eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
227 عکس
116 ویدیو
99 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نکاتی پیرامون عید سعید غدیر 🌹 ✔️ يوم الغدير المبارك و سابقته في الأديان الإلهية و الملل الماضية بل في أول الخلقة، و لاحقته في القيامة... 🎤 استاد محترم حجة الاسلام و المسلمين حاج آقا شيخ حسين فرحناكى مد ظله 💠 بخش دهم @lojneesol
🔴 خيانتِ دشمن را خدمت نپنداريم... ✔️ العلامة الفهامة الفقيه الخبير محمدباقر المجلسي اعلى الله تعالى مقامه الشريف: ... و أقول: هذه الجناية على الدين و تشهير كتب الفلاسفة بين المسلمين من بدع خلفاء الجور المعاندين لأئمة الدين ليصرفوا الناس عنهم و عن الشرع المبين... . 📚 بحارالانوار ٥٧ / ١٩٧ ✔️ العالم المحقق الميرزا مهدي الإصفهاني قدس سره: و من کان عارفا بسیاسة الخلفاء یظهر له کالشمس أن العلة فی ترجمة الفلسفة و ترویج مذهب التصوف الماخوذَین من الیونان ما کانت إلا السیاسة لمغالبة علوم أهل البیت علیهم السلام و إغناء الناس عنهم بعد ما فتحوا باب التکلم فی جمیع الأبواب قبل الترجمة، و قد ظفروا بمقصدهم بعد أخذ النتیجة و غلبوا علیها کما غلبوا علیهم من حیث السلطنة الظاهریة؛ فإن المسلمین إشتغلوا بالعلوم البحثیة النظریة و بعد ترجمة الفلسفة إستغنوا بها عن علوم آل محمد صلوات الله علیهم حتی آل الأمر إلی البحث و الإحتجاج معهم کما یظهر من تاریخ ثامن الأئمة صلوات الله علیه، بل إنتهی الأمر إلی أن صغرت علومهم فی أنظار تابعیهم فأوّلوا کلماتهم علی العلوم البشریة الیونانیة و زعموا أن فهم مراداتهم متوقف علی تعلم العلوم الیونانیة... . 📚 ابواب الهدى/ مقدمة ص٨٩ @lojneesol
💠 عدم حجیت الفاظ در مفاهیم مستحدثه: استاد احمدی شاهرودی (حفظه الله) سابقا در این بحث تفصیل داده و می فرمودند: در صورتی که حکمی از احکام در قرآن کریم و یا در فرمایشات معصومین (علیهم السلام) بیان شود الفاظی که در این خطابات است حجت در مفاهیم مستحدثه و نو پیدا می باشند زیرا احکامی را که قرآن کریم و یا ائمه (علیهم السلام) بیان کردند قضیه حقیقیه بوده و اختصاصی به عصر صدور این نصوص ندارد زیرا مردم آن عصر با مردمی که تا روز قیامت می آیند همگی مخاطب این خطابات بوده و در این جهت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و لذا وجهی ندارد که ما فهم عرفی مردم عصر معصومین (علیهم السلام) را ملاک برای حجیت مفاهیم الفاظ قرار دهیم. بله اگر چنانچه شخصی از امام (علیه السلام) سؤال کرده و به عنوان مثال: بپرسد که تکلیف من در صورت رؤیت هلال چیست؟ و امام بفرماید: فردا عید فطر بوده و نباید روزه بگیری؛ نمی توان از این سؤال اطلاق گیری کرده و گفت: در اینجا مراد مطلق رؤیت حتی رؤیت با چشم مسلح است زیرا اطلاق گیری فرع بر امکان تقیید است اما در این فرض که اصلا برای سائل امکان تقیید وجود ندارد و او غافل از این است که در آینده رؤیت، مفهوم اوسعی پیدا خواهد کرد نمی توان با تمسک به اطلاق کلام او، حکم امام (علیه السلام) را برای رؤیت به معنای اوسع ثابت دانست. ⬅️ اما رأی حضرت استاد در این باره تغییر کرده و ایشان می فرمایند: تفصیلی که سابقا در این بحث می دادیم صحیح نیست زیرا قدر متیقن این است که الفاظ حجت در همان معانی است که مردم عصر حضور می فهمیدند اما ما دلیلی بر حجیت الفاظ در ما زاد بر آن معانی نداریم و انشاء احکام به نحو قضایای حقیقیه نیز منافات با این عرض ما ندارد زیرا آن احکامی که مردم عصر حضور متوجه آن باشند جاودانه است و لذا جاودانه بودن احکام شریعت ملازم با حجیت الفاظ در مفاهیم مستحدثه نمی باشد. 📚 درس خارج فقه مسائل مستحدثه، ۱۴۰۱/۳/۲۶ @lojneesol
⚫️⚫️▪️◼️⬛️⬛️⬛️◼️▪️⚫️⚫️ ✔️ پرسش: پوشیدن لباس سیاه در ایام عاشورای شهادت امام حسین علیه السلام و در شهادت سایر ائمه معصومین علیهم السلام که مرسوم است، آیا شرعا جایز است یا نه؟ پاسخ: سیاه پوشیدن از مصادیق عرفی عزاداری بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و سایر ائمه هدی علیهم السلام می‌باشد که امری مستحب بوده و به آن ترغیب اکید شده است. 📚رساله جامع ۲ / ۲۲۹ استفتائات ج ۱ / ص۱۱۸/ س ۱۱۸ ✔️ پرسش: آیا پوشیدن لباس با رنگ مشکی مکروه است ؟ پاسخ: کراهت آن ثابت نیست. 📚 https://www.sistani.org/persian/qa/01016/ ✔️ پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر چیست ؟ پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است. 📚 https://www.sistani.org/persian/qa/01016/ @lojneesol
43.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘👤فقیه عالیقدر آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله: ☑️🖋لبس سواد (مشکی پوشی در عزای اهل بیت علیهم السلام ) : 🔘📝 شکی در حجیت سیره متشرعه نیست. 🔘📝 سیره متشرعه بر امر مباح تحقق نمی یابد... 🔘📝 مگر این که آن امر مباح عنوان ثانوی داشته باشد... 🔘📝 انکار لبس سواد اثر لقمه حرام است.. ⚫️⚪️⚪️⚪️🔘🔘🔘⚪️⚪️⚪️⚫️ ⚛لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خوئی رحمه الله @Lojneesol
⚫️ لبس السواد من مظاهر الحزن العرفیة... ✔️ السؤال: ما هو رأیکم فی لبس السواد و اللطم علی الصدور أثناء مراسیم العزاء لسید الشهداء عليه السلام فی شهر محرم الحرام و باقی الأئمة الأطهار علیهم السلام؟ الجواب: بسمه تعالی لا إشکال و لا ریب و لا خلاف بین الشيعة الإمامیة فی أن اللطم و لبس السواد من شعائر أهل البیت علیهم السلام و من المصادیق الجلیة للآیة: ((ذَٰلِكَۖ وَمَن يُعَظِّمۡ شَعَـائِرَ ٱللهِ فَإِنَّهَا مِن تَقۡوَى ٱلۡقُلُوبِ )). کما أنها من مظاهر الجزع الذی دلت النصوص الکثیرة علی رجحانه فی مصائب أهل البیت علیهم السلام و مآتمهم. و من یحاول تضعیف هذه الشعائر أو التقلیل من أهمیتها بین شباب الشیعة فهو من الآثمین فی حق أهل البیت علیهم السلام و من المسؤولین یوم القیامة عما اقترفه فی تضلیل الناس من جهة مظالم الأئمة علیهم السلام. ثبت الله المؤمنین علی الإیمان و الولایة و الله الهادی إلی سواء السبیل. 📚 الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية ص١٩٩ ✔️ السؤال: هل ترون ما ذهب إليه صاحب الحدائق رحمه الله من أن لبس السواد في عزاء سيد الشهداء عليه السلام و بقية الأئمة عليهم السلام راجح شرعا؟ الجواب: بسمه تعالى ما ذهب إليه صاحب الحدائق قدس سره صحيح، فإن لبس السواد من مظاهر الحزن على ما أصاب سيد الشهداء عليه السلام و أهل بيته و أصحابه عليهم السلام و كذا سائر الأئمة عليهم السلام. و إظهار الحزن في مصائبهم مندوب شرعا للنصوص الكثيرة و فيها الصحيح و الله العالم. 📚 المدرك ص٢٠٠ @lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ اهميت تعظيم شعائر... 🎤 استاد معظم حضرت آيت الله سيد جعفر سيدان دامت بركاته ✔️ آنچه موجب حفظ دين است در عصر غيبت: ١. وجود فقهاء عدول ٢.تعظيم شعائر دينى @lojneesol
شمول شفاعت ائمه نسبت به تمام شیعیان.pdf
87.7K
⬅️ متن بیانات ارزشمند فقیه عالیقدر و مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله احمدی شاهرودی (دام ظله العالى) پیرامون اعتقاد شیعه به اینکه شیعیان به آتش جهنم نرفته و همگی ایشان به شفاعت ائمه طاهرین (علیهم السلام) وارد بهشت خواهند شد. 💠 مطالب مطرح شده توسط حضرت استاد: 1⃣ نقل اخباری که دلالت دارند بر اینکه تمامی شیعیان به شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) وارد بهشت شده و آتش جهنم بر ایشان حرام است. 2⃣ طرح یک اشکال در این روایات و جواب از آن 3⃣ بیان وجه جمع بین این دسته از اخبار با اخباری همچون لا تنال شفاعتنا من استخف بالصلاة ◀️ فایل pdf @ahmadishahroudichannel ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @lojneesol
💠 عدم ابتناء نزاع در بحث تعلق حکم بالطبائع او الأفراد بر بحث از امکان یا امتناع وجود کلی طبیعی در خارج ⬅️ مرحوم اصفهانی در بحث تعلق احکام بالطبائع او الأفراد فرموده است: منشأ نزاع در اینکه آیا اوامر به طبائع تعلق می گیرند یا به افراد؟ بر می گردد بر بحث از اینکه آیا کلی طبیعی در خارج موجود می شود یا خیر؟ جماعتی از اصولیون و هم چنین ما قائل به امتناع تحقق کلی طبیعی در خارج هستیم چرا که وجود، فرع بر تشخص و جزئیت بوده و تشخص با کلیت سازگاری ندارد و لذا این دسته باید قائل شوند به اینکه اوامر به افراد تعلق می گیرد چون لازمه ی قول به تعلق احکام به طبائع عدم قدرت عبد بر امتثال است زیرا طبیعت بنابر این قول قابل ایجاد در خارج نیست اما در مقابل جماعت دیگر از اصولیون مانند مرحوم آقای خوئی که می گویند: الحق ان الکلی الطبیعی موجود فی الخارج بوجود افراده می توانند قائل به تعلق اوامر به طبائع شوند چرا که بنابر این قول، ایجاد طبیعت در خارج محذوری ندارد 👈 اما ابتناء نزاع در بحث تعلق احکام بالطبائع او الافراد بر بحث از امکان تحقق کلی طبیعی و یا استحاله تحقق آن در خارج غلط است زیرا ممکن است در عین اینکه ما قائل به وجود کلی طبیعی در خارج هستیم اما مع ذلک قائل شویم به تعلق امر بالفرد لغایه ایجاده فی الخارج پس از همینجا روشن است که قول به وجود کلی در خارج ملازمه ندارد با قول به تعلق حکم به طبیعت همانگونه که ممکن است ما در عین انکار وجود کلی طبیعی در خارج بگوئیم امر تعلق گرفته است به طبیعت چون ما دلیل نداریم که متعلق حکم حتما باید امکان وقوع داشته باشد چرا که شارع می تواند امر به طبیعی کند اما از آنجا که عبد می داند طبیعی امکان تحقق در خارج را ندارد فرد آن را می آورد پس قول به انکار وجود کلی طبیعی در خارج ملازمه ندارد با قول به تعلق حکم بالفرد. @lojneesol
💠 تقریب قول محقق عراقی در باب تعلق احکام به طبائع و جواب از اشکال بر آن: ⬅️ محقق عراقی فرموده است: متعلق احکام، صورت ذهنیه ای است که از خلال آن، ماهیت موجود در خارج دیده می شود چرا که ما قطعا نمی توانیم متعلق حکم را وجود ذهنی طبیعت بما هو هو بدانیم زیرا اگر مولا طلب بکند ایجاد وجود ذهنی طبیعت را امر او قابل امتثال در عالم خارج نخواهد بود و اگر مولا طلب شیئ موجود در خارج را بکند مشکل تحصیل حاصل لازم آمده چرا که خارج، ظرف سقوط تکلیف است نه ظرف ثبوت آن بنابراین متعلق تکلیف، عبارت از آن صورت ذهنیه ای است که مولا از خلال آن ماهیت موجود در خارج را می بیند و به بیان دیگر: مولا هنگام انشاء حکم نظر به صورت ذهنیه ی خویش کرده اما نظر او به این صورت ذهنیه، نظر مرآتی و آلی بوده چرا که از خلال نظر به این صورت، ماهیت خارجی دیده شده و حکم مولا، متعلق به همان ماهیت خواهد بود عینا همانند کسی که مقابل آئینه ایستاده و از خلال نظر به عکس خود در آئینه گویا خود را می بیند و همینطور مولا از نظر به صورت ذهنیه ی خود، ماهیت خارجیه را دیده و حکم را روی همان می برد. با توجه به این توضیح روشن شد که مراد محقق عراقی از تعلق احکام به صور ذهنیه خارج دیده چیست؟ و البته طبق مبنای ایشان صورت ذهنیه، حاکی از همان ماهیت من حیث هی لیست الا هی می باشد زیرا ماهیت منتزعه از فردِ موجود در خارج که از خلال نظر به آن صورت ذهنیه دیده می شود غیر از ماهیت من حیث هی چیزی نیست و البته همین مطلب منشأ اشکال جماعتی بر کلام محقق عراقی شده چرا که گفته اند: چگونه متعلق حکم، ماهیت من حیث هی است و حال آنکه ماهیت من حیث هی اصلا حامل ملاک نیست تا بخواهد متعلق امر مولا قرار بگیرد و حال آنکه ضرورت مذهب عدلیه قائم بر این است که متعلقات تکالیف باید واجد ملاک باشند اما این اشکال صحیح نیست زیرا ضرورت مذهب عدلیه قائم بر این است که مولا باید عبد را بفرستد به دنبال انجام فعلی که آن فعل واجد مصلحت باشد و از آنجا که با تعلق امر مولا به ماهیت، عبد با آوردن فرد آن در خارج استیفاء ملاک کرده و غرض مولا حاصل می شود در نتیجه: تعلق امر به ماهیت هیچ محذور ثبوتی در پی نخواهد داشت بنابراین ما دلیلی نداریم بر اینکه نفس متعلق تکلیف باید ذو ملاک باشد و من هنا یظهر الاشکال فیما افاده الآخوند چون ایشان تکلیف را متعلق به ایجاد الطبیعة دانسته به این جهت که ماهیت از حیث اینکه واجد ملاک نیست نمی تواند متعلق تکلیف قرار بگیرد. @lojneesol
💠 مختار نهائی استاد در مورد متعلق تکالیف: نه محقق عراقی برهان عقلی بر قول خویش دارد و نه محقق نائینی و آخوند برهان عقلی بر قول خویش دارند گر چه هیچ کدام از این دو قول، محذور ثبوتی و عقلی نیز ندارد منتها کلام مرحوم آخوند و نائینی که قائل به تعلق احکام به وجودات خارجیه هستند اقرب الی الارتکاز است. @lojneesol
💠 تفاوت مبنای محقق عراقی با مرحوم نائينى و آخوند در مورد متعلقات احكام: ⬅️ برخی ممکن است تصور کنند فرقى بين مبنای محقق عراقى و مرحوم نائينى در بحث از متعلقات احکام و تکالیف نبوده و مبنای این دو محقق یکی است و این توهم از آنجاست که در عبارت مرحوم عراقی آمده که متعلق احکام، صورت ذهنیه ی خارج دیده است و شبیه این کلام در فرمایشات محقق نائینی نیز دیده می شود و حال آنکه چنین برداشتی از کلام این دو محقق بزرگوار صحیح نبوده چرا که ما یک وجود خارجی داریم و یک وجود ذهنی و یک ماهیتی که گاهی در ذهن موجود می شود و گاهی در خارج و طبق رأى محقق عراقی، متعلق حكم صورت ذهنیه است و لکن لا بما هی موجود في الذهن بل بما هی مرآة إلى الخارج و فانیا فیه و البته مراد از خارج، ذات طبیعت و ماهیت است نه وجود خارجی و به عبارت دیگر: طبق مبنای مرحوم عراقی مفنیٌّ فیه، همان ماهیت من حیث هی می باشد و اما در دیدگاه مرحوم نائینی متعلق حکم، وجود خارجی است و لذا مولا در مقام انشاء حکم صورت ذهنیه را مرآةً الى الخارج و فانيا فيه لحاظ كرده است بنابراین: طبق مسلک مرحوم عراقی متعلق تکلیف ذات طبیعت و ماهیتی است که مولا آن را از خلال نظر به وجود ذهنی طبیعت دیده و حکم را روی آن میبرد و لکن طبق نظر مرحوم نائینی متعلق تکلیف وجود خارجی است که مولا آن را از خلال نظر به وجود ذهنی طبیعت می بیند. ⬅️ بیان اشکال بر کلام نائینی و جواب استاد از آن: برخی در مقام اشکال به مرحوم نائینی گفته اند: تعلق حکم به خارج ممکن نبوده چرا که خارج، ظرف سقوط تکلیف است نه ظرف ثبوت آن و لکن این اشکال صحیح نیست زیرا مولا می تواند با تصور وجود خارجی در ذهن، امر خود را متوجه به آن کند و اینگونه نیست که برای حصول و تحقق اراده و طلب وجود فعلی مراد در خارج شرط باشد تا شما در مقام اشکال بگوئید: چگونه اراده و طلب به امری تعلق گرفته است که خارجا موجود نیست؟ زیرا اگر چه اراده، عرض است و معروض نیز باید در ظرف تحقق عرض، موجود باشد و لکن معروضِ اراده نفس مرید بوده و اراده نیز از امور ذات اضافه است و مضاف الیه می خواهد اما ما دلیل نداریم بر اینکه لازم است مضاف إليه در ظرف تحقق مضاف، محقق و موجود باشد و از همین رو اراده می تواند به امری تعلق بگیرد که وجود فعلی نداشته بلکه در آینده موجود می شود و به بیان روشن تر: همانطور که حصول علم در نفس متوقف بر وجود فعلی معلوم در خارج نیست مثل علم ما به روز قیامت هم چنین انقداح اراده در نفس متوقف بر وجود فعلی مراد در خارج نیست و این کلام فلاسفه که می گویند: اراده تکوینیه به صور ذهنیه تعلق گرفته در نتیجه: آنچه مراد بالذات است همان صور ذهنیه است و اما آنچه که در خارج موجود می شود مراد بالعرض است و اضافه اراده به مراد از قبیل اضافه اشراقیه است نه اضافه مشهوریه کلام صحیحی نیست زیرا برای انقداح اراده در افق نفس، وجود فعلی مراد شرط نیست تا ما مجبور شویم به التزام به اینکه صور ذهنیه که وجود فعلی دارد متعلق اراده است بلکه می توان گفت: اراده به همان خارج تعلق می گیرد و این کلام فلاسفه که می گویند لازمه ی تعلق اراده و یا علم و شوق و ... که از امور نفسانیه است به خارج این است که نفس به خارج بیاید یا خارج به نفس، اول الکلام بوده و مجرد ادعاست و عجیب این است که فلاسفه با اینکه کلامشان ادعای محض بوده و مستند به هیچ دلیل و برهانی نیست از طرف مقابل که قائل به تعلق امور نفسانیه به خارج است دلیل و برهان می خواهند با اینکه خودشان هیچ برهانی بر مدعای خویش اقامه نکرده اند بلکه کلماتشان سراسر ادعاء است و البته ما نیز برای این کلام که امور نفسانیه به خارج تعلق می گیرد برهان عقلی نداریم اما در عین حال آنچه که وجدان و بداهت مساعد آن است تعلق امور نفسانیه همچون اراده به خارج است زیرا ما بالوجدان و بالبداهة، شرب الماء خارجی را اراده می کنیم نه صورت شرب الماء که منقش در نفس است و یا وجود خارجی امیر المؤمنين (علیه السلام) محبوب بالذات ماست نه اینکه محبوب بالذات ما صورت ذهنیه ای از امیر المؤمنین (علیه السلام) باشد که در نفس وجود دارد و بدیهی است که انکار این امر، چیزی نیست غیر از مکابره با وجدان و البته به طور کلی تحلیل اموری که معلوم به علم حضوری بوده و از امور نفسانیه محسوب می شود کار بسیار صعب و مشکلی است و لعل مراد از این شعر منظومه که می گوید: مفهومه من أعرف الأشياء و كنهه في غاية الخفاء همین کلامِ ما باشد چرا که تحلیل امور نفسانی و پی بردن به کنه آن از حیطه ی عقول بشر خارج بوده و کار معصومین (علیهم السلام) می باشد. @lojneesol
يا حارُ همدان! من يمت يرني ... ✏️ المحدّث الجليل و الفقيه النبيل العلامة الفهامة الشيخ محمد باقر المجلسي رضوان الله تعالى عليه: إعلم أن حضور النبي صلى الله عليه و آله و الأئمة صلوات الله عليهم عند الموت مما قد ورد به الأخبار المستفيضة و قد اشتهر بين الشيعة غاية الاشتهار، و إنكار مثل‏ ذلك لمحض استبعاد الأوهام ليس من طريقة الأخيار. و أما نحو حضورهم و كيفيته فلا يلزم الفحص عنه بل يكفي فيه و في أمثاله الإيمان به مجملاً على ما صدر عنهم عليهم السلام. 📚 بحارالأنوار ٦ / ٢٠١ @lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ أقرب الناس بالنبیّ و الإمام ... 🎤 استاد گرانقدر حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا شيخ حميد درايتى دام ظله ✔️ قَالَ المولى أميرالمؤمنين عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ أَوْلَى اَلنَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْمَلُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ، ثُمَّ تَلاَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ《 إِنَّ أَوْلَى اَلنّٰاسِ بِإِبْرٰاهِيمَ لَلَّذِينَ اِتَّبَعُوهُ وَ هٰذَا اَلنَّبِيُّ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا 》اَلْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اَللهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اَللهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ . 📚 بحارالانوار ۶۸ / ۱۸۹ @lojneesol
✅ إن الحق لا يُعرف بأقدار الرجال ... ✍ استاد محقق حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته العالیة: (( دقت شود که ضمن حفظ حرمت چهره های علمی، شخصیت آن ها به صورت سدّی در مسیر تحقیق قرار نگیرد و شهرت آنها مانع بررسی و تحقیق نشود و محقق را تحت تأثیر قرار ندهد. به فرموده‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: ( اعرف الحق تعرف اهله ) و چه زیبا، حکیمانه و راه گشاست کلام امام صادق علیه السلام -که البته همه بیاناتشان این گونه است - آنجا که می فرماید : ( ایاک ان تنصب رجلا دون الحجة فتصدقه فی کل ما قال ) آری ، یکی از سدهای آهنین و موانع بزرگ رسیدن به حق، این است که انسان مرعوب شخصیت افراد بشود. رعایت احترام اشخاص در حدّی که به کار تحقیق و بررسی خللی نرساند بجاست. و روشن است که نقد و ارزیابی منطقی و صحیح نسبت به مطالب نادرست مشاهیر و بزرگان، کار خلاف و ناپسندی نیست ، بلکه مهر صحت بر همه نظریات آنها نهادن ، شیوه ای خطا و ناروا و موجب رکود علمی و توقف در مسیر تکامل است. بررسی و نقد است که به پویایی و تکامل علمی می انجامد.)) 📚 روش ما در گفتگوهای علمی ص ۷ @lojneesol
🌹 النحو الأكمل في الأمر بالمعروف ... ✍ المرجع الأعلى سماحة السيد السيستاني مد ظله العالي: فائدة: قال بعض الأكابر (رضوان الله تعالى عليهم): إنّ من أعظم أفراد الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر وأعلاها وأتقنها وأشدّها، خصوصاً بالنسبة إلى رؤساء الدين أن يلبس رداء المعروف واجبه ومندوبه، وينزع رداء المنكر محرّمه ومكروهه، ويستكمل نفسه بالأخلاق الكريمة، وينزّهها عن الأخلاق الذميمة، فإنّ ذلك منه سبب تامّ لفعل الناس المعروف، ونزعهم المنكر، خصوصاً إذا أكمل ذلك بالمواعظ الحسنة المُرَغِّبة والمُرَهِّبة، فإنّ لكلّ مقام مقالاً، ولكلّ داء دواء، وطبّ النفوس والعقول أشدّ من طبّ الأبدان بمراتب كثيرة، وحينئذٍ يكون قد جاء بأعلى أفراد الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر . 📚 منهاج الصالحين ١ / ٤٦٩ @lojneesol
✅ اطلاعیه بسمه تعالی 💫به درخواست جمعی از اساتید،طلاب و دانشجویان علاقه مند به معارف اسلامی برای استفاده از محضر استاد آیت الله سیدان دامت افاداته جلسه پاسخ به شبهات اعتقادی توسط استاد برگزار می گردد. 💫حضور در این جلسات و طرح سؤالات اعتقادی برای عموم فرهیختگان بلامانع است. 💠 جلسه پنجم پنجشنبه مورخ ۳ شهریور 1401 ساعت ۱۰ تا ۱۲ 💠 مکان: بلوار شهید کامیاب، کامیاب 20/8 پلاک21_ بیت معظم له @lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️ التربة الحسينية شفاء و دواء ... 🎤 استاد مكرم حجة الاسلام حاج آقا سید محسن حسینی فقیه دام ظله: ✔️ قالَ الامام اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي طِينِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ اَلْأَكْبَرُ. 📚 من لا يحضر ٢ /٥٩٩ ✔️ العالم النحریر الأوحدي الشهيد الأول قدس الله نفسه: أجمع الأصحاب على الاستشفاء بالتربة الحسينيّة صلوات اللّٰه على مشرّفها. 📚 الدروس الشرعية ٢ / ٢٥ @lojneesol
✅ المعاني اللغویّة و المعاني الإصطلاحيّة... ✏️ مرحوم عالم فرزانه آيت الله حاج شيخ محمد باقر ملكى ميانجى طاب ثراه: ✔️ الواجب على بغاة الحقّ و طلّاب العلم التجنّب و التحرّز عن خلط الألفاظ الواردة في الكتاب و السنّة بالألفاظ المصطلحة المستحدثة في طيّ القرون، سيما بعد ترجمة الفلسفة و نشرها و ترويجها بين المسلمين، فيجب على من يحاول معرفة مرادات الكتاب و السنة التحرّي و الاجتهاد في تعیین المعاني بحسب اللغة المقدّسة العربیّة و تفکیک تلك المعاني عن المعاني المستحدثة، فإنّ هذا الخلط و المزج صار داءً عضالاً و أوجب ضلالاً عجيبا، و قد سرى هذا الداء إلى بعض اللغويّين و خلطوا المعاني اللغوية بالمعاني المستحدثة المتضادّة للمعاني اللغوية. 📚 توحيد الإمامية ٦٧ @lojneesol
⬛️◼️▪️ يا بنت رسول الله ▪️◼️⬛️ ✔️ سفارش آقا سیدالشهداء عليه السلام به زینب کبری عليها السلام نسبت به دختر نازنينشان حضرت رقیه عليها السلام ✍ آيت الله العظمى وحيد خراسانى (متع الله المسلمين بطول بقائه): ▪️رفتم و هستی تو میر کاروان ▪️این امانت را به جد من رسان ▪️پاسداری کن پس از من از حریم ▪️خود نگهداری کن از دُرّ یتیم ▪️غنچۀ نشکفتۀ باغ مرا ▪️کن تو با خار مغیلان آشنا ▪️این یتیمان را کجا آرامش است؟ ▪️مشعل شام غریبان آتش است ▪️روزْ پیک حق تو در بازار باش ▪️شب پرستار تن بیمار باش ▪️دختر رنجور اگر بیدار شد ▪️خواب دید و تشنۀ دیدار شد ▪️چون به دیدارم سپارد جانِ پاک ▪️در خرابه گنج را بسپر به خاک... @lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ در فضيلت خدمتگزاری آستان مقدس حضرات معصومين عليهم السلام ✔️ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْوَلِيدِ اَلْكِرْمَانِيِّ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرِ بْنَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ ... ثم قُلْتُ مَا لِمَوَالِيكُمْ فِي مُوَالاَتِكُمْ؟ فَقَالَ عليه السلام: إِنَّ أَبَا عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ عِنْدَهُ غُلاَمٌ يُمْسِكُ بَغْلَتَهُ إِذَا هُوَ دَخَلَ اَلْمَسْجِدَ فَبَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ وَ مَعَهُ بَغْلَةٌ إِذْ أَقْبَلَتْ رِفْقَةٌ مِنْ خُرَاسَانَ، فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ اَلرِّفْقَةِ: هَلْ لَكَ يَا غلاَمٌ أَنْ تَسْأَلَهُ أَنْ يَجْعَلَنِي مَكَانَكَ وَ أَكُونَ لَهُ مَمْلُوكاً وَ أَجْعَلَ لَكَ مَالِي كُلَّهُ فَإِنِّي كَثِيرُ اَلْمَالِ مِنْ جَمِيعِ اَلصُّنُوفِ اِذْهَبْ فَاقْبِضْهُ وَ أَنَا أُقِيمُ مَعَهُ مَكَانَكَ؟! فَقَالَ: أَسْأَلُهُ ذَلِكَ، فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَلله عليه السلام فَقَالَ: جُعِلْتُ فِدَاكَ ... الحديث. فراجِعْه بتمامه 📚 بحارالانوار ٥٠ / ٨٧ 🌹🌹عن حِماکم کیف أنصرف🌹🌹 🌹🌹 و هواکم لی به شرف 🌹🌹 🌹🌹سیدی لا عِشتُ یوم أری🌹🌹 🌹🌹 في سِوی أبوابكم أقف 🌹🌹 @lojneesol
🌹 زيارة الحسين عليه السلام... ✍ العالم الجليل و الفقيه الخبير آية الله الشيخ عبدالله المامقاني قدس سره: ✔️ ... و عليك بنيّ بإقامة عزاء أبي عبدالله عليه السلام في كل يوم و ليلة حسب مقدورك، حتى أنه لو لم يتيسّر لك مؤونتها و لم تقدر إلا على قراءة كتاب التعزية لعيالك في اليوم و الليلة مرة فافعل، فإنه عزيز الله تعالى لوصوله في الإطاعة إلى درجة تفرّد بها فبذل نفسه و ماله و عياله كلها في سبيله تعالى، و في التوسل به خيرُ الدارين و فوز النشأتين. ✔️ و عليك بنيّ بزيارته عليه السلام في كل يوم من البعد مرة و المضيّ إليه في كل شهر مرة، و لا أقل من زيارته في الوقفات السبع، و إن كنت في بلدة بعيدة ففي السنة مرة. فإنّ من لاحظ الأخبار و واظب على ما ذكرت و رأى ما رأيته من الآثار لم يترك ما ذكرته لك. و لقد شاهدت من زيارته و إقامة عزائه عليه السلام كرامات تبهر العقول، و أقل ما وجدته منها أنه لم يتفق لي أني زرته إلا و وجدت فرجا من أمري و سعة في رزقي، و ما عند الله تعالى خير و أبقى. 📚 مرآة الرشاد في الوصية إلى الأحبة و الذرية و الأولاد ص ٩٢ الوقفات السبع: ١. زيارة ليلة عاشوراء و يومها ٢. زيارة يوم الأربعين ٣. زيارة أول يوم من رجب ٤. زيارة النصف من رجب ٥. زيارة النصف من شعبان ٦. زيارة ليلة عيد الفطر ٧. زيارة يوم عرفة @lojneesol