🔻استدلال های بعضی #نمایندگان_مجلس در مخالفت و موافقت کابینه دولت سیزدهم دیدم این حدیث و این سخن را مفید یافتم که به اشتراک بگذارم
🔹پیامبر اکرم ص: ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ همانا تو را ناتوان میبینم، پس هیچگاه مدیریت دو نفر را هم به عهده نگیر و به هیچ وجه عهدهدار مال یتیم نباش. (امالی طوسی، مجلس سیزدهم، صفحه۳۸۴)
🔸رهبر انقلاب: خود جناب ابوذر این توصیهی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابیذر بزند چیست؟ اِنّی اَراکَ ضَعیفا من جنابعالی را در مدیریّت ضعیف می بینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلاللّه، رُکگو و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی.
[درس خارج ۱۰ آذر ۹۸]
Eitaa.com/m_amin_rezai
T.me/m_amin_rezai
Instagram.com/m_amin_rezai
صدا ۰۰۲-۷۱.m4a
41.72M
🔻عاشورا و مساله تغییر
▪️ #جلسه هشتم
محرم، مرداد ۱۴۰۰، شهرستان خوسف
🕘 ۴۲دقیقه
موانع تغییر اجتماعی
۱:منافقین
نفاق شناسی در قران
اعتبار زدایی از اهل تغییر توسط منافقین
ترور نرم (تمسخر) تاکتیک منافقین
تولید تحیر در جامعه توسط منافقین
۲:ملا و مترفین
لغت شناسی ملا و مترفین[طبقه برخوردار]
مترفین مانع پیامبران برای تغییرات اجتماعی
اسلام ناب و تقابل با ملا و مترفین
ملا [آدم های چشم پرکن ]مروج تاکثر و مدگرایی
قارون مصداق بارز ملا و مترف
۳:فقر
معنای فقیر[قتیل به معنای مقتول کسی که استخوان فقراتش خرد شده]
فقر مانع حرکت و تغییرات فردی-اجتماعی
خطبه منا فریادخواهی برای فقرا
۴:عدم آزادی
تعریف و تقسیم آزادی در قران
تفاوت ظلم و ضیم
امام حسین ع ابات الضیم و سیدالاحرار
ابی عبدالله ع و مساله تغییرات اجتماعی
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 چالشِ حقِ اعتراض مردم؛ / معاویه گفته بود مردم مطالبهگر و پررو شدند
▪️بخشهایی پرچالش از گفتگوی حجت الاسلام #قنبریان با سوره| شب دوازدهم
⬅️ لطفا مردم نامهی پنجاه نهج البلاغه را بخوانند. این نامه مانیفست امیرالمونین است و به نظرم کوتاهتر از نامه به مالک نیز هست. امام چهار چیز را بر می شمرد و میگوید اگر این چهار چیز را من درباره شما انجام دادم اطاعت من بر شما واجب می شود.
۱. شفافیت؛ به جز در اسرار جنگی چیزی را از شما مخفی نکنم.
۲. حقی را به تاخیر نیاندازم، یعنی اگر الان باید حقوقتان را بدهم آنرا به تاخیر نیاندازم.
۳. مساوات بین شما برقرار کنم.
۴. با شما مشورت کنم و هیچ کاری را بدون همراهی شما انجام ندهم.
⬅️ بعدا معاویه گفته بود ابالحسن ( امیرالمومنین) دهان مردم را باز کرد. [ مردم مطالبهگر و پررو شدند]
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در برنامه ۱۴۰۰ @ir1400tv در ایام انتخابات سعی کردم بجای مباحث جنجالی که خوشایند بعضی است گفتگوهای تخصصی-کاربردی داشته باشم. این برنامه را با دست خالی ساختیم. خوشحالم امروز یکی ازمنابع شناخت مردم و فعالین فضای مجازی و در آینده مطالبه از دکتر #خاندوزی این برنامه است
🔻گفتگوی کامل برنامه با موضوع: اولویتهای اقتصادی دولت۱۴۰۰
www.aparat.com/ir1400tv
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
⚫️پایان حیات مرد الحیات!
▪️حیات مرد الحیات به پایان رسید، جسم او رفت، جان او همچنان باقی است چون الحیاتش در بین ما تا ابد حیات دارد. چون عدالت و عدالت خواهی که #ماموریت_عمری او بود و این پیرمرد انقلابی موهایش را در تحقق این آرمان سپید کرده بود همچنان باقی است. گرچه خورشید عمر او غروب کرد اما قلمش این فریادهای همیشه ماندگار او چون خون بر صفحات کتابها ثبت شده و در اختیار ماست.
▪️علامه حکیمی فرزندی نداشت اما امروز همه جوان هایی که #عدالت دغدغه آنهاست فرزند معنوی اویند، آنها که از او آموختد که برای جامعه "منهای فقر" باید جهاد کرد و به [ تصحیح رابطه انسان با خالق "توحید" و رابطه انسان با انسان"عدالت" تلاش نمود که اسلام جز این نیست.¹] همه ما که الحیات در رگ های مان آرمان تزریق کرده با او نسبت داریم.
▪️آن روح بزرگ امشب به آسمان رفت، مردی که با قلم و قدم خود اشرافیت را نواخت، قارون ها را رسوا و "کلمه" این نعمت بی نظیر که این روزها خیلی ها حریم و حرمتش به تاراج برده اند را جز برای توحید و #مستضعفین خرج کسی کرد. مردی که در این روزگار خرید و فروش، آرمان ها را برای نام و نان خود نفروخت.
▪️بعد از سالها مبارزه گوشه نشینی را انتخاب و به دنیا گرایان پشت پا زد اما تا آخرین نفس از آرمان ها دست نکشید. عدالت در لغت نامه او نه تنها یک لغت که روح تمام واژه ها بود. او رفت و رنج های مضاعف او در حیاتش گنجی چون الحیات و ده ها اثر دیگر را برای ما باقی گذاشت. اینک ما #وارثان اوییم و این میراث ماندگار در گام دوم در وصل ما و جامعه ما به عدالت و توحید و آرمان های ۵۷ کمک شایانی میکند. عاش سعیدا و مات سعیدا.
🔘در طومار عریض و طویل بی توفیق هایم عدم دیدار با او هم نوشته شد! چند باری قصد کردم و پیگیری، اما بخاطر مریضی و... توفیق حاصل نشد و حالا دیدارمان به قیامت موکول شد.
۱: نامه علامه حکیمی به فیدل کاسترو
✍ #محمدامین_رضایی
Eitaa.com/m_amin_rezai
T.me/m_amin_rezai
Instagram.com/m_amin_rezai
۱:رهبر انقلاب از مدافعین و مروجین فلسفه خصوصا فلسفه صدرایی هستند، علامه حکیمی از بزرگان مکتب تفکیک و از مخالفین جدی فلسفه بود.
۲: علامه حکیمی یک منتقد جدی نسبت به سیاست های جمهوری اسلامی و نحوه حکمرانی بود. برای او عدالت یک اصل بود البته بخاطر عدم ورود اجرایی بعضی حرفهایش بدون در نظر گرفتن واقعیت های اجرایی بود با این حال این روحیه آرمان خواهی او را به یک منتقد جدی تبدیل کرده بود و البته موجب خلق آثار جدی چون الحیات شد. پیام رهبر انقلاب، این همه تعریف و تمجید را در مورد یکی از منتقدین ببینید و مقایسه کنید با رفتار بعضی محافظه کاران و مسئولان که علامه حکیمی را ضد انقلاب خطاب میکردند و او را منزوی کردند.
🔻رهبری میدانند کسی چون علامه حکیمی همچنان بر آرمان های انقلاب استوار است اگر حرفی میگویند نفع شخصی ندارد، از روی دغدغه و دلسوزی و متن اسلام است و در کلیت امر این حرفها به نفع انقلاب است و موجب میشود انقلاب به اضمحلال دچار نشود. لذا اینگونه برای رفیق دیرین خود مینویسد. این سعه صدر و رفتار که برگرفته از اسلام است را انقلابیون، نهادهای امنیتی و مسئولین در نسبت با منتقدین دلسوز نظام باید بیاموزند
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اسلام منهایِ مردم
اسلام منهای مردم میشود داعش!
اینکه یک طبقه خاص حکومت کنند قطعا انحراف از اسلام و انقلاب است
📆 شب هفتم محرم، مرداد۱۴۰۰
🎙 #محمدامین_رضایی
🔻پیوست:
▪️حضرت علی ع: قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُمْ.
ای مردم حاضر و غایب، مسئله حكومت، امر و حق شماست كه كسی در آن حقی ندارد، مگر فردی كه شما او را حاكم كردید.
بحار الأنوار، علامه مجلسی،ج ۳۲، ص ۸
▪️رهبر انقلاب: یک عدّه هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند، [منتها] میگفتند آقا حاکمیّت دین به مردم ربطی ندارد، مردم چهکاره هستند، باید دین حکومت بکند، حاکمیّت بکند؛ اینها هم یک عدّهای بودند که حالا نمونههای این نظر دوّم را این اواخر به شکل افراطیاش در این حضرات داعش ملاحظه کردید که اینها بهاصطلاح به خیال خودشان معتقد به حاکمیّت دین بودند، منتها مردم را هیچکاره میدانستند.
۱۴/۳/۱۴۰۰
Eitaa.com/m_amin_rezai
T.me/m_amin_rezai
Instagram.com/m_amin_rezai
تاسوعا.m4a
41.92M
🔻عاشورا و مساله تغییر
▪️ #جلسه نهم
محرم، مرداد ۱۴۰۰، شهرستان خوسف
🕘 ۴۲دقیقه
تیپ شناسی رویکردها در تغییر غلط یا عدم تغییر در کربلا
۱: ثبات یا تلون
ثبات در دین در قران و روایات
ثبث بن ربعی مرد هزارچهره کوفه
اهمیت عرضه عقاید به عالم
هزینه دین داری
۲: بی طرفی
-نه یزید نه حسین ع (حرمثه)
-احتیاط بیش از حد (سلیمان صرد خزاعی)
-ترس از مرگ (عبیدالله حر جعفی)
سخنان سید حسن نصرالله در مورد حضور در معرکه و کربلا
۳:دنیا گرایی (ابن سعد و احنف بن قیس)
استدلال های احنف در عدم یاری امام حسین ع
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
▪️اگر مجرمی به اعدام محکوم شد زندان بان یا هر کسی اگر سیلی به او بزند بخاطر سیلی باید دیه بدهد، اگر چه آن شخص محکوم به قصاص نفس شده ولی فعلا محترم است.
این حکم و نگاه اسلام به انسان است. تصاویر بیرون آمده از #زندان_اوین موجب شرم وتاسف و برخورد با عاملین آن فجایع کمترین کار ممکن است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
AudioCutter_صدا ۰۰۲-۶۸.m4a
1.88M
🔻نسبت دین داری و خرافه گرایی در عصر مدرن
▪️هر چه قدیمی است لزوما مذهبی نیست
#سخنرانی_کوتاه
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔸روزگاری نفر دوم نظام سیاسی ما که قرار بود روزی رهبر جمهوری اسلامی بشود توسط امام ره عزل شد. حالا در #محاکمه_روحانی شخص بی کفایتی که سال ها کشور را عقب انداخت ماندیم و بعضی توجیه میکنند! امام ره به ما چنین جرئت و درسی آموخت. درس های خمینی ره را فراموش کردیم که به این روز افتادیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
جناب آقای دکتر #خاندوزی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای دکتر #عبدالملکی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شما را در این مسئولیت حساس و تاثیرگذار تبریک عرض میکنم. خوشحالم قبل از انتخابات در برنامه ۱۴۰۰ مهمان ما بودید و نقطه نظرات خودتان را با مردم، خصوصا جوانان ایرانی به اشتراک گذاشتید. حالا خود به عنوان دو نیروی جوان و انقلابی در همان حیطه مسائلی که در برنامه آسیب شناسی کرده و راهکارها را برای مخاطبین ذکر کردید امروز در مسند امور قرار گرفتید. ضمن آرزوی موفقیت برا شما عزیزان، بنده در #برنامه_۱۴۰۰ و برنامه مشابه به آن به همراه جمعی از جوانان جهادی و انقلابی که این برنامه را نیز با دغدغه شخصی تولید کردیم تلاش خواهیم کرد در فضای رسانه در تحقق عدالت و عمل به آن وعده ها کمک کار شما عزیزان باشیم. همچنین اقدامات شما را به طور تخصصی رصد و مطالبات مردم و جوانان را با شما مطرح و از شما #مطالبه خواهیم کرد
✍ محمدامین رضایی
تهیه کننده و سردبیر برنامه ۱۴۰۰
🔻به #برنامه_۱۴۰۰ بپیوندید
instagram.com/ir1400tv
@ir1400tv
صدا ۰۰۲-۷۲.m4a
43.36M
🔻عاشورا و مساله تغییر
▪️ #جلسه دهم
محرم، مرداد ۱۴۰۰، شهرستان خوسف
🕘 ۴۴دقیقه
✳️ پیشنهاد میشود در صورت عدم پیگیری بحث عاشورا و مساله تغییر این سخنرانی را به صورت جداگانه گوش کنید
علل تغییر جامعه نبوی به جامعه اموی
جامعه شناسی دهه ۶۰ در کربلا و سیر تغییر مجاهدان عصر نبوی بعد از گذشت پنج دهه از انقلاب
۱: تغییرات سیاسی
سقیفه و تغییر ریل حکومت از امامت به خلافت
معاویه و ساختن شهر و مردمی متفاوت در شام
بنی امیه و تغییر خلافت به سلطنت
نقش مردم در نظام ولایی و حذف مردم در سیاست اموی
شکل گیری یک طبقه خاص در امور حکمرانی
سکولاریسم تئوری سیاسی ابوسفیان
خریدن و بایکوت نخبگان جامعه
۲: اقتصادی
سیاست اقتصادی خلیفه دوم، آغاز تبعیض و جامعه طبقاتی
فتوحات و سرریز غانئم به مکه و مدینه
مرگ خلیفه دوم بخاطر اعتراض به تعیض ها
خلیفه سوم، شروع وام های کلان، حقوق ها و پاداش های نجومی
شروع خصوصی سازی ها و شکل گیری مجاهدان میلیاردر
شکل گیری عمیق جامعه طبقاتی و ثروت های نجومی بعضی از صحابه
جامعه اهل تکاثر و حریص به دنیا
حضرت امیر ع برگرداندن انقلاب به ریل اصلی و جنگ های داخلی
معاویه و تولید اسلام سرمایه داری، خرید و بایکوت نخبگان و غضب خلافت
امام حسین ع و خطبه منا در سل ۶۰ و دفاع از مستضعفان
ترسزو طمع دو استراتژی این زیاد برای شکست کربلا
۳: فرهنگی
شام شهر تک صدایی فرهنگی
ابتذال فرهنگی دهه ۶۰ هجری
یزید و مساله شراب خواری و انکار وحی
کربلا تغییر کلان برای عوض کردن ریل های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️امروز سالروز شهادت #شهیدکاوه از مفاخر خراسان جنوبی بود. جوانی که در ۲۵سالگی #فرمانده_لشکر بود. مسئولین و سیاسیون استان طبق عادت این روزها در تمجید او سخن میگویند.
آقایان، بجای سخنرانی یک لشکر را نه، یک #فرمانداری را، حداقل چند بخشداری را به جوانان بسپرید. به جوانان میدان بدهید.
✍#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ حجتالاسلام و المسلمین رئیسی، در نخستین روز از سفر استانی سیستان و بلوچستان به منطقه محروم مرادآباد چابهار رفت واز طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان این منطقه و روند پیشرفت کار پروژه ساخت یک هزار واحد مسکونی برای محرومان بازدید کرد.
🏠 رئیسجمهور پس از بازدید از پروژه یک هزار واحدی مسکن و گفت و گو با دست اندرکاران آن، با حضور در منطقه کپرنشینی مرادآباد به طور مستقیم با مردم این منطقه محروم به گفت و گو نشست و از نزدیک از مشکلات و نارساییهای این منطقه مطلع شد.
✍ در این بازدید مقرر شددرخصوص چگونگی تسریع در ساماندهی وضعیت این منطقه محروم در جلسه شورای اداری استان تصمیم گیری شود.
📆 پنجشنبه | یازدهم شهریورماه ۱۴۰۰
@raisi_org
بازگشت || محمدامین رضایی
♦️ حجتالاسلام و المسلمین رئیسی، در نخستین روز از سفر استانی سیستان و بلوچستان به منطقه محروم مرادآب
🔻من اقدام این روزهای حاج آقای رئیسی را #نهضت_امید_آفرینی و #نهضت_اعتماد_سازی می نامم. این اقدامات خیلی ها که در نقد عجول و شروع نشده به طعن و کنایه روی آوردند را شرمنده خواهد کرد. به تدریج دوستان و منتقدان و حتی دشمنان با یک واقعیت رو به رو خواهند شد که به معنای واقعی کلمه دوران جدیدی آغاز شده است. دورانی که در حقیقت یک فرصت تاریخی است. رصد، تحلیل و کمک میدانی به دولت موجود بدون داشتن هیچ مسئولیتی به طور مضاعف وظیفه تک تک بچه های انقلابی است
@m_amin_rezai
AudioCutter_صدا ۰۰۲-۷۱(1).m4a
4.63M
▪️فقر مانع تغییر
معنای دقیق فقر
ملت ویلچری اهل قیام نیست!
زخمی روی شانه امام حسین ع که نیزه و شمشیر هم نتوانست پاکش کند!
🔻برشی از سخنرانی عاشورا و مساله تغییر
📆 محرم، مرداد۱۴۰۰
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
AudioCutter_صدا ۰۰۲-۶۸(2).m4a
5.17M
▪️تعصب ناسیونالیستی مبتذل ترین نوع تعصب
نوع نگاه اشتباه بعضی به مردم افغانستان
مرگ با تعصب، مرگ جاهلانه است
🔻برشی از سخنرانی عاشورا و مساله تغییر
📆 محرم، مرداد۱۴۰۰
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔴 مردم افغانستان؛ یعنی همه مردم افعانستان
🔹بعد از مدت ها مطالعه و بررسی این جمع بندی من شد از مساله پیچیده این روزهای افغانستان، بعضی دوگانه طالبان- پنجشیر در افغانستان را به دوگانه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تطبیق میدهند. و طبیعتا آنهایی که این روزها پشت سر احمدشاه مسعود نمی ایستند را طرفدار طالبان و غیر انقلابی میدانند! متوجه نیستند میتوان نه آن سمت بود و نه این را کامل پذیرفت. صحنه حق و باطل که اینجا نیست که لزوما باید یک طرف بود. به پیچیدگی مساله افغانستان همه واقفیم. در افغانستان ما سمت مردیم، مردم یعنی همه مردم افغانستان، طالبان هم بخشی قابل توجهی از مردم افغانستان هستند چنانکه که پنجشیر نیز.
🔸 اما در فضای رسانه ها از سمت بعضی روشنفکران و اهالی رسانه در افغانستان و ایران یک تحلیل به مخاطب ایرانی تحمیل میشود، ما باید واقعیت افغانستان را بفهمیم، روایت کنیم و تصمیم بگیریم نه فقط آنچه دلخواه و علاقه ماست. تکلیف صدا وسیمای ما بخاطر سکون عدم فعالیت میدانی به موقع مشخص است اما در رسانه های غیر رسمی نیز یک گزارش غلط و یک تصویر ناقص دارد بُلد و به ما تحمیل میشود، تصویری که گویا فقط پنجشیر نور است و بقیه ظلمت محض، آن سمت جهاد است و آزادی خواهی و بقیه مصداق تام تروریسم و خشونت!
آمریکا از اینها حمایت میکند و آزادی خواهان از آنها، پس اگر انقلابی و آزادی خواه هستی باید مدافع آن سمت باشی و الا تو یک طالب تروریستی! تو نه صرفا یک شخص بلکه یک حکومت را هم شامل میشود، از همین جاست طعنه و توهین هایشان به جمهوری اسلامی که هم دست طالبان است و حتی مثل آن!
🔹اگر حمایت آمریکا را نشانه باطل بدانیم که رهبران اصلی جبهه مقاومت و نه صرفا مجاهدین میدان در پنجشیر نگاهشان به آمریکا و غرب بیش از طالبان نباشد کمتر نیست. از درخواست کمک از آمریکا در روزنامه واشنگتن پشت گرفته تا ریپورتاژ اخبارشان توسط رسانه های هم سو با غرب و وحشی نشان دادن طرف مقابل، البته با همه هشدارهای طالبان برای اخراج آمریکایی ها در این سمت هم نشانه ها و ردپاهایی از وابستگی به کشورهای غربی هست. همه این نشانه ها حاکی از این است که اینطور نیست یک طرف دعوا مستقل، آزادیخواه و صرفا مدافع مردم باشد و سمت دیگر ۱۸۰ درجه مخالف آن. هر کس اندک اطلاعاتی داشته باشد میداند طالبان قبلی هم واقعا داعش نبود این طالبان که تغییر هم کرده، بله تاریخچه سیاهی دارند درست، بعضی افرادش همین الان پتانسیل آن را دارند که داعشی بشوند و جنایت کنند این هم هست مگر در انقلاب ما بعضی تهش به مجاهدین خلق نرسیدند! اینکه بگوییم طالبان یک گروه دموکرات شده واضح است این نیست اینکه بگوییم با یک گروه کاملا خون ریز افراطی محض طرفیم این هم دروغ است.
🔹واقعیت این است در افغانسان اصلا رنگ ها سیاه و سفید نیست، نور و ظلمت نیست چنانکه بعضی دارند جلوه میدهند، همه چیز خاکستری است حتی پنجشیر هم نور محض نیست. بماند که آنقدر که اراده برای جنگ بود خصوصا از سمت احمدمسعود اگر برای هم شریکی و توافق بود حالا وضعیت فرق میکرد. دولت افغانستان باید از همه سلایق قومی و مذهبی باشد، این گزاره را همه میگویند اما بعضی روشنفکران نمی گویند خب یکی از آن همه هم طالبان است، پشتوها و طرفداران طالبان از سایرین بیشتر نباشد قطعا کمتر نیستند. واقعیت افغانستان را باید پذیرفت. مردم افغانستان بیش از پیش از جنگ خسته اند، سیاه و سفید، نور و ظلمت نشان دادن صحنه قبل از هر چیزی بزرگترین ظلم به مردم افغانستان است. مثلا اگر الان پنجشیر شکست هم نخورد که احبار رسمی حاکی از شکست است بالاخره که باید از دره ها بیرون بیاید اصلا بخشی را فتح کرد خب آن سمت پشتوها هم که هستند آنها به حمایت از طالبان می آیند، یعنی تا ابد قرار است مثل قبل آتش جنگ بر قرار باشد؟ پس کی آتش بس؟
🔸 باید نگاه کرد اصلا مردم افغانستان این وضعیت را میخواهند، مگر ما قرار است آنجا زندگی کنیم که چنین اصرار بر تحمیل تحلیل خود داریم؟ قبلا روشنفکران در کافه ها آروغ روشنفکری میزدند امروز پشت لایوها و استوری های اینستاگرام، جنگ روانی راه انداختن و ایران را هم وسط جنگ کشاندن و در صورت عدم توانایی تحمیل تحلیل خود با طعنه و کنایه جمهوری اسلامی را همسو با طالبان خواندن کار سختی نیست اما آیا واقعا برگرفته از یک اطلاعات جامع است؟ اصلا خواسته افغان هاست؟ به نفع آن هاست؟ باید بدانیم آدم های خوب و کار درست لزوما تحلیل شان هم خوب و درست نیست. موضع ایران که اقای رئیسی در اولین گفتگوی تلوزیونی در مورد افغانستان دوباره تصریح کردند، حمایت از دولتی برآمده از آرا مردم، حملات به پنجشیر هم محکوم شد
🔻ادامه در بخش دوم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔺بخش دوم یادداشت
🔹بله اینجا یک نقد جدی به دیپلماسی ایران وارد است اگر چه این مواضع یک موضع خنثی نیست، یک موضع فعال هم نیست، ایران باید کنش فعال تری میداشت. البته خیلی دیر شده، کنش ورزی فعال ایران و نه لزوما حمایت از یک سمت هم پای آمریکا را در این مساله دورتر میکند و هم نقش ایران در منطقه را بیشتر تثبیت میکند. ایران باید برای صلح و تحقق توافق تلاشی بیشتری میکرد هر طرفی که به حق خود راضی نبود را حداقل در فضای رسانه اعلام میکرد، فرقی نمیکند طالبان یا احمد مسعود باشد. احمد مسعود حالا بیانیه داده که حاضر به صلح است طالبان هم گفته که دیر شده آن وقت ما گفتیم او بر جنگ اصرار داشت! قطعا ایران کنش گری فعال تری میتوانست داشته باشد ولی آن کمک به یک طرف دعوا، سلاح و مهمات و پول نبود، میان جگری بود، هنوز هم میتواند.
🔸جمهوری اسلامی از این جهت که تحت تاثیر بعضی روشنفکران و رسانه ها چی ها قرار نگرفت و وارد جنگ نشد موضع کاملا عاقلانه ای انتخاب کرد اما میتوانست فعالانه عمل کند تا متهم نشود، همه فراموش کردند متهم اصلی ماجرا آمریکاست که افغانستان را بعد از ۲۰ سال به اینجا رساند، آنهایی هم که توقع داشتند و دارند ایران در این وضعیت اقتصادی به یک جنگ داخلی که هیچ طرفش حق و باطل کامل نیست وارد شود، اقدامی که غیر از استمرار جنگی که پایانی ندارد و موجب تکثیر جنگ های دیگر مثل شیعه-سنی، ایران-پاکستان، افغانستان و.... میشود در بهترین وجه باید بگویم دچای خطای راهبردی شدند و الا صریح ترش میشود اینکه نه دلسوز ایرانند و نه مردم افغانستان، مردم افغانستان یعنی همه مردم
✍ #محمدامین_رضایی
Eitaa.com/m_amin_rezai
T.me/m_amin_rezai
Instagram.com/m_amin_rezai
🔹بیش از چهل سال است...
🔻مواظب باشید در مساله افغانستان جای شهید و جلاد را عوض نکنند.
#توئیت
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅آیت الله جوادی آملی حفظه الله:
"تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این #مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود"
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه».
📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
@m_amin_rezai