حجاب را "فرهنگی" کنیم1⃣
اگر مفید دیدید با خلاقان فرهنگی به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "فرهنگی" کنیم2⃣
اگر مفید دیدید با خلاقان فرهنگی به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
🧩تبعیض؛ درون زا ، برون زا
🔴تبعیض درون زا:
تبعیض حاصل از ساختارهای اقتصاد داخلی است (از زنجیره 5گانه ای از آن قبلا سخن گفته ام[https://eitaa.com/m_ghanbarian/1381 ])
مثلا: نابرابری حقوق و دستمزد⬅️به کسانی این اختیار را می دهد که مازاد درآمد را سپرده گذاری کنند. سودبانکی این سپرده ها(که 85درصدش مال 5درصد جامعه است)تقریبا برابر با دستمزد یکسال 11میلیون کارگر ایران است! ⬅️این جلو افتادن به همراه امکان وام و اعتبار بانکی بیشتر بخاطر سپرده بیشتر؛ امکان مالکیت منابع (کارخانه ،مسکن،ماشین و...) برایشان فراهم می کند و باز جلو می افتند /و...
🔵تبعیض برون زا:
تبعیض حاصل از اقداماتی خارج از ساختارهای داخلی اقتصاد است؛ مثل تبعیض حاصل از تحریمها!
نمودار فاصله طبقاتی در سالهای اخیر تناسب معناداری با تحریم ها هم دارد.
🔸بطور کلی: آنچه موجب کاهش ارزش پول ملی شود؛ این پیامد را دارد که: هرکس "پول" در دست دارد(کارگر و کارمند جزء) بخاطر کاهش ارزش پول، فقیرتر می شود و او که "سرمایه"(ملک وماشین وکارخانه و...)در دست دارد، داراتر شود چون ارزش ریالی سرمایه اش بیشتر شده است. بدین طریق کاهش ارزش پول ملی، تبعیض می سازد.
🔹اما آنچه موجب کاهش ارزش پول ملی می شود؛ منفی شدن سه تراز است:
🔺1.تراز سرمایه: وقتی جذب سرمایه خارجی بوسیله تحریم کم شود و فرار سرمایه به خارج شکل گیرد؛ تراز سرمایه منفی می شود. آمدن ارز بیشتر به کشور عرضه بیشتر را موجب میشود و ارزش ریال را بالا می برد.
🔺2.تراز تجاری: وقتی حجم صادرات کمتر از واردات شود؛ تراز تجاری منفی می شود.
افزایش صادرات با افزایش تقاضا برای ارز در کشور صادر کننده رابطه مستقیمی دارد؛ چرا که کشور وارد کننده کالا و خدمات بایستی پول جاری کشور صادر کننده را خریداری کند. بنابراین هرچه صادرات افزایش یابد پول کشور صادر کننده تقویت می شود.
تحریم موجب منع یا کاهش صادرات می شود؛ پس دستیابی به ارز خارجی کم میشود و به تبع قیمت ارز بالا می رود و ریال بیشتری برای خرید ارز داده میشود و ارزش ریال سقوط می کند.
🔺3.تراز ارزی: هرچه ریال کمتری تبدیل به ارز شده باشد؛ این تراز منفی می شود.
برای مثال 30میلیارد دلار صادراتِ برنگشته در سال قبل(98) تراز تجاری98 را منفی کرد(گزارش بانک مرکزی). به تبع در تراز ارزی هم اثر می کند و ارزش پول ملی را کاهش می دهد. وقتی در اقتصاد کنونی ایران فروش نفت کم شود هم بطور طبیعی ارز دست دولت کمتر شده تراز ارزی منفی میشود.
دلار 20هزارتومانی، بخاطر کمبود دلار اتفاق می افتد و معنایش این است که ریال بیشتری باید برای یک دلار داد.
حالا او که دستمزد و حقوق ماهانه ریالی دستش را میگیرد؛ بخاطر کاهش ارزش ریال، فقیرتر می شود. اما او که سرمایه دارد(دلالان مسکن، سهام داران بورس و...)غنی تر می شود.
🔅نتایج:
1️⃣درک برون زا بودن بخشی از تبعیض ها، جامعه عدالت خواه را به آن عامل(تحریم های استکبار جهانی) متوجه می کند و "عدالت" را به "برائت" پیوند می دهد. توازن نگاه بین ویژه خواری و استئثار داخلی با استبداد و استکبار خارجی برکات بسیاری برای #جنبش_عدالتخواهی دارد.
2️⃣رفع و کاهش تحریم ها، راهبردهای متفاوتی را روی میز داشته که همه بالسویه نیست: "سازش"، "دور زدن تحریم"، "روش دولت ملی دکتر مصدق" و "نسخه معاصر اقتصاد مقاومتی". برخی از راهبرد ها ناقض اصول و آرمانهایی از انقلاب مثل استقلال یا عزت اسلامی و برخی توالی ای از فساد را به دنبال دارد. مهندسی بهترین راهبرد آرمانگرا-واقع گرایانه، با حفظ اصول و پرهیز از توالی فاسد مجال واسع خود را دارد.
3️⃣به فرض بقاء تحریم ها، عمده ترین راه حل برای کاهش اثر تبعیضی تحریم ها؛ "مدیریت رانت حاصل از تغییر ارزش ریال به نفع طبقه فرو دست" می باشد ؛ که سه راه کانال تعقیب دارد:
▫️3/1-صاحب سرمایه کردن دستمزد بگیران:
-دادن سهم کارخانجات و تشکیل تعاونی های کارگری و کارمندی(که بخشی از سیاستهای ابلاغی اصل44بود) .
-اعطای زمین رایگان یا ارزان برای مسکن و مشاغل خرد.
-بسته معیشتی بهتر یارانه نقدی.
-و...
▫️3/2-وضع مالیات بر عایدی سرمایه دهک بالا مثل مالیات بر ماشین ها و املاک لاکچری، مالیات بر خانه های خالی، سکه و ارز .
▫️3/3-سیاستهای انقباضی پولی: وقتی بانکهای خصوصی با خلق پول بتوانند نقدینگی بیشتر تولید کنند، هم ارزش ریال کاهش می یابد و هم صاحبان نقدینگی و ریالهای بیشتر، هجوم بیشتری به بخش سرمایه(ملک وطلا و...)می برند و موجب افزایش ارزش آن می شوند. کنترل بخش پولی(بانکها) با محدود کردن خلق پول شان برای مهار آن رانت و مقابله با تبعیض ضروری است.
📝محسن قنبریان ۹۹/۴/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🧩تبعیض؛ درون زا ، برون زا 🔴تبعیض درون زا: تبعیض حاصل از ساختارهای اقتصاد داخلی است (از زنجیره 5گانه
✅ باتشکر از دکتر خاکی که درمباحثه اقتصادی از توضیحاتشان بهرمند شدم.
*برای وضوح بیشتر این یادداشت ها را ببینید:
🔺آیا یارانه حاصل از آزادشدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟
🔺انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی
🔺فقیرسازی-مترف سازی همزمان دو لبه یک قیچی
🔺قصه کارهای بی شأن و شان های بی کار
🔺غفلت از برجام داخلی
🔺عدالت در بیانیه گام دوم
🔺انقلاب اقتصادی
☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "درونی" کنیم1⃣
اگر مفید دیدید با صاحب نظران به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "درونی" کنیم2⃣
اگر مفید دیدید با صاحب نظران به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
4-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.7M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه چهارم
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه چهارم
❗️از این جلسه به بعض آیات و ادله ای که شهود توحیدی قائمین به قسط از اهل سلوک را باز می گوید، پرداخته میشود. چون این سلسله مباحث بمثابه حلقه اولی برای این نظر است در سطح عموم طرح شده است .
..............................................
✅ آیه۱٨آل عمران:
"شهدالله انه لااله الاهو والملائکه واولواالعلم قائما بالقسط لااله الاهو العزیز الحکیم"
-"شهادت"لغتا واصطلاحا باید با مشاهده وحضور باشد. پس شهود توحید ،شرط این شهادت است.
-اما چه کسی می تواند این شهود وشهادت را داشته باشد؟
خدا و ملائکه که روشن است.به"اولواالعلم" که میرسد، "قائما بالقسط" اضافه میشود.که بنا به تفسیری ،اهل علمی که قائم به قسط باشند میتوانند این شهود خاص توحید را داشته برآن شهادت دهند نه هر دانشمندی!اینکه برخی بدین سو رفته اند که دانشمندان طبیعی هم بابررسی نظم عالم شهادت به توحید داده اند؛ از غرض آیه دور شده اند!
-این شهادت قولی است یا فعلی خود بحث مفصلی دارد که در جلسات بعد اشاره میشود.
✅اختلافی ادبی-تفسیری
دراینکه "قائما بالقسط" فقط حال برای خداوند است یا اولواالعلم را هم شامل است بین مفسرین اختلاف است.
نظری که حال برای اولواالعلم هم باشد مطلوب ما را ثابت می کند(۱).
-بهترین شاهد بر این مطلوب ، استفاده ائمه اطهار(ع) ازآیه است که:"قائما بالقسط را قید اولوالعلم گرفته اند". آنها فصحاء عربند وبا قواعدادبیات آشنایند اما مثلا امام رضا(ع)"اولواالعلم قائما بالقسط"را در این آیه باهم آورده به "الامام"معنا میکند(۲).
امام باقر(ع)صراحتا این قسمت را چنین معنا می کند:"...واولوالعلم قائما بالقسط، فان اولی العلم الانبیاء والاوصیاء وهم قائم بالقسط..."(۳).
⬅️پس قیام کننده برای عدالت وقسط میتواند شاهد اسماء وصفاتی از حق باشد که غیر او از آن محروم است.
✅شهود وشهادت سیدالشهداء در دعای عرفه:
-دعای عرفه را از این دید مرور کنید در مقام توحید مثلا:"الحمدلله الذی... وللکربات دافع وللدرجات رافع وللجبابره قامع فلااله غیره....یا من جعلت له الملوک نیر المذله علی اعناقهم فهم من سطواته خائفون..."
این اسامی وصفات مورد شهود یک قیام کننده به قسط است. دیدن ترس ولرز شاهان در درون خودشان از خدا حتی در حال غلبه را اینها میبینند نه قاعدین.
-بعد این شهود را شهادت می دهد .آن توحید به توحّد می کشاندش:"أشهد یا الهی بحقیقه ایمانی...(تا آخر این فراز عجیب)"
این شهادت همه ارکان وجوارح حسین(ع)،همان تسبیح همه ذرات عالم وآدم به ربوبیت الهی نیست؛که حسین ویزید ندارد! این "شهادت فعلی وعملی" قائم به قسط در معرکه است ودیگران در آن سهمی ندارند!
به لحاظ ادبی هم نمی فرماید گوش ولبها و موها وپوست ورگهایم شهادت به توحید می دهد ؛نه!میفرماید :من با اینها شهادت به توحید می دهم(أشهدُ...)
(لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید)
..............................................
پی نوشت:
۱.ر.ک:تفسیرغرائب القرآن نیشابوری(سنی)ج۲ص۱۲٨/تفسیر مواهب الرحمان سبزواری (شیعه)ج۵ص۱۴۰/دفاع ادبی از این نظر در حلقات دیگر این نظر تعقیب میشود.
۲و۳. تفسیر برهان ج۱ص۶۰۳و۶۰۴
☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "آزاد" کنیم1⃣
اگر مفید دیدید با فعالان انقلابی به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
حجاب را "آزاد" کنیم1⃣ اگر مفید دیدید با فعالان انقلابی به اشتراک بگذارید ☑️ @m_ghanbarian
پیوست: حجاب را "آزاد" کنیم1⃣
☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "آزاد" کنیم2⃣
اگر مفید دیدید با فعالان انقلابی به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
3-تحلیل قدسی روضه ها.mp3
4.59M
🔆 تحلیل قدسی روضه ها
جلسه سوم
🔸حضن یعنی دامن و آغوش. حاضنه کسی است که دایه گی وسرپرستی کند.امام سجاد(ع)حاضنه خود را مادر خواند.
🔸ام ابیها ، دختری است که نوعی حضانت برای پدر کند!حمزه سیدالشهدا ، پیامبر و امام کاظم هرسه ام ابیها داشتند.
🔸مقتل درباره دختر سه ساله وسر اباعبدالله مینویسد:"حاضنه له"!
مثل یک مادر و دایه اول از مصائب سر در آغوش گرفته گفت بعد مصائب خود..
خرابه، رقیه را "ام ابیهای"حسین کرد عجب اینکه این سر هیچ جا -حتی دیر راهب و...-اینجور آرامش و راحت نگرفت بعد رقیه دیگر نه سنگ خورد ونه خاکستر !روانه دفن شد...
🔹 مفصل مطلب را در فایل صوتی بشنوید
#نذر_آزادی_عزاداری_محرم
☑️ @m_ghanbarian