اولین چیزی که بر ما واجب است، توبه است، با شروط لازم و نمازهایی که در توبه وارد شده که مقصود همان دستور توبهای است که حضرت رسول«صلواةاللّهعلیهوآله» در ماه ذوالقعده دستور دادند، با همان کیفیت که در کتب ادعیه آمده و در اعمال ماه ذوالقعده و در کتاب «مفاتیح» هم موجود است؛ البته حالا چون ماه ذوالقعده نیست در روز یکشنبه قبل از اول ماه یا شب جمعه و یا روز جمعه که میآید، توبه کنید.
پرهیز کنید از کبائر و صغائر به قصد قربت! ملتزم شوید به مراقبه، هم صغری و کبری! که مراقبه صغری نگاه داشتن خود است از مکروهات و خلاف «ما لایرضی الله به» و مراقبه کبری نگاه داشتن دل است از آنچه محبوب نمیپسندد، که یک لحظه از مراقبت پروردگار خود را خارج نکند و در همه لحظات خدا را حاضر ببیند.
علاوه بر آن محاسبه و معاتبه داشته باشید و نفس را معاقبه کنید و بعد جریمه کنید!...«ثمّ اقبلوا بقلوبکم؛ پس با دلهای خود اقرار کنید به خدا» و مرضهای گناه را معالجه کنید و با استغفار، بزرگی گناه خویش را کاهش دهید؛ چراکه استغفار، بزرگی گناه را از بین میبرد.
مرحوم قاضی میفرمودند: انسان باید به خدا پناه ببرد و خداوند خیلی کمککننده و خیر المعین و پسندیده و اختیار کننده است؛ اما دستورالعمل این سه ماه:
۱. علیکم بالفرائض فی أحسن أوقاتها! دستورالعمل آن است که نمازهای واجب را در بهترین اوقات خودش انجام دهید همراه نوافل آن! (که مجموعاً پنجاه و یک رکعت میشود، اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت) و اگر شواغل دنیا شما را منع کردند، صلاه أوابین را که همان نماز ظهر است، ترک نکنید، چون خیلی اهمّیّت دارد! خصوص نماز ظهر خیلی اهمیت دارد و آن به واسطه وقت آن و خصوصیت و موقعیت آن در بین اوقات دیگر است! و «صلاه وسطی» را که در قرآن آمده، تفسیر به نماز ظهر کردهاند، و «صلاه اوابین» یعنی آنها که خیلی توجه به پروردگار دارند، یعنی رجوعکنندگان به خدا؛ زیرا رجوعکنندگان به خدا به آن تمسک میکنند.
۲. نوافل شب را هیچ چارهای نیست، مگر آنکه آنها را به جا آورید، نه خیال کنید نماز شب ساقط است و آن سد سکندری است که هیچ شکسته نمیشود! عجب از کسانی که قصد دارند، دنبال کنند مرتبهای از کمال را در حالیکه شبها قیام نمیکنند؛ ما نشنیدهایم کسی به مرتبهای از کمال برسد، مگر به قیام شب و نماز شب.
۳. علیکم بقرئه القرآن! بر شما باد به قرائت قرآن کریم با صوت حزین و باآهنگ و غنا! یعنی با صدای خوش بخوان که تو را تکان دهد و در روایات داریم که قرآن را با تغنّی بخوانید. امام زینالعابدین«علیهالسلام» تغنّی به قرآن میکردند، این تغنی در قرآن برای انسان بسیار مفید است. به طور کلی غنای صوتی حرام است و این اصلاً در تحت غنای حرام نیست؛ زیرا غنای حرام آن است که انسان را به سوی لهو و لعب بکشاند.
۴. بر شما باد به أوراد معتاده که معروف است و هر کدام از شما که ورد خاصی دارد که باید بجا آورد؛ و سجده یونسیه را از پانصد تا هزار بهجا آورید؛ یعنی تا هزار هم میتوان بهجا آورد، بسیار هم خوب است.
۵. بر تو باد زیارت مشهد أعظم در هر روز! (که منظور از مشهد أعظم أمیرالمؤمنین«علیهالسلام» است، چون مرحوم قاضی در نجف بودهاند) و زیارت مساجد معظمه! (که منظور کوفه و سهله است) و در بقیه مساجد عبادت خود را بهجا آورید! چون مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب؛ همانطوری که حیات ماهی به آب است، حیات مؤمن هم در مسجد است؛ ماهی را از آب بیرون اندازند، میمیرد.
۶. بعد از نمازهای واجب تسبیح حضرت صدیقه طاهره«علیهاالسلام» را ترک نکنید! زیرا که آن ذکر کبیره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز یکبار بگویید و اگر توانستید دو یا سه بار بگویید بهتر است.
۷. از لوازم مهم، دعا برای فرج حضرت حجت بقیه الله الأعظم است در قنوت نماز وتر، و از آن گذشته در هر روز، و در جمیع دعاها برای حضرت دعا کنید.
۸. زیارت جامعه را روزهای جمعه بهجای آورید! مقصود، زیارت جامعه معروف است: زیارت جامعه کبیره.
۹. قرآن که میخوانید، در این سه ماه از یک جزء کمتر نباشد، در هر روز یک جزء.
۱۰. زیارت و دیدار برادران خود را زیاد کنید! (مقصود رفقای طریق هستند) خیلی آنها را زیارت کنید و ببینید؛ زیرا اینها هستند برادران طریقی شما که در طریق و عقبات نفس و تنگنا ها که انسان گیر میکند، کمک انسان میکنند و نجات میدهند.
۱۱. زیارت قبور کنید نه هر روز بلکه کمکم و گاهگاهی، (هفتهای یک مرتبه خوب است) و در روز زیارت کنید نه در شب.
ما را چه کار با دنیا؟! ما را چه کار با اسم دنیا؟! این دنیا ما را گول زد و فریفت و ما را به پستی و ذلت گرایید، مقام ما را پائین آورد و پست کرد، دنیا مال ما نیست، دنیا را ول کنید و بسپارید به دست آنها که دنبال آن هستند و به کسانی که اهل دنیا هستند بدهید.
بهبه! خوشا به حال کسانی و آن مردانی که بدنهای آنها در این عالم خاک است و قلوب آنها در عالم لاهوت است و [در] عالم عز و جلال پروردگار است! این افراد هستند که از جهت عدد اقل هستند و خیلی عددشان کم است، امّا قوتشان و جانشان و روحشان خیلی زیاد است، از جهت عددشان کم، ولی از جهت مددیت و اصالت، اکثریت عالم هستند. من میگویم آنچه را شما میشنوید و استغفار میکنم برای پروردگار.
مرحوم علامه طهرانی در پایان این سخنان و در توضیحاتی تکمیلی آوردهاند که: این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام میدهند. البته این اعمال را در حد امکان انجام دهید، هر کسی که نمیتواند هر روز را روزه بگیرد حتیالإمکان پنج روز از رجب و ده روز از شعبان را بگیرد؛ خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد.
و ذکر یونسیه که فرمود پانصد تا هزار، برای شاگردان مرحوم قاضی بوده که باید هر روز میگفتند، (مرحوم آقا سیدجمال الدین گلپایگانی روزی سه هزار بار میگفتند و البته چند ساعت طول میکشیده) علی حد القدره و الإستطاعه و قرائت قرآن در شب علی حد القدره؛ اگر میتوانی نخواب و اگر کسی نمیتواند همه شب را نخوابد «علَی صَبٍّ» باشد؛ صبّ یعنی جگرسوخته، بیدارخوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدارخواب کند، طوری که بدن استراحت خود را بگیرد.
خود مرحوم قاضی اول شب میخوابیدند، بعد نماز میخواندند و بعد میخوابیدند و باز نماز میخواندند، همین طور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمیخوابیدند؛ مرحوم آخوند سه ساعت به اذان صبح بیدار بودند؛ اگر نافله شب را بهجا نیاورید، فائده ندارد و عرفان معنی ندارد؛ عرفان به عمل است نه به گفتن!
🌐http://lobolmizan.ir/quest/8379
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚اگر کسی قلب ایمانی داشته باشد
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال8296:
باسلام و خسته نباشید
در تفسیر آیه 177 اعراف سَاء مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَأَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ
فرمودید اینکه مثلا ماه رمضان بیاید و بگویید چیری نیود توعی تکذیب است
منظور از نوعی تکذیب چیست؟
✅جواب:
باسمهتعالی: سلامعلیکم: چون اگر کسی قلب ایمانی داشته باشد مثل حضرت سجاد«علیهالسلام» با نظر به ملکوت ماه مبارک رمضان متوجه آمدن آن ماه قبل از آمدن هستند و در حین آن ماه بهترین بهره را از آن شرایط میبرند و با رفتن آن ماه همانطور که خودشان میفرمایند احساس میکنند رفیق خوبی را از دست دادند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/8296
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚شب قدر شرایط جمعشدن زمان است
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال8275
1)مفهوم زمان چیست؟
آیا زمان وجود دارد؟
2)چگونگی ارتباط شب قدر با فاطمه زهرا؟
✅جواب:
باسمهتعالی: سلامعلیکم: 1- ملاصدرا روشن میکند که مفهوم زمان یا تقدم و تأخر یک انتزاع ذهنی است که از حرکت انتزاع میشود 2- شب قدر شرایط جمعشدن زمان است به آن معنا که عالم مجردات – اعم از روح و فرشتگان – بر عالم ماده غلبه میکنند و از آنجایی که در عالم مجردات زمان و بُعد معنا ندارد، شب قدر جمع هزارماه میشود که در کتاب «رمضان؛ دریچهی رؤیت» در این مورد عرایضی داشتهام. وجود مقدس زهرای مرضیه«صلواتاللّهعلیها» آنچنان مظهر حقایق بیشماری در یک انساناست که شما میتوانید حضور نور آن حضرت را مافوق هزارماه در عالم احساس کنید و لذا حضرت صادق«علیهالسلام» فرمودند: «مَنْ ادْرَکَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِها فَقَدْ ادْرَکَ لَیْلَةَالْقَدْر»؛ هرکس فاطمه«علیهاالسلام» را چنان که شایسته مقام اوست درک کند، شب قدر را درک کرده است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/8275
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
جلسه سوم
💎#چگونگی_تجلی_اسماء_الهی_برقلب
✅حضرت علي علیه السلام در دعاي کميل نظر به اسماء الهي دارند و عرضه ميدارند: «وَ بِأسْمائِکَ الَّتي مَلَأتْ اَرْکانَ کُلِّ شَيئ» خداوندا! به نور اسماءات که بنيان هر چيزي را فرا گرفته، تقاضا دارم. 👈خواندن اسماي الهي به اين معني است که به نور آن اسماء و با نظر به آنها با خدا ارتباط پيدا کنيد.
🔺چون تنها وقتي اسماء الهي بر قلب انسان تجلي کرد انسان خدا را خواهد شناخت. معرفت حقيقي اين نيست که انسان فقط بداند خدايي هست، معرفت حقيقي آن است که انسان خدا را پيدا کند.
✅بنا بر قاعدهي «بسيطالحقيقة کُلُّ الأشياء و ليس بِشَيئٍ منها»(محقق سبزواري، التعليقات علي الشواهد الربوبيه، ص 464.) آن حقيقت بسيط از يک طرف به جهت وحدت ذاتياش شامل همهي اشياء ميشود و از طرف ديگر چون بسيط الحقيقة است هيچکدام از اشياء نيست و به اين اعتبار با تجلي يک اسم، انسان از تجلي ساير اسماء به صورت اجمال بهرهمند ميشود و به حقِّ مطلق ميرسد، منتها از دريچهي آن اسم خاص.
🔺در رابطه با مقام بسيط الحقيقة بودن حضرت حق و جامعيت آن مقام نسبت به همهي کمالات، حضرت علي علیه السلام در وصف خداوند ميفرمايند: «هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لِأَوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِه»( - نهج البلاغه، خطبهي 90.) اوست خدايى كه با همهي وسعتى كه رحمتش دارد، كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيرى كه دارد، رحمتش همهي دوستان را فرا گرفته است. چنانچه ملاحظه ميفرماييد حضرت نشان ميدهند که رحمت خداوند براي اوليائش در شدت سختيها واقع است و نقمت و سختي او بر دشمنانش در وسعت رحمت واقع ميشود و اين همان مقام وحدتي است که اضداد را جمع ميکند.
✅👈🏻همهي اين اسماء با ذات اتحاد دارند و تنها در جلوات مختلفاند. به همين جهت به لطف الهي سالک به جايي ميرسد و در وحدانيتي قرار ميگيرد که همهي اسماء آنجا يک نور ميشوند. همهي اسماء را در ذات حق ميبيند که حکما به آن «علم اجمالي در عين کشف تفصيلي» گويند و عرفا آن را «شهودُ المفصلِ مجملاً» ناميدهاند. عرض بنده آن است که ابتدا بايد متوجه بود يک خدا نداريم يک عظمت، يک خدا نداريم يک جلال. خدا همان جلال است منتها به اندازهي ظرفيت سالک و تقاضاي روحاني او خود را به اسم خاص برای او مينماياند بدون آنکه از بقيهي جلوات محرومش کند.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚نفس ناطقه به جهت تجردی که دارد در همهی عوامل حاضر است
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال5313:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به شما استاد گرامی
یک سوال درباره ی درک شب قدر ار حضورتان داشتم....
در اون فایل صوتی تون که عرض کرده بودید
گفته بودید که وقتی انسان حضور در عالم معنا را جدی گرفت و سعی کرد در آن عالم بیشتر حضور داشته باشدقدرت جمع الجمع پیدا میکند...))
حالا سوال من از شما این است که این که میگویید انسان حضورش جدی بگیرد و خود را در ان عالم بیشتر حضور بدهد به چه معناست؟
اگه میشود بیشتر توضیح دهید..
حال ما چه کنیم در شب قدر؟؟؟؟
ممنون
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: در مباحث معرفت نفس روشن میشود که نفس ناطقه به جهت تجردی که دارد در همهی عوامل حاضر است و تعلق به بدن مانع این حضور است، از طریق رعایت دستورات شرع مثل روزه، غلبهی حکم بدن را کم میکنید و حضور نفس جدّی میشود. در همان فایل عرض شد جلسات 1 و 4 و 6 کتاب «رمضان؛ دریچهی رؤیت» مطالعه شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/5313
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚نباید به گرسنگی بدنی چندان توجه داشت
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال5300:
باسلام
شما در کتاب روزه دریچه ای به عالم معنا فرمودید که اینکه می گویید گرسنه می شویم و ضعف می رویم توهم است می خواستم ببینم این چگونه با سیره پیامبر که از شدت گرسنگی سنگ به دل خودشان می بستند جمع می شود؟
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که در کتاب ملاحظه فرمودید آنچه باعث قدرت انسان میشود اتصال روح انسان است با عالم معنا که مثال قوت حضرت جبرائیل آورده شد. لذا نباید به گرسنگی بدنی چندان توجه داشت و رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» در این راستا به شکم مبارک خود سنگ میبستند تا روحشان مشغول آن گرسنگی نشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/5300
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚در بحث نزول قرآن در شب قدر
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال5283:
سلام.جناب استاد پیامبر گرامی اسلام در ماه رجب مبعوث شده اند واولین آیات را گرفتند تا ماه رمضان وشب قدر حدود 2ماه فاصله است که اگر انزال دفعی وحی را در اولین شب قدر و ماه رمضان بعد ازبعثت نیز بگیریم باز هم این اشکال پیش می آید که پیامبر اسلام حدود 2ماه تمامی وحی را در قلب مبارکشان نداشته اند و یک جا از خود شما خواندم که باید تمامی وحی از ابتدا نزد شخص محمد مصطفی (ص) باشد.لطفا توضیح دهید.
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: در بحث نزول قرآن در شب قدر چرا آن نزول را منوط کنیم به شب قدر بعد از بعثت. چه اشکال دارد که در شبهای قدر قبل، حقیقت قرآن بر قلب مبارک حضرت نازل شده بدون آنکه بحث رسالت و اظهار تشریعی آن مطرح باشد و حتی بدون آنکه حضرت فکر کنند آن حقیقت مایه و مادهی شریعت اسلام است. واللّه اعلم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/5283
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚در آن حدّ باید غذا خورد که نه سنگین شویم و نه هنوز گرسنگی ادامه داشته باشد
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال5147:
سلام علیکم
استاد بی زحمت چند سؤال زیر را جواب دهید ممنون
1- من می خواهم که کم بخورم به خاطر آن فوایدی که دارد(از لحاط سلوکی و دینی ) ولی این کم خوردنم یه جورایی باعث شده که اکثر افراد می گویند خیلی کم غذا می خوری و من می ترسم شاید دارم افراط می کنم و بنابراین نه تنها در راه سلوک و رضای خدا قدم برنمی دارم بلکه در طولانی مدت بخاطر نرسیدن به بدن به خودم ظلم کرده باشم. من نمی توانم تشخیص بدم چقدر غذا بخورم البته همان کم هم بعضی وقت ها بیشتر می خورم یک حالت بدی بهم دست می ده و هی خودم را سرزنش می کنم ...به هر حال نمی دونم مغزم کار نمی کنه عقل درستی ندارم که تشخیص بدم چکار کنم؟
2- پدر و مادرم دوست می دارند که من به اصطلاح خوش خوراک باشم و از لحاظ بدنی متناسب و همیشه به من می گویند که بخور ولی من چون احساس می کنم که اگر بخورم پرخوری کردم نمی خورم . از لحاظ بدنی آن ها می گویند ضعیفم و لاغر و این آنها را ناراحت می کند حال از آنجایی که دستور پدر و مادر واجبه و رضایت آنها در سلوک و رضایت خدا تأثیر زیاد دارد من باید کدام مسیر را بروم؟ خشنودی پدرو مادر یا کم خوری؟
3- با توجه به بحث های شما برای ماه رمضان و فواید گرسنگی و آنکه کم خوری توصیه شده و قطعا افرادی مانند حضرت آقا و علامه طباطبایی امام (ره) این موارد را رعایت می کنند و لی این بزرگواران از لحاظ جسمی این قدر به اصطلاح توپر و جسمی ورزش کارانه دارند؟
با تشکر
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- در آن حدّ باید غذا خورد که نه سنگین شویم و نه هنوز گرسنگی ادامه داشته باشد و ما را مشغول بکند 2- در این موارد وظیفهی ما نسبت به درستغذاخوردن شرط است، نه پرخوری و نه کمتر از اندازه خوردن که بدن ضعیف باشد و ماهیچهها لاغر بماند 3- عرض بنده هم همین است که نباید کمخوردن آنچنان باشد که بدنی ضعیف و لاغر داشته باشیم در حدّی که ماهیچهها هم لاغر باشند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/5147
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🔰 #پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚در حدّ امکان شیر پرمایهای به فرزندتان بدهید
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال5040:
سلام
طاعات و عباداتتون قبول
من به لطف خدا فرزندی 7 ماهه دارم.با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک هستیم و من در ایام شیردهی به سر میبرم خیلی وقتا فکرم صرف این میشه که چه بخورم که بدنم قویتر بشه و شیر داشته باشم و بتونم تا جاییکه میشه روزه هامو بگیرم و از برکات ماه مبارک بهره بیشتری ببرم.
در صورتیکه در این ماه قراره یا کم خوری وجودمونو شدیدتر کنیم.از اینکه اینهمه باید به فکر خوردو خوراکم باشم ناراحتم.کلا به این موضوع که شیر خوبی برای رشد و تقویت فرندم داشته باشم زیاد فکر میکنم.چون خودمو در این زمینه مسئول میدونم.چه کنم؟
ممنون
التماس دعا
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: به عنوان وظیفهی مادری سعی کنید در حدّ امکان شیر پرمایهای به فرزندتان بدهید ولی در حدّ تعادل و به عنوان وظیفهی بندگی روزهی خود را بگیرید و نگران نباشید که چرا به فکر تقویت فرزندتان هستید؛ اسم این کار پرخوری نیست. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/5040
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه99
💎#معنی_سلوک_عرفانی
✅👈توصيه به خودسازي به اين معني است که بتوانيد قلب را جهت نظر به حقايق اسماء آزاد نماييد و اين با آزادشدن قلب از اعتباريات و کثرات محقق ميشود تا در نتيجهي آزاد شدن از اعتباریات، آن حقيقتِ وحداني را با نظر به اسماي حُسنايش ملاحظه کنيد و معنی سلوک عرفانی همین است.
🔺سخن عرفا اين است که بايد بتوان از «علم» به «عين» سير کرد و از حروف و مفهوم به نور حقيقتِ «اسم» رسيد. زحمتش در اين حدّ است که بايد از حروف آزاد شد بعد از آن متوجه می شوید حقيقت خودش پيدا است.
✅👈در اين فراز از دعاي سحر متوجه حقيقت و ذات عظمت ميشويد، همان عظمتي که در دعاي کميل مدّ نظر قرار ميدهيد و به ذات احدي اظهار ميداريد: «وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُلَّ شَيْءٍ» به نور عظمتات که همهي اشياء را پر کرده. يعني حضرت موليالموحدين علیه السلام هر چيزي را مظهر عظمت الهي مييابند و به جاي آنکه به آن چيز بنگرند از منظر نور عظمت به آن چيز مينگرند. همينطور که هر وقت خواستيد نور را ببينيد فقط بايد به آن نظر کنيد ولي اگر بخواهيد در جايي دیگر دنبالش بگرديد، نميبينيد. شما فوق نظر به محسوسات با نفس ناطقهي خود به نور نظر ميکنيد و آن را مييابيد. همين حالا بدون هرگونه تلاشي نور را در منظر خود داريد و به کمک آن داريد اطراف را مينگريد و اگر پرسيديد نور کو؟ ديگر رابطهتان با آن قطع ميشود و به دنبال چيزي ميگرديد که تماماً پيدا است. گفت:
چو گويد مرغ جان يا هو، بگويد فاخته کوکو
بگويد چون نبردي بو نصيبت انتظار آمد
✅👈ارتباط با حقايق از طريق قلب محقق ميشود نه از طريق فکر به همين جهت ميفرمايند جاي سؤال نيست، جاي نظر کردن است. گفت:
اسرار طريقت نشود حل به سؤال
نِي نيز به درباختن حشمت و مال
وقتي ميپرسيد نور کو؟ ميخواهيد نور را با غير نور ببينيد. معلوم است که نسبت به نور محجوب ميشويد. اين براي سالک يک نقص است ، حتي اگر انتظار داشته باشد به کمک استدلالِ عقلي تا آخر جلو برود. همين عقل استدلالي در مرحلهاي حجاب خواهد بود. مگر خدا گم شده است که ميخواهيد با استدلال پيدايش کنيد؟ تعبير «گمشدگان لب دريا» که حافظ بهکار ميبرد همان کسانياند که در حدّ استدلال متوقف شدهاند. ميگويد چرا ميخواهيد خدا را تا آخر از طريق استدلال بهدست آوريد.
گوهريکز صدف کون و مکان بيرون بود
طلب از گمشدگان لب دريا ميکرد
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan