eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
227 عکس
116 ویدیو
100 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
عقائد. پنجشنبه. 7 دیماه 1402.mp3
37.59M
📙 بحث: 💫فقه_الروایات(باب توحید) ⬅️اصول کافی 🗒 جلسه: ۷ 📅 پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
عقائد. پنجشنبه. 14 دیماه 1402.mp3
38.08M
📙 بحث: 💫فقه_الروایات(باب توحید) ⬅️اصول کافی 🗒 جلسه: ۸ 📅 پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
46.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 في الحثّ على طلب العلم ... 💠 و لا يوجد العلم الصحيح إلا في القرآن و الحديث... 🎤 استاد محقق آيت الله سيد جعفر سيدان دامت بركاته ✔️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَسْتُ أُحِبُّ أَنْ أَرَى اَلشَّابَّ مِنْكُمْ إِلاَّ غَادِياً فِي حَالَيْنِ إِمَّا عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَرَّطَ فَإِنْ فَرَّطَ ضَيَّعَ فَإِنْ ضَيَّعَ أَثِمَ وَ إِنْ أَثِمَ سَكَنَ اَلنَّارَ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله بِالْحَقِّ. 📚 بحارالانوار ١ / ١٧٠ https://eitaa.com/lojneesol
عمومات فوقانی در چشم اندازی تازه.pdf
320.1K
● مقاله : عمومات فوقانی در چشم اندازی تازه ○ مجله پژوهش و حوزه / 11 ■ پاییز 1381 💻pdf ایت الله شیخ محمد السند البحرانی حفظه الله تعالی تصحیح و نگارش: استاد شیخ مصطفی اسکندری حفظه الله تعالی 📜...برای فهم متون دینی،علاوه بر درک چهارچوب زمان صدور آن ؛ باید به اصول و قواعد کلی ریشه ای شریعت نیز توجه نمود که از آن ها تعبیر به ((عمومات فوقانی)) میشود... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الراسخون في العلم... ((هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب)) ✍ استاد محقق آیت الله شیخ محمد تقی شهیدی دامت برکاته: ✔️ به نظر ما آیه محکمه آن است که مراد واقعی خداوند از آن عرفا روشن باشد چه به نص و چه به ظهور، و متشابه آن است که چنین نباشد که بر دو قسم است یا اساسا مجمل است یا مُشعِر و حتى ظاهر در معنایی هست که یقینا مراد واقعی نیست به اینکه درک عقل یا آیات محکمه بر خلاف آن ظهور باشد. ✔️ إتّباع از متشابه _که در آیه مذمت شده است _منحصر است در قسم دوم متشابهات. که در این قسم لازم است به همان درک عقلی و دلالت محکمات ملتزم بمانیم اگرچه که مراد واقعی از آن متشابه را ندانیم چون محکمات همیشه رفع تشابه نمی کنند و تفسیر قرآن به قرآن همه جا راهگشا نیست. ✔️ مراد واقعی از متشابهات را فقط خدا و راسخون در علم میدانند که طبق روایات از جمله صحیحه ابی بصیر منحصر در پیامبر اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام میباشد. پس اینکه در المیزان واو را استینافیه گرفته هم غلط است و هم با دیگر عباراتش تهافت دارد. ✔️ تأويل يعنى آن مراد واقعى كه ظاهر از لفظ نيست فلذا مختص متشابهات است. ✔️ روشن شد که متشابه بمعنای مطلق ظاهر نیست تا بعض اخباریین استدلال کنند به آن بر عدم حجیت ظواهر کتاب، مضاف به اینکه در روایات داریم که خود روایات هم متشابه و محکم دارد مانند قرآن و حال آنکه احدی و لو اخباریین نمیگوید ظواهر روایات حجت نیست. ✔️ و اینکه بعضی چنانچه در المیزان و در بحوث گفته اند که ما در قرآن آیه‌ای نداریم که در مفهوم و مدلولش