eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
221 عکس
114 ویدیو
96 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
34.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 عرفان و عينيّت خالق و مخلوق 🎤 استاد محقق آيت الله سيد جعفر سيدان دامت إفاداته (( لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قٰالُوا إِنَّ اللّٰهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ )) المائدة ١٧ و ٧٢ 📚 تفسیر القرآن لإبن العربى ١، ١٩٦ 📚 فصوص الحكم ۱، ۱۴۱ 📚 ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم ۱، ۳۵۷ 📚 شرح الفصوص للقيصري ١، ٨٦٥ https://eitaa.com/lojneesol
1_9040401278.pdf
1.26M
🌹 في حجية سيرة العقلاء و المتشرعة 🎤 استاد معظّم آيت الله حاج شيخ محمدتقى شهيدى دامت بركاته 💠 تقرير خام از ۹ جلسه درسی خارج اصول ( از ابتداى جلسه ٦٢ تا وسط جلسه ٧٠ ) ( سال ١٤٠٢ دوره ثالثه اصول ) https://eitaa.com/lojneesol
محوريت متن حديث ١٤٠٢ هـ ش.mp3
21.76M
💫نشست علمي مدرسه تخصصي حديث ( حديث شناسي مقارن) در مشهد مقدس 🎤آیة الله شیخ محمد السند البحرانی حفظه الله تعالی ✔️مشاركت مجازي با موضوع: محوريت متن شناسي حديث نزد متقدمين از فقها و رجاليون شيعه 📅 برگزار شده : چهارشنبه ٢٠ دي ١٤٠٢ هـجری شمسی 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
🌹 جنگ را تمام کنید... 🎤 استاد مکرم آیت الله شیخ مهدی گنجی دامت برکاته: ✔️ به مناسبتی که از رجب شعر خواندند و ذکر خیرش شد این هم به ذهن من رسید که مرحوم سید بن طاووس میگوید: اول رجب که رسید، حواست باشه ابتدای ماه حرام است، ماه حرام یعنی جنگ با یکدیگر در آن ماه حرام است. ایشان گفته است که پس مناسب است که مومنین هم جنگشان را با خدا حرام کنند و مرتکب گناه و معصیت نشوند، گناه کردن یک نوع منازعه با مولی و جنگ عملی با خداست. فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ آیه قرآن است دیگر حالا ربا خیلی مهم است ولی باقی گناهان هم همین است. ایشان توصیه کرده است: كه خوب است مؤمنين از اول ماه رجب در ترک حرام و فعل واجبات و تهجد و دعا و... اهتمام بيشترى بدهند و به جنگشان با خدا پایان بدهند. 📚 خارج فقه، جلسه ۷۰ 📚 الإقبال ٣، ١٧٢ https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 و غیبتُه مِنا ... ✅ وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ عليه السلام يَقُولُ‌: إِنَّ لِلْقَائِمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ إِنَّهُ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ يَعْنِي الْقَتْلَ. 📚 الكافي الشريف ١، ٣٤٠ ح ١٨ ( و بهذا المضمون في هذا الباب ح ٥ و ح ٩ و ح ٢٩) ✍ و قال شیخ الطائفة أبوجعفر محمد بن الحسن الطوسي رحمة الله عليه: مما يقطع‌ على أنه سبب لغيبة الإمام هو خوفه على نفسه بالقتل بإخافة الظالمين إياه و منعهم إياه من التصرف فيما جعل إليه التدبير و التصرف فيه فإذا حيل بينه و بين مراده سقط فرض القيام بالإمامة و إذا خاف على نفسه وجبت غيبته‌ و لزم استتاره كما استتر النبي صلى الله عليه و آله تارة في الشعب و أخرى في الغار و لا وجه لذلك إلا الخوف من المِضْارِ الواصلة إليه... . 📚 الغيبة للطوسي ٩٠ و قال أيضا: ✔️ لا علة تمنع من ظهوره إلا خوفه على نفسه من القتل لأنه لو كان غير ذلك لما ساغ له الاستتار و كان يتحمل المشاق‌ و الأذى، فإن منازل الأئمة و كذلك الأنبياء عليهم السلام إنما تعظم لتحملهم المشاق العظيمة في ذات الله تعالى... . 📚 المدرك ٣٢٩ https://eitaa.com/lojneesol
