eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه ششم ✅مقامات عرفانی و راه آن: عرفاء مبدأ سیر وسلوک را بیت مظلمه نف٘س ونهایت را ذات مقدس حق به جمیع اسماء وصفات (فنای ذاتی)میدانند. این قرب به حق تعالی از طریق "قرب نوافل" و "قرب فرائض"(مستحبات و واجبات)انجام میشود. ✅قرب نوافل و فرائض: در قرب نوافل و تقرب با مستحبات سالک میرسد به جایی که بجز خدا نبیند! فرمود:"بنده با نوافل، به من نزدیک میشود طوری که دوستش میدارم وگوشش میشوم که با آن بشنود، چشمش میشوم که با آن ببیند، زبانش میشوم که با آن بگوید و..."(اصول کافی ج۲ص۳۵۲کتاب ایمان وکفر). -اما با قرب فرائض از این بالاتر میرود: "فالحقُّ یسمعُ به ویبصربه و..."خدا با او میشنود ومی بیند ! سالک با چشمی الهی ببیند کجا تا او عین الله ناظره شود کجا؟! دراینجا او جلوه خدا و خلیفه خدا در زمین شده است. ✅نقایص برخی دستورات سلوکی: حالا چگونه اعظم فرائض و واجبات الهی که اقامه قسط است وهدف ارسال رسل و انزال کتب است در دستورات برخی اهل سلوک نیست؟!! چگونه اغاثه الملهوف(فریادرسی غمدیده) با این همه روایات مؤکد بعنوان یک مستحب مؤکد وگاه واجب در دستورات سلوکی برخی نیست؟! ⬅️کسانی که در دستورات سلوکشان چنین واجبات و مستحباتی هم کنار ذکر و چله نشینی هست ، راهیابی شان به آن مقصود تمام وکمالتر انجام میشود (همان مضمون ۱٨آل عمران). ✅تأییدی از امام صادق (ع): محمد بن مسلم می گوید از امام صادق (ع)شنیدم که میفرمود:" برای خداوند خلقی است که از نور آفریده و رحمتی از رحمت اویند پس آنها چشم بینای خدا، گوش شنوای او،زبان ناطق او در خلق اند[همان مضمون حدیث قرب فرائض] ... پس با آنها سیئات را محو، ضیم وننگ را از بندگان دفع،رحمت را نازل ، مرده را زنده و زنده را میمیراند.و..." (معانی الاخبار ص۱۶). ⬅️این نتایج همه سیاسی اجتماعی هم هستند. دفع ضیم وننگ از بندگان کاری است که سیدالشهداء با قیام خود کرد[به مباحث نسل مستشهد رجوع کنید]. معنای دقیق ودرست روایت این است:خداوند با چشم اینها ظلمها وستم ها را می بیند وبا گوش اینان داد خواهی ها را میشنود وبا زبان اینان بندگان را به راه درست می خواند(همان یاد آوری ایام الله و وقت قیام علیه فرعونها که در خطبه۲۲۲بود وجلسه قبل گذشت). نه اینکه روایت را فقط غیبی و باطنی معنا کنیم که مثلا گوش وچشم خدا شدن یعنی شاهد اعمال بندگان شدن برای احتجاج محشر!(این هم هست اما آن هم هست). زنده کردن بندگان یعنی کاری که امام کرد نه حتما مرده ای در قبرستان زنده کردن که کاری نادر و اقلی از اولیاء خداست وکمتر انجام می داده اند!روایت با فعل مضارع دارد میگوید با آنها مستمرا زنده می کند!کار اعجازی عیسی مانند که رویه اولیاء الله نبوده است. زنده کردن امتها علیه بیدادها و عازم کردن آنها به سرای نور منظور است. میراندن زنده، "یهلک ملوکا "است فانی ونابود کردن سلسله های شاهی است .همان که خمینی کبیر کرد نه فقط کشتن یک افعی با یک ذکر و...!محو سیئه، پاک کردن نجاسات وپلشتی های فرنگی و فرهنگی ائمه جور از جامعه است و... ✅جهاد، لباس تقواست! چشمها را باید شست. در این تلقی درست لباس تقوا فقط پرهیزهای شخصی وفردی نیست ،جهاد با طواغیت هم هست . امیرالمومنین(ع)در خطبه ۲۷ جهاد را درب ویژه بهشت برای اولیاء برگزیده خدا ولباس تقوا معرفی می کند. 🔅آیت الله سید عبدالحسین لاری یک آیت این طریق است. شاگرد سلوکی حسینقلی همدانی وشاگرد فقهی میرزای شیرازی است. اما جلودار در نهضت مشروطه است فتوا می دهد:" واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حقه اسلامیه". نهضتی در جنوب ایران برپا می کند هم علیه استبداد هم استعمار. انگلیسی ها را "شیطان "خطاب و لعن آنها را ذکر مذهبی و خود در قنوت نماز شب می گوید. علیه شان سپاه تجهیز می کند و... همزمان در عرفان رسائل،"عرفان سلمانی بحقائق ایمانی" و" معارف السلمانی بمراتب خلفاء الرحمانی" و"آداب المتعلمین" می نویسد و شاگرد تربیت می کند. ☑️ @m_ghanbarian
شورای نگهبان تراز انقلاب ۲.pdf
240.7K
🖼شورای نگهبان تراز انقلاب ۲ 📍جان کلام: سراغ گرفتن از تناسب "مسئولیت" با "اختیارات" است. ❓آیا در اختیار داشتن "حق استصواب" [حق هر تصرف قانونی برای سلامت انتخابات و هم سلامت منتخبین] ، ملازمه دائمی با "ضمانت صواب و سلامت" دارد؟! 🔅تقسیم بحث: مسئولیت ناشی از آن حق ویژه، دو چهره و هرکدام چند زیر بخش دارند: ۱.مانعیت برای ورود نااهلان: ۱/۱-لزوم پاسخگویی در برخی تأیید ها (چالش تاجگردون)! ۱/۲-لزوم رفع شبهه در ردشدگان (چالش حریم سازی برای ارتکاب علنی)! ۲.پرسش از زمینه شدن حق استصواب برای تحقق انتخابات بهتر و نهاد کاملتر(مجلس شورا، خبرگان) ۲/۱-لزوم پاسخ در تأیید a و رد مشابه (چالش حکم الأمثال)! ۲/۲-تکلیف فضائل دیده نشده؟ (چالش دهن شیرین کن ها)! *اگر حوصله دارید تعقیب کنید. ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷جانم فدای ایران! ☑️ @m_ghanbarian
4-تحلیل قدسی روضه ها.mp3
6.8M
🔆 تحلیل قدسی روضه ها جلسه چهارم 🔸 شب عاشورا برای اصحاب "کُشف الغطاء"شدو جایگاه بهشتی خود را دیدند. برخی مشاهده شان فردا هم ادامه داشت. برخی مشاهدات برتری هم یافتند و مثلا رسول الله را دیدند. 🔸 بیتوته و استغفار شب عاشورا تا صبح ، بعد از کشف غطاء است. این رسیدن به مقام عبادت احرار است.و فردا در "مستمیتون"(طالبان موت)در چشم دشمن ظاهر شدند. 🔸 دسته اول با وجود مشاهده شب ، در مقابل آن فجایع دشمن ارتعاش بدن داشت!که دسته دومی ها به آنها تسلی می دانند... 🔸 ببینید فجیعه های دشمن چقدر زیاد است که سیدالشهداء در احتجاج با دشمن به آیه ۲۰دخان تمسک می کند واز "رجم شدن"پناه به خدا میبرد! شبث بن ربعی فرمانده رجّاله ها و کلوخ اندازها بود... 🔹 تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ چاره افزایش اختیارات شورای نگهبان با نشاندن او جای "تشخیص مصلحت" و "هیئت نظارت بر نمایندگان" است یا استفاده درست و از اختیار موجود: "حق نظارت استصوابی"؟! در اینباره یادداشت شورای نگهبان تراز انقلاب۲ را بخوانید! ☑️ @m_ghanbarian
💠حلف الفضول انقلابی! پیامبر(ص) ۲۰ساله بود که در خانه عبدالله بن جدعان با جوانمردانی هم پیمان شد تا از ستمدیدگان دفاع کند. پس ازپیامبری، باوجودی که در مدینه خود حاکم اسلامی بود می فرمود: اگر امروز هم مرا به آن دعوت کنند می پذیرم"!(قابل توجه کسانی که فکر می کنند با وجود حکومت اسلامی هیچ وظیفه این رقمی ندارند!)/ (برای جلوگیری از سوء برداشت یادداشت: جوانان محمدی و ضرورت احیای حلف الفضول را بخوانید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/556 ) *نمونه اش کاری است که چند جوانمرد انقلابی اهوازی برای کارگران زندانی شده هفت تپه کردند. رفتند شوش با مسئولین، جلسه گرفتند و موجبات آزادی کارگران را فراهم کردند. مرحبا. خداوند اجرتان دهد. (عکس یادگاری با آزاد شدگان درب زندان) ☑️ @m_ghanbarian
7-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
11.13M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه هفتم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه هفتم ✅ استدلال به آیه ۱۱۶هود: "چرا در سده های پیش از شما صاحبان بقائی(اولوا بقیه)به هم نرسیدند تا مردمان را از تباهی کردن در زمین باز دارند؟جز اندکی از کسانی که آنها را رهانیدیم.وبیدادگران تبعیت از مترفان کرده و همه مجرم بودند" 🔸شاهد:"اولوا بقیه ینهون عن الفساد فی الارض" است. -"اولوا" و "ذو" هردو برای مصاحبت است اما اولوا برای شدت مصاحبت است. صاحبش، جزء یا حالت وشأن متصل و ملازمی است (اولوالعلم،اولواالفضل،اولوالامر،اولوالنُهی،اولوالالباب ...)بخلاف "ذو" که اعم است:"ذامال وبنین"می گویند؛نه اولوالمال! -بقیه:اسم از بقاء وضد فناء است."اولوابقیه" یعنی صاحبان بقاء. بقیه الله هم یعنی حالت باقیه از خدا،" ما ابقی" نه یعنی باقیمانده وذخیره و مانند اینها. در فرهنگ قرآن، "باقی" فقط "وجه رب" است(یبقی وجه ربک). ⬅️پس"اولوا بقیه"یعنی وجه رب ها. همانها که باقی اند مابقی الدهر. ✅اوج عرفان: اوج عرفان ، رسیدن به همین فناء فی الله و باقی شدن با خداست. چه بگویی مقام وجه اللهی چه بگویی اولوا بقیه شدن. -"ینهون عن الفساد فی الارض"، وصف برای "اولوابقیه" است. وصف هم مُشعر به علیت است وبدان اشاره دارد. ⬅️یعنی علت اولوا بقیه شدن و وجه الله شدنشان ،نهی از فساد در زمین و درافتادن با مترفین وظالمین است. این همان مطلوب ماست که از اول ادعا کردیم توحید وتوحّد قائمین به قسط اصیل است نه سایرین. ✅سلسله وپیوند این عارفان: امیر المومنین در خطبه ۱۲۴ اتصال اینان به هم در طول تاریخ(من القرون به تعبیر قرآن)را با"ولایت" و "ملاقات با محبت" معرفی می کند.(یتواصلون بالولایه ویتلاقون بالمحبه). در جلسات اولی اندکی از نحوه این پیوند ویژه ولائی سخن گفته شد. ✅موعظه خداوند: آیه ