🕊▪️درمحضر امامهادی علیهالسلام▪️🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه.
نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت میکشاند.
📚بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۳۱۸
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه.
هر که از خود راضی باشد، خشمگیران بر او زیاد خواهند بود.
📚بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۸
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
إظهارُ الشَّيءِ قَبلَ أن يُستَحكَمُ مَفسَدَةٌ لَهُ.
آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است.
📚تحف العقول ، ص۴۵۷
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
مَنْ هانَتْ علیه نَفْسَهُ فلاتَأمَنْ شَرَّهُ.
کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش.
📚بحار الانوار، ج ۷۲، ص ۳۰۰
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ.
فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
📚کافی، ج ۲، ص ۱۲۴
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ.
دنیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دستهای زیان بینند.
📚بحارالانوار ، ج ۷۵، ص ۳۶۶
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
اَلْغَضَبُ علی مَنْ تَمْلِکُ لَوْمٌ.
خشم به زیردستان از پستی است.
📚بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۰
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
إنَّ اَللهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
📚«تحف العقول ج۱ ص۴۸۳»
┄•●❥🕊
📣 امام هادی علیه السلام:
اَلْهَزْلُ فُکاهَةُ السُّفَهاءِ وَصَناعَةُ الْجُهّالِ.
مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است.
📚بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۹
┄•●❥🕊
📣امام هادی علیه السلام:
راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ.
کسی که بر اسب سرکش هوای نفس سوار است، در حقیقت اسیر نفس اماره خویش است و انسان نادان اسیر زبان خویش است.
📚بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۳۶
┄•●❥🕊
📣امام هادی علیه السلام:
مَنِ اِتَّقَى اَللهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اَللهَ يُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ سَخَطَ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَقَمَنٌ أَنْ يَحُلَّ بِهِ سَخَطُ اَلْمَخْلُوقِينَ .
كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند. و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.
📚بحارالانوار ٦٨ / ١٨٢
┄•●❥🕊
📣امام هادی عليه السلام :
إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلاَيَتِنَا لَعِصْمَةً لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ اَلْبِحَارِ اَلْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ اَلْبِيدِ اَلْغَائِرَةِ بَيْنَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلذِّئَابِ وَ أَعَادِي اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلاَيَتِهِمْ لَنَا فَثِقْ بِاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَخْلِصْ فِي اَلْوَلاَءِ لِأَئِمَّتِكَ اَلطَّاهِرِينَ.
همانا ولايت ما اهل بيت براى شيعيان و دوستانمان پناهگاه امنى مى باشد كه چنانچه در همه امور به آن تمسّك جويند، بر تمام مشكلات فايق آيند.
⚫️🔘🔘🔘🔘🔘⚫️
⚛ لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خوئی رحمه الله
⚛@lojneesol
تذکر 1401.11.12 .mp3
6.06M
📣 آیت الله شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (حفظه الله)
🔘 تذکراتی راجع به سیره سلف حوزه..
🔘 لزوم پایبندی به سیره علماء...
🗓 چهارشنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱شمسی.
⚫️🔘🔘🔘🔘⚫️
💠 لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خوئی
@lojneesol
🌹 شيطان و اهل حق
✅ الشيطان الرجيم انما يكون بصدد إغواء الشيعة
✔️ قال الإمام الصادق عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِعَبْدِ اَلله بْنِ جُنْدَب :
يَا عَبْدَ اَلله لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ اَلْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلاَّ أَوْلِيَاءَنَا... .
📚 بحارالانوار ٧٥ / ٢٧٩ /١
✔️عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ ( لأبي جعفر الباقر ) عليه السلام قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرٰاطَكَ اَلْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمٰانِهِمْ وَ عَنْ شَمٰائِلِهِمْ وَ لاٰ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شٰاكِرِينَ »
قَالَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ فَأَمَّا اَلْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ .
📚 الكافي الشريف ٨ / ١٤٥ / ١١٨
☆ صمد لك : أى قصدك
✔️ عن الإمام أبي عبدالله الصادق عليه السلام في حديث طويل عن أبيه أبي جعفر الباقر عليه السلام، أنه قال:
... وَ اَلشَّيْطَانَ مُوَكَّلٌ بِشِيعَتِنَا لِأَنَّ سَائِرَ اَلنَّاسِ قَدْ كَفَوْهُ أَنْفُسَهُمْ... .
📚 المدرك ٣ / ١٦١ / ١
@lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد فقيد حاج شيخ باقر علم الهدى طاب ثراه
📚 بحارالانوار ٤٨ / ٨٥
📚 مدينة المعاجز ٦ / ٣٤٣
@lojneesol
بسم الله الرحمن الرحیم
⚛ در محضر فقهاء :
🔰توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان :
⬅️ آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد.
با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی.
علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله.
دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد:
1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند.
✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی) رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه.
پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است.
2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست.
همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت.
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️
⚛لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله
@lojneesol
اخلاق استاد زرین ۱.mp3
9.1M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی
جلسه اول1⃣
@lojneesol
کشف المراد استاد زرین ۲.mp3
9.72M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی
جلسه دوم 2⃣
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین جلسه۳.mp3
8.62M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی
جلسه سوم 3⃣
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۴.mp3
7.29M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی
جلسه چهارم 4⃣
@lojneesol
💠 بيان مختار استاد احمدی شاهرودی (دام ظله) در موارد تزاحم در صورتی که أحد المتزاحمین بالخصوص محتمل الأهمية باشد
⬅️ برای تبیین دیدگاه ایشان در این زمینه ابتدائا مثالی ذکر می کنیم تا فرض بحث روشن شود و آن اینکه اگر چنانچه، آخر وقت در حالی که مکلف نماز صبح را مثلا نیاورده زلزله یا کسوف رخ داده و نماز آيات نیز واجب شود در این صورت نماز صبح با نماز آيات تزاحم داشته و ما احتمال می دهیم که نماز صبح یا أقوى ملاکا هست از نماز آيات یا اینکه در ملاک مساوی با آن است ولکن احتمال عکس نمی دهیم یعنی قطعا ملاک نماز آيات اقوی از ملاک نماز صبح نمی باشد بلکه محتمل است نماز آیات ملاکا اضعف از نماز صبح باشد؛ در این فرض، جماعتی از اعلام همچون مرحوم آقای خوئی و آقای تبریزی قائل به لزوم تقدیم محتمل الأهمية هستند مطلقا اما استاد احمدی شاهرودی قائل به تفصیل بوده و می فرمایند: این مسئله دو صورت دارد چرا که گاهی ما دليل لفظی همچون اطلاق و یا عموم مبنی بر وجوب محتمل الأهمية که در این مثال نماز صبح باشد داريم و اخری دليل لفظی نداریم؛ اگر چنانچه اطلاق و یا عمومی مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داشتيم در این فرض به اطلاق آن تمسک کرده و حکم به وجوب نماز صبح می کنیم؛ توضیح مطلب اینکه اگر چنانچه ما نماز صبح را بیاوریم یقین داریم به تخصیص دليل وجوب نماز آيات چرا که در باب تزاحم هر واجبی مقید است به غیر صورت اشتغال به اهم و یا مساوی و نماز صبح یا اهم است و یا مساوی و در هر دو صورت وجوب نماز آيات در ظرف اشتغال به نماز صبح ساقط می شود چرا که ما در ظرف اشتغال به نماز صبح، یقین به تخصیص دليل وجوب نماز آيات داریم و لکن از آن طرف یقین نداریم که وجوب نماز صبح در ظرف اشتغال به نماز آيات ساقط می شود چرا که ما دليل لفظی مبنی بر وجوب نماز صبح داریم و شک می کنیم که آیا این دليل تخصیص زده شده یا نه؟ اگر این دو ملاکا مساوی باشند تخصیص ثابت است اما اگر نماز صبح محتمل الأهمية باشد تخصیص ثابت نبوده و در ظرف إتيان به نماز آیات، وجوب نماز صبح ساقط نمی شود و با شک در تخصیص أصالة العموم یا اطلاق در ناحیه دليل وجوب نماز صبح جاری کرده و در نتیجه آن را مقدم می کنیم ولی اگر چنانچه دلیل لفظی مبنی بر وجوب نماز صبح نداشتیم در این فرض می توان نماز آيات را آورد و با شک در وجوب نماز صبح در ظرف اشتغال به نماز آيات برائت از وجوب جاری کرد.
إن قلت: در این فرض رفع ما لایعلمون از وجوب تعیینی نماز صبح جاری نمی شود زیرا ما أصل حاکم داریم و آن أصل نیز استصحاب بقاء وجوب تعیینی نماز صبح است چرا که پیش از اینکه نماز آيات واجب باشد نماز صبح واجب تعیینی بوده و الآن شک در وجوب تعیینی آن کرده و در نتیجه آن را استصحاب می کنیم.
قلنا: این اشکال صحیح نیست چرا که این مورد داخل در تزاحم واجبین مضیقین بوده و در این فرض مسئله دو صورت دارد:
صورت اول: اینکه مکلف خواب بوده و اصلا نماز صبح بر او وجوب تعیینی پیدا نکرده و در آخر وقت بیدار شده و نماز صبح بر او وجوب تعیینی پیدا کرده منتها در همان حال زلزله رخ داده که در این فرض همانطور که روشن است وجوب تعیینی حالت سابقه نداشته و استصحاب جاری نمی شود
صورت دوم: اینکه وجوب تعیینی حالت سابقه داشته باشد مثل اینکه شخص پیش از رخ دادن زلزله بیدار بوده و نماز صبح بر او تعیینا واجب شده باشد در این فرض می توان استصحاب را تصویر کرد منتها طبق مبنای مرحوم آقای خوئی استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه جاری نیست و لذا در اینجا نیز استصحاب جاری نمی شود و طبق مبنای ما نیز استصحاب حجت نمی باشد در نتیجه: در این فرض نیز نمی توان استصحاب را جاری کرد در نتیجه اشکال در هر دو صورت وارد نیست و حق همان تفصیلی است که بیان کردیم و اطلاق فرمایش مرحوم آقای خوئی ناتمام است.
⬅️ درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۱
🆔@ahmadishahroudichannel
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۵.mp3
7.23M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی.
جلسه پنجم 5⃣
@lojneesol
1_3273501715.apk
7.52M
🆕 💻 نرم افزار : ( المجموعة الکاملة )
📚 کاری از : لجنة التحقیق لموسوعة السید محمد باقر الصدر
(احمد ابو زید العاملی)
⬅️ شامل ۲۳ اثر گران بها از شهید صدر رحمه الله.
💎 امکان مطالعه کتب در نرم افزار
💎 امکان دانلود فایل pdf تمام کتب
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۶.mp3
8.1M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی.
جلسه ششم 6⃣
@lojneesol
☑️ سخنرانی حضرت آیت الله سیدان حفظه الله تعالی ؛
و تواضع حضرات آیات شیخ مهدی مروارید و شیخ محمد مروارید حفظهما الله تعالی.
💎 درس اخلاق عملی.....
•┈••✾••┈•
کانال لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خوئی رحمه الله تعالی
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۷.mp3
8.21M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه الله تعالی.
جلسه هفتم 7⃣
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۸.mp3
7.76M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه اللّه تعالی.
جلسه هشتم 8⃣
@lojneesol
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_مصطفی_اسکندری
📣 🆕 سلسه جلسات(مدرسه تاریخ)
▪️با موضوع : تاریخِ تاریخ نگاری تشیّع
▪️استاد شیخ مصطفیٰ اسکندری حفظه اللّه تعالیٰ.
جلسه اول 1⃣
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۹.mp3
10.32M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه اللّه تعالی.
جلسه نهم 9⃣
@lojneesol
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_مصطفی_اسکندری
📣 سلسه جلسات ( مدرسه تاریخ )
● با موضوع : تاریخِ تاریخ نگاری تشیع
■ استاد شیخ مصطفیٰ اسکندری حفظه اللّه تعالیٰ.
جلسه دوّم 2⃣
(جلسات بعدی این دوره ، پس از برگزاری ، بارگزاری خواهد شد إن شاء اللّه)
@lojneesol
💠 پاسخ #استاد_احمدی_شاهرودی از اشکال مرحوم آقای خوئی به اراده تشریعیه
⬅️ مرحوم آقای خوئی فرمایش آخوند مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد بما أنه مولی من الموالي تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد چرا که فعل عبد تحت اختیار مولا نبوده و خارج از اختیار اوست در نتیجه تعلق اراده به فعل او مستلزم تعلق اراده به غیر مقدور بوده و این امر نیز محال است.
#استاد_احمدی_شاهرودی در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خوئی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما #جواب_نقضی این است که مرحوم آقای خوئی فرموده اند که احکام امور اعتباریه محضه بوده و مجرد فرض می باشند در نتیجه تضاد و تماثل و تناقض در این امور راه نداشته و لذا: تضاد و تناقض بين احکام یا به لحاظ مبدا است و یا به لحاظ منتهی و مراد از مبدا، ملاکاتی است که در متعلق تکالیف و احکام نفسیه از مصالح و مفاسد وجود دارد و مراد از منتهی نیز غرض مولی از جعل تکالیف و احکام است که تعلق گرفته به بعث مکلف و تحریک او نحو العمل بالتکلیف في ظرف وصوله الی المکلف پس غرض، یک امر تکوینی بوده و تنافی احکام به لحاظ آن قابل تصویر است اما سوال ما از آقای خوئی این است که مراد از تعلق غرض به بعث مکلف چیست؟ در فارسی از غرض داشتن به خواستن تعبیر می کنند و ما از آقای خوئی می پرسیم که مراد از این خواستن چه چیزی است؟ اگر بگوئید مراد از خواستن یعنی قصد کردن می گوئیم: مراد از قصد کردن چه چیزی است؟ آیا قصد غير از اراده است؟ اگر غرض داشتن و قصد داشتن همان اراده است که مرحوم آقای خوئی من حيث لایشعر اراده تشریعیه را پذیرفته چرا که تنافی احکام را به لحاظ غرض و منتهی تصویر کرده و غرض داشتن و خواستن نیز چیزی غیر از اراده نیست و اگر هم آقای خوئی غرض را به معنای اراده نمی داند طبعا باید یک معنایی در تحلیل غرض ارائه کند که با اراده متفاوت باشد و حال آنکه ما فارقی بین قصد و اراده و غرض نمی بینیم و أما #جواب_حلی این است که از تعلق اراده تشریعیه به أفعال عباد محذور جبر لازم نمی آید زیرا اراده بر دو قسم است: اراده تکوینیه و اراده تشریعیه و این دو قسم از اراده سنخا و ماهیة متحد بوده غاية الأمر اراده تکوینیه به معنای تعلق اراده شخص به فعل خویشتن است مثل اینکه کسی اراده می کند مطالعه کتاب مکاسب را و اراده تشریعیه به معنای تعلق اراده به فعل غير است و نکته مهم در پاسخ از مرحوم آقای خوئی این است که اراده تکوینیه در خداوند سبحان اراده حتمیه غير مشروطه بوده به این معنا که اگر اراده تکوینیه او به امری تعلق بگیرد سد باب عدم تحقق آن از جمیع جهات کرده و لذا از تعلق این قسم از اراده به فعل عبد محذور جبر لازم می آید اما محل بحث این قسم از اراده نبوده بلکه اراده تشریعیه محل بحث است و مراد از تعلق اراده تشریعیه مولا به صلاة مثلا این است که اراده او تعلق گرفته به سد باب عدم تحقق صلاة از جانب مکلف الا باب اختیار به این معنا که مولا اراده کرده آوردن صلاة را از عبد در تقدیری که او مطيع حکم عقل خویش بوده و به اختیار خود اطاعت کند ولکن اراده مولا تعلق نگرفته به سد جمیع ابواب عدم تحقق صلاة حتی باب اختیار تا محذور جبر لازم بیاید پس با این بیان روشن شد که اراده تشریعیه، اراده مقیده و مشروطه است نه اراده حتمیه ی غیر مشروطه تا از تعلق آن به أفعال عباد محذور جبر لازم بیاد و با توجه به این نقض و حل، مناقشه در فرمایش مرحوم آقای خوئی کاملا روشن شد.
📝 برگرفته از تقریر درس خارج اصول ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۱۰.mp3
7.83M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه اللّه تعالی.
جلسه دهم 0⃣1⃣
@lojneesol
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_مصطفی_اسکندری
📣 سلسله جلسات غلو و تقصیر
▪️استاد شیخ مصطفیٰ اسکندری حفظه اللّه تعالیٰ.
▪️تعداد کل : هشت جلسه
▪️جلسه : اوّل 1⃣
⚛ لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خوئی رحمه الله.
@lojneesol
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_مصطفی_اسکندری
📣 سلسله جلسات غلوّ و تقصیر
▪️استاد شیخ مصطفیٰ اسکندری حفظه اللّه تعالی
▪️تعداد کل : هشت جلسه
▪️جلسه : دوّم 2⃣
⚛ لجنه علمی فقه و اصول آیت اللّه خوئی رحمه اللّه
@lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۱۱.mp3
8.26M
#استاد_زرین
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمومنین علیه السلام.
▪️استاد زرین حفظه اللّه تعالی.
جلسه یازدهم 1⃣1⃣
لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی
@lojneesol
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_مصطفی_اسکندری
📣 سلسله جلسات غلوّ و تقصیر
▪️استاد شیخ مصطفیٰ اسکندری حفظه اللّه تعالی
▪️تعداد کل : هشت جلسه
▪️جلسه : سوّم 3⃣
📚 لجنه علمی فقه و اصول آیت اللّه خوئی رحمه اللّه
@lojneesol