🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31425
💠انسانهای بزرگ و راهکارهای آنها را مدّ نظر قرار دهیم
🔺موضوع: نهج البلاغه، تحصیل، مطالعه و تفکر، سیر مطالعاتی، زندگی دنیایی مومن (برنامه ریزی، غذاخوردن، گرسنگی، خوابیدن، لباس پوشیدن، کار و معاش)، نکات اخلاقی وتوصیهها،
⁉️سلام علیکم: میخواستم بدانم چه مقدار انسان میتواند در تغییر ویژگی های شخصیتی خود که با سالها تکرار رفتار و عمل آن را تثبیت نموده است موفق شود؟ و اگر تلاش کرد و نتیجه حاصل نشد چه؟ آیا کسی که به دلیل شاکله وجودی اش، اهل مطالعه نباشد باید دنبال مطالعه و کتاب برود که کاری مطلوب و لازم به شمار می آید، یا دنبال آن کاری که در آن موفقیتش بیشتر است ولو اینکه لازم و ضروری هم نباشد برود؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در این موارد یکی از راههای پیشنهادی که به نظر میآید راهی کاربردی باشد آن است که انسانهای بزرگ و راهکارهای آنها را مدّ نظر قرار دهیم. پیشنهاد مشخص بنده، مطالعه جدّی و با حوصله کتاب «فرزندم؛ اینچنین باید بود» میباشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31425
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31426
🔺موضوع: متفرقه (مرگ، شهادت، خواب، شعر و شعرا، اصطلاحات، شبهات، معراج، طی الارض)، نظام تربیتی (تربیت فرزند، نامگذاری فرزند)،
⁉️سلام استاد: من خانمی هستم که که دو فرزند دارم که دومی یک ماهه است. وقتی تصمیم به فرزند دوم گرفتم با شما و دیگر افراد صاحب نظر مشورت کردم و با آگاهی و شناخت دوباره فرزنددار شدم. اما الان با توجه به شرایط کرونا و جو منفی جامعه خیلی استرس و نگرانی گرفتم. گاهی فکر میکنم نکنه آوردن فرزند در این شرایط اشتباه بوده و من در حق فرزندم ظلم کردم و یا اینکه اگه کرونا برایمان اتفاق بیفتد با آن چه کنم؟ خلاصه خیلی ترس و استرس گرفتم که باعث شده از فرزند و مادری خیلی لذت نبرم. خواهشمندم کمک کنید. مخصوصا در جو الان جامعه و بیماری و... خیلی میترسم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شما مشغول وظیفه مادری و الهی خود باشید و بدانید مرگ و زندگی انسانها در اختیار خداوند است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31426
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31427
🔺موضوع: قبر، برزخ، معاد، قیامت، کتاب،
⁉️سلام خدمت استاد گرامی: ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه ائمه علیه السلام
کتاب آنسوی مرگ رو می خوندم. سری به پرسش و پاسخ های مخاطبین سایت هم زدم چند مورد بیاناتی فرموده بودین. قبلا در مورد کتاب سیاحت غرب که تا حدودی در همین فضاست بیاناتی فرموده بودین که با وجود حجم کم کتاب بسیار راه گشا بود. با توجه به بعضی مسائلی که در کتاب بود و مشکل پیش می آورد (که در پرسش خوانندگان هم موردی مطرح شده بود) می خواستم از شما درخواست کنم با توجه به اینکه کتاب استقبال خوبی داشته و بسیاری آن را می خوانند در صورت صلاح دید و وسعت وقت مطالبی هم برای این کتاب بیان کنید که جهت نگاه و استفاده خوانندگان صحیح باشه تا بشه بهره بیشتر در مسیر صحیح از کتاب بگیریم
---------------------------------------
برای نمونه دو سه مورد که خودم به مشکل برخوردم
مورد اول که بسیار تکان دهنده بود وضعیت شهر از دید ملکوتی آن بود. در مورد تجربه سوم، وادی حق الناس بود کاملا نا امید کننده بود. در ادامه توصیف بهشت برزخی بود یک مورد درباره لذات جنسی افراد بود که قرار دادن این صحبت ها با آن بیانی که شما در مورد حورالعین داشتید تفاوت از زمین تا آسمان بیشتر بود. مورد دیگر توصیف بهشت که حس تفرجگاه شش هفت ستاره برو منتقل می کرد. موارد دیگری هم بود که اینها رو برای نمونه ذکر کردم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در این مورد سؤالهایی از طرف کاربران محترم در زمانهای مختلف شده و بنده نیز عرایضی داشتهام خوب است که به آن جوابها رجوع شود. مثل سؤال و جواب شماره 25063 و 27034 . موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31427
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31428
🔺موضوع: حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، سیره معصومین(ع)، تاریخ اسلام،
⁉️سلام و وقت بخیر خدمت استاد عزیز: مشکلی در باره نحوه مواجهه و عملکرد امیرمومنان و رسول خدا در مواجهه با فتح ایران و روم داشتم. مگر نه اینکه این موفقیت های ظاهری خلیفه اول و دوم بود که توانست نور امیرالمومنین و نور ولایت رو تحت الشعاع ببره همون موضوعی که در رابطه با حضرت اباعبدالله مطرح کردین که کار بجایی رسیده بود که مردم به آنها رجوع نمی کردن (عدم وجود حتی یک روایت فقهی در امامت ده ساله حضرت سید الشهدا) آیا عامل اینها موفقیت های ظاهری خلیفه اول و دوم نبود؟ برای نمونه وقتی شخصی غربگرا در جمهوری اسلامی به ریاست جمهوری می رسه، احتمالا اگر از افرادی که دل در گرو انقلاب دارند درخواست بشه که کارهایی انجام دهند که موفقیت آن به نام دولت تمام میشه، این کار رو انجام نمیدن، موفقیت تمام عیار چنین دولتی حتما به معنای به حاشیه رانده شدن بقیه جریانهاست. حال سوال دقیقا در همینجاست. اگر این موفقیت های ظاهری باعث می شود که در سایه آن اصل دین، امیر مومنان و امام مجتبی و امام حسین چنین به حاشیه رانده شوند این چه جای بشارت دارد؟ اگر بخواهم سوال را بهتر طرح کنم بشارت پیامبر البته صحیح است ولی با چه تحلیلی این فتح جای بشارت دارد آیا این فتح به هزینه به کنار گذاشتن اصل اسلام ارزش دارد؟ البته همه می دانیم امیرالمومنین هم در این جنگ به خلیفه دوم مشاوره دادند.
------------------------------------------
در اثنای حفر خندق که مسلمانان هر یک مشغول کندن بخشی از خندق بودند روزی به قطعه سنگ سخت و بزرگی برخورد کردند که هیچ کلنگی در آن اثر نمی کرد، خبر به پیامبر (ص) دادند پیامبر (ص) شخصاً وارد خندق شد، و در کنار سنگ قرار گرفت و کلنگی را به دست گرفت و نخستین ضربه محکم را بر مغز سنگ فرود آورد، قسمتی از آن متلاشی شد و برق از آن جستن کرد، پیامبر (ص) تکبیر پیروزی گفت، مسلمانان نیز همگی تکبیر گفتند. بار دوم ضربه شدید دیگری بر سنگ فرو کوفت قسمت دیگری در هم شکست و برقی از آن جستن نمود پیامبر تکبیر گفت و مسلمانان نیز تکبیر گفتند. سرانجام پیامبر سومین ضربه را بر سنگ فرود آورد و برق جستن کرد، و باقیمانده سنگ متلاشی شد، حضرت (ع) باز تکبیر گفت و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند، سلمان از این ماجرا سؤال کرد، پیامبر (ص) فرمود: در میان برق اول سرزمین «حیره» و قصرهای پادشاهان ایران را دیدم، و جبرئیل به من بشارت داد که امت من بر آنها پیروز می شوند!
و در برق دوم قصرهای سرخ فام «شام و روم» نمایان گشت، و جبرئیل به من بشارت داد که امت من بر آنها نیز پیروز خواهند شد! در برق سوم قصرهای «صنعا و یمن» را دیدم و جبرئیل باز به من خبر داد که امتم باز بر آنها پیروز خواهند شد، بشارت باد بر شما ای مسلمانان!
----------------------------------------------
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید مسئله خلفا در وارونه کردن اسلام بود به این معنا که وجه اصلی دینداری یعنی نظر به حقیقت به حاشیه رفت و ظاهر دین حفظ شد وگرنه اصل موضوع جهاد در راه خدا چه در زمان پیامبر و چه در زمان خلفا، امر شایستهای بود ولی به شرطی که به نیّت ارائه اسلام باشد نه به معنای کسب غنائم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31428
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31429
🔺موضوع: معارف قرآنی،
⁉️سلام آقای طاهرزاده بنده طلبه سطح ۲ هستم. پیش از این تحقیقی راجع به بلا داشتم و هم اکنون میخواستم مقاله ای راجع به معرفت بلا (به عنوان یکی از آثار عرفانی بلا) بنویسم
شما چه منابعی را به بنده معرفی میکنید؟ چه آیاتی از قرآن کریم برای این موضوع کاربردی تر است؟ به نظر شما سیر بحث و سرفصلهای این نوشتار چه چیزهایی باشد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به طور مشخص متن یا کتاب خاصی در ذهن بنده نیست ولی خوب است به آیاتی مثل: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» (بلد/4) و یا آیه 6 سوره انشقاق «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ» در تفسیر المیزان رجوع شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31429
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31430
🔺موضوع: تفسیر قرآن،
⁉️سلام استادنا: در جایی فرموده بودید من از خدا میخواهم مردم را از تفسیر آقای صادقی نجات دهد؛ زیرا دل را قرآنی نمیکند. استاد منظورتان از این کلام چیست؟ چرا تفسیر آقای صادقی برای مردم ضرر دارد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: چنانچه ملاحظه فرمایید آقای صادقی تهرانی اصل را در نگاههای تجربی و علوم تجربی جهت تفسیر آیات قدسی الهی گرفته بودند و معلوم است که در واقع حقیقت ذیل نگاه علوم تجربی قرار میگیرد. در حالیکه آن علوم در نسبت با حقیقت، بسیار نگاه محدودی دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31430
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31432
🔺موضوع: شهدا و شهادت، دفاع مقدس، بسیج و بسیجیان، عرفانهای کاذب،
⁉️سلام بر استاد طاهرزاده: نظر حضرتعالی در مورد اهل حق چیست؟ بنظر میرسد دیدگاه های عرفانی عمیقی در بینشان وجود داشته باشد. کدام فرقه ی آنها را تایید می کنید و چه منابعی در این زمینه توصیه می فرمایید؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همینطور که میدانید جریانهایی که تحت عنوان «اهل حق» در میدان هستند، متفاوت و حتی در مقابل هم میباشند. از این گذشته آنچه امروز انسانها را متوجه حق و حقیقت میکند راهی است که شهداء در مقابل ما گشودند با طعم ضد استکباری. در حالیکه اکثر این جریانها از هر گونه حرکت سیاسی، اجتماعی خود را جدا میدانند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31432
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31433
💠تا ما بر اساس مسائل زمانه خود به قرآن و روایت رجوع کنیم
🔺موضوع: معارف قرآنی، حدیث، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی،
⁉️عرض ادب و احترام:
نظر به سخنرانی استاد داوری (در طلب فرهنگ) و مباحث بعد از آن با استاد عزیز
۱. ارائه دکتر داوری با راه حل های ابتر چه نتیجه ای را غیر از فتح باب های دیگری در بین ابواب بسته قبلی به همراه دارد؟ در جایگاه استاد داوری و یا جنابتان چرا نمیشود جمع بندی دقیقی داشت؟ بسیار در گفته های شما خوانده ام که باید بستری برای پذیرش قال الباقر و قال الصادق باشد. آیا این بستر اسمش در بحث نشده فرهنگ؟ پس چیز تازه ای ارائه نشد یا در فهم حقیر نیست. اینکه در سیر مباحث اخیر (جهانی بین دو جهان) تاکید بر عدم انتظار مخاطب بر نتیجه دقیق میشود برای چیست؟ آیا نمیتوان اینطور مباحث را ساده تر و روان تر ارائه کرد یا اقتضای شرایط جلسه بعضی امور را مثل مشروطه دخیل کرده است؟
۲. در قسمتی از فرمایشات شما گوشزد میشود که «خطر اینکه انقلاب اسلامی سیاسی شود هست.» تفاوت این سیاست با سیاستی که حضرت آقا در کتاب انسان ۲۵۰ ساله بدان اشاره دارند در چیست؟
۳. به نظر حقیر در بین صحبتهای دکتر داوری یک نکته طلایی و دقیقی بود نادیده گرفته شد که اگر استاد عزیز بدان بپردازند بسیار سپاسگزار خواهم بود. «چرا امیدوار نباشیم که خلوت نشینی دستی از غیب برآورد و چراغی بیافروزد.» با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: ۱. همه عرض بنده آن است که همراهی با اهل تفکر و کسانی که زمان و تاریخ خود را میشناسند و نسبت به مسائل جامعه، نگاهی ریشهای و فلسفی دارند، موجب میشود تا ما بر اساس مسائل زمانه خود به متون مقدسمان یعنی قرآن و روایت رجوع کنیم ۲. آری! سیاستی که عین دیانت است، همان دینداری است با نظر به مسائل اجتماعی ۳. به نظر بنده حضور در بستر تاریخی انقلاب اسلامی منجر میشود تا عطایایی از عالم غیب و معنا به سوی انسان ظهور کند و در این مورد اخیراً در جلسه سالگرد شهید حججی که به صورت مجازی برگزار شد، عرایضی مطرح گردید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31433
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31434
🔺موضوع: امام حسین(ع)، کربلا،
⁉️سلام و عرض احترام: نظر استاد عزیز راجع به سخنان استاد مطهری مبنی بر تقصیر مخاطبان روضه های دروغ و تحریف هایی که در این باب شده چیست؟ ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال وقتی انسانها با چنین روضههایی روبرو شوند حقیقت حرکت امام در حجاب میرود زیرا در روضهها به هر حال باید متذکر افقهای قدسی حرکت امام بشویم
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31434
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31435
🔺موضوع: انتخاب همسر، خواستگاری، ازدواج، اقتصادی، نکات اخلاقی وتوصیهها،
⁉️سلام خدمت استاد گرامی: حتماً در جریان هستید که جناب حاج آقا نوری در خیابان سلمان در بین گلزار 4 و 5 پلاک 62 در موضوع جمعآوری کمکهای مردمی جهت مناطق محروم و یا تهیه جهیزیه، اقداماتی را زیر نظر گروه جهادی شهید ردانیپور در دست اقدام دارند و حتی لوازم خانگی دست دوم که افراد به آنها نیاز ندارند را میپذیرند و پس از تعمیر در اختیار نیازمندان میگذارند. فکر میکنم که شاسته است جنابعالی این امور را به اطلاع کاربران عزیز برسانید تا چنانکه مایلاند در این امور اقدامی انجام دهند در جریان باشند. تلفن حاج آقا نوری 09132056891
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده در جریان فعالیتهای جناب آقای نوری هستم و ایشان را فردی مطمئن و دلسوز میشناسم و البته خوب است که رفقا در حدّ ممکن از یاری ایشان دریغ نفرمایند و چنان چه برایشان ممکن است در فعالیتهای مذکور با ایشان همراهی نمایند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31435
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🔻 #یادداشت_ویژه
💠نظربه نهضت امام حسین علیه السلام وتاریخِ امروزین ما
🔮استاد اصغر طاهرزاده
🌐http://lobolmizan.ir/post/1807
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
محرم1400.mp3
6.34M
🔻 #صوت
💠نظربه نهضت امام حسین علیه السلام وتاریخِ امروزین ما
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🔻 #یادداشت_ویژه
💠نظربه نهضت امام حسین علیه السلام وتاریخِ امروزین ما
🔮استاد اصغر طاهرزاده
✅بسم الله الرّحمن الرّحیم
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِك
1- با نظر به روح تاریخی که حضرت سیدالشهدا(ع) در آن تاریخ نهضت خود را شکل دادند و با توجه به آنکه آن حضرت انسان معصومی بودند که حرکات و سکناتشان برای ما حجّت است. میخواهیم امروزِ خود را در نسبت با آن حضرت معنا کنیم و در این رابطه به نقطههای آغازین آن نهضت نظر میکنیم.
2- تلاش برای فهم کربلا در کنار عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) با تعالی بخشی به مخاطب همراه است. ما حق نداریم مردم را از فهم تاریخی کربلا محروم کنیم و یا گمان کنیم آن نهضت بزرگ قابل فهم نیست. هرچند که سخت رازآمیز است و باید فکر کرد حضرت زینب(س)، چه چیزی را برای خود و فرزندانشان دنبال میکنند که بنا دارند فرزندانشان از این رخداد تاریخی محروم نباشند؟
3- مسلّماً تفاوت فهمهای متفاوت از یک رخداد تاریخی ریشه در پیشفهمهای یک ملت دارد. تشنگی بشر امروز برای فهم حقیقتِ یک رخداد آنچنان نیست که با چند سخنرانی تمام شود. هزاران بُعد از آن رخداد را باید مدّ نظر قرار داد و اصرار بر آنکه آن رخداد بزرگ را طوری تقلیل دهیم که همه فهم شود، عملاً مانع میشود تا از سیره اولیای الهی در این زمان بهرهمند شویم و در عمل دچار مشکل خواهیم شد زیرا کربلا در عین تقدّم زمانیاش، از ما دور نیست ولی ناصرالدین شاه و رضاخان از ما دور است. چون ما هیچ سخنی با امثال رضاخان نداریم ولی با کربلا سخنهای زیادی داریم که بشنویم و بفهمیم. درک وجودی خاصی با کربلا داریم که مربوط به مبانی وجودی و فطرت ما میباشد هرچند از نظر زمانی نسبت به آن رخداد دور هستیم، زیرا احساس همبستگی و یگانه بودن، چیز دیگری است.
4- اگر ما امروز بخواهیم چیزی باشیم و در توهّم زندگی نکنیم باید حقیقت را مطابق این زمان کشف کنیم. هر کس این را میتواند در خود تجربه کند که امام حسین(ع) حقیقت انسانی در همه تاریخ میباشند ولی اگر آن حضرت را به تاریخ خود نیاوریم عملاً به حقیقت نمیرسیم و بیگانه شدن نسبت به حقیقت، موجب پوچی و سرگردانی در زندگی است.
5- معاویه متوجه جایگاه اجتماعی حضرت امام حسین(ع) میباشد و به یزید توصیه میکند تا آنجا که ممکن است با آن حضرت مدارا کند. در وصیت خود به یزید مینویسد: حسین بن علی پسر فاطمه دختر رسول خدا(ص) را زیر نظر بگیر. زیرا مردم او را بسیار دوست دارند و در میان مردم مقام ممتازی دارد. صله رحم را با او بهجا آور و با او مدارا کن. زیرا مدارا با حسین و رعایت حال او اوضاع تو را اصلاح میکند. حال اگر او علیه تو کاری کرد، امیدوارم خداوند تو را در مقابل او به کمک همان کسانی که پدرش را کشتند و برادرش را تنها گذاشتند، یاری کند.
آنچه معاویه متوجه نبود سایه روحانی و تأثیرگذار حضرت اباعبدالله(ع) بعد از معاویه بود که عملاً روحها و ذهنهای مردمان را متوجه آن حضرت نموده بود و جایگاهی برای حاکمیت یزید در مدینه که مرکز بزرگان جهان اسلام به حساب میآمد، نمانده بود و معنای سلطه جریان اُمویان همچنان بیرنگ و بیرنگتر میشد و به همین جهت یزید بعد از مرگ معاویه به والی مدینه یعنی ولیدبنعتبه نامهای مینویسد و ابن اعثم اینطور آن را توصیف میکند: «ثم کتب إلیه فی صحیفة صغیرة کأنها أذن فأرة: أما بعد فخذ الحسین بن علی و عبدالرحمن بن أبی بکر و عبدالله بن الزبیر و عبدالله بن عمر بن الخطاب أخذا عنیفا لیست فیه رخصة، فمن أبی علیک منهم فاضرب عنقه و ابعث إلی برأسه». یزید در نامه کوچکی که مانند گوش موش بود به ولید نوشت: حسین بن علی و عبدالرحمن بن ابی بکر و عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر بن خطاب را بگیر و با آنها به شدت رفتار کن تا بیعت کنند و به هیچ عنوان به آنها اجازه کار دیگری نده. هر کدام که از بیعت خودداری کردند، گردنش را بزن و برای ما بفرست.(الفتوح، ج5، ص10)
نامه فوق نشان میدهد که حاکمیت یزید، بهخصوص در مدینه کاملاً متزلزل است و تلاش دارد با بیعتگرفتن از چهرههای شناخته شده مخصوصاً با بیعتگرفتن از حضرت اباعبدالله(ع) به نوعی حاکمیت خود را تثبیت کند. حاکمیتی که رنگ و بوی فرهنگ اموی دارد تا اسلامی.
6- ولید بن عتبه والی مدینه امام حسین(ع)را خواست و نامه یزید را به حضرت نشان داد و خواست که از آن حضرت بیعت بگیرد. حضرت در ابتدا خواستند به نحوی موضوع را به بعد موکول کنند و جلسه را ترک کنند، ولی وقتی مروان بن حکم اصرار داشت در همان مجلس بیعت گرفته شود، حضرت با برخورد تندی که با مروان کردند در خطاب به ولید فرمودند: «أَیُّهَا الاَمیرُ! إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ وَ مَحَلُّ الرَّحْمَةِ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ
، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ، وَ لکِنْ نُصْبِحُ وَ تُصْبِحُونَ وَ نَنْتَظِرُ وَ تَنْتَظِرُونَ أَیُّنَا أَحَقُّ بِالْخِلافَةِ وَالْبَیْعَةِ»(طبری، ج 7، ص 216). اى امیر! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشیم. خداوند با ما آغاز کرد و با ما پایان برد. در حالى که یزید مردى است فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى شود. بنابراین، هرگز شخصى مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد! ولى به هر حال بگذار صبح شود و به انتظار بمانیم و ببینیم کدام یک از ما، به خلافت و بیعت شایستهتریم. حضرت متذکر درک حضوری از خود در آن تاریخ در عالم میشوند که بسی والاتر از آن است که با شخصی چون یزید بیعت کنند و حاکمیت او را به رسمیت شناسند و همین امر معلوم میکند کربلا با چه هویتی به ظهور آمد و ما با چه نگاهی میتوانیم به آن نزدیک شویم تا به حضرت اباعبدالله(ع) و شخصیت آنچنانی حضرت نزدیک شویم. چیزی که در این روزگار همچنان باید مدّ نظرها باشد، وگرنه هویت تشیع و حسینی بودن ما که معنای حقیقی ما میباشد؛ گم میشود و با نوعی سردی و افسردگی در نسل آینده روبهرو خواهیم بود.
7- بحث در دو نوع حاکمیت بر بشریت و بهخصوص بر جامعه اسلامی است. یک نوع حاکمیت، حاکمیت افراد قدرتطلبی است که در طمع حاکمیت بر مردم به هر کاری دست میزنند و یک نوع حاکمیت، حاکمیت حق و عدالت است. لذا وقتی فردای آن شب حضرت با مروان بن حکم روبهرو شدند و مروان اصرار داشت امام حسین«علیهالسلام» با یزید بیعت کنند زیرا به گفته او آن کار برای دنیا و آخرت امام بهتر است و در نتیجه نه در دنیا آسیبی میبینند و نه یزید مزاحم عبادت فردی حضرت میشود. حضرت اباعبدالله(ع) در جواب مروان فرمودند: «إنّا لله وإنّا إلیه راجعون وعلی الإسلام السلام إذا بُلیت الأُمّة براعٍ مثْل یزیدٍ. یا مروان أترشدنى لبیعةِ یزیدٍ ویزید رجل فاسق؟ إنّا لله وإنّا إلیه راجعون، اگر امت اسلامی به سرپرستی مثل یزید مبتلا شود با اسلام باید وداع کرد. ای مروان! مرا ارشاد و راهنمایی به بیعت با یزید میکنی در حالی که او مرد فاسقی است؟(لهوف، ص 20).
امام(ع)دغدغه حاکمیت حق و عدالت را دارند، حتی اگر بر سر این دغدغه جان خود و فرزندانشان به خطر بیفتد. زیرا در بودنی که حق و عدالت در میان است انسان احساس زندگی کردن دارد. بر عکسِ آن نوع زندگی که اشرافیت و تجمل در آن است ولی احساس زندگی و شور ایمانی در آن نیست. امری که ما در امروز تاریخ خود همچنان به آن نیاز داریم.
8- امام حسین(ع) تصمیم میگیرند از مدینه به سوی مکه خارج شوند و در این فاصله چندین مرتبه به زیارت جدّ بزرگوارشان رسول خدا(ص)میروند. در یکی از آن زیارت داریم که عرضه داشتند: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّهِ! اَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ فاطِمَهَ، اَنَا فَرْخُکَ وَابْنُ فَرْخَتِکَ، وَ سِبْطُکَ فی الْخَلَفِ الَّذی خَلَّفْتَ عَلى اُمَّتِکَ، فَاشْهَدْ عَلَیْهِمْ یا نَبِىَّ اللّهِ. اَنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونی وَ ضَیَّعُونی وَ اَنَّهُمْ لَمْ یَحْفِظُونی، وَ هذا شَکْواىَ اِلَیْکَ حَتّى اَلْقاکَ»(مقتل خوارزمی، ج 1، ص 186) سلام بر تو اى رسول خدا! من حسین پسر فاطمهام؛ منم فرزند دلبند تو و فرزند دختر تو و من سبط تو هستم که مرا میان امت به یادگار گذاشتى. اى پیامبر خدا! گواه باش که آنان دست از یارى من برداشتند و مقام مرا پاس نداشتند؛ این درد و دلی است از من نزد تو، تا آنگاه که تو را ملاقات کنم.
حضرت در این زیارت در عین درد و دل، موضع خود را نسبت به شرایط پیشآمده با رسول خدا(ص)در میان میگذارند و افق شهادت را با جدّ خود به میان میآورند و این است راز آن پاکبازی که در کربلا به ظهور آمد. زیرا عرضه میدارند: «هذا شَکْواىَ اِلَیْکَ حَتّى اَلْقاکَ» این شکایت من به پیشگاه تو است تا آنکه به ملاقات تو آیم.
9- شب بعد، قبل از حرکت به سوی مکه به زیارت قبر رسول خدا(ص) میروند و در مناجات با خداوند عرضه میدارند: «اَللّهُمَّ! إِنَّ هذا قَبْرُ نَبِیِّکَ مُحَمَّد وَ أَنَا ابْنُ بِنْتِ مُحَمَّد وَ قَدْ حَضَرَنِی مِنَ الاَْمْرِ ما قَدْ عَلِمْتَ، اَللّهُمَّ! وَ إِنِّی اُحِبُّ الْمَعْروُفَ وَ أَکْرَهُ الْمُنْکَرَ، وَ اَنَا أَسْأَلُکَ یا ذَالْجَلالِ وَ الاِکْرامِ بِحَقِّ هذَا الْقَبْرِ وَ مَنْ فیهِ مَا اخْتَرْتَ مِنْ أَمْری هذا ما هُوَ لَکَ رِضىً»؛(مقتل خوارزمی، ج 1، ص 186) بار الها! این قبر پیامبر تو محمّد(ص) است و من فرزند دخت محمّدم. از آنچه براى من پیش آمده است آگاهى. خدایا! من معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم. من از تو اى خداوند صاحب جلال و بزرگوارى مى خواهم به حقّ این قبر و کسى که در آن است راهى را که خشنودى ت
و در آن است برایم مقرّر دارى. حضرت اباعبدالله(ع) به صورتی مشخص از خداوند میخواهند راهی در پیش رویشان بگشاید که مورد رضای خدا و پیامبر خدا باشد و این نشان میدهد که در آن موقعیت به دنبال راهی هستند که بهترین راه باشد و خداوند آن را به میان آورد.
10- شواهد تاریخی حکایت از آن دارد که در ابتدای حرکت بعضی از اطرافیان حضرت و نه یاران آن حضرت ، تا آن حدً با حضرت همراهی نمیکردند و حضرت به نحوی آنها را قانع میکردند که نباید با یزید بیعت کنند و فعلاً باید به مکه بروند. از جمله ملاقاتی که حضرت با عُمَر اَطرف فرزند حضرت علی(ع) داشتند و یا ملاقاتی که با محمد حنفیه داشتند و البته پس از آن ملاقات وصیتنامهای را نوشتند و به محمد حنفیه دادند که نکات مهمی در آن نهفته است. حضرت میفرمایند: «إنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّيf أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي»[1]من براى سركشى و عداوت و فسادكردن و ظلم نمودن از مدينه خارج نشدم بلكه نهضت من براى اصلاح امت جدّم مىباشد، من در نظر دارم امر به معروف و نهى از منكر نمايم، من مىخواهم مطابق سيره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب«عليهماالسّلام» رفتار نمايم.
سپس امام«عليهالسلام» در دل شب از مدينه خارج شدند. و عملاً امام دامنه نهضتی را در مقابل ما گشودند که مبنای آن نهضت، برگشت به تاریخی است که با رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» آغاز شد و جریان اُموی بنا داشت با حفظ ظاهر اسلامی، تاریخ جاهلیت ادامه یابد چیزی شبیه کاری که جریان روشنفکرِ غربزده در این زمانه نسبت به انقلاب اسلامی در پیش گرفته و میخواهد انقلاب اسلامی را به عنوان تاریخی که ماورای تاریخ جاهلیت مدرن شروع شده، نبیند. تاریخی که میخواهد امور قدسی را به بشریت برگرداند. این است معنای حضور در کربلا در تاریخی که در آن بهسر میبریم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
[1] - بحارالأنوار، ج 44، ص 329
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31422
🔺موضوع: امام زمان(عج)، مهدویت،
⁉️سلام: عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین و شهدای کربلا
اینکه دینداری در آخرالزمان سخت میشه آیا از منظر شک کردن به کارآمدی دین در توان مدیریت جهانی است و یا اینکه چون محیط آلوده به فسق و فجور است حفظ دین سخت است، هر چند اعتقاد به دین در مردم زنده است؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مسائل و شبهاتی در میان میآید که با دینداری عمیق و معارفی قلبی میتوان از آنها عبور کرد که در جلسه «عاشورائیان» تحت عنوان «حق الیقین تاریخی» عرایضی شد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31422
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31439
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️باسمه تعالی
استاد اصغر طاهرزاده سلام علیکم
در مورد سوال 31418 جایگاه رهبری دراین تاریخ که مصداق بارز این حدیث را شما مقام معظم رهبری معرفی نموده اید یکی از روحانیون دو اشکال بشرح ذیل گرفته اند
لطفا جواب بفرمائید :
اشکال اول اینکه گفته اند روایت از نظر سند مغشوش است.
ثانیا روایات تحف العقول اکثرا مرسله است و فقها با طمانیه مورد استفاده قرار می دهند بسان روایات در کتاب مرحوم صدوق رحمهما الله تعالی
اشکال دوم اینکه از همه آنها که بگذریم آقای طاهر زاده که فقیه نیست تا فتوا دهد و بر فرض هم که فقیه باشد تعیین موضوع شأن فقیه نیست امروزه جامعه رشد فکری پیدا کرده و خوبی افراد را نباید این گونه ثابت کرد که شاید خود آن عزیزان هم راضی نباشند قبلا از بذل عنایت شما کمال تشکر و قدردانی را بعمل میآورم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم:
صداق اصلی آن روایت امام معصوم است. ولی در ابتدای حدیث حضرت متذکر میشوند «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ لِأُمُورِ عِبَادِهِ» و از این طریق زمینهی توسعهیافتنِ روایت را به مخاطب میدهند. بدین معنا که خداوند هرکس را به همان اندازه که برای ادارهی امور بندگانش انتخاب کند، به همان اندازه مددهای فوقالذکر را به او ارزانی میدارد و در این رابطه است که ما به نایب ائمه رجوع میکنیم، در آن حدّ که حضرت صاحب الأمر «عجلاللّهتعالیفرجه» در تأیید نوّاب خود میفرمایند: سخن آنها سخن من است. زیرا ذیل الطافی که به امام میشود، آنان نیز مورد لطف الهی قرار میگیرند. در راستای چنین آموزهای حضرت امام صادق (ع) مى فرمايند: رسول خدا (ص) فرمودند: «يَحْمِلُ هَذَا الدِّينَ فِي كُلِّ قَرْنٍ عُدُولٌ يَنْفُونَ عَنْهُ تَأْوِيلَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْجَاهِلِينَ كَمَا يَنْفِي الْكِيرُ خَبَثَ الْحَدِيد»[1] در هر قرن انسانهاى متعادل و عدولى هستند كه اين دين را حمل نموده و هرگونه تأويلِ اهل باطل و تحريف افراطيون، و ادعاهاى جاهلين را از آن دور مى گردانند، همانطور كه كوره ى آهنگران پليدى و چركى آهن را پاك مى كند.
آیا همه چیز گواه صدق چنین سخنانی برای امثال رهبری و حضرت امام نیست؟اگر کسی بخواهد مشغول این حرفها شود،بسیاری از احادیث را باید نادیده بگیرد . عمده محتوای حدیث است. مگر مناجات شعبانیه با آن معارف عالیه سند دارد؟. بآری«گر شوم مشغول اشکال و جواب / تشنگان را کی توانم داد آب». موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31439
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31436
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️بسمه تعالی
سلام،خداقوت مطلبی از شهید شفیعی درگروه دیدم مادرشهید عقیقی داشت که روز خاکسپاری عربی باو میده ومیگه با لب شهید متبرک کنند ووقتی مادر میاد اون روبرگردونه از مرد عرب اثری نمیبینه این عقیق به توصیه علما برای شفا باقی میمونه وحکایتهای شفای زیادی ازش هست ...
کلیپ رو کامل نگاه نکردم چون تحملش نبود .
کاش دوربینها میتونستند فضای خونه کوچیک شهید که توش بدنیا اومده وهمونجا زیارت عاشوراهاشو خونده واشک هاش رو به تنش مالیده ضبط کنند .
خواستم بگم ماجرای عقیق وکاروانهایی که به بهانه شفا راهی دروازه ری قم میشدند ونوع بودن این مادر شهید تا چندسال پیش هم خودش نحوی زندگیست که کاش استاد به اون هم اشاره کنند .شهید چند بار مادر رو شفا میده وبرمیگردونه انگار باید درخونه باز باشه با مادر ونقطه عروج وتربیت این شهید خودش کارها بکنه .ورحم مکانی باشه برای ساختن بقیه قلوب
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! قصه شهدای عزیز ما اینچنین است با مأموریتهایی متفاوت و رجعتی که هرکدام به صورتی در پیش دارند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31436
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31437
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️باسلام.استاد عزیز به نظرم طی تقریبا یک ماه اخیر اتفاقات وبلایا خاصی بعد کرونا در جهان در حال اتفاق است ،خواستم تحلیل شما را بدانم.ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده هم فکر میکنم خبرهایی هست ولی هنوز آنچه باید روشن شود برای امثال بنده پیش نیامده است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31437
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31438
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️با سلام خدمت استاد محترم : بحث حیات طیبه ، همان بحث الیه راجعونی هست .
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: چرا که نه! بخصوص وقتی به امید قرارگرفتن در زیر سایه رحمت واسعه او به سوی او سیر کنیم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31438
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31440
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️سلام استاد عزیز
استاد عزیز من با آثارتون چند سالی است که مانوسم ولی اجازه دارم یک نقدی به آثارتون خصوصا کتاب معرفت نفس و کتاب از برهان تا عرفان داشته باشم؟
استاداین دو کتاب شما علیرغم اینکه دنیای جدیدی به رویم باز کرده و من با خواندن این مطالب بسیار به وجد می آیم و لذت میبرم ولی بسیار ذهنم را پر از ابهام و سوال کرده و این به دلیل کامل و جامع نبودن مطالبی است که شما فرمودید.مثلا گاهی وقت ها سوالاتی به ذهنم میرسد که در سایت از شما میپرسم و شما یک مطلب و یک باب جدیدی را به رویم میگشایید که منتها چون خیلی خلاصه جوابم را میدهید ذهنم را از جنبه های مختلفی پر از ابهام میکنید.یک علت دیگر این پریشانی ذهن را من این میدانم که این مباحث نابی را که من از شما آموختم خیلی پله پله بیان نفرمودید تا ذهن یک نظم و انسجامی پیدا کند.مثل این میماند که چشم بسته دستم را گرفتهاید و به یک دنیایی واردم کردهاید که از یک طرف خوشحالم که وارد شدهام واز طرف دیگر از نظر ذهنی احساس سردرگمی میکنم و آن دنیا خیلی برایم مجهول است.
یا مثلا مثل این میماند که یک کلیاتی از فنون کشتی را به من یاد دادهاید و بعد من را وارد مسابقات جهانی کشتی کرده اید و همزمانی که دارم با حریف کشتی میگیرم شما در کنار تشکِ کشتی دارید به من فنونی را یاد میدهید تا از پس حریف بر بیایم.درصورتی که قبل از اینکه من وارد مسابقات بشوم بایستی تمام پیچ و خم و مفاهیم را به صورت منظم به من اموزش بدهید تا من سر تشکِ کشتی دو فن را با هم قاطی نکنم و دست و پای خودم را به هم گره نزنم.
استاد من به شدت به این مباحث علاقه دارم و از اینکه مرا وارد این مباحث کردهاید بی نهایت ممنونم. ولی میخواهم این مباحث را خیلی جامع تر و کامل تر دنبال کنم.اصلا خودِ آثار شما به من این انگیزه را داده تا قصد چنین کاری را بکنم.حالا از شما درخواست دارم که چکار کنم؟از کجا شروع کنم؟از چه کتابهایی شروع کنم؟ آیا باید بروم منطق بخوانم و بعد آرام آرام فلسفه بخوانم و بعد وارد حکمت متعالیه بشوم؟ ولی خب این کار یک پروسه زمان بر هست که شاید ۵_۶ سال طول بکشد.شایدم بیشتر!
استاد بی ادبی مرا ببخشید...! من خیلی وام دار شما هستم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید إنشاءالله این مباحث، افقی را برای امثال حضرتعالی بگشاید تا بیش از پیش به سوی متون اصلی مثل حکمت متعالیه و یا از طریق تفسیر المیزان به سوی قرآن سیر بقرمایید. بد نیست سری به کتاب «مقالات» آیت الله شجاعی بزنید. در ضمن فراموش نکنید که انسانها دارای ذوق متفاوت هستند، تلاش کنید ببینید ذوق شما اقتضای چه مباحثی را دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31440
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31441
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️با سلام .دانشجوی دندان پزشکی ترم 3 هستم.به تازگی دریافتم که این علم و شرایط دانشگاه و دوستان نمیتواند مرا به هدف اصلی زندگی نزدیک کند...
نمیدانم که مسیر خود را ادامه دهم یا علم لاینفعی که معلوم نیست بعد از اینکه پولدار شدیم چه بلایی برسر دنیا و آخرتمان خواهد آورد را ادامه دهم؟
نظر شما بر اینکه همزمان تحصیل استادی جهت سیر و سلوک انتخاب کنم چیست؟اگر مثبت است چه کسی را به عنوان استاد به من معرفی میکنید؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: امروزه انسانها دارای آنچنان وسعتی شدهاند که میتوانند چندین علم را در خود جمع کنند. بنابراین سعی بفرمایید در عین ادامه دروس رسمی دانشگاهی خود به مباحث حِکمی و قرآنی و روایی رجوع داشته باشید و از آثار شهید مطهری غفلت نفرمایید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31441
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31442
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️سلام
خیلی ذهنم درگیر است
پایه 10 حوزه هستم
هم به تفسیر علاقه دارم
و هم فلسفه و عرفان علاقه دارم
و هم فقه و اصول را لازم و ضروری میدانم
ولی با توجه به تجربه 10 ساله میدانم که توان خواندن همه اینها را ندارم ؛ بلکه اگر بخواهم موفق بشوم باید در یکی از این علوم وقت بگذارم
ولی نمیدانم کدام یک؟وعلاوه بر آن بقیه علوم را چه کار کنم
میترسم در آخر کار حسرت بخورم
به نظرتان باید چکار کنم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: امروزه انسانها دارای آنچنان وسعتی شدهاند که میتوانند چندین علم را در خود جمع کنند. بنابراین سعی بفرمایید در عین ادامه دروس رسمی حوزه به امثال حضرت امام و علامه و شهید مطهری نظر کنید که چگونه در آن علوم، به خوبی حاضر شدند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31442
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31443
💠در موضوع معاد
🔺موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم.
ایام عزای ابا عبدالله الحسین ع را تسلیت عرض می کنم.
در رابطه با بدن بعد از مرگ که گفته شد عین نفس است سوال دارم. با توجه به اینکه روح در عین تجرد و عدم جنسیت ، بدن مادی را طبق موادی که در اختیار دارد زن یا مرد می سازد ،مثلا اگر دو کروموزوم ایکس داشت بدن زن هست و اگر یک کروموزوم ایکس و یک ایگرگ داشت بدن با صورت مرد در عالم ماده ظاهر می شود.
بعد از مرگ بدن برزخی که عین نفس است و از اراده های ممتد و در بستر ابزاری بدن مادی ساخته شده َبا صورتی که مناسب اون اراده ها و اعمال و روحیات شخص هست ظاهر می شود ،با توجه به اینکه روح مجرد هست و جنسیت ندارد آیا بدن برزخی مانند خداوند متعال یا فرشتگان یا مثلا حتی یک گل زیبا، بدون صورت زن یا مرد هست و فقط صورت اعمال و خلقیات دنیوی است؟ یا اینکه چون زنی یا مردی صورت های مأنوس برای نفس در دنیا بوده در عین اینکه مجرد است با صورت زن یا مرد ظاهر می شود؟ در مباحث فرمودید حورالعین ظهور همه ی اسما الهی به صورت لطف یعنی زن هست. آیا شخص مومن مثلا اگر مرد باشد ولی مظهر اسم لطیف الهی شده باشد با صورت زن محشور می شود و یا زنی که مظهر اسما جلالی باشد مثلا خانم دباغ که رزمنده و سپاهی و چریک و محافظ امام ره بودند با صورت مرد محشور می شوند؟
تصور بنده این هست که در عالم برزخ و بخصوص در قیامت ابدا صورتها زن یا مرد نیستند، چون نفسی که اونجا عین بدن است تجرد دارد و دلیلی ندارد صورت اعتباری دنیوی داشته باشد، زیبایی و صورت لطف غیر از زنی یا مردی است. می شود صورت انسانی یا حیوانی داشت ولی فقط زیبا و یا زشت بود، جلوات رحمانی نورانی داشت یا ظلمات شیطانی داشت بدون اینکه صورتی به شکل زن یا مرد داشت. ولی چون ذهن ما مادی است دائما جنسیت را برای بدن اخروی انتزاع می کند و فقط دو صورت زن یا مرد را متصور می شود ،در حالی که در همین دنیا هم که مثلا سعی در درک عقلی یا شهود قلبی از حضرت عزارائیل ع یا جبرائیل ع داریم ابدا با جنسیت روبرو نیستیم بلکه با حقیقت وجودی اونها روبرو هستیم ، پس چه اشکالی دارد که بگوییم بعد از مرگ و لا اقل در قیامت که از گرد و غبار دنیا آزاد شدیم صورت لطف الهی ،فقط صورت لطف است نه صورت زنی..... و انسان هم به صورت انسان یا رحمن (خلق آدم علی صورت الرحمن) است و یا خدایی ناکرده احسن منه قرده والخنازیر.
با تشکر از زحمات شما، ۹ با ابا عبدالله ع
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: دقتهای خوبی را به کار بردهاید ولی به هر صورت در برزخ و قیامت، همه میبینند که مثلاً این بدن، آن خانم و آقایی است که به این صورت ظاهر شده، حتی وقتی انسانی متکبّر به صورت مورچه محشور میشود؛ میبینند که این فلانی است که به صورت مورچه در آمده است. از این جهت باید روی این نکته فکر کرد که نفس انسان است که در عین ثابته خود، زن و مردبودن خود را پیش آورده. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31443
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31444
💠انقلاب اسلامی و آینده ای درخشان
🔺 موضوع: پرسش و پاسخ،
⁉️باسلام.
استاد عزیز باگوش دادن صحبت های شما در برنامه سوره اینطور فهمیدم که باتوجه به اینکه وجود واصل آدم وعالم که خداست وخدا هم که امروز اراده به نابودی جاهلیت واستکبار مدرن کرده،پس این نگرانی که گاهی برخی دارند که نکنه این وضعیت اقتصادی و...ضربه کاری به انقلاب بزنه کاملا بیهوده است،چون امروز تمام عالم وقوانین ومعادلات عالم درجهت نابودی استکبار است واز دوحالت خارج نیست یا ما به راه می آییم ووجودمان را ابزار تحقق اراده خدا در زمین می کنیم یا خدا نسل ما می برد وتوسط نسل دیگری اراده خود را محقق می کند.،ایا درست فهمیدم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده هم همینطور فکر میکنم. زیرا همچنان که عرض شد برای این انقلاب، عزیزانی فدا شدهاند که خداوند هرگز اجر آنها را ضایع نمیکند و اجر آنها جز تحقق انقلاب اسلامی مقابل فرهنگ استکباری نیست. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31444
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan