eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
766 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️بعلت تعدد منابر دهه محرم امکان بارگذاری همزمان در کانال نیست لذا در دهه محرم فقط بحث "تحلیل قدسی روضه ها" بارگذاری میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه دوم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۲) 🔸 از "رضی الله ،رضانا اهل البیت" و "فینا"، مقام فناء سیدالشهدا معلوم است .نفرمود هرکس حاضر است "فی سبیل الله "خون خود تقدیم کند؛فرمود:" فینا" !او خود سبیل الله شده واین با قرب نوافل عاید میشود. 🔸 من کان باذلا فینا مهجته ، نه یعنی من کان یبذل ...! اولا سخن از بذل و هدیه خون خود در راه اهلبیت است ثانیا این بذل باید انجام شده باشد. اسم فاعل(باذلا) برای بذل در آینده مجاز است. ثالثا:بذل ، عقد است ودوطرف دارد هم باذل میخواهد هم قبول وقبض طرف مقابل. عبدالله و منذر اسدی با همت بسوی حسین آمدند اما بذل نشد و قبول نشدند...آن مرد کوفی حسین سراغش رفت اما او راه کج کرد... 🔸 بذل مهجه به تعبیر شاعر یعنی قلب بر زره پوشیدن نه برعکس. مثال عالی اش سعیدبن عبدالله حنفی است که ۱۲۰۰فرسخ بخاطر حسین راه رفته(دو رفت وبرگشت از کوفه تا مکه)به ازاء هر ۱۰۰فرسخ یک تیر خورد جلوی روی اباعبدالله در نماز؛وتازه پرسید :وفاکردم؟! 🔹 اگر این عهد وبذل است ما اصلا بی خبرانیم! تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه سوم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها۳ 🔸حضن یعنی دامن و آغوش. حاضنه کسی است که دایه گی وسرپرستی کند.امام سجاد(ع)حاضنه خود را مادر خواند. 🔸ام ابیها ، دختری است که نوعی حضانت برای پدر کند!حمزه سیدالشهدا ، پیامبر و امام کاظم هرسه ام ابیها داشتند. 🔸مقتل درباره دختر سه ساله وسر اباعبدالله مینویسد:"حاضنه له"! مثل یک مادر و دایه اول از مصائب سر در آغوش گرفته گفت بعد مصائب خود.. خرابه، رقیه را "ام ابیهای"حسین کرد عجب اینکه این سر هیچ جا -حتی دیر راهب و...-اینجور آرامش و راحت نگرفت بعد رقیه دیگر نه سنگ خورد ونه خاکستر !روانه دفن شد... 🔹 مفصل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔴جریمه روح بزرگ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه چهارم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۴) 🔸 شب عاشورا برای اصحاب "کُشف الغطاء"شدو جایگاه بهشتی خود را دیدند. برخی مشاهده شان فردا هم ادامه داشت. برخی مشاهدات برتری هم یافتند و مثلا رسول الله را دیدند. 🔸 بیتوته و استغفار شب عاشورا تا صبح ، بعد از کشف غطاء است. این رسیدن به مقام عبادت احرار است.و فردا در "مستمیتون"(طالبان موت)در چشم دشمن ظاهر شدند. 🔸 دسته اول با وجود مشاهده شب ، در مقابل آن فجایع دشمن ارتعاش بدن داشت!که دسته دومی ها به آنها تسلی می دانند... 🔸 ببینید فجیعه های دشمن چقدر زیاد است که سیدالشهداء در احتجاج با دشمن به آیه ۲۰دخان تمسک می کند واز "رجم شدن"پناه به خدا میبرد! شبث بن ربعی فرمانده رجّاله ها و کلوخ اندازها بود... 🔹 تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۵) 🔸ما غیر از روح ، اقلا دو بدن داریم:بدن مُلکی وبدن ملکوتی وبرزخی. بدن ملکی متأثر از وراثت ومحیط پدید آمده اما بدن برزخی متأثر از ایمان واعمال ما انشاء میشود. 🔸اثر بدن برزخی بر بدن ملکی ،ممکن است مثلا نورانیت آن ، اینراهم نورانی کند. اینکه در مقتل آمده که نافع بن هلال گفت صورتی نورانی تر از سید الشهداء ،آغشته به خون ندیم از این قبیل است... 🔸اما اثر بدن ملکی(نه اعمال آن)بر بدن برزخی شاذ ونادر است. مثلا کسی پایش قطع شد، پای برزخی قطع نمیشود! با این حال ببینید مصیبت کربلا با سیدالشهدا چه کرده که وقتی از خون خویش سر و محاسن را خضاب کرد فرمود میخواهم اینگونه باشم تا وقتی که جدم را ملاقات کنم!با وجودی که این ملاقات در ملکوت و برزخ عالم است و بدن برزخی. در روایت بحار هم روز قیامت در احسن وجه اما بی سر برای صدیقه طاهره(س) ممثل میشود! جنایت عاشورا تأثر بدن برزخی امام را هم -به اذن خودش- داشته است! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه ششم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۶) 🔸سیدالشهدا در دعای عرفه دیدن ثار و عاقبت کار خود را خواست(ارنی فیه ثاری ومآربی و اقر بذلک عینی)... 🔸بالای سر قاسم (ع) فرمود:" هذا یوم والله کَثُرَ واتره وقَلَّ ناصره" -خودش الوترالموتور است یعنی تنها گذاشته شده وقتیلی که یک بازمانده دارد ویاوری برای انتقام ندارد. -واتر آن کسی است که کسان او را میگیرد و موجب تنهایی اش میشود. -بالای سر قاسم فرمود امروز روز زیادی واتر و کمی ناصر است 🔸 در مقتل قاسم هم حرف عرفه را تکرار کرد ثار وانتقام گیر را خواست. تو بگو کنارنعش قاسم ، امام عصر (ع) -منتقم خونش-را خواست واز نبود او شکوه کرد... 🔹 تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️"دو محتسب نهضت حسینی!" 🔸برای اینکه از یاران خطا سر نزند و نهضت از تقدس نیافتد در کوفه و کربلا محتسب قرار داده شد. 🔸خطای یاران سر رهبر نهضت را پایین می آورد. کار من و شما حزب اللهی پای رهبر انقلاب می رود. باید همه "احتسبتَ" را واجد شویم... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه هفتم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۷) 🔸تأویل، برگرداندن آیتی است به حقیقت اصلی و مصداق اکمل. 🔸 "ناقة الله" در قرآن تأویلش سیدالشهداء و علی اصغر است! پس از شهادت شیرخواره فرمود:" والله لأنت اکرم علی الله من الناقة"! 🔸 دستور این بود:"ناقة الله وسقیاها" این ناقه الهی است سیرابش کنید (۱۳شمس).اما "فعقروها"!عقر کردن یعنی از ریشه کندن چیزی ! ناقه صالح، فصیل(شیرخواری) داشت، عقروها یعنی خودش وفصیلش را کشتند. 🔸 تفسیر برهان آورده شقی ای از اشقیاء ، ضربه اول را زد بعد از قوم کسی نماند الا اینکه به شمشیر زد ... 🔸 ناقه صالح آب شرب یک روز شهر را میخورد. امام صادق علت عقر آن را همین مطلب می شمارد؛اصغر اما یک جرعه آب میخواست... 🔹 تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه هشتم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۸) 🔸قرآن درباره خون وگوشت قربانی میفرماید :به خدا نیل نمی کند !تقوای شما به خدا میرسد(۳۷حج)؛اما درباره حضرت مسیح(ع) میفرماید:"رافعک الیَّ"به سمت خودم بالایت میبرم(۵۵آل عمران)واقعا هم عیسی (ع)آسمان رفت... 🔸 در روایات صحیح تر از مقاتل درباره علی اکبر (ع)داریم:" بأبی أنت و أمی دمک المرتقی به الی حبیب الله"! خون تو به سوی رسول الله بالا رفت."یرفع دمک بکفّه الی أعنان السماء لایرجع منه قطره"پدرت با کف دست خون ترا به آسمان بالا می داد ویک قطره هم برنگشت.(کامل الزیارات ص۲۳۹). ⬅️خون علی اکبرهم رافع به سمت پروردگار شد .این مقام مسیحایی داغ او را بر سیدالشهدا سنگین تر کرد : " یبکی علیک محترقا قلبه "در حالیکه قلبش آتش گرفته بود برتو می گریست. "لا تسکن علیک من ابیک زفره": دیگر پدرت از ناله جانسوز آرام نمی شد. 🔸 لذا در ادب زیارتش حضرت فرمود به موضع قبر علی اکبر که رسیدی "تضع خدَّیک علیه"گونه ات را بر قبر بگذار(شبیه کار سیدالشهدا با او) "وتقول اللهم ربّ الحسین ٳشف صدر الحسین"! پس معلوم است جراحت سینه حسین از شمر نیست از داغ علی اکبر است ... 🔹تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل قدسی روضه ها جلسه نهم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۹) 🔸 عالم ملک حیاتش پنهان و عالم آخرت حیات در آن آشکار است(لهی الحَیَوان). اما اگر جمعی به "حیات طیب"رسیدند نبات وحیوان پیرامونشان هم تأثیرگرفته حیات برتری آشکار می کنند. سگ اصحاب کهف استثناء سگها نبود هر سگی با آن جمع ، آن می شد. همه سنگها شهادت سیدمظلومان را درک کردند اما سنگهای کربلا آشکار کردند.اسبها، همه در نهان امام شناسند ، اما ذولجناح آشکار کرد (مهمهماً باکیاً)... 🔸 آب نخوردن ابالفضل در علقمه ، فضیلت عباس(ع) نیست؛ذولجناح هم نخورد(شال رأسه ولم یشرب )... 🔸 دوبال بجای دستهای قلم شده، فضیلت اوست اما اختصاصی اونیست. غیر از جعفر طیار، مومنینی که عفاف و قناعت عالی داشته اند با بال محشور می شوند(ر.ک:مواعظ عددیه آیت الله مشکینی). 🔸فضیلت اختصاصی عباس(ع) ، رفعت ذکر ویاد او در علیین است(رفع ذکرک فی علیین)! علیین مقام لایدرک قرآن است که مقربان خاص از آن خبر دارند حال در آن مقام خاص الخاص، ذکر ونقل زبان ابالفضل است!... بزرگی مثل محقق اصفهانی اینرا می فهمد وشعر می کند: ...بل فی سماء عالم الاسماء /کالقمر البازغ فی السماء... 🔸 این مقام را با سه قدم برای امام خود برداشت:ایثار، ابتلاء، فدا(فلقد آثر وأبلی وفدی اخاه بنفسه) . هر احسانی ایثار نیست؛گذشتن از حق وسهم خود بخاطر کسی ایثار است که "اعلی مراتب ایمان"و"افضل عبادت"است. ابتلاء، بعد ایثار است . برداشتن بلاء کسی و دچار ابتلاء شدن بخاطر کسی است. فدا، از ابتلاء هم بالاتر است. ابتلاء کسی را به تمامه برداشتن تا او رخاء و گشایش ببیند ، فداست. پدری که به بچه ی مبتلای خود می گوید من فدایت شوم یعنی دردت به جان من آید وتو نجات یابی. ابالفضل(ع)برای سید مظلومان این سه مرتبه را واجد شد که ذکر ویادش در حلقه علیین رفعت گرفته است... 🔹 تفصیل را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نماز ظهر و عصر اباعبدالله درروز عاشورا ☑️ @m_ghanbarian
🎙سلسله جلسات "عاشورا؛ نهضت مقدس" 🔸قابل توجه دوستان مومن و انقلابی! از شنبه ۲۳شهریور فایل صوتی و چکیده مباحث "عاشورا؛ نهضت مقدس" که ظهرهای دهه اول محرم توسط حاج آقا قنبریان ایراد شده، در کانال بارگذاری میشود. 🔸این سلسله سخنرانی بارویکرد سیاسی-اجتماعی و ادبیاتی انقلابی ایراد شده است. سرمایه شیعه یک "نهضت مقدس"(عاشورا) و یک "دولت مقدس"(حکومت امیرالمومنین) بیان شده و به ویژگی های نهضت مقدس پرداخته شده است. همه نهضت ها و انقلابهای اصیل با تأسی از این نهضت مقدس و ارکان آن خواسته شده است و گریزهای اجتماعی-سیاسی ای به زمانه معاصر و حرکت اصیل انقلاب اسلامی ایران زده شده است. 🔹گوش دادن کامل مباحث را به دوستان انقلابی و مومن به نهضت اسلامی توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عاشورا، نهضت مقدس جلسه اول ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
💠عاشورا؛ نهضت مقدس(۱) 🔸مقدس یعنی مبرا از "نقص"و هم از "عیب".بعلاوه" داشتن همه کمالات". اینجور"مَثَل اعلاء" میشود برای همه تابعان.(فلکم بی اسوه) 🔸 دوکارکرد مثَل اعلاء و نهضتِ معیار: -شاغول وخط کش شدن برای نهضت های بعد تا آنها را رزش گذاری و نمره دهد. -موجب تجدید پذیری نهضت ها شود. مثل الگوی لباس است که لباس مندرس را تجدید می کند. مندرس شدن عیب بعدی ها نیست، جاودانگی حُسن نهضت مقدس است. 🔸 نامقدسی حاصل از نقص بشری است هم" نقص درکی" او هم" نقص تحریکی "او. گاه در تشخیص خطا یا گناه می کنیم ،مبالغه می کنیم یا کم تشخیص می دهیم. وگاه در عزیمت و حرکت ،تند روی یا کوتاهی می کنیم وسر جمع کار را نامقدس می کنیم. 🔸نهضت حسینی چون محورش معصوم بود در هیچکدام نقص وعیب نیافت. -تشخیصش درباره یزید ،بعدها نقض نشد ؛هرچه زمان گذشت روشنتر شد. در واقعه حره، آنچه او در خشت دیده بود آینه شد. یزید میمون باز ، ۷۰هزار آدم را میمون باز کرد !خود با زنده اباقیس بازی کرد واینان را وادار به بازی با مرده اش کرد!(تشییع جنازه اباقیس وعزای عمومی برای او). حسین از اول زیر بار یزید نرفت این آدمها حالا عقب وعقب تر باید بنشینند. نظرشان بود ،میمون بازی اش برای خودش ،آبادانی درست کند وشهرها را آباد کند سگ بازی اش برای خودش!حالا می بینند زیر تابوت میمونش را نگیرند باید گردنشان را بدهند!اینها درسهای مهم امروز است. -حسین در روش هم بی خطا بود نه سازش کرد ونه تروریست شد که بهانه سرکوبش شود. از جنگ طلبی پرهیز داشت مطلقا هم زیر بار ذلت نرفت و بهترین راه را تصویر کرد.ابن ابی الحدید او را سید اهل اباء از ننگ می خواند که دیگر هر ننگ ناپذیری زیر پرچم اوست. 🔸 نهضت بی عیب ونقص نه فقط در رهبرش در یاران هم نباید گناه باشد. حسین برای این حسابرسی دو "مُحتسب" دارد یکی در کوفه(مسلم) یکی درکربلا(ابالفضل). در زیارتنامه هردو آنها را چنین می خوانیم(واحتسبت).حساب کشی از خود واز یاران مهم است تا نهضت سربلند باشد از افراط وتفریط ها دور باشد. اگر مسلم ، عبیدالله را در خانه هانی میزد ، پیروزی ظاهری وسقوط کوفه قطعی بود اما سر رهبر نهضت پایین بود چون "الاسلام قیّد الفتک":اسلام ترور غافلگیرانه را ممنوع کرده است هرکه خونش هدر است باید اعلام شود(مثل سلمان رشدی)ودرباره ابن زیاد نشده بود. ببین چقدر نیروی انقلابی باید محتسب خود ودوستان انقلابی باشد تا سر رهبر انقلاب پایین نیاید... ☑️ @m_ghanbarian
❇️ متن کامل مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان را با عنوان "بسط توحید، مبارزه با اشرافیت و تکریم انسان؛ سه هدف قیام عاشورا" در لینک زیر مطالعه کنید. http://mehrnews.com/news/4714620
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عاشورا، نهضت مقدس جلسه دوم ۹۸ ☑️ @m_ghanbarian
💠 عاشورا؛ نهضت مقدس(۲) 🔸هرنهضت وقیامی حتی علیه ظلم و جور ، مقدس نیست. گاه فداکاری و عزت و ذلت ناپذیری هم هست اما چون برای "منافع خود" است نه "مصالح نوع" ، مقدس نیست. 🔸 قیام یزید بن مهلب در۱۰۲هجری علیه امویان از این قبیل است.با۴برادرش کشته وخانواده اش اول گروگان وبعدا تعقیب وکشته میشوند، سازش وفرار هم نمی کند، شعر وحماسه هم برایش سروده میشود؛لکن نهضت مقدس نمیشود. پس از او نیز قیامها با شعار "یالثارات الحسین" است! چون اوخود جزیی از دستگاه اموی بود، پول هنگفتی اختلاس کرد وپس نداد و مطالبه آن توسط خلیفه را بهانه قیام قرار داد و احیاء سنت رسول الله را شعار کرد! 🔸 مقدس یعنی مبرای از "عیب" و "نقص" و "واجد کمالات"؛نهضت حسینی این است. فرمود: "لم اخرج اشراً ولا بطراً ولاظالما و لامفسداً قیامم نه از روی شرارت بوده نه زیاده خواهی ،نه ظلم ونه فساد". "خداخواه"بود، چون که صد آمد نود هم پیش ماست. خلق، عیال ونان خور خدایند ، خدا زن وبچه دیگری ندارد که بخواهی به آنها بخاطر خدا خدمتی کنی ، همین مردم عیال اویند. 🔸 او که از منفعت طلبی های فردی وگروهی وجناحی و... درآمده نهضتش این رکن نهضت مقدس را دارد. به پول خودش ارزش می دهد ، جای خود خوردن و فاضلاب کردن، گرسنگان را سیر و نورش می کند. به علم خود ارزش می دهد وجای هوش سیاه، به تعالی مردم کمک می کند. به جان خود ارزش می دهد ، خون خود را در راه خدا تقدیم و امتی را زنده می کند... 🔸 او که زیر سم اسبان لگد مال میشود دارد جریمه روح بزرگ خود را می دهد. برای حسین نباید ذلت بار روضه خواند. یک دهه برسینه زدن برای روح بزرگی چون حسین، باید مارابزرگ کند... (جملات عالی شهید مطهری درباره روح بزرگ را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian