eitaa logo
لحظات طلایی کتابخوانی
118 دنبال‌کننده
138 عکس
43 ویدیو
12 فایل
#لیست_کتب_کانال: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/435 #قوانین_امانت_کتاب: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/14 فهرست تفسیر قرآن: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/349 ارتباط با ادمین: @lahazate_talaei_ketabkhani_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به همراه تفسیرساده ، روان، قطره ای @lahazate_talaei_ketabkhani
🌺 🌺 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (۷) (خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان! @lahazate_talaei_ketabkhani
نکته ها: اين آيه را، راه كسانى معرّفى مى كند كه مورد نعمت الهى واقع شده اند وعبارتند از: ، ، و . توجّه به راه اين بزرگواران و آرزوى پيمودن آن و اين آرزو به خود، ما را از خطر كجروى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى دارد. بعد از اين درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسير غضب شدگان وگمراهان قرار ندهد. زيرا بنى اسرائيل نيز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به سه دسته تقسيم مى نمايد: كسانى كه مورد قرار گرفته وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان. مراد از نعمت در «انعمتَ عليهم»، نعمتِ هدايت است. زيرا در آيه ى قبل سخن از هدايت بود. علاوه بر آنكه نعمت هاى مادى را كفّار ومنحرفين و ديگران نيز دارند. هدايت شدگان نيز مورد خطرند و بايد دائماً از خدا بخواهيم كه مسير ما، به غضب و گمراهى كشيده نشود.
در قرآن  در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت هايى همچون قوم عاد، ثمود و بنى اسرائيل، به عنوان غضب شدگان معرّفى شده اند. بنى اسرائيل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بيان شده است، زمانى بر مردم روزگار خويش برترى داشتند؛ «فَضّلتُكم على العالَمين» لكن بعد از اين فضيلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. «و باؤوا بغضب من اللّه» اين ، به علّت و كردار آنان بوده است؛ دانشمندان يهود، دستورات وقوانين آسمانى تورات را كردند، «يحرّفون الكلم» وتجّار وثروتمندان آنان نيز به و و روى آوردند، «اخذهم الرّبا» وعامّه مردم نيز در برابر دعوت به و ، از روى و ، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمينِ مقدّس، سر باز زدند. «فاذهب انت و ربّك فقاتلا انّا هاهُنا قاعدون» به خاطر اين انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضيلت، به نهايت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت. ما در هر نماز، از خداوند مى خواهيم كه مانند غضب شدگان نباشيم. يعنى نه اهل تحريف آيات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنين از گمراهان نباشيم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مى روند و در دين و باور خود غلوّ و افراط كرده و يا از هوى و هوس خود و يا ديگران پيروى مى كنند. انسان در اين سوره، و و تولاّى خود را به انبيا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاريخ نيز برائت و دورى مى جويد و اين مصداق و است.
در قرآن  «ضلالت» كه حدود دويست مرتبه اين واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد بكار مى رود، «و وَجدَك ضالاً» وگاهى به معناى شدن است، «اضلّ اعمالهم» ولى اكثراً به معناى وهمراه با تعبيرات گوناگونى نظير: «ضلال مبين»، «ضلال بعيد»، «ضلال كبير» به چشم مى خورد. در قرآن افرادى به عنوان گمراه معرّفى شده اند، از جمله : 🔴كسانى كه ايمان خود را به كفر تبديل كردند ، 🔴مشركان 🔴كفار 🔴عصيان گران 🔴مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند 🔴كسانى كه مردم را از راه خدا باز مى دارند 🔴كسانى كه به خدا يا رسول خدا توهين مى كنند 🔴آنان كه حقّ را كتمان مى كنند و 🔴كسانى كه از . در قرآن نام برخى به عنوان گمراه كننده آمده است، از قبيل: ابليس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونياكان منحرف. گمراهان خود بستر وزمينه ى انحراف را فراهم و گمراه كنندگان از اين بسترها و شرايط آماده، استفاده مى كنند. در قرآن عبارتند از : ها، ها ، ، ، و . @lahazate_talaei_ketabkhani
پیام : - انسان در ، نيازمند مى باشد. ✅انبيا ✅شهدا ✅صدّيقين ✅ صالحان ، نمونه هاى زيباى انسانيّت و اند. «صراط الّذين انعمت عليهم» - آنچه از خداوند به انسان مى رسد ، است. قهر و غضب را خود به وجود مى آوريم. «انعمت ، المغضوب عليهم» - از و ، جامعه اسلامى را در برابر آنان ، و مى كند. «غير المغضوب عليهم ولا الضّالّين» @lahazate_talaei_ketabkhani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه #هفتم سوره #الفاتحه @lahazate_talaei_ketabkhani
سلام خدمت اعضای محترم کانال این کتاب ها رو یکی از اعضای محترم به کانال اهدا کردند. دستشون درد نکنه. اجرشون انشاءلله با (عج). انشاءلله به زودی این کتاب ها نیز به اضافه خواهد شد. دوستانی که تمایل به امانت گرفتن این کتب دارند، به ادمین پیام دهند. @lahazate_talaei_ketabkhani
نویسنده: نیلوفرشادمهری نویسنده: دکتر محمدمهدی بهداروند نویسنده: حمید حسام نویسنده: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نویسنده: کامران غضنفری گردآورنده: موسی هلودی نگارنده: فاطمه دوست کامی نویسندگان: مجتبی اسماعیلی و سبحان خسروی تدوین: محسن کاظمی @lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز از همه عزیزان التماس دعای مخصوص @lahazate_talaei_ketabkhani
✨ لوح| : باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذی‌قعده که روز است استفاده کرد. 🖨 چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37422
🔻علیرضا پناهیان: دعایی که برای روز دحوالارض(امروز) وارد شده، دعای جامع و دقیقی است. سعی کنید حتما این دعا را مطالعه کنید. 💻 مشاهده دعای مخصوص روز و سایر اعمال این روز در لینک زیر: 📎 panahian.ir/post/5568 @Panahian_ir
(علیه السلام) ، فرمود : دنيا بدن ها را فرسوده و آرزوها را تازه مى كند ، مرگ را نزديك و خواسته ها را دور و دراز مى سازد ، كسى كه به آن دست يافت خسته مى شود ، و آن كه به دنيا نرسيد رنج مى برد. حکمت ۷۲ @lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صحیفه_سجادیه (بار خدایا)🙏 مرا همراه کسانی که وعده عذاب تو را سهل می انگارند تباه مکن و با آنان که آماج انتقام تو هستند هلاک منمای و با آن گروه که از راه تو منحرف می شوند خرد و شکسته مکن. فرازی از #دعای_چهل_و_هفتم @lahazate_talaei_ketabkhani
(علیه السلام) هرکس که با ها آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد. @lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_ولایت شرح #حدیث از حضرت #امام_صادق علیه‌السلام درباره‌ی #صفت‌_های_برجسته‌‌ی_اخلاقی @lahazate_talaei_ketabkhani
شرح از حضرت علیه‌السلام درباره‌ی بسم الله الرّحمن الرّحیم اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض ... امام صادق علیه‌السّلام میفرماید: بعضی از و خصلتها بسته‌ی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط و با همدیگر دارند. یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء اینها را هم مثل بقیّه‌ی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بی‌حکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و اراده‌ی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همه‌ی مکارم، از همه‌ی خوبی‌ها، از همه‌ی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد. تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها و است. وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ ... این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک برده‌ای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم درباره‌اش فرموده‌اند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوه‌های درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه‌ی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود می‌آورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعه‌ای باشند، این جامعه، جامعه‌ی برجسته‌ای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل : صِدقُ الحَدیث ✅ . الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزه‌تر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدق‌الحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، ، ، ، ، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه‌ سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم : وَ صِدقُ النّاس ✅ ؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم. وَ اِعطاءُ السّائِل ✅ [اگر ] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف است. وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع ✅ را میگویند «صنیعه». «مُکافئه‌ی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم. @lahazate_talaei_ketabkhani