#صحیفه_سجادیه
بار الها
هرکه را تو یاری دهی، هیچ خوارکننده ای قدرت خوار کردن او را ندارد
و هرکه را تو ببخشی، هیچ بازدارنده ای قدرت کاستن از عطایت به او را ندارد
و هر که را تو هدایت فرمایی، گمراه ساختن گمراه کنندگان او را از راه به در نبرد.
#دعای_پنجم
@lahazate_talaei_ketabkhani
#در_محضر_ولایت
#همه_ضرر_و_زیانهای_جامعه_در_اثر_چهار_صفت
من مواعظ علی علیه السلام:
من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی.
(تحف العقول صفحه 222)
هرکس این چهار صفت را از خود دورکند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دستاندرکاران و رؤسای جامعه، هیچگاه حادثه و واقعه ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد:
1- عجله، بدون تأنّی و دقت، تصمیمگیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
2- لجاجت، یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامنگیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسألهای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقبنشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود.
3- مغرورشدن و خودشگفتی، که انسان نقصها و ضعفهای خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
4- کاهلی و سستی، کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.
بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی (علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیانهایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#معرفی_کتاب_از_لیست_کتب_کانال
#برش_کتاب
#قصه_های_خوب_برای_بچه_های_خوب
روزی بود و روزگاری بود . صیادی برای شکار به صحرا رفته بود . از دور روباه چاق و خوش رنگی را دید و دنبال او راه افتاد تا روباه به سوراخ خود رفت و صیاد خانه روباه را یاد گرفت . آن وقت صیاد در نزدیک خانه روباه چاله ای کند و لاشه یک مرغابی را که آورده بود در آن انداخت و سرچاله را با خس و خاشاک پوشانید و خودش پشت تپه ای به کمین نشست و فکر کرد که عاقبت روباه بیرون می آید و بوی گوشت او را به طرف چاله می کشد و گرفتارش می کنم و پوست نرم و لطیف او را به قیمت خوبی خواهم فروخت . هنوز ساعتی نگذشته بود که....
@lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قصه_های_خوب_برای_بچه_های_خوب
امام_خامنه_ای: من خودم را از جهت رسيدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد میدانم.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#سیر_مطالعاتی
#حکمتها_و_اندرزها
#مقدمه
کتاب #حکمتها_و_اندرزها مشتمل بر مقالاتی از شهید مطهری است که درسالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ هجری شمسی برای یک برنامه عمومی آشنایی با #فرهنگ_اسلامی و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر درآمده و بیشتر مطالب آن پیرامون #راه_و_رسم_زندگی و دستورات اسلام در این باب است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#حکمتها_و_اندرزها
#درس_اول
#خداشناسی_مبنای_انسانیت
امیرالمومنین علی(ع):آغاز و پایه ی اول دین شناخت خداست.
اگر دین را به ساختمانی تشبیه کنیم که دارای در و دیوار و سقف و پنجره و زیرسازی و روکاری و... است باید بگوییم زیرسازی و زیربنای همه ی اعتقادات و دستورالعمل های دینی خداشناسی است.
یعنی دین داری اگر بخواهد به صورت #صحیح و #معقول و #منطقی برای کسی پیدا شودباید از #پایه_توحید_و_خداشناسی آغاز گردد.
رسول اکرم(ص) وقتی مبعوث شدند اولین کلام ایشان به مردم این نبود که نمازبخوانید یا صدقه بدهید بلکه فرمودند: بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#خداشناسی نه فقط پایه ی دین، بلکه بنیان و اساس #انسانیت نیز می باشد.
مایک سلسله امور را به عنوان(حقوق انسانی) نام می بریم که انسانیت حکم می کند که رحم و مروت و ایثار و گذشت و رحم به هم نوع و... داشته باشیم اما اگر بپرسند که فلسفه این کارها و فلسفه ای که مارا قانع کند که منافع شخصی خود را فدای این امور کنیم چیست؟با چشم پوشی از مساله خداشناسی هیچ پاسخی نمی توانیم بدهیم. آری خداشناسی #یگانه منطق صحیح و درست و مستحکم انسانیت است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
🌹🕊 #جمعه_های_مهدوی
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
@lahazate_talaei_ketabkhani
#مهدویت
#داستان_های_مهدوی
در عصر حکومت رضاخان قلدر یکی از دانشمندان ربانی به نام مرحوم آیت الله سید باقر سیستانی سعی بسیار داشت تا به محضر مبارک امام زمان حضرت ولیعصر(عج) شرفیاب گردد. او برای رسیدن به این سعادت بزرگ تصمیم گرفت چهل جمعه در مسجدی از مساجد زیارت عاشورا را بخواند. او به این تصمیم عمل کرد و هر جمعه به قرائت زیارت عاشورا به طور کامل ادامه داد؛ او می گوید:
در یکی از جمعه های آخر که در یکی از مساجد مشغول زیارت عاشورا بودم ناگاه نوری را از خانه ای نزدیک مشاهده کردم. حالت معنوی عجیبی پیدا کردم و به دنبال آن نور رفتم. خود را نزدیک آن خانه رساندم، دیدم نور عجیبی از داخل آن خانه می درخشد. در را زدم و با اجازه وارد شدم، دیدم حضرت ولیعصر(عج) در یکی از اطاق های آن خانه تشریف دارند و در آن اطاق جنازه ای را مشاهده نمودم که پارچه سفیدی روی آن کشیده بودند. منقلب شدم درحالی که اشک از چشمانم سرازیر بود، به آقا امام زمان(عج) سلام کردم، آقا جواب سلام مرا داد و فرمود: چرا اینگونه دنبال من می گردی و آن همه رنج ها را تحمل می کنی؟! مثل این باشید (اشاره به جنازه) تا من به دنبال شما بیایم. سپس فرمود: این جنازه، جنازه بانویی است که در عصر کشف حجاب رضا خان، هفت سال برای حفظ عفت خود از گزند حکومت رضاخان از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند.
📣این است که امام علی(ع) می فرماید:
»پاداش رزمنده شهید بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد امّا پاکدامنی می کند. همانا عفیف پاکدامن، فرشته ای از فرشته هاست»
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
@lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهدویت
#کلیپ_مهدوی
#علائم_ظهور
فیلم بسیار #جذاب بشارت های ظهور مبنی بر وقایع #یمن.
@lahazate_talaei_ketabkhani
May 11
🌺 #سورةُ_الفاتحة 🌺
#آیه_پنجم_الفاتحه
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (۵)
(خدايا) تنها ترا مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوئيم.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#جرعه_ای_از_زلال_وحی
به همراه تفسیرساده ، روان، قطره ای
@lahazate_talaei_ketabkhani
نکته :
انسان بايد به حكم عقل، بندگى خداوند را بپذيرد. ما انسان ها عاشق كمال هستيم و نيازمند رشد و تربيت، و خداوند نيز جامع تمام كمالات و ربّ همه ى هستى است. اگر به مهر و محبّت نيازمنديم او رحمان و رحيم است و اگر از آينده دور نگرانيم، او صاحب اختيار و مالك آن روز است. پس چرا به سوى ديگران برويم؟! عقل حكم مى كند كه تنها بايد او را پرستيد و از او كمك خواست. نه بنده هوى و هوس خود بود و نه بنده زر و زور ديگران.
در نماز، گويا شخص نمازگزار به نمايندگى از تمام خداپرستان مى گويد: خدايا! نه فقط من كه همه ى ما بنده توايم، ونه تنها من كه همه ى ما محتاج و نيازمند لطف توايم.
خدايا! من كسى جز تو را ندارم «ايّاك» ولى تو غير مرا فراوان دارى و همه هستى عبد و بنده ى تو هستند. «ان كلّ من فى السموات و الارض الاّ اتى الرّحمن عبداً»در آسمان ها و زمين هيچ چيزى نيست مگر اين كه بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند.
جمله «نعبد» هم اشاره به اين دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بيانگر اين است كه مسلمانان همگى برادر و در يك خط هستند.
مراحل پرواز معنوى، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراين اوّل سوره ى حمد ثناست، آيه ى «ايّاك نعبد» ارتباط و آيات بعد، دعا مى باشد.
گفتگو با محبوب واقعى شيرين است، شايد به خاطر همين كلمه «ايّاك» تكرار شد.
@lahazate_talaei_ketabkhani
پیام :
- ابتدا بايد بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعين»
- بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه ديگران. «ايّاك نعبد»
- گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم. «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» (۱)
- «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى گوييم: «نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى گوييم: «نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
- شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست يابى به توحيد و يكتاپرستى است. «ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد»
- از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خودرا مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «ايّاك نعبد...»
- توجّه به معاد، يكى از انگيزه هاى عبادت است. «مالك يوم الدّين ايّاك نعبد»
۱) و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمى يافتيم. اعراف، ۴۳.
@lahazate_talaei_ketabkhani