راه ارتباطی: @z_mohsenifar https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کیفیت زیارت امام رضا (ع) در قرنطینه خانگی! 🔸آغاز سال نو فرصتی برای دید و بازدید و زیارت و سیاحت است. 🔹 از جمله رسوم ایرانیان، حضور در اماکن شریفه و بقاع متبرکه برای برگزاری مراسم تحویل سال است، اما امسال، شیوع ویروس کرونا ایرانیان را محکوم به خانه نشینی کرده است. 🔸 در این هنگامه، آستان ملک پاسبان شمس الشموس علی بن موسی الرضا (ع) به غُرُق ملائک درآمده و خاکیان را در آن بارگاه منور مجال حضور نیست. افسوس و حسرت سلب این نعمت بی بدیل، قلب دلدادگان حضرتش را به درد آورده است. 🔹 «زیارت از دور» نسخه ای است که در تاریخ شیعه برای مرهم نهادن به زخم دل عاشقانِ ملاقات امام معصوم تجویز شده است و فرموده اند که بُعد منزل نبود در سفر روحانی ... 🔸️ زیارات مأثوره در کتاب های زیارت، پل ارتباطی امام و مأموم و زبان مشترک شیعیان برای عرض ارادت به ساحت مقدس معصومین است. اما اصل زیارت آن است که خود را در محضر امام معصوم بدانیم و او را حاضر و ناظر و مؤثر در عالم بشناسیم آنچنان که گویی به ملاقات امام حَی رفته ایم. هر وسیله ای که به تقویت این ارتباط کمک کند، «زیارتنامه» است. 🔹️«اقیانوس مشرق» عنوان کتابی است از انتشارات "عهد مانا" که داستان سرگشتگی عِمران مسیحی را در طلب آب حیات، روایت می کند. رمانی زیبا و پر فراز و نشیب به قلم مجید پورولی کلشتری که حال و هوای زیارت امام رضا (ع) را در دلها زنده می کند. با خواندن این کتاب کم حجم در دوران محرومیت از زیارت سلطان طوس، با پایِ دل به زیارت امام رئوف برویم. 🔸️نسخه الکترونیکی این کتاب را می توانید از اپلیکیشن طاقچه به ادرس زیر تهیه کنید. https://taaghche.ir/book/19093 📖برشی از کتاب «اقیانوس مشرق» را با هم مرور می کنیم: 🔹️آب بر دست می ریزد و دستش را برای وضو می شوید. عِمران کنجکاوتر از پیش می پرسد: «آیا دیشب نگفتی که علی بن موسی الرضا در خراسان‌منزل گرفته است؟» _ آری _ پس چگونه با مردی که در خراسان خانه دارد رو به دیوار سخن می گویی؟ پینه دوز سر می چرخاند نگاهش می کند و می گوید: میان ما و امام هیچ ‌حائلی نیست! بر سرش مسح می کشد: _امام ما بی فاصله است...حی و حاضر است سلامش کنی پاسخ می دهد. 🔸️می چرخد طرفی خم می شود و می گوید: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) برمی گردد طرف عمران: _درباره ی کسی حرف می زنم که اگر صدایش کنی نگاهت می کند، اگر تشنه باشی آبت می دهد، اگر گرسنه باشی نانت می دهد ... امام ما امام عالم است. دور و بعيد و غريب نيست. هميشه مجاور است. می بیند و می شنود؛ آنچنان که حاضران و شاهدان می بینند و می شنوند. 🔹️عمران با لبخندی از روی ناباوری نگاهش می کند: _یعنی میخواهی بگویی امام تو اکنون ... اینجا .... در این حیاط نیز هست؟ پینه دوز مسح پا را می کشد و با لبخند و حرکت سر اشاره می کند که آری. عمران حیرت کرده است. از روی هیجانی ناباورانه می گوید: یعنی همین جا؟ در همین حیاط؟ دوباره پینه دوز با حرکت سر اشاره می کند که آری. 🔸️عمران آهسته می پرسد: به من بگو چگونه می شود از اینجا ... از این‌فاصله به کسی که در خراسان خانه دارد سلام‌کرد؟ پینه دوز لبخند میزند: جوان! علی بن موسی الرضا (ع) صاحب زمین و زمان است. برای علی بن موسی الرضا (ع) فاصله ها مفهومی ندارد. هرجا که تصور کنی او هست. جایی نیست که نباشد. فاصله حجاب ماست نه حجاب او. او را حجابی نیست مگر آنکه خدا بخواهد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 ، پیامبر خودخوانده آخرالزمان! 🔸️کرونا را می توان پیامبر خودخوانده ی آخرالزمان نامید! پیامبری که بی دعوت، دامنه رسالتش را سینه به سینه به اقصی نقاط عالم گسترش داده و هر روز به خیل پیروانش اضافه می شود. عده ای وجود او را انکار می کنند، جمعی به جنگ با او می روند، جماعتی نفاق گونه از آمدنش استقبال می کنند تا مشکلات را گردن او بیندازند و مردمانی برای او می میرند. 🔸️معجزه اش این است که در عین ناپیدایی، اثرش آشکار و ملموس است، در عین کوچکی و بی مقداری، تکانه های بزرگی برای بشریت به ارمغان آورده و بی آنکه با کسی تکلم کند، مرزهای زبان و جغرافیا و فرهنگ را در نوردیده تا آحاد بشریت شبانه روز درباره او بگویند و قلم فرسایی کنند. نظامات عالم را بهم ریخته است. چه نظامات خودساخته بشر مدرن و چه نظامات اجتماعی انسان که از عمق تاریخ تا عصر حاضر سیر کرده و همچنان پذیرفته شده هستند. مردم از اجتماع گریزان شده و به خانه ها پناه می برند. از دست دادن و روبوسی امتناع می کنند. نظام آموزش و تعلیم را معلق می کنند. عبادتگاه ها را تخلیه می کنند. راه های ارتباطی را مسدود می کنند. کسب و کار را تعطیل می کنند. تفریح و خوش گذرانی را محدود می کنند. از مرده های خود هراسناکند و از آنها دوری می جویند. هر لحظه و هر ساعت، دستی بر آب می زنند و ... 🔸️در یک کلام، انسان عصر ارتباطات، به معجزه کرونا در خویشتن خویش فرو رفته است. و چه معجزه ای بالاتر از این که بشر گرفتار در چنبره لذت طلبی مادی، به یکباره سر بر آورده و در خلوتی ناخواسته در برابر دنیای درون قرار گیرد؟ مجالی برای بازگشت به فطرت؛ فرصتی برای کشف راز خلقت؛ بزنگاهی برای عمیق تر کردن آستانه لذت؛ گریزگاهی برای فرار از جلوت و پناه گرفتن در سایه خلوت. اینها همه آورده ی کرونا برای بشریت هستند. 🔸️اما خوب که نگاه می کنی، در پناه بردن انسان به آب و شستشو نشانه هایی برای اهل خرد می یابی. دست ها را باید شست، اما جور دیگر باید دید. دستها را باید شست تا یادمان نرود باید روزی از دنیا دست بشوییم. دست ها را مرتب باید شست تا یادمان نرود مرتبا باید از کج دستی و حرام دستها را پاکیزه کنیم. خوراک را باید خوب شست تا یادمان نرود که خوراک باید پاکیزه و طیب باشد. خانه را باید شست تا یادمان نرود که خانه دل باید آب و جارو شود. راستی آنها که در این هنگامه به امداد بیماران و کمک به مردم شتافته اند، چه زیبا دست از جان شسته و چه نیکو اندرون آراسته اند. 🔸️کرونا آمد تا نشان دهد بشر مدرن چقدر بی پناه است، چقدر ضعیف است، چقدر نحیف است، چقدر حیف است. کرونا آمد تا نشان دهد امر خدا بر اراده بشر استیلا دارد. آری خداوند موجود ضعیف و بی مقداری را بر حیات و ممات بشر مسلط کرد و تیغ دروگرش را بر خرمنزار هستی آدمی انداخت. کرونا را آفت جسم قرار داد تا از دل آن عافیت روح بیافریند. ویروسی را به نمایش گذاشت تا خود را از پس پرده ظلمت و جهالت مدرن آشکار کند. رخصت حیات را از پاره ای مردمان گرفت تا فرصت زندگانی مجددی به دیگران دهد ... کرونا در آستانه بهار طبیعت آمد تا دلهای مرده را زنده کند و احوال فسرده را به انقلاب درآورد ... 🔸️گوش جان باز کنید تا پیام این پیغام آور را به روشنی دریافت کنید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ به نام خداوند بخشایشگر مهربان ای مردم! [برای شما و معبودانتان] مَثَلی زده شده است؛ پس به آن گوش فرا دهید، یقیناً کسانی که به جای خدا می پرستید، هرگز نمی توانند مگسی بیافرینند اگر چه برای آفریدن آن گرد آیند و اگر مگس، چیزی را از آنان برباید، نمی توانند آن را از او بازگیرند، هم پرستش کنندگان و هم معبودان، ناتوانند (آیه 73 سوره حج). https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 سال 99، سال فرج! 🔸️موسی (ع) شخصی از بنی اسرائیل را کشت و به دردسر افتاد. مجبور شد سختیِ فرار و آواره شدن را بپذیرد. یعقوب (ع)، فرزندش یوسف (ع) را آشکارا بیشتر از 11 برادر دیگرش دوست می داشت و همین مسأله حسادت برادران یوسف (ع) را برانگیخت و شد آنچه که نباید می شد. یعقوب (ع) دشواری سالها فراق یوسف و نابینایی را به جان خرید. ابراهیم (ع) به هوای داشتن فرزند مجبور شد در کهنسالی، خود، همسر و نوزادش را آواره بیابان های مکه کند. 🔸️وجه مشترک سرنوشت انبیای بزرگ الهی در آنچه که گفته شد این است که گرفتاریها و بلاهایی به سراغ آنها آمده است، چه بلاهایی...! اما،در شیوه برخورد با سختیها و دشواری‌ها نیز پیامبران اشتراکاتی داشته اند. صبرپیشگی، استغفار، امید به رحمت خداوند و پرهیز از ناشکیبایی در زبان و در دل، از جمله ی این اشتراکات است. 🔸️ موسی (ع) در راز و نیاز به درگاه خداوند از او می خواهد که هرآنچه خیر و نیکی است برایش مقدر کند. یعقوب (ع) یک لحظه امیدش را به لطف پروردگار در بازگرداندن یوسف (ع) از دست نمی دهد. ابراهیم (ع) سختی بیابانگردی در برهوت را با درد و دل با خداوند و اینکه برای ترویج یکتاپرستی این سختی را می پذیرد، سپری می کند. 🔹️اما نتیجه «رنج» و «صبر بر رنج» در زندگانی پیامبران چیست؟ موسی (ع) در بیابانگردی به دختر شعیب (ع) می رسد و با او ازدواج می کند و در سایه حمایت شعیب (ع)، سر و سامان می یابد. یعقوب (ع) به مراد دلش می رسد و یوسف (ع) را در آغوش می گیرد. ابراهیم (ع) خانه کعبه را به همراه اسماعیل (ع) بنا می کند و آنجا قبله گاه موحدان عالم می شود. 🔹️در آنچه که گفته شد یک قاعده کلی وجود دارد؛ قاعده ای به نام «رنج، صبر، فرج»، که گویا محور زندگانی آدمی بر مدار این قاعده کلی می چرخد. این سنت الهی را می توان در بعد اجتماعی و در مقیاس رفتار ملت ها نیز شاهد بود. ملت ها در سیر تکاملی خود قطعا با رنج و سختی روبرو می شوند. فرج و آسایش، سهم ملتی است که صبر کردن را آموخته باشد. 🔹️سال 98 با سختی های فراوانی برای ملت ایران همراه بود. بعضی از این سختی ها نتیجه عملکرد خود مردم و مسئولین و برخی دیگر نتیجه دشمنی دشمنان بوده است. مهم نیست که علت سختی چه بوده و آیا گرفتاری مردم نتیجه رفتار آنهاست یا امتحان الهی. در هر صورت برای برون رفت از مشکلات به صبر نیاز است. 🔹️ صبر صرفا به معنای تحمل شرایط و تاب آوری نیست بلکه هر عمل امید آفرینی که در دوران انتظار برای تمام شدن سختی و در راستای بهتر شدن شرایط انجام شود، نوعی صبر است. 🔹️حرکت جهادگونه توده های مردم در امدادرسانی به سیل زدگان، تشییع با شکوه و میلیونی پیکر شهید سلیمانی بر دست مردم داغدیده ایران، ایثار و از خودگذشتگی پزشکان و پرستاران و گروه های خودجوش مردمی در کمک به بیماران در مسأله ، همگی از مصادیق «صبر زیبا» هستند. 🔹️میوه این صبرِ توأم با همدلی، وفاق ملی و ایثار چیست؟ میوه اش «یُسر» است و "یُسر" همان آسایشی است که خدای سبحان بشارت آن را داده است... اگر همدلی، از خود گذشتگی، خیرخواهی و نوع دوستی ویژگی بارز ملت ما در همه دشواریها شود، سال 99 ان شاءالله سال گشایش و رهایی از مشکلات خواهد بود و این همان فرجی است که خداوند وعده داده. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ... ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴سیبل یا سپر انتخاب با ماست! 🔻از زندگی مردم امریکا چه می دانیم؟ علائق و عادتهای روزمره مردم امریکا، نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی، نوع روابط اجتماعی آنها، سیاستمداران محبوب نزد آنها، مسائلی که برای آنها حساسیت زاست، آنچه این روزها به آن فکر می کنند و در یک کلام نقاط قوت و ضعف جامعه مدنی در امریکا چیست؟ 🔸️اینها سوالاتی هستند که نه تنها اکثریت مردم ایران از آنها اطلاعاتی ندارند بلکه محدود افرادی را می توانید پیدا کنید که این سطح از شناخت و اشراف اطلاعاتی را در مورد مردم امریکا و سبک زندگی آنها داشته باشند. 🔸️در نقطه مقابل، اندیشکده های فراوانی در امریکا با بهره گیری از ابزارهای تکنولوژیک نظیر شبکه های اجتماعی و استفاده از دانش هوش مصنوعی در حوزه بیگ دیتا و سایر منابع اطلاعاتی، به رفتارشناسی ایرانیان مشغولند و نه تنها اطلاعات وسیعی از نیاز روزانه مردم ایران در اختیار دارند، بلکه با ابزارهای نامبرده به تغییر ذائقه ایرانیان به سمت نقطه ای که مطلوب آنهاست، نیز مشغولند. 🔻چه عاملی این تفاوت رویکرد را ایجاد کرده است؟ 🔸️یکی از دلایل ضعف ما در شناخت جامعه مدنی امریکا این است که در هیچ برهه ای از تاریخمان، اصولاً نیازی به کسب این شناخت هدفمند احساس نکرده ایم و برای آن کاربردی متصور نبوده ایم. پس از استقرار جمهوری اسلامی و آغاز مناقشات و دشمنی های آشکار امریکا با مردم ایران تا به امروز نیز همواره در شرایط تقویت استحکامات لازم برای «دفاع سخت» قرار داشته ایم. در سالهای اخیر و با اوج گیری استفاده از فضای مجازی و مطرح شدن مفاهیم جنگ نرم و سایبری نیز ناخودآگاه راهبرد خود را در «دفاع نرم» تعریف کرده ایم، زیرا تصور ما بر آن بوده است که در جنگ نرم، دست برتر با دشمن است. ⚠️باید توجه کنیم که قرار گرفتن طولانی مدت در موضع دفاع، آسیب هایی به همراه دارد. القاء حس ضعیف بودن، متمرکز شدن بر ضعفهای خود و ندیدن ضعف های دشمن، همواره در موضع انفعال بودن، عدم اعتماد به نفس در استفاده از نقاط مثبت و ... از جمله آسیبهای تمرکز طولانی مدت بر استراتژی دفاع است. 🔻 آیا وقت آن نرسیده است که در حوزه جنگ نرم با یک تغییر رویکرد، از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر استراتژی دهیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که با بهره مندی از نیروی فکر، نبوغ و انگیزه جوانان متعهد ایرانی، برای جامعه مدنی امریکا برنامه داشته باشیم و دشمن را در حالت تدافعی قرار دهیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که با توجه به سابقه جنایات بی شمار امریکا در جایجای عالم، با تحریک افکار عمومی مردم آن کشور برای ایجاد فشار بر سیاستمدارانشان، نوعی بازدارندگی ایجاد کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که به جای سپر در دست گرفتن، دشمن را سیبل کنیم؟ 🔸️یکی از الزامات قوی شدن در فضای مجازی که از ارکان قدرت کشورهاست، همین تغییر رویکرد تدافعی به تهاجمی است. باید با تشکیل کانون های مطالعاتی، بهره مندی از ابزارهای مناسب، تعیین طرح و برنامه دقیق و اجرای بی نقص و به موقع برنامه ها، این سیاست را پیگیری کنیم. 🔺️مسیر دشواری در پیش داریم اما همت جوانان ایرانی قله های رفیع تری را نیز فتح کرده است. آیا وقت آن نرسیده است که تهاجم نرم دشمن را با تهاجم نرم پاسخ دهیم؟ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ ... پس هر كس بر شما تعدّى كرد، همان گونه كه بر شما تعدّى كرده، بر او تعدّى كنيد ... (سوره بقره-آیه 194) https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتی رجب ماه من است و شعبان ماه پیامبر من... رجب که تمام شد! بدون لذت اعتکاف... بدون‌ حال و هوای مسجد...بدون پر کشیدن در آسمان حرم...! و حالا غروب روز اول شعبان، ماه پیامبر! راستی...پیامبرت میگفت: مومن در مسجد مانند ماهی در آب است. و حالا روزهاست که ماهی ها... اللَّهُمَّ اکْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّهِ ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648