تشابه (اجمال) باشد چونکه نور و تبیان است و دارای فصاحت و بلاغت است گرچه تشابه و اجمال مصداقی در قرآن موجود است، مردود است چرا که: اولا: وجدان و عیان شاهد است بر وجود متشابهات مفهومی در قرآن. ثانیا: ظاهر از لفظ متشابه، متشابه مفهومی است نه صرفا متشابه مصداقی، و إلا بايد خيلى از محكمات هم متشابه محسوب شوند. ثالثا: شکی نیست که نور و تبیان لکل شیء بودن قرآن بالتفصیل نیست بلکه بالاجمال است از جهت اینکه مردم را ارجاع به پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام داده است، و الا اگر صرف وجود تشابه مفهومی مانع از نور و تبیان و... بودن قرآن کریم بشود انزال قرآن بنحوی که تشابه مصداقی داشته باشد هم مانع میشود. 📚 الأبحاث الأصولية، مباحث الحجج ج ٢، ص ٨٥ الى ص ١٠٦ 📚 دوره سابقه خارج اصول حجج و امارات جلسه ۱۰۴ و ۱۰۵ و ۱۰۶ (سال ۹۱ شمسی) 📚 دوره جدید جلسه ۷۹ و ۸۰ و ۸۱ https://eitaa.com/lojneesol
🌹 من فسّر القرآن برأيه ... قال صلى الله عليه و آله: من فسر القرآن برأيه فليتبوأ مقعده من النار. 📚 الحدائق الناظرة ٦، ٣٥٥ 📚 و بهذا المضمون وسائل الشيعة ج٢٧، ص١٧٦، باب ١٣ باب عدم جواز استنباط الأحكام النظرية من ظواهر القرآن ✍ استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمدتقى شهيدى دامت بركاته 1⃣ از وجوه انكار كبراى حجيت ظواهر كتاب از ناحيه اخباريين تمسك به احاديث ناهيه از تفسير برأى قرآن كريم است بدين تقريب كه أخذ به ظواهر كتاب بدون دلالت حديث تفسير برأى است. 2⃣ ولکن ظاهر عرفی از تفسير برأى اين است كه مفسر باتوجه به آراء و نظرات و مبانى و گرایشاتی كه از قبل اتخاذ كرده است آيات قرآن را هم مطابق با همان ديدگاه ها تفسیر کند (و همین قدر متیقن از تفسیر برأى مذموم است). و إلا صرف فهم و برداشت عرفى همگانی از ظواهر آنهم باتوجه به قرائن را كه تفسير برأى نميگویند. 3⃣ مخصوصا که از طرف مقابل هم روایاتی داریم که ارجاع به ظواهر کتاب میدهد، جمع عرفی (تخصیص) این دو طائفه هم جز همین که گفتیم نتیجه ای ندارد. 4⃣ پس محصّل این روایات این است که نباید با آراء از قبل اتخاذ شده قرآن را تفسير كنيم بلکه باید آراء و مبانى را رأسا از قرآن استفاده كنيم ؛ كه به همين معنا است حديث اميرالمومنين عليه السلام در وصف امام زمان سلام الله عليه در كتاب نهج البلاغة (خطبه ۱۳۸ دشتی). مصداق تفسير برأى همين تفاسير عرفانى است و يا تفاسير با گرایش مادی و نفی عالم غیب و... 5⃣ اینکه بعضی به اخباریین جواب داده اند که تفسير يعنى مطالب پشت پرده را فهمیدن نه صِرف استناد به ظهور كلام، مردود است چرا که دسته‌ای از ظهورات نياز به دقت و تأمل دارد و باتوجه به قرائن متصله و منفصله بايد كشف القناع كرد یا بعبارتى بعد التدقيق استظهار ميكنيم، پس در نتیجه بخش زيادى از ظواهر نيازمند به تفسیر است چون کشف قناع کل شیء بحسبه. 6⃣ صاحب وسائل گفته احادیث آمره به عرض روایات بر قرآن دال بر حجیت انضمامی قرآن و حدیث است نه اینکه ظهور قرآن به تنهائی حجت باشد؛ و لکن فیه: انصافا ظاهر این روایات این است که قرآن اصل و مرجع است در حجیت. و حدیث ثقلین هم ظاهرش این است حجیت قرآن در طول حجیت اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه در عرض آن است، البته جدائی قرآن از عترت علیهم السلام غلط است ولی در جائیکه عترت علیهم السلام ساکتند ولی قرآن کریم ظهوری دارد حجت خواهد بود. 7⃣ اینکه در بحوث احتمال داده اند که مذمت از تفسیر برأى در حقيقت متوجه به يك گروه خاصی بوده که در زمان ائمه علیهم السلام به آنها اصحاب الرأي ميگفتند که به قیاس و استحسان عمل میکردند و در مقابل اصحاب الحدیث بودند؛ تمام نیست چرا که حدیث نبوی (( من فسر القرآن برأيه...)) كه شِبه متواتر است قطعا قبل از اين اصطلاح اصحاب الرأي صادر شده است. 📚 الأبحاث الأصولية مباحث الحجج ج٢، ص۱۰۶ تا ۱۱۲ 📚 خارج اصول جلسه ۸۳ و ۸۴ https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حضور استاد محترم ، آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله در دسته عزای امام موسی بن جعفر علیه السلام. 📎 مشهد مقدس، ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬رهبری خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام بر جهان امروز 💫آیت الله شیخ محمد السند البحرانی حفظه الله تعالی : ⬅️ تعریف ناقص علم کلام نسبت به امامت امیرالمومنین علیه السلام... ⬅️ امامت امیرالمومنین و اولاد معصوم ایشان علیهم السلام تا الان... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی https://eitaa.com/lojneesol
1_6673163407.pdf
9.28M
🌹 کحل البصر في سيرة سيّد البشر (صلى الله عليه و آله) ✍ تأليف المحدث المحقق الشيخ عباس القمي رحمة الله عليه 💠 الفهرس: ✔️ الباب الاول فی نسبه و مولده صلی الله علیه و آله ✔️ الباب الثانی فی ما اتفق فی عمره الشریف صلی الله علیه و آله ✔️ الباب الثالث فی مکارم اخلاقه و غزواته ✔️ الباب الرابع فی وفاته و ما یتعلق بها https://eitaa.com/lojneesol
🌹 إِنْ شَكَكْتَ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى اَلنَّارِ... 💠 في الصحيح عَنْ بكر بن محمد الأزدي عن إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً! فَقَالَ عليه السلام: كَذَبُوا كَيْفَ يَكُونُ كَافِراً وَ هُوَ يَقُولُ: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّداً نَبِيّاً كَمُوسَى خُطَّ فِي أَوَّلِ اَلْكُتُبِ 📚 الكافي الشريف ١ ، ٤٤٨ ، ح٢٩ ✅ علامه مجلسي رحمة الله عليه: وقد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي صلى الله عليه و آله في أول الامر ، و لم يعبد صنما قط ، بل كان من أوصياء إبراهيم عليه السلام و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم ، و تواترت الاخبار من طرق الخاصة والعامة و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لايخفى على من تتبع كتب الرجال. 📚 بحارالانوار ٣٥ ، ١٣٨ 🔴🔴 و آنانکه او را مسلمان هم ندانستند: ❗️ محمد بن عبد الوهاب 📚 التوحيد ٥٦ ❗️ ابن تیمیه 📚 منهاج السنة ٤ ، ٣٥١ 📚 منهاج السنة ٧ ، ٣٠٤ ❗️ ابن عربی 📚 فصوص الحکم ۱ ، ۱۳۰ (شرح ممد الهمم ۳۲۵ ) 📚 الفتوحات المکیة ١ ، ٥٢١ 📚 مجموعة رسائل ابن العربي( كتاب رد المتشابه الى المحكم ) ٢ ، ٤٣٩ و ٤٤٠ ❗️مولوى 📚 مثنوى معنوى، دفتر ششم، بخش ٣ ص ٨٢٤ ❗️ شريعتى 📚 اسلام شناسى ٤٦٢ https://eitaa.com/lojneesol
🌱 دوره «شناخت مبانی تربیتی» استاد : حاج اقای زرین حفظه الله تعالی برای ثبت نام ؛ نام و نام خانوادگی به همراه مقطع تحصیلی خود را به شماره
0
9152344989
📲 پیامک کنید. مکان: مشهد، مدرسه مرحوم آیت الله خوئی ره، فاز جدید، طبقه پایین، مدرس ۸ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
1_9865230304.mp3
4.04M
🌹 لقاء الإمام في عصر الغيبة... 🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقى شهيدى دامت بركاته: ✔️ بررسی توقیع مبارک "...فمن ادعی المشاهدة..." ✔️ تواتر اجمالى تشرفات ✔️ تفصيل قضيه مرحوم شيخ محمد كوفي ✔️ تفصيل قضيه مرحوم سيد حسين حائري ✔️و ... 📚 بريده‌ای از خارج اصول(اجماع تشرفی)، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 لقاء الإمام في عصر الغيبة... ✅...ألا فمَنِ إدَّعى المشاهَدة قبلَ خروج السُّفياني و الصَّيحَة فهو كاذبٌ مُفتَرٍ ... . 📚 كمال الدين ٢/ ٥١٦ 📚 الغيبة للطوسي ٣٩٥ 🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمد تقى شهيدى دام ظله: 1⃣این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم. 2⃣و از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شده‌اند. قضایای معتبر فراوان است، از جمله: ۱.قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل ميكند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت. ٢.قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده. و مرحوم آقاى صدر ميگفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است. ٣.تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشته‌اند.و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند. ۴.قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيري زنجانى و هم حاج آقا رضا صدر اين تشرف رو تأييد كردند، و در العبقري الحسان و جرعه‌ای از دریا آمده است. 📚 خارج اصول، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ https://eitaa.com/lojneesol
2024_02_21_09_35_40.mp3
23.66M
📣 دوره «شناخت مبانی تربیتی» جلسه اول : ۲ اسفندماه ۱۴۰۲ ✔️استاد زرین حفظه الله تعالی 📝 موضوعات جلسه: 💫نگاه دینی خالص وقتی محقق میشود که ؛ ▪️استخراج مفاد و بررسی صدر و ذیل آیات و روایات با دو شرط باشد : ۱) دین معیار خواسته ها باشد نه تحمیل ذهن به آیات و روایات ۲) سوال هم علاوه بر جواب باید از دین و فقه برگرفته شود ؛ (دغدغه و فهم آن از خارج دین و جواب آن از دین ، نگاه دینی خالص نیست) 💫معنای تربیت ؛ ▪️در لغت : ۱)سوق شیء الی جهة الکمال ۲)إنشاء شیء حالا فحالا (اهمیت صبر و تلازم انتظار و تربیت) ۳)شناخت استعداد و به رسمیت شناختن آنها فرع تربیت است : ⬅️ترک تحمیل خواسته های شخصی و بیرونی به مربیٰ ⬅️اهمیت نداشتن راه های کلیشه ای
(
چهارشنبه ها صبح ساعت ۹/۳۰ مدرسه آیت الله خویی رحمه الله طبقه منفی یک مدرس ۸) 🗓برای ثبت نام با 09152344989 تماس بگیرید. 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي ... 🎤 استاد محترم حاج شيخ مجتبى اسكندرى ✅... نَظَرْتُ فِي كِتَابِ اَلْجَفْرِ صَبِيحَةَ هَذَا اَلْيَوْمِ وَ هُوَ اَلْكِتَابُ اَلْمُشْتَمِلُ عَلَى عِلْمِ اَلْمَنَايَا وَ اَلْبَلاَيَا وَ اَلرَّزَايَا وَ عِلْمِ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ اَلَّذِي خَصَّ اَللهُ بِهِ مُحَمَّداً وَ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ تَأَمَّلْتُ مِنْهُ مَوْلِدَ قَائِمِنَا وَ غِيبَتَهُ وَ إِبْطَاءَهُ وَ طُولَ عُمُرِهِ وَ بَلْوَى اَلْمُؤْمِنِينَ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ وَ تَوَلُّدَ اَلشُّكُوكِ فِي قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَيْبَتِهِ وَ اِرْتِدَادَ أَكْثَرِهِمْ عَنْ دِينِهِمْ وَ خَلْعَهُمْ رِبْقَةَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ أَعْنَاقِهِمُ اَلَّتِي قَالَ اَللَّهُ تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ: وَ كُلَّ إِنسٰانٍ أَلْزَمْنٰاهُ طٰائِرَهُ فِي عُنُقِهِ يَعْنِي اَلْوَلاَيَةَ فَأَخَذَتْنِي اَلرِّقَّةُ وَ اِسْتَوْلَتْ عَلَيَّ اَلْأَحْزَانُ... . 📚 کمال الدین ٢ /٣٥٢ 📚 الغیبة للطوسي ١٦٧ 📚 بحارالانوار ٥١ /٢١٩ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
انتظار الفرج . حاج آقای باقی.mp3
12.38M
🌹 انتظار الفرج... 🎤 استاد حاج شیخ محمدرضا باقی اصفهانی ✔️ سختی حفظ ایمان در عصر غیبت ✔️ فضیلت منتظران ✔️ لزوم ثبات قدم بر مسائل اعتقادی ✔️ لزوم انجام وظائف دینی ✔️ بایستگی دعا برای حفظ ایمان ✔️ اصل تشریع تقیه در مقابل کفار بوده و سپس مخالفین به آنها ملحق شدند لذا عجب از آنانکه از عامه تقیه میکنند ولی از کفار قدرتمند خیر. ✔️ تقیه یعنی شرّ درست نکردن، البته هرچه غیبت طولانی تر شود موضوع تقیه کمتر میشود. ✔️ انتظار یک مفهوم لغوی و عرفی روشن است.(مثال هاى عرفى) ✔️ فرج من الله است نه من الناس، ما فقط باید منتظر باشیم و از خدا دعا و مسألت كنيم. ✔️ روایات داله بر لزوم پرهیز از شتابزدگی و استعجال و حرکات احساسی ✔️ إخبار روايات از یأس و بى دينى قبل از ظهور ✔️ توقيت به هر نحوه‌ای باشد دروغ است ✔️ آنچه که امروزه به عنوان ظهور صغری و کبری مطرح میشود و میگویند اولی محقق شده و فقط دومی مانده است چرند و باطل محض است. •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 ظهورُ القائم ظهورُ العِلم ... 1⃣ عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنْ الإمَام أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ : إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ بِهِ أَخْلاَقَهُمْ . 📚 بحارالانوار ج٥٢ ، ص٣٣٦ ، ح ٧١ 2⃣ عَنْ أَبَانٍ عَنْ الإمَام أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ : اَلْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ اَلرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ اَلنَّاسُ حَتَّى اَلْيَوْمِ غَيْرَ اَلْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ اَلْخَمْسَةَ وَ اَلْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي اَلنَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا اَلْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً . 📚 المدرك ج٥٢، ص٣٣٦ ح ٧٣ 3⃣ عَنْ حُمْرَانَ عَنْ الإمَام أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ : كَأَنَّنِي بِدِينِكُمْ هَذَا لاَ يَزَالُ مُوَلِّياً يَفْحَصُ بِدَمِهِ[بذنبه] ثُمَّ لاَ يَرُدُّهُ عَلَيْكُمْ إِلاَّ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَيُعْطِيكُمْ فِي اَلسَّنَةِ عَطَاءَيْنِ وَ يَرْزُقُكُمْ فِي اَلشَّهْرِ رِزْقَيْنِ وَ تُؤْتَوْنَ اَلْحِكْمَةَ فِي زَمَانِهِ حَتَّى إِنَّ اَلْمَرْأَةَ لَتَقْضِي فِي بَيْتِهَا بِكِتَابِ اَللهِ تَعَالَى وَ سُنَّةِ رَسُولِ اَللهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. 📚 المدرك ج٥٢، ص ٣٥٢، ح١٠٦ 4⃣ في خطبة طويلة للإمام أمير المؤمنين عليه السلام أنه قال: [إذا قام القائم]... وَ يُقْذَفُ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْعِلْمُ فَلاَ يَحْتَاجُ مُؤْمِنٌ إِلَى مَا عِنْدَ أَخِيهِ مِنْ عِلْمٍ فَيَوْمَئِذٍ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ: يُغْنِ اَللّٰهُ كُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ ... . 📚 المدرك ج ٥٣، ص٨٦، ح٨٦ 5⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا قَامَ اَلْقَائِمُ بَعَثَ فِي أَقَالِيمِ اَلْأَرْضِ فِي كُلِّ إِقْلِيمٍ رَجُلاً يَقُولُ عَهْدُكَ فِي كَفِّكَ فَإِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ مَا لاَ تَفْهَمُهُ وَ لاَ تَعْرِفُ اَلْقَضَاءَ فِيهِ فَانْظُرْ إِلَى كَفِّكَ وَ اِعْمَلْ بِمَا فِيهَا... . 📚 المدرك ج٥٢، ص٣٦٥ ، ح١٤٤ 6⃣ عن عبد الأعلى الحلبي قال قال الإمَام أبو جعفر عليه السلام: ... ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى اَلْكُوفَةِ فَيَبْعَثُ اَلثَّلاَثَمِائَةِ وَ اَلْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً إِلَى اَلْآفَاقِ كُلِّهَا فَيَمْسَحُ بَيْنَ أَكْتَافِهِمْ وَ عَلَى صُدُورِهِمْ فَلاَ يَتَعَايَوْنَ فِي قَضَاءٍ... . 📚 المدرك ج٥٢، ص٣٤٥، ح٩١ 7⃣ في وصية الإمَام امير المؤمنين عليه السلام لكميل بن زياد النخعي: ... يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنْ سِرٍّ إِلاَّ وَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَخْتِمُهُ... . 📚 المدرك ج٧٤، ص٢٦٧، ح١ 8⃣ عَبْدُ اَلله بْنُ عَجْلاَنَ عَنْ الإمَام أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ حَكَمَ بَيْنَ اَلنَّاسِ بِحُكْمِ دَاوُدَ لاَ يَحْتَاجُ إِلَى بَيِّنَةٍ يُلْهِمُهُ اَللهُ تَعَالَى فَيَحْكُمُ بِعِلْمِهِ وَ يُخْبِرُ كُلَّ قَوْمٍ بِمَا اِسْتَبْطَنُوهُ وَ يَعْرِفُ وَلِيَّهُ مِنْ عَدُوِّهِ بِالتَّوَسُّمِ قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ (( إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ وَ إِنَّهٰا لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ)) . 📚 المدرك ج ٥٢، ص٣٣٩، ح٨٦ 9⃣رَوَى جَابِرٌ عَنْ الإمَام أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ : إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ ضَرَبَ فَسَاطِيطَ لِمَنْ يُعَلِّمُ اَلنَّاسَ اَلْقُرْآنَ عَلَى مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ فَأَصْعَبُ مَا يَكُونُ عَلَى مَنْ حَفِظَهُ اَلْيَوْمَ لِأَنَّهُ يُخَالِفُ فِيهِ اَلتَّأْلِيفَ. 📚 المدرك ج٥٢، ص٣٣٩، ح٨٥ 0⃣1⃣ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ... تَاسِعُهُمُ الْقَائِمُ الَّذِي يَمْلَأُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأَرْضَ نُوراً بَعْدَ ظُلْمَتِهَا وَ عَدْلًا بَعْدَ جَوْرِهَا وَ عِلْماً بَعْدَ جَهْلِهَا... . 📚 المدرک ج۳۶، ص۲۵۳، ح۶۹ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 حفاظت بر هویت روحانیت... 🎤 آیت الله سید محمد یثربی دام ظله عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنَ اَلشِّيعَةِ وَ هُوَ يَقُولُ: مَعَاشِرَ اَلشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ اِحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ اَلْفُضُولِ وَ قُبْحِ اَلْقَوْلِ . 📚 بحارالانوار ج۶۵، ص۱۵۱، ح۶ ✔️ انتظار و نوکری امام زمان علیه السلام لوازمی دارد که همه آنها از خود شروع میشود مانند تربیت و تهذیب نفس و انقطاع به امام قائم علیه السلام ✔️ لزوم اهتمام به درس و تهذیب ✔️ روحانیت باید شأن خود را حفظ كند و رفتارش زينت مذهب باشد نه ننگ و عار ✔️ تبلیغ دین ارتباطی با لودگی و دلقک بازی در رسانه ها ندارد. •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
2024_02_28_09_37_47.mp3
24.02M
(( ﷽ )) 📣 دوره : «شناخت مبانی تربیتی» 🗓جلسه دوم : چهارشنبه ۹ اسفندماه۱۴۰۲ 💫آثار تصحیحِ ملاکِ تربیت در فرد و خانواده و اجتماع : تصحیح ارزش گزاری ها.. ✔️ ارکان تربیت : ۱) بستر رشد مناسب ۲) دادن اطلاعات کافی ۳) ایجاد انگیزه مناسب(حب و بغض) ۴) رفع موانع تربیت ۵) همراهی مستمر و انتظار ۶) شناخت استعداد ها و میزان آن ۷) تفاوت راه های شکوفایی ۸)به رسمیت شناختن تفاوت ها ✔️آموزش جزئی از تربیت و آموزش تک بعدی ضد تربیت است.. 💫 بررسی روایت : ✔️ النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ... ✔️وَإِنَّ مِنْ عِبَادِي الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يُصْلِحُ إِيمَانَهُ إِلَّا الْغِنَى وَلَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِي الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يُصْلِحُ إِيمَانَهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَلَوْ أَغْنَيْتُهُ لِأَفْسَدَهُ ذَلِكَ... وچند روایت دیگر در تفاوت استعدادها و به رسمیت شناختن آنها در فرمایشات اهل بیت علیهم السلام... 💫آیات : ۱)وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۲)يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 في الأطعمة المحرمة و المجالس المحرّمة... 💠 المحقق الحلّي رحمة الله عليه: و يحرم الأكل على مائدة يشرب عليها شي‌ء من المسكرات أو الفقاع. 📚 شرائع الإسلام ٣، ١٨٣ 📚 جواهر الكلام ٣٦، ٤٦٦ 🎤 استاد محترم آيت الله حاج شيخ مهدى مرواريد دام ظله: ✔️ در اين مسأله سه نكته قابل بررسى است: 1⃣ حرمت أكل از سفره‌ای که در آن خمر قرار دارد. روایات متعدد است، از جمله: ۱.صحیحة هارون بن جهم ۲. موثقة عمار بن موسى ٣. روايت جراح مدائني ٤. روايت عن بعض الصالحين ٥. مرسله شيخ كلينى ۶. حديث المناهي با توجه به تعدد روایات و اعتبار بعضی از آنها حکم حرمت ثابت است. 2⃣ حرمت جلوس بر چنین سفره‌ای ظاهر صحیحه هارون بن الجهم حرمت جلوس بر چنین سفره‌ای است و لو آنکه از آن سفره چیزی نخورد. و مؤيدش هم روايت بعض الصالحين و مرسله شيخ كلينى و حديث مناهي النبي صلى الله عليه و آله ميباشد. و آقای سیستانی (منهاج ج۳، مسأله ٩٥٠) هم احتیاط واجب داده‌اند نسبت به حرمت صرف جلوس بر چنین سفره‌ای. 3⃣ تعمیم به تمام مسکرات موثقه عمار صراحت بر تعمیم داشت. و البته مسلم است که این حکم اختصاص به خمر ندارد. 📚 خارج فقه، جلسه ٨٩، ١٩/ ٢/ ١٤٠٢ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
تربیت۳(۱۶اسفند۱۴۰۲).mp3
31.74M
(( ﷽ )) 📣جلسه (سوّم) «شناخت مبانی تربیتی» استاد زرین حفظه الله تعالی ؛ چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه 💫عناوین : ✔️ربوبیت ؛ نخستین ویژگی خدا در آیات و روایات و غرض تمام افعال الهی. ✔️تربیت و تکامل بشر ؛ مهمترین اتفاق عالم ✔️معنای نظام احسن عالم و احسنیت به حال عبد... ✔️روایت : ان الله لا یفعل لعباده الا الاصلح لهم ✔️ملاک استجابت دعا و تقسیم رزق... ✔️ملاک تمام تقدیر ها(رزق و استجابت دعا و رحم و بلا و...) ؛ احساس ها و نیاز های بشر نیست... ✔️بالاترین ملاکی که به بقیه کارها ملاک میدهد... ✔️معنای ربوبیت و اثر عملی فهم آن: ▪️رضایت به تمام تقدیر ها ▪️هماهنگ شدن درخواست ها با خداوند متعال(مستجاب الدعوة) ▪️قبول تمام دین و دین شناسی ؛ ⬅️ملتزم شدن به تمام عقاید و نگرش ها ⬅️التزام به احکام الزامی و ترخیصی ⬅️عدم انتخاب های سلیقه ای و تک بعدی ⬅️عدم اظهار نظر و افراط و تفریط ✔️اولویت در تمام انتخاب های فردی و قانون گزاری های اجتماعی باید تربیت باشد... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 الدروس الرمضانية ✅ دروس اعتقادی و فقهی حضرت استاد حاج شيخ حسين فرحناکی "دام ظله الوارف" ویژه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. 💠 از فردا (شنبه ١٩ اسفند) ساعت ١٥:٤٥ 💠 مشهد، خيابان عبادى ٣٦، حسينيه ثامن الحجج عليه السلام •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 اجتماع الوعد و الوعید ... 🎤 استاد محقق حجة الإسلام حاج شيخ محمد كاظم خراسانى دام ظله ✅ اینکه کسی بگوید ورود در جهنم و عذاب اخروی و خلود در آن برای کفار و مخالفین و اعداء انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم السلام و قاتلین و ظالمین ایشان از باب وعید های الهی است و البته تخلف در وعید قبیح نیست و گاهی پسندیده است فلذا چه بسا در قیامت در اول کار یا بعد از مدتی خداوند از وعید خود صرف نظر کند و بساط جهنم را برچیند و همگان را روانه به سوی بهشت نماید؛ قطعا اشتباه و باطل است، به چند دلیل: اولا: اینطور نیست که ورود در جهنم و خلود در آن برای تمامی آنان که ذکر شد صرفا جنبه وعید داشته باشد؛ خیر، در بسیاری از موارد بلکه غالب لولا الکل چنین است که جهنمی شدن آنها در حقیقت، تحققِ وعده و بشارتی رحمانی است برای انبیاء عظام و ائمه طاهرین علیهم السلام و شیعیانشان که مورد ظلم و قتل و غصب و استهزاء و انکار و... آنان واقع شده‌اند. از پاداش ها و الطاف خدا به خلفاء خودش علیهم السلام وعده عذاب ابدی برای منکران و دشمنانشان است فلذا قابل عفو نخواهد بود. و البته یکی از تنعّمات اهل بهشت هم مشاهده عذاب و حقارت و ذلت همان اعداء الله در جهنم است کما هو مفاد بعض الآیات و الروایات. و ثانیا: از آنجا که محبت خداوند متعال به خلفاء خودش محمد و آل محمد علیهم السلام امری ثابت و مسلم است، اینکه خداوند بخواهد ظالمین و غاصبین و قاتلین و معاندین با ایشان را به بهشت ببرد مغایر خواهد بود با آن محبتش به آن ذوات مطهره علیهم السلام. و ثالثا:... 📚 مستفاد از دروس •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣علم امام زمان عجل الله فرجه به علوم مدرن استاد آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله تعالی 🗓۱۷ شعبان ۱۴۴۵ 💫وسعت علم حضرت نسبت به علوم بشر... 💫آشنایی به علومی ما فوق علم الان دنیا : ✔️مثل علم یوسف نبی در بحران مصر. 💫عدم قیاس علم ایشان با تمام علوم نخبگان بشر.. 💫معنای شایستگی در ریاست عامه.. 💫علم نهفته در قرآن و تنها راه استخراج آن... 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•