eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
231 عکس
120 ویدیو
100 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ سخنانی از فقیه عصر ، آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله، که اگر صد بار هم بشنویم باز هم لذت بخش است. https://eitaa.com/lojneesol
🙏🏼👌 «نماز هدیّه» به حضرت زین العابدین علیه السلام به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع، از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود: کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی! الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی. راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید. طریقه خواندن این نماز 2 رکعتی: هر دو رکعت این نماز را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع کن. در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ» و بعد از سلام نماز چنین بگو: «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ» پس اگر نماز را به حضرت زین العابدین علیه السلام هدیه می کنی، چنین بگو: « اللَّهُمَ‏ إِنَ‏ هَاتَيْنِ‏ الرَّكْعَتَيْنِ‏ هَدِيَّةٌ مِنِّي‏ إِلَى عَبْدِكَ وَ ابْنِ عَبْدِكَ، وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، سِبْطِ نَبِيِّكَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ‏الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ. اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُمَا مِنِّي، وَ أَبْلِغْهُ إِيَّاهُمَا، وَ أَثِبْنِي عَلَيْهِمَا أَفْضَلَ أَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين!».‏ (جمال الأسبوع، ص16-19) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله @lojneesol
35.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ حب الحسین وسیلة السعداء ⚫️ ✔️ پیشگامی علماء راستین در احیاء شعائر حسینیه ▪️ عزاداری آیت الله حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی دامت برکاته https://eitaa.com/lojneesol
شقشقیه استاد زرین ۲۱.mp3
9.35M
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین علیه السّلام. ▪️استاد زرّین حفظه اللّه تعالی. ▪️جلسه : بیستم 1⃣2⃣ ▪️برگزار شده در مدرسه آیت الله خویی رحمه الله. 📚 لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی https://eitaa.com/joinchat/622329978C0aba360731
شقشقیه استاد زرین ۲۲.mp3
8.71M
📣 تفسیر خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین علیه السّلام. ▪️استاد زرّین حفظه اللّه تعالی. ▪️جلسه : بیستم 2⃣2⃣ (آخرین جلسه سال تحصیلی ۱۴۰۲) ▪️برگزار شده در مدرسه آیت الله خویی رحمه الله. 📚 لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی https://eitaa.com/joinchat/622329978C0aba360731
اصول-استاد-گنجی-مطلق-مقید-آخرین-ویرایش-چاپ-شده.pdf
885.2K
💫اصول : مطلق و مقیّد،مجمل و مبیّن 📝 نویسنده : آیة الله شیخ مهدی گنجی (آخرین ویرایش تصحیح شده) 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیه به واعظان و اهل منبر... 🔻 آیت‌ الله وحید خراسانی 💠 خوشا به حال آن هایی که مجالس‌شان شد محبوب او (إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا) وقت مردم را به روزنامه ها ضایع و باطل نکنید به این سیاست بافی ها خودتون و مردم را سودا نکنید فقط قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام). 📌 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ: «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: «نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ». قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. يَا فُضَيْلُ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ.[قرب الإسناد، ج۱، ص۳۶]» ✍ امام صادق(عليه السّلام)‌ به فضیل فرمود: «آيا با يک ديگر همنشينى و گفتگو داريد؟» عرض كردم: «بلى، جانم به فدای شما»، حضرت فرمود: «اين مجلس ها را دوست مى‌دارم، پس سخنان ما را زنده نگه داريد. ای فضیل رحمت خدا بر کسی باد که سخنان ما را زنده کند. ای فضیل هر كه ما را ياد كند يا نزد او ذكرى از ما بشود و به اندازه پر مگسى اشک از چشمش خارج شود خدا گناهانش را مى‌آمرزد گرچه از كف دريا بيشتر باشد.» https://eitaa.com/lojneesol
piramoon rabiolaval.mp3
3.14M
✅ روزهای اول ماه ربیع الاول، ایام حزن و یا ایام شادی ؟ 📎استاد احمدی شاهرودی https://eitaa.com/lojneesol
📢 اطلاعیه دروس آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله در مشهد: ✅ احتراما به اطلاع فضلای حوزه علمیه مشهد می رساند ، امکان استفاده از دروس آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله در مشهد مقدس مهیا گردیده است، لذا علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر در ارتباط باشند.👇 ۰۹۱۵۹۲۷۸۹۹۳ 📎 اصول از ابتدای برائت 📎 فقه از ابتدای کتاب الصلاه 👌 لازم به ذکر است برای هر یک از دروس ،استاد ناظر قوی در نظر گرفته شده ، ضمن اینکه کلاس رفع اشکال آنلاین با استاد محترم آیت الله احمدی شاهرودی نیز در طول هفته در نظر گرفته شده است. 🔴 ظرفیت محدود https://eitaa.com/lojneesol
بسم الله الرحمن الرحیم شروع دروس حجت الاسلام استاد حاج شیخ مصطفی اسکندری (دام ظله) ● روز چهارشنبه 29 شهریور ● ساعت 7 صبح : خارج اصول (ابتدای اجماع) ● ساعت 8 صبح : خارج فقه (اول کتاب الطهاره ؛ المسائل المنتخبه) ● مدرسه آیت‌الله خویی؛ فاز جدید ؛ طبقه منفی 1 ؛ مدرس شماره 1 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه‌الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ورحمة الله ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اهل بیت علیهم الصلاة والسلام به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: شروع دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد حاج شیخ حسین فرحناکی دام ظله الوارف چهارشنبه مورخ ۴ ربیع الأول ۱۴۴۵ مصادف با ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ می‌باشد. ساعات برگزاری دروس: خارج اصول: ۸ صبح خارج فقه: ۹ صبح مدرسه آیت الله خوئی رضوان الله علیه فاز جدید طبقه (۱-) مدرس ۱۳ https://eitaa.com/lojneesol
💫برنامه دروس خارج فقه و اصول حجت الاسلام زرین حفظه الله تعالی. 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی. https://eitaa.com/lojneesol
❌ گفت: حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها ، آتش زدن در و شهادت حضرت محسن علیه السلام در این ایام اول ربیع الاول نبوده و مربوط به اقلا ۲۰ روز بعد شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله است! ✅ گفتم: باشه بابا فرض میکنیم حرف تو درسته! ولی برای اینکه یک روزهایی ایام حزن و ناراحتی قلمداد بشه نیاز نیست حتما حمله و قتلی انجام گرفته شده باشه... اگر افضل اعیاد عید غدیره به دلیل نصب و معرفی امیرالمومنین علیه السلام به عنوان خلیفه و حاکم اسلامی است، پس این ایام اول ماه ربیع الاول هم ایام حزن و اندوه است به خاطر غصب مقام و منصب الهی امیرالمومنین علی علیه السلام ... اگر بر فرض شهادت حضرت محسن علیه السلام در این روزها نبوده ولی تشکیل سقیفه و کناره گیری از وصی پیامبر علیهما السلام و بیعت شکنی مردم در همین روزها بوده است... آری، این ایام یاد آور بالاترین ظلم هاست... خانه نشینی علی علیه السلام و سر کار آمدن دشمنان خدا... https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 سه روز بعد از شهادت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) استخوان سینه شکست. ✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معنای رفع قلم به بیان حضرت استاد شیخ حسین فرحناکی دام ظله الوارف 🖍 حدیث رفع القلم مضمون مشترکی است که هم در باب عید غدیر و هم در باب ۹ ربیع (غدیر ثانی) نقل شده است. https://eitaa.com/lojneesol
💫 روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام در «خلوت و تنهایی» ... 💥در روایتی على بن عاصم كوفى گوید: خدمت مولايم امام حسن عسکرى علیه‌السلام رسيدم و به او سلام كردم و عرض کردم: (...من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهائى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من ؟) 🔹امام عليه السلام فرمود: ای پسر عاصم ؛ ⬅️ پدرم از جدّم، و او از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرد كه آن حضرت فرمود: 💫مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ 🔻كسى كه از يارى ما اهل بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهائى‌ها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان برساند، 💫فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ 🔻 پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند. ⬅️ و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند: خداوندا! بر روح اين بنده ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست، و اگر توانائى زيادترى داشت و بيشتر مى توانست يارى كند حتماً يارى مى كرد. 💫در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه: اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بنده‌ام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او بهمراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم، و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم. 📚بحارالأنوار، ج۵۰ ص۳۱۷ 📚ریاض الأبرار،ج۲ ص۵۰۵ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی. https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🌹🔴 اهمیت تبری 🎤 مرحوم آیت الله ضیاء آبادی رحمه الله 🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: يَا عَلِيُّ وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ اِصْطَفَانِي عَلَى جَمِيعِ اَلْبَرِيَّةِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللهَ أَلْفَ عَامٍ مَا قُبِلَ ذَلِكَ مِنْهُ إِلاَّ بِوَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، وَ إِنَّ وَلاَيَتَكَ لاَ تُقْبَلُ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ . 📚 بحار الأنوار ۲۷ . ۶۳ https://eitaa.com/lojneesol
📚بحث اعتقادات استاد احمدی شاهرودی دام ظله تاریخ: از روز پنجشنبه ۲۶ ربیع الاول برابر ۲۰/۷/۱۴۰۲ موضوع بحث: فقه الروایات الاعتقادیه-اصول کافی-کتاب التوحید🖇 (زمان ۱۰صبح) مکان: قم خیابان صفائیه کوچه بیگدلی کوچه۶ (اکبری )پلاک۶۱ توجه‼️ فقط هر هفته روزهای پنج شنبه https://eitaa.com/lojneesol
🌹 رکوع جلوسی ( در نماز نشسته ) 🎤 استاد محترم آیت الله شهیدی دامت برکاته ✅ مقدار واجب انحناء در رکوع جلوسی چه مقدار است؟ قول اول ( مشهور و صاحب عروه و آقای خوئی) : ان یحاذی وجهه رکبتیه اینکه وجه مصلی محاذی فوقانی بشود با رکبتینش. چرا؟ این‌ها می‌‌گویند رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، رکوع قیامی حد شرعی دارد(و مکّن راحتیک من رکبتیک)، ‌رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، همین که یک مقدار خم بشویم که عرفا بگویند راکع است کافی است. قول دوم ( محقق همدانی و آقای حکیم): ان ینحنی قدر انحناء الراکع قائما در رکوع جلوسی باید به همان درجه انحناء و خمیدگی که در رکوع قیامی لازم است خم شد، مثلا اگر در رکوع قیامی با انحناء 40 درجه اطراف اصابع به رکبتین میرسد در رکوع جلوسی هم رعایت 40 درجه لازم است. دلیلش هم این است که ما رکوع عرفی نداریم، وقتی که شارع برای رکوع قیامی حد ذکر می‌‌کند، بعد که می‌‌گوید یرکع جالسا انصراف دارد به همان درجه از انحناء واجب در رکوع قیامی و دیگر اطلاقی باقی نمی‌ماند. قول سوم ( آقای سیستانی) : رعایت اقامة الصلب باید آنقدر خم بشود که عرفا کمرش راست بشود. یعنی خیلی زیاد خم بشود تا جائیکه پیشانی نزدیک محل سجده بشود . و البته لازمه این مقدار انحناء این است که باید عَجُزَش ( تعبیر مودبانه) را بالا بیاورد یا به تعبیری فخذینش را از ساقینش از پشت فاصله بدهد آن وقت وجهش تقریبا محاذی محل مهرش در سجود قرار می‌‌گیرد. آقای سیستانی این را در شرح عروه فرموده ولی در تعلیقه عروه و منهاج همان حد معروف را ذکر کردند. 📚 درس فقه، جلسه۱۱، ۱۷/ ۷ / ۱۴۰۲ https://eitaa.com/lojneesol
🔰 خجالت نکش! هر چه میخواهی، از ما بخواه! که به مقصودت میرسی ان‌شاءالله ... اباهاشم جعفری گوید: 💫شَکَوْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ علیه‌السلام ضِیقَ الْحَبْسِ وَ کَتَلَ الْقَیْدِ 🔻به امام حسن عسکری علیه‌السّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم! 📜 آن حضرت در جواب من نوشت: أَنْتَ تُصَلِّی الْیَوْمَ الظُّهْرَ فِی مَنْزِلِکَ 🔻تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند! موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم. وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامه ای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم. وقتی به منزل رسیدم، امام علیه السّلام برایم صد دینار فرستاد و نوشته است: 💫إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْیِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّکَ تَرَی مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. 🔻هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد ان‌شاءالله. 📚المناقب،ابن‌شهرآشوب، ج ۴ ص ۴۳۲ 📚الکافی ج ۱ ص ۵۰۸ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زيارتش اكسير اعظم است 🎤 حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانی دام ظله ✅ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. قَالَ: مَنْ زَارَهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ. 📚 كامل الزيارات ج۱،ص ٣٢٤ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
جلسات علمی در محضر استاد آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید بررسی مباحث مطرح شده در درس خارج فقه و اصول نشست دوم : کارکردهای استصحاب تعلیقی در فقه زمان : هر هفته یکشنبه ها؛ بعد از نماز مغرب ساعت ۱۸ مکان: خیابان آیت الله بهجت؛ بهجت ۸.۱؛ پلاک ۴۱۵ ؛ موسسه به سوی اجتهاد ( منزل مرحوم آیت الله کجوری رحمة الله عليه) https://eitaa.com/lojneesol
🌹 في حقيقة العلم 🎤 استاد محقق آيت الله شيخ محمدتقي شهيدي دامت بركاته: ✅ در بحث حقیقت علم، فلاسفه معتقدند که آنچه که متعلق علم است و معلوم بالذات است همین صورت ذهنیه است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است، یعنی خارج معلوم است به نظر عرفی مسامحی، و از نظر عقلی علم به خارج اصلا تعلق نمی‌گیرد. ✔️ اما محقق خراسانی صاحب کفایه این را قبول ندارد و تصریح می کند که متعلق علم خود خارج است نه عنوان ذهنی.(کفایه صفحه 141، کتاب الوقف صفحه 23 و صفحه 10) ✔️ و همچنین مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی تصریح می‌‌کند و می‌‌گوید العلم حقیقة ‌نوریة، حقیقت نوریه است با جهل مرکب فرق می‌‌کند، و تعلق می‌‌گیرد به خارج، خود خارج منکشف می‌‌شود با علم. ✅ حالا اگر شما به سخن مشهور فلاسفه قانع می‌‌شوید که می‌‌گویند معلوم بالذات در ذهن است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است بسیار خوب، ولی ما قانع نیستیم و برهانی برایمان تمام نیست و احتمال می‌‌دهیم که علم انکشاف خود خارج بوده و متعلقش خارج باشد. 📚 خارج اصول، جلسه ۲۶ و ۲۷، ٨/٧/ ١٤٠٢ و ٨/٨/ ١٤٠٢ (بحث علم اجمالى) https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 في الرد على نظرية عدالة الصحابة 🎤 استاد محقق آيت الله سيد على ميلانى دامت بركاته 📚 برشى از سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات امامت دوشنبه شب ها همراه نماز مغرب قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الحسن و القبح العقليين 🎤 استاد بزرگوار آیت الله شهیدی دامت برکاته ✔️ مرحوم آقای خوئی فرمودند: اگر حسن و قبح عقلی انکار شود دیگر راه اثبات نبوت بسته میشود، چراکه اثبات نبوت متوقف است بر قبح اعطاء معجزه به مدعی کاذب، چون این اعطاء معجزه اغراء به جهل و کذبِ عملی از ناحیه خداوند است. ✔️ آقای صدر اشکال کردند که نخیر برای اثبات نبوت لازم نیست که کذب عقلا قبیح باشد همینکه منقصت است کافی است که از خداوند که کمال مطلق است سر نزند. ✔️ ما جواب دادیم که اگر کذب قبیح نباشد چرا منقصت باشد؟ بله کذب منقصت است چون قبیح است و الا اگر قبح عقلی او را انکار کردید چه فرقی بین کذب و صدق خواهد بود؟! 📚 خارج اصول، شب ها، جلسه ۲۱، سه شنبه ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ https://eitaa.com/lojneesol