eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
768 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه دوم: معرفت کلیدیِ "عالم محضر خداست" 🔅"عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید"؛ ترجیح بند مواعظ امام خمینی بود. هزاران جوان را این یک جمله تربیت و به اوج کمالات انسانی رساند. 🔅زادگاه این معرفت، بالاصاله قرآن است؛ اما استاد عرفان امام(آیت الله شاه آبادی)آنرا سر سفره امام و پیروانش آورد: "علم به حضور حق و خود در حضور و خدمت او دیدن، مناط عصمت است؛ یعنی کسی که دارای چنین علمی باشد، به اختیار خود مرتکب نافرمانی و گناه نمی شود..."(ص۲۵رشحات المعارف) 🔅چهار شرافت این معرفت: ۱.موجب "عبادت احرار" است؛ چون حیاء از خود خداست نه خوف جهنم و شوق بهشت. ۲.مولد "عبادت عارفانه" است؛ چون الان قیامت فرد را برپا می کند موکول به حسابرسی فردای قیامت نیست! ۳.موجب "عبادت زاهدانه" است؛ چون بیش از واجب و حرام و رذایل عمده را دربر می گیرد. سالک را ادبی بیش از رساله و اخلاق می دهد. ۴.در عین حال، "فطری" و همگانی است. رعایت احترام حاضر، فطری هر انسانی است. آیت الله شاه آبادی می فرماید:"اینها از تٲسیسات فطرت بشر است و قراردادی و جعلی نیست"(ص۳۴) 🔅درک ذهنی و عقلی این حضور: ٭صورتهای خیالی ای را مثل یک داستان نویس تصور کنید. ٭شما خالق آنها در ذهن خود هستی. آنها نزد شما حضور دارند و شما نزد آنها حاضرید.(دقت کنید) ٭خود آن صورتهای ذهنی، علم شمایند. مثل علم شما به اشیاء خارجی نیست. پس درون و برون آنها نزدتان حاضر است. از آرزوی آن پرسناژ ذهنی خبر دارید و...(توجه کنید) ٭حکماء از باب مَثَل نه مِث٘ل می گویند: صفحات الاعیان عندالله، کصفحات الاذهان عندنا: اشیاء خارجی برای خداوند مثل صورتهای ذهنی نزد مایند!(تٲمل کنید) ⬅️مرحوم شاه آبادی می فرماید: "تو عین حضور حقی. نفَس کشیدنت، چشم برهم نهادن و گشودنت..."(ص۳۲) 🔅شاهد قرآنی و روایی: ٭آیه ۱۳سوره مُلک می فرماید:"قولتان را پنهان کنید یا آشکار؛ خداوند از درون سینه ها باخبر است" در آیه ۱۴ وجه آنرا بیان می کند:"الا یَع٘لَمُ مَن٘ خَلَق؟" آیا او که خلق کرده نمیداند؟! این همان استدلال است که مخلوق، نزد خالق حاضر است؛ درون و برونش. ٭زندیقی که ادعا میکرد کرم های درون گل و لای جلویش چرا مخلوق او نباشد؟! از امام صادق(ع) پاسخ شنید: پس بگو چند نر و چند ماده در آنهاست! ⬅️میشود شما از جنسیت مخلوق ذهنی ات بی خبر باشی؟! اگر هزاران نفر را در داستان ذهنی ات بیافرینی از جزئی ترین خصوصیات آنها باخبری! چون نزد آنها حضور داری و آنها نزد تو حاضرند. خالق حقیقی عالم را کمتر از این نگیر! 🔅باور این معرفت، سازنده است. امام خمینی:"آن وقتی که قلم به دست می گیرید، بدانید در محضر خدا، قلم دست گرفته اید. آن وقتی که می خواهید تکلم کنید، بدانید زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید. در محضر خدا باهم دعوا نکنید سر امور باطل و فانی" (صحیفه امام ج۱۳ص۴۶۱) ☑️ @m_ghanbarian
❓چرا از تکذیب دروغ شاخدار اسکان ۵۰خانواده روحانی مهاجر از قم ، استنکاف می کنم؟! ✍محسن قنبریان 🔹هنوز برخی دوستان و دلسوزان پس از گذشت دو روز و تکذیب و حتی شکایت صاحب هتل رضا از شایعه پردازان، باز پیام می دهند که چرا شما تکذیب نمی کنید؟! از این اصرار و دلسوزی متعجبم! مگر هر کذبی، ارزش تکذیب دارد؟! 🔹بنده دو وطن شرعی دارم: بهبهان(که زادگاهم است) و قم(البته با وجود حدود ۳۰سال عمر طلبگی، سه سال است که در قم قصد توطن کرده ام!). بهبهان شهر سردار شهید دقایقی و قم شهر سردار شهید زین الدین است! زین الدین ۱۰۰نفر از جوانان قم را بسیج کرد تا مقابل اشغال استان من(خوزستان) و غارت ناموس مثل شهرمن بجنگد. آن صد نفر بعدا، تیپ علی بن ابیطالب قم شد. آنها برای ما جنگیدند و برخی شهید شدند. دقایقی، شهید بی مرز بود. درقم یگان حفاظت را عهده دار و در تیپ علی بن ابیطالب آنجا هم درخشید. بعد پایه لشکر بدر را نهاد که جوانه حشد الشعبی الان عراق شد. برای اسلام و ایران در راه خدا شهید شد. حالا چند جا یادمان دارد: بهبهان(زادگاه)، امیدیه(مدفن)، قم(محل خدمت)، عراق(بخاطر فرماندهی سپاه بدر). بنده امروز شرمنده ام که چرا جوانان جهادی بهبهان را برای کمک به قم و جبران فداکاری زین الدین و ادامه راه دقایقی بسیج نمی کنم!؟ 🔹تکذیب کردن دروغ شاخدار اسکان ۵۰خانواده روحانیِ مهاجر از قم، کذبی را از سر من شاید دور کند؛ اما نیت شومی را در دل سناریو نویسانی، تصدیق می کند که: قم برای خود، ما هم برای خود! این "ایده ی شوم" در مثل بندرعباس با شایعه ای مشابه، آتش افروزی کرد و درمانگاه را سوزاند! اگر بهبهان، کرونا پیدا شود، آن ایده ی شوم، علیه همشهریان هم میشود: فروشگاه ها را غارت، ماسک را احتکار و قرنطینه های درمانی را تهدید می کند! بگویم من هیچ قمی را اسکان نداده ام، راست گفته ام و دروغ پرداز را تکذیب کرده ام؛ اما این انفعال را پذیرفته ام که ما چکار به قم و گلستان و کاشان و... داریم! و این مسلمانی ام را تکذیب می کند که: "هرکس صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست"! 🔹حالا که ابتلای وطنم، ویروس است و بیشتر محتاج کار تخصصی است و مانند سیل و زلزله نیست؛ اقلا اهتمام به همّ و غم آنها را برای خود نگهداریم. و از اعضای بنی آدم بمانیم. از بابت گرفتن وقت شریفتان برای حواشی کم ارزش عذرخواهم حلال کنید. ۹۸/۱۲/۱۱ ☑️ @m_ghanbarian
🎎 امپراتور ژاپن به آقای رفسنجانی چه گفت❓ 🔖مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی تعریف میکردند: "زمانی که به ژاپن رفته بودم، جلسه ای نیز با امپراتور وقت ژاپن داشتم. پس از بحث و گفتگو درباره برخی مسائل دوجانبه، امپراتور به من گفت: علیرغم اینکه ما تحولات انقلاب شما را دنبال می کنیم، ولی برای برخی از سؤالات خود پاسخ روشنی نداریم! اول اینکه ما مدتی است روی سازمانی در کشور شما بنام جهاد سازندگی مطالعه می کنیم! چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی، مردم مناطق محروم را باخود همراه کند وبسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟! دوم اینکه[...] بعد آقای هاشمی گفتند:"من در آن جلسه برای هیچکدام از آن سؤال ها پاسخ مشخصی نداشتم"!(کتاب رسم جهاد/مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی /ص۱۳) 🎐این روزها نیز بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه دوم در میزان درمان ویروس کرونا را دارد. وزیر بهداشت هم اعلام کرده با مشارکت بسیج مردمی ۳۰۰هزار اکیپ را برای تشخیص و مهار ویروس کرونا در تک تک منازل می فرستند. قبل از این، در نهضت واکسیناسیون، درخت کاری، خدمت رسانی به سیل و زلزله زدگان از نیروهای جهادی و بسیج مردمی استفاده شده بود؛ ودر همه موفقیت خیره کننده بود. مثل: ریشه کنی فلج اطفال در ایران، ترمیم خرابی ها (که در مقایسه با خرابی های مثل طوفان کاترینا ونمونه های اروپائی معلوم میشود، حرکت جهادی چه کرده است) ❓اما سؤال مهم اینکه: چه فرقی بین "کار جهادی" و "مدیریت جهادی" هست؟! 🔅در نقل اول دقت کردید؟ امپراتور ژاپن -که تحولات انقلاب را دنبال می کند- با وجود وجدان کاری بالای ژاپنی ها، دنبال چه چیزی در سازمان جهاد می گردد؟! آن چیست که آقای هاشمی پاسخش را نمی داند؟! 🔅امپراتور دنبال کشف "مدیریت جهادی" بود نه صرفا "نیروی جهادی"! مدیریت جهادی، مقابل "مدیریت بروکراتیک" و اداری گذشته و کنونی است. نیروی جهادی، مقابل "نیروی با تایم و مٲموریت اداری" و غیر چابک است. لذا ممکن است رئیس جمهوری(مثل خود آقای هاشمی با قریب ۱۶ساعت کار در روز)یا وزیر و مدیری، جهادی و بدون وقت اداری و بی مزایای مرسوم اداری کار کنند؛ اما مدیریت شان بروکراتیک باشد!(دقت کنید) سازمان جهاد، مدیریت جهادی داشت نه صرف نیروی جهادی! "از پایین به بالا"، "شورایی"، "منطقه ای" و... بود که توانست چشم امپراتور ژاپن -کشوری که مثَل برای پرکاری شده- را بگیرد(۱). 🔅جالب اینکه بین ناتوانی پاسخ آقای هاشمی -زبده ترین سیاست مدار ایرانی- وآنچه آن سالها در ایران جاری بود نسبت مستقیم بود! فن سالاری(تکنوکراسی)، بروکراسی خاص خود را احیاء کرده بود.(۲) سازمان جهاد هم، اداری و وزارت خانه شده بود! حالا ما در سودای ژاپن اسلامی بودیم! هنوز نیروی جهادی پیدا می شد، اما ناگزیر بود اهداف انقلابی و جهادی خود را از طریق سیستم فرسوده اداری با شاخصه ی از بالا به پایین و "عدم درک نزدیک از میدان"، "ناتوان از درک تفاوتهای منطقه ای"، "متجزی در مٲموریت ها"(=یک اداره جزیی از کار را انجام وبقیه به اداره ای دیگر محول است تا بموقع بکند یا نکند!)و... انجام دهد. ⬅️ آنچه در ریشه کنی فلج اطفال و ان شاءالله ریشه کنی ویروس کرونا اتفاق می افتد، تازه استفاده از نیروی جهادی است. اگر نخبگان مان به "سازمان جهادی" متفطن شدند، نظام اداره ای احیاء خواهند کرد که توقع دنیای جدید از انقلاب اسلامی ایران بود. ژاپن می خواست روش انقلابی ما را بیاموزد، اما ما به ژاپن مسلمان عازم شدیم! ......................................... ۱.دراین باره کتاب رسم جهاد یا اقلا این لینک را ملاحظه کنید. http://sobhe-no.ir/newspaper/596/14/23773 ۲.ر.ک:تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال/شهریار زرشناس 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
❗️وزیر بهداشت به وزیر صمت: بنظر اینجانب این مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد و آبروی نظام و سلامتی مردم به شدت زیرسؤال خواهد رفت... بی تردید مدیریت شرایط پیچیده کنونی شیوه ای می طلبد که در و جلسات بی حاصل دست آوردی نصیب کشور، مردم درمانده در بیماری و همکاران بی پناه اینجانب در بیمارستانهای آلوده نخواهدشد. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟ 🔅آیت الله شاه آبادی فرمود: "علم به حضور حق و خود را در حضور و خدمت او دیدن مناط عصمت از گناه است"(ص۲۵). این را از امام صادق(ع)آموخت که از دو مرتبه سخن گفت: از خدا بترس ۱."مثل اینکه او را می بینی". این مقام حضور است. دیدن و احساس حضور خداوند کردن. ۲."واگر خدا را نمی بینی، بدان که او تورا می بیند". این درک محضر است. اینکه انسان ولو خودش حضور خدا را احساس نمی کند اما خود را در محضر او ببیند. مثل بودن جلوی دوربین مدار بسته ای که ببیننده را نمی بینی اما یقین داری دیده می شوی. این درک محضر است. -سومین مرتبه، دیگر کفر است. امام صادق(ع) فرمود:"اگر چنین دیدگاهی داشته باشی که خدا هم تورا نمی بیند، حتما کافرشده ای". پس مومن اقلا درک محضر دارد. 🔅عصمت از گناه، وابسته به میزان این درک و مرتبه آن است. 🔺شاه آبادی می فرماید:"همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند"(ص۲۵) پس حساسیت اولیاء، برجان و مال و آبروی انسانها و هم تکالیف الهی وحقوق الله از این جهت است. در محضر خدا، نباید آبروی بنده او را برد و... 🔺ایشان اختلاف موسی و خضر در سوره کهف به این می داند که موسی(ع) مٲمور منظم کردن و حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع) حافظ حضور و نظرش به فرمانهای غیبی مولا بود(ر.ک:ص۲۵) 🔅نقطه شروع مصونیت از گناه شروع از درک محضر است. مثل کسی باش که در خانه ای هستی که صاحب خانه از آیینه تورا می بیند. امام صادق(ع) فرمود:"اگر می دانی که خدا تورا می بیند، اما به گناه مبادرت می کنی، پس حتما او را از پست ترین ناظران برخود قرار داده ای." برخی کارها را جلوی بچه هم نمی کنیم اما جلوی خدا می کنیم! 🔺قدم اول در همین رعایت محضر، در نماز و عبادت است. وقتی هنوز موسی نیستی که همه محضرهای خدا را منظم کنی که کسی ظلمی نکند، آبرو از بنده ای نبرد، خون ناحقی نریزد و...؛ اقلا در وقت نماز محضر الهی را درک کن. این مقام احسان و محسنین است که نمازشان و مناجاتشان را اینگونه می خوانند که اقلا خود را زیر نگاه خداوند می بینند. این کمی تمرین می خواهد و سخت نیست. 🔅عمل به سیره حضرت معصومه(س) جای کرونا خوانی ما کشف کرونا از قم بود، بهترین مواجه با آن هم باید از قم و تٲسی از معصومه ی قم باشد. خانه نشینی اجباری، تعطیلی دانشگاه و حوزه و مدرسه، محدود شدن ساعت کاری، کم شدن دید و بازدید و... را می خواهی چکار کنی؟! فقط به تب بیفزایی؟! همه وقتت را در فضای مجازی، کنی؟! این همه حاشیه و شایعه و تکرار آنرا درمان می کند؟! بهتر نیست ماه رجب را از کف ندهی و کمی درک محضر الهی را با دعاها و مناجاتش تمرین و تجربه کنی؟ حضرت معصومه(س) نیز در قم ۱۷روز بیمار و ناگزیر به نقاهت شد. بیت النور، جائی است که ایشان نقاهتش را در آنجا گذراند. آمد و شد نکرد، اما آنجا را محراب و عبادتگاه خود قرار داد. سلوک الهی اش را تمام کرد و به لقاء حق رسید. این روزها فرصت خوبی برای تشبّه به ایشان است. (تفصیل را درفایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
29.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠در این ماه شبیه معصومه ی قم باش! ✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب / جلسه سوم ۱۲اسفند۹٨ 🔅کرونا در قم کشف شد؛ بهترین مواجه با آن هم در تٲسی از فاطمه معصومه(س)است... ☑️ @m_ghanbarian
🌀 دعای سیاسی❗️ 🔸پاتریشیاکینگ -نویسنده متعصب مسیحی- با انتشار عکس دعا خوانی مایک پنس-معاون اول رئیس جمهور آمریکا- و تیمش برای نابودی کرونا نوشت؛ خدا را شکر می کند که چنین سیاستمداران اهل دعائی دارد! 🔸آمریکایی ها عادت دارند! سلطه دلارشان، اقتصاد کشورهای دنیا را ویران کرده است؛ اما پشت دلارهایشان می نویسند: ما به خدا توکل داریم! حالا هم در صدر فهرست بیوتروریست هستند و شواهد دست ساز بودن کرونا ویروس، علیه شان تقویت میشود؛ اما برای نابودی اش-البته در آمریکا- جلسه دعا می گیرند! 🔸جای این عکس در تهران و قم بود! حالا که به دستور فرمانده قرار گاه مبارزه با کرونا، حرم ها، نماز جمعه ها و تجمعات مذهبی تعطیل است؛ اقلا عکسی از توسل دکتر نمکی و همکارانش -ترجیحا در حرم فاطمه معصومه، بدون تجمع- رسانه ای می شد تا "مزیت نسبی" ما از دنیای مدرن بلاموضوع نشود! 🔸حدس می زنم وقتی عکس برداری از بیماران کرونائی در آمریکا ممنوع است، این عکس بیش از تٲثیر در آسمان، مصرف زمینی و سیاسی داشته باشد! ستاد مبارزه با کرونای آمریکا خوب می داند، دعا هم نقش مستقیم در تقویت سیستم ایمنی بدن فرد دارد و هم در آرامش بخشی جامعه موثراست. ما هم خوب می دانیم خدشه به توسل و "نسبت سازی بین عزاداری و روان پریشی جامعه"، هم اعتماد جامعه ی مذهبی از فرماندهان سلامت را میکاهد و هم از مزیت معنوی جامعه در سلامت و پیشگیری را کم استفاده می کند. ٭مطلب مرتبط: -چند کلام اورژانسی در نقد حرف وزیر بهداشت! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر 🔅شب تولد جواد الائمه(ع)است. به شخصی که از ایشان نصیحت خواست فرمود: بدانکه هرگز از چشم خداوند خالی نیستی! حالا ببین چگونه باشی؟!(تحف العقول). این همان راهکار و شاهکار تربیتیِ دادنِ درک محضر درسیره اهلبیت است. 🔅آیت الله شاه آبادی چهار جلوه برای این حاضر در فطرت می شمارد؛ که احترام و رعایت می آورد: 1⃣ حاضری که مُنعم ماست. محضر منعم، محترم است. اگر سر سفره کسی باشی، حتی او را هم نبینی، رعایت محضر آن سفره و مهمانی می کنی. "چه می گویی وقتی سؤال فرمود: آیا حضور حاضر یا حضور منعم محترم نبود؟! یا حاضر و منعم نبودم؟!"(ص۳۳) 2⃣حاضری که مقتدر است. محضر مقتدر، محترم است. این رعایت حتی در حیوانات هم هست. در حضور مقتدر از خود مودب اند! حال، درک محضر کسی که همه قدرتها از اوست، چه باید باشد؟ "اگر پروردگار سبحانه و تعالی بپرسد که چگونه معصیت و نافرمانی مرا جایز شمردی و روا داشتی و حال آنکه حضور مقتدر محترم است، چه جواب می دهی؟"(ص۳۳) 3⃣حاضری که کامل است. محضر کامل، محترم است. استادی در علم و هنر وقتی حاضر است در آن عرصه شاگرد و عامی رعایت احترام و ادب می کند. اصلا تفاوت جایگاه های اجتماعی افراد نزد مردم بخاطر همین حکم فطری است که کامل در نظر فطرت، محترم تر است(ص۳۴) آیا هر کمالی از خدانیست؟! "آیا سزاوار است در حضور چنین کاملی نافرمانی کردن؟! با اینکه لزوم احترامش، حکم فطرت است"(ص۳۵) 4⃣حاضری که محبوب است. محضر محبوب، محترم است. در معشوق های زمینی هم چنین است که در حضور و محضر او، عاشق در شدت رعایت است. در کلمات و حرکاتش شدت دقت را دارد. جالب اینکه این رابطه، به دیگران هم محضر می دهد. محبی که با محبوب خود تلفنی حرف میزند؛ ما، بین آنها نیستیم، اما حال مراعات محب، مارا هم محضر می دهد، متوجه می کند و به آن محبوب جلب می کند. سردار دلها در کرملین اذان گفت و به نماز ایستاد؛ مقامات روسیه را خیره کرد و تحت تٲثیر برد. 🔅نسبت سه گانه گناه: -نسبت به خود عصیان -نسبت به عاصی و گناهکار -نسبت به معبود نسبت به معبود همه گناهان، کبیره اند چون مغایر با فطرت حضور حاضر است.(ص۲۹) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
1️⃣ قدم اول : 🔸۱- مطالعه و امضای طومار جهت محکوم‌کردن این اقدامات و اعتراض به سکوت همگانی 🔗 https://b2n.ir/749962 🔸۲- اطلاع‌رسانی به اطرافیان خود و اضافه‌کردن دوستان و مخاطبین در گروه و دعوت به امضای طومار لینک گروه کمپین در تلگرام: 🆔 https://t.me/indianmuslimsdangergroup 🔸۳- تبلیغ و ارسال لینک کانال تلگرام و گروه کمپین در گروه‌هایی که عضو هستید. 🆔 @indianmuslimsdanger
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان. 🔅میقات حضور؟ از علم نافع درک حضور و محضر حق گفتیم؛ که عصمت ساز است. درباره "محضر" نکاتی عرض شد. حالا کمی درباره "حضور" بیاندیشیم. حضور دیدن حق است. "میقات" و محل این مشاهده و ملاقات کجاست؟ عارف کامل شاه آبادی(ره) می فرماید: "ارض انسان، میقات برای لقای حق است"(ص۲۲). یعنی چه؟! 🔅آدرس این میقات؟ یک مثال قرآنی: خورشید که سر میزند/ نور می پراکند/ بالای ابرها(قلمرو خورشید)، هیچ سایه ای نیست/ اما دورتر از آن، نزد ما، اجسامی هستند که "نور را بریده و محدود می کنند"/سایه ها پدید می آید/ از یک دشت تا شهر با کثرت محدود کننده ها، سایه بیشتر وبیشتر می شود. اما خورشید و نورش، علت سایه هاست. سایه هیچ نیست الا "حدود محدودیت نور"(تٲمل کنید) آیت الله شاه آبادی به آیه ۴۵فرقان توجه می دهد: "آیا ندیدی چگونه پروردگارت، سایه را گسترده ساخت و اگر می خواست آن را ساکن قرار می داد؛ سپس خورشید را بر آن دلیل قرار دادیم". ایشان این "ظل ممدود"(سایه کش آمده) را عالم اشیاء و ماهیات می خواند:"بر رئوس ماهیات عوالم وجود از اول ظهور کشیده؛ از سمای مشیت تا تنزل کرده به ارض انسان"(ص۲۲). قلمرو خورشید، عالم ذات و اسماء الهی است که نور وجود نامحدود است. محدود و مقید شدن نور وجود، ماهیات متکثر آفریده؛ سایه، جمادیت، حیوانیت، انسانیت و... است، که نور وجود آشکارشان کرده است. می فرماید:"انسان دور ترین سلاسل موجودات است؛ ولی دورش نکرده که دورش اندازد؛ بلکه دورش ساخته تا از طریق عشق و اطاعت نزدیکش کند. پس، از ارض انسانیت، دخول در سمای ترقی است. ارض انسان، میقات برای لقای حق است؛ زیرا فقط انسان است که می تواند حق را بیابد و تمام توجهش به معبود معطوف شود."(ص۲۲) 🔅در آمدن از حجاب و درک حضور: چگونه اگر سایه، توانست حد و محدودیت خود را باز کند به وادی نور می رسد؟! اشیاء هم چنین اند! لکن فقط انسان می تواند این سلوک را داشته باشد:"پاره کردن حُجُب فقط کار انسان است نه حیوان. میمون، میمون است اگر چه هزارها سال بر او بگذرد...تنها انسان است که می تواند قید و بند جمادی و نباتی و حیوانی را پاره کند و شایسته لقای حق شود"(ص۲۳) "یک گروه مُعرض از حقیقت و مُخلّد در ارض طبیعت و مصداق "لکنَّه ٲخ٘لَدَ الی الارضِ و اتّبَعَ هَواه"(۱۷۶/اعراف)[او به طبیعتِ پست گرایید و از هوای نفس پیروی کرد]هستند. دسته دیگر کسانی هستند که شایسته نام انسانیت اند و با قدم اطاعت، محبت و عشق متوجه مولا شده اند. این دسته پشت به طبیعت و رو به حقیقت در قوس صعود حرکت می کنند؛ چنان که می گویند "قولا و عملا" که نماز، روزه، حج و سایر عبادات را برای رضای تو انجام می دهیم:"ٳنَّ صلاتی و نُسُکی و مَحیایَ و مَماتی لله ربِّ العالَمین"(۶/انعام)[به راستی نماز وتمام عبادات من وزندگی ومرگ من همه برای پروردگار جهانیان است]. چنین کسی روبه خداست و مورد عنایت واقع می شود وقیود و حجابهای گوناگون را پاره میکند"(ص۲۳) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
45.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ من هم ام داوودم! 🔅به امام زمانی ها هدیه دهید! ☑️ @m_ghanbarian
🌀یک بام دو هوایِ دورهمی های عبادی و سرگرمی❗️ 🔹مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیانیه ای بخاطر شیوع کرونا برگزاری نماز جماعت را لغو کرد! 🔹 مدیر روابط‌عمومی صداوسیما به انتقاد از ضبط برنامه در روزگار کرونا چنین پاسخ داد: این کار با کسبِ مجوز و رعایت حداکثریِ نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام می‌شود. در مسابقاتِ ایران،⁧ کودک‌شو ⁩و... نیز همین کار با هدف آرامش و نشاط جامعه صورت می‌گیرد/ایسنا 🔅پ.ن: ۱. آیا اثر در شهرهای کوچک یا مناطق شهری، اثرش از دورهمی و کودک شو برای "آرامش جامعه" کمتر است؟! چرا فکر می کنیم جُک و طنز از عبادت جمعی، آرامش بخش تر است؟! ۲. "پزشکان متخصص" برای زیر نظر گرفتن یا منطقه، در خود آن مساجد پیدا نمیشود؟ "رعایت حداکثری نکات بهداشتی" در ، از این برنامه ها سخت تر است؟! ۳. یک نماز در هفته(نماز جمعه) در شهرستان، خیلی بیشتر از ۴۰۰نفر جمعیت دارد که کل کشور دوهفته است تعطیل است؟! دچار یک بام و دو هوا نشده ایم؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال 🔅اعمال در نسبت با معبود، به بحث حضور ومحضر خداوند انجامید. اعمال در نسبت با خود عمل به معرفت کلیدی ظهور اعمال می کشد. 🔅خداوند "آتشنشان" است نه "آتشفشان"! فهم عوامانه این است که گناهان ما، خدا را غضبناک می کند؛ او هم آتش می افروزد و گناهکاران را در آن می اندازد! بعد شبهه میشود: چرا نمی بخشد؟ چه لذتی از سوزاندن ما میبرد؟! اما درک عارفان می گوید: آتش، خود گناه توست؛ تازه خداوند به بهانه های بسیار ، آتش های ترا خاموش کرده است. بیماری، بلاء، کار خوب، زمانها ومکانهای خوب بهانه آتشنشانی خداوند است. اما آتشفشانیِ نفس اماره ما دوباره آتش می افروزد! آیت الله شاه آبادی می فرماید:" خیال نکنی که در آنجا به چوبت می بندند؛ چنین نیست. همین شراب ومال مردم است. الیوم تُج٘زی کُلُّ نَف٘س بما کَسَبَت٘ لا ظُل٘م َ ال٘یَومَ ٳنَّ الله سریعُ الحساب (غافر/۱۷) امروز هرکس با کاری که انجام داده است، پاداش داده می شود. امروز هیچ ظلمی نیست. خداوند سریع الحساب است"(ص۳۹و۴۰) 🔅کشف بزرگ محمدی(ص): ظهور اعمال، کشف بزرگ دین خاتم است:"ٳنما تُج٘زو٘نَ ما کُنتُم تعملون (تحریم/۷) جز این نیست که فقط شما با آنچه انجام داده اید، مجازات میشوید". شاه آبادی(ره):" این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است..."(ص۳۹) 🔅یک مثال: فحش چگونه عقرب میشود؟ -انسان ۵حس ظاهری دارد و۵حس باطنی. اولین حس باطن،"حس مشترک" است که همان لوح نف٘س است. محل اتصال حواس ظاهری با حواس باطنی است. شنیدنی ها، دیدنی ها و... آنجا می ریزد. -اگر آنچه به حس مشترک رسیده ، یک "معنای جزئی" مثل کینه کسی ، دوستی کسی باشد؛ حس باطنیِ "وهم" آنرا درک می کند. -اگر دارای یک صورت است(مثل تصویر کسی یا چیزی)، حس مشترک آنرا درک می کند. -حفظ کننده ی معانی جزئی ، نامش "حافظه" است . -نگهبان صورت های جزئی هم نامش "خیال" است. -قوه ای هم که در اینها تصرف کرده ودست کاری می کند(مثل تصویرا اسب را شاخ دار وبالدار می کند)، "قوه متصرفه" است. ⬅️ حالا فرآیند تولد عقربِ فحش در بیان آیت الله شاه آبادی: - فحش دهنده، اراده کرده؛ حروف وکلمات را ترکیب وکلمه زشتی می سازد(بسته شدن نطفه فحش) -از دهان بیرون می اندازد. در امواج هوا حرکت می کند تا به گوش طرف می رسد و آنراتحویل می گیرد. -حس مشترک طرف ، آنرا به خیال منتقل می کند.(رسیدن به خزانه و رحم) -در محفظه خیال طرف، پرورش می یابد. -حالا قوه وهم ، آنرا درک می کند و آن معنا،گرفته جان میگیرد. مثل یک بچه عقرب میشود وطرف را می گزد! -سوزش دل او نشانه تولد این عقرب است . هرچه یادش آمد ، آن عقرب بزرگ تر میشود و بیشتر زهر میریزد. "سرمایه و خمیر مایه ونطفه عقرب ملکوتی فحش دهنده همین است"(ص۳٨). ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🌀تفریط بعد افراط❗️ 🔹مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره توصیه‌نامه منتشر شده خود توضیحاتی ارائه کرد و اعلام داشت، لغو نمازجماعت در شرایط فعلی منوط به تشخیص امام جماعت و هیأت‌ امنا است. (خبرگزاری رسا) 🔅پ.ن: نه مطلقِ تعطیل، کار معتدلی بود و نه صرفا به تشخیص هیٲت امناء نهادن کار معقولی است! چون در همه هیٲت امناء مساجد متخصص بهداشت و پیشگیری نیست. شرط کردن چنین ضمیمه ای یا اجازه مرکز بهداشت بنظر عاقلانه تر جلوه میکرد؛ چون واقعا وضعیت همه مساجد کشور یک جور نیست. با بودن بدخواهی های برخی بیمار دلان که این چند جماعت را عامل شیوع بیماری در شهرها خواهند کرد؛ تدابیر باید حکیمانه تر اتخاذ شود. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال 🔅آیت الله شاه آبادی(ره) این را کشف بزرگ محمدی(ص)خواند که: "جزا"، "خود عمل" است. "وَجَدوا ما عَمَلوا حاضراَ(۴۹/کهف) همان که عمل کرده اند را حاضر می بینند" "بَدا لهُم سَیئات ما کَسَبوا(۷/ تحریم) گناهانی که انجام دادند برایشان آشکار می شود". 🔅نکته کلیدی مراتب این ظهور است: عمل، سه مرتبه دارد: ۱.پیکره ظاهری عمل: همین نماز ظاهری، همین انفاق کردن، همین باد به سینه انداختن و... ⬅️این در همین دنیا و "عالم مُلک"، ظاهر و آشکار است. ۲. مرتبه خُلقی و نفسی عمل: کریم بودن مال نفس است و روح انفاق ظاهری است. خودبزرگ بینی همین طور، روح اعمال متکبرانه است و... ⬅️ این ملکوت عمل است. در برزخ آشکار میشود. دنیا نمیتواند آنرا کامل روشن کند. "برزخ" آشکارش می کند. کسی چشم ملکوتی داشت، حقیقتش را همین جا می بیند. ۳.مرتبه عقلی و ریشه عقیدتی عمل: آن کرامت نفس، ریشه در باوربه پستی دنیا و جاودانگی آخرت است. فراموشی عظمت خداوند است که منشٲ تکبر می شود. ⬅️ این مرتبه از عمل در "قیامت" آشکار می شود. برزخ برای نمایان کردن باور کافی نیست. آیت الله شاه آبادی می فرماید: "این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است که می فرماید ای اهل عالم، بدانید وآگاه باشید که هرچیزی وهر عملی در عالم دو صورت دارد: ملکی و ملکوتی، شهودی وغیبی. آنچه در ملک است، شهود می کنی؛ ولی آنچه در برزخ است از ملک غائب است ونمایش آن در دنیا میسر نیست؛ زیرا لامپ دنیا، کوچک و محدود به حدی است. تمام "احسانات ملکی"، در برزخ ظهور می کند. "معارف و قرب"، در ملکوت. زیرا برزخ، استعداد ظهور لامپ آن را ندارد. همچنان که لامپ دنیا برای ظهور حقایق برزخی کوچک است، لامپ برزخ هم برای نمایش معارف و قرب، کوچک است."(ص۳۹) 🔅از همین جا معلوم می شود چگونه تکرار عمل بد، به کفر می انجامد. (عاقبه الذین اسائوا السوء ان کذبوا بآیات الله)... 🔅می فرماید: "در اینجا میان تو ونظرت به صورت زیبای نامحرم، "نور" فاصله است؛ ودر آنجا "نار" ! اینجا صورت زیبا است ودر آنجا صورت زشت! در اینجا فعل وآرزو است به ملاقات و آرزوی وصال ؛ ودر آنجا آرزوی بُعد و دوری است از شدت تنفر ! چنان که می گویی: یا لیت بینی وبینک بُعد المشرقین فبئس القرین(۳۸/زخرف). همین خود عذاب است؛ ولی به محض چشم برهم نهادن وبه نامحرم نگاه نکردن وترک این معصیت ، خمیر مایه خلقت حور در بهشت است"(ص۴۰) ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
🔖کرونا، قم، روحانیت؛ چقدر ایوب؟ چقدر یونس؟! 🎯 سیبل کردن قم و روحانیت برای "منشٲ" و بخصوص "شیوع" کرونا در کشور، گرچه از شبکه های بیگانه شروع شد؛ اما از زبان نمایندگان مجلس و مقامات مسئول و شخصیت های اجتماعی تعقیب شد. در بسیاری از شهرها نسبت به ماشین پلاک قم و لباس روحانیت حساسیت درست شد. در مواردی هم تعرّض و توهین اتفاق افتاد! هر چه بگوئی: روحانیت درصدی از اصناف موجود قم است و تازه قم هم منشٲ ویروس در ایران نبوده؛ فعلا این ابتلاء برای قم و روحانیت پابرجاست! اگر "هویت جمعی صنف روحانیت" را در یک "تشخّص تاریخی" لحاظ کنیم؛ این پرسش موجّه جلوه می کند: ❓روحانیت دچار ابتلاء ایوب شده یا یونس؟! 👹 ابتلای ایوب(ع): دچار مسمومیت و بیماری ای شد که بدنش نقطه نقطه شد(۱) از او عیب جویی شد(۲) از مردم جدایش کردند در حالیکه قومش به او می گفتند: هیچ کس را به چنین بلیه ای ندیده ایم، جز به سوء سریره اش! شاید تو هم برعکس آنچه آشکار می کردی، باطنت، زشت بوده که چنین شدی!(۳) در حالیکه او "بی گناه"، مبتلا شده بود. رشک و حسادت شیطان براو موجب شد عامل بیماری توسط شیطان در او دمیده شود(۴).(انی مسّنی الشیطان بنص٘ب وعذاب). صبر ایوب، موجب رفع ابتلاء و عزت دوباره اش شد. امام صادق(ع) به شیعیان فرمود:"خدای تبارک وتعالی ایوب را بدون گناه، مبتلا کرد؛ پس صبر کرد تا جایی که عار مردم شد! شما بر تعییر و عارشدن صبر نمی کنید"(۵). 🐋 ابتلای یونس(ع): یونس هم دوره ای در شکم ماهی محبوس شد و با بیماری به بیابانی خالی انداخته شد(۱۴۵/صافات). اما ابتلای او بدان خاطر بود که چون انبیاء دیگر، مردم را راهبری و سیاست نکرده بود(۶). غضبناک، از مردمش بود(۸۷/انبیاء). "کاظم" نبود که کدورتهایش را نابود کند(۷)؛ "مکظوم" بود(۴۸/قلم) مثل مشکی پر از خشم ؛ البته سربسته و ساکت. قرآن او را مثل "عبدی فراری" خطاب می کند(۱۴۰/صافات) که مورد ملامت بود(۱۲/صافات). لذا با وجود عصمتش، خداوند، پیامبر اسلام را از الگو گیری از او منع می کند(۴۸/قلم). یونس گمان نمیکرد از این ترک مٲموریت -باوجود هویدا شدن آثار عذاب- توبیخ شود و براو سخت گرفته شود(۸۷/انبیاء). اما خداوند او را زنده ولی بیمار در شکم ماهی، حبس کرد(۱۳۹تا۱۴٨صافات). دوره لبث و قرنطینه ی سختش در شکم ماهی، او را از "صاحب الحوت"(همراه ماهی) -که با غیض فروخفته اش بود- به "ذالنون" (صاحب اختیار ماهی) رساند. و این وقتی بود که در آن ظلمات، تسبیح حق می گفت و هرعیب ونقص از حکمت خداوندی تنزیه می کرد. خداوند هم، اورا استجابت واز غم وغصه-مثل دیگر مومنان- نجاتش داد(۸۸/انبیاء). دوباره به رسالتی جدید مبعوث شد. اینبار برای قومی صدهزارنفری یا بیشتر(۱۴۷/صافات). پیامبری شد با دو بعثت؛ یکی بهتر از قبلی! 🔅ابتلای روحانیت: 🔺تعییرها و عیب تراشی هایی که باوجود این همه طلبه جهادی و خدوم واقعا سزاوارشان نیست! هر روز که می گذرد بیشتر معلوم میشود این ویروس پراکنی در دنیا از "شیطان اکبر" است(۸). شاخه رسانه ای او می خواهد این صنف در تشیع را، "سامری" و الان دچارمرض "لامساس"(کسی نزدیک نشود!) معرفی کند! حال آنکه "اسلام منهای روحانیت، خیانت است". هزار سال است منصب آنان در غیبت، "منصب هارون" بوده مقابل "سامری ها". 🔻اما بوده و هستند آحادی در این لباس که چهره "مغاضباً" یونس شدند! به تعبیر امام عزیز، "منبری پرخاشگر" شده اند(۹). کمی از زیّ تواضع و لباس مستضعفین در آمده، شوکت و شاهی پسندیدند! از بار رسالت سنگین "فریاد بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم" ، شانه خالی و بعضا ساخت و پاخت کردند! و... قرنطینه ی نگاه ها، مکافات و کفاره ی پاک شدن این صنف شریف از آن سلولهای بیمار است. فعال تر شدن بدنه پاک روحانیت در ابتلائات دیروز و امروز مردم، ذوب کردن "نامردمی ها" در بین خودشان به همراه دارد. دیگر او که برای مردم مریض نشود و در تعب نیافتد، روحانی نیست ! اینگونه دوباره مبعوث میشوند؛ کاملتر و بهتر. ....................... پی نوشت: ۱تا۵.تفسیر برهان ج۴ص۶۶۲و۶۶۳ ۶.ر.ک:ادب فنای مقربان ذیل شرح ساسة العباد ۷. تصنیف غررالحکم ۵۰۶۰ ۸.اخیرا وزارت دفاع روسیه اعلام کرده: پنتاگون مسئول انتشار ویروس ها با پهباد های حامل حشرات آلوده به ویروس به نقاط هدف است! ۹. http://www.shafaf.ir/fa/news/345850 مطالب مرتبط: -آخوندها کجایید؟! -زکات یا کفاره؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه هشتم: منزلت عزم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه هشتم: منزلت عزم 🔅ربط بحث: -اعمال نسبتی با خدا دارند؛ که محضر وحضور حق ، آنها را بزرگ (همه گناهان) یا کوچک(همه عبادات) می کند. -نسبتی با خود دارند. باطن و غیب عمل و ظهور آن، مال این نسبت بود. -اعمال، نسبتی هم با عامل دارند. وقتی عمل، صورت غیبی دارد؛ تکرارش ، نفس انسان را به آن صورت غیبی در می آورد.یعنی ملکه شدن عمل، نفس را ملوّن به رنگ آن عمل می کند(ر.ک:ص۴۳) 🔅وزیر کشورِ مملکت انسان؟ آیت الله شاه آبادی، عقل را "وزیر معارف" انسان می داند. چون خوب وبدها را می شناساند. اما یافته او با "عزم" در انسان، ایجاد می شود. لذا عزم را: -نظمیه و وزیر کشور انسان می خواند(ص۴۳) -عزم را مناط انسانیت می خواند(ص۴۴) از همین جا سرّ حرمت استماع موسیقی حرام و لهویات را بیان می کند: "یکی از اسرار حرمت استماع ملاهی و ساز و غنا این است که عزم انسانی را مختل می کند...اراده را از بین می برد وعزم را نابود می کند. بنابراین شرع مطهر اکیدا استماع غنا و حضور در مجالس لهو را ممنوع فرموده است؛ زیرا مناط انسانیت را ازبین می برد"(ص۴۴) 🔅کشور وجودت را به وحدت برسان! عزم، ملکات خوب و فاضله را در انسان راسخ می کند: شجاعت، سخاوت، عفت و عدالت. وقتی همه اینها را برای "عبودیت" حق منظم کرد؛ کثرت را به وحدت می آورد. "حتی تکون ٲعمالی و اورادی کلها وردا واحدا و حالی فی خدمتک سرمدا"(دعای کمیل) می فرماید:"همه این زحمات وکوشش ها از برای این است که عبادات واخلاق از کثرت روبه وحدت نهد...صبر صفت بزرگی است، شجاعت صفت نیکی است، عفت صفت پسندیده ای است، ولی این صفات وقتی عظمت پیدا می کند که برای پرستش حق باشد. ستایش وپرستش او، صفات را بزرگ وبا عظمت می کند. سرمایه این کمال انسانیت، عزم است"(ص۴۵) 🔅رسیدن به خلاقّیت ملکوتی انسان صاحب عزم، که صفات عالی را در خود راسخ کرده؛ واجد صفت خلاقیت می شود. شاه آبادی می فرماید:"اگر کسی دارای این ملکه شد، علاوه بر آن ثواب ها صفت خلاقیت پیدا می کند که می فرماید:"فیها ما تشتهیه الٲنفس وتلذُّ الٲعین"(در آنجا هرچه نفوس را بر آن میل و اشتهاست وچشم ها را شوق ولذت است؛مهیاست)هرچه بخواهی فعلیت دارد...پس قصرها وباغها ونعمت های بهشتی مخلوق تو و صورت غیبیه عملت است ..."(ص۴۷) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی(۱) 🔹در روانشناسی اقلا از ۳مفهوم درباره مرگ می توان سخن گفت: -مرگ اندیشی(فکر کردن درباره مرگ خود) -مرگ هراسی(وحشت از پدیده مرگ) -مرگ پویائی(تعامل با مرگ و تجربه فعال از آن) 🔹درباره "مرگ اندیشی": -اول فروید آنرا علامت بیماری روانی خواند. -ارنست بکر ثابت کرد، نشانه سلامت روانی است. -کتاب راهنمای سلامت روانی از انجمن روانشناسی آمریکا آنرا شاخصه سلامت روانی دانست. -جنبش آگاهی از مرگ در روانشناسی شکل گرفت که توصیه میکرد از کودکی، مرگ اندیش بار بیاوریم. ⬅️ ثابت شد: مرگ اندیشی با مرگ هراسی نسبت معکوس دارد. هرچه مرگ اندیش تر، هراس از مرگ(اختلال روانی) کمتر! 🔹نیچه، "مرگ پویائی" را هم چنین توصیه کرد: فرشته مرگ را تصور کردی، فرض کن فقط فرصت نوشتن یک جمله دوپهلو برای سنگ قبرت داده است: آرمان زندگی ات چه بود؟/ واقعیت چه شد؟! حالا دست سر واقعیت بکش و فکر کن مرگ به تو فرصت داده، از حالا با آرمانت زندگی کن! 🔅 دو کار ویژه: 1⃣ از فرصت پیش آمده، مشاورین و وعاظ متبحّر برای، "افزایش این شاخصه ی سلامت روانی جامعه" کمک بگیرند. جامعه بعد کرونا میتواند، "جامعه پویاتری" باشد. غنای تراث دینی مان در اینباره بی نظیر است. 2⃣ با پاندمیک شدن کرونا، کاوشگران علوم اجتماعی، میتوانند نقش این پارامتر را در مقاومت جوامع سنجش کنند. جوامع معاد باور و مرگ اندیش، در شرایط برابر بهداشتی، آسانتر و کم هزینه تر از این هراس جهانی گذر می کنند. باور به معاد و واعظ بودن مرگ، فقط برای بهبود آخرت انسان نیست؛ آرامش و پویائی دنیایی اورا هم تٲمین می کند. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه نهم:حجابهای هفت گانه(۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian