هدایت شده از زبانشناسی همگانی
✅ بیش از هشتاد سال از نامگذاری "ایران" میگذرد!
در فروردین سال ۱۳۱۴ خورشیدی طبق بخشنامه وزارت امور خارجه و تقاضای دولت وقت، نام رسمی ایران (بهجای پرس، پرشیا و غیره) برای کشور ما انتخاب شد.
در مغرب زمین از قرون وسطی، ایران به نامهایی از قبیل: پرس (فرانسوی)، پرشیا ( انگلیسی)، پرسیس (یونانی) نامیده شده است.
اسمی که امروز "ایران" گفته میشود بیش از ۶۰۰ سال پیش " اِران " Eran تلفظ میشد.
سعید نفیسی در دی ماه ۱۳۱۳ نام "ایران" را بهجای "پرشیا" پیشنهاد کرد. این نامگذاری در آغاز مخالفانی نیز داشت و بر این باور بودند که در "پرشیا" فرهنگ و تمدنی نهفته است که نمیتوان آن را حذف کرد و شناختهشده و بینالمللی نیز است؛ اما حامیان نامگذاری ایران، اعتقاد داشتند که واژه ایران بسیار کهن و بر اقتدار سیاسی کشور میافزاید.
واژهٔ "ایران" بسیار کهن و قبل از آمدن آریاییها به سرزمینمان اطلاق میشد و نامی تازه و ساخته و پرداخته نیست. پروفسور آرتور اپهام پوپ (۱۹۶۹–۱۸۸۱ میلادی) ایرانشناس مشهور امریکایی در کتاب "شاهکارهای هنر ایران" که در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر پرویز خانلری به زبان فارسی ترجمه شده است، مینویسد: «کلمه ایران به فلات و توابع جغرافیایی آن حتی در هزاره پیش از آمدن آریاییان نیز اطلاق می شود.»
واژهٔ "ایران" از دو قسمت ترکیب شده است. قسمت اول به معنی اصیل، نجیب ،آزاده و شریف است. قسمت دوم به معنی سرزمین یا جا و مکان است.
در شاهنامه فردوسی بارها کلمه "ایران" بهکار رفته است. دهها بار ترکیباتی نظیر: بزرگانِ ایران، بر و بوم ایران، ایران و توران، ایران و روم، ایرانزمین، شهر ایران، ایران و انیران و نیز بیش از ۳۵۰ بار "ایرانی و ایرانیان".
معنی واژه "ایران" سرزمین آزادگان است. فردوسی در شاهنامه درباره خوی آزادگان (ایرانیان) چنین میسراید:
تو با دشمن ار خوب گفتی رواست
از آزادگان خوب گفتن سزاست
🇮🇷 @linguiran
دکتر محمد معین (۱۲۹۳–۱۳۵۰) ادیب و سخنور نامی ایران در خصوص ریشه واژه ایران مینویسد: «اصل و ریشه Arya هر چه باشد، اینقدر واضح است که این کلمه به تداعی معانی بسیار را به خاطر میآورد.
مللی که متعلق به بخش خاوری هند و اروپائیان بودند، خود را بدین نام مفتخر میدانستند. آرین Aryan از واژه آریا Arya مشتق است. اجداد مشترک ملل هند و ایران خود را بدان نام معرفی میکردند. واژه ایران ، خود از همین ریشه آمده است».
دکتر بهرام فرهوشی (۱۳۰۴ – ۱۳۷۱) ایرانشناس و استاد پیشین دانشگاه تهران در خصوص ریشه واژه ایران مینویسد: ایران در زبان اوستایی بهصورت ائیریه Airya و در زبان فارسی باستان اریه Ariya آمده است. در اوستا هم نام قومی ایرانی به معنی شریف و نجیب و اصیل است. این واژه در زبان ایرلندی کهن هم به همین معنی است.
قسمت اول کلمه ایرلند Ir – Land به معنی نجیب و شریف و قسمت دوم آن به معنی سرزمین است. ایرلند به معنی سرزمین نجباست.
منبع: برگرفته از مقاله "چگونه ایران شدیم؟"
نوشته #مجتبی_انوری ۱۳۸۶
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از زبانشناسی همگانی
✍ درباره #دکتر_فریدون_بدرهاى؛ از زبانشناسی به ترجمه
فریدون بدرهاى را آنهایى مىشناسند که سر و کارشان با تمدن و فرهنگ اسلامى است. نزدیک به شصت کتاب از او منتشر شده که البته اکثر آنها ترجمه است. دکتر بدرهاى متولد ۱۳۱۵ کرمانشاه است و لیسانس ادبیات فارسى و فوق لیسانس و دکترى زبانشناسى دارد. او پس از اخذ مدرک دکترى، در فرهنگستان زبان ایران به کار مشغول شد. مدتى هم رئیس پژوهشگاه واژهنامههاى بسامدى و کتابخانه آن فرهنگستان بود. چند صباحى هم رایزن فرهنگى ایران در پاکستان شد و بعد از انقلاب مدتى رئیس کتابخانه ملى بود و یک سال و اندى هم بهعنوان استاد مدعو در دانشگاه کالیفرنیا در برکلى تدریس کرده و در چند حوزه، کارهایى را تألیف و ترجمه کرده است...
ادامهٔ مطلب را در پیوند زیر بخوانید:
https://www.cgie.org.ir/fa/news/71518
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از زبانشناسی همگانی
تاریخِ «توجه» و «بیتوجهی»
اگر معلمید و از حواسپرتی بچهها به ستوه آمدهاید، باید بدانید که از سیصد سال پیش قصه همین است.
چکیده: پدر و مادرها، معلمها، برنامهریزان آموزشی، کارفرماها، مدیران رسانه و حتی سیاستمدارها دنبال جوابی برای این سؤالاند که «چهطور میشود توجه جوانان را جلب کرد؟» حالا با گسترش روزافزون جریانِ مهیب اطلاعات، این حواسپرتی و بیتوجهی میان کودکان و جوانان، گویا به مرزهای جنونآمیزی رسیده است. اما نگاهی تاریخی به مسئلۀ «توجه» سویههای نامرئیتری از این ماجرا را آشکار میکند. در واقع، شاید گلایۀ مداوم از حواسپرتی، برآمده از شورش جوانان علیه مراجع اخلاقی زمانه باشد.
(۲۳۰۰ کلمه، زمان مطالعه ۱۵ دقیقه)
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/vdcb.0bwurhbz8-kp.huri3er8e6.html
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از زبانشناسی همگانی
🔴 تاریخچه #سواد_رسانهای در کانادا
در عصر حاضر با توجه به ترقی نمودن رسانه و فناوری، روش یادگیری ما نیز به چالش کشیده شده است. به این معنا که دیگر کسی صرف خواندن و نوشتن، #باسواد محسوب نمیشود؛ بلکه افراد باید توانایی #تحلیل_انتقادی را دارا باشند و بتوانند با شیوههای مختلف رسانه، عقاید خود را بیان کنند.
تورنتو، انتاریو، نخستین شهری بود که در آن سواد رسانهای، بهکار گرفته شد و به این دلیل، نزد دستاندرکاران سواد رسانهای، "مکان مقدس" نامیده میشود.
سواد رسانهای در این ناحیه، توسط سازمان موسوم به "انجمن سواد رسانهای" معمول شده است. چشمگیرترین دستاورد این انجمن این است که توانست سواد رسانهای را رسماً در #نظام_آموزشی مدارس انتاریو، بگنجاند.
عمدهترین هدف رویکرد انتقادی، جلوگیری از رواج #فرهنگ_آمریکایی است و به دنبال آن، از فرهنگ کانادایی دفاع میشود.
📚 مطالعات رسانهها؛ فصلنامه نوآوریهای آموزشی، بهار ۹۱
🇮🇷 @linguiran
🔴 از داد و بیداد نترسیم...
یکی از مواردی که موجب اِنفعال فرد میشود، احساس در اقلّیت بودن است.
احساس در اقلّیت بودن، اِنفعال، احساس در اقلّیت بودن، اِنفعال، احساسِ...
این یک دور باطل است.
وقتی چند نفر در یک جمع ساکتند، کمکم همان افراد فکر میکنند تنها هستند. همین موضوع موجب میشود، جسارت حرفزدن و اظهارنظر کردن از فرد گرفته شود. (خصوصاً اگر اعتماد بهنفس پایینتری داشته باشد)
اما همینکه یک نفر شروع به حرفزدن میکند بقیه هم جرأت و جسارت اظهارنظر، دفاع و حمله پیدا میکنند.
از حرف زدن و حرف حق زدن نباید ترسید. خصوصاً مواقعی که یک منطق ساده یا یک مثال کوچک نشان میدهد که طرف مقابل اشتباه میکند. باور کنیم حرفی که باطل است مثل کف روی آب میماند. ممکن است ما تا کیلومترها کف ببینیم، اما زیر آن یک دریا آب است.
یک مثال بزنم؛ مدتی بود روی موضوع ناهمنوایی جنسیتی (موضوع ترنسها) کار میکردیم. موضوعی که به نظر یکی از مهمترین چالشهای فرهنگی-اجتماعیِ جامعهی ما در دههی پیش روست. وقتی منابع فارسی و انگلیسی را مطالعه میکردیم با حجم انبوهی از کتاب و مقاله در سراسر دنیا روبهرو بودیم که به نحوی از آن دفاع میکرد. حجم مطالب بسیار زیاد و بعضاً مدافعین بزرگی که ممکن بود انسان را مجاب کند پس این حرف درست است و...
چند جلسه برای آن گذاشتیم و حرفها را طبقهبندی کردیم. دیدیم تمامی حرفها با چند #سوال ساده بدون پاسخ میمانند و یا منطقشان زده میشود. به واقع پروپاگاندایی بیش نیستند!
منظور چیست؟
اینکه وقتی با حجم زیادی از سروصدا و داد و بیداد مواجه میشویم ولی در عین حال پاسخی منطقی و مستدل برای آنها داریم، منفعل نشویم. اِنفعال هم جسارت را از اطرافیانِ همسو با ما میگیرد و هم جلوی انتقال حق را...
#حمید_کثیری
@hamidkasiri_ir
🇮🇷 @linguiran
افراد پُر معلومات، چقدر به درد میخورند؟
راه دسترسی به اطلاعات، مهمتر از آن است که با یک مشت اطلاعات غیرکاربردی، ذهنمان را به انبار اطلاعات تبدیل کنیم.
چنین شخصی که ذهنش فقط انبار اطلاعات باشد، «متخصص فکرنکردن» است.
فقط میتواند طوطیوار مطالب را حفظ کند و ظاهرا یک دایرهالمعارف سیّار است. ۹۰ درصد چیزهایی که میداند، در یک دایرهالمعارف هم یافت میشود.
افرادی که بتوانند مسائل را حل کنند و بتوانند ایده بدهند، خیالپردازی کنند و بعد رویاهایشان را عملی کنند؛ به مراتب بسیار موفقترند تا افراد پُر معلوماتِ بدونِ عمل.
#انسان_موفق
#انگیزشی_انسانی
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از زبانشناسی همگانی
✍ نکتههای مهم دربارهی درس خواندن در ساعتهای مختلف
۱- صبحها بيشتر سعی در يادگيری مطالب داشته باشيد.
۲- درسهايی را که نياز به مرور دارند، ترجيحاً به شب موکول کنيد.
۳- بلافاصله پس از غذا خوردن، با شکم پر مطالعه نکنيد.
۴- قبل و بعد از مطالعه، حتماً استراحت کنيد.
۵- از روش شرطیسازی، نسبت به زمان مطالعه سود جوييد.
۶- هنگام هيجانهای عصبی، ترس، خشم، اضطراب، کينه و ناراحتی مطالعه نکنيد؛ زيرا در آن لحظات تمرکز نداريد.
۷- برای مطالعه اشتياق فراوان داشته باشيد.
۸- در حالت خستگی و بیخوابی مطالعه نکنيد چون برای مطالعه، تمرکز حواس نداريد.
۹- انتظار بیجا از خود نداشته باشيد. به اندازهی هوش، استعداد، توانايی و تلاشتان بهره خواهيد برد.
۱۰- پس از يک ورزش سنگين، با همان خستگی و بدن عرق کرده، مطالعه نکنيد.
۱۱- ابتدا وضعيت جسمی و روحی خود را متعادل کنيد و سپس شروع به مطالعه نماييد.
۱۲- مهمترين عامل تخريب حافظه و نداشتن تمرکز عالی «اضطراب» است. برنامهريزی درسی، مطالعه در طول سال تحصيلی و استفادهی بهتر از زمان و البته آسودگی شب امتحان، از اضطرابهای کاذب جلوگيری میکنند.
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از زبانشناسی همگانی
#معرفی_کتاب
کتاب "امین زبان و ادب پارسی" راهکارهای علمی و عملی آیتالله خامنهای درباره پویش و گسترش زبان و ادبیّات فارسی را مطرح مینماید.
این کتاب، شامل دو مقدمه و هفت فصل در ارتباط با موضوعهای زیر میباشد، که به کوشش #دکتر_محمدحسن_مقیسه گردآوردی و توسط انتشارات انقلاب اسلامی ایران به چاپ رسیده است.
۱- فصل اول: زبان ملی و ادبیات
۲- فصل دوم: زبان و ادبیات فارسی در رهگذر تاریخ، سیاهراه گذشته، گذرگاه اکنون و افق پیشرو
۳- فصل سوم: بررسی حال و روز زبان فارسی از پنجرهی ویژگیها و راهکارها، موانع، سستیها و کوتاهیها
۴- فصل چهارم: وظایف رسانهها، سازمانها و شیفتگان در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی
۵- فصل پنجم: آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی در ایران و جهان
۶- فصل ششم: زبان فارسی و ویرایش
۷- فصل هفتم: دُرواژهها
ادامهی مطلب را در پیوند زیر بخوانید:
http://book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=183790
🇮🇷 @linguiran
اگر مردم فقط به یک چیز عمل کنند، دیگر نیاز مبرم به روانپزشک ندارند؛
اینکه: افکار منفی را قبل از تبدیل شدن به هیولاهای ذهنی، نابود کنند.
اغلب کسانی که به روانپزشکان مراجعه میکنند، برای خودشان موزهای از ترسهای ذهنی ساختهاند.
معلوم است که اگر هر فکرِ منفی با یادآوریهای دوباره و چندباره همراه شود، هیولایی ذهنی میسازد و مشکلات روانیِ شدید به وجود میآورد.
هنوز هستند کسانی که به جای خودکشی، روانشان را از بین میبرند و دائم دنبال راههایی میگردند برای تحقیر، تنبیه و کوچککردن خودشان.
هر چه از گذشتهمان یادمان میآید، نگاه ما را نسبت به لحظه حال شکل میدهد.
یک مشکل روانی، چه کوچک باشد چه بزرگ، این جوری درمان میشود که شخص عادت کند به جای استخراج منفیها از بانک حافظهاش، مثبتها را بردارد.
#انسان_موفق
#انگیزشی_انسانی
🇮🇷 @linguiran
ما بر اساس لغتها و جملهها فکر نمیکنیم، بلکه صرفا بر اساس تصاویر یا خیالات فکر میکنیم.
کلمات برای افکار، مواد خام هستند.
فکر به طرز اعجابآوری کلمهها و عبارتهایی را که میشنود یا میخواند، به تصاویر ذهنی تبدیل میکند. هر کلمه یا جمله، تصویر ذهنیِ کمی متفاوت به وجود میآورد.
حالا از این جنبه به قضیه نگاه کنید. وقتی حرف میزنید یا مینویسید، مثل یک آپارات، فیلمی را روی پرده ذهن دیگران نمایش میدهید.
تصاویری را که بازمیتابانید، نوع واکنشی را که خودتان و بقیه باید داشته باشید، تعیین میکند.
اگر بگویید: «به مشکلی خوردهایم» در ذهن بقیه تصویر چیزی را ایجاد میکنید که سخت است و کسی نمیتواند حلّش کند؛ ولی اگر بگویید: «در حال رقابتیم» تصویری ذهنی از تفریح، کشمکش ذهنی و تلاشی با شکوه و لذتبخش بهوجود خواهید آورد.
نکته این است: بزرگاندیشان در ایجاد تصاویر مثبت، خوشبینانه و امیدوارانه در ذهن خودشان و بقیه مهارت دارند.
برای بزرگاندیش بودن باید از کلمات و جملاتی استفاده کنیم که تصاویرِ ذهنیِ مثبت و بزرگ را در ذهن ایجاد میکنند.
#انسان_موفق
#انگیزشی_انسانی
🇮🇷 @linguiran