eitaa logo
فقه و احکام رهبری (leader.ir)
47.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
5 ویدیو
137 فایل
✅ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 🔺اطلاع رسانی جدیدترین فتاوای معظم له. 🔸معرفی شده در سایت: https://www.leader.ir/fa/content/22542 🔹ارسال استفتا: https://www.leader.ir/fa/istifta ❓ارتباط: @leader_ir57m
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 حکم مصرف مربای انگور 💠 سؤال: استفاده از مربای انگور (نه شیره آن)، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر انگور هنگام تهیه مربا جوشانده شود، حرام می گردد و مصرف آن جایز نیست مگر آنکه با ادامه جوشاندن، دو سوم حجم آب آن کم شود، در این صورت مصرف آن اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
مقام معظم رهبری _مدظله العالی_: امروز که بر حسب روایت مشهور محدثین شیعه روز ولادت خاتم‌الانبیاء است، و همین روز، روز ولادت امام جعفر صادق (علیه الصّلاة و السّلام) در سال ۸۳ هجری است، برای دنیای اسلام روز بسیار بزرگی است.  ولادت پیغمبر اعظم یک حادثه‌ی صرفاً تاریخی نیست؛ یک حادثه‌ی تعیین کننده‌ی مسیر بشریت است. خود پدیده‌هائی که در هنگام این ولادت بزرگ، طبق نقل تاریخ دیده شد، یک اشارات گویائی به معنا و حقیقت این ولادت است. _۸۷،۱۲،۲۵ 🆔 @leader_ahkam
📚 خمس ارث 💠 سؤال: پدر فوت کردند و نمی دانم که ایشان سال خمسی داشته اند یا نه؛ آیا ارثی که از مرحوم پدر به ما رسیده، مشمول خمس می شود؟ ✅ جواب: اگر نمی دانید که ایشان خمس بدهکار است یا اموالش متعلق خمس است، نسبت به خمس تکلیفی ندارید وگرنه باید بدهی خمسی او را مانند بقیه بدهی های پدر، از اصل مال او پرداخت کرده و سپس باقیمانده اموال را بین ورثه تقسیم کنید. 🆔 @leader_ahkam
📚 تغییر سال خمسی 💠 سؤال: در صورتی که پس از پایان سال خمسی، اولین درآمد سال جدید با فاصله زمانی واقع شود آیا می توان مبدأ سال خمسی جدید را، تاریخ حصول اولین درآمد قرار داد؟ ✅ جواب: مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 خمس سرمایه 💠 سؤال: اگر شک کند که به سرمایه ای که با آن امرار معاش می کند، خمس تعلق می گیرد یا خیر، وظیفه چیست؟ ✅ جواب: اصل سرمايه اگر از درآمد كسب بوده و خمس آن داده نشده باشد، سر سال خمسى مشمول خمس است مگر در جایی که پس از پرداخت خمس، درآمد کسب با بقیه سرمایه، برای هزینه های زندگی کافی نبوده یا کسب، مناسب با شأن عرفی او نباشد و یا تردید داشته باشد که چنین است یا خیر که در این موارد پرداخت خمس واجب نیست. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز آیات 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، خورشید گرفتگی است اگرچه جزئی باشد. 🔶 مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، نماز آيات را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا (به قصد ما فی الذمه) بخواند. 🔷 کسی که هنگام گرفتن ماه یا خورشید اصلاً مطلع نشود و بعد از باز شدن آن بفهمد، درصورتی که گرفتگی کامل بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر فقط مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست. 🆔 @leader_ahkam
✅ گزارش استهلال ماه ربیع الثانی ۱۴۴۴ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
✅ گزارش استهلال ماه ربیع الثانی ۱۴۴۴ ه‍ . ق ♦️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ (۲۹ ربیع الاول ۱۴۴۴) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۴ و ۱۹ دقیقه روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۱۶ زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۵۳ ارتفاع ماه: ۵.۸ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۳۷ دقیقه سن ماه: ۲۶ ساعت و ۵۷ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۴ درجه ♦️ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هلال، پیش‌بینی کرده‌اند هلال ماه ربیع الثانی در غروب روز چهارشنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ربیع الاول ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه ربیع الثانی ۱۴۴۴ روز پنجشنبه ۵ آبان ماه خواهد بود. ♦️ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز چهارشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان خراسان رضوی: سبزوار، قوچان استان خراسان شمالی: بجنورد استان چهارمحال بختیاری: تپه نورالشهدای بروجن استان اصفهان: کوه صفه، شهرضا استان مرکزی: اراک ۲ گروه استان یزد: یزد ۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، نیشابور، گناباد، درگز، گلبهار، فیروزه، تایباد، تربت حیدریه استان مرکزی: تفرش، خمین، کمیجان، ساوه، محلات، فراهان استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، طبس استان سیستان و بلوچستان: زابل، چابهار استان ایلام: ایلام، آبادانان، ایوانغرب، دهلران استان فارس: شیراز، لامرد، بوانات استان آذربایجان شرقی: تبریز استان بوشهر: بوشهر، گناوه استان خوزستان: خرمشهر استان گلستان: گرگان استان گیلان: رشت استان سمنان: دامغان استان اردبیل: اردبیل استان زنجان: زنجان استان یزد: میبد، اردکان استان قم: قم، پردیسان استان هرمزگان: بندرلنگه
هدایت شده از 
💻 متن کتاب « تفاوت فتاوا » (بر اساس فتاوای حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)) در قسمت کتابخانه "پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری" بارگزاری شد: https://www.leader.ir/fa/book
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول) 🆔 @leader_ahkam
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول ) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها) ۱: چنانچه روی آن باز است: الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ۲: اگر روی آن بسته است: الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ✳ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد. ✴ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند. ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد: 🔶 اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مى‏چسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند. ✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد: 🔷 در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند. ⁉ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد. 🆔 @leader_ahkam
فایل با کیفیت اصلی 👆
📚 حالت های مختلف وضوی جبيره (قسمت دوم) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضای مسح باشد (سر و پاها): الف: اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد: ✅ اگر محل مسح پاک است، لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. 🔷 اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر دارد: ☑️ بايد به جاى وضو، تيمم کند، ولى اگر مى‌تواند پارچه اى بر روى زخم قرار دهد و بر روى آن دست تر بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. ب: اگر روی آن بسته باشد و جایی به مقدار مسح باقی باشد: ✅ دست تر روی همان محل مسح بکشد. ✴️ اگر جایی به مقدار مسح باقی نباشد: ☑️ چنانچه روی جبیره پاک باشد: دست تر روی محل جبیره بکشد. 🔶 اگر روی جبیره نجس باشد: پارچه ای پاک روی جبیره قرار دهد و به نیت وضوی جبیره روی آن دست تر بکشد. ⁉️ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره ‏اى به جا آورد. 🆔 @leader_ahkam
فایل با کیفیت اصلی 👆
🔘 السلام علیک یا حسن العسکری علیه السلام 🔹لیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أَمْرِ اللّهِ -تحف العقول،ص۴۴۸ 🔸امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، اندیشیدن زیاد در کار خداست. 🆔 @leader_ahkam
📚 حالت های مختلف وضوی جبيره (طرح کلی) 🆔 @leader_ahkam
فایل با کیفیت اصلی 👆
📚 غسل مس میت و دیه سقط جنین 💠 سؤال: به دلیل مشکل ژنتیکی، جنین دچار کم آبی و بی حرکتی شده و مادر، علی رغم تلاش و هزینه برای حفظ جنین مجبور به سقط آن توسط پزشک متخصص شده است؛ آیا در این صورت: ۱- غسل مس میت بر عهدۀ مادر می باشد؟ ۲- پدر و مادر، دیه یا تکلیف دیگری بر عهده دارند؟ ✅ جواب: ۱) اگر جنین حداقل چهار ماه داشته و مرده سقط شده است، غسل مس میت لازم است اما اگر پس از سقط فوت کرده، غسل مس میت لازم نیست. ۲) اگر جنین روح داشته است، بنا بر احتیاط واجب دیه دارد و دیۀ آن بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام داده است و اگر جنین، مرده سقط شده است، دیه ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 جهاد تبیین 💠 سؤال: آیا جهاد تبیین و مبارزه با جنگ نرمی که دشمنان اسلام در رسانه ها، فضای مجازی و ... راه انداخته اند، واجب شرعی است؟ ✅ جواب: اگر در فضای حقیقی و مجازی و در رسانه ها، منکری انجام شده یا معروفی ترک شود، مانند این که باورهای دینی و اعتقادات حق را تضعیف کنند یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر کرده یا به آن توهین کنند، بر همه کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند، واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. 🆔 @leader_ahkam
📚 عقد موقتِ طولانی مدت 💠 سؤال: اگر عقد موقتی به مدت طولانی (مثلا 99 ساله) منعقد شود، آیا صحیح است و حکم عقد دائم را دارد؟ ✅ جواب: به طور کلی صحت عقد موقتِ طولانی مدت که عادتا احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد، محل اشکال است. 🆔 @leader_ahkam
📚 رعایت سکون و بی حرکت بودن در نماز 💠 سؤال: آرام و بدون حرکت بودن بدن هنگام قرائت حمد و سوره و ذکرهای نماز تا چه حدی واجب است؟ ✅ جواب: بدن نمازگزار هنگام نماز نبايد به گونه اي حرکت کند که از حالت نمازگزار خارج شود، همچنين هنگام ذکرهای واجب (حمد و سوره، تشهد، ذکر سجده و رکوع و...) نبايد بدن حرکت کند و اگر عمداً حرکت کند، نماز باطل می شود و اگر سهوي باشد بايد پس از آرام گرفتن بدن، مقداري را که در حال حرکت خوانده، دوباره بخواند؛ ولی حركت کم دست و انگشتان اشكال ندارد گرچه احتياط مستحب است كه آنها را هم در حال نماز حركت ندهد. ضمناً هنگام گفتن ذکرهای مستحب نماز (غیر از ذکر "بحول الله و قوته اقوم و اقعد" که در حال برخاستن گفته می شود) نیز، احتیاط واجب آن است که بدن را آرام نگه دارد. البته گفتن ذکر در حال حرکت به قصد ذکر مطلق (نه به قصد ذکر نماز) اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam