چرا ایام #فاطمیه ۲۰ روز است؟
از آنجا که در زمان گذشته در نگارش متون و روایات از نقطه و اعراب استفاده نمیشده و در روایتی که به شهادت حضرت زهرا (سلامالله علیها) اشاره دارد آمده است که
(۷۵ یا ۹۵) روز پس از رحلت نبی مکرم اسلام این حضرت به شهادت رسیدند و در زبان عربی کلمات “سبعین و تسعین” بدون نقطه از نظر تعداد دندانهها و شکل حروف یکسانند از این بابت بعضی آن را به هفتاد و بعضی دیگر به نود تعبیر کردند.
🏴 @linguiran
✅ دیدگاه کارشناسان دربارهٔ تغییرِخطِ فارسی
بحث تغییر خطِ فارسی با قدمتی دستکم 160ساله مطرح بوده است. امروز نیز این بحث هنوز طرفدارانی دارد که معتقدند خط کنونی ما ابزار مناسبی برای نوشتن زبان فارسی در قرن بیستویکم نیست. اما این موضوع مخالفان سرسختی هم دارد.
به گزارش ایسنا، خط کنونی فارسی در طول تاریخ چندصدسالهٔ خود فراز و نشیبهای گوناگونی را از سر گذرانده، اما تا امروز بیشتر فارسیزبانان همچنان از این خط به عنوان خط اصلی برای نوشتن زبان فارسی استفاده میکنند. خط فارسی بهموجب اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خط رسمی کشور ماست. همواره عدهای بر این باور بودهاند که خط فارسی در طول تاریخ به مشکلاتی دچار شده و به دلیل این مشکلات جوابگوی نیازهای فارسیزبانان نیست و باید آن را با خطی استاندارد جایگزین کرد. مخالفان اما معتقدند، داشتن هر مشکلی در خط فارسی راه حلی دارد و حذف خط فعلی نه تنها راه حل مناسبی نخواهد بود، بلکه خود مشکلات متعددی در فرهنگ و زبان فارسی پدید خواهد آورد. برخی از مخالفان تغییر خط فارسی نیز پیشنهاد استفاده از یک خط دوم را در کنار خط کنونی مطرح میکنند.
ادامهٔ مطلب را در پیوند زیر بخوانید:
https://www.isna.ir/news/92012005592/
🇮🇷 @linguiran
شاهزادهٔ رویای من
با اسبِ سپیدِ بالدار
نیامدی
نیامدی
نیامدی
تا انقلاب شد.
#مهری_کاشانی
🇮🇷 @linguiran
معرفی دو سایت خوب برای یادگیری زبان ژاپنی🇯🇵
👉http://el.minoh.osaka-u.ac.jp/flc/jpn/jpn_data/index.html
👉https://www.nhk.or.jp/lesson/persian/
🇮🇷 @linguiran
🔴 تاریخچه #سواد_رسانهای در کانادا
در عصر حاضر با توجه به ترقی نمودن رسانه و فناوری، روش یادگیری ما نیز به چالش کشیده شده است. به این معنا که دیگر کسی صرف خواندن و نوشتن، #باسواد محسوب نمیشود؛ بلکه افراد باید توانایی تحلیل انتقادی را دارا باشند و بتوانند با شیوههای مختلف رسانه، عقاید خود را بیان کنند.
تورنتو، انتاریو، نخستین شهری بود که در آن سواد رسانهای، بهکار گرفته شد و به این دلیل، نزد دستاندرکاران سواد رسانهای، "مکان مقدس" نامیده میشود.
سواد رسانهای در این ناحیه، توسط سازمان موسوم به "انجمن سواد رسانهای" معمول شده است. چشمگیرترین دستاورد این انجمن این است که توانست سواد رسانهای را رسماً در نظام آموزشی مدارس انتاریو، بگنجاند.
عمدهترین هدف رویکرد انتقادی، جلوگیری از رواج فرهنگ آمریکایی است و به دنبال آن، از فرهنگ کانادایی دفاع میشود.
📚 مطالعات رسانهها؛ فصلنامه نوآوریهای آموزشی، بهار ۹۱
🇮🇷 @linguiran
🔵 رنگ لوگوی بیشتر شرکتهای بیمه، آرایشی و بهداشتی، خطوط هواپیمایی، بانکها و موسسات مالی اعتباری آبی است؛ چون آبی القاکنندهٔ آرامش و امنیت در نزد مشتریان است.
🔴 رنگ قرمز در لوگوی اکثر صنایع غذایی استفاده میشود و از این طریق سعی در جلبتوجه اولیه مشتریان خود دارند.
⚪️ رنگ غالب لوگوی اتومبیلسازان در سرتاسر جهان طوسی است، که مفهوم استحکام و قدرت را همچون رنگ فلز تداعی میکند.
🇮🇷 @linguiran
✅ واجهایی که واجگاه مشترک یا نزدیک به هم دارند، معمولا نمیتوانند بدون فاصله کنار هم قرار گیرند؛ مثلا: واجهای
[ب] [پ]
[چ] [ش]
[ت] [د]
به هم نزدیک هستند و نمیتوانند در یک هجا در کنار هم قرار گیرند، به این قاعده، قاعدهٔ واجی میگویند.
🇮🇷 @linguiran
تاریخچهای از نگارش و خط.pdf
120.9K
تاریخچهای از نگارش و خط
#دکتر_ژاله_آموزگار
🇮🇷 @linguiran
پشت پرده جنجال رسانهای علیه یک تصویر
اینکه یک بیلبورد در میدان ولیعصر اینقدر برای برخی مهم شده و واکنش آنها را برانگیخته، احتمالاً بیارتباط به نظر "رابرت مرداک" نیست که صراحتاً اعلام کرده برای نابودی ایران باید درخصوص کلمه مقدسی به نام #خانواده هزینه کرد و اگر #مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد.
مادرت را ببوس
دستش را بوسه بزن
پایش را ببوس
تا به گریه بیفتد
وقتی به گریه افتاد
خودت هم به گریه میافتی
آن وقت کارت روی غلطک میافتد
و خدا همه درهایی که بهروی خودت بستهای را باز میکند.
این که فرمود #بهشت زیر پای #مادر است؛
یعنی تواضع کن!
#حاج_اسماعیل_دولابی
🇮🇷 @linguiran
حاشیه بر زبانشناسی.pdf
2.91M
حاشیه بر زبانشناسی
#اسماعیل_هادی
🇮🇷 @linguiran
📚 شاید سیب باشد
نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشیتکه
مترجم: #رضی_هیرمندی
انتشارات افق
کتاب 《شاید سیب باشد》 مکاشفهای زیبا در ذهن یک کودک است. کودکی یک سیب میبیند، اما هزاران فکر میکند. قدرت تخیل او سیب را به هزاران چیز دیگر تبدیل میکند. ذهن و خیال و منطقی شگفتانگیز، کودک را با امکانهای بیشمار روبهرو میکند.
شینسوکه یوشیتکه در این کتاب نشان میدهد فیلسوفی است که بهخوبی میتواند پیچیدگی یک اثر فلسفی را بهسادگی برای کودکان بازگو کند.
این کتاب برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی بسیار قابلتوجه است.
#معرفی_کتاب
🇮🇷 @linguiran
✅ زبان فارسی میتواند زبان علم شود.
با توجه به تألیف آثار علمی از قبیل دانشنامۀ علایی ابنسینا، ذخیرۀ خوارزمشاهی و کفایهالطب به زبان فارسی در سدههای پنجم، ششم و هفتم هجری قمری، زبان فارسی دارای ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به زبان علم است. بررسی آثار علمی به زبان فارسی در این دورهها از توانمندی این زبان در واژهسازی و ایجاد ترکیبهای نو حکایت دارد.
نگاه ما به زبان علم باید متناسب با کارکرد آن باشد. اینکه آیا میخواهیم یک زبان فارسی علمی داشته باشیم که همۀ گویشوران فارسی بفهمند یا میخواهیم فعالان حوزههای علمی و متخصصان هر رشتۀ علمی قادر به فهم آن باشند؟
ادامهٔ مطلب در پیوند زیر:
https://www.isna.ir/news/96111709575/
🇮🇷 @linguiran
❇️ معلم فضاست...
زندهیاد دکتر #علیمحمد_حقشناس:
اگر نتوانستم کارهایی را که میخواستم انجام دهم، هیچ غمی ندارم؛ چون من معلم هستم و معلم به نظر من یعنی فضا.
معلم فضاست، فضایی فرهنگی که آدمها در آن حضور بههم میرسانند و در آن فضای فرهنگی خودشان را پیدا میکنند و چون پیدا کردند در فضایی که تداوم وجود معلم است، همان خواستها و تمناهای معلم را در سطحی متعالیتر دنبال میکنند. اگر من بدانم که این آتشی که در دل من است، پس از من خاموش نمیشود، بلکه در کسی دیگر تداوم مییابد، در آن صورت اگر کتابم را هم ننویسم، سر راحت بر زمین میگذارم و با غرور میگویم که من در این مورد، معلم خوشبختی بودهام.
شاگردانی دارم که تو گویی در فضایی که عین وجود من است به مراتب بهتر از من حضور دارند.
🇮🇷 @linguiran
✅ پادکست چه فرقی با برنامهٔ رادیویی دارد؟
اسم پادکست اولین بار توسط بن همرزلی در مقالهٔ انقلاب شنیداری روزنامهٔ گاردین در سال ۲۰۰۴ از ترکیب iPod (ابزار پخش دیجیتال) و Broadcast (پخش رادیویی) مطرح شد. پادکست یک روش ارائه محتوای صوتی یا حتی تصویری اینترنتی است که کاربران میتوانند آن را از اینترنت دانلود کرده و بشنوند. در واقع یکجور رادیوی اینترنتی است که میشود آن را بر روی پخشکنندههای موسیقی دیجیتال، تلفن همراه یا کامپیوتر گوش کرد.
یک فرق پادکست با رادیو همان فرقی است که نتفلیکس با شبکههای تلویزیونی قدیمی دارد؛ پادکست برای زندگی امروز طراحی شده و هر وقتی که مخاطب بخواهد برایش پخش میشود. برخلاف رادیو که شما باید برنامهٔ روزانهتان را تنظیم کنید تا در ساعت مقرر برنامهٔ مطلوبتان را بشنوید.
تفاوت مهم دیگر بین پادکست و برنامهٔ رادیویی این است که هم در فرمت و هم در زبان چهارچوب، پادکست انعطافپذیرتر از رادیو است.
شکل پادکست آزادتر از رادیو است. در رادیو اگر وقت برنامهٔ شما ۲۵ دقیقه است شما باید برای ۲۵ دقیقه برنامه درست کنید. این محدودیت خیلی وقتها به ضرر کیفیت است. چون تولیدکننده مجبور میشود در برنامه آب ببندد یا قبل از اینکه حق مطلب ادا شود، تمامش کند. اما در پادکست از این محدودیتها ندارید. شما تقریباً آزادید هر اپیزود را هر چقدر لازم دارید طول بدهید.
زبان پادکست از رادیو آزادتر است. رادیو معمولاً یک رسانهٔ سنگین و سازمانمند است با دستورالعملها و آییننامههای داخلی و خارجی. فرقی نمیکند که صدای جمهوری اسلامی باشد یا رادیو فردا. حتماً مجموعهای از پروتکلها هست که برنامهساز رادیویی موظف است رعایتشان کند. اما پادکست فارغ از این ماجراست. رابطهٔ پادکست و رادیو بیشباهت به رابطهٔ وبلاگ و روزنامه نیست.
ما فارسیزبانها همه مثل هم حرف نمیزنیم. گذشته از لهجه و گنجینهٔ لغاتی که استفاده میکنیم، سبک حرف زدنمان هم معمولاً با هم فرق میکند. اما اتفاق عجیبی که افتاده این است که انگار استاندارد نانوشتهای کاری کرده که به محض اینکه میکروفون روشن میشود لحن همهٔ ما شبیه هم میشود. کافیست شما سلام و علیک چند مصاحبهٔ رادیویی و پادکستی را با دقت بشنوید تا متوجه این نکته بشوید. من دنبال پیدا کردن علت این همانندی ناامیدکننده نیستم. اما دوست دارم تلاش کنم با امکاناتی که پادکست به ما داده از این قالب خارج شوم.
نویسنده: علی بندری
🇮🇷 @linguiran
فعل مرکب و ساختمان آن.pdf
2.25M
فعل مرکب و ساختمان آن
#دکتر_خسرو_فرشیدورد
🇮🇷 @linguiran
ای درخت آشنا!
شاخههای خویش را
ناگهان کجا جا گذاشتی؟
یا به قول خواهرم فروغ:
دستهای خویش را
در کدام باغچه عاشقانه کاشتی؟
این قرارداد تا ابد میان ما برقرار باد:
چشمهای من بهجای دستهای تو!
من به دست تو
آب میدهم
تو به چشم من
آبرو بده!
من به چشمهای بیقرار تو
قول میدهم:
ریشههای ما به آب
شاخههای ما به آفتاب میرسد
ما دوباره سبز میشویم.
#قیصر_امینپور
#روز_درختکاری
🇮🇷 @linguiran
این روزها در کشور عراق با پدیدهای روبهرو هستیم که زائران ایرانی به زبان عربی صحبت میکنند و مردم عراقی به زبان فارسی.
امروز میخواستم از یک عراقی آدرس بگیرم، گفتم: 《اَین شارع بناتالحسن》 یعنی خیابان بناتالحسن کجاست؟
مرد عراقی گفت: مستقیم برو بعد بپیچ سمت چپ. (تازه عربها چ و پ ندارند)
من هم گفتم: شکراََ جزیلاََ.
اونم گفت: خواهش میکنم.
کلا اینجا نصفشون ایرانیاند،
نصف دیگر هم اصالتاََ ایرانی.
#حسین_دارابی
@hosein_darabi
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴 نقش #بازیهای_کامپیوتری در مسلمان کشی
🔹صحنه حمله تروریست نژادپرست استرالیایی و نیوزیلندی به مردم عادی در مسجد النور در نیوزیلند دقیقاً شبیه بازیهای کامپیوتری مثل جیتیآی و ... هست. بازیهایی که قریب ۳۰ سال است تولید شده و در جای جای جهان توسط کودکان به اجرا در میآیند و نتیجه آن پرورش تروریست بوده؛ پرورش انسانهایی شیطان صفت، خشن، عصبی، روانی و جانی.
🔸مهاجم در حالیکه فیلمبرداری میکند شلیک میکند و اتاق به اتاق رفته و افراد را هدف گلوله قرار میدهد و تک تک افراد را از پای در میآورد و نهایتاً ۳۰ مسلمان عادی را به شهادت میرساند.
🔹حادثه #نیوزیلند، جنایت عجیبی نیست. غربیها صدها بار از این نوع جنایات و هولناکتر از این مورد را در الجزایر، هند، پاکستان، ویتنام، عراق، افغانستان، فاسطین، لبنان، سوریه، ایران و غیره بارها رقم زدند. این جنایت باطن و سیاستهای دولتهای غربی را در #اسلام_هراسی به نمایش میگذارد.
🔸شاید تاحالا شنیدهاید #استرالیا در اکثر اقدامات جنایت بار آمریکا و انگلیس در اقصا نقاط جهان حضور داشته و همیشه از جنایات آنها حمایت کرده است.
🔹این اقدام تروریستی دقیقاً از جنس حملات انتحاری تکفیریهای وهابی و داعشی به مساجد، بازارها، بیمارستانها، ادارات، کنسرتها و در یک کلام به مردم عادی و بدون سلاح در کشورهای مسلمان و همچنین به مردم عادی در کشورهای اروپایی است.
🔹تکفیریها و داعشیها، اسلام هراسی را به وجود آوردهاند و دولتهای غربی با این اسلام هراسی، جهان را ترساندهاند از مسلمانها؛ در نتیجه نژادپرستها و تروریستهای انگلوساکسونی، اینگونه با کشتن مردم بیگناه و مسلمانان نمازگذار به اسلام هراسی واکنش نشان میدهند. بازیهای کامپیوتری طراحی شده در غرب با مایه اسلام هراسی به اینجا منتهی میشود!
🔻تبیین صحیح و جامع و عمیق این جنایت و همچنین روشنگری در این زمینه علیه سیاستهای دولتهای غربی به زبانهای عربی و انگلیسی و ... در زدودن #اسلام_هراسی بسیار اثرگذار خواهد بود.
#داود_مدرسی_یان
✅شما هم #بدون_سانسوری شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴 همهٔ ما تلفشدنیها
بیبیسی که برای چاقوخوردنِ یک سفیدپوست در لندن، قبل از اینکه اصلا ماجرا روشن شود از تیتر «حمله تروریستی» استفاده میکند، خبر از «تلفات» ۴۹ مسلمان در نیوزیلند داده است. بیبیسی درست میگوید. سفیدپوستان بریتانیایی، این «از مابهتران چشم آبی» مظلومانه ترور میشوند و ما خاورمیانهایها و ما مسلمانان «تلف» میشویم، مثل گاو و گوسفندی که به مسلخ برده میشوند.
🇮🇷 @linguiran
چهارشنبهسوری و ریشههایفرهنگی.pdf
797.9K
چهارشنبهسوری و ریشههای فرهنگی آن در ایران
امیر الهامی
🇮🇷 @linguiran
اگر خواهان زیست مطلوب در این جهان هستید، سعدی بخوانید.
دکتر #بهمن_زندی
🇮🇷 @linguiran
یادتان باشد برای ارتباط با ناشران از ایمیلهای رسمی و کاری استفاده کنید.
داشممد اتساین هاتمیل، بچهخفن اتساین یاهو و ساراجوجو اتساین جیمیل باعث میشود شما را جدی نگیرند! شاید برایتان عجیب باشد، ولی هنوز هستند افرادی که با ایمیلهایی مشابه آنچه نوشتم کتابهایشان را برای ناشران میفرستند!
#حسین_جاوید
🇮🇷 @linguiran
بهار از تبار محمد است
و جهان بهتدریج در قلمرو این بهار گام میزند.
فردا صبح میشود،
آنگاه پیامبران با شاخهای از گل محمدی به دنیا میگویند: صبح بهخیر!
فردا ما آغاز میشویم،
فردا جنگلی از پرنده،
آسمانی از درخت
و دریایی از خورشید خواهیم داشت.
فردا پایان بدیهاست.
فردا جمهوری گل محمدی است.
#سلمان_هراتی
دل و جانتان بهاری
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
انتخاب نام سال چه دردی را دوا می کند؟.jpg
1.21M
🔴 انتخاب نام سال چه دردی را دوا میکند؟
نشر این مطلب با شما
✅ #داود_مدرسی_یان:
#تلگرام:
https://t.me/joinchat/AAAAAD5UcXy_w6v5HKemJA
#ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
ترجمه متن استوانه کورش.pdf
181.6K
ترجمه متن استوانهٔ کورش بزرگ
از متنِ اصلی بابلی به فارسی
#دکتر_شاهرخ_رزمجو
🇮🇷 @linguiran
✅ آواهای رسا
عبارت "یرملون" را به خاطر بسپارید.
واجهای j, r, m, l, w, n رسا هستند.
به جز این آواها، سایر آواها گرفته هستند.
✅ آواهای صفیری در آواشناسی:
س، ز، ش، ژ
توجه داشته باشید که تقسیم بندی صفیری در واج شناسی و آواشناسی باهم متفاوت است.
صفیری در واجشناسی علاوه بر چهار واج مذکور، f و v را نیز شامل میشود.
🇮🇷 @linguiran