14000527 فقره ثارالله.mp3
9.64M
🔊 #فایل_صوتی
🔹 شرح زیارت عاشورا
🔻 فقره ثارالله
#محرم
📅 ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000527 مواسات-برادری حضرت عباس.mp3
11.44M
#فایل_صوتی
🔹 درس هایی از عاشورا
🔻 مواسات و برادری حضرت عباس - جلسه اول
#محرم
📅 ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۰
🕌 مسجد حضرت قائم(عج)
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000528 مواسات2.mp3
13.3M
#فایل_صوتی
🔹 درس هایی از عاشورا
🔻 مواسات - جلسه دوم
#محرم
📅 ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰
🕌 مسجد حضرت قائم(عج)
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000528 مواسات3.mp3
10.09M
#فایل_صوتی
🔹 درس هایی از عاشورا
🔻 مواسات _جلسه سوم
#محرم
📅 ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰
🕌 مسجد دانشگاه امیرکبیر
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000603 مواعظ العددیه.mp3
12.06M
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 حدیث ۳۹۵۹
جلسه ششم
📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
14000604 جنود عقل و جهل.mp3
11.32M
🔊 #فایل_صوتی
🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل
🔻 جلسه هفدهم
🔸 انواع عقل
📅 ۴ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
لسان صدق
🔊 #فایل_صوتی 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۵۹ جلسه ششم 📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع
🔰 توصیه های پیامبر به ابوذر
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة
📁 حدیث ۳۹۵۹، قسمت ششم
بخش اول
📜قل الحق ان کان مرا
سخن حق بگو اگرچه تلخ باشد.
🔹گفتن حق اثر خاصی در جامعه و نفس انسان دارد. در مجلسی حرف ها بیان میشود، اما حق مطلب و مرکز اصلی مسئله بیان نمیشود، خود این مصداق محرومیت است. گفتن حقیقت امر مهم است. نیت هم اثر گذار است ولی سوء نیت تا موقعی که بیان نشود اثر مستقیم ندارد و این رفتار و گفتار است که اثر اصلی را دارد.
🔸ما از سه چیز اثر میگیریم:
۱-نیت های خودمان و نیت های افرادی که کنارمان هستند.
۲-رفتارها و افعالی که انجام میدهیم.
۳-حرف ها و سخن هایمان
عمده بزرگان گفته اند که این حرفها و سخنها اثرگذار تر از دو مورد دیگر است.
زبان و سخن برزخ بین افعال جوانحی و جوارحی است. یعنی زبان، نه فعل است و نه نیت بلکه بین این دو مورد قرار میگیرد.
🔹 "کلمة الحق عند امام الجائر..." اگر در فضای زور و تزویر و فضای آلوده بتوانی حق را بگویی و راهنمایی کنی ثواب بسیار بالایی دارد. اصلا انبیا آمده اند که حرف حق را بزنند. نه عامل ترس و نه عامل سردی و احساس بی فایده بودن نباید جلوی انسان را در بیان کلام حق بگیرد.
📜لا تخف فی الله لومه لائم
در مسیر خدا از سرزنش ها بیمناک مباش.
🔸خیلی از مردم بخاطر اثر گذاری حرف مردم تن به کارها میدهند. در ادامه شیطان بر این افراد امامت میکند. اگر کار اشتباه مرسوم شد، همه از ترس اینکه باقی مسخره شان نکنند انجام میدهند و این دور باطل همینطور ادامه پیدا میکند.
📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
🔰 توصیه های پیامبر به ابوذر
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة
📁 حدیث ۳۹۵۹، قسمت ششم
بخش دوم
📜و قال کفی بالمرئ عیبا ان کان فیه ثلاث خصال
سه عیب اگر در کسی باشد برای بدبختی کافی است.
🔸عیب یعنی بی ارزش شدن. معیوب یعنی چیزی و کسی که خریدار ندارد. بی ثمر شدن و جاماندن.
📜 یعرف من الناس ما یجهله من نفسه، ويستحيي لهم مما هوَ فيهِ، و يُؤذي جليسَه بما لا يعنيهِ
عیب خودرا نداند ولی عیب دیگران را ببیند، عیب خودش را در دیگران ببیند و شرم کند، بی جهت همنشینش را اذیت کند.
🔸حدیث در مذمت فردی است که عیوب مردم را میداند ولی از اشکالات نفس خودش آگاه نیست. عیب هایی که در خودش است عیب نداند ولی همان عیب را در دیگران عیب بداند. این کوری نفس و بینایی بر دیگران است. این بی انصافی است. تاموقعی که به کسی انصاف نداده اند او را نجات نداده اند. اگر فطرت انسان سالم باشد عیب خودش را باید عمیق تر ببیند.
🔸همچنین کسی که همنشین و رفیقتش را بی خود و بی جهت اذیت بکند و روحیه اذیت و آزار داشته باشد. این روحیه برای بدبختی و بسته شدن راه نجات کافی است.
📜 ثم قال یا اباذر لا عقل کالتدبیر ولا ورع کالکف و لا حسبَ کحُسن الخلق.
سپس فرمود: ای اباذر هیچ عقلی همچون تدبیر و هیچ تقوایی همچون خودنگهداری از گناه و هیچ نسبتی مانند حسن خلق نیست.
🔸عقل یعنی تدبیر و تدبیر، یعنی ورای مسئله را دیدن و مسارعت در حل مشکلاتش. عاقل ترین انسان ها کسانی اند که مشکل فردا را امروز ببیند.
🔹ورع و اجتناب از خطاها یک قدرت امساک میخواهد. یعنی آنجایی که باید حرکت کند، حرکت کند و آنجا که باید بایستد، قدرت ایستادن داشته باشد. مهم ترین مشکل انسان ها در بحث تقوا بی ترمزی است. اگر ماشین ما ترمز نداشت، تصادف ما حتمی است. ورع به معنای به ترمز داشتن و خویشتنداری است.
🔸اگر سروری و آقایی میخواهی اخلاقت را درست بکن. کوچکترین انسان ها بخاطر حسن خلق در چشم مردم بزرگ اند.
📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی
📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل
انواع و مراتب عقل- جلسه17
📜 وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) میشنیدیم یا به دستور عقل رفتار میکردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم.
🔸اساس تربیت دینی و تکامل انسانی در تعالیم دینی ما تربیت عقل است. متأسفانه امروزه داریم تربیت دینی مان را به ظواهر و مناسک محدود میکنیم. چیزی که ما را در عمل به تعالیم دینی کمک می کند، عقل است.
🔹یک قوه ادراکی در انسان وجود دارد که اگر فعال شود همه چیز فعال میشود و آن عقل است.
📜اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ.
به خبرهایی که می شنوید، با دقت فکر کنید. زیرا ناقلان علم زیاد هستند، ولی عاقلان و تدبر کنندگان در روایات کم هستند.
🔸آن چیزی که باعث میشود از تاریخ عبرت بگیریم عقل است.
🔹اگر نعمت تعقل را از کسی گرفتند هیچ چیز به او داده نشده و اگر این نعمت را به او دادند هیچ چیز از او فوت نشده. اینکه در روایت داریم که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود یعنی هم درس را میگیرد و هم عمل میکند.
عقل ملاک تشخیص حسن و قبح است. عقل آن است که نادرستی را تشیخص دهی و انجام ندهی، خطا و اشتباه نکنی.
🔸بی عقلی درد بی درمان است. خدا نکند کسی عقلش را از دست بدهد.
📜العقل عقلان عقل الدنیا فعقیمٌ و اما عقل صاحب الآخره فمثمرٌ
دو نوع عقل داریم: عقل دنیا که بی ثمر و بی فایده است و عقل آخرت که ثمربخش و مفید است.
🔸پیامبر دیدند که اکثر اهل بهشت افراد ساده بودند ؛ کسانی که دنیا را نمیفهمند. اهل بهشت کسانی هستند که خیر را میفهمند ولی شر را نمیفهمد.
🔹ژورنالیست ها برای انحراف افکار عمومی خیلی مواقع دروغ میگویند. یک دروغ پیچیده ای رایج است، تغییر دادن اسم است تا بدین وسیله مفاهیم را دگرگون بکنند. این حالت همان مکر و شیطنت و عقل منفی است. هوش منفی شیطان بعضا گفته اند از انبیا اولوالعزم بالاتر است و الا معنا ندارد کسی که این همه دستگاه را دیده باشد و جلوی خدا بگوید که به من مهلت بده تا همه را گمراه کنم. معاویه و عمروعاص هم از همین گروه هستند که هنوز هم یک عده وقتی تاریخ میخوانند مدحشان میکنند و آن هارا انسان های عاقل میپندارند.
🔸انبیا آمده اند که این دستگاه ادراکی را درست بکنند تا فرد با انتخاب خودش کار درست را انجام دهد. این ارزشمند است. انبیا با انس دادن انسان به خوبی ها و خوب ها سعی کردند عقل ملکوتی را فعال بکنند.
🔹انسان دو عقل ندارد، هرچه عقل دنیایی بیشتر شود، عقل اصلی و عقل اخروی به زوال میرود.
📜 کن عاقلا فی امر دینک جاهلا فی امر دنیاک.
در امور دینی ات فعال و کوشا باش اما در امور دنیایت مثل آدم های بی سواد باش.
🔸کسی که اهتمامش به دنیا زیاد شد، اهتمامش از آخرت کم میشود.
📆 ۴شهریور ماه ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000611 جنود عقل و جهل.mp3
11.81M
🔊 #فایل_صوتی
🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل
🔻 جلسه هجدهم
🔸 انواع عقل
📅 ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
📒 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی
📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل _ جلسه هجدهم
🔵 جایگاه و تقسیم بندی عقل
🔸در دین اسلام به عقل و دانش بسیار اهمیت داده شده و جماعتی که عقل را مهم بشمارند متفاوت خواهند شد.
🔹 برای فهم جنس اصلی باید تقلبی اش را هم معرفی کرد تا قوه تشخیص فعال شود. عقل هم به این صورت دسته بندی شده است: یکی عقل حقیقی و دیگری شبه عقل (عقل تقلبی) است که در ظاهر شبیه عقل است اما عقل نیست. علم در رویات ما به دانشی که به سعادت می انجامد گفته میشود. قدیم به مطالبی که امروزه علم گفته میشود فن و مهارت میگفتند.
🔸عموم مردم عقل را با هوش اشتباه میگیرند. عقل آن است که انسان حقیقت اشیاء و امور را کشف کند و عقل عملی یعنی همان قدرت امساک نفس، قدرت کنترل غریزه. اگر غرایز بر تو حکومت کرد و به سبب هوا و هوس - در جایی که خطر دارد - نتوانستی جلوی خودت را بگیری قوه عقل مشکل دارد.
📜قالَ الصادقُ عليه السَلام: العقلُ ما عُبدَ به الرَحمان و اکتسبَ به الجنانَ.
عقل آن چیزی است که خدای رحمان به وسیله آن پرستیده میشود و بهشت با آن به دست میآید.
🔹معاویه خیلی کار کرد و فتنه ها کرد. برخی گمان میکنند کسی که چنین فتنه هایی میتواند بکند حتما انسان عاقلی است. اما معاویه عاقل نبود بلکه نَکْراء داشت. مومن کیاست و زیرکی دارد و انسان کافر نکراء. در واقع نکراء همان کیاست در کافر است. فلذا ما ادبیاتمان را باید درست کنیم و به این افراد عاقل نگوییم تا واژه عقل برایمان مبهم نشود.
🔸در خطبه ۴۱ نحج البلاغه بحث غدر و فریبکاری مطرح شده است. غدر و فریبکاری برخواسته از عقل نیست. معاویه احمق ترین احمق هاست. چرا که اگر عقل داشت با علی (ع) که حق مطلق است بخاطر ذره ای لذت دنیا مقابله نمیکرد.
📜امیرالمومنین عَلَيْهِ السَّلامُ: وَ اللَّهِ ما مُعاوِيَةُ بِأَدْهى مِنِّى، وَ لكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ، وَ لَوْلا كَراهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النّاسِ
سوگند بخدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيركترين افراد بودم.
🔵 علامات عقل
📜ستَّةٌ تُختَبَرُ بها عقولُ الناسِ:
عقل مردم با شش چیز سنجیده میشود:
۱-الحلمُ عندَ الغَضبِ.
وقتی عصبانی است خودش را کنترل بکند.
۲-و الصبرُ عندَ الرهبِ
کسی که ترسیده صبرش را از دست ندهد.
۳-و القصدُ عندَ الرقبِ
بتواند در برابر امیال خودش را نگه دارد و میانه روی کند.
۴-و تقوی الله فی کل حال
در هر حال تقوا و یاد خدا را داشته باشد.
۵-و حسن المدارا
(برابر مخالفین) مدارا کند.
میزان تحملِ مخالف از علامات عقل است. البته این به این معنی نیست که رها بکند! مدارا کردن یعنی نرم و آرام با جهالت ها برخورد کند و اصطلاحا دعوا به پا نکند.
۶-قلَّةُ المُماراةِ
انسان عاقل کمتر جدل میکند.
📆 ۱۱شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000617 مواعظ العددیه.mp3
11.92M
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 حدیث ۳۹۶۲ الی ۳۹۶۸
📅 ۱۷ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
14000618 عقل و جهل.mp3
10.56M
🔊 #فایل_صوتی
🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل
🔻 جلسه نوزدهم
🔸 انواع عقل
📅 ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بلند شو بابا
#روضه
#نمایه_تصویری
🏴 شهادت #حضرت_رقیه (س) بر همه شیعیان تسلیت باد.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی
📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل
انواع عقل _ جلسه نوزدهم
🔵 دو نوع عقل داریم: عقل طبعی و عقل اکتسابی
🔻آن عقلی که کسبش بر همه واجب است، عقل معاد است. عقل طبعی با تولد داده میشود و در کلام اهل بیت (ع) هم داریم که: عقل تحفه خداست، اما علم با تلاش کردن به دست می آید.
📜 تلک الأمثال نَضرِبُها و ما یَعقَلُها الا العالِمون.
و ما این همه مثلها را برای مردم میزنیم و لیکن به جز عالمان کسی تعقل در آنها نخواهد کرد.
🔸این عقل اکتسابی است هرجا حرف از عقل در کنار تکلیف زده شده، عقل اکتسابی است. عقل طبعی سبب تکلیف است و عقل اکتسابی موضوع تکلیف.
🔹اما در خصوص عقل اکتسابی باید گفت خیلی از افراد این عقل را ندارند، بعضی هم دارند اما چون انسانهای مغروری هستند به دنبال کسب علم نمیروند. یکی از راه های افزایش عقل، کسب علم است.
📜ما خَلقَ اللهُ أکرَمَ منَ العَقْل.
خدا مخلوقی بالاتر از عقل نیافریده.
🔸در اینجا منظور همان عقل مطبوع است نه عقل کسبی.
📜ماکَسَبَ أحد شیئاً أفضَلُ منْ عَقْلِ
هیچ کس چیزی با فضیلت تر از عقل کسب نکرده است.
🔹در روایت به عقل طبعی به عنوان مهمترین هدیه خداوند اشاره شده اما در این روایت عقل اکتسابی به عنوان با فضیلت ترین چیزی که انسان می تواند کسب کند بیان شده. در واقع معنی این دو روایت یعنی هیچ چیز بالاتر از عقل برای انسان نیست و عقل طبعی و اکتسابی میتواند تاثیر مستقیم روی یکدیگر داشته باشد.
🔸ممکن است عقل طبعیِ فردی بالاتر باشد ولی در جاده تعلیم و تربیت حرکت نکند و به مرور از موفقیت باز بماند، اما در مقابل ممکن است فردی عقل طبعی ضعیف تری داشته باشد اما چون در جاده تعلیم و تربیت با سرعت پیش می رود موفقتر باشد.
📜 امام رضا (ع) فرمود: اَلْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اَللَّهِ وَ اَلْأَدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ اَلْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَكَلَّفَ اَلْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلاَّ جَهْلاً.
عقل موهبت خدا است و ادب با رنج سختي بدست آيد پس كسي كه در كسب ادب زحمت كشد آن را بدست آرد و كسي كه در كسب عقل رنج برد بر ناداني خويش افزايد.
🔸در این روایت ادب در واقع همان علم یا عقل اکتسابی است و عقل که در آخر روایت اشاره شده عقل طبعی است.
🔵 تقسیم بندی دیگر عقل: تقسیم عقل به فعال و غیر فعال.
🔻در روایات آمده که عقل بعضی اوقات فعال است و بعضی اوقات غیر فعال. در این روایات راه های فعال کردن عقل و جلوگیری از به خواب رفتن عقل و ضعیف شدن آن بیان شده است که بسیار مفصل است. اما در یک کلمه بدانیم که دشمن عقل، نفس است.
📜 امیرالمومنین(ع): قَرينُ الشَّهوَةِ مَريضُ النّفسِ، مَعلولُ العَقلِ
كسى كه شهوت پرست باشد، بيمار دل و ناقص عقل است.
🔹ما یک حال فعلی داریم به این معنا که در حال حاضر فلان حالت در ما وجود دارد اما یک حالت اخلاقی داریم به این معنا که طبیعتمان این شکل است. اگر کسی حال اخلاقیاش مقارن با شهوت باشد عقلش را به صورت کامل از دست داده.
🔸این که در دعا آمده است: "عقلی مغلوب" یعنی همین عقلی که در برابر نفس تسلیم شده است. بدانید اگر نفس در برابر عقل تسلیم شود و تابع عقل باشد میشود همان نفس مطمئنه.
📆 ۱۸شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000624 مواعظ العددیه.mp3
9.32M
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 حدیث ۳۹۶۸
📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
14000625 جنود عقل و جهل.mp3
10.03M
🔊 #فایل_صوتی
🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل
🔻 جلسه بیستم
🔸 انواع عقل
📅 ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه
📚 حدیث ۳۹۶۲-۳۹۶۸
📜عَنْ اَبى جَعْفَرٍ (ع) قالَ: مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ تَرَكَ الصَّلاةَ فى هذِهِ الاَيّامِ ضُوعِفَ عَلَيهِ الْعَذَابُ لِتَرْكِ الصَّلاةِ
كسى كه شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذيرد، چنانچه در اين چهل روز نماز را هم ترك كند عذاب او بخاطر ترك نماز دو چندان مى شود.
🔹اولا قبول با صحت تفاوت دارد. نماز حتی اگر صحیح باشد مستجاب نیست. برخی از کارها باعث قبولی اعمال است یکی از این کارها صلوات است. در مقابل برخی از کارها مانع قبولی میشود.
🔸البته باید حواسمان باشد ما در قبال افرادی که مبتلا به این گناه هستند مسئولیم. ابتدائا باید برائت بجوییم، ثانیا باید این احکام الهی که نوامیس الهی هستند باید نسبت به آن ها دغدغه مند باشیم و سعی کنیم آن ها را در جامعه پیاده کنیم.
📜امام صادق (ع): مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فینَفسِهِ.
هر کس چهل مرد را از برادران خود را (بر خود) مقدم کند و برای آنها دعا کند و سپس برای خود دعا کند، (دعایش) در مورد آنها و خودش مستجاب می شود.
🔹بنابر روایات اصل خیرخواهی برای مومن واجب است. اما بسیار توصیه و تأکید شده است که برای مومنین دعا کنید و آنها را در دعاهایتان مقدم کنید.
📜 قال رسول الله (ص) من يؤمن بالله و اليوم الاخر فلا يترك حلق العانَةِ فوق الأربعين. فإن ام یجد موسی فلیستقرِض بعد الاربعین و لایؤخر.
کسی که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد تراشیدن موی زیر شکم را ترک نکند تا ۴۰ روز. پس اگر بعد از چهل روز وسیله تراشیدن را نیافت قرض کند و آن را به تاخیر نیندازد.
🔸البته قرض کراهت دارد ولی در برخی موارد توصیه به قرض شده و دراین مورد نیز توصیه به قرض گرفتن نشانه اهمیت این امر است.
📜 قال رسولُ اللّه (ص): لَمّا اُسرِيَ بي إلَى السَّماءِ بَلَغَ بي جَبرَئيلُ مَكانا لَم يَطَأْهُ جَبرئيلُ قَطُّ، فكُشِفَ لي فأرانِيَ اللّه عَزَّوجلَّ مِن نورِ عَظَمَتِهِ ما أحَبَّ.
آن شب كه مرا به آسمان بردند، جبرئيل مرا به جايى رساند كه خودش هرگز در آن جا قدم نگذاشته بود. پس، پرده ها براى من كنار زده شد و خداوند عزّوجلّ از نور عظمت خود، تا دوست داشت، به من نشان داد.
🔹این حدیث به اهمیت صله رحم اشاره دارد که امروزه متاسفانه در آخرالزمان در این امر بسیار ضعیف عمل میکنیم. در روایت توصیه شده اگر هیچ کاری نمیتوانید بکنید حداقل برای اقوامتان دعا کنید و این حقی است که برگردن ما است.
📅 ۱۷ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
📣 اطلاع رسانی:
🔰 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی امشب ساعت ۲۰:۳۰ برگزار میشود.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه
ادامه حدیث ۳۹۶۸
بخش اول
در ادامه حدیث، پیامبر (ص) به حفظ احادیثی با این مضامین سفارش میفرمایند:
📜و لاتأکلَ الرِّبا
و ربا نخوری
🔹تفاوتی نمیکند که این احادیث در مورد مذمت خود عمل ربا باشد یا در خصوص شدت عقاب این عمل. در تاریخ آمده است که ابن عباس یکی از ربا خوارهای مشهور مکه بود که علی رغم اینکه از ثروت بسیاری برخوردار بود امیرالمومنین (ع) را ترک کرد و علت اصلی اش خوردن اموال حرام ناشی از ربا بود.
📜ولا تَشرَبَ الخَمرَ ولا شیئاً مِنَ الأشربةِ المُسکرةِ
و شراب و دیگر مسکرات را نیاشامی
🔹بسیاری از افراد جامعه به انحاء مختلف بدون اینکه اطلاع داشته باشند از طریق نوشیدنی هایی مبتلا به این گناه بزرگ میشوند که باید به این مطلب به صورت ویژه توجه داشته باشیم که خدایی نکرده مبتلا به این گناه بزرگ نشویم. شرب خمر یکی از گناهانی است که انسان را به گناهانی آلوده میکند که تا قبل از آن مبتلا به آن ها نبوده است.
🔸اگر بخواهیم تفسیر اخلاقی هم از این روایت داشته باشیم، براساس روایات مسکرات دیگری نظیر جوانی و ثروت و امثال اینها وجود دارد که همچون شراب میتواند موجب زوال عقل انسان شود و از انسان خطاهایی سربزند.
📜ولا تَزِنیَ
و زنا نکنی
🔹خداوند انسان را حتی از نزدیک شدن به برخی از گناهان منع کرده است، یکی از این گناهان عمل شنیع زنا است. در روایت داریم: «الغناء رقية الزنا يعني غنا نردبان زنا است». یکی از عواملی که میتواند شروع کننده و ترغیب کننده زنا باشد همین موسیقی است که براساس روایات در آخرالزمان بسیار فراگیر خواهد شد.
📜ولا تَلوطَ
و مرتکب لواط نشوی
🔹عمل لواط که سرچشمه تاریخی آن از قوم لوط است متاسفانه امروزه در جوامع خارجی بسیار ترویج پیدا کرده است. وظیفه ما روحانیون هم این است که بالا منبر باید از آثار و مسائل زیان بار این عمل چه در افراد و چه در جوامع سخن بگوییم.
📜ولا تمشِیَ بالنَّمیمَة
و سخن چینی را ترک کنی
🔹خیلی از زندگی ها و رفاقت هایی که از بین میرود علتش همین سخنچینی است. خیلی از انحرافات سیاسی نیز از همین مسئله نشأت میگیرد.
🔸کلمه مشی در این حدیث یعنی همینکه قدمی در این راه بردارد گناهش شروع شده است. در روایت دارد که سحر گناه بزرگی است اما سنگین تر و بزرگ تر از سحر گناه سخنچینی است.
📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
🕌مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
140006031 مواعظ العددیه.mp3
10.08M
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح احادیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 حدیث ۳۹۶۸
📅 ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مسجد جامع صفا