eitaa logo
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
2.6هزار دنبال‌کننده
282 عکس
45 ویدیو
2 فایل
✍️ [ آدمی] سخنی به لفظ در نمی‌آورد، جز آنکه فرشته نگاهبانی نزد او حاضر است [و آن را می‌نویسد] (ق - 18) 📝یادداشت‌های زهرا محسنی‌فر راه ارتباطی: @z_mohsenifar https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مشاهده در ایتا
دانلود
نیکان در نعمتند و ولی‌نعمتند. آنها که از منیّت بریدند، امنیت آفریدند. دیروز دست‌هایی به تلخی افتاد تا امروز دست‌هایی به شادی بلند شود. نازنین‌هایی از دنیای ما رفتند تا امروز بتوانیم به دنیایی ناز بفروشیم. در بوم نقاشی غیرت، خون آنها رنگین‌تر از پرچم پیروزی‌ ماست. حماسه‌ از دلِ سختی‌ می‌جوشد و آرزو به همت جامه‌ی عمل می‌پوشد. خودباوری پیش‌نیاز خدایاوری است. دست‌به‌یکی‌ها در مقابل یکدستی‌ها محکوم به شکستند. عُدّه‌ی بیشتر گاهی مقابل عِدّه‌ی کمتر، کم می‌آورد. پول مصنوع بشر است و اراده، محصول او. در بازار صنعتگران، تنها اهل اراده به محصول می‌رسند. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
چشم، زبان اهل دل است و گوش، شامّه‌ی اهل خلوت. چشم‌سفیدی، سیاه‌دلی می‌آورد و هرزه‌گوشی، هرزه‌گردی. دیده که دریده شد، گوش از سروش بریده می‌شود. نگاه که خرج گناه شد، گوش به حرف حق بدهکار نمی‌شود. در محفل ساده‌دلان، چشم و گوش بسته‌ها، دست و دل بازترند؛ دست و بال پُرترند. آنها که از دیده بریدند، به شهود ابرار رسیدند و آنها که به شنیده تن ندادند، به شنود اسرار رسیدند. حسین جان! دیده‌آلوده‌ایم و به بارگاه سِترت راهمان نمی‌دهند؛ آهمان نمی‌دهند... نکند گوش به فرمانت نبودیم که نوای "هلا بیکم یا زوّار" را از ما گرفتند. چه سرّی است که وقتی نیازِ بَدان به فزونی است، ناز خوبان افزون است. ما به تو محتاج‌تر شده‌ایم و تو از ما در حجاب‌تر. ویروسی پابوسی‌ات را از ما گرفت؛ اما، نکند این دل تو بود که از ما گرفت! به لطافت صبح مشّایه قسم که: لطفی که کرده‌ای تو به من مادرم نکرد ای مهربان‌تر از پدر و مادرم حسین این روزهایم اشک پرده‌دری می‌کند و بغض، رسواگری. ای آبروی هر دو عالم، ما آفت‌زدگان عافیت‌سوخته را به نگاهی بخر، به نوایی بِبَر. کشتی شکستگانیم، ای باد شرطه برخیز باشد که باز بینیم، دیدار آشنا را ✍زهرا محسنی فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
به بهانه‌ی بازگشت پیکر ٨ شهید مدافع حرم بر حسب ظاهر شهدای ، امتیازاتی بر شهدای دفاع مقدس دارند، از آن جمله: - عقل معاش، محرّک و عقل معاد مقوّم دفاع از وطن است اما دفاع از حرم، مصدّع عقل معاش و مستلزم عقل معاد است. ارتفاع جغرافیای جبهه مقاومت بلندتر از افق جغرافیای وطن است. - بساط زرق و برق زندگی در ایرانِ دهه‌ی شصت، هنوز گسترده نبود و بازار حُبّ مال و مقام در آن روزها کساد بود. در دهه‌ی نود اما زندگی‌ها فرا‌خ‌تر و چشمک زدن‌های دنیا بیشتر شد تا دل‌‌بریدن‌ها سخت‌تر از جان دادن‌ها باشد. جنگ تحمیلی موضع جبر بود و جنگ با تکفیری موضع اختیار. - به برکت شبکه‌های اجتماعیِ بی در و پیکر، مدافعان حرم آماج نیش و کنایه‌‌ی دوستان و طعن و تهمت‌ و ترور شخصیت‌ دشمنان شدند. هم‌قطاران دفاع مقدسیِ آنها، اما کمتر از این سنگ‌ها به پیشانی و خون‌ها به جگر دیدند. در روزگار افسران جنگ نرم، شهید جنگ سخت شدن، کار آسانی نیست. - مدافعان وطن، سربازان امام خمینی (ره) بودند و مدافعان حرم، سربازان امام خامنه‌ای. ولایتمداری در عهد وصی، بسی دشوارتر از پا‌به‌رکابی در عهد ولی است. امام، انقلاب را معماری کرد و رهبری آن نهال نوپا را آبیاری. در دوران ریزش‌های اساسی خواص، رویش بلباسی‌ها از معجزات ولایت است. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
٣١ سال پس از پایان جنگ تحمیلی، از لحاظ شاخص‌های عملکردی در رتبه ٣١ ام استان‌های کشور قرار گرفت! استانی که زیرساخت‌هایش در جنگ زیر و زبر شد، امروز مدیریتش از آخر، اول است! صف دشمنان نتوانست خوزستان را ساقط کند اما امروز به همت دوستان، خوزستان به تَهِ صف مدیریتی کشور سقوط کرده. این عملکرد نیست، عمل‌نکرد است. خوزستان خلأ مدیریت دارد؛ خلأیی که مملو از ترک فعل‌هاست. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺️در حالی که تورم، ترمز بریده و دولت با دنده‌ی خلاص حرکت می‌کند، دوقطبی‌سازی‌های جعلی تیر خلاص به سرمایه‌ی اجتماعی می‌زند. امروز جنگ و صلح، دوراهی تصمیم‌ گرفتن نیست، بیراه گفتن است. وقتی از سیاست چماق و هویج در درس نگرفتیم، طبیعی‌ست که با سیاست چوب و پیاز و سکه ما را بزنند؛ هم چوبِ تحریم را بخوریم، هم پیازِ گرانی اشکمان را درآورد و هم دارایی‌هامان بلوکه شده و به یغما برود. مؤمن از سوراخ غرب دوبار گزیده نمی‌شود و اگر شد، باید از ریسمان سیاه و سفید مذاکره-معیشت بترسد، نه اینکه از ترس مرگ، خودکشی کند و اگر بناست خودکشی کند دیگر حق ندارد از عقلانیت دم بزند. گره‌ی دیپلماسی با گره زدن نان به گفتگو با شیطان باز نمی‌شود. وقتی گره‌ی معیشت به دست گشوده می‌شود، چرا باید برای گشایش‌های موهومیِ برجام‌های جدید دندان تیز کرد؟ دندان لق مذاکره را اگر نکشیم، یک لقمه‌ی راحت از گلویمان پایین نخواهد رفت. 🔻عاقل به اشاره‌ای شیرفهم می‌شود اما اوضاع شیرتوشیر این روزها نشان می‌دهد که امیدی به تدبیر دولت بست‌نشسته نیست. ✍زهرا‌ محسنی‌فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺️"تف سر بالا"، نهایتش خاطر نظام را مکدّر می‌کند اما آنها که مکرّر دنبال "رحِم اجاره‌ای" هستند، برای نظام خطر دارند و معلوم نیست آبستن چه فتنه‌ی نامشروعی باشند. اگرچه سونوگرافی بصیرت، نطفه‌ی آشوب‌های رنگی را با تصاویر سیاه و سفید هم تشخیص می‌دهد اما بر بومِ‌رنگی سیاستِ آنها که شورش علیه جمهوریت را در کارنامه دارند، لکه ننگی باقی خواهد ماند. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
جنوب سیستان و بلوچستان سالهاست کمبود آب آشامیدنی سالم دارد. این را تمام مسئولان این استان شهادت می‌دهند و با وجود غرق شدن کودکانی که برای تأمین آب به هوتک‌ها می‌روند یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند، هیچ‌گونه سندی برای تأیید این واقعیت تلخ نیاز نیست. موضوع، اثبات شده است و نمی‌توان صورت‌مسأله را با تشکیک در خودکشی یک زن، به حاشیه برد. 🔻لطفا با همین سرعت و اهتمامی که به فرع ماجرا پرداخته‌اید، با مسببین بحران آب در سیستان که اصل موضوع است نیز برخورد کنید. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
جان‌به‌لب‌شده‌ها حق دارند لب به گلایه باز کنند و طبیعی‌ست که کارد‌به‌استخوان‌رسیده‌ها از عصبانیت خونشان درنیاید. اما تنها به‌سیم‌آخرزده‌ها قید اخلاق را می‌زنند و ترمز‌بریده‌ها حد و حدود نگه نمی‌دارند. دل‌درگرونظام‌‌داده‌ها، راه و چاه را به دولت نشان می‌دهند و پای‌کار‌انقلاب‌ایستاده‌ها از دولت کار می‌کشند. اگر اضطرار مجوز اکل میت باشد، استیصال، هرگز مجوز نیست. آبرو، بومرنگ نیست که بیخ ریش صاحبش برگردد. تیری است که وقتی از چله کمان رفت، رفت. تیغ نقد اگر سازنده باشد، چه حاجت به نیش تخریب و تهمت! مملکت ارث پدر محرومین است و آنکه لباس کارگزاری می‌پوشد، برای خدمت‌رسانی دندش‌ نرم است. اگرچه شرافتِ مکان به صاحب‌مکان است و حُرمت امامزاده به متولی، اما در قاموس خدمتگزاری، جایگاه‌ها باید مورد احترام باشند؛ هم از طرف مردم و هم از جانب جایگاه‌داران. حرمت‌نشناسی یکی از این دو، مجوز بی‌حرمتی دیگری نیست. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
در این میزانسن ناشیانه، او عقده را جایگزین غیرت، شیعیان غالی را جایگزین باورِ جمهورِ شیعه و نیاز حاکمیت به "دیگری" را جایگزین واقعیت متقن تاریخی کرده است. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
در این میزانسن ناشیانه، او عقده را جایگزین غیرت، شیعیان غالی را جایگزین باورِ جمهورِ شیعه و نیاز حاک
🔴خرده‌نقدی به درشتگویی دخانچی! 🔺شیوه‌ی نظریه‌پردازی دخانچی شبیه زیگموند فروید است؛ کنار گذاشتن روش علمی و تکیه به تراوشات فکری. برای فروید، جرقه‌های ذهنی حکم قطعیات عینی را داشت. خیالبافی متهورانه، عنصر اصلی ساخت نظریات فروید بود از این رو او به تعبیرخواب علاقه‌ی خاصی داشت. زیگموند با پایه‌گذاری روان‌درمانی، بی‌ربط‌ها را باربط می‌کرد تا انسان منقطع از وحی را با مالیخولیا هیپنوتیزم کند. فروید برای انسانِ نشسته بر لبه‌ی هزاره‌ی دوم، حرف جدید داشت، نه حرف صحیح. شهوتِ ذهنِ تنوع‌طلب، بدیع بودن را به منیع بودن ترجیح می‌دهد. آنچه دخانچی از رابطه‌ی "قدرت" و "مادر" گفته، شبیه چیزی است که فروید به آن "عقده‌ی ادیپ" می‌گفت؛ سرخوردگی کودک در رقابت با والدِ همجنس برای تصاحب والدِ غیرهمجنس! پیامد این عقده‌های خیالی، تحکیم عقده‌گشایی جنسی در حاکمیت سیاسی غرب معاصر است. عقده‌ی شیعیانِ (به اصطلاح غالی) از برخورد خشن حاکمیت (پدر) با قربانی (مادر)، چیزی است که دخانچی سعی در ارتباط آن با شیوه‌ی حکمرانی سیاسی شیعه دارد. در این میزانسن ناشیانه، او عقده را جایگزین غیرت، شیعیان غالی را جایگزین باورِ جمهورِ شیعه و نیاز حاکمیت به "دیگری" را جایگزین واقعیت متقن تاریخی کرده است. 🔻ترکیب "میزانسن"، "میخ و پهلو"، "شیعیان غالی"، "روانپریشی" و "تحمیق"، صحنه‌آرائی بدیعی است که جای واقعیت منیع را گرفته. دخانچی با "اهریمن‌سازی" از "غالیان" (بخوانید خُرزوخان) برای معرفی مقصر توسعه‌نایافتگی، میخ خود را به پهلوی اندیشه فرو کرده و خود به آنچه منتقد است، متّصف شده. قرار دادن شرح سیاسی حدیث کسا در مقابل واقعه‌ی"میخ در پهلو"، تداعی‌کننده‌ی دوگانه‌ی اسلام رحمانی-اسلام طالبانی است که دخانچی اگرچه خود را سمت اسلام رحمانی نشان داده اما سلسله‌ی علما و قاطبه‌ی عامه‌ی شیعه را با خشونتی تکفیرگونه نواخته است. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
یمن، دکان عطاری الهی است و آنها که شامّه به منجلاب دنیا نیالوده‌اند، بوی خدا را از صنعاء و عَدَن استشمام می‌کنند. عقیق سرخ یمن، سکه‌ی عشق نبوی است که بر رکاب انگشتریِ آنها که در رکاب شهادت علوی هستند، ضرب شده. اُویس‌های پیامبر ندیده‌‌ی یمن، پیامبر را بر دیده نشاندند تا دریدگان عالم را از چشم بشریت بیندازند. خاطر پیامبر را پابرهنگان صُفّه‌نشین عزیز داشتند و شکمبارگان سفره‌نشین، سنّت او را از خاطر بردند و ذلیل شدند. خادم حرم نبوی، حرمت‌شناسان‌ صعده‌اند و خائن به آیین احمدی، حرمت‌شکنان سعودی‌. فضیلت مجاهدان، یمنِ جنگ‌زده را امروز مدینه‌‌ی فاضله‌ی مقاومت کرده تا پیوندش با اُم‌ّالقرای جهان اسلام، شیاطین شهرفرنگ را به گوساله‌های سامری حجاز، پیوند بزند. آزادی بیان، دم خروسی است که از زیر پالتوی جنتلمن‌های تروریست عیان شده و مردان خدا زیر سایه‌ی اهل کساء از اسارت اوطان به آزادی روان رسیده‌اند. 🔺پ.ن: تصاویر مربوط به اجتماع میلیونی یمنی‌ها در بزرگداشت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) در شهرهای صنعاء، صعده، الحدیده، الحزم و بیضاء است. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
🔴در حالی که کارگران هفت‌تپه برای رسیدن به مطالباتشان باید از هفت‌خوان رستم بگذرند، متهمان پرونده‌ی ه
🔺بُرش، لازمه‌ی قضاوت‌های دشوار است و بریدن، عاقبت پرونده‌های کشدار. تمام‌کنندگی، هنر مصلحانِ باپشتکار و تمامیت‌خواهی، شگرد مفسدان باپشتوانه است. دانه‌درشت‌هایی که بیت‌المال را رُفتند، پرونده‌کُلُفت‌اند و خُرده‌کارگرانی که به زندان رفتند، مگر چه گفتند؟ خصوصی‌سازی، ویژه‌خواری برنمی‌دارد و آنکه پشت فرمان اقتصاد نشسته، باید با برداشتن رأس فساد نشان دهد فرمان دست کیست. 🔻ضرب‌الاجل اگر لُوث شود، تهدیدها مضحک می‌شوند و وعده‌ اگر فوت شود، امیدواری‌ها مشکل. برای خلع‌ید مفسدان نباید دست‌دست کرد و از پاپی شدن مجرمان نباید پاپس کشید. مختومه کردن پرونده‌ها، حواشی را خاتمه می‌دهد و حاشیه‌سازان را از حاشيه‌ی امن به متن عدالت می‌کشاند. ✍زهرا محسنی فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648