eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
895 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.7M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه چهارم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه چهارم ❗️از این جلسه به بعض آیات و ادله ای که شهود توحیدی قائمین به قسط از اهل سلوک را باز می گوید، پرداخته میشود. چون این سلسله مباحث بمثابه حلقه اولی برای این نظر است در سطح عموم طرح شده است . .............................................. ✅ آیه۱٨آل عمران: "شهدالله انه لااله الاهو والملائکه واولواالعلم قائما بالقسط لااله الاهو العزیز الحکیم" -"شهادت"لغتا واصطلاحا باید با مشاهده وحضور باشد. پس شهود توحید ،شرط این شهادت است. -اما چه کسی می تواند این شهود وشهادت را داشته باشد؟ خدا و ملائکه که روشن است.به"اولواالعلم" که میرسد، "قائما بالقسط" اضافه میشود.که بنا به تفسیری ،اهل علمی که قائم به قسط باشند میتوانند این شهود خاص توحید را داشته برآن شهادت دهند نه هر دانشمندی!اینکه برخی بدین سو رفته اند که دانشمندان طبیعی هم بابررسی نظم عالم شهادت به توحید داده اند؛ از غرض آیه دور شده اند! -این شهادت قولی است یا فعلی خود بحث مفصلی دارد که در جلسات بعد اشاره میشود. ✅اختلافی ادبی-تفسیری دراینکه "قائما بالقسط" فقط حال برای خداوند است یا اولواالعلم را هم شامل است بین مفسرین اختلاف است. نظری که حال برای اولواالعلم هم باشد مطلوب ما را ثابت می کند(۱). -بهترین شاهد بر این مطلوب ، استفاده ائمه اطهار(ع) ازآیه است که:"قائما بالقسط را قید اولوالعلم گرفته اند". آنها فصحاء عربند وبا قواعدادبیات آشنایند اما مثلا امام رضا(ع)"اولواالعلم قائما بالقسط"را در این آیه باهم آورده به "الامام"معنا میکند(۲). امام باقر(ع)صراحتا این قسمت را چنین معنا می کند:"...واولوالعلم قائما بالقسط، فان اولی العلم الانبیاء والاوصیاء وهم قائم بالقسط..."(۳). ⬅️پس قیام کننده برای عدالت وقسط میتواند شاهد اسماء وصفاتی از حق باشد که غیر او از آن محروم است. ✅شهود وشهادت سیدالشهداء در دعای عرفه: -دعای عرفه را از این دید مرور کنید در مقام توحید مثلا:"الحمدلله الذی... وللکربات دافع وللدرجات رافع وللجبابره قامع فلااله غیره....یا من جعلت له الملوک نیر المذله علی اعناقهم فهم من سطواته خائفون..." این اسامی وصفات مورد شهود یک قیام کننده به قسط است. دیدن ترس ولرز شاهان در درون خودشان از خدا حتی در حال غلبه را اینها میبینند نه قاعدین. -بعد این شهود را شهادت می دهد .آن توحید به توحّد می کشاندش:"أشهد یا الهی بحقیقه ایمانی...(تا آخر این فراز عجیب)" این شهادت همه ارکان وجوارح حسین(ع)،همان تسبیح همه ذرات عالم وآدم به ربوبیت الهی نیست؛که حسین ویزید ندارد! این "شهادت فعلی وعملی" قائم به قسط در معرکه است ودیگران در آن سهمی ندارند! به لحاظ ادبی هم نمی فرماید گوش ولبها و موها وپوست ورگهایم شهادت به توحید می دهد ؛نه!میفرماید :من با اینها شهادت به توحید می دهم(أشهدُ...) (لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید) .............................................. پی نوشت: ۱.ر.ک:تفسیرغرائب القرآن نیشابوری(سنی)ج۲ص۱۲٨/تفسیر مواهب الرحمان سبزواری (شیعه)ج۵ص۱۴۰/دفاع ادبی از این نظر در حلقات دیگر این نظر تعقیب میشود. ۲و۳. تفسیر برهان ج۱ص۶۰۳و۶۰۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️محل های تجمع های روز حجاب و عفاف! 🔸چند سال است ۲۱تیر، بانوان چادری با حمایت برخی نهادهای انقلابی
♨️ به جای ایراد گرفتن به دختران جلوی تولید و عرضه پوشاک نامناسب را بگیریم 🔻حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان: 🔹هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را می‌بیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانم‌ها ایراد بگیریم که چرا این لباس را می‌پوشید، بلکه باید خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباسها تولید و یا به فروش برسد. 🔹امام جمعه همدان با گلایه از قیمتهای بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمتهای پایین برای لباس‌های نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بی‌دینی کنیم، چرا که اینها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند. 🔺مطلب مرتبط: محل های تجمع روز عفاف و حجاب ☑️ @m_ghanbarian
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آقا زاده ی تراز! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🔰آقـا زاده ی تراز! ⭕️علامه حلی نابغه شیعه است. اولین کسی که "آیت الله" خطاب شد. قبل از بلوغ مجتهد بود. در همه علوم سرآمد بود. اولیجایتوی مغول بدستش شیعه شد و دردربار موقعیت یافت. آقازاده اش، فخرالمحققین است که باز از نوابغ شیعه است. از علم پدر بهره برد، نه از موقعیت و منزلت او. علامه در کتاب قواعد الاحکام او را محبوبترین نزد خود می خواند و در ارشاد الاذهان دعا و استغفار او را برای خود طلب می کند. 🔸علامه حلی چند روزی درس طلاب و رسیدگی به مردم را تعطیل و از حله به ییلاقی رفت(۱)؛ وقتی برگشت، پسر متخلق و مؤدبش در نماز به او اقتدا نکرد! پدر علت را پرسید. فخرالمحققین پاسخ داد در عدالت شما شبهه دارم! چون امر مهمتر را رها و به تفریح رفته اید! علامه، کتاب تبصره المتعلمین را نشان داد که در این چند روز نوشته و رفع شبهه شد. 🚫آقازاده های دوره انقلاب اسلامی باید بسی بالاتر از زمان سلطان محمد خدابنده باشند. قم امروز چنانچه در اجتهاد کاملتر از حله دیروز است باید در آقازادگی هم متکامل تر از حله دیروز باشد اما...! -اینجا پسری جای پدر فاضل خود می نشیند و همه امکانات حاصل از سهم امام را به ارث میبرد، شاید دو سه دهه بعد به مرجعیت پدر برسد! -پسری نماینده تام الاختیار پدر میشود و نه در جلسات اداری و کاری که در لابی های گردش مالی کارستان می کند! -پسرانی(یا دخترانی) بدون فضل علمی ای ممتاز، وارث دانشگاه پدر میشوند که امکاناتش با اختیارات حکومتی به ایشان سپرده شده بود. هیأت امناء و علمی و استاد آن میشوند بدونی که از ممتازان آن رشته علمی در کشور باشند! -پسری اصلا زیّ ظاهری را هم زیر پا می نهد، جشن آنچنانی برای پسر گرفته، سلبریتی ها را دعوت و پدر امام جمعه ی خود را هم برای خوشامدگویی می گمارد! -و... ⭕️امام عزیز ما، اما آقازاده ای تراز داشت مثل علامه و فخرالمحققین! سید مصطفی در فضل علمی تمام بود، شاگردانش کمتر از امام نبود اما سر درس امام حاضر میشد. جای تصاحب دفتر و دستک، مستشکل اصلی و جدی درس پدر بود. اینگونه ان قلت طلبگی سایرین به پدرِ مرجع و انقلابی اش مارک و مُهر ضد انقلابی نمی خورد. باهمسر و فرزند در اتاقی در خانه پدری زندگی میکرد. نه خود و نه پدر مهذبش در سهم امام، تصرفی در حد خرید یک خانه ساده و کوچک برای او نکردند تا وقتی که خانه امام جای حضور دائمی مردم شد و دیگر جا نبود! امروز به این الگوی آقازادگی محتاجیم نه نانِ فامیل خوردن و هیچ فضل برتری از سایرین نداشتن. آقازادگانی که مراقب مشی و سلوک پدر باشند یا اقلا زیر مراقبت سخت گیرانه پدر مجال تخلف نداشته باشند. .............................................. ۱.در برخی نقلها سفر علامه، سفری زیارتی به کربلا بوده و اشکال فخرالمحققین ترک واجب بخاطر مستحب بوده است! کجا تا سفر به لندن و آلمان؟! 🔺مطلب مرتبط: جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان است! 📝محسن قنبریان ۹۸/۴/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش و پاسخ درباره تمدید حکم آیت اله آملی در شورای نگهبان 🔹چند سؤال درباره این تمدید با توجه به دستگیری یکی از مقامات اجرایی کنار دست ایشان در همین روزها رسیده که یک جا و خلاصه پاسخ داده میشود (مسأله اهمی هم هست که دریادداشتی مستقل بیان میشود) 🔸یک نکته مبنایی در کلام و فقه شیعه: -شیعه، عدلیه است وا شعری نیست. پس حتی درباره خداوند قائل نیست "هرچه آن خسرو کند شیرین بود"! بلکه قائل است:"ان الله یأمر بالعدل". به عدل حکم می کند نه هرچه حکم کرد عدل است. این یعنی در اعتقادات شیعه عدالت چیزی واقعی است نه اعتباری و جعلی. احکام مبتنی بر آن است نه اینکه آن مولود حکم و انتصابی باشد(دقت کنید) -در اجوبه الاستفتائات حضرت آقا قسمت نماز جمعه رجوع کنید و از آن استفتائات، جواب این سؤال را بیابید: آیا نصب ولی فقیه اثبات عدالت منصوب برای مخاطب و مأموم می کند؟ بخصوص اگر مخاطب علم شخصی به عدم عدالت داشته باشد؟! خواهید دید در صورت دوم، نصب ولی فقیه، مفید رفع علم شخصی نیست. لذا در نماز جمعه اقتدا درست نیست و اگر برای وحدت هم شرکت کند باید بعدا، نماز راقضا کند. بالتبع مطالبه عزل غیر عادل و نصب عادل هم وظیفه خواهد بود(خوب دقت شود). ⬅️تمام بنای نظام دینی بر عدالت است و مهمتر اینکه تشخیص عدالت توسط یک رکن(مثل ولی فقیه)مانع از تشخیص و مراقبت دیگران نیست. ⬅️ازاینرو: 1⃣تشخیص صلاحیت و عدالت منصوب از سوی رهبری، در اختیارات ایشان است پس نصب قانونی است. شایعات و اتهامات نزدیکان، مادامی که تسری اش به منصوب محرز نشده موجب زوال صلاحیت نیست. اما واضح است این نصب، منعی برای پیگیری دستگاه های قانونی و استیضاح توسط افکار عمومی در آن موارد نباید تلقی شود. 2⃣اگر مردم "علم" به عدم صلاحیت و عدالت منصوب دارند(علم نه صرف گمان و شایعه)جای خود در چارچوب قانون "حق" بلکه "وظیفه" دارند تعویض او را مطالبه کنند. 3⃣اگر عیوبی در منصوب هست که الزاما سلب صلاحیت نمی کند اما شروط کمال و ارزشها را در او می کاهد بیان آنها در جامعه طوری که تخریب صورت نگیرد و زمینه برای نصب برترها باز شود باز وظیفه است. 4⃣درخصوص اتهامات فردبازداشتی هنوز چون ثابت نشده(اولا) و تسری اتهام به رئیس قوه سابق هم محرز نیست(ثانیا) شاید نتوان گفت قطعا ایشان فاقد صلاحیت برای نصب در شورای نگهبان است. اما مثل کاخ مدرسه ایشان که فعل خودشان است اگر هیچ تخلف قانونی دیگر هم نداشته باشد قطعا خلاف ارزشهای انقلاب است که امام و آقا زیاد فریاد کرده اند(جملات آنها را در بحث اشرافیت مذهبی خوانده ام). پس انتقاد ازاین کارهای او نباید بخاطر نصب ازسوی رهبری تخطئه و منع شود.(به زودی یادداشتی انتقادی دراینباره ارائه خواهد شد). حدود باریک است و باید از افراط و تفریط مصون بود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
عرفان و سیاست 2⃣ #عرفان_و_حماسه #سلوک_باطنی_و_انقلابی_گری #عارفان_انقلابی #توحید_و_توحد_قائمین_به_قسط ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۲۳سالش بود که از ایران به نیجریه برگشت و اولین شیعه آنجا شد. این پیام را برای علمای نیجریه آورد: "من یک پیام از عالمی بزرگ[امام خمینی]دارم و باید اسلام را به نیجریه برگردانیم". فرزندانش شهید و خودش جانباز شد اما مقاومت کرد تا جمعیت چند ده میلیونی شیعه بنام سربازان خمینی در نیجریه را تربیت کرد. حالا وضع جسمانی اش از شکنجه ها خراب است و هنوز تحت فشار است؛ برایش دعا کنیم. #شیخ_ابراهیم_زکزاکی #دعا_برای_فرج #دولت_انقلابی_اگر_بود؟! ☑️ @m_ghanbarian
5-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
12.31M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه پنجم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه پنجم ✅اصناف سلوک -نماینده مجلسی را قبول دارید که از قدرت سیاسی اش برای حل مشکلات افراد استفاده می کند؟ یانماینده ای که تمام تلاشش را براین می گذارد که ساختار را تصحیح کند تا این همه دچار مشکل نشوند؟ -اهل سلوک وعرفان هم چنین اند:یکی مثل نخودکی اصفهانی با ولاء باطنی خود مشکل این وآن را حل می کند. یکی مثل امام خمینی با ولاء باطنش یک امت را واحد و نظام مشکلات را برمی اندازد. توحید امام دراین بود که جنود رب را دید .دید شن ها مأمور حق اند در هلاکت آمریکائی ها. اما توحدش این است که اصلا او شن ها را به اذن الهی بفرستد! ✅انذار اهل قیام اگر ریزشهای انقلاب ومنحرفین قیام علیه طاغوت(مثل مجاهدینی ها و...) را قلم بگیریم باز اهل قیام به قسط دو دسته اند: ۱. عده ای اهل سلوک اخلاقی عرفانی هم هستند ودنبال شهود توحید وتحقق ۱٨آل عمران در خودند. ۲.عده ای اهل این سلوک نیستند. ریزش نمی کنند وانقلابی می مانند مذهبی ومتدین هم هستند لکن مراقبه جدی نداشتن شان آنها را دچار برزخی سخت می کند. نمونه ای که حاج آقا قرائتی از مسئولی در نظام اسلامی تعریف میکند از این قبیل است(ویدئو ضمیمه را ببینید). این نمونه ها متاسفانه در صف انقلابی ها کم نیست. دو عارضه منفی جدی دارد: -موجب فرار اخلاقی ها از انقلابی گری میشود!و در گذر زمان اردوگاه اهل عرفان واخلاق ،خالی ازقیام واقدام انقلابی میشود. ∓-بهانه دست دشمن میشود که مثل مستند بهتان را بسازد و مردم را از انقلابی گری و ولایت فقیه وحکومت دینی بترساند(سه قسمت نقد این مستند را در همین کانال بخوانید) ✅دوگانه مهم ۱.آیه ٨مائده: مارا "قوّامین لله شهداء بالقسط"خواسته است:یعنی قیامتان تمام وکمال برای خدا باشد. اوج اخلاص ودوری از شوائب بدون سلوک اخلاقی نمیشود. این قیام لله به این بیانجامد که شهداء به قسط والگوی قسط وعدل شوید. ۲.آیه ۱۳۵نساء: ما را" قوامین بالقسط شهداء لله" خواسته است:قیام تمام وکمال به قسط کنید. از مسیر قیام وانقلاب به شهود رب بار یابید تا آنجا که شهداء لله شوید. ✅توجهات مهم ۱.در مسیر اقامه قسط وانقلابیگری شدت مراقبه اخلاقی داشته باشیم. به ما ناقص گفته اند:عمار باش نه ابوموسی! خیر!سه گانه است:ابوموسای مفتون فتنه ها نباش، حجربن عدی (شهید والامقام )هم نباش!!!عمار باش. خطبه۲۰۶نهج البلاغه حضرت، حجر وعمربن حمق رااز سب وفحش سپاه صفین منع میکند وبه روشنگری عمارگونه فرامی خواند! فتنه گران عصرما از معاویه وعمروعاص بدتر نیستند.عمار بودن سخت است ابن حمق شدن دربین یاران انقلاب زیاد است که اگر تصحیح نشود باطن وبرزخ سخت پیش روست مثل او که آقای قرائتی گفت. ۲.در مسیرسلوک الی الله ومشاهده توحید وفناء فی الله(توحّد)،حتما از مسیر قیام به قسط برویم واهل قیام واقدام انقلابی برای مستضعفین زمین باشیم. خطبه ۲۲۲نهج البلاغه آدرس این بیان است: عارفانی که خداوند در فکرشان با آنها نجوا ودر ذات عقولشان با آنها سخن می گوید. آنها فردا اقدام کرده ایام الله را بیاد مردم می آورند. ایام الله مناسبتهای تقویم نیست که امشب قدر است فردا عرفه و...!این راکه همه می دانند. ایام الله در قرآن روز خروج علیه فرعون است(۵ابراهیم).یعنی بگوید ۲۱بهمن بریزید به خیابان!از دید فقه ۲۱و۲۲بهمن چه فرقی دارد؟ این" ناجاهم فی فکرهم" در آن سلوک عرفانی است که ایام الله را معلوم میکند. 🔸مضمون این خطبه در مناجات شعبانیه هم هست. مناجات شعبانیه را ۱۴معصوم می خواندند واوجش مثل ابوحمزه و... نیست. پس از اوج آن که هب لی کمال الانقطاع است وپس از درخواست پاره شدن حجب نور و معلق شدن به عزّقدس ، حالا از خدا می خواهد:الهی واجعلنی ممّن نادیتَه فأجابک ولاحظته فصعق لجلالک فناجیتَه سرّاً وعمل لک جهراً: خدایا مرا از کسانی قرار ده که ندایشان دادی پس اجابتت کردند بدانها توجه کردی واز جلالت مدهوش شدند پس تو با آنها نجوا کردی وآنها آشکارا برایت عمل کردند" سخن از "ناجیتَه" است تو با آنها مناجات کردی!ومبتنی برآن آنها فردا عمل آشکار کردند. امام عزیز بیشتر از همه مناجات شعبانیه را دوست داشت ومی فرمود آدم رابه جائی می رساند. در فرازهای آن هم بیشتراین فراز را به رخ می کشید. وحقا خود تمثال این فراز بود. ☑️ @m_ghanbarian
20.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ضمیمه جلسه ۵"توحید وتوحّد قائمین بالقسط" ❗️خاطره آقای قرائتی از برزخ یکی از مسئولان نظام ☑️ @m_ghanbarian
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ اصل مقابله به مثل! 🔸آیه ۱۹۴بقره اصلی مهم در مواجهه با کفار را می آموزاند: "پس هرکه برشما تعدّی کرد شما نیز به مثل آن بر او تعدّی کنید"(مقابله به مثل). 🔸برخی فقط اخلاقی خوانش می کنند که یعنی: بیشتر از مثل تعدّی نکنید. مثلا اگر او تهدید کرد شما بجایش قتال نکنید! اما همه سخن آیه این نیست. اگر می خواست فقط رعایت اخلاق کنید میگفت: "اگر خواستید مقابله کنید"، بیش از تعدی او، تعدی نکنید! اما چنین نگفته؛ با دستور گفته: "فاعتدوا علیه: براو تعدی کنید"! یعنی اگر به شما تعدی شد، حتما "مثل همان تعدی" را بکنید. نه مثلا در مقابل دزدی دریایی، فقط بیانیه صادر کنید! شما هم کشتی اش را توقیف کنید! 🔸ثمامه بن اثال از یمامه، تامین کننده غله قریش و مکه بود وقتی در مدینه اسلام آورد، قریش را تحریم کرد! اینبار قریش جای شعب ابیطالب، در محاصره اقتصادی افتاد؛ تا جایی که با نامه به پیامبر(ص) به خواهش افتادند تا از ثمامه بخواهد اجازه حمل غله به آنان دهد! 🔸دستور رهبری در توقیف نفت کش انگلیسی عمل به این دستور بود و تامین کننده امنیت، استقلال و پیشگیری از تعدی بیشتر(جنگ) و ضامن صلح و آرامش خواهد بود. #دزدان_دریایی_ملکه #رهبر_مقتدر_ایران #ثبات_و_صلح_با_تعدی_به_مثل #اقدامات_بازدارنده #به_تحریم_دشمن_بیاندیشیم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian