eitaa logo
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
610 دنبال‌کننده
34 عکس
2 ویدیو
7 فایل
✅کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🔸ارتباط با ادمین: @legenhausen_admin 🔸این کانال توسط روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 «گزارشی از یک سفر فلسفی» ✅ صوت ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در مورد ارائه‌ی ایشان در کنفرانس بین‌المللی کانت(۲۰۲۴) در کالینگراد که به مناسبت سیصدمین سالروز تولد او برگزار شد ❇️ این نشست به همت شهر فلسفه ایران برگزار شد 🔰مشاهده‌ی کامل این نشست : https://aparat.com/v/wraoxq3 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «مباهله اوج تواضع عقلی پیامبر(ص) بود» ✅‌ سخنرانی پروفسور لگنهاوزن با عنوان «مباهله اوج تواضع عقلی پیامبر(ص) بود» در دومین کمیسیون تخصصی همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «مباهله اوج تواضع عقلی پیامبر(ص) بود» ✅‌ سخنرانی پروفسور لگنهاوزن با عنوان «مباهله اوج تواضع عقلی پیامبر(ص) بود» در دومین کمیسیون تخصصی همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» 1⃣ پروفسور لگنهاوزن در ابتدا با اشاره به تفاوت میان تواضع عقلی و تواضع اخلاقی، گفت: چند فضیلت مشهور یعنی شجاعت، تواضع، عدالت، حکمت داریم که از بین این مجموعه، شجاعت و تواضع را اخلاقی می‌دانند، لذا این تواضع از نوع اخلاقی است. ولی تواضع عقلی هم داریم. 2⃣ وی افزود: برخی فلاسفه و روان‌شناسان معتقدند تواضع عقلی آن است که ارزشیابی که ما در مورد توان عقل خود داریم، نباید بیش از حد باشد یعنی سنجش درستی در مورد توان عقل خود داشته باشیم و تصور کنیم افکار ما بیشتر از دیگران مهم است. 3⃣ لگنهاوزن ادامه داد: دیدگاه بنده در این باره آن است که اگر ما می‌خواهیم از تقابل عقلی پرهیز کنیم، باید حتی در موقعی که فکر می‌کنیم حرف ما درست است و طرف مقابل ما اشتباه می‌کند، باز نباید عقل او را زیر سؤال ببریم یعنی اذعان کنیم که شما عاقل هستی ولی به نتیجه‌ای مخالف من رسیده‌ای. 4⃣ استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: من برای تبیین تواضع عقلی به مباهله مثال می‌زنم؛ آنطور که ما شیعیان از آیه مباهله استفاده می‌کنیم و هر سال هم آن را جشن می‌گیریم، پر از تقابل است یعنی آن را روز پیروزی اسلام بر مسیحیان می‌دانیم و می‌گوییم ما در این میدان پیروز شدیم و مسیحیان ترسیدند و اینکه البته آن‌ها می‌دانستند که دروغ گفته‌اند. 5⃣ لگنهاوزن تصریح کرد: بنده معتقدم که این راه خطاست بلکه راه درست این است که بگوییم مسیحیان نجران نمی‌دانستند پیامبر(ص) واقعاً پیامبر است و راست می‌گوید؛ لذا او را آزمایش کردند و به پیامبری ایشان معترف شدند ولی در نهایت اسلام نیاوردند. 6⃣ وی افزود: مسیحیان شاید فکر کردند پیامبر(ص) شارلاتان است و دروغ می‌گوید ولی وقتی دیدند حضرت محمد(ص) همراه با پنج تن آمدند و این پنج تن جزو عزیزترین افراد خانواده او هستند، مطمئن شدند که پیامبر(ص) دروغ نمی‌گوید. صداقت دارد گرچه قانع نشدند لذا از مباهله عقب کشیدند و پیشنهاد مذاکره و توافق و پیمان‌نامه دادند. 7⃣ استاد مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: طبق برخی روایات نتیجه این بحث آن شد که پیامبر(ص) فرمودند من شخصاً حیات و مال و دین شما را تضمین می‌کنم یعنی کسی نمی‌تواند به مال و جان و کلیساهای شما تعرضی داشته باشد و آن را تخریب کند. ‌ 8⃣ پرفسور لگنهاوزن تصریح کرد: این خیلی استثنایی است و من قصد دارم از این مسئله از دو جهت استفاده کنم؛ اول اینکه ما باید این حادثه را بر مبنای تواضع عقلی تحلیل کنیم و نگوییم ما همه چیز را می‌دانیم و آن‌ها نمی‌دانستند و بدجنس و ترسو بودند و دوم اینکه باید عبرت بگیریم از پیامبر اسلام(ص) که ایشان در حالی که می‌دانست خودش پیامبر(ص) است و طرف مقابل اشتباه کرده است، باز به آنان حق داد و اجازه نداد به حقوقشان تجاوز شود و آنان را مجبور نکرد تا رسالت پیامبر(ص) را بپذیرند.  9⃣ استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: این اوج تواضع عقلی است؛ ایشان فکر نکرد این مسئله مهم نیست و یا عقل مخاطبانشان کم است ولی حاضر بود به طرف مقابل خود حق بدهد.   🔰نشانی خبر: نشانی 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن به مناسبت آغاز دهه‌ی اول محرم ❇️متن شعر: It is the first of the year 1446, and it begins amid catastrophe. We have started wearing black again. Does it signify our sympathy? Sympathy for the orphaned and maimed victims of yet another sortie? Yet another reminder of human inability to conquer inhumanity? All of this suffering in a new lunar year reminds us of the old savagery, Of suffering that is not redemptive and makes no one free. The protests around the world fail to change the policy And only unleash an eternally escalating brutality.   O Husayn (may divine peace be with you)! Cursed be your every enemy! How can I turn my thoughts to you without returning to Muharram’s atrocity? If for every cut inflicted on the innocent, your martyrdom is the epitome, How can we have any love for you without stopping the current barbarity? 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «قیام امام حسین(ع)» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن در رسای امام سوم شیعیان(علیه السلام) باعنوان «قیام امام حسین(ع)» به مناسبت عاشورای حسینی ❇️ The Stand of Imam Husayn (‘a) The history of humanity Is a history of cruelty. From Cain’s fratricide, we can start, To the medieval tearing of limbs apart, Perpetrators of the inhumane, Governments, rapists, and some insane. What happens in dungeons and black sites, What sadists do, even thinking it’s right? There comes another after each outrage, A ghoulish necklace adorns every age. But in the string of such horrors, there is none moves me more Than what happened on Ashura, near the Euphrates shore. There we find resistance against the abuse of religion, Subjugation for the enjoyment of power and corruption. Oh, here comes Yazid, that cursed wretch, With the dominion and wealth that his armies could fetch, Does he see what is wrong as he offers his lies? “I’ve defended Islam, this is my rightful prize. I fought Christians and pagans and took riches and lands, Where I set up courts to have cut the thieves hands. And if your favorite, Abbas, lost his hands as well, That’s what he deserved, he and every rebel.” As Husayn is remembered a unique martyr and pure, Every age has its Yazids and so must endure Cruel measures said to be needed to put down rebellions, And for political prisoners, ever more dungeons, While elites enjoy riches and maneuver for more, Planning and scheming to start the next war. Then we are left here with no place to turn, But from the example of Husayn we can learn Refusal to give one’s hand to the tyrant, Resistance and the art of remaining defiant! 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «یاحسین(ع)» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن در رسای امام سوم شیعیان(علیه السلام) باعنوان «یاحسین(ع)» به مناسبت عاشورای حسینی 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 با سلام و عرض ادب صفحه‌ی اجتماعیِ تلگرام و ایتای پروفسور لگنهاوزن مشغول فعالیت است؛ برای آشنایی حقیقت‌جویان با ایشان، لطفاً این صفحه‌ها را به اطرافیانتان معرفی فرمایید. "ادمین" 🔰فهرست زندگی‌نامه‌ی ایشان: https://eitaa.com/Legenhausen_ir/54 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ خلاصه‌ی ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. ❇️ پروفسور لگنهاوزن: بنابر تجربه خود بنده سه شیوه گفت‌وگوی مهم و کاربردی وجود دارد: ۱. گفت‌وگوهای دیپلماتیک و رسمی؛ مثلا هیئت‌هایی از شوراهای کلیسایی پروتستانی یا کاتولیکی به‌ کشوری مسلمان سفر می‌کنند و یا بلعکس و با رهبران و مقامات رسمی آن کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. سفر پاپ به عراق و گفت‌‌‌وگوی او با آیت‌الله سیستانی (ره) نمونه‌ای از این نوع گفت‌‌وگو است. ۲. گفت‌وگوهای عمومی؛ به این‌ معنا که گفت‌‌وگوهای بین‌الادیانی در میان افراد جوامع مختلف صورت می‌پذیرد تا ارتباطی بین آن‌ها ایجاد شود. اثرگذاری این شیوه گفت‌‌وگو نیز قابل توجه است. مثلا در تورهای مسافرتی معمولا مردم َمن آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر با دین و آداب و رسوم و مناسک مذهبی آن‌ها هم آشنا می‌شوند و گفت‌گوهایی هم بین آن‌ها صورت می‌گیرد. ۳. گفت‌وگوهای آکادمیک و دانشگاهی به منظور ارتقای جایگاه علمی گفت‌گوهای دینی. در این نوع گفت‌‌وگوها هر کسی نمی‌تواند شرکت کند، زیرا طرفین گفت‌‌وگو باید به مباحث اعتقادی طرف مقابل کاملا اشراف داشته باشد و نکته مهم‌تر اینکه احترام متقابل به ارزش‌ها نیز کاملا حفظ شود. در غیر این‌ صورت گفت‌‌وگو از حالت علمی و آکادمیک خارج می‌شود. فرق بین گفت‌وگوی دیپلماتیک و عمومی این است که در گفت‌‌وگوی عمومی همه می‌توانند شرکت کنند و هدف آن ایجاد ارتباط است. در حالی که هدف در گفت‌‌وگوی دیپلماتیک بیشتر سیاسی است و شاید نیازمند انعقاد قرارداد باشد. در این نوع گفت‌‌وگو برای حل مناقشه اعتقادی باید ارزش‌های مقدس طرفین مثل مکان‌‌ها و شخصیت‌های مقدس مورد توجه ویژه قرار گیرند و به‌طور رسمی از طرفین خواسته شود که به هیچ‌وجه توهین و تمسخری درباره نمادهای دینی صورت نگیرد. خودمحوری از هر یک از طرفین مجاز نیست، زیرا نه تنها راهگشا نیست، بلکه مناقشه را افزایش می‌دهد. گفت‌‌وگوی بین‌الادیانی از منظر علامه مصباح سه گونه است؛ الف. طرفین باید تفاهم داشته باشند، به این شکل که هدف تغییر عقیده طرف مقابل نباشد، بلکه رفع سوء‌تفاهم باشد. ب. پرداختن به اعتقادات مشترک. باید اجازه داد که طرف مقابل بنابر آموزه‌های خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. ج. همکاری. بنابر روایت آخرالزمانی شیعیان به رهبری امام عصر (ع) ارواحنا فداه و مسیحیان پیرو حضرت مسیح (ع) در جنگ علیه دَجّال و شیاطین اتحاد و همکاری خواهند داشت تا با پیروزی بر ظلم و ستم، شرایط و مقدمات لازم برای برقراری عدالت و صلح جهانی فراهم شود. ❇️ پرسش و پاسخ: یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که از جناب پروفسور لگنهاوزن پرسش شد بدین شرح است؛ به نظر شما با توجه به ناسالم بودن فضای سیاسی فرق و ادیان راه‌کارهای عملی گفت‌وگو چیست؟ و آیا در فضای دانشگاهی، آزادی بیان وجود دارد که بتوان حرف حق را گفت؟ پاسخ پروفسور لگنهاوزن: سوال خیلی خوبی پرسیدید،... باید نقطه نظرات را دید و با آگاهی کامل حرکت کرد و کسانی باید پا به عرصه گفت‌‌وگو بگذارند که تسلط کافی بر مبانی اعتقادی طرف مقابل داشته باشند و منظور طرف مقابل را به‌خوبی درک کنند. طرفین گفت‌وگو باید شناخت کافی از خطرات گروه‌های افراطی مثل داعش و تبشیریون داشته باشند و بدانند که آن‌ها با اقدامات افراطی خود در مباحث مختلف، زمینه را برای گفت‌وگوی ناسالم و خطرناک آماده می‌کنند. 🔰 نشانی نشست در کانال مجمع جهانی شیعه شناسی: https://eitaa.com/shiastudyir/2391 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ گزارش تصویری علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی با ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir