eitaa logo
آیت الله سیـّد محمـّدعلی فقیـهــی
3هزار دنبال‌کننده
892 عکس
198 ویدیو
77 فایل
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم کارشناس مسائل شرعی در شبکه یک سیما و رادیو قرآن و شبکه جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ارسال پرسش ها پشتیبان کانال @smf1375 با عرض معذرت تبلیغات و تبادل نداریم انتشار مطالب بدون لینک مانعی ندارد
مشاهده در ایتا
دانلود
05.mp3
18.76M
درس ولایت فقیه استاد فقیهی ۵ یا امام رضا: @m_faghihi
08.MP3
14.11M
درس ولایت فقیه استاد فقیهی ۸ یا امام رضا: @m_faghihi
09.MP3
13.57M
درس ولایت فقیه استاد فقیهی ۹ یا امام رضا: @m_faghihi
12.MP3
19.27M
درس ولایت فقیه استاد فقیهی ۱۲ یا امام رضا: @m_faghihi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیۀ علیرضا پناهیان به ستاد کرونا: 🔸 ما پروتکل‌ها را هرچه باشد رعایت خواهیم کرد، اما شما هم ایرادهای پروتکل‌ها را برطرف کنید 🔸چرا دستۀ عزاداری و طبل و سنج ممنوع شده؟! 🔸اگر دسته‌ای در جای خلوت و بدون تماشاچی راه بیفتد، چه مشکلی دارد؟ 🔸اینطور نیست که درصورت عدم سخت‌گیری در پروتکل‌ها، عزاداران رعایت نمی‌کنند/ کما اینکه در شب‌های قدر رعایت کردند 📌 در گفتگو با خبرگزاری فارس 🔻 پروتکل‌های ابلاغی ستاد کرونا که عزاداری‌ها را محدود کرده، هرچه باشد ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ چون اقتضاء یک زندگی جمعی است و ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یا اشتباه هم باشند، اجرا می‌کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد، اما این پروتکل‌ها انصافاً دقیق تنظیم نشده است. 🔻 بعضی از مواد در پروتکل‌ها وجود دارد که مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست؛ مثلاً اینکه طبل و سنج ممنوع است، دلیلش چیست؟ ما هم نمی‌دانیم! شاید به دلیل اینکه مردم را جمع می‌کنند. خُب بگویید پرچم هم نباشد چون پرچم و بیرق هم از دور، یک شکوهی دارد و... 🔻 می‌گویند «دسته عزاداری ممنوع!» زیرا ازدحام اطراف دسته را نمی‌توانند مدیریت کنند؛ شاید دلیل‌شان این بوده. حالا اگر یک دستۀ عزاداری راه افتاد و خواست در یک بلوار خلوت حرکت کند، آیا مشکلی دارد؟ شما مطلق دسته عزاداری را ممنوع کردید! آن دسته که جای خلوتی رفته است، تماشاچی هم ندارد و به عزاداری می‌پردازد، تکلیف آن چیست؟ افراد در این دسته با فاصله ایستاده‌اند و فضایش با مترو، اتوبوس و بازار که مردم خیلی از این‌ها متراکم‌تر جمع می‌شوند، متفاوت است. 🔻 پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای برگزاری مجالس عزاداری محرم، اگر «غیردقیق» هم تنظیم شده باشند، ما اجرا می‌کنیم؛ در این تردیدی نیست، اما خواهش می‌کنم تا فرصت باقی است، افراد تنظیم‌کنندۀ این پروتکل‌ها، بندهای آن را محل بحث قرار ندهند که بشود ایرادهای منطقی از آن گرفت. 🔻 اگر ملاک «نبودن ازدحام» است، هیأتی‌ها در در صورت دسته رفتن با طبل و سنج هم می‌توانند از ادحام جلوگیری کنند. یکدفعه به صورت مطلق، مردم را از برخی توفیقات محروم نکنیم. 🔻 هیاتی‌ها آدم‌های باهوش، دقیق، مودب و منضبطی هستند و خودشان رفع ازدحام خواهند کرد. شما در دستورالعمل اعلام می‌کردید «رفتاری که موجب ازدحام می‌شود، انجام ندهید، از فضای باز استفاده کنید و...» یا یک آئین‌نامه برای آن ارائه می‌کردید که آسیب را کمتر کند. 🔻 بنده این حرف را قبول ندارم که ما بگوییم «اگر در پروتکل‌ها سخت‌گیری نشود، مردمِ عزادار رعایت نخواهند کرد.» خلاف این است و مردم رعایت خواهند کرد؛ کما اینکه دیدیم در شب‌های قدر انصافاً جاهایی که توانستند مجالسی را برگزار کنند، رعایت کردند. 🔻 هیاتی‌ها امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد. 👤علیرضا پناهیان 🚩 خبرگزاری فارس- ۹۹.۵.۲۸ 👈🏻 متن کامل خبر: 📎 Panahian.ir/post/6453 @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ بازخوانی بیانات عتاب آمیز رهبر معظم انقلاب نسبت به شبهه افکنان عزاداری سید الشهداء علیه السلام؛ باید گریه و زاری کرد/ از موضع روشنفکری نگویند اینها دیگر لازم نیست! نه، اینها تا آخر لازم است ♦️امام خامنه ای:بعضی حالا ممکن است بگویند شما میخواهید نهضت امام حسین را بیان بکنید، خیلی خب، بروید بیان کنید، دیگر روضه‌خوانی و گریه و زاری و اینها چیست؟ بروید بنشینید بیان کنید که حضرت این کار را کردند، این کار را کردند، هدفشان هم این بود. این، خیلی فکر خطائی است، نگاه غلطی است. این عاطفه‌ی نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین، این پیوند عاطفی، پشتوانه‌ی بسیار ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی است. بدون این پشتوانه، خیلی سخت میشود در این راه حرکت کرد. ♦️در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛ بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعه‌ی ولایت است. یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛ اطاعت رسول و اطاعت اولی‌الامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد. اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی». این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دورانهای اول بر سر یک عده‌ای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. ♦️بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل میشود؛ ماجرای مصیبتهای اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است. بنابراین، این عزاداری‌هائی که انجام میگیرد، این گریه و زاری‌ای که میشود، این تشریح حوادث عاشورا که میشود، اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین کارهائی که مردم میکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 محرّم، ماه سوگوارى 🏴 قال الإمام الرضا عليه‌السلام: 💠 إنَّ أبي إِذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لا يُرَى ضاحِكاً وَ كانَتِ الكِابَةُ تَغلِبُ عَلَيهِ حَتَّى يَمضِىَ مِنهُ عَشرَةُ اَيّامٍ فَإِذا كانَ اليَومُ العاشِرُ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وَ حُزنِهِ وَ بُكائِهِ 💠 حضرت امام رضا عليه‌السلام فرمود: 🥀 هرگاه ماه محرّم فرا می‌رسید، پدرم موسی بن جعفر علیه‌السلام دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن كه ده روز از محرّم می‌گذشت؛ روز دهم محرّم كه می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. 🥀 📚 أمالى صدوق، صفحه ۱۱۱
زیارت عاشورا از راه دور در روایت از امام محمد باقر علیه السلام آمده کسیکه از راه دور زیارت عاشورا می خواند ابتدا سلام به امام حسین علیه السلام کند پس از آن لعن به قاتلین حضرت کند بعد نماز زیارت بخواند بعد از نماز , زیارت عاشورا را بخواند @m_faghihi
نکته ای مهم در زیارت عاشورا وَبِالْبَرَائَهِ (مِمَّن قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَربَ وَ بِالبَرَائَهِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ و أَبْرَءُ الَي اللهِ وَ الَي رَسوُلِهِ) مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِكَ وَ بَنَي عَلَيْهِ بُنْيَانَهُ و به بيزاري از كسي كه پايه گذاري كرد اساس اين واقعه را، و بنا نهاد بر آن بنيانش را، توجه توجه در زیارت عاشورا این قسمت که در پرانتز آمده حتما باید خوانده شود و گرنه معنای جمله اشتباه می شود این قسمت نسخه بدل نیست که گفته شود طبق بعضی از نقلها این قسمت اضافه شده بلکه این قسمت از قلم افتاده بوده بعد در حاشیه نوشتند بعضی فکر کردند جزء اصلی زیارت عاشورا نبود @m_faghihi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چون صحبت از تقرب به خدا بوسیله ائمه است اگر این جمله را نخوانیم معنی این می شود که برائت می جویم از کسانی که پایه ریزی این تقرب به خدا را کردند ولی این جمله که خوانده شود معنی آن این است که از کسانی که با شما جنگیدند و پایه این ظلم را گذاشتند تبری می جویم ببینید چقدر معنی متفاوت است علت افتادن از قلم الی الله و الی رسوله در دو قسمت زیارت است که در نوشتن ابتدایی دقت نشده بود بعد در کنار صفحه اضافه کردند بعضی فکر کردند نسخه بدل است @m_faghihi
⬛️ فرهنگ در مکتب اهل بیت علیهم السلام ⬛️ 🏴سیاهپوشی در عمل توسط معصومین (مواردی که بر اساس روایات و گزارش های تاریخی خود اهل بیت علیهم السلام لباس مشکی برای عزاداری بر تن کرده اند) 🔽 1. سیاه پوشی علیه السلام در شهادت امیرالمومنین علیه السلام 2. سیاه پوشی سلام الله علیها در شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله 3. سیاه پوشی علیه السلام در شام 🏴 سیاه پوشی در تقریر معصومین (سکوتی که نشان دهنده تایید معصوم بر این عمل است)🔽 1. سیاه پوشی در شهادت 2. یک سال سیاه پوشی در عزاداری علیه السلام 3. سیاه پوشی تمام زنان هاشمی و قریشی بعد از 4. سیاه پوشی زنان در مدینه 5. سیاه پوشی حضرت سلام الله علیها در شهادت امام حسین علیه السلام 🏴 سیاه پوشی در قول (دستور به سیاه پوشی در عزاداری) 🔽 دستور پیامبر به سیاه پوشیدن اسماء بنت عمیس در شهادت حضرت بعد از جنگ موته 🏴 علت وجود برخی روایات نهی از سیاهپوشی: 1. نهی از سیاه پوشی در نماز ( برخی روایات تنها دلالت بر نهی پوشیدن لباس مشکی در نماز دارد و نه در حالت عادی و یا عزاداری) 2. نهی در برخی روایات به دلیل لباس عزا بودن مشکی است (که در این حالت می توان در عزاداری این لباس را پوشید و اتفاقا دلالت بر این دارد که چنین لباسی برای عزاداری مناسب است) 3. برخی روایت از ائمه علیهم السلام در زمانی بوده است که پوشیدن لباس سیاه توسط بنی عباس برای ایجاد رعب و وحشت در دل مخالفین حکومت و قدرت نمایی آنها بوده (در آن زمان ممکن بود پوشیدن لباس سیاه دلالت بر موافقت با آن حکومت ظالم داشته باشد پس بخاطر همین در آن زمان خاص پوشیدن لبای سیاه نهی شده است و این نهی برای تمام زمان ها و برای لباس عزاداری نیست)
جمله ای از زیارت عاشورا و ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی یعنی خدایا روزی من کن که در رکاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه انتقام خون خودم را بگیرم معلوم می شود خون امام حسین متعلق به همه شیعیان است و در انتقام گیری از خون امام حسین هر کسی انتقام خون خودش را می گیرد چون با شهادت حضرت به تک تک شیعیان ظلم شده و هر شیعه ای وارث این خون و ولی دم خواهد بود خداوندا هر چه زودتر زمان این انتقام را برسان @m_faghihi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا