♈️معرفی کتابی از پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت:
⬇️معنویت گرایی جدید
⬅️پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): کتاب معنویت گرايي جدید (مؤلفه های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه های گفتمانی)، تالیف دکتر احمد شاکرنژاد، چاپ و روانۀ بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار ایسکا: کتاب معنویت گرايي جدید (مؤلفه های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه های گفتمانی) تالیف دکتر احمد شاکرنژاد در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
⬅️این اثر بیست و یکمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و چهارمین کتاب از آثار گروه معنویتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است.
تحقیق حاضر بر محور پاسخ به این سوال است که «مفهوم معنویت در عصر حاضر چیست و لوازم اعتقادی و نشانههای گفتمانی آن کدام است».
🌐این کتاب که نتیجه چهار سال تحقیق و پژوهش بوده و با نظارت دکتر بهزاد حمیدیه و به قلم دکتر احمد شاکرنژاد در ۳۸۹ صفحه به نگارش درآمده است، شامل چهار فصل است که عبارتند از:
فصل نخست: مفهوم معنویت؛
فصل دوم: مبانی نظری و لوازم اعتقادی معنویتگرایی جدید؛
فصل سوم: نشانههای معنویتگرایی جدید؛
فصل چهارم: نتیجهگیری.
در بخش هایی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «بعد از دوره ای مبارزه با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت دوباره بر سر زبان ها افتاده است و در حیطه های مختلف از حرفه هایی چون مدیریت، پزشکی، روان درمانی تا حوزه های چون ورزش، اوقات فراغت و تعلیم و تربیت سخن از معنویت به میان میآید. اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می شود که معنویت در محاورات جدید، چیزی در درون دین نهادینه نیست... معنویت در کاربرد جدید آن، فارغ از دین نهادینه است و بعضاً در تقابل با دین داری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب میآید... .
هرچند واژۀ معنویت و «فراروی از ظاهر» بر سر زبان ها افتاده، اما به راحتی نمی توان این اتفاق را بازگشت دوبارۀ انسان به دین داری نهادينه تفسیر کرد.
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#احمد_شاکر_نژاد
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/187
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰برای خرید نسخه الکترونیکی به لینک زیر مراجعه کنید
https://pajoohaan.ir/document/3461
🔰برای خرید نسحه اصلی به لینک زیر مراجعه کنید.
http://shop.isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰مدیر گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد:
⬅️جلد سوم از کلان پروژه تحلیل واژگان مشابه در قرآن منتشر شد
🔵حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده مدیر گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اعلام خبر انتشار جلد سوم فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن به معرفی این اثر پرداخت.
▶️به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین عیسیزاده با اشاره به رسالت گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی در تدوین فرهنگنامههای تخصصی در حوزه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: این فرهنگنامه با هدف دستیابی به معانی دقیق واژگان مشابه در قرآن منتشر شده و اولین و جامعترین فرهنگنامهای است که در آن تفاوتهای دقیق لغوی و تفسیری با بهرهگیری از آرای لغتشناسان و مفسران فریقین، همراه با تحلیل ارائه شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: در این اثر بیش 310 لغت در60گروه از واژگان مشابه مورد بررسی قرار گرفته است که میتواند زمینه دستیابی محققان، مفسران و مترجمان به معانی عمیق و دقیق واژگان مترادف در قرآن را فراهم نماید.
◀️وی در پایان افزود: این اثر قرآنی حاصل تلاش بیش از ده نفر از محققان و اعضای هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میباشد؛ که تاکنون سه مجلد آن منتشر و به زودی جلد چهارم آن نیز به زینت چاپ آراسته خواهد شد.
جلد سوم فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن، در 802 صفحه، شمارگان 500 نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است.
❇️در جلد دوم بیش از 42 گروه در 298 واژه از مترادفات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که در هر گروه ابتدا معنای لغوی واژه تبیین، سپس معانی تفسیری آن بررسی و در پایان تفاوتهای معنایی آن واژهها در این اثر مورد تحلیل قرار گرفته است.
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
#آثار_پژوهشی
🌐https://eitaa.com/isca24/5160
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/1663
💠نوشته حاضر، اقتباس و برگرفته از کتاب گرانسنگ انصار الحسین، نوشته علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین است که با دیدی تحقیقی و نقّادانه به موضوع « تعداد یاران امام حسین علیهالسلامو معرفی آنان » نگریسته و این موضوع را به دو بخش مجزا و مستقل تقسیم کرده است. در بخش اوّل، به صورت مبسوط و گسترده درباره تعداد یاران امام حسین علیهالسلام بحث کرده و در بخش دوم، به معرفی شهدا پرداخته است. البته به دلیل مختصر بودن زندگی نامه برخی شهدا، ما نیز مطالبی را افزودهایم. شایان ذکر است که ما به پیروی از مؤلف، فقط نام شهدایی را ذکر کردهایم که در زیارت ناحیه مقدسه ( به عنوان سندی کهن و تاریخی، چونِ اسناد آن به حضرت حجت ( عج ) ثابت نشده است ) یا در یکی از منابع و مصادر اصلی ( مانند رجال شیخ طوسی و تاریخ طبری ) و یا دست کم در دو منبع تاریخی از منابع درجه دوم از آنها یاد شده است، البته مشروط به اینکه از یکدیگر نگرفته باشند.
🔰استنتاج بهنرین تبیین
❇️منصور نصیری،چ1، قم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پاییز 1396،263 صفجه رقعی
◀️خلاصه کتاب
همه استدلالها را میتوان از یک بعد به دو دستۀ کلی تقسیم کرد: 1- استدلالهای قیاسی؛ 2- استدلالهای استقرایی.
شکی نیست که علم، به ویژه علم نوین، از استدلالهای استقرایی بهره میبرد. در استدلال استقرایی، بر اساس قرینه یا قراینی به باوری که به حد قطعیت نرسیده دست مییابیم. این باور جدید، با قرینه مزبور سازگار است، ولی نکته اینجاست که بسیاری از فرضیههای رقیب نیز که تمایلی به پذیرش و نتیجه گرفتن آنها نداریم با آن قرینه سازگارند. بنابراین، گاه یک قرینه را چند فرضیه رقیب تبیین میکنند. از این رو، این سؤال مطرح می¬شود که علت آن که از میان این فرضیههای مختلف، یکی از آنها را انتخاب میکنیم و سایر فرضیهها را رها میکنیم چیست؟ به تعبیر دیگر، چرا در استدلالهای استقرایی، از بین همه احتمالات فقط یکی از آنها (یا تعداد اندکی از آنها) را انتخاب میکنیم؟ برای مثال، چرا با دیدن موارد متعدد طلوع خورشید از مشرق حکم میکنیم که فردا نیز خورشید از مشرق طلوع میکند نه از مغرب یا شمال یا جنوب؟ دربارۀ استدلالهای استقرایی، دو مسئلۀ بسیار مهم وجود دارد: 1- مسئلۀ توصیف؛ 2- مسئلۀ توجیه. و مسئلۀ توصیف عنصر اصلی در پاسخ به سؤال فوق محسوب میشود.
▶️در مسئلۀ توصیف، سؤال پیشِ رو این است که چه اصولی ما را به نتیجه گرفتن و پذیرش یک فرضیه و رد سایر فرضیهها سوق میدهند؟ به تعبیر دیگر، سؤال این است که چه سازوکاری بر استنتاج¬های استقرایی حاکم است؟ و در مسئلۀ توجیه، سؤال پیش رو این است که آیا دلیلی برای این اعتقاد داریم که این اصول، اصول خوبی هستند و ما را به پذیرش فرضیه صادق و رد فرضیههای کاذب سوق میدهند؟
◀️دغدغۀ اصلی لیپتون حل مسئلۀ توصیف است، و بار اصلیِ پژوهش وی را همین مسئله تشکیل میدهد و البته، به طور ضمنی به مسئلۀ توجیه نیز اشاراتی دارد. از نظر وی، استنتاج بهترین تبیین پاسخی برای این دو سؤال است. البته، وی اعتراف می¬کند که این پاسخ، نه کامل بلکه ناقص و نسبی است؛ اما در عین حال، خرسندکننده و راهگشاست. دفاع لیپتون از استنتاج بهترین تبیین، یک دفاع اعتدالی است، نه افراطی؛ از این رو، وی به وجود چالشهای فراروی آن اذعان میکند و میکوشد ضمن پاسخ به آنها مخاطبان را در این جهت با خود همسو کند.
⬆️همه فصل¬های کتاب حاضر به طور کلی به بحث دربارۀ دیدگاه لیپتون دربارۀ استنتاج بهترین تبیین اختصاص دارد. البته، مسئلۀ توصیف در تبیین دغدغۀ اصلی او را تشکیل میدهد؛ از همین رو، بار اصلی مباحث وی را مسئلۀ توصیف تشکیل داده است و مباحث مربوط به مسئلۀ توجیه در استقراء و نیز مسئلۀ توجیه در تبیین،بخش اندکی از تلاش او را تشکیل میدهند.
▶️با توجه به نکات فوق، مضمون اصلیِ کتاب حاضر را نیز مباحث مربوط به مسئلۀ توصیف در استدلالهای استقرایی و تبیین تشکیل میهد. این کتاب از یک مقدمه و شش فصل و یک پس¬گفتار تشکیل شده است. پنج فصل نخست، دیدگاه لیپتون را دربارۀ مباحث مزبور ارائه می¬کند و فصل ششم نیز نکاتی را در بررسی و نقد دیدگاه وی مطرح می¬کند. پسگفتار کتاب نیز جمع¬بندی مباحث را برعهده دارد.
☮️کلیدواژهها: استقراء، توصیف استقراء، توجیه استقراء، استنتاج بهترین تبیین، واقعگرایی علمی، ابزارگرایی، لیپتون.
#منصور_نصیری
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#آثار_علمی
#نشر_سال_1396
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/196