هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰مدیر گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد:
⬅️جلد سوم از کلان پروژه تحلیل واژگان مشابه در قرآن منتشر شد
🔵حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده مدیر گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اعلام خبر انتشار جلد سوم فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن به معرفی این اثر پرداخت.
▶️به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین عیسیزاده با اشاره به رسالت گروه فرهنگنامهها و معاجم قرآنی در تدوین فرهنگنامههای تخصصی در حوزه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: این فرهنگنامه با هدف دستیابی به معانی دقیق واژگان مشابه در قرآن منتشر شده و اولین و جامعترین فرهنگنامهای است که در آن تفاوتهای دقیق لغوی و تفسیری با بهرهگیری از آرای لغتشناسان و مفسران فریقین، همراه با تحلیل ارائه شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: در این اثر بیش 310 لغت در60گروه از واژگان مشابه مورد بررسی قرار گرفته است که میتواند زمینه دستیابی محققان، مفسران و مترجمان به معانی عمیق و دقیق واژگان مترادف در قرآن را فراهم نماید.
◀️وی در پایان افزود: این اثر قرآنی حاصل تلاش بیش از ده نفر از محققان و اعضای هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میباشد؛ که تاکنون سه مجلد آن منتشر و به زودی جلد چهارم آن نیز به زینت چاپ آراسته خواهد شد.
جلد سوم فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن، در 802 صفحه، شمارگان 500 نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است.
❇️در جلد دوم بیش از 42 گروه در 298 واژه از مترادفات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که در هر گروه ابتدا معنای لغوی واژه تبیین، سپس معانی تفسیری آن بررسی و در پایان تفاوتهای معنایی آن واژهها در این اثر مورد تحلیل قرار گرفته است.
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
#آثار_پژوهشی
🌐https://eitaa.com/isca24/5160
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/1663
💠نوشته حاضر، اقتباس و برگرفته از کتاب گرانسنگ انصار الحسین، نوشته علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین است که با دیدی تحقیقی و نقّادانه به موضوع « تعداد یاران امام حسین علیهالسلامو معرفی آنان » نگریسته و این موضوع را به دو بخش مجزا و مستقل تقسیم کرده است. در بخش اوّل، به صورت مبسوط و گسترده درباره تعداد یاران امام حسین علیهالسلام بحث کرده و در بخش دوم، به معرفی شهدا پرداخته است. البته به دلیل مختصر بودن زندگی نامه برخی شهدا، ما نیز مطالبی را افزودهایم. شایان ذکر است که ما به پیروی از مؤلف، فقط نام شهدایی را ذکر کردهایم که در زیارت ناحیه مقدسه ( به عنوان سندی کهن و تاریخی، چونِ اسناد آن به حضرت حجت ( عج ) ثابت نشده است ) یا در یکی از منابع و مصادر اصلی ( مانند رجال شیخ طوسی و تاریخ طبری ) و یا دست کم در دو منبع تاریخی از منابع درجه دوم از آنها یاد شده است، البته مشروط به اینکه از یکدیگر نگرفته باشند.
🔰استنتاج بهنرین تبیین
❇️منصور نصیری،چ1، قم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پاییز 1396،263 صفجه رقعی
◀️خلاصه کتاب
همه استدلالها را میتوان از یک بعد به دو دستۀ کلی تقسیم کرد: 1- استدلالهای قیاسی؛ 2- استدلالهای استقرایی.
شکی نیست که علم، به ویژه علم نوین، از استدلالهای استقرایی بهره میبرد. در استدلال استقرایی، بر اساس قرینه یا قراینی به باوری که به حد قطعیت نرسیده دست مییابیم. این باور جدید، با قرینه مزبور سازگار است، ولی نکته اینجاست که بسیاری از فرضیههای رقیب نیز که تمایلی به پذیرش و نتیجه گرفتن آنها نداریم با آن قرینه سازگارند. بنابراین، گاه یک قرینه را چند فرضیه رقیب تبیین میکنند. از این رو، این سؤال مطرح می¬شود که علت آن که از میان این فرضیههای مختلف، یکی از آنها را انتخاب میکنیم و سایر فرضیهها را رها میکنیم چیست؟ به تعبیر دیگر، چرا در استدلالهای استقرایی، از بین همه احتمالات فقط یکی از آنها (یا تعداد اندکی از آنها) را انتخاب میکنیم؟ برای مثال، چرا با دیدن موارد متعدد طلوع خورشید از مشرق حکم میکنیم که فردا نیز خورشید از مشرق طلوع میکند نه از مغرب یا شمال یا جنوب؟ دربارۀ استدلالهای استقرایی، دو مسئلۀ بسیار مهم وجود دارد: 1- مسئلۀ توصیف؛ 2- مسئلۀ توجیه. و مسئلۀ توصیف عنصر اصلی در پاسخ به سؤال فوق محسوب میشود.
▶️در مسئلۀ توصیف، سؤال پیشِ رو این است که چه اصولی ما را به نتیجه گرفتن و پذیرش یک فرضیه و رد سایر فرضیهها سوق میدهند؟ به تعبیر دیگر، سؤال این است که چه سازوکاری بر استنتاج¬های استقرایی حاکم است؟ و در مسئلۀ توجیه، سؤال پیش رو این است که آیا دلیلی برای این اعتقاد داریم که این اصول، اصول خوبی هستند و ما را به پذیرش فرضیه صادق و رد فرضیههای کاذب سوق میدهند؟
◀️دغدغۀ اصلی لیپتون حل مسئلۀ توصیف است، و بار اصلیِ پژوهش وی را همین مسئله تشکیل میدهد و البته، به طور ضمنی به مسئلۀ توجیه نیز اشاراتی دارد. از نظر وی، استنتاج بهترین تبیین پاسخی برای این دو سؤال است. البته، وی اعتراف می¬کند که این پاسخ، نه کامل بلکه ناقص و نسبی است؛ اما در عین حال، خرسندکننده و راهگشاست. دفاع لیپتون از استنتاج بهترین تبیین، یک دفاع اعتدالی است، نه افراطی؛ از این رو، وی به وجود چالشهای فراروی آن اذعان میکند و میکوشد ضمن پاسخ به آنها مخاطبان را در این جهت با خود همسو کند.
⬆️همه فصل¬های کتاب حاضر به طور کلی به بحث دربارۀ دیدگاه لیپتون دربارۀ استنتاج بهترین تبیین اختصاص دارد. البته، مسئلۀ توصیف در تبیین دغدغۀ اصلی او را تشکیل میدهد؛ از همین رو، بار اصلی مباحث وی را مسئلۀ توصیف تشکیل داده است و مباحث مربوط به مسئلۀ توجیه در استقراء و نیز مسئلۀ توجیه در تبیین،بخش اندکی از تلاش او را تشکیل میدهند.
▶️با توجه به نکات فوق، مضمون اصلیِ کتاب حاضر را نیز مباحث مربوط به مسئلۀ توصیف در استدلالهای استقرایی و تبیین تشکیل میهد. این کتاب از یک مقدمه و شش فصل و یک پس¬گفتار تشکیل شده است. پنج فصل نخست، دیدگاه لیپتون را دربارۀ مباحث مزبور ارائه می¬کند و فصل ششم نیز نکاتی را در بررسی و نقد دیدگاه وی مطرح می¬کند. پسگفتار کتاب نیز جمع¬بندی مباحث را برعهده دارد.
☮️کلیدواژهها: استقراء، توصیف استقراء، توجیه استقراء، استنتاج بهترین تبیین، واقعگرایی علمی، ابزارگرایی، لیپتون.
#منصور_نصیری
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#آثار_علمی
#نشر_سال_1396
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/196
✳️رویکردی علم شناسانه در بررسی و مقایسه علم فقه و علم اخلاق اسلامی می باشد که بررسی تفصیلی و تطبیقی عناصر دانشی فقه و اخلاق را در کانون توجه و محور پژوهش، قرار داده است.
🔰در این رویکرد، این دو علم با نگاهی بیرونی بررسی شده اند که در خلال آن، نگاهی کلان و تعقلی به مجموعه این دو علم انداخته شده و مسایلی درباره مفاهیم، گزاره ها، مبانی، منابع، روش و هدف آن ها، مطرح گردیده است.
▶️مراد از فقه و اخلاق در این پژوهش، دانش های فقه و اخلاق است که با رویه ای توصیفی ـ تحلیلی، مورد توجه قرار گرفته اند.
◀️به اعتقاد نگارنده، فقه و اخلاق دو حوزه مستقل از یکدیگرند و گفتمان هریک، جدای از گفتمان دیگری است؛ اگرچه میان آن ها تشابهات و تعاملات فراوانی هم وجود دارد.
▶️عناوین اصلی کتاب عبارتند از:
فصل اول : گزاره های فقهی و اخلاقی
فصل دوم: مبانی فقه و اخلاق
فصل سوم: منابع فقه و اخلاق
فصل چهارم: روش های فقه و اخلاق
فصل پنجم: اهداف فقه و اخلاق
فصل ششم: جایگاه فقه و اخلاق
فصل هفتم: تعاملات فقه و اخلاق
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#آثار _علمی
#آثار_اخلاقی
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/200
🔰به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی:
⬇️کتاب دین در دنیای مدرن: از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی منتشر گردید.
کتاب دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.
🌐به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی، توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.
◀️چکیده کتاب:
استیو بروس در سال ۱۹۴۵ در شهر ادینبورو (Edinburgh) در اسکاتلند زاده شد. او در مدرسه ملکه ویکتوریا (Queen Victoria School) در اسکاتلند تحصیل کرد و سپس رشته جامعه -شناسی و مطالعات دینی را در دانشگاه استرلینگ (University of Stirling) برگزید و موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس در سال ۱۹۷۶ و اخذ مدرک دکترا در سال ۱۹۸۰ از این دانشگاه گردید. وی میان سال¬های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۱ در دانشگاه کوئینز (University of Queens) بلفاست در ایرلند شمالی مشغول تدریس بود. او از سال ۱۹۹۱ تا کنون، استاد دارای کرسی تدریس در دانشگاه آبردین (University of Aberdeen) اسکاتلند است. استیو بروس، جامعه¬ شناس و دین¬ پژوهی پرآوازه در سطح جهانی است و آثار متعددی پیرامون نقش دین در دنیای مدرن، رابطه میان دین و سیاست و …، با رویکردی آینده¬ پژوهانه نسبت به دین، دارد.
این کتاب نیز اثری برجسته در همین راستا، در پژوهش¬ های دینی معاصر و در آینده ¬پژوهی ادیان، با نگاهی جامعه ¬شناسانه است. این کتاب به مباحثی چون مبانی نوگرایی، امر ماوراءالطبیعه، ارتباط دین با نژاد و تحول اجتماعی، خداباوری آمریکا، ادیان جدید دهه ۱۹۷۰ و … می¬ پردازد.
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#آثار_علمی
#آثار_کلامی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/202