🌹 أهل الذکر... 🎤 استاد گرانقدر آیت الله شیخ مهدی گنجی دام ظله : ✔️ مرحوم آقای خوئی فرموده: اهل ذکر عنوان جامعی است که خبر رواة را شامل ميشود و آنچه که در روایات آمده است که ائمه عليهم السلام اهل ذکر هستند از باب تطبیق است که منافاتی با دیگر مصادیق ندارد. ✔️ شیخ انصاری می گوید: سیاق آیه علمای اهل کتاب را می گوید ولکن مقتضای روایات مستفیضه که بعضی از آنها سند صحیح هم دارد خصوص ائمه علیهم السلام است. ✔️ ما عرض میکنيم: 1⃣ این که سیاق علمای اهل کتاب باشد را قبول نداریم از جهت شان نزول هم چنین چیزی نیست هیچ روایتی هم بر این نداریم . 2⃣ برای فهم قرآن حتما باید به روایات مراجعه کرد و بدون روایت نمی شود آیه را معنا کرد، بله اگر ذیل آیه حدیثی نبود به همان ظهوری که مردم می فهمند عمل می کنیم. 3⃣ روایات ذیل آیه شریفه که می گوید نحن اهل الذکر تواتر دارد نه استفاضه (مثلا مرحوم بحرانی در البرهان حدود سی روایت نقل می کند) و بعضی از آنها به صراحت نفی می کند اهل الذکر بودن علماى اهل کتاب را. 4⃣ این که کسی بگوید این روایات تاویل و بطن قرآن است غلط است در بعضی از این روایات ائمه علیهم السلام همین معنا را به مامون و علمای اهل سنت توضیح دادند معنا ندارد که به بطن قرآن بر آنها احتجاج كنند. 5⃣ اگر فرض کنیم که القرآن یفسر بعضه بعضا باز هم اهل الذکر ائمه علیهم السلام هستند چون قرآن پیامبر صلی الله علیه و آله را ذکر معرفی کرده است در بعضی از روایات هم همین را دارد که از الذکر محمد و نحن اهله صلی الله علیه و آله. 6⃣ قرینه عقلیه ای هم نداریم که مراد علمای اهل کتاب باشد مگر چه مشکلی دارد که به كفار بگوید برويد از مثلا مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام بپرسید علم و اطلاع او را که قبول دارید(در بعض روایات هست که شان نزول آیه قضیه سوال و جواب یک یهودی از امیرالمومنین در زمان خود پیامبر است) و بلکه اصلا قرینه عقلیه برخلاف داریم معنا ندارد که شرع مردم را ارجاع به دشمن بدهد چنانچه صریح بعض همین روایات است. 7⃣پس به حسب خود قرآن و روایات متواتره و قرینه عقلیه مراد از اهل الذکر فقط ائمه هدی علیهم السلام هستند و هیچ گونه تطبیقی هم بر علمای اهل کتاب ندارد. 📚 خارج اصول جلسه هفتاد و يكم، ٢٤/ ١٠/ ١٤٠٢ https://eitaa.com/lojneesol
🌹 اقامه نماز استسقاء ... ✅ به امامت حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید دام ظله 💠 فردا پنجشنبه ۲۸ دی، ساعت ۱۰ صبح 💠 مشهد مقدس، خیابان رسالت ۸۱، مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ✔️ قال العلامة الحلى رحمة الله عليه: أجمعَ كلّ من يحفظ عنه العلم على استحباب صلاة الاستسقاء عند الجَدب. 📚 المنتهى ٦، ١١٣ https://eitaa.com/lojneesol
عقائد. پنجشنبه. 7 دیماه 1402.mp3
37.59M
📙 بحث: 💫فقه_الروایات(باب توحید) ⬅️اصول کافی 🗒 جلسه: ۷ 📅 پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
عقائد. پنجشنبه. 14 دیماه 1402.mp3
38.08M
📙 بحث: 💫فقه_الروایات(باب توحید) ⬅️اصول کافی 🗒 جلسه: ۸ 📅 پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
46.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 في الحثّ على طلب العلم ... 💠 و لا يوجد العلم الصحيح إلا في القرآن و الحديث... 🎤 استاد محقق آيت الله سيد جعفر سيدان دامت بركاته ✔️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَسْتُ أُحِبُّ أَنْ أَرَى اَلشَّابَّ مِنْكُمْ إِلاَّ غَادِياً فِي حَالَيْنِ إِمَّا عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَرَّطَ فَإِنْ فَرَّطَ ضَيَّعَ فَإِنْ ضَيَّعَ أَثِمَ وَ إِنْ أَثِمَ سَكَنَ اَلنَّارَ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله بِالْحَقِّ. 📚 بحارالانوار ١ / ١٧٠ https://eitaa.com/lojneesol
عمومات فوقانی در چشم اندازی تازه.pdf
320.1K
● مقاله : عمومات فوقانی در چشم اندازی تازه ○ مجله پژوهش و حوزه / 11 ■ پاییز 1381 💻pdf ایت الله شیخ محمد السند البحرانی حفظه الله تعالی تصحیح و نگارش: استاد شیخ مصطفی اسکندری حفظه الله تعالی 📜...برای فهم متون دینی،علاوه بر درک چهارچوب زمان صدور آن ؛ باید به اصول و قواعد کلی ریشه ای شریعت نیز توجه نمود که از آن ها تعبیر به ((عمومات فوقانی)) میشود... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الراسخون في العلم... ((هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب)) ✍ استاد محقق آیت الله شیخ محمد تقی شهیدی دامت برکاته: ✔️ به نظر ما آیه محکمه آن است که مراد واقعی خداوند از آن عرفا روشن باشد چه به نص و چه به ظهور، و متشابه آن است که چنین نباشد که بر دو قسم است یا اساسا مجمل است یا مُشعِر و حتى ظاهر در معنایی هست که یقینا مراد واقعی نیست به اینکه درک عقل یا آیات محکمه بر خلاف آن ظهور باشد. ✔️ إتّباع از متشابه _که در آیه مذمت شده است _منحصر است در قسم دوم متشابهات. که در این قسم لازم است به همان درک عقلی و دلالت محکمات ملتزم بمانیم اگرچه که مراد واقعی از آن متشابه را ندانیم چون محکمات همیشه رفع تشابه نمی کنند و تفسیر قرآن به قرآن همه جا راهگشا نیست. ✔️ مراد واقعی از متشابهات را فقط خدا و راسخون در علم میدانند که طبق روایات از جمله صحیحه ابی بصیر منحصر در پیامبر اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام میباشد. پس اینکه در المیزان واو را استینافیه گرفته هم غلط است و هم با دیگر عباراتش تهافت دارد. ✔️ تأويل يعنى آن مراد واقعى كه ظاهر از لفظ نيست فلذا مختص متشابهات است. ✔️ روشن شد که متشابه بمعنای مطلق ظاهر نیست تا بعض اخباریین استدلال کنند به آن بر عدم حجیت ظواهر کتاب، مضاف به اینکه در روایات داریم که خود روایات هم متشابه و محکم دارد مانند قرآن و حال آنکه احدی و لو اخباریین نمیگوید ظواهر روایات حجت نیست. ✔️ و اینکه بعضی چنانچه در المیزان و در بحوث گفته اند که ما در قرآن آیه‌ای نداریم که در مفهوم و مدلولش تشابه (اجمال) باشد چونکه نور و تبیان است و دارای فصاحت و بلاغت است گرچه تشابه و اجمال مصداقی در قرآن موجود است، مردود است چرا که: اولا: وجدان و عیان شاهد است بر وجود متشابهات مفهومی در قرآن. ثانیا: ظاهر از لفظ متشابه، متشابه مفهومی است نه صرفا متشابه مصداقی، و إلا بايد خيلى از محكمات هم متشابه محسوب شوند. ثالثا: شکی نیست که نور و تبیان لکل شیء بودن قرآن بالتفصیل نیست بلکه بالاجمال است از جهت اینکه مردم را ارجاع به پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام داده است، و الا اگر صرف وجود تشابه مفهومی مانع از نور و تبیان و... بودن قرآن کریم بشود انزال قرآن بنحوی که تشابه مصداقی داشته باشد هم مانع میشود. 📚 الأبحاث الأصولية، مباحث الحجج ج ٢، ص ٨٥ الى ص ١٠٦ 📚 دوره سابقه خارج اصول حجج و امارات جلسه ۱۰۴ و ۱۰۵ و ۱۰۶ (سال ۹۱ شمسی) 📚 دوره جدید جلسه ۷۹ و ۸۰ و ۸۱ https://eitaa.com/lojneesol
🌹 من فسّر القرآن برأيه ... قال صلى الله عليه و آله: من فسر القرآن برأيه فليتبوأ مقعده من النار. 📚 الحدائق الناظرة ٦، ٣٥٥ 📚 و بهذا المضمون وسائل الشيعة ج٢٧، ص١٧٦، باب ١٣ باب عدم جواز استنباط الأحكام النظرية من ظواهر القرآن ✍ استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمدتقى شهيدى دامت بركاته 1⃣ از وجوه انكار كبراى حجيت ظواهر كتاب از ناحيه اخباريين تمسك به احاديث ناهيه از تفسير برأى قرآن كريم است بدين تقريب كه أخذ به ظواهر كتاب بدون دلالت حديث تفسير برأى است. 2⃣ ولکن ظاهر عرفی از تفسير برأى اين است كه مفسر باتوجه به آراء و نظرات و مبانى و گرایشاتی كه از قبل اتخاذ كرده است آيات قرآن را هم مطابق با همان ديدگاه ها تفسیر کند (و همین قدر متیقن از تفسیر برأى مذموم است). و إلا صرف فهم و برداشت عرفى همگانی از ظواهر آنهم باتوجه به قرائن را كه تفسير برأى نميگویند. 3⃣ مخصوصا که از طرف مقابل هم روایاتی داریم که ارجاع به ظواهر کتاب میدهد، جمع عرفی (تخصیص) این دو طائفه هم جز همین که گفتیم نتیجه ای ندارد. 4⃣ پس محصّل این روایات این است که نباید با آراء از قبل اتخاذ شده قرآن را تفسير كنيم بلکه باید آراء و مبانى را رأسا از قرآن استفاده كنيم ؛ كه به همين معنا است حديث اميرالمومنين عليه السلام در وصف امام زمان سلام الله عليه در كتاب نهج البلاغة (خطبه ۱۳۸ دشتی). مصداق تفسير برأى همين تفاسير عرفانى است و يا تفاسير با گرایش مادی و نفی عالم غیب و... 5⃣ اینکه بعضی به اخباریین جواب داده اند که تفسير يعنى مطالب پشت پرده را فهمیدن نه صِرف استناد به ظهور كلام، مردود است چرا که دسته‌ای از ظهورات نياز به دقت و تأمل دارد و باتوجه به قرائن متصله و منفصله بايد كشف القناع كرد یا بعبارتى بعد التدقيق استظهار ميكنيم، پس در نتیجه بخش زيادى از ظواهر نيازمند به تفسیر است چون کشف قناع کل شیء بحسبه. 6⃣ صاحب وسائل گفته احادیث آمره به عرض روایات بر قرآن دال بر حجیت انضمامی قرآن و حدیث است نه اینکه ظهور قرآن به تنهائی حجت باشد؛ و لکن فیه: انصافا ظاهر این روایات این است که قرآن اصل و مرجع است در حجیت. و حدیث ثقلین هم ظاهرش این است حجیت قرآن در طول حجیت اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه در عرض آن است، البته جدائی قرآن از عترت علیهم السلام غلط است ولی در جائیکه عترت علیهم السلام ساکتند ولی قرآن کریم ظهوری دارد حجت خواهد بود. 7⃣ اینکه در بحوث احتمال داده اند که مذمت از تفسیر برأى در حقيقت متوجه به يك گروه خاصی بوده که در زمان ائمه علیهم السلام به آنها اصحاب الرأي ميگفتند که به قیاس و استحسان عمل میکردند و در مقابل اصحاب الحدیث بودند؛ تمام نیست چرا که حدیث نبوی (( من فسر القرآن برأيه...)) كه شِبه متواتر است قطعا قبل از اين اصطلاح اصحاب الرأي صادر شده است. 📚 الأبحاث الأصولية مباحث الحجج ج٢، ص۱۰۶ تا ۱۱۲ 📚 خارج اصول جلسه ۸۳ و ۸۴ https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حضور استاد محترم ، آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله در دسته عزای امام موسی بن جعفر علیه السلام. 📎 مشهد مقدس، ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬رهبری خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام بر جهان امروز 💫آیت الله شیخ محمد السند البحرانی حفظه الله تعالی : ⬅️ تعریف ناقص علم کلام نسبت به امامت امیرالمومنین علیه السلام... ⬅️ امامت امیرالمومنین و اولاد معصوم ایشان علیهم السلام تا الان... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
1_6673163407.pdf
9.28M
🌹 کحل البصر في سيرة سيّد البشر (صلى الله عليه و آله) ✍ تأليف المحدث المحقق الشيخ عباس القمي رحمة الله عليه 💠 الفهرس: ✔️ الباب الاول فی نسبه و مولده صلی الله علیه و آله ✔️ الباب الثانی فی ما اتفق فی عمره الشریف صلی الله علیه و آله ✔️ الباب الثالث فی مکارم اخلاقه و غزواته ✔️ الباب الرابع فی وفاته و ما یتعلق بها https://eitaa.com/lojneesol
🌹 إِنْ شَكَكْتَ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى اَلنَّارِ... 💠 في الصحيح عَنْ بكر بن محمد الأزدي عن إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً! فَقَالَ عليه السلام: كَذَبُوا كَيْفَ يَكُونُ كَافِراً وَ هُوَ يَقُولُ: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّداً نَبِيّاً كَمُوسَى خُطَّ فِي أَوَّلِ اَلْكُتُبِ 📚 الكافي الشريف ١ ، ٤٤٨ ، ح٢٩ ✅ علامه مجلسي رحمة الله عليه: وقد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي صلى الله عليه و آله في أول الامر ، و لم يعبد صنما قط ، بل كان من أوصياء إبراهيم عليه السلام و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم ، و تواترت الاخبار من طرق الخاصة والعامة و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لايخفى على من تتبع كتب الرجال. 📚 بحارالانوار ٣٥ ، ١٣٨ 🔴🔴 و آنانکه او را مسلمان هم ندانستند: ❗️ محمد بن عبد الوهاب 📚 التوحيد ٥٦ ❗️ ابن تیمیه 📚 منهاج السنة ٤ ، ٣٥١ 📚 منهاج السنة ٧ ، ٣٠٤ ❗️ ابن عربی 📚 فصوص الحکم ۱ ، ۱۳۰ (شرح ممد الهمم ۳۲۵ ) 📚 الفتوحات المکیة ١ ، ٥٢١ 📚 مجموعة رسائل ابن العربي( كتاب رد المتشابه الى المحكم ) ٢ ، ٤٣٩ و ٤٤٠ ❗️مولوى 📚 مثنوى معنوى، دفتر ششم، بخش ٣ ص ٨٢٤ ❗️ شريعتى 📚 اسلام شناسى ٤٦٢ https://eitaa.com/lojneesol
🌱 دوره «شناخت مبانی تربیتی» استاد : حاج اقای زرین حفظه الله تعالی برای ثبت نام ؛ نام و نام خانوادگی به همراه مقطع تحصیلی خود را به شماره
0
9152344989
📲 پیامک کنید. مکان: مشهد، مدرسه مرحوم آیت الله خوئی ره، فاز جدید، طبقه پایین، مدرس ۸ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
1_9865230304.mp3
4.04M
🌹 لقاء الإمام في عصر الغيبة... 🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقى شهيدى دامت بركاته: ✔️ بررسی توقیع مبارک "...فمن ادعی المشاهدة..." ✔️ تواتر اجمالى تشرفات ✔️ تفصيل قضيه مرحوم شيخ محمد كوفي ✔️ تفصيل قضيه مرحوم سيد حسين حائري ✔️و ... 📚 بريده‌ای از خارج اصول(اجماع تشرفی)، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 لقاء الإمام في عصر الغيبة... ✅...ألا فمَنِ إدَّعى المشاهَدة قبلَ خروج السُّفياني و الصَّيحَة فهو كاذبٌ مُفتَرٍ ... . 📚 كمال الدين ٢/ ٥١٦ 📚 الغيبة للطوسي ٣٩٥ 🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقى شهيدى دام ظله: 1⃣این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم. 2⃣و از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شده‌اند. قضایای معتبر فراوان است، از جمله: ۱.قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل ميكند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت. ٢.قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده. و مرحوم آقاى صدر ميگفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است. ٣.تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشته‌اند.و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند. ۴.قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيري زنجانى و هم حاج آقا رضا صدر اين تشرف رو تأييد كردند، و در العبقري الحسان و جرعه‌ای از دریا آمده است. 📚 خارج اصول، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ https://eitaa.com/lojneesol
2024_02_21_09_35_40.mp3
23.66M
📣 دوره «شناخت مبانی تربیتی» جلسه اول : ۲ اسفندماه ۱۴۰۲ ✔️استاد زرین حفظه الله تعالی 📝 موضوعات جلسه: 💫نگاه دینی خالص وقتی محقق میشود که ؛ ▪️استخراج مفاد و بررسی صدر و ذیل آیات و روایات با دو شرط باشد : ۱) دین معیار خواسته ها باشد نه تحمیل ذهن به آیات و روایات ۲) سوال هم علاوه بر جواب باید از دین و فقه برگرفته شود ؛ (دغدغه و فهم آن از خارج دین و جواب آن از دین ، نگاه دینی خالص نیست) 💫معنای تربیت ؛ ▪️در لغت : ۱)سوق شیء الی جهة الکمال ۲)إنشاء شیء حالا فحالا (اهمیت صبر و تلازم انتظار و تربیت) ۳)شناخت استعداد و به رسمیت شناختن آنها فرع تربیت است : ⬅️ترک تحمیل خواسته های شخصی و بیرونی به مربیٰ ⬅️اهمیت نداشتن راه های کلیشه ای
(
چهارشنبه ها صبح ساعت ۹/۳۰ مدرسه آیت الله خویی رحمه الله طبقه منفی یک مدرس ۸) 🗓برای ثبت نام با 09152344989 تماس بگیرید. 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
24.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي ... 🎤 استاد محترم حاج شيخ مجتبى اسكندرى ✅... نَظَرْتُ فِي كِتَابِ اَلْجَفْرِ صَبِيحَةَ هَذَا اَلْيَوْمِ وَ هُوَ اَلْكِتَابُ اَلْمُشْتَمِلُ عَلَى عِلْمِ اَلْمَنَايَا وَ اَلْبَلاَيَا وَ اَلرَّزَايَا وَ عِلْمِ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ اَلَّذِي خَصَّ اَللهُ بِهِ مُحَمَّداً وَ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ تَأَمَّلْتُ مِنْهُ مَوْلِدَ قَائِمِنَا وَ غِيبَتَهُ وَ إِبْطَاءَهُ وَ طُولَ عُمُرِهِ وَ بَلْوَى اَلْمُؤْمِنِينَ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ وَ تَوَلُّدَ اَلشُّكُوكِ فِي قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَيْبَتِهِ وَ اِرْتِدَادَ أَكْثَرِهِمْ عَنْ دِينِهِمْ وَ خَلْعَهُمْ رِبْقَةَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ أَعْنَاقِهِمُ اَلَّتِي قَالَ اَللَّهُ تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ: وَ كُلَّ إِنسٰانٍ أَلْزَمْنٰاهُ طٰائِرَهُ فِي عُنُقِهِ يَعْنِي اَلْوَلاَيَةَ فَأَخَذَتْنِي اَلرِّقَّةُ وَ اِسْتَوْلَتْ عَلَيَّ اَلْأَحْزَانُ... . 📚 کمال الدین ٢ /٣٥٢ 📚 الغیبة للطوسي ١٦٧ 📚 بحارالانوار ٥١ /٢١٩ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•