eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه اول ❗️توجه: سه جلسه اول، پیش درآمد برای بحث است."ولیّ مرشد" ،"معلم تأویل بودنش"،"تأویل همه حقایق و حوادث توحید است" ،" موقعیت منحصر بفرد امیرالمومنین در تأویل "،"ام واصل بودن او ودورانش برای همه تأویلات" و"چگونگی امکان سلوک با این خضر طریق در دوران های متأخر از او" و... محور سخن بوده است. .............................................. 🔅نکاتی از جلسه اول: ✅مروری بر سلوک شاخص موسی با خضر: -موسی چله نشینی ها را کرده، تکمیل وکسب علم تأویل او را نزد خضر میفرستد. -تأویل؛برگرداندن حوادث به حقایق است. ∓-موسی قطعا افضل از خضر است. هم اولوالعزم بودنش وهم روایات ذیل این پاره آیات گویای این واقعیت است. خضر کشتی مساکین را از دست شاه غاصب سوراخ کرد، موسی شاه غاصب را در نیل غرق کرد.این کجا و آن کجا؟! اما فرستاده شده تأویل بیاموزد با سلوک عینی وعملی.ورود وخروج متفاوت خضر به او درسها بدهد! ✅نمونه معاصر: -شاه آبادیِ بزرگ هم ولیّ مرشد امام عزیز ما بود. بخلاف برخی عرفای معاصر او در عین مقامات توحید وعرفان، کاملا سیاسی و اجتماعی است. ۱۱ماه علیه پهلوی اول تحصن کرد!اما شاگرد سلوکی او ،دودمان پهلوی را به باد داد .افضل از استاد شد چنانچه موسی بر خضر! ✅امیرالمومنین خضرِ همه خضرها! -فتنه های پیچیده وچند بعدی عصر او قابل مقایسه با نمونه های خضر سوره کهف نیست. -کلاس او هم برای چند سالک محدود معاصرش نیست.باید کسانی با او طی طریق کنند برای حوادث آینده. -در خطبه ۱۲میفرماید:"...لقد شهدنا فی عسکرنا هذا اقوام فی اصلاب الرجال و ارحام النساء. سیرعف بهم الزمان ویقوی بهم الایمان"! نباید سطحی ازاین کلام گذشت! شاگردان سلوکی اش را که در زمانهای بعد متولد میشوند وبا درسی که گرفته اند ایمان را بهتر از معاصرین امام تقویت می کنند؛همراه او درجمل بوده اند!!! "فقد شهدنا"نه یعنی بعدا از تاریخ ما درس میگیرند.نه!آنها با سلوک باطنی کلاس ما راشهود می کنند و همراه من اند!... (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
🔸معرفی کتاب کتاب "آسمانی" گوشه ای از فضایل عرفانی و سیاسی-اجتماعی عارف واصل مرحوم شاه آبادی استاد اخلاق و عرفان امام خمینی است. چنانچه در جای خود ثابت است: "تمام" قبل از "کمال" است. سالکانی که در حوزه هایی از دین(مثل تکالیف سیاسی اجتماعی)ناقص یا معیوبند، کمالشان در ابعاد دیگر هم از آنها الگوی کامل نمی سازد. شاه آبادی تمام بود و کمال... ☑️ @m_ghanbarian
💠 لطیفه! نزد ما زمینی ها معیار شمارش، "روز" است؛ اما نزد خداوند برای کارهای الهی معیار، "شب" است. چله موسوی را ۴۰روز نمیخواند، "اربعین لیله" می نامد. "لیله القدر" "اسری بعبده لیلا"و... 🔸سرّش این است که برای سیر معنوی، شب "خصوصیت" دارد نه فقط چون تاریک و آرام است؛ چون"انشاء ویژه ای" دارد. میفرماید: ان ناشئه اللیل: یک "نشئه" است شب. فقط هوا تاریک نشده، بساط معنوی ای گسترانده شده، فرشتگان خاصی، نفحات خاصی در این پاره وقت ایجاد و انشاء شده است. 🔸لذا برای سالک "أشد وطأ و أقوم قیلا" است. یعنی مقدمات خیلی فراهم است قدمها بهتر برداشته میشود، سخن(کلام الهی یا دعا)هم خوب برپا شده، جاگیرِ قلب میشود. 🔸پس در این چله، شبها و سحرها مغتنم ترند. هرکه غایب بوده، حاضر شود. هرکه حاضر می شده، کمّا و کیفا ارتقاء دهد. (برش وتدوینی از سخنرانی شبهای قدر۹٨) ☑️ @m_ghanbarian
⚠️محل های تجمع های روز حجاب و عفاف! 🔸چند سال است ۲۱تیر، بانوان چادری با حمایت برخی نهادهای انقلابی "علیه بی حجابی" تجمع یا راهپیمایی می کنند. غیر از پیام پلاکارتها و شعارها، این تجمعات در سکوت هم "علیه بی حجابها" تلقی میشود که قابل بازاندیشی است. 🔸فرض می کنیم مانتو کوتاه و ساپورت و...بمب ها و اسلحه جنگ نرم دشمن علیه ارزشهاست؛ اما این اسلحه دست سرباز میدان ژاله تهران است نه افسران بعثی در دهلران و شلمچه! فرق ایندو بسیار است اولی را باوجود تلفات با "گُل دادن"، ضامن کردیم ولی دومی را با "خون دادن"! جابجا شدنش، دوپاره کردن ملت و دوقطبی کردن بی حاصل جامعه است. تحریک مقابله به مثل و پیوند دادن آحاد بی حجاب به هم و ساخت طبقه اجتماعی جدید با مطالبات خاص است. ٨مارس مقابل ۲۱تیر شود و کمپین های مجازی کشف حجاب در تقابل با تظاهرات باحجابها و...شکل بگیرد. 🔅حضور عمومی جای تجمع! بانوان باحجاب می توانند جای یک روز مانور جمعی، هرروز بشکل فردی و عادی در پارک ها و خیابان ها و مراکز تفریحی وخرید و... حاضر شوند. بر چادری بودن خود اصرار داشته و در حالیکه کار روزمره خود را میکنند و با فرزند یا خانواده اند، بی حجابها را "تذکر لسانی" دهند. یکسال هم اینرا تجربه کنند و اثرش را ببینند. نه اینکه "ذره ای شدن" را بپذیرند و از بازار و پارک و پاساژ و باشگاه و... خالی شده، یک روز باهم رژه حجاب روند! 🔅اگر اصرار برتجمع است...! اول جواب دهند: دختر ساپورت پوش مقصرتر است یا قاچاقچی ساپورت؟ دختر مانتویی مقصرتر است یا مافیای پوشاک و انحصارگران چادر؟! سپس مجوز تجمع اعتراضی علیه اینها بگیرند و کم حجابها را هم همراه کنند: 1⃣علیه وزارت بازرگانی بخاطر عدم ٳعمال ممنوعیت واردات این حوزه! دریکی از همین سالها بخاطر کاهش محدودیت های ارزی، ثبت سفارش ۷۷قلم کالای وارداتی ممنوع شد که پوشاک خارجی هم جزء آن بود. اما به حسب آمار گمرک این ممنوعیت درباره خانواده ساپورت ٳعمال نشده بود! 2⃣علیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا! سالیانی که گذشت قاچاق پوشاک به رشد۵۰۰٪رسید(گزارش مرکز پژوهشهای مجلس)!طبق این گزارش این قاچاق رسمی(!) و در پوشش های قانونی و توسط عناصر ذی نفوذ انجام میشود و سه برابر واردات قانونی است(که آنهم قرار بود ثبت سفارش نشود)! 🔹این دو به همراه تبلیغات ماهواره ای و اتاق فکرهای جنگ نرم در دهه گذشته موجب شد سبک پوشش دختران و زنان ایرانی تغییر کند واز شلوار به ساپورت با دامن کوتاه یا مانتوی باز تبدیل شود. چیزی که شرق الاوسط از آن به "انقلاب رنگین" وشبکه فرانس۲۴ به "حمله شلوارهای تنگ به تهران" یاد کردند! 3⃣علیه وزارت صنعت و رانت داران واردات چادر مشکی! ایران اسلامی می تواند موشک نقطه زن، ماهواره و ماهواره بر، پیشرفتهای خیره کننده در نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادین و... داشته باشد؛ اما تا۴۰سال نتواند فرمول رنگ مشکی چادر را بیابد! باوجودی که اصلی ترین مصرف کننده چادر در جهان است، کارخانه چادر بافی در آن دوام نیاورد و رانت دارانِ واردات آنرا ورشکست کنند! 🔹این لبه دیگر قیچی است. ساپورت و پوشاک جلف ارزان باقاچاق، چادر گران بخاطر انحصار، هرکدام سهم ضلعی از "قاچاقچیان عفاف" است! ❓حال ببین باید علیه دختر بی چادر و مانتو کوتاه شعار دهی یا اینان؟ ❓باید در مجالس مذهبی حرفهای کلیشه ای وتکراری درباره احکام و حدود حجاب را بازگویی یا نشست بصیرتی برای افشاء جزییات این دستهای پنهان بگذاری؟ ❓بی حجاب وکم حجاب را خائن به خون شهدا بخوانی ونیمی از جامعه را به تقابل بکشانی(۱)یا خائنان اصلی -که درصدی شان زنان ودخترانشان باحجابند- را افشاء کنی و همه ملت(باحجاب وکم حجاب) را علیه آن کاسبان بشورانی؟ 🔅امیرالمومنین فرمود:"[درهنگام شعار]صدایم از همه آهسته تر بود ولی وقت عمل از همه برتر بودم...ضعیف نزدم گرامی است تا حق رابرایش بگیرم و قوی نزدم ضعیف است تا حق را از او بستانم"(خ۳۷نهج البلاغه). .............................................. ۱.جالب اینکه در مراسم تشیع شهدای گمنام ومدافعان حرم و... دوربین صدا وسیما از همین خائنین به شهدا(!) -که کم نیستند-بر وفاداری این تیپ ها به آرمان شهدا، تصویر ومصاحبه می گیرد! 📝 محسن قنبریان ۹۸/۴/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
2-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
9.81M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه دوم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/ چکیده جلسه دوم: ✅کلاس خضر: سه حادثه اجتماعی نسبتا کوچک می سازد برای رشد موسی. 🔹مثلا برای حقیقت "فخشینا أن یرهقهما طغیانا وکفراً"، حادثه کشتن پسر بچه را می سازد تا از آن حادثه تلخ، موسی را به حقیقت رحمت پروردگار به والدین ببرد. پسربچه یک مصداق است. دهها مورد ومصداق دیگر از این حقیقت جاری است. بسیاری از مرگ ومیر بچه ها وسقطها -که ظاهرا با اسباب طبیعی ویروس وبیماری وحادثه انجام میشود- تأویلش همین حقیقت است که ما بی خبریم![خضر هم اینجا "دست تکوین" است "مأمور تشریع" نیست که متشرعی مثل موسی اشکال کند قصاص قبل از جنایت چرا؟!] 🔹برای این حقائق سه گانه در گذشته وآینده موسی هم مصداق هست: -آن قبطی که در تظلم سبطی توسط موسی ناخواسته کشته شد؛موسی وهم فرعون آنرا ذنب وگناه خواندند اما خدا آنرا گناه نگرفت موسی را برگزید واز "مخلَصین" قرارش داد شاید تأویلش همان حقیقت است.[خدا میخواست او کشته شود ولو سزای تشریعی آن دعوا این نبود. جای تقدیر یک حادثه برای مرگ او، خدا مشت موسی را خطائاً عامل مرگ او قرار داد. سزای قتل خطائی تا قبل ازشریعت محمدی ۷سال تبعید بود که آن هم برای موسی تقدیر شد!] -دستور"فاقتلوا انفسکم" بعد از گوساله پرستی شاید مصداق دیگر آن تأویل است.وسرّ برخی احکام شریعت موسی را روشن می کند. می بینید این کلاس چه ثمرات زیاد برای موسی دارد او را مفسر حوادث و آگاه به اسرار می کند. 🔹این حقائق میتواند مصداق اکمل هم داشته باشد.به حسب روایت امام صادق(ع)، امام مجتبی(ع)صلح خود با معاویه را مصداقی از سوراخ کردن کشتی مسکینان توسط خضر می خواند(...کما عاب العالم السفینه لتبقی لأصحابها...)[تحف العقول]. ✅کلاس امیرالمومنین(ع): کلاس ولیّ مرشد وسعتش اندازه وسعت ولایت اوست. ولیّ مطلق، حقیقت برتر وبیشتر وپیچیده تری را می تواند در تور تأویل آورد وسالکان را در آن سلوک دهد. 🔸علی(ع) فرمود:رسول الله(ص)برای "تنزیل" جنگید و من برای"تأویل"! پس تأویل حقایق نازل شده در قرآن با اوست. -مثلا جمل وصفین اش به حسب روایات ، تأویل "قاتلوا ائمه الکفر انهم لا أی٘مان لهم" است... 🔸امیر(ع) بجای ماجراهای کوچک و محدود خضر، جمل را رقم می زند وتأویل به حقیقتش را می آموزاند. نه فقط مومنین معاصرش بلکه مومنین تاریخ در پیش رو را به شاگردی می پذیرد وبه شهود این حقیقت بار می دهد(فقد شهدنا...).حالا چگونه این کلاس برای آیندگان برپاست ،خواهد آمد! (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
🔸معرفی کتاب آیت الله بهجت در اخلاقیات هم بسیار کم حرف و گزیده گو بود؛ لذا انتظار سخنرانی های زیاد سیاسی از ایشان بجا نیست. باعین حال در نسبت با حجم سخنان ایشان، بخش سیاسی کم نیست؛ که در کتابهای متعدد درباره ایشان برخی منعکس شده است. کتاب کوچک "پدر معنوی حزب الله" گوشه کوچکی که فقط درباره ارتباط مداوم اعضاء حزب الله لبنان و دبیرکل آن با ایشان است منعکس کرده است. اینکه یکی از اصلی ترین هسته های مقاومت اسلام، ایشان را بعد از امام خمینی، پدر معنوی خود و کنار قائد سیاسی-معنوی خود(مقام معظم رهبری)قبول داشته و ارتباط مستمر با او دارند حاکی از عرفان همراه با توجهات اجتماعی سیاسی این عارف بزرگ است. نمونه هایی از دست گیری معنوی ایشان از حزب الله درقبال اسرائیل را میتوانید در این کتاب بخوانید. ☑️ @m_ghanbarian
سحر_و_طلسم_،_مشکلاتتان_را_بشناسید!.mp3
3.03M
✅ سحر و طلسم ، مشکلاتتان را بشناسید! ✅النَّفاثات فی العُقَد یعنی بی حجابهای خیابان! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
3-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
11.14M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه سوم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحٓد قائمین بالقسط/چکیده جلسه سوم: گفته شد هر ولیّ مرشدی به اندازه وسعت ولایتش می تواند به حقائق تأویل دهد. ولیّ مطلق، مؤوّل به حقیقت مطلق است. یعنی تأویل به حقیقت توحید واسماء حسنای الهی. ✅توحید و توحّد: 🔹توحید، یگانه "دانستن" یا یگانه "یافتن" خداست. اما توحّد، "یگانه شدن با او و مظهر الهی شدن" است. 🔹از غرر کلمات امیرالمومنین(ع)یکی این است:"من عرف الله توحّد" (غررالحکم). هرکس خدا را شناخت(او را به وحدانیت یافت)به توحّد و مظهر او شدن می رسد. 🔹گوشه ای از توحید ولیّ مطلق در دعای افتتاح:"الحمدلله الذی یؤمن الخائفین ویُنجّی الصالحین ویَرفع المستضعفین ویَضع المستکبرین ویهلک ملوکا و یَستخلف آخرین والحمد لله قاصم الجبارین ،مُبیر الظالمین، مّدرک الهاربین... اینها را همه میدانیم که خدا مستضعفین را بالا و مستکبرین را پایین میکشد ،شاهان را هلاک می کندو...؛ اما "قائمین به قسط" از اهل سلوک می یابند. 🔹سالکی که قائم به قسط است اگر با ولیّ مرشدِ اهل قیام، به توحّد رسد؛ فقط این جلوات خاص توحید را نمی یابد بلکه مظهر این اسامی در عالم میشود. لذا همان جلوات توحید دعای افتتاح را در توحّد دعای ندبه می بینید حالا ولیّ خدا را به همان صدا میزنید:" أین قاصم شوکه المعتدین..." مثلا موسی(ع)فقط نمی یابد یهلک ملوکا را؛ خودش مظهر مهلک میشود با یک عصا زدن به نیل صالحین را نجات و ملوک را هلاک می کند.این توحّد است که اسم منجی و مهلک پروردگار از آستین او ظهور در عالم کند. ✅پهنای کلاس امیرالمومنین: 🔸او چون تأویل برنده قرآن است؛مؤول "الا لله الدین الخالص"(۳زمر)است یعنی می برد به توحیدناب. -برترین دین با افضل پیامبران می آید ، با سختی های بسیار گسترده میشود(تنزیل)؛ حالا دربین پیروان این بهترین دین وبرترین پیامبر باید دین خالص جدا شود. لذا علی(ع)همه گرایشهای ممکن از توحیدرا در کلاس تأویل خود جمع می کند تا خضر آن شود.چه در دوره بعدپیامبر چه دوره حاکمیت، سه گرایش قاسطین ومارقین وناکثین" تحت ولایت او "در تصرف شیطان قرار می گیرد!تا او-ولیّ مطلق- در آن سالکان را أُو٘ل و رجوع دهد به:"ألا لله الدین الخالص"(دقت شود) 🔸این ولیّ مطلق به ما خبر می دهد که حوادث و فتنه ها در تاریخ برهم استوارند!"یتوارثها الظلمه بالعهود" ظالمین با عهد وپیمان از هم ارثش می گیرند."أوّلهم قائد لأخرهم واخرهم مقتد بأوّلهم"اولین فتنه گر ،فرمانده ورهبر آخری ها و آخری ها هم به او اقتدا می کنند.(خ ۱۵۱نهج البلاغه)! ولیّ مطلق خود با سرسلسله وقائد آنها درگیرمی شود و توحید خالص را نشان می دهد. ادامه سلسله فتنه ها وانحراف از توحید خالص، در زمانهای بعد محقق میشوند وادامه کلاس امیر(ع)میشود؛ تا سالکانِ قائم به قسط، درگیر شوند ؛در جملها وصفین ها ونهروان ها با ولیّ خود واقعا وعملا سیر کنند نه تاریخ بخوانند. ونتیجه این شود که باز برخی مارقین شوند واین سالکین، ملازم وهمراه مولای خود شوند(فالراغب عنکم مارق واللازم لکم لاحق) 🔸امیرالمومنین(ع) حتی امامی کنار امامان نیست؛ "امام ائمه" است. دوره او هم دوره ای کنار ادوار واطوار امامت نیست،"مادر دوران" است.چون مادر فتنه ها را تحت ولایت خود بروز داده، وخود -سیدالاوصیاء- حقیقت توحید را در آنها عیان کرده تا مثالها و مصداقهای بعدتکلیفشان معلوم شود. (بخاطر ظرافت وباریک بودن بحث ،لطفا در دریافت مطالب دقت وترجیحا فایل صوتی را گوش دهید) ☑️ @m_ghanbarian
❓برای آینده انقلاب، امید سرشار از کجا بیاوریم؟! 🔸خاصان راه حق که در امید هم موحدند و منشأ همه امیدهایشان وعده الهی است. روی زمین هیچ هم نباشد بلکه دشمنی ها و ناملایمات فزونی هم یابد آنان امیدشان افزون میشود(۱۷۳آل عمران). رهبران انقلاب چنین اند. 🔸اما ضعفاء و متوسطها که باید چیزی روی زمین چشمشان را بگیرد یا گوششان را بنوازد باید خطِ خبرهای امیدبخش را پی گرفته تا به "خزائن امید" در زمین برسند و مطمئن شوند. مثلا: 🔹دیروز برچیدن داعش و صف های ثبت نام سوریه و امروز زدن پهپاد آمریکا و رو زدن کدخدا برای اجازه شلیک به یک جای کم اهمیت بخاطر حفظ آبرو، و دهها مثال دیگر خبر از ادامه نسل شهداء و مجاهدان دهه اول انقلاب و هم ضعف بیشتر دشمن دارد. 🔸نصب مسئولین جدید اما ساده زیست و مردمی با روحیه کار جهادی ظرف مدت کوتاهی اینقدر امید افزون می کند که گمان میشود اگر مثلا در گستره اجرائی، دولتی اینگونه سرکار بیاید چیزی از یأس و ناامیدی در جامعه نماند! 🔹برای مثال برخی ائمه جمعه جدید (نسل دوم یا سومی انقلاب)با مردمی زیستن و پی مشکلات مردم افتادن، چنان شور و هیجانی آفریده اند که یأس ها و نفرتها از حلقه های بسته سابق را ذوب و امید به فرداهای بهتر را بیشتر کرده اند. 🔹رئیس قوه قضاییه جدید مثالی دیگر است. کمتر از قبلی پرستیژ علمی و چانه ی مباحثه با هرنقد (حتی در سطح مراجع) را دارد؛ اما مردمی تر، صادق تر و جدی تر در مبارزه با فساد بنظر میرسد . در همین مدت کوتاه موجی از امید برای مبارزه واقعی و غیر تبعیضی با فساد را موجب شده است. شروع مواجهه با گردن کلفتهای باستی هیلز و آوردن نام رئیس سابق مجلس در دادگاه بانک سرمایه و... این امید را بوجود آورده که پرونده برادران رؤسای دولت و مجلس بلکه پرونده برخی از خود رؤسای موجود یا سابق قوا هم به بررسی افتد. و اگر دچار آفت سیاسی کاری و جناح بازی نشود، طعم عدالت همه گیر را به جامعه بچشاند. 🔸بیش از یک دهه از سوی حلقه های منتفع القاء می شد اگر فلان آقا نباشد، استان فلان پاشیده شده، امرش جمع نمی شود؛ امروز با نماینده ولی فقیهی گمنام اما مردمی و متواضع و دور از هر تشریفات زائد و غیرزائد، هم نماز جمعه شلوغ تر و هم محبوبیت بشکل تصاعدی افزون و امیدها تازه میشود. آن القائات برای مناصب دیگر از سوی کسانی که به خزائن امیدانقلاب راه نیافته اند هنوز انجام میشود! این محافظه کاری بهترین نشان ناامیدی این قماش از آینده انقلاب و بی خبری شان از برکه های جوشش انقلابی در مردم و نخبگان است. ⬅️خزائن امید روی زمینِ انقلاب، "نسلهای انقلابی جدیدند" که بهتر از بسیاری از موجودین و سابقین میتوانند ارزشهای انقلاب را احیاء و به سمت آرمانهایش رهسپار شوند. 🔸باور کنیم یک نفس تازه در بنیاد مستضعفان، حساب ۱۰۰، حتی شورای نگهبان، و دهها سمت دیگر میتواند ابتکارات بهتر و نظارت متین تر و اجتهاد عمیق تر را موجب شود. 🔸انقلابی که بدون خمینی(ره)، با رهبری جوان ماند و بالیدن گرفت با تعویض بسیاری از شاگردان و یاران امام -حتی اگر هیچ عیبی جز بقاء طولانی در یک سمت نداشته باشند- می ماند و پویاتر هم میشود. چون اگر "تدبیر"، اینها را نو نکند، "تقدیر" آنها را غافلگیر خواهد کرد! ⬅️برداشت از خزائنِ امیدِ انقلاب با برداشتن مدیران و دبیران ۳۰، ۴۰ساله ممکن است. 📝محسن قنبریان ۹۸/۴/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
عرفان و سیاست 1⃣ #عرفان_و_حماسه #سلوک_باطنی_و_انقلابی_گری #عارفان_انقلابی #توحید_و_توحد_قائمین_به_قسط ☑️ @m_ghanbarian
4-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.7M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه چهارم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه چهارم ❗️از این جلسه به بعض آیات و ادله ای که شهود توحیدی قائمین به قسط از اهل سلوک را باز می گوید، پرداخته میشود. چون این سلسله مباحث بمثابه حلقه اولی برای این نظر است در سطح عموم طرح شده است . .............................................. ✅ آیه۱٨آل عمران: "شهدالله انه لااله الاهو والملائکه واولواالعلم قائما بالقسط لااله الاهو العزیز الحکیم" -"شهادت"لغتا واصطلاحا باید با مشاهده وحضور باشد. پس شهود توحید ،شرط این شهادت است. -اما چه کسی می تواند این شهود وشهادت را داشته باشد؟ خدا و ملائکه که روشن است.به"اولواالعلم" که میرسد، "قائما بالقسط" اضافه میشود.که بنا به تفسیری ،اهل علمی که قائم به قسط باشند میتوانند این شهود خاص توحید را داشته برآن شهادت دهند نه هر دانشمندی!اینکه برخی بدین سو رفته اند که دانشمندان طبیعی هم بابررسی نظم عالم شهادت به توحید داده اند؛ از غرض آیه دور شده اند! -این شهادت قولی است یا فعلی خود بحث مفصلی دارد که در جلسات بعد اشاره میشود. ✅اختلافی ادبی-تفسیری دراینکه "قائما بالقسط" فقط حال برای خداوند است یا اولواالعلم را هم شامل است بین مفسرین اختلاف است. نظری که حال برای اولواالعلم هم باشد مطلوب ما را ثابت می کند(۱). -بهترین شاهد بر این مطلوب ، استفاده ائمه اطهار(ع) ازآیه است که:"قائما بالقسط را قید اولوالعلم گرفته اند". آنها فصحاء عربند وبا قواعدادبیات آشنایند اما مثلا امام رضا(ع)"اولواالعلم قائما بالقسط"را در این آیه باهم آورده به "الامام"معنا میکند(۲). امام باقر(ع)صراحتا این قسمت را چنین معنا می کند:"...واولوالعلم قائما بالقسط، فان اولی العلم الانبیاء والاوصیاء وهم قائم بالقسط..."(۳). ⬅️پس قیام کننده برای عدالت وقسط میتواند شاهد اسماء وصفاتی از حق باشد که غیر او از آن محروم است. ✅شهود وشهادت سیدالشهداء در دعای عرفه: -دعای عرفه را از این دید مرور کنید در مقام توحید مثلا:"الحمدلله الذی... وللکربات دافع وللدرجات رافع وللجبابره قامع فلااله غیره....یا من جعلت له الملوک نیر المذله علی اعناقهم فهم من سطواته خائفون..." این اسامی وصفات مورد شهود یک قیام کننده به قسط است. دیدن ترس ولرز شاهان در درون خودشان از خدا حتی در حال غلبه را اینها میبینند نه قاعدین. -بعد این شهود را شهادت می دهد .آن توحید به توحّد می کشاندش:"أشهد یا الهی بحقیقه ایمانی...(تا آخر این فراز عجیب)" این شهادت همه ارکان وجوارح حسین(ع)،همان تسبیح همه ذرات عالم وآدم به ربوبیت الهی نیست؛که حسین ویزید ندارد! این "شهادت فعلی وعملی" قائم به قسط در معرکه است ودیگران در آن سهمی ندارند! به لحاظ ادبی هم نمی فرماید گوش ولبها و موها وپوست ورگهایم شهادت به توحید می دهد ؛نه!میفرماید :من با اینها شهادت به توحید می دهم(أشهدُ...) (لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید) .............................................. پی نوشت: ۱.ر.ک:تفسیرغرائب القرآن نیشابوری(سنی)ج۲ص۱۲٨/تفسیر مواهب الرحمان سبزواری (شیعه)ج۵ص۱۴۰/دفاع ادبی از این نظر در حلقات دیگر این نظر تعقیب میشود. ۲و۳. تفسیر برهان ج۱ص۶۰۳و۶۰۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️محل های تجمع های روز حجاب و عفاف! 🔸چند سال است ۲۱تیر، بانوان چادری با حمایت برخی نهادهای انقلابی
♨️ به جای ایراد گرفتن به دختران جلوی تولید و عرضه پوشاک نامناسب را بگیریم 🔻حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان: 🔹هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را می‌بیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانم‌ها ایراد بگیریم که چرا این لباس را می‌پوشید، بلکه باید خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباسها تولید و یا به فروش برسد. 🔹امام جمعه همدان با گلایه از قیمتهای بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمتهای پایین برای لباس‌های نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بی‌دینی کنیم، چرا که اینها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند. 🔺مطلب مرتبط: محل های تجمع روز عفاف و حجاب ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آقا زاده ی تراز! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🔰آقـا زاده ی تراز! ⭕️علامه حلی نابغه شیعه است. اولین کسی که "آیت الله" خطاب شد. قبل از بلوغ مجتهد بود. در همه علوم سرآمد بود. اولیجایتوی مغول بدستش شیعه شد و دردربار موقعیت یافت. آقازاده اش، فخرالمحققین است که باز از نوابغ شیعه است. از علم پدر بهره برد، نه از موقعیت و منزلت او. علامه در کتاب قواعد الاحکام او را محبوبترین نزد خود می خواند و در ارشاد الاذهان دعا و استغفار او را برای خود طلب می کند. 🔸علامه حلی چند روزی درس طلاب و رسیدگی به مردم را تعطیل و از حله به ییلاقی رفت(۱)؛ وقتی برگشت، پسر متخلق و مؤدبش در نماز به او اقتدا نکرد! پدر علت را پرسید. فخرالمحققین پاسخ داد در عدالت شما شبهه دارم! چون امر مهمتر را رها و به تفریح رفته اید! علامه، کتاب تبصره المتعلمین را نشان داد که در این چند روز نوشته و رفع شبهه شد. 🚫آقازاده های دوره انقلاب اسلامی باید بسی بالاتر از زمان سلطان محمد خدابنده باشند. قم امروز چنانچه در اجتهاد کاملتر از حله دیروز است باید در آقازادگی هم متکامل تر از حله دیروز باشد اما...! -اینجا پسری جای پدر فاضل خود می نشیند و همه امکانات حاصل از سهم امام را به ارث میبرد، شاید دو سه دهه بعد به مرجعیت پدر برسد! -پسری نماینده تام الاختیار پدر میشود و نه در جلسات اداری و کاری که در لابی های گردش مالی کارستان می کند! -پسرانی(یا دخترانی) بدون فضل علمی ای ممتاز، وارث دانشگاه پدر میشوند که امکاناتش با اختیارات حکومتی به ایشان سپرده شده بود. هیأت امناء و علمی و استاد آن میشوند بدونی که از ممتازان آن رشته علمی در کشور باشند! -پسری اصلا زیّ ظاهری را هم زیر پا می نهد، جشن آنچنانی برای پسر گرفته، سلبریتی ها را دعوت و پدر امام جمعه ی خود را هم برای خوشامدگویی می گمارد! -و... ⭕️امام عزیز ما، اما آقازاده ای تراز داشت مثل علامه و فخرالمحققین! سید مصطفی در فضل علمی تمام بود، شاگردانش کمتر از امام نبود اما سر درس امام حاضر میشد. جای تصاحب دفتر و دستک، مستشکل اصلی و جدی درس پدر بود. اینگونه ان قلت طلبگی سایرین به پدرِ مرجع و انقلابی اش مارک و مُهر ضد انقلابی نمی خورد. باهمسر و فرزند در اتاقی در خانه پدری زندگی میکرد. نه خود و نه پدر مهذبش در سهم امام، تصرفی در حد خرید یک خانه ساده و کوچک برای او نکردند تا وقتی که خانه امام جای حضور دائمی مردم شد و دیگر جا نبود! امروز به این الگوی آقازادگی محتاجیم نه نانِ فامیل خوردن و هیچ فضل برتری از سایرین نداشتن. آقازادگانی که مراقب مشی و سلوک پدر باشند یا اقلا زیر مراقبت سخت گیرانه پدر مجال تخلف نداشته باشند. .............................................. ۱.در برخی نقلها سفر علامه، سفری زیارتی به کربلا بوده و اشکال فخرالمحققین ترک واجب بخاطر مستحب بوده است! کجا تا سفر به لندن و آلمان؟! 🔺مطلب مرتبط: جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان است! 📝محسن قنبریان ۹۸/۴/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش و پاسخ درباره تمدید حکم آیت اله آملی در شورای نگهبان 🔹چند سؤال درباره این تمدید با توجه به دستگیری یکی از مقامات اجرایی کنار دست ایشان در همین روزها رسیده که یک جا و خلاصه پاسخ داده میشود (مسأله اهمی هم هست که دریادداشتی مستقل بیان میشود) 🔸یک نکته مبنایی در کلام و فقه شیعه: -شیعه، عدلیه است وا شعری نیست. پس حتی درباره خداوند قائل نیست "هرچه آن خسرو کند شیرین بود"! بلکه قائل است:"ان الله یأمر بالعدل". به عدل حکم می کند نه هرچه حکم کرد عدل است. این یعنی در اعتقادات شیعه عدالت چیزی واقعی است نه اعتباری و جعلی. احکام مبتنی بر آن است نه اینکه آن مولود حکم و انتصابی باشد(دقت کنید) -در اجوبه الاستفتائات حضرت آقا قسمت نماز جمعه رجوع کنید و از آن استفتائات، جواب این سؤال را بیابید: آیا نصب ولی فقیه اثبات عدالت منصوب برای مخاطب و مأموم می کند؟ بخصوص اگر مخاطب علم شخصی به عدم عدالت داشته باشد؟! خواهید دید در صورت دوم، نصب ولی فقیه، مفید رفع علم شخصی نیست. لذا در نماز جمعه اقتدا درست نیست و اگر برای وحدت هم شرکت کند باید بعدا، نماز راقضا کند. بالتبع مطالبه عزل غیر عادل و نصب عادل هم وظیفه خواهد بود(خوب دقت شود). ⬅️تمام بنای نظام دینی بر عدالت است و مهمتر اینکه تشخیص عدالت توسط یک رکن(مثل ولی فقیه)مانع از تشخیص و مراقبت دیگران نیست. ⬅️ازاینرو: 1⃣تشخیص صلاحیت و عدالت منصوب از سوی رهبری، در اختیارات ایشان است پس نصب قانونی است. شایعات و اتهامات نزدیکان، مادامی که تسری اش به منصوب محرز نشده موجب زوال صلاحیت نیست. اما واضح است این نصب، منعی برای پیگیری دستگاه های قانونی و استیضاح توسط افکار عمومی در آن موارد نباید تلقی شود. 2⃣اگر مردم "علم" به عدم صلاحیت و عدالت منصوب دارند(علم نه صرف گمان و شایعه)جای خود در چارچوب قانون "حق" بلکه "وظیفه" دارند تعویض او را مطالبه کنند. 3⃣اگر عیوبی در منصوب هست که الزاما سلب صلاحیت نمی کند اما شروط کمال و ارزشها را در او می کاهد بیان آنها در جامعه طوری که تخریب صورت نگیرد و زمینه برای نصب برترها باز شود باز وظیفه است. 4⃣درخصوص اتهامات فردبازداشتی هنوز چون ثابت نشده(اولا) و تسری اتهام به رئیس قوه سابق هم محرز نیست(ثانیا) شاید نتوان گفت قطعا ایشان فاقد صلاحیت برای نصب در شورای نگهبان است. اما مثل کاخ مدرسه ایشان که فعل خودشان است اگر هیچ تخلف قانونی دیگر هم نداشته باشد قطعا خلاف ارزشهای انقلاب است که امام و آقا زیاد فریاد کرده اند(جملات آنها را در بحث اشرافیت مذهبی خوانده ام). پس انتقاد ازاین کارهای او نباید بخاطر نصب ازسوی رهبری تخطئه و منع شود.(به زودی یادداشتی انتقادی دراینباره ارائه خواهد شد). حدود باریک است و باید از افراط و تفریط مصون بود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
عرفان و سیاست 2⃣ #عرفان_و_حماسه #سلوک_باطنی_و_انقلابی_گری #عارفان_انقلابی #توحید_و_توحد_قائمین_به_قسط ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۲۳سالش بود که از ایران به نیجریه برگشت و اولین شیعه آنجا شد. این پیام را برای علمای نیجریه آورد: "من یک پیام از عالمی بزرگ[امام خمینی]دارم و باید اسلام را به نیجریه برگردانیم". فرزندانش شهید و خودش جانباز شد اما مقاومت کرد تا جمعیت چند ده میلیونی شیعه بنام سربازان خمینی در نیجریه را تربیت کرد. حالا وضع جسمانی اش از شکنجه ها خراب است و هنوز تحت فشار است؛ برایش دعا کنیم. #شیخ_ابراهیم_زکزاکی #دعا_برای_فرج #دولت_انقلابی_اگر_بود؟! ☑️ @m_ghanbarian
5-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
12.31M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه پنجم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه پنجم ✅اصناف سلوک -نماینده مجلسی را قبول دارید که از قدرت سیاسی اش برای حل مشکلات افراد استفاده می کند؟ یانماینده ای که تمام تلاشش را براین می گذارد که ساختار را تصحیح کند تا این همه دچار مشکل نشوند؟ -اهل سلوک وعرفان هم چنین اند:یکی مثل نخودکی اصفهانی با ولاء باطنی خود مشکل این وآن را حل می کند. یکی مثل امام خمینی با ولاء باطنش یک امت را واحد و نظام مشکلات را برمی اندازد. توحید امام دراین بود که جنود رب را دید .دید شن ها مأمور حق اند در هلاکت آمریکائی ها. اما توحدش این است که اصلا او شن ها را به اذن الهی بفرستد! ✅انذار اهل قیام اگر ریزشهای انقلاب ومنحرفین قیام علیه طاغوت(مثل مجاهدینی ها و...) را قلم بگیریم باز اهل قیام به قسط دو دسته اند: ۱. عده ای اهل سلوک اخلاقی عرفانی هم هستند ودنبال شهود توحید وتحقق ۱٨آل عمران در خودند. ۲.عده ای اهل این سلوک نیستند. ریزش نمی کنند وانقلابی می مانند مذهبی ومتدین هم هستند لکن مراقبه جدی نداشتن شان آنها را دچار برزخی سخت می کند. نمونه ای که حاج آقا قرائتی از مسئولی در نظام اسلامی تعریف میکند از این قبیل است(ویدئو ضمیمه را ببینید). این نمونه ها متاسفانه در صف انقلابی ها کم نیست. دو عارضه منفی جدی دارد: -موجب فرار اخلاقی ها از انقلابی گری میشود!و در گذر زمان اردوگاه اهل عرفان واخلاق ،خالی ازقیام واقدام انقلابی میشود. ∓-بهانه دست دشمن میشود که مثل مستند بهتان را بسازد و مردم را از انقلابی گری و ولایت فقیه وحکومت دینی بترساند(سه قسمت نقد این مستند را در همین کانال بخوانید) ✅دوگانه مهم ۱.آیه ٨مائده: مارا "قوّامین لله شهداء بالقسط"خواسته است:یعنی قیامتان تمام وکمال برای خدا باشد. اوج اخلاص ودوری از شوائب بدون سلوک اخلاقی نمیشود. این قیام لله به این بیانجامد که شهداء به قسط والگوی قسط وعدل شوید. ۲.آیه ۱۳۵نساء: ما را" قوامین بالقسط شهداء لله" خواسته است:قیام تمام وکمال به قسط کنید. از مسیر قیام وانقلاب به شهود رب بار یابید تا آنجا که شهداء لله شوید. ✅توجهات مهم ۱.در مسیر اقامه قسط وانقلابیگری شدت مراقبه اخلاقی داشته باشیم. به ما ناقص گفته اند:عمار باش نه ابوموسی! خیر!سه گانه است:ابوموسای مفتون فتنه ها نباش، حجربن عدی (شهید والامقام )هم نباش!!!عمار باش. خطبه۲۰۶نهج البلاغه حضرت، حجر وعمربن حمق رااز سب وفحش سپاه صفین منع میکند وبه روشنگری عمارگونه فرامی خواند! فتنه گران عصرما از معاویه وعمروعاص بدتر نیستند.عمار بودن سخت است ابن حمق شدن دربین یاران انقلاب زیاد است که اگر تصحیح نشود باطن وبرزخ سخت پیش روست مثل او که آقای قرائتی گفت. ۲.در مسیرسلوک الی الله ومشاهده توحید وفناء فی الله(توحّد)،حتما از مسیر قیام به قسط برویم واهل قیام واقدام انقلابی برای مستضعفین زمین باشیم. خطبه ۲۲۲نهج البلاغه آدرس این بیان است: عارفانی که خداوند در فکرشان با آنها نجوا ودر ذات عقولشان با آنها سخن می گوید. آنها فردا اقدام کرده ایام الله را بیاد مردم می آورند. ایام الله مناسبتهای تقویم نیست که امشب قدر است فردا عرفه و...!این راکه همه می دانند. ایام الله در قرآن روز خروج علیه فرعون است(۵ابراهیم).یعنی بگوید ۲۱بهمن بریزید به خیابان!از دید فقه ۲۱و۲۲بهمن چه فرقی دارد؟ این" ناجاهم فی فکرهم" در آن سلوک عرفانی است که ایام الله را معلوم میکند. 🔸مضمون این خطبه در مناجات شعبانیه هم هست. مناجات شعبانیه را ۱۴معصوم می خواندند واوجش مثل ابوحمزه و... نیست. پس از اوج آن که هب لی کمال الانقطاع است وپس از درخواست پاره شدن حجب نور و معلق شدن به عزّقدس ، حالا از خدا می خواهد:الهی واجعلنی ممّن نادیتَه فأجابک ولاحظته فصعق لجلالک فناجیتَه سرّاً وعمل لک جهراً: خدایا مرا از کسانی قرار ده که ندایشان دادی پس اجابتت کردند بدانها توجه کردی واز جلالت مدهوش شدند پس تو با آنها نجوا کردی وآنها آشکارا برایت عمل کردند" سخن از "ناجیتَه" است تو با آنها مناجات کردی!ومبتنی برآن آنها فردا عمل آشکار کردند. امام عزیز بیشتر از همه مناجات شعبانیه را دوست داشت ومی فرمود آدم رابه جائی می رساند. در فرازهای آن هم بیشتراین فراز را به رخ می کشید. وحقا خود تمثال این فراز بود. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ضمیمه جلسه ۵"توحید وتوحّد قائمین بالقسط" ❗️خاطره آقای قرائتی از برزخ یکی از مسئولان نظام ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ اصل مقابله به مثل! 🔸آیه ۱۹۴بقره اصلی مهم در مواجهه با کفار را می آموزاند: "پس هرکه برشما تعدّی کرد شما نیز به مثل آن بر او تعدّی کنید"(مقابله به مثل). 🔸برخی فقط اخلاقی خوانش می کنند که یعنی: بیشتر از مثل تعدّی نکنید. مثلا اگر او تهدید کرد شما بجایش قتال نکنید! اما همه سخن آیه این نیست. اگر می خواست فقط رعایت اخلاق کنید میگفت: "اگر خواستید مقابله کنید"، بیش از تعدی او، تعدی نکنید! اما چنین نگفته؛ با دستور گفته: "فاعتدوا علیه: براو تعدی کنید"! یعنی اگر به شما تعدی شد، حتما "مثل همان تعدی" را بکنید. نه مثلا در مقابل دزدی دریایی، فقط بیانیه صادر کنید! شما هم کشتی اش را توقیف کنید! 🔸ثمامه بن اثال از یمامه، تامین کننده غله قریش و مکه بود وقتی در مدینه اسلام آورد، قریش را تحریم کرد! اینبار قریش جای شعب ابیطالب، در محاصره اقتصادی افتاد؛ تا جایی که با نامه به پیامبر(ص) به خواهش افتادند تا از ثمامه بخواهد اجازه حمل غله به آنان دهد! 🔸دستور رهبری در توقیف نفت کش انگلیسی عمل به این دستور بود و تامین کننده امنیت، استقلال و پیشگیری از تعدی بیشتر(جنگ) و ضامن صلح و آرامش خواهد بود. #دزدان_دریایی_ملکه #رهبر_مقتدر_ایران #ثبات_و_صلح_با_تعدی_به_مثل #اقدامات_بازدارنده #به_تحریم_دشمن_بیاندیشیم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠بنیاد واقعیِ مستضعفان❗️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian