هدایت شده از لب المیزان
💠استاد اصغر طاهرزاده
🌸ارسال پرسش
http://lobolmizan.ir/quest/aid/5
🌸مشاهده کلیه پرسش ها وپاسخ ها
http://lobolmizan.ir/quest/aid/1
🔻کانال لب المیزان(حاوی جدیدترین پرسش هاوپاسخ ها،اطلاع رسانی جدیدترین آثار استاد اعم از صوت،کتاب،یادداشت ویژه وجزوه)
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان(حاوی سخنرانی های استاد طاهرزاده)
📱 @sound_lobolmizan
🌹پیام رسان سروش
🔻کانال لب المیزان
📱sapp.ir/lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱sapp.ir/sound_lobolmizan
🌹پیام رسان ایتا
🔻کانال لب المیزان
📱eitaa.com/lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱eitaa.com/sound_lobolmizan
ج86_محبت به خدا و راه قرب او.mp3
4.74M
📚شرح کتاب #جامع_السعادات
🔸مولف ملامحمدمهدی نراقی
💎محبت به خدا وراه قرب او
🔮استاداصغرطاهرزاده
⏱جلسه86(97/10/24)
📱sapp.ir/lobolmizan
📱Eitaa.com/lobolmizan
ج9_انقلاب اسلامی و انسانهایی که در حال تولدند.mp3
5.97M
🔸شرح کتاب #امام_خمینی وسلوک در تقدیر توحیدی زمانه(فصل آخر)
🔺 #انقلاب_اسلامی و وظیفه ای که پیش روی ماست
💎انقلاب اسلامی وانسانهایی که در حال تولدند
🔮استاداصغرطاهرزاده
⏱جلسه9 (97/10/26)
📱sapp.ir/lobolmizan
📱Eitaa.com/lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره23403
💠اندازهی خواب و غذا برای سلوک
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با عرض سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار
در همه کتب و مدارک اسلامی یکی از مهمترین نکاتی که برای سیر و سلوک عنوان شده است کم خوراک بودن و کم خوابیدن است , ولی در مورد میزان آن هیچ صحبتی نشده است . و با توجه به اینکه در رسانه های جمعی در باب نخوردن و زیاد خوردن هر میوه و خوراکی و یا کم خوابی می تواند چه مضراتی داشته باشد صحبت های فراوان شده است , آیا امکان دارد در مورد این مقوله ما را رراهنمایی فرمایید .
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: علامهی طباطبایی در مورد خواب میفرمایند بین یکسوم تا یکچهارم از 24 ساعت یعنی نه کمتر از 6 ساعت و نه بیشتر از 8 ساعت خوب است. در مورد حجم غذا، همان که به ما فرمودهاند تا گرسنه نباشیم شروع به خوردن نکنیم و قبل از اینکه سیر شویم و دست بکشیم و بین آن تنقلاتخور نباشیم و از سه روز روزه در ماه غفلت نکنیم؛ خوب است. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/23403
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره23404
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⁉️باسمه تعالی. سلام علیکم. استاد سال هاست که از مباحثتان استفاده میکنم. الان در حال تدوین موضوع و طرح پایان نامه هستم و موضوعم «تعلیم آموزه های دینی با رویکرد معرفت نفس» است. میخواستم در این زمینه به بنده کمک کنید تا ان شاءالله منجر به تدوین «نظام تعلیم و تربیت با رویکرد معرفت النفس» شود. متن طرح: یکی از مباحث اصولی و بنیادین در فلسفه و عرفان اسلامی «معرفت نفس» و به تعبیر دیگر «معرفت شهودی نفس» است که در آیات و روایات متعددی به این مهم اشاره شده است. در معرفت آفاقی که بر مبنای علم حصولی صورت می¬گیرد، پایه و اساس مفاهیمی هستند که در ذهن شکل می¬گیرند و بر اساس آن برهان¬های مختلفی برای اهداف مورد نظر صورت بندی می¬شود. در این نوع معرفت انسان به وجود حقایق و خدا آگاه می¬شود ولی لزوماً این نوع معرفت سبب ارتباط با حقایق و حضرت حق و بندگی نمی¬شود. لذا پایه و اساس در معرفت انفسی «شهود» و «درک حضوری» است به این معنا که انسان همه چیز را در وجود و نفس خود مشاهده و کشف می¬کند و از این نظر تاثیر عمیق¬تری بر جان و دلش می¬گذارد. معرفت انفسی بر خلاف آفاقی نتیجه و محصول فکر و اندیشه و مفاهیم ذهنی نیست بلکه از نوع سلوک و عرفان عملی و فاصله گرفتن از کامجویی¬های حیوانی است که با ریاضت و مراقبت و مجاهدت میسر می¬شود. در اثر همین مجاهدت¬ها و مراقبت-ها، نفس به جایگاه و مرتبهای از ظهور میرسد که فقر وجـودی و عـینالربط بـودن خود را به حضرت حق، شهود میکند و در پرتو شهود فقر و نیاز خود، حقتعالی را به شهود مینشیند و این همان معنای حدیث پیامبر اعظم است که فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف ربه».
علامه طباطبایی نیز ذیل آیه 105 سوره مائده «یـَا أَیـُّهَا الَّذِیـنَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یـَضُرُّکُم مِن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ» اینگونه به معرفت نفس اشاره می¬کنند: از آنرو که خداوند به مؤمنان دستور میدهد ملازم و مراقب نـفس خـویش باشید دانسته میشود که منظور از «راه و طریقی» که به پیمودن آن امر شده، همان «نفس» انسان است. بنابراین، راه هدایت که انسان را به سرمنزل مقصود میرساند، همان «نفس» آدمی است؛ «فـنفس المـؤمن هو طریقه الّذی یسلکه الی ربّه و هو طریق هداه و هوالمنتهی به الی سعادته». از طرفی دیگر سالک و رهپوی این طریق نیز همان «نفس» انسان است و چون انسان در بستر نفس خـویش در حرکت است تا به غایت و کمال خود که پروردگار است دست یابد، لذا اینجاست که «وحدت سالک و مسلک و مسلوکٌالیه» مـعنا مییابد؛ از ایـنرو، اهل معرفت گفتهاند: «آنکه خود را زرع و زارع و مزرعه خویش نداند، از سعادت جاودانی بماند».
لذا در مواجهه با کسب معرفت دو راه پیش¬رو داریم: یکی معرفت آفاقی و دیگری معرفت انفسی که البته معرفت آفاقی مقدمه¬ای است برای رسیدن به معرفت انفسی. حال در مواجهه با کسب معارف و آموزه¬های دینی نیز با همین دو رویکرد مواجه هستیم که به نظر می¬رسد تا کنون برای انتقال و آموزش معارف دینی، بیشتر از سیر آفاقی بهره جسته¬ایم. نوشتار پیش¬رو سعی دارد که نشان دهد تعلیم آموزه¬های دینی به متربیان با رویکرد معرفت انفسی اولاً به لحاظ کمی تاثیر بیشتری دارد ثانیاً به لحاظ کیفی این اثر ماندگاری بیشتری دارد ثالثاً بر عمق و جان متربی به گونه¬ای اثر می¬گذارد که آموزه¬های دینی را صرفاً یاد نمی¬گیرد بلکه در خودش کشف می¬کند. از این رو احساس می¬شود که تعلیم و تربیت به یک تغییر نگرش و رویکرد نیاز دارد تا به جای اینکه ذهن مخاطب و متربی را مملو از داده¬ها و مفاهیم مختلف کند و او را فقط از وجود حقایق «آگاه» کند، دست او را بگیرد و حقایق عالم را به او نشان دهد و به تعبیر دقیق¬تر خود متربی حقایق عالم را که در ابتدا خارج از خود می¬پنداشت، به تدریج ذیل وجود خود شهود کند و بین خودش و حقایق عالم «ارتباط» برقرار کند و این همان معنای حدیث شریف امیرالمومنین علیه السلام است که می¬فرمایند: «معرفت النفس أنفع المعرفتَینِ».
نسل کنونی و جامعه قرن 21 تشنه معارفی است که جانشان را سیراب کند و نه اینکه صرفاً با استدلال¬های خشک و بی-روحی مواجه شوند که شاید بتواند مرهمی برای برخی از سوالات عقلی¬شان باشد. نسل کنونی خدا را به عنوان حقیقی¬ترین حقایق پذیرفته است ولی هنوز نتوانسته است که این خدا را وارد زندگی روزمره خود کند و بدین ترتیب از ارتباط با او لذت ببرد و بفهمد که همه چیز به دست اوست. اصلا با حذف خدا از چنین جامعه¬ای مشکلی پیش نمی¬آید چون از یک خدای مفهومی که توسط عقل و استدلال به اثبات رسیده است کاری برنمی¬آید. خدای قادر عالم رزاق خدایی است که لحظه به لحظه باید از طریق قلب و جان با او ارتباط برقرار کرد به گونه¬ای که یافتن او همه چیز خواهد بود و به ف
رموده سیدالشهداء علیه¬السلام: «ماذا فقد من وجدک و ماذا وجد من فقدک؟». جوان امروز مطمئن است که روزی همچون دیگران از این دنیا خواهد رفت چون همه روزه این واقعیت را در بیرون از خود مشاهده می¬کند ولی اگر اثری بر روی او ندارد برای این است که هیچگاه مرگ و معاد و قیامت را از درون خود و لایه¬های عمیق نفس خود مشاهده نکرده است و اصلا احتمال نمی¬دهد همچین راه ژرف و شگرفی به نام معرفت نفس وجود دارد.
لذا حاصل این تحقیق می¬تواند اولاً منجر به تغییر نگاه برای نظریه¬پردازان فلسفه و تعلیم و تربیت باشد تا افق جدیدی را برای مخاطبان و متربیان ترسیم کنند و ثانیاً گامی باشد برای حرکت به سوی تدوین نظام تعلیم و تربیت با رویکرد انفسی که منجر به درونی و حضوری شدن مفاهیم دینی شود.
با سپاس فراوان
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مطلب درست و ارزشمندی است امید است با پشتکارتان بتوانید هرکدام از موضوعات را در بابی مجزا تدوین کنید. از نکات مطرحشده در «رسالة الولایه» علامه غفلت نشود. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/23404
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره23406
💠چه علمی غذای جان ماست؟
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با سلام خدمت استاد گرامی
استاد ما اواسط بحث حرکت جوهری هستیم,میبینم که شما مدام تذکر میدید که اگه استعداد این بحثارو ندارید فایده ای نداره و ولش کنید!از کجا بفهمیم استعدادش رو داریم یانه؟؟؟
ممنونم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر با مقداری تلاش، مطالب را درک میکنید آن مباحث، غذای جان شماست و جان میگیرید. ولی اگر به جای جانگرفتن، تنها در حدّ مفهوم از آن آگاه شدید و هیچ فهم متعالی برایتان پیش نیامد، عملاً با آن غذا ثقل کردهاید، معلوم است که غذای جان شما نبوده است. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/23406
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره23409
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام علیکم
استاد عزیز یک فایل که مربوط به استاد حجت السلام فخریان می باشد خدمتتان ارسال کردم که سلسه نشست های پیشرفت الگوی اسلامی هست https://www.aparat.com/v/uKJ2H
نظرتان درباره استاد فخریان چیست؟ می شود با ایشان راه را پیمود
✅باسمه تعالی: سلام علیکم:فرمایشات ایشان حکایت از دلسوزیهای ایشان میکند و شاید بتوان یکی از وجوه سند مذکور را در ضعفی که مطرح است، تذکرات ایشان دانست. ولی به نظر بنده نباید میدانِ بازی را به هم زد. باید مثل کاری که در مورد قانون اساسی کردیم، عمل کنیم. یعنی سند را به عنوان اصل بپذیریم و تبصرهها و تسهیلاتی نسبت به آن داشته باشیم، حال چه فرق میکند که در تعریف توحید، آن معنا باشد که سند مطرح کرده، و یا آنچه که مقام معظم رهبری میگویند؛ هر دو در یک سنت مطرح است. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/23409
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره23410
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام استاد. ایدکم الله. استاد همیشه به خصلت پسندیده حیا علاقه ویژه داشته ام. منظورم از حیا در اینجا همان حیا پسندیده ای است که انسان در ارتباط با نامحرم و حتی محرم (در گفتار و رفتار) دارد. اما سوالم این است چگونه و با چه راهکار عملی یک زن می تواند ویژگی حیا را ملکه خود کند؟متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: با قرارگرفتن ذیل دستورات شریعت، همهچیز جای خود قرار میگیرد تا نه افراط کنید و بیپروا با نامحرم ارتباط داشته باشید و نه تفریط کنید و آنجایی که وظیفه است در امور اجتماعی فعّال باشید، کوتاهی کنید. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/23410
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
هدایت شده از لب المیزان
💠 #صوت
🌹شرح کتاب مقالات آیت الله محمدشجاعی(ره)
🔵استاد اصغرطاهرزاده
🌐http://lobolmizan.ir/sound/1227
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan