🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25063
💠این افراد به مرحلهی برزخ و شروع حساب نرسیدهاند بلکه تنها تجرد خود را تجربه نمودهاند.
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم وقتتون بخیر در جواب سوالی فرموده اید مرحلهی قبض از دنیا و شروع حساب، مراحلی است که تنها برای کسانی پیش میآید که بهکلّی از دنیا باید منقطع گردند و نقش جناب عزرائیل در این مرحله به ظهور میآید،در حالی که در کتاب در آن سوی مرگ که تجربه سه نفر از کسانی که مرگ را تجربه کرده اند و دوباره برگشته اند گفته شده که واقعا به برزخ میروند و یکی از آنها در یکی از مراتبی که باید عبور میکرده به وادی حق الناس میرسد که خودش حق الناس به گردن داشته و بسیار هم بهش سخت گذشته و زمانی که در ان وادی بوده خودش میگفته صدو خرده ای هزار سال در حالی که فقط پنجاه ثانیه تجربه مرگ داشته.این تجربه حساب محسوب نمیشود؟کلا گفتار کتاب با مطالب ملاصدرا هم جور در میآید.یا کلیپی دیدم از خانمی که زناکار بوده و تجربه مرگ داشته و بعد از زندگی دوباره به خاطر عذابهایی که شده از این کار توبه کرده.اینها به نظر همان مراحل حساب به شمار میآید.نظرتون چیه؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در مورد آن جواب، مواردی مدّ نظر بود که میگویند اصلاً در آن نوع مردنشان حساب و کتابی را تجربه نکردهاند؛ عرض شد این افراد به مرحلهی برزخ و شروع حساب نرسیدهاند بلکه تنها تجرد خود را تجربه نمودهاند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25063
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25064
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد
یک اتفاقی برای بنده داره میفته که حقیقتا جالبه و من رو متحیر می کنه
چند روزی هست یک سری کار هایی انجام می دهم که از کنترلم خارج میشه ،و واقعا نمیدونم چرا انجام دادم،مثلا یک حرفی میزنم و نمیتونم کنترلش کنم باور کنین میتونستم حتی ۱۰ روز حرف نزنم یا یک کاری می کنم که نمیخوام و منو متحیر کرده...
همشونم گناه هست...
باور کنین تک تک کار هام تحت کنترلم بود و وهمم رو هم پدرم دراومد تا بگیرم و نگذارم جایی بره و الان این اتفاق...
هر چه قدر فکر میکنم نمیفهممشون چیزیه که نبوده قبلا و الان داره اذیتم میکنه جالبه از روزی ۲ یا ۳ تا هم بیشتر نشده عمدتا.بسیار درگیرم کرده و واقعا نمیخوام گناه بکنم و میشینم تعجب می کنم و گریه میکنم و نمیفهمم چیه...
لطفا کمکم کنین و اگر نیاز بود حضوری هم بفرمایین میام خدمتتون.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید در این مورد بتوان گفت ملکات انسان بر انسان سیطره پیدا میکند، چیزی که در برزخ و قیامت پیش میآید. فکر میکنم چیز زودگذری باشد زیرا به هر صورت «الیوم، یوم العمل و غداً یوم الحساب». موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25064
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25065
💠خطر تقلیلِ اشارات حضرت لسان الغیب
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام خدمت استاد عزیزم:
پیرو سوال ۲۴۶۲۸ که از محضر شما شده بود و خاطره ای منصوب به دکتر حسین زرکوب و رابطه عاشورا با غزل شماره ۹۴ دیوان حافظ «زان یار دلنوازم شکریست بی شکایت» را بیان داشته بود. بنده این متن و پاسخ شما را در وبلاگ شخصی خودم قرار دادم. اما کامنتهای زیادی دریافت کردم که صحت این اتفاق را زیر سوال برده بودند بنده متن مهمترین انتقاد را خدمتتان ارسال می کنم و از آنجایی که شما شرح غزلیات حافظ را انجام می دهید و اینکه نظر این کاربر کاملا متفاوت با نظر شماست خواستم جواب این نقد را از زبان شما بشنوم چون برای خودم هم سوال شده:
1۱. این مطلبِ ناراست از آنجا راست جلوه می کند که در ارتباط با سه شخصیت بزرگ است (امام حسین، حافظ و دکتر زرینکوب) و از همه مهمتر، برانگیزانندهی احساسات مذهبی!
و چه هدفی بزرگتر از تعظیم شعائر عاشورا که بتوان به خاطر آن چنین مطالب کذبی نوشت و منتشر کرد؟! مگر هدف، وسیله را توجیه نمیکند!؟ (از نگاه این افراد)
2⃣ هر پژوهنده یا خوانندهی تاریخ و ادب پارسی که حداقل یک کتاب به قلم استاد بزرگِ تاریخ و ادبیات، دکتر عبدالحسین زرینکوب، خوانده باشد به این حقیقت معترف است که ادبیات این نوشتار، خیلی جدید است و به طرز بیان و نگارش ِ استاد نمیماند چنان که مثلا گفته باشد: "برای لحظهای کُپ کردم و مردد در گرفتن فال" یا مثلاً " بَنِر "
3⃣ نه سلوک و آیین زندگی دکتر زرینکوب این بود که مثلاً بر منبر رود و روضه بخواند و نه وسواس علمی استاد اجازه میداد که چنین قاطعانه راجع به غزلی اظهار نظر کند و با وجود قرائن نزدیک، آن را قطعاً منتسب به واقعهی کربلا بداند که هنوز حافظپژوهان به خود چنان جرأت و جسارتی ندادهاند.
❌ با همه ارادت و محبتی که به امام حسین داریم متاسفانه باید بگوییم که به امام حسین قسم که این خاطره، ساختگی است!
✅ دکتر عبدالحسین جلالیان که در مورد دلایل تاریخی غزلهای حافظ تحقیق کرده است؛ در کتاب "شرح حافظ جلالی" در مورد این غزل میگوید:
❇️ اوحدیمراغهیی:
بد میکنند مردم ز آن بیوفا حکایت
وآنگه رسیده ما را دل دوستی به غایت
با اندکی دقت در مفاد ابیات این غزل و تشابه وزن و قافیه و معانی گلهآمیز بعضی از ابیات آن با غزل اوحدی مراغهیی به این نتیجه میرسیم که حافظ از غزل اوحدی متأثر بوده و زمانی به سرودن آن دست زده که از شاهشجاع بیاعتنایی دیده و از پایان کارخویش بیمناک و در کار خویش سرگردان و حیران بوده است.
شاعر در بیت اول و دوم زیر نام (آن یار دلنواز) از شاه شجاع یاد کرده و ضمن تصدیق مساعدتهای قبلی او درحق خود، گلهمند رفتار و بیعنایتیهای فعلی اوست.
❇️ در این غزل دو موضوع به ظاهر از هم جدا و در واقع پیوسته به هم مطرح است. موضوع نخست گلهمندی از شاهشجاع و موضوع دوم مطرح ساختن چند نظر عرفانی دارای ایهام نگرانی و تشویش از دنبالهروی خط مشی گذشته خود است. شاعر در دوراهه تردید و تصمیم، تردید از صحت راهی که در گذشته پوئیده و تصمیم به ادامه آن دستخوش نگرانی است.
در بیت نهم «این راه را نهایت صورت کجا توان بست / کش صد هزار منزل بیش است در بدایت» صراحتاً خود را طرفدار و ادامه دهنده راه دوستی با شاه شجاع قلمداد میکند اما بلافاصله در بیت مقطع «هر چند بردی آبم روی از درت نتابم / جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت» از اینکه موفقیت نصیب او شود دچار تردید میشود و به خود میگوید با همه اقدامات و کوششهای تو شرط موفقیت در آن است که تو با کمک عشق بر این مشکل خود به پیروزی دست یابی.
استاد آیا واقعا منظور حافظ از «زان یار دلنواز» شاه شجاع است و این غزل هیچ ارتباطی با عاشورا ندارد؟
پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگزارم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- در اینکه ممکن است این واقعه بر ساخته باشد و ربطی به آقای زرینکوب نداشته باشد؛ حرفی نیست. هرچه هست برساختهای زیبا و ابتکاری هوشیارانهای میباشد 2- مشکل اصلی در تفسیر غزل مذکور است و تطبیق آن غزل با معارف عالیه، که متأسفانه بعضی از افراد نادان که بویی از عرفان نبردهاند و فقط استادِ ادبیاتاند که مبتدا را با خبر جابجا نکنند؛ این کوتاهفکران آن غزلیات را آنچنان تقلیل میدهند که ملاحظه میکنید و در نهایت حماقت به دنبال آن هستند که یارِ دلنواز حضرت حافظ را با شاهشجاع تطبیق کنند و این بلایی است که ریشه در ظلمِ مستشرقین دارد زیرا آنان به خوبی متوجهاند چنانچه ملتی با شورِ عشقی که جناب حافظ بنا دارد به جامعهی بشری برگرداند، جایی برای این کوتولهها نمیماند و بنده به جهت دفع این خطر تصمیم گرفتنژم متذکر روح کلی غزلیات حضرت لسانالغیب شوم، وگرنه هزاران فاصله بین معارف عالیهی موجود در آن غزلیات با آنچه که بنده عرض میکنم هست. آری! «آب دریا را اگر نتوان کشید / پس به قدر تشنگی باید چ
شید». موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25065
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25066
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️ بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام وادب
ببخشید استاد بنده پارسال کتاب "ادب خیال،عقل وقلب" را خواندم و در آن نوشته بودید که باید این قدر برنامه ریزی کرد تا برنامه شد. ولی بنده هر چه قدر برنامه ریزی انجام میدهم نمیتوانم به آن عمل کنم. مثلا برنامه ریزی کرده ام در این ساعت مطالعه کنم ولی وقتی به آن ساعت میرسم اصلا توانایی مطالعه ندارم و میخواهم مثلا کار هنری انجام دهم یا آن نوع کتاب را آن زمان نمیتوانم بخوانم و اگر ان کار برنامه ریزی شده را انجام دهم احساس میکنم روحم را در زنجیر کرده ام و خسته میشوم. به همین دلیل از برنامه ریزی کردن خسته شده ام. آیا باید خود را ملزم کنم که در آن ساعت کار برنامه ریزی شده را انجام بدهم و به مرور عادت کنم یا روشی دیگری هم هست برای برنامه ریزی کردن؟
آیا برنامه ریزی به این روش درست است مثلا مشخص کنم در این روز این سه کار را انجام دهم بدون تعیین وقت؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در آن کتاب عرض شد که بعد از مدتی تجربهی درستبرنامهریزیکردن را به دست میآورید و بدون آنکه خود را از برکات برنامهریزی محروم کنید، برنامهریزی شما مطابق واقعیات زندگی و احوالاتتان میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25066
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25067
💠طب اسلامی یا طب سنتی؟
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد عزیز یه جوونی ازم پرسید که قبل از این ادمایی که از نسل حضرت ادم هستن ایا دنیا و انسانی نبوده؟ منم گفتم طبق اون روایت از مولا که فرمودن قبل این عالم عالم هایی مثل این عالم بوده.در ادامش گفت ایا تو اون عالم همین پیامبر و اهل بیت بودن یا نه؟ که من نتونستم جوابشو بدم .به نظر شما جواب این سوال چیه؟ یه سوال دیگه اینکه چند وقت پیش امام جمعه شهر ما تو خطبه هاش گفته بود که چیزی به اسم طب اسلامی نداریم و طب سنتی داریم که اون هم باید با مدرک باشن.بعد از نماز جلو رفتم و بهشون گفتم حضرت اقا سالها پیش فرمودن دغدغه من طب اسلامی ایرانیه .مراجعی مثل علوی گرگانی و نوری همدانی هم علنا حماین کردن از طب اسلامی. شما چرا تو خطبه این حرفو زدین .ایشون اول گفتن ما طب سنتی داریم که همون حرف پیامبر و اهل بیته که من گفتم اگه همون حرف پیامبر و اهل بیته پس میشه همون اسلامی ولی شما گفتین طب اسلامی نداریم و این تناقضه. در ادامه گفتن تو نمیدونی و طفره رفتن.به نظر شما اینکه رفتم پیش ایشون و تذکر دادم کار درستی بوده یا نه به این حرفا بی تفاوت باشم؟ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- در روایت داریم: «الف الف آدم قبل از آدمی که پدر ما باشد در عالَم خلق شده» و سیر بشری همچنان با پیامبران و تا ختم پیامبران ادامه یافته 2- به نظر بنده تذکر بیاشکال بود. آری! شاید بتوان بگوییم طب اسلامی از آن جهت که مطابق سنت طبیعیِ عالم به درمانِ انسانها میپردازد، طب سنتی به حساب میآید و از آن جهت که مبتنی بر روایات اسلامی است، طب اسلامی گفته میشود. میماند که آیا از روایات، درست استفاده میشود تا به پایِ اسلام بگذاریم؟ واللّه اعلم! موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25067
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25068
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️ سلام
مگر رابطه خویشاوندی با پیامبر به تنهایی چه اندازه برتری است که امام حسین و پس از آن حضرت زینب و امام سجاد از این رابطه برای نشان دادن برتری خود نسبت به یزید استفاده میکنند ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! رابطهی خویشاوندی به تنهایی مهم نیست، ولی چون اهل سنت نیز این روایت را از پیامبر خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» قبول دارند که احترام به یک فرد با احترام به خانوادهی او محقق میشود؛ حضرت میخواستند از این جهت آنها را متذکرِ انحرافشان بنمایند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25068
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25069
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام خدمت استاد گرامی
1- پسری هستم 27 ساله. چند بار فرصت ازدواج برایم پیش آمده اما هر بار به طریقی به مشکل بر می خورم. بسیار دلتنگ و دلگیر شده ام. چندشب پیش شهید حججی را در تلویویزیون دیدم که خطاب به پسرش میگفت من از تو و مادرت گذشتم به خاطر رضای خدا. با خودم فکر کردم که اصلاً ازدواج برای چه؟ که وابستگی جدید به این دنیا پیدا کنم؟ به جای این که از این دنیا دل بکنم وابسته تر بشم؟ تصور میکنم دچار تناقض شده ام. ازدواج در اسلام مستحب است و این قدر بهش تأکید شده، اما خود عامل دل بستگی بیشتر به دنیا است. آیا فقط به خاطر جلوگیری از گناهش است که این قدر به آن تأکید شده؟ یعنی اگر کسی خوف گناه نداشت، آیا ازدواج می تواند در راستای سیر الی الله و ارتباط با حقایق هستی به او کمک کند؟ اگر می تواند چگونه؟
2- این ایام مشغول مطالعه کتاب ادب خیال, عقل و قلب هستم. با توجه به این که در ازدواج از نظر مسائل عاطفی و خیالی انسان دچار شعف می شود، آیا میتوان این شعف را طوری به کار گرفت که به سوی محبوب واقعی منتقل شویم؟ آیا واقعا میتوان عشق به یک انسان را -که قسمت عمده آن به خاطر ظاهر دلنشین طرف مقابل است- در طول عشق به خدا در خیال و عاطفه پروراند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- در هر حال، ازدواج نوعی تعادل به بار میآورد چیزی که در کتاب «زن؛ آنگونه که باید باشد» در قسمت «ازدواج؛ تولدی دیگر» عرض شد 2- در این مورد بد نیست به جواب سؤال شمارهی 25062 سری بزنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25069
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25070
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم
عزاداری هاتون قبول درگاه حق
استاد عزیز متاسفانه بنده مدتی قبل مرتکب خطایی شدم که به شدت از کرده خود پشیمانم ، و بعد توبه در صدد جبران خطا و حق الناسی که بر گردن بنده بود برآمدم . اما متاسفانه ناخواسته فردی از گناه و خطای من مطلع شده و مدام تهدید به اینکه آبروی من را خواهد برد، و هرجایی هستند حرف از رفتار من استـ .
استاد من به اندازه کافی شرمنده خدا و اهل بیتش هستم ، با رفتار و زخم زبان این افراد چه کنم ؟؟؟
چرا خدا که ستار العیوب است باید بنده هایش با ما چنین کنند؟؟؟؟!!!!!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: هرگز نگران نباشید. به طرفی که میخواهد آبروی شما را ببرد هم باج ندهید. خداوند مدافع مؤمن است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25070
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
هدایت شده از لب المیزان
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸تفسیر انفسی سوره #فتح
⏱زمان:دوشنبه ها-ساعت17
🌸مکان:اصفهان-سرای هنر واندیشه(سُها)
🔮استادطاهرزاده
🌐http://lobolmizan.ir/sound/1291
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
ج16_تفسیرسوره فتح.mp3
7.36M
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸تفسیر انفسی سوره #فتح
💠درجستجوی اجرعظیم
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⏰جلسه16 (98/6/11)
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
هدایت شده از لب المیزان
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸تفسیر انفسی سوره #فتح
⏱زمان:دوشنبه ها-ساعت17
🌸مکان:اصفهان-سرای هنر واندیشه(سُها)
🔮استادطاهرزاده
🌐http://lobolmizan.ir/sound/1291
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
ج17_تفسیرسوره فتح.mp3
8.07M
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸تفسیر انفسی سوره #فتح
💠درجستجوی اجرعظیم
🔮استاد اصغر طاهرزاده
⏰جلسه17 (98/6/18)
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25071
💠علیالقاعده اولین مخلوق، کاملترین مخلوق است
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم استاد عزیز شما در بحث خلیفه اللهی می فرمایید هیچ وقت نمی شود صادره اول و اولین مخلوق یک ملک باشدحتما باید صادره اول یک انسان کامل باشد (کتاب حقیقت نوری اهل البیت تاریخ انتشار 89--ص92)قبل ازافرینش انسان خداوند جن و ملک را خلق کرده بود اگر از این باب نگاه کنیم اولین مخلوق انسان نیست پس این شبهه در سخن شما ایجاد میشود و نمیتوان انرا پذیرفت مگر انکه از جهت افرینش نور اهل البیت باشه ولی بحث خلقتی که در ایات 30 و33 سوره بقره هست صحبت نور نمیکنه بلکه خلقت انسان را مطرح میکند علت اینکه فرمودید صادره اول و اولین انسان است پس خلقت قبل خداوند مثل ملک و جن چه چایگاهی دارند انها اولین خلقت محسوب نمی شوند؟پس این مفهوم صادر شدن قطعا منظور خلقت نیست میشه لطفا در خصوص کلمه صادر شدن توضیح دهید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: با توجه به اینکه علیالقاعده اولین مخلوق، کاملترین مخلوق است و در قربِ خود نسبت به حق، حاملِ جامعِ انوار الهی میباشد؛ شاید بتوان گفت اشارات آیات 30 و 33 سورهی بقره به اعتبار انسان کامل به عنوان خلیفهی الهی در زمین و در بهشتْ که برزخِ نزولی است میباشد و از این جهت فرشتگان و جنّ قبل از خلیفهی الهی در زمین مطرحاند و حضرت آدم مظهر صادرهی اولاند که قبل از هر چیز خلق شدهاند و پیامبر خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» در این رابطه و با نظر به این مقام در وصف خود فرمودند: «اولُ ما خلق اللّه نوری». موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25071
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25072
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام . در سوال 11478 فرمودید سیاه پوشیدن برای امام حسین همان دهه اول کافی است خواستم ببینم نظر رهبری این است آیا نوشته ویا فایل صوتی از ایشان هست اگر دارید ارسال بفرمایید . با تشکر از زحمات شما
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: چیزی در این مورد از مقام معظم رهبری یادم نیست. ولی فکر میکنم نباید مدت طولانی لباس سیاه پوشید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25072
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25073
💠بالاخره روحِ همین آدمها در دورهی جنینی که در اصیلترین موقعیت خود قرار دارد، بدن خود را شکل داده
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم.ببخشید استاد یکم درباره ترنس ها توضیح می فرمایید؟افرادی که به گفته ی خودشان از نظر روح مثلا زن هستند ولی جسم شان مرد است و برعکس.
چرا روحی که در حقیقت زن است(البته جدای از ان بحث که اصل روح زن و مرد ندارد) برای خود بدنی مردانه می سازد؟این مسئله یک ناهماهنگی عجیب است بین جسم و روح.به همین دلیل بعضی از ترنس ها بعدها تغیر جنسیت می دهند و می گویند الان جسم مان مطابق با شخصیت مان شد....
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: چیز عجیبی است از آن جهت که بالاخره روحِ همین آدمها در دورهی جنینی که در اصیلترین موقعیت خود قرار دارد، بدن خود را شکل داده و بعداً همین افراد طالبِ بدن دیگری میشوند. آیا میتوان گفت که طلبِ بعدی برای آنها طلبی اصیل نیست؟ موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25073
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25076
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام و تشکر بابت جواب ب سوالاتم من چند سوال دا م ۱ اینکه چطور میشود متوجه شویم که ایا جادو شده ایم یا ن ؟یا اینکه ایا جادو یا سحر در زندگیمان افتاده ؟؟من خانمی بیست و ن ساله هستم که هفت سال است از دواج کردهام که از حدوذد دو ساال و نیم پیش شاهد تغییر رفتار یک دفعه ای همسرم شدم ب طوری که ایشان جواب حرف من را هم نمیدهد و بعضی اوقات اصلا از صبح تا شب یا در خانه نیست یا اگر هست شده که کلمه ای با من حرف نمیزند و جواب حرفهایم را باعصبانیت میدهد هر چند من سعی در ارام کردن اوضاع دارم وبعضی از رفتارهای غیر طبیعی که باعث تعجب دیگران هم شده البته قبلا اختلاف بین ما بوده اما اصلا در این حد نبوده و من قبل از این دو سال و نیم سختی زیادی را ب خاطر مسایل اقتصادی همسرم تحمل کرده ام اما بعضی وقتها او حتی این قضیه را برعکس میداند و رفتارهای این چنینی . منفکر میکنم شاید جادو باشد که البته دشمن هم زیاد داریم و اما از شما عاجزانه در خواست راه حل دهرم اول از کجا بدانم جادو هست یا ن .با این فرص که در ذهن من وجود جادو در زندگیم خیلی قوی حس میشود و دوم اینکه راه حل چیست و سوم اینکه ایا اینکه اموختن سحر برای ابطال ان اشکال ندارد نظر درستی است که من از علما خوانده ام چهارم اینکه یکی از افراد درجه دوم فامیل دایم ب من گوشزد میکند که افراد جادوگری در ارافم هستند که باید مواظب باشم البته در مورد یکی از انها ب من صدق حرف های ایشان ثابت شده اما ایشان در مورد دونفر از اعضای خانوا ده خودم نیز این نظر را دارند .خب سوال من این است وظیفه من در مواجهه با انها چیست .ایا میشود با انها قط ارتباط کنم وقتی انها خانواده من هستند ؟؟ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در این مورد چیز مشخصی نمیدانم ولی فکر میکنم با روحیهی توحیدی که خدا را مدّ نظر داشته باشیم و خوشخلقی و صلهی رحم و قانعبودن به آنچه حضرت حق عطا کرده است، چنین نقشههای شیطانی خنثی میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25076
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25078
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرانقدر،
از کجا بفهمیم عملی که انجام دادیم با اخلاص بوده
واز کجا بفهمیم مورد قبول حق تعالی واقع شده؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: باید سعی کرد انگیزهی دیگری جز رضایت حضرت حق در میان نباشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25078
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25079
💠کتاب «منازلالسائرین» از خواجه عبداللّه، مبنای همهی این کتابها است
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد
وقت بخیر
1-کسی که بخواهد استاد خیلی ناب بشود در معرفت النفس باید از کجا شروع کند بغد از مطالب سایت و کتب شما؟
بنده قصد دارم در رشته ی روانشناسی که درس خوانده ام معرفت النفس رو در بین روانشناسها خیلی مفید و موثر جلوه بدهم و لطف خدا را در ایجاد این علاقه در خودم دیده ام .
چون واقعا تمام مشکلات من با معرفت النفس حل شده و خیلی از جوانها رو با استعداد سخنرانی جذاب که خداوند در درون من نهاده جذب کتب شما کرده ام
میخواهم اختلالات روانی و اختلالات شخصیت رو با معرفت النفس تحلیل و تفسیر کنم برای مخاطبین و مراجعین و افرادی که قراره بهشون اموزش بدهم.و نیاز به راهنمایی جامع و کامل شما دارم
2-بهترین کتاب سیروسلوک کدوم کتاب هست استاد ؟
کتاب بانو امین؟
منارل السایرین انصاری ؟
سیروسلوک بحر العلوم؟
یا.........؟؟
3-گاهی فکر میکنم وظیفمه هر چی کتب عرفانی از شما یا امام خمینی یا دیگر بزرگان مطالعه می کنم همشو باید برا خانوادم بگم
و واقعا وظیفه ی ما در انتقال مباحث به افراد خانواده که اهل مطالعه نیستن چطوری باید باشه؟
ممنونم از لطف شما
انشالله که جزو 313 نفر باشید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- کتاب «معاد» و کتاب «معرفتِ نفس و حشر» 2- کتاب «منازلالسائرین» از خواجه عبداللّه، مبنای همهی این کتابها است 3- خیلی به آنها سخت نگیرید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25079
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25080
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام و ادب
استاد من طلبه سطح سه و رشته دانشگاهیم ادبیات نمایشی است
چند سالی مشغول به تولید فیلم کوتاه و مستند هستم
سوالی که دارم افرادی که در رشته ها رسانه ای مثل فیلم سازی هستند برای اینکه دیده بشوند و بتواند سفارش قبول کنند باید خود را در شبکه ها اجتماعی ( اینستگرام و ... ) نشان دهند و بگویند من فلان کار را تولید کردم
استاد از خیلی از دوستان شنیده ام کسانی که خود را نشان داده اند مورد چشم زحم اطرافیان و فامیل و با شکست مواجه شده اند
استاد راهکار چیست ؟
ممنونم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همهچیز را از خدا بدانید و نه از خود و با این رویکرد از خواندن آیتالکرسی غفلت نکنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25080
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25081
💠اگر ما در کسب کمالات تلاش نکنیم، به چه دلیل آن کمالات از آنِ ما باشد
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️عرض سلام محضر مرجع عالیقدر
بنده مدتهاست سوالی در ذهنم ایجاد شده و لحظه ای از آن رها نمی شوم.
خدای مهربان، چرا مخلوقات مختاری چون انسان خلق کرده است که برای رسیدن به عالی تمرین درجه باید از پس امتحانات بسیار سخت و دنیای وحشتناک بر بیایند. آیا مهربانی خدا نمی توانست باعث شود که مخلوقش این چنین عذاب نکشد و بدون این عذاب ها همه لذت هایی که قرار است به برندگان این مسابقه داده شود، پیشاپیش بدهد؟
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: تصحیح بحث آن مفصل است و در جزوهی «عدل الهی» که بر روی سایت هست نکاتی در این مورد عرض شده است. عمده آن است که متوجه باشیم اگر ما در کسب کمالات تلاش نکنیم، به چه دلیل آن کمالات از آنِ ما باشد و بتوانیم از آن بهره ببریم؟ موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25081
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25082
💠حضرت حق عین وجود است و از او جز وجود صادر نمیشود
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد بزرگوار. سوالی از حضورتان داشتم: استاد گفته میشه رابطه بین خالق و مخلوق در آفرینش، مثل رابطه بنا و ساختمان نیست، بلکه مثل رابطه خورشید و شعاع نوره. اما سوال من اینه جنس نور از سرچشمه تا انتها، یک چیز است اما چطور خدای متعال که عین تجرد است، سنگ و درخت و...را تجلی کرده؟بیشتر این رابطه شبیه رابطه بنا و ساختمان است چون خالق و مخلوق از دو جنس و در دو ساحت مختلفند. اما اگر ارتباط اشیا با خالق از نوع تجلی باشه، چطور میشه ؟متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در کتاب «از برهان تا عرفان» در قسمت «برهان صدیقین» روشن میشود که حضرت حق وجودِ مخلوقات را به مخلوقات میدهد و حضرت حق عین وجود است و از او جز وجود صادر نمیشود. آری! وجود در مراتب مختلف، خواص مختلفی دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25082
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال وصدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25083
💠انسان ترازِ انقلاب اسلامی
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد عزیز
ان شالله قرارهست هفته بعد با یکی از برادران که روحیه اصلاح طلبی دارند گفتگویی درباب دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و رویکرد دانشگاه آزاد داشته باشیم
منون میشوم نگاه و تحلیل شما را در مورد دانشگاه طراز انقلاب بدانم
اگر ممکن است منابعی روبرای مطالعه رویاین موضوع به ببنده معرفی کنید
باسمه تعالی: سلام علیکم: نیاز به بحث مفصل دارد. مقالهای تنظیم شده است در رابطه با «انسانِ ترازِ انقلاب» که شاید بتوانید در دل آن نکاتی را جهت بحث خود بیابید. موفق باشید
باسمه تعالی
انسان ترازِ انقلاب اسلامی
از آنجایی که انقلاب اسلامی در راستای به فعلیترساندن استعدادهای نهفته در خود، پس از هر مرحلهای باید با نگاه مجددی که به خود میاندازد چگونگی ادامهی راه را معلوم کند؛ لازم است به عقلی که جایگاه این انقلاب را میشناسد نظر کنیم و آن عقلی است ماوراء عقل غربی که تنها اهداف فرهنگ غربی را مدّ نظر دارد وگرنه انقلاب اسلامی در آینده با همان خطری روبهرو میشود که در صدر اسلام با به صحنهآمدنِ مجدد عقل جاهلی روبهرو شدیم و عملاً پس از مدتی امویان توانستند معاویه را به جهان اسلام تحمیل کنند. عقلی که موجب قوام انقلاب اسلامی میشود، عقلی است که در کنار نظر به معاش مردم از نظر به عالم قدس و معنویت غافل نیست و برعکسِ عقل روشنفکریِ غربزده که از دولتها تحقق اهداف فرهنگ مدرن را مطالبه میکند، در صدد مطالبات فرهنگی و معنوی است تا بستر تربیت انسان ترازِ انقلاب اسلامی فراهم شود، انسانی که شخصیت معنوی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» را میفهمد و متوجه است حضرت امام در این انقلاب به کجا اشاره دارند.
ما در این مرحله از انقلاب موظفیم با نظر به بحثی که در مقالهی « نسبتها و تمایزات «انقلاب اسلامی» با «دولت اسلامی» عرض شد جایگاه «دولت اسلامی» و «نظام اسلامی» را مدّ نظر قرار دهیم تا با تضارب آرائی که در بین صاحبنظران پیش میآید از دولت اسلامی و نظام اسلامی به تعریف جامعی برسیم. هرچند در این مرحله نمیتوان تعریفی قطعی ارائه داد ولی لااقل میتوان به تعریفی نایل آمد که نسبت به «انقلاب اسلامی» و «نظام اسلامی» و «دولت اسلامی» قابل توجه باشد و امکان تفکر بر روی این سه موضوع را فراهم آورد. ما در موقعیتی قرار داریم که اگر صاحبان اندیشه جایگاه دولت و نظام اسلامی را نسبت به انقلاب روشن نکنند، میراثخوارانی که همیشه به دنبال فرصتاند تا کارهای گرانبهای تاریخ را به نفع خود مصادره کنند بیکار نمینشینند و با طرح عقل روشنفکری غربی که پاسدار ارزشهای فرهنگ مدرنیته است، طوری دولت را تعریف میکنند که هیچ نسبتی با اهداف انقلاب اسلامی نداشته باشد و عملاً انقلاب اسلامی را از رسالت تاریخی خود در حجاب میبرند.
وظیفه داریم از خود بپرسیم حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» با طرح انقلاب اسلامی به کجا اشاره داشتند و چه هدفی را دنبال میکردند و راه رسیدن به آن هدف از کجا باید شروع شود؟ و نسبت دولت اسلامی با آن اهداف چگونه باید باشد. حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» دوم فروردین سال 1368 یعنی در آخرین پیام خود میفرمایند: «مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسئولين را از وظيفهاى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در ادارهی هرچه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند».[1]
انقلاب اسلامی در صورتِ آرمانی خود به عنوان مقدمهی ظهور حضرت مهدی«عجلاللّهتعالیفرجهالشریف» و در راستای رسالت آن حضرت بنا دارد زندگی زمینی بشر را به آسمان معنویت متصل گرداند و چرخش تاریخی که رهبر معظم انقلاب«حفظهاللّه» در توصیف حرکت حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» مطرح کردند باید از همین جنس باشد.[2] و از این لحاظ ابتدا باید با دقت بیشتر به انقلاب اسلامی و جایگاه آن بنگریم تا جایگاه نظام اسلامی و دولت اسلامی را بر اساس هدفی که در پیش داریم تعیین نماییم ، همچنانکه همیشه حُسن و قبح هرچیزی را براساس هدفی که در پیش داریم تعیین میکنیم. در رابطه با این که ابتدا باید بتوانیم انقلاب اسلامی را درست بنگریم مطالبی به عرض میرسد:
1- آیا انقلاب اسلامی ظرفِ ظهور ارادهی خاص الهی در این تاریخ جهت عبور از ظلمات دوران و تعالی بشر به زندگی قدسی است، یا طرحی است که صرفاً توسط حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» بدون نظر به عالم قدس و معنا ارائه شده؟
2- برای جواب به سؤال فوق لازم است به شخصیت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» نظر کنیم که آیا صرفاً مثل یک دانشمند اسلامی تئوری انقلاب اسلامی را مطرح کرد
ند؟ و یا همچون فقیهی حکیم و عارفی دغدغهمند در ذیل فرهنگ مهدوی دغدغهی تغییر تاریخ را داشتند و خداوند مطابق دغدغهی آن مرد الهی راهکاری مطابق ظرفیت این زمان را بر قلب او اشراق نموده آنهم با خصوصیاتی که هر نوع تجلی معنوی و اشراقی با خود به همراه دارد؟ آن طورکه حضرت صادق«علیهالسلام» در این رابطه مىفرمايند: رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» فرمودند: «يَحْمِلُ هَذَا الدِّينَ فِي كُلِّ قَرْنٍ عُدُولٌ يَنْفُونَ عَنْهُ تَأْوِيلَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْجَاهِلِينَ كَمَا يَنْفِي الْكِيرُ خَبَثَ الْحَدِيد»؛ در هر قرنی انسانهاى متعادل و عدولى هستند كه اين دين را حمل نموده و هرگونه تأويلِ اهل باطل و تحريف افراطيون و ادعاهاى جاهلين را از آن دور مىگردانند، همانطور كه كورهى آهنگران پليدى و چركى آهن را پاك مىكند.( بحارالأنوار، ج 27، ص 222)
وقتی توانستیم جایگاه امام«رضواناللّهتعالیعلیه» را به عنوان عدول این قرن بنگریم و نیز وقتی متوجه بودیم که حضرت رضا«علیهالسلام» در رابطه با شخصیتهایی همچون امام خمینی میفرمایند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ لِأُمُورِ عِبَادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ» اگر خداوند بندهاى از بندگانش را جهت امور مردم انتخاب كرد، سينهى او را گشاده مىگرداند. تا در مديريت خود كوچكترين لغزشى نداشته باشد و امور بندگان را با وسعت نظر سر و سامان دهد. «فَلَمْ يَعْيَ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ وَ لَمْ تَجِدْ فِيهِ غَيْرَ صَوَابٍ» در نتيجه آنچنان توانا مىشود كه در جوابگويى به نيازهاى جامعه در نمىماند و غير از صواب از او نخواهى يافت و به خوبى مصلحت مردم را در نظر مىگيرد. «فَهُوَ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ مُؤَيَّدٌ»[3] پس او در كار خود موفق و محكم و مورد تأييد الهى است. با توجه به این دو امر میفهمیم ما از طریق حضرت امام وارد تاریخ دیگری خواهیم شد که آن تاریخ، تاریخی است جدایِ تاریخی که فرهنگ مدرنیته در مقابل بشر امروز قرار داده.
3- با توجه به اینکه قرآن در وصف حضرت حق میفرماید: «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأْنٍ»(الرّحمن/29) و با نظر به اینکه به تعبیر علامه طباطبایی«رحمةاللّهعلیه»؛ ربوبیت عبارت است از «خلق بعد از خلق»،[4] هر تاریخی ظرف ظهور ارادهی خاصی از حضرت حق است که انسانها برای رجوع به حق باید در متن آن تاریخ با حق مأنوس شوند وگرنه با خدای انتزاعی و ذهنی زندگی خواهند کرد، نه با خدایی که هرلحظه برای هدایت ما در حال تجلی است، در آن صورت عملاً هیچ اُنسی بین آن ها و خدا برقرار نمیشود. زیرا با خدایی که در این تاریخ ظهور کرده است مأنوس نیستند و عقل و قلب مناسبِ احساس ارادهی الهی در دوران خود را در خود رشد ندادهاند.
4- راز اینکه با آمدن پیامبر بعدی، تأکید بر باقیماندن بر دین قبلی کفر محسوب میشود، آن است که اگر مؤمنین با آمدن پیامبر جدید با خدای قبلی زندگی کنند عملاً با نور اسماء الهی که فعلاً در این دین ظهور کرده مأنوس نیستند و خدایی را میپرستند که در ذهن خود دارند. در حالیکه اگر حقیقتاً با خدای پیامبر قبلی مأنوس بودند باید با نور آن خدا در جلوهای که مناسب زندگی دینی در امروز آنان است آشنا باشند و ببینند چگونه آن خدا در مظهری بس متعالی ظهور کرده.[5]
5- بزرگان فکر و اندیشه متذکر میشوند که تحولات تاریخی ابتدا در دلها رخ میدهد و از این جهت دلها دگرگون و خواستنها عوض میشود زیرا دلها متأثّر از ارادهی خاص حضرت حق در دوران خود میباشند و وظیفهی اندیشمندان، که آنها نیز از تجلیات ارادهی الهی متأثّرند، متذّکرکردن انسانها است در راستای ارادهی الهی تا سستی و تنبلی و امیال نفس امّاره، مردمان را از تجلیات الهی محروم نکند و کار اصلی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» و مقام معظم رهبری«حفظهاللّه» در این زمان و وظیفهی همهی ما در این فضا میتواند قابل توجه باشد. در این رابطه حضرت صادق«علیهالسلام» میفرمایند: در حکمت داود هست: «عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ عَارِفاً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِهِ»(الكافي، ج2، ص 116.) بر عاقل است که زمانهاش را بشناسد و براساس شأنش با زمانهاش برخورد کند و زبان خود را از هرگونه سخنگفتن که مطابق زمانهاش نيست باز دارد.
در فهم آنکه تحول تاریخی ابتدا به ارادهی الهی در دلها رخ میدهد همین بس که آن عارف کامل که متوجه ظهور ارادهی الهی در این تاریخ بود فرمود: «اگر من هم برگردم ملت اسلام برنمىگردد. اشتباه نكنيد، اگر خمينى هم با شما سازش كند ملت اسلام با شما سازش نمىكند»،[6] و مقام معظم رهبری«حفظهاللّه» با نظر به چنین جایگاهی که از حضرت امام یافتهاند میفرمایند: «ملت ايران با رهبرىِ آن مرد عظيمى كه بلاشك خداوند لمعهاى و لمحهاى از انوار طيبه در وجود او قرار داده بود، دنبالهى همان راه را بهكار گرف
ت».(21/ 11/ 1390)
6- انقلاب اسلامی مثل هر مخلوقی با نظر به علت ایجادی و اهدافی که در آن مطرح است شناخته میشود. حال اگر متوجه باشیم انقلاب اسلامی، اشراق و تجلی نور ارادهی الهی بر قلب امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» است، آنهم مطابق دغدغهی حضرت امام جهت تغییر تاریخ ظلمانیِ استکبار و با هدف رجوع به خدای مهدیg، خداوند در همین راستا قلب مردم را نیز آمادهی چنین حضوری در این تاریخ کرده است. پس نگاه صحیح به انقلاب اسلامی و به مردم وقتی پیدا میشود که در همین فضا باشد وگرنه ما در تاریخی که انقلاب اسلامی شروع کرده است زیست نمیکنیم و خواسته یا ناخواسته ناظر بر به بنبسترسیدن طرحهای فرهنگی خود خواهیم بود،[7] و دیر یا زود مردمی که مایلاند متذکر نوری باشند که در این تاریخ بر قلبهایشان تجلی کرده به ما پشت میکنند، زیرا ما با عقلی که به کمک آن میتوان از غرب عبور کرد و به انقلاب اسلامی نظر نمود با آنها سخن نگفتهایم.
7- اگر پذیرفتیم حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» مظهر سلوکِ علمی و عملی این تاریخ است و هراندازه این واقعیت را نادیده بگیریم گرفتار بیفکری دوران خود هستیم، باید از خود بپرسیم چگونه باید در ذیل شخصیت حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» سلوک کرد تا در تاریخی زندگی کنیم که راه به سوی خدایِ حیّ و قیّوم دارد و ما را به حضوری برتر یعنی به تاریخ ظهور مهدی«عجلاللّهتعالیفرجهالشریف» میرساند. در این رابطه دولت اسلامی چگونه باید باشد که بیرون از اهداف انقلاب عمل نکند و زبانی که در کام دارد زبان مردم باشد؟
8- امیدوارم انتظار نداشته باشید برای ورود به چنین سلوکی و چنین تاریخی، این عقلِ گرفتارِ فرهنگ مدرنیته کافی باشد و به دنبال ورودی باشید که هیچ آرامشی را در فضای استیلای فرهنگ مدرنیته به هم نزند و هیچ خلاف عادتی در آن ظهور ننماید. آیا باید سلوک ذیل شخصیت اشراقی حضرت روحاللّه«رضواناللّهتعالیعلیه» چیزی باشد مثل آنچه از دنیای مدرن میشناسید؟[8] و یا با چرخشی که باید در تاریخ رخ دهد ما نیز خود را آمادهی حضور در ساحتی دیگر از تفکر بنماییم؟ و دولتمردانی را انتخاب کنیم که در تراز چنان تحولی باشند؟
9- اگر متوجه شدهاید که جریانهای فکریِ وفادار به انقلاب در این تاریخ در نشستهای خود از یک نوع عدم انگیزه و عدم رقابتِ تاریخساز با محافل سکولاریستی رنج میبرند باید ریشهی آن را در ضعف تعمّقی دید که نسبت به حضور تاریخی انقلاب اسلامی در این دوران دارند و آن ضعف را باید در عدم ارتباط سلوکی با ملکوت حضرت روح اللّه«رضواناللّهتعالیعلیه» جستجو کنیم؛ دو موضوعی که مقام معظم رهبری«حفظهاللّه» بهخوبی شناختهاند و درنتیجه به عالیترین شکل خودشان جلو میروند و تلاش دارند ملت را نیز در این مسیر راهنمایی کنند، در مسیر حضور در تاریخی که انقلاب پدید آورده و در مسیر سلوک ذیل شخصیت اشراقی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه».
10- مسلّم انقلاب اسلامی با بالندگیِ خاصی در حال ظهور در این تاریخ است و با شناخت هرچه عمیقترِ جایگاه تاریخی آن توسط دولتمردان آنها نیز بهتر میتوانند رسالت خود را انجام دهند.
ذات و گوهر انقلاب اسلامی از آنجهت که از طرف خدایی حکیم اراده شده، تفکر است و هر کس بیشتر تلاش کند حقیقت آن را درک کند، بیشتر به تفکر تاریخی خود نزدیک شده است. نزدیکی به انقلاب اسلامی به عنوان حقیقتی وجودی، با نظر به مناظری که گوهر آن را نشان میدهد ممکن است و نه از طریق فهم چیستی و ماهیت آن در قالب علم حصولی. کسی که میپرسد انقلاب اسلامی چیست؟ بداند هرگز امکان فهمیدن انقلاب اسلامی را پیدا نخواهد کرد و انقلاب اسلامی در مقابل سؤال از چیستیاش در حجاب میرود. ولی کسیکه سعی میکند حضور انقلاب اسلامی را در جهان امروز و در مظاهر آن بنگرد میتواند انقلاب اسلامی را بیابد و رهبر معظم انقلاب«حفظهاللّه» بدین لحاظ دائماً متذکر میشوند که حضور انقلاب اسلامی را در شکستهای ممتد آمریکا در صحنههای مختلف بنگرند و این یعنی نظر به حقیقت انقلاب در مظاهر مختلف.
11- کلید ورود به انقلاب اسلامی با نگاه اشراقی و با تعالی عقل قدسی در شناخت شخصیت حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» نهفته است که اگر ایشان را عارفی سالک دانستیم باید بدانیم عارفان خود را طوری تربیت میکنندکه بتوانند رابطهی قلبی با عالم ملکوت برقرار کنند و همواره خود را در معرض فیوضات الهی قرار میدهند تا خداوند مطابق دغدغهی آنها اشراقات لازم را بر قلبشان بنماید و در این رابطه دو موضوع استکه باید بررسی شود: یکی شخصیت حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» و مقام عرفانی او، و دیگر تفاوت اشراقی که بر قلب عارفان دغدغهمند متجلی میشود با تئوریهای فکری که اندیشمندان به آن میپردازند.
الف: در مورد شخصیت عرفانی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» همین