1_10988329472_1.mp3
17.28M
📌آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله
✅ نکاتی چند در مورد حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام
✅ علت ترغیب مردم به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
🕰 ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 معتمد المراجع العظام
💠 عند ذکر الصالحین تنزل الرحمة
❇️❇️ عالم خدوم مرحوم آيت الله حاج سيد محمد حسين مصباح موسوى طاب ثراه
✔️ ولادت: ٢٨ / ٣ / ١٣٠٥ هش مطابق با تاسوعای ۱۳۴۵ هق
✔️ رحلت: ۲۶ / ۳ / ۱۳۸۲ هش، مطابق با ۱۵ ربیع الثانی ۱۴۲۴
تحصیلات: در حوزههای علمیه مشهد و قم، علوم متداول حوزوی را نزد اساتید بزرگی چون: مرحوم ادیب نیشابوری (ادیب ثانی)، مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی و آیتالله سید هادی میلانی فرا گرفت.
✔️ وکالت از مراجع تقلید:
والد محترم ایشان آیتالله سید اسدالله مصباح موسوى، مؤسس بیت مصباح موسوی در مشهد مقدس، از وجوه علماى معروف به زهد و تقوی و مورد وثوق و اعتماد مراجع تقلید وقت؛ مانند حضرات آیات عظام: سید اسماعیل صدر، میرزا محمدتقى شیرازى، سید محمدکاظم طباطبائى یزدى و سید ابوالحسن اصفهانى بود و از ایشان وکالت داشت.
پس از رحلت ایشان در سال ۱۳۲۲ش، فرزند ارشدش، آیتالله سید مرتضى مصباح موسوى جانشین وی گشته و معتمد مراجع تقلید آن زمان یعنى آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانى و سید حسین بروجردى بود.
✔️ پس از فوت سید مرتضی، در سال ۱۳۳۲ش، آیت الله سید محمدحسین مصباح، جای پدر و برادر را در نمایندگی مراجع تقلید گرفته و در سن ۲۶ سالگی به عنوان نماینده مرجع اعلای شیعه آیتالله العظمی بروجردی در حوزه علمیه مشهد مشغول انجام وظیفه شدند و عهدهدار اقامه نماز جماعت در مسجد فیل مشهد، تدریس سطوح عالیه و تفسیر قرآن کریم شد.
پس از فوت آیتالله بروجردی، وی همچنان به عنوان معتمد المراجع نمایندگی مراجع عظام تقلید: شاهرودی، خوئی، روحانی و سیستانی را بر عهده داشت.
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 في العموم و الإطلاق
🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقي شهيدى دامت بركاته :
✅ یک بحثی در اصول مطرح است که حذفُ المتعلق یفید العموم أم لا ؟!
مثلا در " أنهاكم عن آنية الذهب و الفضة "، معلوم است كه متعلق محذوف است چون آنیه كه از افعال مكلفين نيست. لذا احتمال دارد که متعلقش مطلق استعمال بلكه مطلق انتفاع باشد چنانچه محتمل است خصوص أكل و شرب باشد.
برخي از بزرگان قائل شدهاند که بله یفید العموم.
✔️ ولی مرحوم استاد آقاى تبريزى و آقاى صدر نظرشان این بود که لا یفید العموم بل یوجب الإجمال فيجب الإقتصار على القدر المتيقن.
به نظر ما هم مفید اجمال است.
✔️ البته نکتهای را باید توجه داشت که این موجب اجمال شدن، در صورتی است که حذف متعلق موجب ناقص شدنِ مدلول تصوری در کلام بشود مانند مثال سابق و إلا اگر مدلول تصوری کامل باشد عرف أخذ به اطلاق ميکند؛ مثلا " العالم یجب إكرامه " متعلق علم محذوف است ولى مدلول تصوريش ناقص نيست لذا اطلاقش شامل فقيه و نحوى و صرفى و... ميشود.
✔️ همچنین است آیه مبارکه " فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ " که اگر چه متعلق سؤال ذكر نشده است اما موجب اجمال نمیشود چون مدلول تصوری در آیه ناقص نیست و عرفا اطلاق گیری میشود. البته اطلاق در آیه شریفه از جهت دیگری محل اشکال است و آن "فاء" در فاسألوا است كه ظاهر در تفريع و اختصاص مورد سؤال به همان بحث ابتداى آيه است ( كه پیامبران پیشین هم از جنس بشر بودند نه ملک ).
📚 خارج اصول، جلسه ۱۰۹، تاريخ ٢ / ٢ / ١٤٠٣
#آيةالله_الشهيدي
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹مَنْ وَقَّرَ عَالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ
چو كس عالمى را بدارد عزيز
به تحقيق باشد ز اهل تميز
خدا را نموده است او احترام
بر او باد صدها درود و سلام
به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد رحلت مدرس عالی مقام حوزه علمیه، استاد شهیر
مرحوم آیت الله حاج آقا سید رسول موسوی تهرانی رضوان الله علیه
مجلس ترحیمی «ویژه آقایان» روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ از ساعت ۱۷ الی ۱۸:۱۵ در شهر مقدس قم، مسجد رفعت (واقع در صفائیه) منعقد میشود.
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
تربیت جلسه پنجم.mp3
16.22M
(( ﷽ ))
#استاد_زرین
📣جلسه : (پنجم)
«شناخت مبانی تربیتی»
استاد زرین حفظه الله تعالی ؛
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳
📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
●جلسه 50 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( ۱ )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 51 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 2 )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 52 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 3 )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 53 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 4 )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 54 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 5 )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 55 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 6 )
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● جلسه 56 خارج طهارة :
■ قاریان سبعه ( 7 )
✔️جلسه آخر
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 في شرائط أصالة البراءة
💠 الأصل العملي في إعطاء الفطرة ليلة العيد
✍ سيد الطائفة آية الله العظمى السيد ابوالقاسم الخوئي طاب ثراه:
✅ أمّا الجهة الأُولى: أي مبدأ الوجوب ... و المتحصّل: أنّ أوّل وقت وجوب الفطرة بعد فجر يوم العيد.
✔️ و أمّا الجهة الثانية أي: إعطاء الفطرة ليلاً ... فمقتضى القاعدة: عدم جواز التقديم عن وقت الوجوب.
و القولُ: بجواز الإعطاء ليلاً استناداً إلى البراءة عن تقيّد الواجب بالإعطاء نهاراً؛ لأنّ كل شرط أو جزء يشكّ فيه فهو مورد للبراءة.
✔️ لا يمكن المساعدة عليه: وذلك لأنّ موردها ثبوت أصل التكليف والشكّ في القيد من الجزء أو الشرط، فإذا لم يثبت أصل التكليف لم يكن مورداً للبراءة، وفيما نحن فيه قد قلنا: إنّ مقتضى الاستصحاب عدم التكليف بإخراج الفطرة قبل طلوع فجر يوم العيد فلا تكليف قبل طلوع الفجر، وعليه فلا معنى لإجراء البراءة لرفع القيد من جزء أو شرط بالنسبة إلى ما قبل الفجر مع كون الوجوب بعد الفجر، والبراءة تجري فيما كان التكليف متوجّهاً إلى المكلّف جزماً وحينئذ إذا شكّ في تقيّد التكليف بشيء يرفع التقيّد بالبراءة، وكلّما كان الوجوب مقيّداً بزمان كان الواجب مقيّداً بذلك الزمان أيضاً-، وفي صورة كون الواجب بعد الفجر كيف يمكن إجراء البراءة بالنسبة إلى الليل السابق عليه.
و المتحصّل: عدم جواز إعطاء الفطرة ليلة العيد؛ لعدم وجوبها ليلاً، لو لم يثبت الجواز بالروايات، وسنبحث عن الروايات إن شاء الله تعالى.
📚 فقه العترة في زكاة العترة ص ٢٢٢
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 جلسات اعتقادى و حديثي
دوره ی هفدهم سلسله مباحث حديثی برگزار می گردد:
استاد: حجة الإسلام حاج شیخ محمد بيابانی دام ظله
✅ متن دروس:
١. كتاب التوحيد كافي شريف
٢. کتاب الحجة كافي شريف
زمان: از روز جمعه ١٤٠٣/٢/١٤، عصرها ساعت ١٦/٣٠ الى نماز مغرب و عشاء
مكان: مشهد مقدس، مطهری شمالی ۴٣، کوچه اول سمت راست، پلاک ۴۴
مؤسسه عالم آل محمد عليهم السلام المعارفية
لازم به ذكر است كه إن شاء الله جلسات، حدودا هر دوماهی به صورت حضوری ادامه خواهد داشت.
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
⚫️🌹⚫️ دسته عزاداری
دسته عزاداری شهادت رئیس مذهب حقه جعفری، حضرت امام صادق علیه السلام
◼️ همگام با مرجع عالی قدر جهان تشیع آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته
◼️ شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه || ساعت ۱۱ صبح
◼️ قم مقدسه، خیابان صفاییه، کوی ۲۳، فاطمیه حضرت ولی عصر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 معیّت با صادقین
🎤 استاد محترم آیت الله سید محمد یثربی دام ظله
✅ (( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا الله وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ )) التوبة،١١٩
💠عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ كُونُوا مَعَ اَلصّٰادِقِينَ »
قَالَ عليه السلام: إِيَّانَا عَنَى .
📚 الكافي الشريف ١ ، ٢٠٨
💠 عَنِ اِبْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ كُونُوا مَعَ اَلصّٰادِقِينَ»
قَالَ عليه السلام: اَلصَّادِقُونَ هُمُ اَلْأَئِمَّةُ وَ اَلصِّدِّيقُونَ بِطَاعَتِهِمْ .
📚 المدرك
🔶 العلامة محمدباقر المجلسي طاب ثراه في الشرح:
و الصديقون عطف على الصادقين أي الصديقون في قوله تعالى: (( مِنَ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلصِّدِّيقِينَ ...)) هم الأئمة، و إنما سموا بذلك لطاعتهم للأنبياء في جميع ما أتوا به قبل كل أحد، و عصمتهم من الخطإ فهم صادقون من جهة القول، صديقون من جهة الفعل، فضمير طاعتهم راجع إلى الصديقين، أو عطف على الأئمة، أي الصادقون هم الأئمة و هم الصديقون، فالعطف للتفسير إشارة إلى أن المراد بالصديقين أيضا هم عليهم السلام، و الضمير كما مر و يؤيده أن في بصائر الدرجات بدون العاطف و... .
📚 مرآة العقول ٢، ٤٢١
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 الوَِلاية بالفتح أو بالكسر ؟!
1⃣ المحدث الأديب فخرالدين الطريحي [م۱۰۸۵هق] طاب ثراه:
الولاية بالفتح: محبة أهل البيت وأتباعهم في الدين وامتثال أوامرهم ونواهيهم، والتأسي بهم في الاعمال والاخلاق، وأما معرفة حقهم واعتقاد الامامة فيهم فذلك من أصول الدين لا من الفروع العملية.
📚 مجمع البحرين ٤، ٥٦١
2⃣ المحدث محسن الفيض الكاشاني [م۱۰۹۰هق] طاب ثراه:
الولاية بالفتح بمعنى المحبة و المودة و... و بالكسر تولي الأمر و مالكية التصرف فيه.
📚 الوافي ٤، ٨٨
3⃣ العلامة محمدباقر المجلسي [م١١١١هق] طاب ثراه:
والولاية بالكسر الإمارة وكونه أولى بالحكم والتدبير ، و بالفتح المحبة و النصرة.
📚 مرآة العقول ٧، ١٠٠
4⃣ الميرزا مهدي الإصفهاني [م۱۳۶۵هق] طاب ثراه:
الظاهر أن الولاية بالكسر هي الإمارة و السلطنة و هي من أصول الدين، و بالفتح المحبة و هي من الفروع و... .
📚 معارف القرآن ج٤، ص١٠٧ و ص١٠٨
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
animation.gif
3.15M
#اطلاعیه
🌹 شروع دروس استاد معظم
حضرت آیت الله سید جعفر سیدان دامت برکاته
🗓 از روزیکشنبه ١۶ اردیبهشت ١۴٠٣
⏰هر روز صبحها ساعت ١٠:١۵ صبح
🕌 مشهد مقدس، مدرسه آیت الله العظمی خویی (ره)، مدرس معظم له
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 التنجيس فی البواطن
🎤 استاد معظم حجة الإسلام حاج سيد حسن تبادكانى دام ظله:
(مسألة 12): إذا غرز إبرة أو أدخل سكينا في بدنه أو بدن حيوان، فإن لم يعلم ملاقاته للدم في الباطن فطاهر، وإن علم ملاقاته لكنه خرج نظيفا فالأحوط الاجتناب عنه.
📚 العروة الوثقى [ ط جامعه مدرسين ] ١، ١٤٠
✔️ نسبت به فقره آخر ( ملاقی خارجی و نجاست باطنی و ملاقات هم در باطن ) که مرحوم صاحب عروه احتیاط واجب کردند برای اجتناب، معمول محشّین فتوای به طهارت داده اند.
✔️ بحثی است که آیا اعیان نجسه مادامی که از باطن محض خارج نشدهاند اصلا نجس هستند یا خیر؟! که اگر گفتیم خیر پاک است، در مانحن فیه هم کار راحت میشود چون اصلا ملاقات با نجس رخ نداده است.
و این مبنای بعض محشین از جمله مرحوم آیت الله خوئی است که فتوای به طهارت إبره دادهاند. موسوعة ج٣، ص٢٥
✔️ بعض دیگر هم اگرچه دم را در باطن نجس میدانند اما ملاقات در باطن را با شیء خارجی منجِّس نمیدانند مخصوصا در بواطن محضه مانند زیر پوست و امثال آن؛ چنانچه خود صاحب عروه برای شیء داخلی منجّس نمیداند[ العروة ١، ١٢١].
📚 خارج فقه، جلسه ١٠٠، تاريخ ١٦. ١٢. ١٤٠٢
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 اندر توهمات اهل عرفان
💠 فُکاهی های شِش دانگی !
🎤 مجری: شیخ علی رضایی تهرانی
✔️ علت شهادت آقای مطهری
#الصوفية_فرقهطهرانیها
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
1_11260609998.pdf
31.24M
🌹 کتاب " وسائل المنع من الإنجاب "
✍ السيد محمدرضا السيستاني دام ظله
✔️ في عزل المني عن الزوجة بالطريقتين المتعارفتين
✔️ في الحبوب المانعة عن الحمل
✔️ في استخدام اللولب الرحمية (iud) التي تُتلف البويضات المخصبة
✔️ في غلق الأنابيب التناسلية
✔️ في إجهاز الجنين يعني السقط
✔️ أقسام الإجهاز ( قبل ولوج الروح و بعده و مع الشك في الحمل و مع اليقين بذلك و...)
✔️ القصاص و الدية و الكفارة في الإجهاز
✔️ في حكم الإضرار بالنفس
✔️ جنابة النساء من دون الجماع
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 منابر علماء
✅ متن برخی منابر عمومی مرحوم آیت الله آقا میرزا مهدی اصفهانی طاب ثراه ( در طی ۲۳ فصل )
✍ به قلم مرحوم حاج ابوالقاسم یگانه رحمه الله
💠 نسخه اول با قدری ویرایش و اضافات حدیثی توسط مرحوم شیخ عبدالله واعظ یزدی طاب ثراه است.
و نسخه دوم بدون ویرایش است.
📆 سال تالیف ۱۳۶۴ هق
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
تربیت جلسه ششم.mp3
22.33M
(( ﷽ ))
#استاد_زرین
📣جلسه : (ششم)
«شناخت مبانی تربیتی»
استاد زرین حفظه الله تعالی ؛
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه۱۴۰۳
📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
🌹 في إمامة أهل البيت عليهم السلام
💠 و لیس للإمامة بديل
🎤 استاد برجسته حجة الإسلام حاج شيخ محمدتقي سبحانى دام ظله :
✅ بعضي گمان میکنند که ما در مقام هدایت جهان اسلام به سوی مکتب اهل البیت علیهم السلام باید از امامت الهی ایشان صرفنظر کرده و همگان را فقط به مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام دعوت کنیم؛ لکن این حرف اشتباه است و ربطی به تشیع ندارد و نتیجهاش این است که مولانا امیرالمومنین علیه السلام را همسطح و همسان دیگر صحابه بپندارند نهایتا ایشان را اعلم از ديگران بدانند ولی علمش و دیگر فضائلش از همان جنس باشد؛ خیر، اینکه شیعه در تمام علوم انسانی_اسلامی مانند کلام و فقه و... فقط استنادش به بیانات ائمه طاهرین علیهم السلام است اثر التزام به امامت ایشان است و الا صرف مرجعیت علمی که موجب انحصار نمیشود.
✔️ مرجعيت علمىِ انحصارى براى ائمه طاهرين عليهم السلام خودش ثمره مقام امامت است و نميتوان بدون پذیرش امامت بدان نائل شد.
✔️ فقط امامت و خلافت الهی است که ثمرهاش حقانیت و حجیت و عصمت برای اهل البیت علیهم السلام است و ما را به علم قرآن و سعادت میرساند.
✔️ یگانه برهان برای اثبات امتیاز اهل البیت علیهم السلام بر دیگران همین مقام امامت و إجتباء و إصطفاء است.
همه چیز ما مرهون امامت الهیه اهل بیت علیهم السلام است و کفی لنا بذلک فخرا.
📆 یکشنبه ۲۷ شوال المکرم ۱۴۴۵، دوره آموزشی فارس
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•