📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه104
💎#راه_آزادی_ازهرگونه_شک
✅با طرح موضوعات اسماء الهي جاهلانهترين فکر، فکري است که به حضور خداوند و تجليات نوري حضرت حق شک کند. شکها و شبههها به جهت آن است که افراد را از اول در حجاب راه بردهايم.
👈وقتي راه ارتباط با نور عظمت را يافتيد، آن نور را به خوبي در جمال اميرالمؤمنين علیه السلام ميبينيد، عمده آن است که اسم عظيم را بشناسيد تا در حرکات و سکنات حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام آن را بيابيد و براي هميشه متوجه باشيد عادت به ديدن نور در موضوعاتِ حسّي و يا يافتن آن از طريق استدلال، ما را گرفتار «کوکو؟» ميکند.
👈در مورد اسم عظيمِ خداوند کافي است خودتان را بدون هرگونه ذهنيتي، در حضور نور عظمت بيابيد تا آن نور بر جان شما تجلي کند. هر اسمي قاعدهاش همين است.
👈اينکه شريعت الهي ميفرمايد گناه نکنید براي اين است که با رفع صفات رذيله إنشاءالله به حضور رويد.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚در روزه دلواپس ضعف غیر استاندارد نباشید
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال4737:
سلام استاد عزیز خدا خیرتان بدهد
و اما بعد سؤالم این بود که ماه رمضان در پیش است و روزها بلند و شب ها کوتاه بنابراین افطار که می کنیم تا سحر فاصله ای نمی ماند و وقتی سحر می شود خوب گرسنه نیستم
حال اگر غذا بخورم که مصداق پرخوری و از دست رفتن توانایی برای بهره بری بیشتر از این ماه عزیز اگر نخورم شاید به دو ساعت نکشد که احساس گرسنگی کنم و دیگر این امکان نیست که غذا بخورم که این هم فکر می کنم بعد از مدتی بدن دچار ضعف غیر استاندارد شود چکار باید انجام دهم؟ اصلا اگر سحر در حالی که گرسنه نیستم غذا بخورم مشکلی برای سلوک دارد در این شرایط؟ با تشکر بسیار از شما
✅جواب:
باسمه تعالی: سلام علیکم: طوری غذا خوردن خود را مدیریت کنید که در حدّ معقول افطار کنید و در همان حدّ که در سحر گرسنهاید غذا بخورید حتی در حدّ خوردن چند خرما و دلواپس ضعف غیر استاندارد نباشید. در کتاب «روزه؛ دریچهای به عالم معنا» عرض شده: «قوت جبریل از مطبخ نبود». إنشاءالله در چنین شرایطی با قوتهای معنوی بدن خود را تدبیر میکنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/4737
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚ورع وچگونگی حفظ نورانیت ماه رمضان
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال2270:
بسمه تعالی . . . سلام علیکم استاد عزیز. . . بنده همون جوانم که تغییرم دادید(سوال 22 35)،استاد همه اون زمان، تغییر منو محال و معجزه دونستن ما قدر ندونستیم،الحمد لله جواب اون سوالم که فرمودید شب قدر 23 به ما رسید و برای ما ساخت و تکمیل شدیم و انشاالله منتظریم ببینیم عید فطر چی قراره بدن. . . ولی استاد یه چی هست اونکه یه غمی اومده تو دلمون از بقیه ماه رمضان که داره تموم میشه نمیدونیم بعدش چیکار کنیم،یعنی میمونه نمیمونه راستش این دعای 45 رو که فرازاش رو میخونیدیم دیدیم راسته والا. . . خلاصه استاد یه چیزی بگید ببینیم با این غم باید چه کنیم؟چه کنیم که بعدش بتونیم شکمو دست بگیریم،زبونو کنترل کنیم،تحملو زیاد کنیم و . . . از بقیه برکات ماه برامون دائمی بشه؟اگر منبع مطالعاتی هست بفرمایید؟(استاد وقتی جوابمون رو میدید این دلمون با بعضی حرفاتون صفا میشه،وقتی رو جوابتون فکر میکنیم میبینیم انگار این جواب قبلش تو دلمون بود اما توجه نداشتیم. . . استاد وقتی جامعه رو گرفتن ازمون به شدت ناراحت شدیم و با خدا درگیر شدیم،آقا رو تحدید کردیم که دیگه جامعه نخونیم خب استاد سخته بخدا بگیرن،به درو دیوار میزنید تا بخونید اما نمیشه،البته نه اینکه ایشون محتاجن،خواستیم ارواح عممون این بحر رحمت دل آقا رو به جوشش در بیاریم تا اینکه شب قدر که سخنرانی 40 حب اهل البیت رو گوش دادیم رسیدیم به اینکه و " بالمومنین رعوف رحیم" آره میدونستیم،اما اون شب با اون جواب شما و اون بخش از ابوحمزه که فرمودید و یه فراز از ابوحمزه انتخاب کردیم که در این فراز از قضا همون حرف شما بود. . . دیگه آخر شبمون ساخته شد و شرمندگی گرفت تمام وجودمون رو و سوختیم از بی غیرتی. . .خدا کنه انشاالله خداوند به حقیقت صاحب الامر علیه السلام برای تمام مسلمانان جهان بهترین تقدیر رو رقم بزنه از جمله شما استاد عزیز و بقیه علماء و بخصوص رهبر عزیزمون و انشاالله نظام اسلامی رو برای ما حفظ کنه. . . ) موفق باشید.
✅جواب:
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: حفظ روحانیّت ماه رمضان با ورع ممکن است و ورع به آن معنی است که نه تنها از گناهان فاصله بگیریم، از شبهات نیز باید فاصله بگیریم.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: «إِنَّ أَشَدَّ الْعِبَادَةِ الْوَرَعُ» سختترین عبادت ورع است. معلوم میشود «ورع» چیزی بالاتر از عمل به اعضاء و جوارح است، بلکه باید در سختترین میدان که میدان قلب است وارد شد و در آن حوزه عمل نمود و شخصیت خاصی را برای خود شکل داد. در واقع «ورع» بیش از آن که یک عمل باشد ایجاد یک «عالَمی» است برای خود که خصوصیات خاص خود را دارد. حضرت صادق علیه السلام برای رسیدن به عالَم «وَرع» میفرمایند: «الْمُتَوَرِّعُ یَحْتَاجُ إِلَى ثَلَاثَةِ أُصُولٍ، الصَّفْحِ عَنْ عَثَرَاتِ الْخَلْقِ أَجْمَعَ وَ تَرْکِ خَوْضِهِ فِیهِمْ وَ اسْتِوَاءِ الْمَدْحِ وَ الذَّم» شخصی که اهل ورع است باید سه اصل اساسی را رعایت کند، از لغزشهای مردم کاملاً چشمپوشی کند، در امور مردم دخالت و تجسس نمی¬کند و مدح و نکوهش مردم برایش مساوی است. حضرت در ادامه میفرمایند: «أَصْلُ الْوَرَعِ دَوَامُ الْمُحَاسَبَةِ وَ صِدْقُ الْمُقَاوَلَةِ وَ صَفَاءُ الْمُعَامَلَةِ وَ الْخُرُوجُ مِنْ کُلِّ شُبْهَةٍ وَ رَفْضُ کُلِّ عَیْبَةٍ وَ رِیبَةٍ وَ مُفَارَقَةُ جَمِیعِ مَا لَا یَعْنِیهِ وَ تَرْکُ فَتْحِ أَبْوَابٍ لَا یَدْرِی کَیْفَ یُغْلِقُهَا وَ لَا یُجَالِسُ مَنْ یُشْکِلُ عَلَیْهِ الْوَاضِحُ وَ لَا یُصَاحِبُ مُسْتَخِفِّیالدِّینِ وَ لَا یُعَارِضَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یَحْتَمِلُ قَلْبُهُ وَ لَا یَتَفَهَّمُهُ مِنْ قَائِلٍ وَ یَقْطَعَ مَنْ یَقْطَعُهُ عَنِ اللَّه» اصل ورع آن است که انسان همواره به حساب خود برسد و راست سخن بگوید و ارتباط خود را با مردم نیک سازد، از شبهات دورى کند، شک و شبهه و عیبها را از خود جدا سازد، از هرگونه لغوی خوددارى نماید، درهائى را به روى خود باز نکند که بعد نتواند آنها را ببندد، با کسى که او را خوب نمىشناسد همنشین نگردد. با کسانى که دین را سبک مىشمارند رفاقت نداشته باشد، در مسائلى که تحمل آن را ندارد و دلش آنها را قبول نمىکند معارضه نداشته باشد، اگر سخنى را از گویندهاى نفهمید با او مخالفت نکند و گفتهی کسى را که از خدا قاطعانه سخن مىگوید بشنود.
وقتی انسان در چنین عالَمی که روایت فوق متذکر آن است قرار گرفت، در عالَم «ورع» وارد شده و نتیجهای نصیب او میشود که همهی اسلام برای تحقق آن نتیجه آمده است. رسول خدا صلی الله علیه وآله میفرمایند: «مَن لَقَی اللّهَ سُبْحانَهُ وَرعاً أعْطاهُ اللّهُ ثَوابَ الإسلام کُلّه»هرکس در حالیکه دارای ملکهی «ورع» است، خدا را ملاقات کند خداوند ثواب تمامی اسلام را به او عطا میفرماید. به همین جهت حضرت صادق علیه السلام میفرمایند: «عَلَیْکُمْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ لَا یُنَالُ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِالْوَرَع» بر شما باد که «ورع» پیشه کنید زیرا به دست نمیآید آنچه نزد خدا است مگر از طریق «ورع».
این یک قاعده است که با «تمرکز» بر پاکیها و نظر به عالم معنویت و دوری از گناه، آرامآرام ملکهی وَرع در جان انسان ظهور میکند. «ورع» بالاتر از تقواست و حالتی از حذر است که اگر در انسان شکل گرفت او را بسیار محتاط مینماید تا آنجا که نهتنها از گناه که حتی از شبهه هم بیمناک و فراری است و حریمی را در اطراف خود ایجاد میکند که روایات در وصف آن به سپر نام بردهاند و امیرالمؤمنین در این رابطه میفرمایند: «الْوَرَعُ جُنَّةٌ مِنَ السَّیِّئَات» ورع همچون سپر است در مقابل گناهان و زشتیها. در حالیکه برای تقوا تعبیر لباس را به کار میبرند و میفرمایند: «لِباسُ التَّقْوَی» یعنی تقوا لباس است.
اصل قضیه از این قرار است که ابتدا باید با تمرکز و توجه قلب بر روی وظیفه و اوامر و نواهی الهی، روحیهی نگهداریِ خود از لغزشها در ما ایجاد شود. اگر توجه انسان بر روی حرام الهی شدید شد و مواظب بود گرفتار گناه نشود آرامآرام ملکهی «ورع» در او ظهور میکند. ورع دریچهای است بسیار متعالی و آنچنان انسان را از حجابهای بین خود و پروردگارش آزاد میکند که تا ملاقات خداوند و نظر به اسماء حسنای او جلو میبرد.
تا تمرکز قلبی و روحیهی نگهبانی از خود نسبت به محارم الهی در انسان پیدا نشود، «ورع» شروع نمیشود در همین رابطه در حدیث قدسی داریم: «ابْنَ آدَمَ اجْتَنِبْ مَا حَرَّمْتُ عَلَیْکَ تَکُنْ مِنْ أَوْرَعِ النَّاس» ای فرزند آدم! از آنچه بر تو حرام شده اجتناب کن تا با ورع ترین مردم باشى. یک وقت ممکن است ما قالب و صورت ظاهری گناهان را بشناسیم و انجام ندهیم، مثل آن که دزدی نمیکنیم، ولی یک وقت دل ما بر دوری از گناه تمرکز دارد و از خود طوری نگهبانی میکند که به گناه نزدیک نشود، در این حالت است که «وَرع» ظهور میکند. با توجه به مجموعهی روایات میتوان این طور نتیجه گرفت که «ورع» آن توانایی و قدرتی است که به توفیق حق، اجتناب از گناه و دوری از محرمات را در نفس انسان پدید میآورد تا انسان بتواند در ساحت آن ورع، مراتب ترقی و کمال را با سرعت طی کند و به کسب فضائل بیشتری نائل آید و به مقام قرب الهی برسد. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/2270
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه106
💎#برکات_تجلی_اسم_عظيم
✅عرض بنده در رابطه با اسماء الهي اين است که ابتدا بايد مشخص شود کجا بايد به دنبال حقيقت بگرديم، اگر راه مشخص شد همهي شما تلاش لازم را خواهيد کرد. اول بايد بدانيم خودمان را در بيراههها خسته ميکنيم، کافي است در ساحت حضور قرار گيريم در آن صورت مييابيد که با حق مرتبط هستيد و عملاً حق به سراغ شما ميآيد. اگر خداوند به نور عظمت تجلي فرمود يکمرتبه به طرز خاصي احساس تواضع ميکنيد. احساس تواضعي که در مقابل حق داريد مژدهاي است که حق به اسم عظمت بر جان شما تجلي کرده است.
✅همينکه خداوند بر قلب شما عظمت خود را انداخت، با عظمت وَهمي و دروغينی که قوهي واهمه برايتان ساخته، درگير ميشويد. مطابق نور خدا عمل کردن موجب ميشود که آن عظمتِ وَهمي برود و انسان حق را از باطل تشخيص دهد. اين مقام، مقام کسانی است که پس از ايمان به حق با عملي که مطابق آن انجام ميدهند به مقام «عَمِلُوا الصالحات» ميرسند که خداوند در وصف آنها ميفرمايد: «فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى» آنها را درجات عالي هست.
✅براي قلب شما هم همينطور است که وقتي نور اتمِّ خدا تجلي کند ميفهميد زشتيهايي داريد، زيرا انوار الهي حقيقت هرچيزي را روشن ميکند.
🔺در راستاي آنکه ائمه علیهم السلام مظاهر کامل اسم نور الهي هستند، اميرالمؤمنين علیه السلام در معرفي خود ميفرمايند: «مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ مَعْرِفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلََّ وَ مَعْرِفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّة». شناخت من به نورانيت، شناخت خداي عزّ و جلّ است و شناخت خداي عزّ و جلّ شناخت من به نورانيّت است.
🔺وقتي متوجه شديم «هُوَ نورٌ» او فقط نور است نظر به حقيقتي معنوي انداختهايم که در حرکات و سکنات اهلالبيت علیهم السلام ميتوانيم آن را ببينيم، ديگر نميگوييم آن نور چيست. مثل آن است که بگوييم جنس تري چيست؟ از طرز سؤال معلوم ميشود که متوجه نيستيم در ديدن تري با ذاتي روبهروئيم که تماماً تري است و جنسِ ديگري ندارد.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌼بیانات حضرت #امام_خامنه_ای
🌼دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
🌐http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39872
🌹باید رویکرد «مصرفکنندگی علم» را به رویکرد «تولید علم» تبدیل کنیم. ننگمان نمیآید شاگردی کنیم؛ اما تقلید حرف دیگری است.
🌹چرا تا گفته میشود به علوم انسانی اسلامی فکر کنیم، بعضی میگویند آقا این علم است؟/ از علم دیگران استفاده میکنیم اما دائمی نمیتواند باشد چون گاهی علم درست و به روز منتقل نمیشود.
🌹شمر زمان، نخستوزیر کودککُش میرود اروپا مظلومنمایی میکند که ایران میخواهد ما را نابود کند. آن مخاطب اروپایی هم نمیگوید شما الان در غزه و قدس این جنایتها را میکنید.
🌹جمال عبدالناصر شعار میداد که یهودیها را در دریا میریزیم؛ اما ما میگوییم برای تعیین تکلیف فلسطین از مردم فلسطین نظرسنجی شود، هرچه آنها گفتند. این نظر بدی است؟ اروپاییها این را حاضر نیستند بفهمند؟
🌐www.lobolmizan.ir
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
🌸
🌸🌸
🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه112
💎#نظربه_عالم_به_نور_الهی
✅انسان از طريق عبادات الهي ابتدا با نور حق روبهرو ميشود و إنشاءالله به حضور نور پروردگار ميرود، هرچند ممکن است بعضي در چنين حالتي قرار گيرند و آن را نشناسند. يک مرتبه در مکه يا در حرم رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمهي هدي علیهم السلام متذکر ميشود که خوب است چنين کاري را انجام دهم و يا بروم حقِّ آن آقا را بدهم. از خودتان نميپرسيد اين شعور و بصيرت کجا بود که حالا در شما پيدا شد؟ در آن حالت نور حضرت پروردگار تجلي کرد و شما را منور به چنين تصميمي نمود و در همين رابطه فرمودهاند وقتي زائرِ بيتالله و يا زائر امامان معصوم علیهم السلام از زيارت برگشت، ملائکة الله با او برميگردند، ملائکة الله همان انوار الهياند که بر قلب او تجلي کرده و او با بصيرتي بيشتر به منزل و مأواي خود رجوع ميکند و از آن به بعد در سعهي صدر ديگري بهسر ميبرد.
✅آري خيلي پهلوان ميخواهد که بتواند به جايي برسد که در هر صحنهاي عاليترين جلوهي حضرت رب العالمين را ببيند. ولي وقتي انسان موضوع را شناخت آرامآرام پيش ميرود. مثل اينکه وقتی خطري برايمان پيش ميآيد و ميبينيم چه اندازه خداوند حفظمان کرد و ميگوئيم خدا رحم کرد. در حاليکه وقتي آن خطر پيش نيامده بود که خداوند بيشتر رحم کرده بود. چون ما در حالت طبيعي متوجه حضور خداوند در صحنه نيستيم تازه وقتي لطفش را کمي عقب کشيد متوجه ميشويم چه خطرهايي ما را تهديد ميکرده و خدا حفظ ميکرده است. به جهت آن است که آن نيّر را نميبينيم. وقتي يک اشتباهي ميکنيم و او کمي عقب ميرود نورش را حسّ ميکنيم و متوجه ميشويم چقدر او در جايجاي زندگي ما به نور حفيظِ خود حاضر بوده است. و بر اين اساس اظهار ميداريد: «اللّهم إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورکَ کُلِّه» و از حضرت حق هرگونه نوري را طلب ميکنيد به اين اعتبار که هر نوري از حضرت مطلق، أنور است.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚روحیه و امید در شب قدر
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال2235:
بسمه تعالی . . . سلام علیکم استاد عزیز. . . بنده همان کسی هستم که بواسطه آثار شما از اوج هلاکت نجات پیدا کرد الحمد لله. . . 3 سال پیش که تغییر کردم ماه رمضانی نصیبم شد که اصلا نه توانایی حرف زدن داشتم نه زیاد خوردن،اینقدر آرام بودم،از هر اذان وقت افطار لذت میبردم،اما بخدا هیچی نمیدونستم که الان میدونم این دله یه چیزیش بود که تفسیرشو نمیدونستم،اون موقع هیچی نمیدونستم اما الان میدونم ولی دیگه حالتی ندارم،الان فقط تفسیر اون حالتای قدیممو میدونم،اون موقع حالت داشتم اما این ماه رمضان اولش با امیدواری شروع شد،3 روز اول تقریبا خوب بود. . . 1- قصد کردم جامعه بخونم هر روز،قبلا هفته ای 2 دفعه جامعه میخوندم بخدا لذت میبردم اما در این ماه نمیدونم چرا گرفتن،دیگه کار به جایی رسید که با خدا درگیر شدم. . . استاد بخدا سخته اون جامعه رو بچشید بعدش بیاید این جامعه رو بهتون بدن با مشت میزیدم تو سرم که خدا من که همون گناهکارم،ماهم که ماه توئه پس کجا رفت جامعه ها. . . گفتم شاید عادت کردم به هر روز خوندن گفتم یک روز در میون بخونم،اما هی دلم پیش جامعه بود باز که میام بخونم میبینم دلم میره. . .بخدا قبلا گناهام بیشتر بود،این ماه هر چند ناقص گفتیم سعی کنیم کنترل کنیم جامعه بدن دیدم گرفتن،زدیم تو سرمون.داغون شدیم،دیگه صبر نداریم،عزیزمون بمیره برامون آسونتره. . . حتی فکر گرفتنش داره دیوانم میکنه. . . چکار کردم که شیطانو باز کردن؟ . . .استاد بخدا چه چه میزدیم وقتی جامعه میخوندیم 2- استاد غذایی که میخورم بخدا اینقدر کمه که خودمم تعجب میکنن،از یه بچه هم کمتره اما بازم معده لعنتی اذیت میکنه،تا افطار میکنم معده کمی بازیمون میده این زبون باز میشه. . . استادم 2 شب مونده به قدر. . . به شدت ترس تمام وجودم رو برداشته،من که توی این 3 ماه گفتم بندگی کنم اینقدر ضعیف عمل کردم الانم هیچی ندارم،گناها رو برداشتم برای شب قدر. . . نمیدونم استاد. . . ای که دلم لک زده یه دفعه دیگه اون نمازی که پشت عالم اصفهانی خوندم دوباره بدن،ای استاد همه لحظاتشو همین الان یادمه،ولی نماز صبحمم که امروز خوندم یادم نیست. . . استاد یه چی بگید ببینیم این دلمون رو باید بزنیم به کدوم دیوارم تا ازش خلاص بشیم. . .(استاد تاکید میکنم ترس از شب قدر و شرمندگی خرابم کرده دیگه روم نمیشه بگم به آقا که همون برکاتی که به اولیاء مرحمت میکنید به ماه هم بدید) موفق باشید.
✅جواب:
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: مگر نگفت «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها» هم میدهند تا راه را بنمایانند و هم میگیرند تا راهمان بیاندازند و مگر عبدالله مبارک مروزی نگفت: «السکون حرام علی قلوب الاولیاء»؟ حرام است بر قلب دوستانش که همواره به یک منوال باشد. دوستانش در دنیا مضطرباند در حال طلب و در آخرت مضطرباند در حال طرب. در دنیا به غیر حق سکونت بر ایشان روا نیست و در عقبی به حضور حق، قرار بر ایشان روا نمیباشد. ریشهیسکونت یا رسیدن به محبوب است و یا غفلت از آن ، در حالی که رسیدن به محبوب دل در دنیا روا نیست و غفلت از او هم شأن دوستان خدا نیست. در تعجّبم که چرا طوری سخن میگویید که گویا میخواهی قضیه شکل دیگری داشتهباشد. خدا میداند چهکار کند، شما به او عرضه بدار «سیّدی لو انْتَهَرتَنی عنْ بابِک ما بَرحْتُ» اگر از درگاهت بیرونم کنی بیرون نمیروم. با همین روحیه و امید در شب قدر به خداوند رجوع کنید و از خدا غیر از این انتظار نداشتهباشید، او شیفتگی و شیدایی بندهاش را دوست دارد. ابو حمزه خراسانی میگوید «عارف زندگی خویش همواره دفع کند ـروز به روزـ و زندگانی همی ستاند ـروز به روزـ».
🌐http://lobolmizan.ir/quest/2235
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
📚عبادت زنان
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال2187:
سلام علیکم استاد گرامی، از خدا می خواهم که بر درجه و مقام شما بیفزاید که در سرگشتگی این دوران مایه پشت گرمی و قوت قلب ما هستید.
آیا زنان که به علت عذر شرعی ماهانه، عبادتشان ناقص است، بهره شان هم از نتیجه عبادات ناقص است؟ خصوصا در ماه مبارک رمضان آیا نتایجی که شما در کتاب «رمضان، دریچه رؤیت» برای عبادت سی روزه در این ماه ذکر کرده اید نصیب زنانی که عبادتشان سی روز نیست می شود؟ آیا خداوند به زنان توانایی دیگری داده است که با وجود نقص در عبادت به نتایجی برابر مردان برسند؟
✅جواب:
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: ملاک عبادت، بندگی خداست. پس وقتی زنان به حکم خدا در بعضی از اوقات ماه رمضان نباید روزه بگیرند همان قدر در مقام عبادت خدا هستند که در موقعی که روزه دارند.و ماه رمضان خود را سراسر با بندگی خدا به انتها رسانده اند موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/2187
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔰موضوع #روزه وماه #رمضان
💎استاد اصغرطاهرزاده
❓سوال319:
"هوالودود"
سلام علیکم
1-چگونه میتوان تمام سال را ماه رمضان کرد؟2-چگونه میتوان در طول سال همانند ماه رمضان پاک زندگی کرد؟3-چگونه میتوان از سرمایه به وجود آمده در ماه رمضان محاحفظت کرد؟
✅جواب:
آری! نور که جلو آمد انسان قدمهایش را درست برمیدارد. دستورات اخلاقی ؛ نور به جان انسان میافشاند. کمحرفی، نداشتن کینه، دوری از آرزوهای بلند دنیایی، تواضع و امثال آن زمینهی حفظ نور ماه رمضان و تجلی عشق الهی است. پیشنهاد میکنم کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» از حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» را نصبالعین خود قرار دهید و در امور اخلاقی با آن زندگی کنید.
موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/319
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه117
💎#نظربه_اسم_رحمت
✅مومن در ذيل تجلي نور رحمت يک غصه دارد و آن اينکه حضرتِ رحمت رُخ برگرداند لذا در تمام دعاهاي دههي آخر ماه رمضان يک تقاضا را تکرار ميکنيد که: «أن تَهَبَ لي يقيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبي» خدايا! به من يقيني را ببخش که آن يقين همواره همراه قلبم باشد.
🔺رحمت واسعهي حضرت ربالعالمين گاهي به صورت بلا ميآيد تا انسان را از مشکلي خارج کند. امر به معروف ميکنيد از اداره بيرونتان ميکنند، در نتيجه از حرام نجات پيدا ميکنيد، چون رحمت واسعهي حضرت ربالعالمين در همه جا هست و در اينجا به اين صورت ظهور کرد.
🔺هر وقت خواستيد رحمت واسعهي حضرت رب العالمين را ببينيد در آنجاهايي که ضربه خوردهايد بهتر ميتوانيد بيابيد، به شرطي که جهت اصلي انسان اُنس با خدا باشد، سختی هاي پيشآمده در راه خدا، صورت رحمت خاص به خود ميگيرد. هميشه خداوند با اسم رحمت شروع ميکند چون در حديث قدسي فرمود: «سَبَقَت رَحمتي غَضَبي» رحمت من از غضبم جلوتر است. با همين حساب آنجا که ظاهراً سختي و غضب در ميان است رحمت واسعهاش در ميان است.
🔺چون شروع کارها از خدا است و او با رحمت خود شروع ميکند بعد از ده سال ميبينيد چه لطفي در آن محروميت بود و چقدر آن رحمت وسيع بود، در انتها سالک متوجه ميشود هر رحمتي که از حضرت حقّ مطلق صادر شود چنين است و لذا عرض ميکند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّهَا»
✅در فرازي که اظهار ميداريد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كَلِمَاتِكَ» و با نظر به کلمات الهي از حضرت حق ميخواهيد که با آن نور بر شما نظر کند، متوجهايد حضرت حق همانطور که اسمائي دارد که آن اسماء حُسنا هستند، کلماتي دارد که آن کلمات، تامّاتاند.
🔺به گفتهي علامه طباطبائي«رحمةاللهعليه» به يک اعتبار تمام عالم کلمات اللهاند. چون «کلمه» عبارت است از آنچه حکايت از باطن کند. همين طور که کلمات بنده حکايتي است از آنچه در ضمير من ميگذرد. کلمات من و شما، جملهاي می شود که جمع آن جملات کتابي را تشکيل ميدهد، سلسلهي وجود نيز کتابهاي متعددي در طول هم هستند. هر عالم از عوالم وجود کتاب مستقلي است با ابواب و آيات و کلمات.
🔺در اين فراز ميخواهيم با خدا از طريق کلماتش روبهرو شويم و هر مخلوقي را کتاب مبين الهي بنگريم که حامل کلمات و حروف معنوي است و در اين صورت است که متوجه ميشويم ذاتي در صحنه است که عين کلمات است و با آن کلمات با ما تکلم ميکند و در نتيجه ما با او به نور اسم کليم مأنوس ميشويم.
🔺از آنجايي که تمام بودن هرچيز به حسب خود آن چيز است و متناسب با آن، مثلاً تمام بودن علم به خالصبودن آن از هر جهلي است، تمامبودن کلام و کلمه نيز به آن است که دلالتش واضح بوده و هيچگونه اجمال و ابهامي در آن نباشد. به حسب درجهي سالک بعضي از کلمات الهي تمام و بعضي اتمّ و تمامتر است و هرچه جنبهي مرآتي کلام در نماياندن حقيقتِ غيب بيشتر باشد آن کلمات تمامتر خواهند بود. رسيدن به مرتبهاي که انسان بتواند کلمات الهي را با جامعيت بيشتر بنگرد به تعالي روح او بستگي دارد.
از خداوند تقاضا ميکني خداوندا! با آن جنبهي تمامتر و اتمِّ کلماتِ خود با ما برخورد بفرما. عملاً از اين طريق تقاضا ميکني تا خداوند را در جلوههاي عوالم برترِ وجود مثل عقول مجرده بنگري که از هرگونه ماده منزه است. تا آنجايي که ميفهمي انوار غيبي و ملائکهي الهي هرکدام مظهر و آينهي يک صفت و يک اسماند و هيچکدام مصداق کامل تمامترين کلمه نيستند مگر انسان کامل که حامل «عَلَّمَ آدَمَ الأسماءَ کُلَّها» است و آينهي تمامنماي صفات و اسماء الهي يعني همان کتاب مبين الهي ميباشد
🔺همانطور که کلام، «هوايي» است که از حنجرهي انسان خارج ميشود و با برخورد با مخارجِ ناي و گلو به صورت حروف و کلمات در ميآيد، ارادهي الهي چون نسيمي بر اعيان ثابته و امکان ذاتي مخلوقات برخورد ميکند و آنها را به ظهور و وجود منوّر ميکند تا محل نمايش کلام الهي باشند و ما را متوجه حضرت حق کنند و از حجابهاي شيطاني برهانند تا مشغول ظاهر عالم نشويم.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan
📚خلاصه کتاب #اسماء_حسنا دریچه های نظربه حق
🔰استاداصغرطاهرزاده
صفحه125
💎ادامه ی #نظربه_اسم_رحمت
✅پس از فرازي که گذشت به نور کمال الهي نظر ميکنيد که هر چيزي را به درجهاي که بايد برسد، ميرساند و از خدا ميخواهيد با همان اسم با شما برخورد کند، به همان صورتي که در فرازهاي قبلي گذشت و پس از آن از خداوند ميخواهيد به نور اسماء، آن هم به اکبر آن اسماء بر شما نظر کند تا عاليترين صفات الهي شما را به ميهماني خود ببرد و در سايهي آن اسم با خدا زندگي کنيد و سطر به سطر دفتر سلسلهي وجود را بخواني و با اسم اعظم که انسان کامل است آشنا شوي و ببيني هر مخلوقي که با اسمي ظهور کرده، آن اسم به صورت اعظم نزد انسان کامل است و عالَم همه در مقام جامعيت انسان کامل به نور انسان کامل موجودهستند(همانطور که شما با ديدن يک گُل آن گُل را به صورت مجرد و علمي در نزد خود داريد و آن گل در شما به شما هست و نه به خودش.)
و اگر خداوند خواست به اسم کبير و اکبرِ خود بر شما نظر کند همان نظري را بر ما ارزاني ميکند که نظر مبارک حضرت صاحبالأمر عجل الله تعالی فرجه بر افراد است.
👈انسان کامل همان اسم اعظم است .
✅در فراز «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا وَ كُلُّ عِزَّتِكَ عَزِيزَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ كُلِّهَا» نظر به نور اسم عزيز داري و آن نحوه از حضور حق در عالم که غالب و قاهر بر هر چيزي است و سلسلهي وجود سراسر مسخّر امر اوست و از اين منظر بر او مينگريد و متوجه ميشويد همهي مبادي تأثير، مظاهر قدرت و عزت اوست و با تجلي آن نور بر جان سالک از يک طرف سالک براي خود قدرت و عزتي نميبيند و از طرف ديگر همهي عزت را در خدا مييابد آن هم به صورتي «اَعَزّ».
✅در فرازي که اظهار ميداريد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعِلْمِكَ كُلِّهِ» نظر به علم نافذ الهي داريد که هيچ حجابي در مقابل آن نيست و از خدا ميخواهيد بهرهاي از آن علم بر جان شما بيفشاند تا متوجه حضور حق در همهي عالم شويد. علم نافذ خدا اقتضا ميکند که او با همهچيز به فيض منبسطِ خود همراه باشد به همان معني که در قرآن ميفرمايد: «وَ هُوَ الَّذي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِله» و از آنجايي که مخلوقات همه تجليات نور وجود خداونداند، علم خداوند به خودش، علم اوست به همهي اشياء به همان نحوي که به خود علم دارد. اين نوع علم را در اين فراز از خدا طلب ميکنيد و شرط آن نفي هرگونه نظر به خود و انانيت خود است تا خداوند ما را با بقاي خود باقي دارد و علم شهودي الهي براي ما حاصل شود.
✅همهي عالم در امکان ذاتي خود عين اتصال به وجوب ذاتي حقاند و چون هرگز ممکنالوجود از امکان ذاتي خود خارج نميشود، هرگز اتصال به حضرت واجبالوجود منقطع نميگردد و لذا دائماً متصل به فيض حق است. در احاطهي سلطنت مطلقهي او تقاضاي تجلي چنين حقيقتي را بر قلب خود داريد تا بتوانيد اظهار کنيد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِسُلْطَانِكَ كُلِّهِ» و همواره در هرجا سلطنت مطلقهي او را بيابيد.
✅قرآن در وصف خداوند ميفرمايد: «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأْنٍ» حضرت حق در هر آني در شأني است و متجلي به اسمي است. سالک به حکم ظرفيت انساني خود طالب تجلي همهي شئونات الهي است و ميخواهد تا حق تعالي با يکيک اسماءاش بر او تجلي کند و به مقام هر يک از آن اسماء محقق شود و قلبش قابليت اسم جامع را پيدا کند تا همهي جبروت و سلطان الهي را درک نمايد. در آن صورت شأن و جبروت الهي هرکدام جدا جدا در حال انسان بسط و تفصيل مييابد و اين همان «صحو» بعد از «محو» و يا «بقاء» بعد از «فنا» است.
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
📱iGap.net/lobolmizan
📱sapp.ir/lobolmizan
📱eitaa.com/lobolmizan