༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۶۵
⁉️سلام استاد عزیز حجت خدارا(عقل،پیامبر،قرآن،امام،) چه در درون و چه در بیرون ما کی تائید میکند. وکه باید تائید بکند .من که از علی ع فقد اسم قصه شنیدم این ها آیا رساننده است به مقصد ویا از قرآن الفاظ شنیدم بعد چیزی فهمیدم این فهم با جان ما چه میکند چطور مطمئن شویم که فهم ما به حقیقت راه پیدا کرده است.وما در محاسبه مثلان یک فعل خود را می گویم عاری از ریا غفلت است بعد به خدا می پسندیم آیا این کار صحیح است ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: این خود انسان است که نزد خود می یابد که ابعاد و وجوه کمالی اش را چگونه حجت های الهی متذکر او می شوند. به همین جهت انسان در این موارد اگر واقعاً طالب کمالات عالیه باشد، خودش با نظر به حجت های الهی این موضوع را تصدیق می کند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36565
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۶۸
⁉️سلام استاد ایا این دسته بندی درسته؟ نامهای زیبای خدا یا اسماء حسنی را به سه گروه تقسیم کردهاند: اسماء جمالی که شامل ۴۵ نام بوده و برای کسب روزی و رحمت پروردگار به کار میرود. اسماء جلالی که شامل ۲۲ نام بوده که برای از بین بردن دشمنی و خصومت کاربرد دارد. اسماء مشترک که شامل ۲۲ نام بودن که بر اساس نیت افراد خواص هر دو گروه قبلی را دارست.لطفا کتابهایی برای شناخت بیشتر در زمینه اسما الهی معرفی کنید. از خودتان و دیگر نویسندگان.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: فکر نمی کنم بتوانیم با چنین مرزبندی، اسماء را معنا کنیم. جلد اول کتاب «مقالات ایت الله شجاعی نکات ظریفی جهت تفکر نسبت به اسماء الهی دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36568
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۶۹
⁉️سلام استاد برای در خواست زیبایی اخروی.ضمن رعایت تقوا و تهذیب نفس. کدام اسما الهیی را تکرار کنیم؟؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: نمی دانم. آنچه هست از ذکر شریف «لا اله الا الله» و تسبیحات اربعه و صلوات، تا می توانید نباید غافل شویم. البته با حضور قلب. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36569
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۰
⁉️سلام استاد لطفا کتابی و تفسیری برای شرح دعاهای صحیفه سجادیه معرفی کنید.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: پیشنهاد می شود به سایت زیر رجوع فرمائید و بر اساس آمادگی روحی خود یکی از آن شروح را انتخاب فرمایید. موفق باشید https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B4%D8%B1%D8%AD%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D9%81%D9%87_%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36570
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۱
💠راههای گشوده در بستر فهمِ نیهیلیسم
⁉️سلام و عرض ادب خدمت استاد. من یک سوال دارم که در مورد وضعیت خودم هست البته در بعضی دیگر هم شبیه انرا میبینم. در مورد ناراحتی اعصاب واضطراب سوال دارم. من کاملا متوجه حرفهای شما و نگاه توحیدی داشتن و کم شدن اضطراب با زیاد شدن توحید هستم. اما خودم گاهی دچار ترس میشوم که چقدر اضطراب ماهایی که بیماری اضطراب داریم ناشی از ضعف ایمان است و چقدر آن ناشی از بیماری جسمی. من آدم معتقدی هستم ، انقلاب و اسلام را به شدت قبول دارم بسیار به اینده امیدوارم و آینده جهان و ایران را حقیقتا نورانی میدانم. اما سالهاست اضطراب شخصی دارم. اضطرابی که یک شخص سالم ابدا متوجه جنس این اضطراب نیست. من پنج ساله درگیر شده ام قبلا هم کمی داشتم اما الان زیاد شده. قبلا که سالم بودم همیشه به بقیه میگفتم نگران نباشید جایی برای نگرانی نیست و میگفتم چرا باید بعضیا بترسن و مضطذب باشن، الان هم با تمام وجودم میدانم خدا وجود دارد میدانم خدا همه کاره ی عالم است میدانم هیچ اتفاقی خارج از اراده او نمی افتد، اما جنس اضطراب که شروع میشود ، در عین دانستن اینها دلت میلرزد من بارها خودم را ملامت میکنم که چقدر ایمانت ضعیف است اما بعضی وقتها هم که دقیق میشوم میبینم درصد زیاد از این اضطراب ناشی از بیماری جسمی است. من افرادی را میبینم که هیچ اعتقادی ندارند اما محکم هستند،نمیگم اضطراب ندارند اما جنس بیماری اضطراب یکچیزی است متفاوت با همه ترسها و اضطرابات انسان. گاهی میگم بمیرم و وارد برزخ بشم راحت بشم ، بعد میگم با این روحیه نکند تو برزخ هم تاریک باشم و جایگاه پایینی داشته باشم. دوست دارم شهید بشم دوست دارم در اوج بهشت کنار پیامبر برسم ، اما بروز خارجی رفتارم گاهی از کفار و بی اعتقادها هم لرزان تر است. ترسهایی دارم که ادمای معمولی متوجه اون هم نمیشن، نمیدانم در صف نانوایی که هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد و هیچ روند غیرطبیعی وجود ندارد، دچار ترس و اضطراب و لرزیدن شده اید یا نه دچار بی قراری و تپش قلب صرفا بخاطر اینکه دو دقیقه دیگه نوبت توست که باید نان جمع گنی، قطعا نشده اید و شاید الان تو ذهن خودتان یا خوانندگان بگید این آدم چقدر کم دین و تاریک و بی ایمان و ضعیف هست، اما من حالتایی رو تجربه میکنم که قبل بیماری ،حتی دورانی که اعتقادات دینی ضعیفی هم داشتم تجربه نمیکردم الان تجربه میکنم. میدانم ایمانم قلبی نیست، باور به اعماق وجودم راه نیافته، اما جنس بیماری اعصاب با همه چیزیایی که ادمای سالم حس میکنن متفاوته، لحظاتی دچار اضطراب میشی که هیچ علتی برای ترسیدن نیست. سوالم این هست ما کجای مسیریم ، آیا بعد مرگ کنار بی ایمانان و تکذیب کننده گان و در سطح انها در برزخ میشیم خودم این رو قبول ندارم اما؟ الان جایگاه ما مضطربان کجاست، شبیه مومنان که نیستم، میشه ما را هم در زمره ی منتظران بنویسند و حضرت ما رو هم سرباز قبول کنه وقتی نگاه به ضعف جسمانیم میکنم خودم خجالت میکشم از این آرزو، اما ته دلم دوست دارم باری را بردارم. بخدا ماهم دوست داریم ذیل عنایات امام زمان و حس حضور خداوند عالم، شاداب و مومنانه کنار امام زمان زندگی کنیم. دوست داریم خونمون در راه به ظهور آمدن توحید ریخته بشه، کارهایی هم انجام میدیم واسه نزدیک شدن به این خواسته اما اضطراب چیز عجیبیه. باور کنید لحظاتی که اضطراب سنگین همراه با ترس به وجود آدم غلبه میکنه، فقط میشه اسمش رو بیماری گذاشت، چون اون لحظه اصلا دو دوتا چهارتای معمولی هم واسه ماها ۴ نمیشه، وتصمیمات عجیبی سراغمون میاد که خیلی ناامید میشیم از خودمون .فقط به فضل و رحمت واسع خداوندی امیدواریم . سوال بعدیم این هست بیماری اعصابی که مرحوم علامه درگیر آن بودند چگونه بود؟ آیا هر بیماری اعصابی صرفا از کمبود توحید است؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر می آید مسئله و موضوع این طور که می فرمایید ماورای مشکلِ ضعف ایمان و یا ضعف اعصاب باشد. این همان روحی است که بشر جدید را در بر گرفته است و هرکس بیشتر حساس باشد، بیشتر متوجه این روح که همان نیست انگاری است می شود تا به راه حلی که تأمّل در نیست انگاری است، فکر کنیم. راهی که با حضور هرچه بیشتر شور و شعف در متن تاریخ و یگانه شدن با انسانیت انسانها، می توان نسبت به نیست انگاری از حالت انفعال تا حدّی آزاد شد و افقی را مدّ نظر قرار داد که با حضور و توجه نسبت به آن افق، آرام آرام نسبت به نیست انگاری و در کنار آن راه دیگری گشوده و احساس می شود تا آنجایی که متوجه راههایی می شویم که خداوند مقابل ما گشوده است مانند وقتی که جناب حضرت کلیم الله«علیه السلام» پس از خارج شدن از مصر که مورد تعقیب فرعونیان بودند و در زیر آن درخت در حال استراحت بودند و راه خدمت کردن به دختران حضرت شعیب«علیه السام» برایشان گشوده شد و او بدون
تأمل وارد آن راه شد و ملاحظه کردید که آن شد که شد و آن حضرت با حضرت شعیب راهی را که باید طی کنند، طی کردند. در مورد مشکل اعصاب حضرت آیت الله الحق علامه طباطبایی یک مشکل جسمی بود و چیزی نبود که مانع سلوک ایشان بشود و مسلّم برای امثال ایشان قابل تحمل بود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36571
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۲
⁉️سلام و رحمت، استاد ببخشید،بنده میخواستم در جهت ارتباط با قران پیش بروم،تا الان فقط روخوانی ایات را انجام میدادم،میخواستم یه سیری به من پیشنهاد کنید تا بتوانم در اینده تفسیر المیزان را هم بدون مشکل مطالعه کنم،
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: پیشنهاد بنده مطالعه جزوه «روش کار با تفسیر المیزان» است که روی سایت هست. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36572
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۵
⁉️بسمالله الرحمن الرحیم: استاد شناخت خدا با خدا چگونه است ؟ چگونه میشود از وحدت به کثرت رسید ؟ استاد عمر کوتاه است و مسیر طولانی و نفس ضعیف چه کنم ؟ یاعلی
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: صدیقین یعنی آنانی که خدا را به نور خود خدا می یابند حال یا از طریق قلب که با سلوک خاص خود پیش می آید، یا از طریق عقل که همان برهان صدیقین» است که متن برهان و شرح صوتی آن روی سایت هست. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36575
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۶
⁉️سلام وقت بخیر چرا در قضیه فلسطین ایران کاری نمیکند مگر قدرت نظامی ندارد؟چرا با همان موشک هایپرسونیک اسرائیل را نابود نمیکند؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بحمدالله ایران حکیمانه ترین موضع را گرفته است که از یک طرف کمکهای تسلیحاتی و رسانه ای خود را انجام میدهد و از آن طرف مستقیماً وارد نمی شود تا بهانه به دست آمریکا بدهد و آمریکا نیز مستقیماً وارد شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36576
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۷
⁉️با سلام و عرض ادب و احترام. استاد عزیز مطلبی در کانال نوسته ام، اگر زحمتی نیست نظر شریفتان را مرقوم کنید. یا عادل گفت : ظلم و فساد همه جا را فرا گرفته است. گفتم : تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک، بزرگترین فسادی است که تاکنون بر روی کره زمین به وجود آمده است. گفت : توضیح دهید. گفتم : فساد از ریشه فسد به معنای "خروج شیء از اعتدال" است. با این تعریف تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک بزرگترین مفسد و خارج کننده اشیاء از اعتدال است. با سموم کشاورزی و کود شیمیایی، تمام محصولات کشاورزی و به تبع آن بدن انسانها و حیوانات را از اعتدال خارج کرده است. با مواد غذایی صنعتی بدن ها را دچار فساد کرده است. با کارهای سخت و طاقت فرسا و خصوصا شیفت شب، بدن انسانها را از اعتدال خارج کرده است. با پزشکی مدرن که حالت تخصصی پیدا کرده است، کل بدن را از اعتدال خارج کرده است. با دود اتومبیل ها و کارخانهجات، هوا و در نتیجه ابرها را از اعتدال خارج کرده است و آب مصرفی انسان و حیوان و گیاه را از اعتدال خارج کرده است. بشر جدید با تکنولوژی جدید نظم بیشتری را خواست و همه چیز را از اعتدال خارج کرد و به فساد کشید. تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک هر چه بیشتر پیشرفت کرد، سرعت تکنولوژی را بیشتر کرد و در نتیجه اشیاء را بیشتر از اعتدال خارج کرد و فساد گسترده ایی را در کل کره زمین تحمیل کرد. ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ https://eitaa.com/tabeensade
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر بنده سخن درستی است. عرایضی در این رابطه در کتابهای «تمدن زایی شیعه» و «گزینش تکنولوژی» و «عقل تکنیکی» شده است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36577
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۷۸
⁉️سلام استاد گرامی. استاد اصولا چقدر به خواب میتوان اعتماد کرد؟من بشدت گرفتارم. از مریضی لاعلاج و واقعا دشمنی بیخود دیگران با من وناسازگاری در زندگی زناشویی و هرچی فکرشو بکنی. ... یک صدایی بدون اینکه شخصیو ببینم. در خواب به من گفت ذکر لاحول ولا قوة الا بالله را بگو. ایا میشه به اینجور خوابها بها داد؟چون یه بارم حدود
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: هرچند که آن ذکر، ذکر خوبی است ولی نه به اعتبار آنکه در خواب به شما گفته اند زیرا در روایات به ما متذکر شده اند به خواب نباید اعتنا کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36578
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل129
🔺سفری ماوراء نقلِ مکان
💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1368
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
آدرس آپارات
🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل129
🔺سفری ماوراء نقلِ مکان
🔮استاد اصغر طاهرزاده
بسم الله الرحمن الرحیم
یاد باد آن که ز ما وقتِ سفر یاد نکرد
به وداعی دل غمدیده ما شاد نکرد
آن جوان بخت که میزد رقم خیر و قبول
بنده پیر ندانم ز چه آزاد نکرد
کاغذین جامه به خوناب بشویم که فلک
رهنمونیم به پای عَلَمِ داد نکرد
دل به امیدصدایی که مگر در تو رسد
نالهها کرد در این کوه که فرهاد نکرد1
سایه تا بازگرفتی ز چمن، مرغ سحر
آشیان در شکن طرّه شمشاد نکرد
شاید،ارپیک صبااز تو بیاموزد کار
زانکه چالاکتر از این حرکت، باد نکرد
کِلْکِ مَشّاطِه صُنعاش نَکِشدنقشِ مراد
هر که اقرار بدین حُسنِ خداداد نکرد
مطربا! پرده بگردان و بزن راهِ عراق
که بدین راه بشد یار و ز ما یاد نکرد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🌸 یاد باد آن که ز ما وقتِ سفر یاد نکرد
🌸به وداعی دل غمدیده ما شاد نکرد
به یاد آن سفرکردهای که رفت و در وقت سفر از این ساحت به ساحتی دیگر، با وداعی که اگر از ما میکرد، دلِ غمدیده ما را شاد مینمود ولی او با ما وداع نکرد، و با این حال ما نمیتوانیم به یاد او نباشیم و از او که سفرکردن را به معنای واقعی به ما نشان داد، یاد نکنیم. زیرا او به ما نشان داد سفری در پیش است ولی نه از جنس سفرهایی که از جایی به جای دیگر باشد، بلکه مانند سفرهایی که انسان از کودکی به نوجوانی سفر میکند یا مانند سفری که انسانِ سالک الی الله در پیش میگیرد، بدون آنکه در آن نقل از مکانی به مکان دیگر باشد. او که یادش بخیر، از جهان روزمرّگیها به جهان اصالتها سفر کرد تا با فتحی روبهرو شود که خلاصی است از آنچه ظاهر است، تا با انفتاحی روبهرو شود که در آن انفتاح هرچیز در حدّ اشاره قابل گزارش است.
🌸آن جوان بخت که میزد رقم خیر و قبول
🌸بنده پیر ندانم ز چه آزاد نکرد
آن جوانبخت که همواره در بخت جوان و در حضور فرداییِ خود، «رقم خیر و قبول» داشت و با نوشتههای قبول و ردّ خود، اسیران را آزاد میکرد؛ نمیدانم چرا با خبردادن از سفری که آغاز کرده، بنده پیری که به جای سفر به ساحاتی گشوده، زمینگیر شده است را آزاد نکرد. در حالیکه میدانم او ره صد ساله را یک شبه طی کرد. البته که آن نوع سفر، نه قابل توصیف است و نه در اختیار خود انسان است و از این جهت تنها ما میتوانیم متوجه شویم چگونه آن جوانان ره صد ساله راذیل اراده الهی، یک شبه طی کردند و تنها راه را نشان دادند که چگونه با نظر به حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» میتوان خود را در معرض اراده الهی قرار داد
🌸کاغذین جامه به خوناب بشویم که فلک
🌸رهنمونیم به پای عَلَمِ داد نکرد
این جامه کاغذین را به خونابه و اشک خونآلود و خون جگر میشویم زیرا که فلک و زمانه مرا تا آنجا راه ننمود تا با «عَلَمِ داد» مواجه شوم و با جنباندن عَلَمِ داد، دادخواهی کنم، به همان معنایی که نتوانستم به آنچه باید میرسیدم و دیگران را میرساندم، حاضر شوم و متذکر جهانی شوم به وسعت ابعاد انسانی، که انسان این زمانه در آن حاضر است.
🌸دل به امید صدایی که مگر در تو رسد
🌸نالهها کرد در این کوه که فرهاد نکرد[2]
در رابطه با انتظاری که از آن وداع داشتم و امیدی که به آن بسته بودم ولی او بدون وداع سفر خود را آغاز کرد، دل نالههایی در کوه جان خود سر داد که فرهاد در بیستون آنطور ناله نکرد، زیرا دل امیدوار بود در آن وداع راهی گشوده شود تا راهی باشد برای نزدیکی به آنچه در عین نزدیکی بسیار دور است و گشودهشدن جهانی به وسعت ابعاد انسانی همه انسانها. راهی که به جای در اختیارگرفتن حقیقت که گمانی بیش نیست، با «ناارادگی» و توکل، در اختیار حقیقت قرار گیرم، چنین امیدی داشتم.
🌸سایه تا بازگرفتی ز چمن، مرغ سحر
🌸آشیان در شکن طرّه شمشاد نکرد
با حضوری که داشتی همچنان امیدوارانه به فرداها میاندیشیدیم ولی حال که بدون وداع رفتی و سایه خود را که بر سر این چمن افتاده بود، برگرفتی، از آن به بعد مرغ سحر آن سراینده حیات متعالی و نظر به آیندهای که در پیش است، نیز دیگر در طرّه درخت شمشاد آشیانه نکرد و ما با نوعی بیآیندگی روبهرو شدیم. غافل از آنکه تو ماندنی نبودی و حکایت حضور در فردایی که تو در پیش داشتی را از تو نیاموختیم. اشتباه ما آن بود که توقع داشتیم، اگرچه رفتنی هستی، با ما وداع کنی و این خطای ما بود؛ در حالیکه همانطور که آمدن تو نوعی حضور بود که با گشایشی پیش آمد و باید آن را نگهبانی میکردیم، آن هم با وارستگی و انتظاری که دیروز را به فردا متصل میکند؛ رفتن تو را نیز باید در همان حضور تجربه میکردیم زیرا «بینهایت حضرت است این بارگاه» و معلوم است که «در ره منزلِ لیلی که خطرها است در آن».
🌸شاید، ار پیک صبا از تو بیاموزد کار
🌸زانکه چالاکتر از این حرکت، باد نکرد
حال که اینچنین با سرعتِ تمام سفر را آغاز کردی و ره صد ساله را یک شبه طی نمودی، شاید پیک صبا با همه سرعتی که دارد، حرکت را از تو بیاموزد که چگونه به این سرعت متحول شدی و راز حضور در تاریخی که تاریخ نابودی ابرقدرتها است را به خوبی یافتی تا معلوم شود با آغاز هر تاریخی امکاناتی در میان میآید که نباید از آن امکانات که در ابتدا به کوره راه میماند، باز ماند و از امیدی که منجر به روشنیگاهی خواهد شد که در پیش است غفلت کرد و این حکایت هر تاریخی است که در بستر توحید به ظهور آید.
🌸کِلْکِ مَشّاطِه صُنعاش نَکِشد نقشِ مراد
🌸هر که اقرار بدین حُسنِ خداداد نکرد
آنکه صنعتگری میکند و کارش آن است که با قلم خود زیباییها را بیافریند، اگر به چنین حُسن خدا دادی اقرار نکند نمیتواند نقش نهایی را بکشد، زیرا آنچه را باید میفهمید و باید مییافت که آن حسن خدا دادی است که با تاریخی توحیدی ظهور میکند، تاریخی که نظر به حقیقت دارد و آن کس که از این حضور غفلت کند، چگونه میتواند راهی باشد برای به نمایشدرآوردن آینههای زیبا و متعالی در قامت انسانی؟
🌸مطربا! پرده بگردان و بزن راهِ عراق
🌸که بدین راه بشد یار و ز ما یاد نکرد
موسیقی مشهور است میفرماید: هان ای مطرب! آهنگ را تغییر ده و ساز عراق را ساز کن[3] زیرا او که سفر خود را آغاز کرد و به حضور دیگری نایل شد، با این آهنگ سفر خود را آغاز نمود، باشد که ما همچنان در یاد او و به یاد او راهی بگشاییم، راهی که باید به «جان» بیازماییم هرچند چندان آسان نیست، ولی زندگی را به انسان برمیگرداند تا بتوانیم بگوییم: «با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوى جايگاه ابدى سفر مىكنم».[4]
🌸غزلیاتِ عراقی است سرودِ حافظ
🌸که شنید این رهِ دلسوز؟ که فریاد نکرد
سروده و غزلیات حافظ پیرو غزلیات فخرالدین عراقی، شاعر و عارف قرن هفتم است، با غزلیاتی که موضوع اصلی آن عشق است و سوز. حال جناب حافظ سؤال میکنند چه کسی حکایت این راه را شنید و فریاد جانسوز از دل بر نیاورد؟ در حالیکه سراسر غزلیات جناب حافظ حکایت عشق است، یعنی راهی که جز حضور در قلمرو هستی با همه بیکرانگیاش نیست، حضوری که انسان در عین آنکه گویا در مرکز هستی حاضر است، در هیچ جایی نیست و لذا در عین امیدواری، سوز عشق است که او را در بر میگیرد.
والسلام
[1] - انسان تعجب میکند از بعضی افراد که مدّ نظر این غزل را با این اشارات عالی نسبت به یاری که سفر کرده و جناب حافظ را چنین سرگشته نموده؛ سفر ناگهانی وپیش بینی نشده شاه شجاع میدانند که بدون خداحافظی از حافظ از شیراز رفته است و سعی کردهاند در این رابطه داستانی را سر هم کنند. غافل از اینکه مضمون غزل بسیار بلندتر از این حرفها است.
[2] - انسان تعجب میکند از بعضی افراد که مدّ نظر این غزل را با این اشارات عالی نسبت به یاری که سفر کرده و جناب حافظ را چنین سرگشته نموده؛ سفر ناگهانی وپیش بینی نشده شاه شجاع میدانند که بدون خداحافظی از حافظ از شیراز رفته است و سعی کردهاند در این رابطه داستانی را سر هم کنند. غافل از اینکه مضمون غزل بسیار بلندتر از این حرفها است.
[3] - پرده و ساز عراق ، نهمین مقام از دوازده مقام اصلی قدیم بوده که در زمان ما بصورت یکی از گوشه های دستگاههای ماهور ، نوا ، راست پنجگاه و آواز افشاری درآمده است.
[4] - حضرت امام خمينى «رضوان الله تعالى عليه» در آخر وصيتنامه الهى، سياسى خود
💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1368
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
هدایت شده از لب المیزان
🌸پخش زنده
💎استاد اصغرطاهرزاده
▫️تفسیرسوره مبارکه #بینه
⏱ بعداز نماز مغرب وعشاء
▫️به صورت زنده از طریق لینک زیر👇
👉https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir
@soha_sima
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
آدرس آپارات
🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۱
⁉️سلام استاد: سوالی داشتم امروز همین اکنون دقیقا در کدامیک از منازل سیر کمالی افق تاریخ انقلاب اسلامی هستیم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: تصور نمی شود بتوانیم آن نکتهای که میفرمایید را مشخص کنیم. آنچه روشن است حضور هرچه بیشتر انقلاب اسلامی است در اهداف خود و در آینده با همه موانعی که در پیش دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36581
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۲
⁉️ با سلام: استاد ما یه دوره ۲ روزه برای سرمربیان تربیتی استان لرستان با موضوع انسان شناسی داریم می تونیم از حضور حضرتعالی در این دوره استفاده کنیم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: متأسفانه امکان آن حضور برایم نیست که در خدمت عزیزان باشم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36582
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۳
⁉️ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام خدمت استاد بزرگوار و تشکر فروان: استاد چه طور از انسان های جاهل اعراض کنیم تا خود و خانواده دچار آسیب نشویم؟ التماس دعا
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: با برخوردی وارسته به همان معنایی که خداوند میفرماید: «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»؛ عبادالرّحمان كسانى اند كه بر روى زمين متواضعانه قدم مىزنند و چون افراد جاهل آنها را مورد خطاب قرار دهند، در مقابلِ برخورد جاهلانه آنها، برخورد سالم و همراه با سلامت خواهند داشت. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36583
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۴
⁉️سلام علیکم: در یک مجموعه ی رسانه ای تصمیم به تولید یک بازی تلفن همراه برای کودکان (قبل از سن تکلیف) داریم؛ به عنوان موضوع، علاقه مند بودیم که موضوع بازی در مورد توحید و قیامت باشد. در مورد مباحث نظری و عملی توحیدی اساتید و کتاب های ارزشمند علما در دسترس است اما سوالی که پیش آمده این است که برای تربیت توحیدی کودکان (در هفت سال دوم زندگی) چگونه عمل کنیم؟ در این زمینه اگر راهنمایی ای بفرمایید دعا گو هستیم. اگر موضوع دیگری را اولویت میدانید عنوان بفرمایید تا در تولیدات رسانه ای موضوع تولیدات قرار داده شود.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید مباحث مربوط به کتابهای «جوان و انتخاب بزرگ» و «چه نیازی به نبی» بتواند کمک کند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36584
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۵
⁉️ برای انگیزه سازی در طلبگی و رشد پیشرفت در دروس چه باید کرد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: باید طلبه در این زمانه متوجه باشد جهان آینده، جهان عبور بشر از سکولاریسم است و رجوع به دینی که جوابگوی بشر جدید باشد. در این رابطه طلاب عزیز باید به خوبی در بستر دروس رسمی حوزه، خود را نسبت به قرآن و روایات مجهز کنند تا جوابگوی نیازهای انسانها در آیندهای نه چندان دور باشند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36585
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۶
💠حضوری فراسوی نیک و بد
⁉️سلام استاد: ناظر به سوال ۳۶۵۳۹«حرف های خانمان ساز» پرسش و پاسخی که نه سوال بود و نه جواب نحوه ای حاضر بودن بود چیزی یا راهی که امروز نداریمش که آدم ها بیش از اینکه از هم سوال داشته باشند در محضر یکدیگر باشند و به ملاقات همدیگر بروند طلبی که خود استاد طاهرزاده هم همیشه داشته و به نحوی طلب پس فردایی میداندش این موقعیت، موقع و مقامی ست که در آن در پی درست و غلط چیزها نیستیم بلکه همه اش ملاقات و دیدن است و نسبت برقرار کردن پرسنده ای که در تخاطب با استاد می گوید «هیچگاه از بحثهایتان سر در نمیآوردم» و «صدرا نخوانده ام» چطور در بحثی که استاد با نگاه به صدرا سخن می گوید پرسنده ی سوال خود میگوید نمی فهمم ولی در سوالش میگوید «صدایتان بلندتر و ممتدتر از صدای دیگران در وجودم میپیچید!...و....گمان کنم بشود با این زبان درباره ی همه چیز و همه کس سخن گفت!..» و باز میگوید «در بین حرف هایتان زیر گریه زدم» آیا این چه زبان یا چه عالمی ست که او را به گریه در آورده و می گوید با این زبان می شود با همه سخن گفت بد نیست از خود بپرسیم عالمی که استاد ما را با صدرا و هایدگر و انقلاب اسلامی به آن دعوت می کند چه عالمی ست آیا عالمی ست که باید در پی درست و غلط های سخن رفت یا بیرون از این حرف ها در انتظار زبان دیگری باشیم؟ و به قول حافظ: عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی و به قول استاد در متن پاسخشان «ای کاش آنهایی که باید میشنیدند به جای گفتن و باز گفتن، کمی هم میشنیدند.»
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: گویا او مرا با خودم روبهرو کرد وقتی نمیفهمیدم صدرا چه میگوید، ولی اشک میریختم که گویا او جادهای مقابلم گشوده که نمیتوانم بروم و پای رفتن در آن را کافی نمییافتم. قصه مواجهه با چیزی است فراسوی نیک و بد، چه رسد به درست و غلط بودن. آری! عالَمی است که بناست در آن عالم افقی را در نسبت با خودمان برای خودمان بگشاید، در سکوت و عدم سؤال. نمیدانم در این مورد میتوان از «وقت» که در روایات داریم سخن گفت؟ خوب است که به دو نمونه از آن روایات ذیلاً نظر شود:
حضرت اميرالمؤمنين«علیه السلام» ميفرمايند: «إنَّ ماضِيَ يَوْمِكَ مُنْتَقِلٌ وَ باقِيَهُ مُتَّهَمٌ فَاغْتَنِم وَقْتَك بِالْعَمَل» آنچه از روزِ تو گذشته که ديگر نيست، و آنچه هم که باقي است و نيامده است که قابل اعتماد نيست، پس «وقت» خود را جهت عمل غنيمت شمار. چنانچه ملاحظه ميفرماييد حضرت ميخواهند ما را از گذشتهاي که رفته است و ديگر نيست و آيندهاي که نيامده و معلوم نيست بيايد، آزاد کنند و در اين شرايط است که از نيستي به هستي سير کردهايم و در مقام جمع خواطر قرار ميگيريم و به اصطلاح در «حضور» ميرويم، در اين حالت با حضور حق روبهرو ميشويم و از علم به عين ميآييم. «وقت» عبارت است از حالتي که سالک از ماضي و مستقبل آزاد شده و آمادة ورود واردات قلبي بر سرّ ضمير خود است. اول بايد خود را از گذشته و آينده آزاد کنيم تا «صاحب وقت» شويم و در اين حالت از نيستي به هستي وارد ميشويم. حضرت اميرالمؤمنين«علیهالسلام» ميفرمايند: «أَلا إِنَّ الْأَيَّامَ ثَلَاثَةٌ يَوْمٌ مَضَى لا تَرْجُوهُ وَ يَوْمٌ بَقِيَ لا بُدَّ مِنْهُ وَ يَوْمٌ يَأْتِي لا تَأْمَنُهُ فَالْأَمْسِ مَوْعِظَةٌ وَ الْيَوْمَ غَنِيمَةٌ وَ غَداً لا تَدْرِي مَنْ أَهْلُهُ... وَ الْيَوْمَ أَمِينٌ مُؤَد...»، کلّ روزگار سه روز بيشتر نيست، روزي که گذشت و اميدي به بازگشت آن نداريم، و روزي که مانده و اکنون در آنيم، و روزي که ميآيد و اطمينان به آمدن آن نيست، ديروز پند است و امروز غنيمت، و از فردا خبر نداري که از آن کيست ... امروز امانتداري است که هرچه به او بسپاري به تو باز خواهد گرداند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36586
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۸
⁉️ سلام و عرض ادب: برای فرزندی که ۱۰ سال است آلوده به انواع مواد، مخدر، مشروبات الکلی، دزدی، دروغ، بی نمازی است و تمام کارهای لازم چه درمانی چه دعایی انجام شده ولی تاثیر نداشته آیا میشود نفرینش کرد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال بهتر است دعایش کنید. نمیداند، امیدوار باشید ان شاءالله اصلاح میشود. تا میتوانید با او قطع رابطه نکنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36588
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۸۹
⁉️ با سلام و عرض ادب: استاد ارجمند سوالی از محضرتان داشتم اینکه چطور با اینکه در ذیل آیه غار (آیه ۴۰ سوره توبه) در تفسیر اهل البیت روایتی هست از امام صادق (ع) که شخصی از ایشان سوال می کند که آیا ابوبکر از صدیقین است و ایشان پاسخ می فرمایند: آری. و داستان آیه غار را تعریف می کنند. پس چگونه اگر چنین شخصی از صدیقین است ولایت امیرالمومنین (ع) را نپذیرفت و ماجرای سقیفه را پیش آورد؟ با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شواهد زیادی از طریق متون اهل سنت هست که مرحوم علامه امینی در «الغدیر» آوردهاند که نمیتوان صدیقبودن به آن معنایی که مقام صدیقین است برای جناب ابابکر دانست. از ابوبکر در متون اهل سنت نقل شده که در آغاز خلافتش خطاب به مردم کرد و گفت: «اَقیْلُونى فَلَسْتُ بِخَیْرِکُمْ»؛ مرا رها کنید که من بهترین شما نیستم. اکثر علمای اهلسنت و شیعه این جمله را نقل کردهاند. با توجه به این امر، نمیتوان چنین توصیفاتی را برای ایشان قائل بود مگر آنکه حضرت صادق «علیهالسلام» بر اساس تقیّه چنین جملهای را فرموده باشند بدان جهت که در بین اهل سنت، ابابکر به عنوان ابابکر صدّیق مشهور است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36589
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۹۰
⁉️ سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار: میخواستم در مورد میزان اهمیت روضه خانگی از محضرتون سوال کنم؟آیا تقابل و تضادی با موکبهای خیابانی دارد؟ بنده در ایام عزاداری فاطمیه، در کنار فعالیت در موکبهای خیابانی مراسم روضه هم داشتم که مورد مذمت دوستان قرار گرفتم. و این اتفاق سوال و دو راهی در ذهنم ایجاد کرد. صحیح هست که روضه خانگی رو تعطیل کنیم و فقط در موکبهای خیابانی مشغول باشیم؟ موکبهایی که خالی از فعالیت فرهنگی تاثیرگذار هست وفقط تنوع غذاهای لذیذ و رنگارنگ نذری توش هست. ممنون هستم از بابت پاسخگویی شما استاد گرامی.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید جمع هر دو کار بهتر است تا هم با برقراری موکبها، نوعی شعار دینی به ظهور آید و البته سنت حسنه روضه خانگی هم ارزش خود را دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36590
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۶۵۹۱
⁉️ سلام: نظر شما در مورد اینکه در حال حاضر هشتاد درصد نوجوان ها و جوان های ما درگیر خودارضایی هستند چیه؟ به نظرتون راه حلی داره؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: باید با توجه دادن آنها به نور اُنس با معنویات از طریقِ طریقههایی مانند «معرفت نفس» متذکر شوند با ارتکاب این نوع گناهان، جهان معنوی آنها تیره و تار میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/36591
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan