eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
878 ویدیو
110 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
💠 دوگانه غلط ولایت-عدالت! انگار این دوگانه غلط قرار نیست از فضای سیاسی و عدالتخواهی جمع شود؛ و آستانه ای شده که هرکس باید تکلیفش را با آن مشخص کند که: ولایت مقدم است یا عدالت؟!! حوصله بحثهای تخصصی مقام ثبوت و اثبات و... هم کمتر هست و فضا بسیار شعاری است. ⬅️ مقام ولایت(حضرت آقا) در ص۵٨۲ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در معرفی "ولیّ" و تفسیر آیه ولایت(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) آورده اند: "ویٶتون الزکاه و هم راکعون، یعنی یک انسان، آنقدر دل بسته به [برابری و یکسانی] باشد، به قدری علاقه مند به انفاق باشد، به قدری برایش دیدن فقر و فقیر دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، این سائل برود، فقیر دیگری بیاید..." پ.ن: سال ۵۳، ولیّ امروز جامعه اسلامی شاید حدس نمی زد روزی برخی ولایت مداران، مثل این حرف زدن ها را سوسیال شدن جوان عدالتخواه یا تقدم عدالت بر ولایت بخوانند. چنانچه گمان نمی شد بعد از ظهور خمینی و باطل شدن عدالت خواهی مارکسیستی، کسی پیدا شود که عدالت را غیر از مجرای ولایت جستجو کند و ولایت را نسبت به آن لابشرط ببیند! ولیّ بدون عدالتخواهی، ولایت نیست و عدالت هم بدون ولایت قابل تحقق نیست(۲۵ حدید). ٭سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط را ملاحظه فرمایید. ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 15آذر.mp3
21.97M
🌀جلسه پرسش و پاسخ مسائل روز ۹۸/۹/۱۵ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🚨چالش حق التولیه آستان قدس! 🎙تولیت آستان قدس رضوی(آقای احمد مروی) گفته اند: "۳۷سال آیت الله طبسی تولیت بود وخانه اش را حتی عوض نکرد ویک ریال برنداشت. اگر می خواست بردارد در طول ۳۷سال، ۶۰۰یا۷۰۰میلیارد می شد!!! بسیاری از ساخت وسازها از حق التولیت آیت الله طبسی ساخته شده است"! https://www.isna.ir/news/98091813311 🔻البته در خبرگزاری آستان نیوز رقم حذف شده است اما درفایل صوتی رقم ۵۰۰ ،۶۰۰میلیارد هست. سال ۹۴قائم مقام اسبق آستان ساخت صحن جمهوری، قدس، دارالولایه، دارالاجابه و کتابخانه و... را از حق التولیه ای خوانده بود که آقای طبسی استفاده نمیکرد(روزنامه خراسان/۲۰اسفند۹۴). 1⃣ خداوند آقای واعظ طبسی را بیامرزد که چنین حق تولیت میلیاردی ای را بر نمی داشته است! اما آقایان باید توجه داشته باشند با این تجلیل از مرحوم طبسی چه به سر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! وچقدر شبهه وسؤال تولید می کنند! ❗️این حق تولیت ۶۰۰میلیاردی در ۳۷سال میشود ماهی یک میلیارد وسیصد وپنجاه میلیون تومان! ❗️روزانه ۳میلیون وهفتصد هزار تومان وساعتی ۴۶۰هزار تومان!!! ❗️این قطعا نجومی ترین حقوق در ایران زمین است! دیگر دست آدمهای مغرض بیافتد با آن چه برسر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! اما نکات فنی وعلمی ای هم هست که باید بدانید: 2⃣ چون تولیت حرم امام رضا(ع) از سوی حاکم شرع نصب میشود پس متولی خاص نیست که واقفان به عینه معلومش کرده باشند. حق التولیه در این فرض، صور متفاوتی در فقه شیعه می یابد: 🔅۱.اگر برخی واقفین چنین سهم بزرگی را برای متولی -هرکه باشد- معلوم کرده باشند؛ واضح است اختیار مال خودرا داشته و وقف هم حسب قصد آنهاست واختصاص سهم حق تولیت از موقوفات برای تولیت بلااشکال است! 🔻اما و صدالبته آقای مروی وسابقین باید پیوست وقف نامه ای آنرا ارائه دهند؛ تا جامعه دچار شبهه نشود. بیان کنند کدامیک از موقوفات امام رضا(ع) و هرکدام چه سهمی را بعنوان حق التولیه قرار داده اند؟ درآمد سالانه این سهام چقدر است که با کسر حقوق همه خدام و... باز این رقم بزرگ برای خود تولیت می ماند؟! قائم مقام اسبق آستان در حد اینکه "معمولا واقفان یک دهم درآمد موقوفه را حق التولیه قرار می دهند"؛ بسنده کرده است.(روزنامه خراسان ۲۰اسفند ۹۴) http://www.ensafnews.com/57005 🔅۲.اگر واقفین، متولی خاصی معلوم نکرده اند؛ در این صورت اگر کسی هست که مجانا تصدی چنین کاری کند، او متعین است ونباید چیزی از منافع موقوفه را به غیر او داد(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۳۲ مسٲله۱۴). اگر این صورت باشد؛ حق التولیه ای برای مثل مرحوم طبسی که مجانا متولی شده ثابت نمیشود تا با آن بتوان کار دیگری کرد ومنت گذاشت از حق شخصی ایشان بود اما تابلوئی نزدند ! 🔅۳.اگر واقفین مقدار حق تولیت را مطلق گذاشته ومعلوم نکرده اند ومتصدی مجانی هم دربین نیست، آنوقت حق التولیه در حد اجرت المثل ومتعارف خواهد بود(ر.ک:جامع الشتات ج۴ص۲٨و۱۴٨و...). اجرت المثل در تولیت آستان قدس بیشتر از مدیرت ارشد شرکت نفت که نخواهد بود؛ پس هرگز چنین رقمی یا بسیار کمتر از آن متعارف نخواهد بود! ⬅️جائی که تولیت به حاکم شرع برمیگردد(مثل تولیت حرمها) وپای چنین ثروت بزرگی وسط است ای بسا از باب "لکی لایکون دوله بین الاغنیاء منکم" با منصوبین شرط کند که این حق التولیه که حق حاکمیت است در مصارف عمومی باشد. به حسب نقل، قبل انقلاب عمده آنرا دربار می برده وبعد از انقلاب مرحوم طبسی حساب بانکی جدا اختصاص داده و خود مصرف نکرده ودر توسعه حرم مصرف شده است. 3⃣ نکته فقهی دیگر مدت طولانی این تولیت ها با چنین مزایای محتمل است. به حسب فتوای صاحب عروه وبسیاری از فقها، وقتی امر تولیت به حاکم شرع(ولی فقیه) رجوع می کند؛ برای این تولیت سه راه است: 🔻۱. خود حاکم برعهده گیرد. 🔻۲. کسی را وکیل خود کند. که دراین فرض میتواند هر وقت خواست او را عزل کند. 🔻۳.کسی را نصب در تولیت کند. که در این فرض، مادامی که منصوب اهلیتش باقی است حاکم حق عزل او را ندارد.(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۲۹مسٲله۷). از همین جا سرّ ابقاء طولانی مدت تولیتهای حرمها در ایران معلوم میشود که در فرض بقاء اهلیت، جائی برای عزل آنها نیست(بنا به فتوای یادشده). ⬅️ اگر بجای نصب متولی، آنها با حکم وکالت از حاکم شرع، متصدی شوند؛ در دوره های کوتاه چند ساله قابل تعویض خواهند بود. وقتی منصوب، وکیل باشد به او (در حد متعارف) تعلق میگیرد نه حق التولیه با رقم میلیاردی. وحق تولیت که از واقف برای متولی تعلق گرفته در اختیار حاکمیت قرار میگیرد که مثلا شهر جنگ زده هویزه را بازسازی کند ومانند آن یا اقلا در توسعه حرم مصرف شود نه شخص خاص. ٭به شفافیت بیشتر و بررسی فقهی دقیق تر دراینباره نیازمندیم. 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! 1⃣ رهبرمعظم انقلاب: ۱/۱: کارآمدی ومشروعیت: "مشروعیت همه ما بس
🔹پیشنهاد احزاب سیاسی متاسفانه بیش از آنکه ناظر به منافع ملی و عمومی مردم باشد، شعبده ای جناحی و برای بالاکشیدن خود است. 🔹لذاپیشنهاد "استعفا"ی روحانی توسط اصلاح طلبان و طرح "استیضاح" او توسط اصولگرایان نیاز به تٲمل ملی دارد. 🔹راستش رهبری با حمایت از مصوبه سران چون در قامت رئیس اصولگرایان حاضر نشد آنها را شوکه کرد و اصلاح طلبان را هم غافلگیر کرد که رئیس اصلاحات از آن به نجات دولت تعبیر کرد. 🔹اما فارغ از قبیله گرائی های جناحی و ترجیح مصالح حزبی بر ملی خوب است به این مهم بیشتر اندیشیده شود که آیا تعویض ناکارآمدی حتما باید پس از اتمام دوره انتخاب باشد؟! 🔅دراینباره یادداشت ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! را ملاحظه فرمایید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎬آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟! 🔺 اصلی ترین دلیل یا تبلیغ برای آ
🔺افت شاخص رفاه اجتماعی با وجود سیاست‌ حمایتی دولت 🔹نوسان نرخ ارز در سال ۹۷ و کاهش ارزش پول ملی باعث شد، علی رغم سیاست‌های حمایتی دولت شاخص رفاه اجتماعی و شکاف طبقاتی افزایش یابد که این نشان از ناکارآمدی سیاست‌های مسئولان است. 🔅یادداشت آیا یارانه حاصل از آزاد سازی قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ را در اینباره ملاحظه کنید محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! این گزیده پرسش و پاسخ را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! 🔹مدرسه علمیه ای درس می دادم که برخی روزها نهار فردای طلاب را نداشتیم تا مگر عقیقه ای جور شود ! دهها هزار طلبه و معمم زیر خط فقر زندگی می کنند! اما حواشی بودجه برخی موسسات و شعارهای تند خیابان سر همین طلاب خراب میشود! 🔹شورای عالی حوزه ساخت مدرسه را در قم ممنوع و در شهرستان اندازه یک دبستان اجازه داده است https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317 ❓پس کیست که طلاب و روحانیت را بدنام می کند؟ 🔹اشرافیت های مذهبی مدارس و موسسات و کارهای بدتر از آن عمدتا از دوجاست: 1⃣ آقازادگان و نوادگان برخی مراجع ماضی که نام نیکو پدر یا جد را به ارث برده اند اما نه علم آنها را دارند نه زهد آنها. 2⃣ برخی مسئولین سابق و لاحق در نظام: رٶسای روحانی قوای مجریه، قضائیه و مقننه؛ سابق ها یا اسبق ها. برخی ائمه جمعه مراکز و نمایندگان خبرگان و... 🔹پسر یک کشاورز متدین از دوستان بنده طبق وظیفه سازمانی اش سراغ یکی از آن آقازاده ها رفت. گفت بابای من کشاورز بود و فقیر؛ بخاطر فتوای بابای عالم و وارسته تو، راضی نشد از زمین های مصادره ای اول انقلاب ۱۰۰متر برای ما بخرد! حالا تو جای آن آقای وارسته نشسته ای و ۱۹۰هکتار [اگر عدد را اشتباه نکنم] اراضی ملی را تصرف کرده ای! با این نمونه ها طرفیم! 🔹آقای روحانی(رئیس جمهور) کلا یک مدرسه برای حوزه علمیه قم ساخت؛ مدرسه ای که خود آنجا درس خوانده بود را انتخاب و خانه های اطراف را اضافه کرد؛ بعد مثل دفتر ریاست جمهوری آنرا با استخر و سونا ساخت! این اشرافیت که مختص او نیست و رئیس مقننه و قضائیه سابق(و مقامات دیگر) هم دارند. اینهاست که مردم را از همه روحانیت زده می کند. منع جدی و فشار خود روحانیت لازم است. ٭پاسخ به یک پرسش در جلسه ۹۸/۹/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍪 دزدی محتاج! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🍪 دزدی محتاج! 🔅سارق از یک صندوق صدقات به دادیار گفته بود: در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم، آنقدر گشنه بودم که مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم! دادیار وقتی اورا بدون سابقه کیفری و سخنانش را مطابق با واقع می بیند به استناد موادی از قانون، منع تعقیب اورا صادر می کند. به این نکته هم اشاره می کند که: "یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی توانمند سازی افراد نیازمند و شناسایی نیازمندان و کوشش جهت رفع فقر آنان می باشد و چه بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می شد شخص متهم خود نیز از همین پول به سرقت رفته سهیم گردد و دست به ارتکاب بزه نزند". https://www.tabnak.ir/fa/news/944765 🔅 حکم منع تعقیب این دادیار انقلابی و مردمی، آفرین دارد و نزدیک به عدالت علوی است: به حسب روایت صحیح السندی مردی کلاه خودی از غنائم دزدید؛ عده ای فریاد کردند دزدی کرده، دستش را قطع کنید! امیرالمومنین(ع) فرمود: "من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی کنم"(۱). در مورد دیگری مردی از بیت المال، دزدید و حضرت اجازه اجرای حد سرقت نداد چون "در آن مال(بیت المال) برای سارق نصیب بود"(۲). 🔅براساس این روایات، فقهای شیعه در شقوق مسأله اقوالی دارند که بجز محدودی که قائل به توقف در مسأله اند(۳)؛ میتوان ادعا کرد بقیه متفق القولند که: اگر آنچه ربوده شده کمتر یا اندازه سهم سارق از بیت المال(ومال مشترک) بوده، حد دزد بر او جاری نمیشود(۴). 🔅پ.ن: حالا که مسئولین کمیته امداد خود خبر می دهند در تحقیقاتشان در ۳۲شهر(برای نمونه) فقر شدید خوراکی و پوشاکی وجود دارد؛ کاش برداشت آسان از این صندوقها فراهم شود تا خدای نکرده کسی بخاطر گرسنگی، درقبال نان ،جرم بدتری مرتکب نشود!(چنانچه نمونه هائی در خبرها میشنویم!) ............................................ ۱و۲.وسائل الشیعه ج۱٨ص۵۱٨/ ج۲٨ص۲٨٨ ۳.فقه الحدود والتعزیرات آیت الله موسوی اردبیلی ج۳ص۴۰ ۴. ر.ک: تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله-الحدودآیت الله فاضل لنکرانی ص۵۰۴الی۵۰۹/مبانی تکمله المنهاج ج۴۱موسوعه آیت الله خوئی ص۴۴۴ 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! ❓مشکلات اقتصادی موجود، "هزینه انقلابی بودن" ماست یا برعکس، "غرامت انقلابی عمل نکردن" ما؟! 🔹برای تثبیت گزینه اول در اذهان عمومی تلاشهای زیادی بخصوص از سوی شده و میشود؛ در حالیکه برعکس، علیرغم شعارزدگی ۴۰ساله ما و حداکثر مبارزه سیاسی(کمی هم فرهنگی) با آمریکا؛ در اقتصاد، هیچ مبارزه جدی ای با آمریکا نکرده ایم! حتی به مقاوم سازی اقتصاد خود(اقتصاد مقاومتی) در قبال تهاجم اقتصادی او هم بشکل جدی نپرداخته ایم! به همان شعارهای ۴۰ساله و آتش زدن پرچم دلخوشیم! 🔹این روزها رئیس جمهور در اجلاس سران اسلامی در مالزی از "لزوم رهایی جهان اسلام از " گفت و در ضمنِ پیشنهادهای سه گانه اش از "بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال" گفت! این دو، دو راهبرد موثر اقتصادی برای "انقلابی ماندن در حوزه اقتصاد" مقابل آمریکا بوده است که البته فقط در سخنرانی ها مصرف داشته است! 🔹از قضا قبل از رئیس جمهورهای ما، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی این ایده را طرح و تعقیب کرده است! از سال۱۹۹۹ -که اولین بار پیشنهاد را طرح کرد- تا الان، ۲۰سال می گذرد. دوره ای عربستانی ها و پاکستانی ها با تبعیت از آمریکا با آن مخالفت کردند؛ که ماهاتیر آنرا توطئه جورج سورس علیه پول واحد اسلامی خواند! ایران همواره موافق بوده اما ابتکار عمل برای رفع موانع و تحقق این ایده ضد دلار هم در دست نگرفته است. از وحدت اسلامی تا همکاری های دفاعی، قرابت های فرهنگی و دهها چیز دیگر می شد در اینباره هزینه کرد که نشده است. 🔹۲۰سال پیش در خصوصی سازی اقتصاد داخلی و واگذاری های بنگاههای ملی(اصل ۴۴) و بانک ها به سرمایه گذاران، از ماهاتیر محمد تبعیت کردیم وحتی از او در کاهش نقش دولت جلو افتادیم؛ اما راهبرد انقلابیِ اتحادیه پولی مشترک او را به آن جدیت پیش نبردیم. در حالیکه بیش از مالزی و ترکیه، ایران انقلابی به این راهبرد نیازمند بوده و هست. فقط حجم مبادلات اقتصادی ایران، ترکیه، پاکستان، مالزی، قریب سه تریلیون دلار است که بدون سیادت دلار و با پول مشترک می تواند منافع ملی و ارزشهای انقلابی ما را صیانت کند. بازار مشترک اسلامی حتی اگر اقلا در حوزه انرژی و با تحقق می یافت، تحریم ها و تهاجمات اقتصادی آمریکا به میزان بسیار زیادی بی اثر می شد چرا که تجارت نفت و گاز این ۴کشور به تنهایی قریب نیم تریلیون دلار است. 🔸 نمیدانم چقدر سخنرانی رئیس جمهور در اینباره جدی باشد؛ اما حتی بدون عربستان و امارات هم میتوان به این آرمان ضدآمریکایی رسید. کشورهای اروپایی نیز در رقابت برای تعامل با آن خواهند بود چنانچه نخست وزیر انگلیس چند سال پیش در همایش مالی-اسلامی گفت: امیدوارم لندن به عنوان مرکز بازار مالی اسلامی مطرح شود! *مطلب مرتبط: امام باقر(ع) و تحریم پولی امپراطوری روم 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است. امام صادق(ع) فقیه(جامع الشرائط) را حاکم مشروع قرار داد و رد کردن حکم اورا رد کردن ائمه اطهار خواند(۱). اما ولایت(چه معصوم یا فقیه عادل) روی دیگری هم دارد: ضامن اجتماعی! ✔️در شریعت: روایات عدیده ای از این روی ولایت که "تٲمین اجتماعی معیشت بندگان" است سخن گفته اند که کمتر برایمان خوانده شده است! از باب نمونه: 🔺امام صادق(ع) : پیامبر(ص) فرمود: "من نسبت به هر فرد مومن از خود او سزاوارترم (ٲنا ٲو٘لی بکلّ مومن من نفسه) و علی(ع) پس از من نسبت به وی سزاوارترین است". کسی از معنای این سخن رسول الله پرسید؛ حضرت فرمود: "یعنی کسی که بدهکاری یا عائله ای را از خود بجای گذاشته و از دنیا رفته، رسیدگی به آن بر عهده من است و کسی که مالی را از خود بجا گذاشته، از آنِ ورثه اوست. پس در صورتی که کسی مالی ندارد، بر نفس خود ولایتی ندارد و آنگاه که برای عائله خویش مالی نگذاشته و نفقه ای به آنان نمی دهد بر آنان امر و نهی ای ندارد. پیامبر و امیرالمومنین و امامهای بعد از آنها را، خداوند ملزم فرموده که این وظیفه را برعهده بگیرند پس به همین جهت آنان نسبت به خود شخص سزاوارترند. چیزی جز همین گفتار پیامبر سبب اسلام آوردن عامه یهود نگردید؛ زیرا آنان برخویش و بر عائله خود اطمینان یافتند"(۲). بدین مضمون روایات بیش از حد استفاضه و نزدیک به تواتر است. 🔻تناسب عادلانه ای است که: مال بدون وارث دست ولیّ امر باشد و متقابلا کسی که هیچ راه تٲمینی ندارد هم خرجش با اوست:(هو وارث من لا وارث له؛یعول من لا حیله له)(۳). 🔻اگر گرفتن زکات از اموال توانگران بر امام واجب است(وممکن شد)؛ متقابلا پرداخت قرض ناتوانها نیز بر او واجب میشود: 🔺امام رضا(ع) فرمود: "کسی که به دنبال روزی حلال رود تا با دست پر به سوی خانواده برگردد، همانند کسی است که در راه خدا جهاد نموده است؛ ولی اگر سختی روزگار بر وی غلبه کرد به حساب خدا و رسول خدا به اندازه قوت عیال خود قرض کند. پس اگر مُرد وبدهی خود را نپرداخته، بر امام است که بدهی اورا بپردازد واگر نپردازد، گناه آن برعهده اوست! همانا خداوند میفرماید: انما الصدقات للفقرا والمساکین...تا آنجا که میفرماید:" والغارمین"(بدهکاران ناتوان)؛ و این شخص، فقیر، مسکین و بدهکار است"(۴). 🔻از اینرو امیرالمومنین جوان مجردی که به گناه افتاده بود را از بیت المال ازدواج داد(۵) 🔻امیر(ع) پیرمرد از کارافتاده مسیحی که به گدایی افتاده بود را از بیت المال برایش نفقه معین کرد(۶). ✔️در قانون ما: همین قانون عادلانه شریعت در قوانین جمهوری اسلامی انعکاس یافت: 🔺اصل۴۹ قانون اساسی اموال مجهول المالک، ارث بدون وارث و... را در اختیار مستقیم ولی فقیه قرار داده است. 🔻امام خمینی هم متقابلا برای مدیریت این اموال، سال۶٨ ستاد اجرائی فرمان امام را تٲسیس کرد تا درآمدهای آن اموال، در بنیاد مسکن و کمیته امداد و بهزیستی و... مصرف شود. 🔻سال٨۶ بنیاد برکت هم برآنها افزوده و مٲمور به کار در دهستانها و مناطق دور افتاده ومحروم در زمینه اشتغال زایی و عمرانی شد. 🔺این بنیاد ابتکاراتی مثل در حوزه خدمات پزشکی از راه دور راخبر داد ... 🔺تازه تر، بدستور ولی فقیه بنیادی بنام احسان برکت وابسته به ستاد اجرائی با تکیه بر نیروهای مردمی و جهادی، تٲسیس شد که را برعهده گیرد. یعنی چیزهای ضروری محرومان مثل تغذیه و جهیزیه و...! 🔅این ها غیر از لزوم خدمات عمومی بیت المال به همه مردم است که در زمان ما با بودجه های سالانه بین دولت و مجلس بسته میشود واگر نقطه ای محروم ماند یا دچار بحران شد با اجازه ولی فقیه از صندوق توسعه برای حل آن بحران هزینه میکنند. آخرینش اختصاص ۴هزار میلیارد برای ساماندهی فاضلاب اهواز بوده است که زندگی مردمانی نجیب را سخت وطاقت فرسا کرده است. 🤔نمی دانم... 🔺نمی دانم چرا از این روی ولایت در روایات و قوانین موجود، کمتر می گویند! 🔺حتی گزارش مصرف درآمدهای ستاد اجرائی امام که ظاهرا بسیار هم پر و پیمان است کمتر خوانده میشود! 🔺شاید بسیاری از ولایت مداران ازاین روی ولایت، نظراً و عملاً بی اطلاع اند ؛ لذا فقط به "جعلته علیکم حاکما" چسبیده اند و صرفا از اطاعت پذیری می گویند. 🔺بعضی هم شاید بترسند طرح این روی ولایت، پرسشگری و مطالبه از ولایت را بیشتر کند! یا گزارش کارکردهای محرومیت زدای ستاد اجرائی، گزارش از بنگاه های اقتصادی آن را هم لازم کند! لذا به قیمت مظلوم ماندن ولیّ فقیه در قاطبه و کف جامعه بدان تن ندهند!! ....................................... ۱و۲. الکافی ج۱ص۶۷/ص۴۰۶ ۳تا۵. وسائل ج۹ص۵۲۴/ج۲۰ص۳۵۲/ج۱۵ص۶۶ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۲ ☑️ @m_ghanbarian
نماینده باید بودجه خوان باشد!.mp3
5.26M
💠 نماینده باید بودجه خوان باشد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است.
🔆 روی دیگر ولایت ۲❗️ دریادداشت قبل بیان شد ولایت دو رو دارد: مُطاع بودن/ ضامن اجتماعی بودن. مواردی از ضمانت اجتماعی آن در روایات و قانون اساسی ج.ا.ا بیان شد. ❓سؤال اساسی این است: چرا باز در جامعه ایران این همه فقر و بیکاری هست؟! ❗️بخصوص که ولی فقیه در اینباره مبسوط الید است و چنانچه گذشت، منابع مالی این مصارف، "مستقلاً" و "مستقیماً" در اختیار ایشان قرار گرفته است! ✅ پاسخ اجمالی این است: چون ساختار اقتصادی و سیاستهای توسعه ای یا نحوه اجرای آنها، "فقر ساز" است! آنچه امروز گروه های جهادی مردمی یا وابسته به ستاد اجرائی امام و کمیته امداد و بهزیستی و... با آن دست به گریبانند، عمدتا فقر مانده از رژیم سابق نیست! آن فقر(اقلا در سطح واکنش سریع یادداشت قبل) با کارهای جهادی نهادهای انقلابی و دولتهای اول انقلاب تا حدودی برطرف شد؛ اما ساختار معیوب و سیاستهای اقتصادی نادرست دولتهای ج.ا.ا فقر زائی کرده است! 🔹صرفا برای تقریب به ذهن: یک سیاست ارزی در سال ۹۷(ماجرای دلار) ظرف ۹ماه: ۷۴۷هزار نفر را بیکار و ۶۲۰هزار نفر را تحت پوشش برده است! ⬅️باتوجه به این واقعیت است که اگر ولایت بخواهد همان شٲن ضمانت اجتماعی را خوب تٲمین کند و دائم با دره سازی جدید فقر مواجه نباشد؛ باید از شٲن دیگر(ولی مطلق و مطاع بودن) بهره ببرد. راهبری کلان نظام را در مسیر عدالت وتٲمین طبقات محروم برعهده گیرد. از همینروست که قانون اساسی ج.ا.ا رهبری را مافوق قوای سه گانه وهماهنگ کننده آنها معرفی و "ابلاغ سیاستهای کلان" را برعهده ایشان(به کمک مجمع تشخیص) نهاده است.(۱) ✔️یک نمونه مهم: -اصل۴۴ قانون اساسی کلیه صنایع بزرگ و مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری وبیمه و... را "مالکیت عمومی" اما "در اختیار دولت" معرفی می کند. -وقتی دسته ای از نخبگان وکارشناسان پس از جنگ، برای تنظیم سند چشم انداز ۲۰ساله، صد معضل موجود اداره کشور را رصد کردند، از جمله به راهبرد کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصاد -به تبع موج جهانی آن پس از فروپاشی شوروی- اصرار ورزیدند. -این راهبرد بازنگری در اصل۴۴ را لازم می کرد. بجای رفراندم یا تفسیری متناسب با شرایط جدید جهانی از آن اصل، پیشنهاد استفاده از اختیارات ولایت مطلقه طرح وقبول شد؛ تا با اجازه ایشان بخشی از آن صنایع از تملک وتصدی دولت درآید؛ که به "سیاستهای کلی اصل۴۴" معروف شد. طرح، بررسی، قبول وابلاغ آن سرجمع ٨سال(از۷۷تا٨۱) طول کشید. -این سیاستهای کلی ۵بند اصلی داشت(۲). چون اصل۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی را بر پایه سه بخش "دولتی"، "تعاونی" و "خصوصی" استوار کرده؛ بند(ب) سیاستهای کلی اصل۴۴ هم مربوط به بخش تعاون شد. -در سیاستهای ابلاغی این بخش برای مثال: "افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵درصدتا آخر برنامه پنجم"! "اقدام موثر دولت در در جهت اشتغال مولد"! " برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی"! دیده میشود. ⬅️ یعنی از شٲن ولی مطلق و مطاع هم برای واگذاری عادلانه منابع وتولید اشتغال طبقه محروم استفاده شد. -توجه کنید سیاستهای کلی خود را در برنامه های ۵ساله توسعه که باپیشنهاد دولتها به مجلس می آیند نشان می دهد وبا رٲی نمایندگان وموافقت شورای نگهبان قانون میشود. -ما الان در برنامه ششم توسعه ایم: ❓آیا ۲۵درصد از اقتصاد کشور به تعاونی های مردمی در جهت اشتغال بیکاران قرار گرفته یا کارگران شاغل بنگاهها هم با خصوصی شدن بیکار شده اند؟! ❓آیا چیزی از تعاونی های فراگیر ملی برای سه دهک فقیر جامعه برای فقر زدائی(بیشتر از طرح ناقص سهام عدالت) سراغ دارید؟! ❓همه اینها دربرنامه های چندگانه توسعه، دیده شده وفقط دولتها از انجام آن طفره رفته اند؟!یا اصلا در برنامه های توسعه هم رشد مناسبی نداشته است؟! ❓در صورت اخیر شورای نگهبان چرا با آن موافقت کرده است؟! گروه های سیاسی تا حالا، جز برای رد صلاحیت و نظارت استصوابی با شورای نگهبان چالش داشته اند؟! ❓آیا اهمیت تٲیید برنامه های توسعه که ظرف ۳۰سال چنین فاصله فقیر وغنی ای موجب شده از رد صلاحیت فلان چهره اصلاح طلب یا فتنه گر کم اهمیت تر است؟! ❗️شاید یکی از دلایل بیشتر اجرا شدن (والبته فاسد ورانتی اجراشدن) بند(ج) سیاست های کلی -که مربوط به واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی است- این است که این بخش ها دارای لابی های قوی در مجلس ودولت اند اما بخش مردمی(۲۵درصد تعاونی) بی کس وکار مانده اند. مجلس های با رٲی آنها می آیند اما در خدمت آن دوبخش دیگر در می آیند! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۳ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۲❗️ دریادداشت قبل بیان شد ولایت دو رو دارد: مُطاع بودن/ ضامن اجتماعی بودن. مواردی
✅ پی نوشت: ۱. درفقاهت شیعی نیز شٲن مطاع بودن، "مقدم" بر مطاع های دیگر(پدر وشوهر و...)است اما شٲن ضامن بودن، "مٶخر" از ضامنهای دیگر(عاقله، ولاء عتق،ولاء ضمان جریره) است یعنی اگر اینها-یا بیمه امروز- تٲمین نکرد نوبت به ولیّ میرسد(ر.ک:تحریر الاحکام ج۵ص۳٨/ساده تر مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۳٨۱الی ص۳٨۴.) ۲.بند الف: سیاستهای کلی بخش های غیر دولتی وجلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتی/بند ب: سیاستهای کلی بخش تعاون/بند ج:سیاستهای کلی توسعه بخش های غیر دولتی از طریق خصوصی سازی فعالیت ها وبنگاه های دولتی/بند د: سیاستهای کلی واگذاری بخش های غیر دولتی به بخش خصوصی/ بند ﻫ : سیاستهای کلی اعمال حاکمیت وپرهیز از انحصار ٭مطالب مرتبط: -عدالت در بیانیه گام دوم -انقلاب اقتصادی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | "خصوصی‌سازی عادلانه" چگونه ممکن است؟ 🔺️ گفتگو با شهریار زرشناس، نویسنده و پژوهشگر برجسته انقلاب اسلامی 📝 متن گفتگو را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43818
🌴روضه شب کریسمس! 🔅۱.شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ذیل این آیه که: "پس مریم(س)به عیسی باردار شد وبا حمل خود از خانواده اش کناره گرفت وبه "مکانی دور"- مکاناً قصیّاً- رهسپار گشت"(مریم/۲۲) از امام سجاد(ع)روایت کرده :"از دمشق[فلسطین کنونی]، [به طی الارض] آمد کربلاء وعیسی(ع) را در جای قبر حسین(ع) به دنیا آورد وشبش برگشت."(تهذیب ج۶ص۷۳) 🔅۲.به حسب روایات مدت حمل معجزه آسای مسیح ۹ساعت بوده ودر روز جمعه واقع شده است. پس شب جمعه، شب تولد مسیح بوده ومسیح در کربلا وموضع قبر سیدالشهداء جان گرفته ومتولد شده و در نهر فرات شسته شده است.(ر.ک:تفسیر برهان ج۳ص۷۰٨) 🔅۳. کلینی در کافی از حفص بن غیاث روایت کرده که اباعبدالله(ع) هم متقابلا به آن #نخل که رسید وضو گرفت ونماز خواند وشمردم در سجده اش پانصد بار تسبیح گفت وفرمود: بخدا این همان نخلی است که خداوند به مریم فرمود: "ساقه درخت خرما را به طرف خود تکان بده که خرمایی تازه برتو فرو میریزاند"(مریم/۲۵).(الکافی ج٨ص۱۴۳). این درخت نخل، خشک بود که خدا بخاطر آن مکان واین مهمان رطب تازه برآن رویاند وعمر طولانی داد. 🔅۴. امّا حسین(ع):"قُتِلَ و هو کَئیبٌ، حَزینٌ، شَعِثٌ، مُغ٘بِرٌ، جائِعٌ، عطشانٌ: محزون وغمگین وژولیده وغبارآلود، گرسنه وتشنه کشته شد!(کامل الزیارات ص۱۳۲). #نخل_فرات #کربلا_زادگاه_مسیح #شب_جمعه_تولد_مسیح محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 پاره تخته ی کشتی نجات باش! خدا می داند گاهاً به پاره تخته های کشتی نوح غبطه می خورم وخود را از آن چوبها پَست تر میدانم! ولیّ خدا چار پاره تخته را -"بِٲَع٘یُنِنَا وَ وَح٘یِنا"- طوری بهم دوخت که چوبها به اخلاص رسیدند: بِس٘مِ اللهِ مَج٘راها وَ مُر٘ساها(روان شدن ولنگر انداختنش با نام خداست)! اما من و مثل من آنقدر چموش و خودخواه ایم که ولیّ خدا هم نتوانسته ازمان بلمی کوچک برای نجات چند بنده خدا بسازد. نه ایست مان و نه حرکتمان بسم الله نیست! چه بد به حال ما که بلم کوچکی برای امام زمان(ع) در یک شهر کوچک و دهات نشدیم که بسم الله مجراها ومرساها. دوست عزیزم! همچنان که مراقبی کسی و کسانی را تسخیر برای دنیای خود نکنی مراقب باش تسخیر برای دنیای مثل منی هم نشوی. به آدمهای بی هوی بپیوند! پاره تخته ی کشتی ولیّ خدا شو که همه غرقند! (بخشی از حدیث نفسی با رفیقی عزیز) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 نکاتی صریح درباره گرانی بنزین(۱): 1⃣ کالا و خدمات را گران خواهد کرد! گرانی، یک موجود مختار و آدم
⭕️ تب بنزینی تورم در آذرماه ▪️تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد 🔹همان گونه که انتظار می‌رفت، رشد قیمت بنزین در کنار سهمیه بندی، تاثیر خود را بر بازار گذاشت. 🔹بنا بر تازه ترین گزارشی که مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرده است، در آذرماه، این شاخص نسبت به آبان امسال رشد 3.2 درصدی پیدا کرد که این افزایش از اردیبهشت امسال تا قبل از آن، مشاهده نشده بود. 🔹این گزارش رشد شاخص قیمت ها در آذرماه امسال را نسبت به آذر 97، 27.8 درصد نشان داده که نسبت به رقم مشابه در آبان ماه امسال با 0.8 واحد درصد رشد مواجه شده است. 🔹نکته قابل تامل در آمارهای تورم آذرماه، تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد است. 🔹مشاهده می شود که در آذرماه و در بین دهک اول (فقیرترین دهک)، درصد تغییر ماهانه قیمت کالاهای خوراکی به 6.9 درصد و درصد تغییر قیمت ماهانه کالاهای غیر خوراکی به 1.6 درصد رسیده است. با این حال، این ارقام در دهک دهم به ترتیب 2.9 و 3.2 درصد بوده است./ خراسان
🔺اکنون زدگی و کلیشه زدگی، مانع زیبایی بینی 🔺زنان عدالتخواه کم داریم! در مطالبه حجاب دچار یک کلیشه ۲۰ ،۳۰ساله شده ایم! 🔺چرا یکی از شهدای هسته ای زن نباشد؟! 🔺فعالیت اجتماعی-سیاسی زینبی دارد با تبرّج سیاسی-اخلاقی طاق می خورد! ⬅️ مطالب متنوع و از نگاهی نو را در این مصاحبه بخوانید. https://www.mehrnews.com/amp/4812833/ ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهتر از این نمی شد! خداوند همیشه بن بستهای این انقلاب الهی را با شهادت بهترین ها باز کرده است و هر شهید مشعلی است تا دوباره راه روشن شود. اما حاج قاسم اگر دیرتر از همه رفت، بهتر از همه رفت! نزاع انقلاب با اصلی ترین دشمن خود به حساس ترین جای خود رسیده است وباز نیاز به مشعل برای پاره ای از جامعه بود. مشعلی ویژه وفراگیر که همه را یک دل کند. شهادت حاج قاسم ملت ایران وعراق را باهم یکدل علیه آمریکا می کند. حاج قاسم به دستور اصلی ترین دشمن خدا(رئیس جمهور آمریکا) به دوستان شهیدش رسید. مسلم بن عقیل وقت شهادت به عبیدالله گفت: از خداوند خواسته بودم توسط پست ترین دشمن خدا شهید شوم! طوبی لک سردار! 📝محسن قنبربان۹۸/۱۰/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
🌀ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری! 🔹برای نمونه در جوامع پیشرفته برای هر۵۰۰نفر یک پزشک و میزانی از امکانات درمانی تعریف میشود تا "ضریب سلامت" بالا رود. در یک جامعه مرفه، سرانه ملی را۳۰۰۰۰ دلار در سال تعریف می کنند و ضریب رفاه می سازند. ❓برای اینکه جامعه سرافراز باشد و هیچ وقت ننگ نپذیرد چه لازم است؟چند درصد، انسان مقاوم و ننگ ناپذیر لازم است؟! ضریب ننگ ناپذیری عمومی چگونه معین می شود؟! چه رفتارهایی موجب کاهش این ضریب است؟! چه خصوصیت هایی باید در دولتمردان و رجال سیاسی افزایش یابد تا این ضریب نشکند؟! 🔸در روانشناسی و علوم مرتبط با آن از سه تیپِ: "سلطه پذیر"، "پرخاشگر" و "جرأت مند و عزیز" بحث میشود که کمی به این موضوع نزدیک است. توماس موریاریتی در تحقیقاتش برای تعیین "میزان مقاومت جرأت مندانه" به نتیجه وحشتناکی در جامعه آمریکا برخورد و نتیجه گرفت:"ما ملتی از قربانیان مشتاقیم"! 🔅در ادبیات دینی ما ،"ضیم"، وخیم تر از ظلم و آن است که روح انسانها را جریحه دار و شرف آنها را تحقیر می کند. کسانی که از پذیرش ضیم اباء دارند؛ "أباة الضیم"(=أباة جمعِ"آب"،اسم فاعل از اباء کننده است)، "نفوس أبیه" نام گرفته اند. امام صادق(ع) برای خداوند کسانی می شمارد که چشم اومی شوند[تا تجاوز و ضیم ها را ببینند] گوش خدا میشوند[تا داد مظلومان را بشنوند] و زبان او می شوند[تا خوابها را بیدار و براهل ظلم فریاد کنند] "بهم یدفع الضیم"(با اینها خداوند ننگ را از جامعه دفع می کند). 🔸دنیایی که متجاوز و زورگو دارد، تحمیل ننگ و ضیم در آن همیشه محتمل است. آیه۳۴نمل از سیره مستمره ملوک و ابرقدرتها برای تحقیر کردن عزیزان جامعه انسانی و ذلیل کردن آنها می گوید. خصوصیت نفوس أبیه (جانهای دور از ننگ)این است که "پیشتر" و "بیشتر" از دیگران ضیم را درک و واکنش نشان می دهند. از اینرو بودن نصابی از آنها جامعه را از ننگ پذیری بیمه می کند. ❓این نصاب چقدر است؟! ضریب اباء در علوم اجتماعی-سیاسی جای تحقیق ونظریه پردازی دارد. جادارد دراینباره رساله های دکتری برای تولید علوم انسانی اسلامی ارائه شود. 🔸مثلا در قبال ۵میلیون لبنانی ۱۰۰۰۰نیروی حزب الله موجب بیمه لبنان از پذیرش ننگ است. شهدای دفاع مقدس ۰/۳۸درصد کل جمعیت ایران و رزمندگان سرجمع حدود ۶٪جمعیت بودند یعنی به ازاء هر ۱۰۰نفر ۶مجاهدِ مقاوم کافی بود تا یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم و ننگ را از خود دفع کنیم(طبعا" ضریب فتح" از"ضریب إباء"بیشتر است) 🔆ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش ذیل خطبه ۵۱؛ سید وسرور اهل اباء وعدم پذیرش ضیم -که به مردم غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر درمقابل پذیرش پستی آموخت- را اباعبدلله الحسین معرفی می کند.(ج۳ص۲۴۹). ماربین آلمانی وجوزف فرانسوی در کتاب "رولیسیون کبیر"(یا سیاست حسین)آنرا حس رولیسیونی(تن ندادن به ظلم و ضیم)خوانده می نویسند:"حس رولیسیونی در این قوم(شیعیان)به واسطه عزاداری حسین(ع)پیدا شده وتا وقتی که این عمل را ملکه خود داشته باشند پستی و زیر دستی را قبول نتوانند کرد"(ص۳۷). ٭برای تفصیل بیشتر سلسه بحث نسل مستشهد و یادداشتهای آنرا در این کانال ببینید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/289 یادداشتی برای میلاد سیدالشهدا ۹۸/۱/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
✅ادب عقوبت در قرآن 🔹فاضل ارجمند سروش محلاتی به استناد روایتی، شٲن نزول آیه۱۲۶ نحل را ماجرای کشتن حمزه(ع) وجدا جدا کردن بدن ایشان می داند؛ که پیامبر را غضبناک کرد که تهدید کند: ۷۰نفر از قریش را مثل حمزه(ع) مُث٘له کند! سپس درباره چنین نقد زده که: "آیه نازل شد تا جلوی افراطی گری را بگیرد ومسلمانان را به اخلاق برگرداند. خداوند فرمود: انتقام باید در حد همان جنایت وبه همان اندازه باشد وحق ندارید از آن تجاوز کنید والبته صبر وخویشتن داری بهتر است".(!) https://t.me/mohammadsorooshmahallati/1201 🔸۱. ایشان باید آیه ۶۰حج و روایت ذیل آن در همان منابع را هم می دید تا بهتر نتیجه میگرفت. خداوند می فرماید: "...وهرکس مانند عقوبتی که بر او رفته است عقوبت کند، به شرط اینکه به ناروا عقوبت شده باشد، خدا به او رخصت مقابله به مثل می دهد و او را بدین وسیله یاری می کند..." تفسیر قمی ذیلش روایت کرده که وقتی قریش رسول الله را از مکه اخراج کرد و ایشان به غار رفت و قریش دنبال کشتنش بود، خداوند روز بدر آنها را بدان کار، عقوبت کرد و عتبه و شیبه و ولید و ابوجهل و حنظله پسر ابوسفیان وغیر اینها را کشت...(تفسیر قمی ج۲ص٨۶). آقای سروش محلاتی! قریش پیامبر را نکشته بود وفقط برنامه قتل او را ریخته بود؛ چرا خداوند "مقابله به مثل" را جنگ بدر با قریش قرار داد وکشتن چند تن از بزرگان قریش را عقوبت آن کار محقق نشده ی قریش قرار داد؟! بنظرتان این افراطی گری نیست؟!! 🔸۲.پیامبر(ص) در ماجرای حمزه به قسمت آخر آیه ۱۲۶نحل عمل کرد یعنی صبر کرد ودرفتح مکه هم قاتلین حمزه را بخشید! خواستی بگو خود فتح مکه، انتقام سیدالشهدای اُحد بود نه کشتن یک برده زر خرید! سید مقاومت هم همین را حاج قاسم خواند: اخراج آمریکا از منطقه اسلامی. نه زدن یک فرمانده آمریکایی که سر ترامپش هم، به کفش حاج قاسم نمی ارزد. 🔸۳. آقای محلاتی! چه اصراری دارید حتماً همراستا با سازشکاران قلم بزنید؟! ماهنوز انتقام ۲۹۰شهید زن وکودک ومردم بی دفاع هواپیمای مسافری را هم نگرفته ایم؛ طبق آیه مورد استناد شما(ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به)، اجازه می فرمایید یک هواپیمای ایرباس مسافری خطوط آمریکا با همان تعداد مسافر را مقابله به مثل کنیم؟! افراطی گری و نقض حقوق بشر نیست؟!! نه! مقاومت گفت با مردم عادی آمریکا کاری ندارد. از شما انتظار فقاهت بیشتر می رفت. حضور آمریکایی ها در عراق -اقلا پس از مصوبه پارلمان عراق- تجاوز و اشغال است و منهای انتقام خون سردار سلیمانی هم سزای متجاوز روشن است. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian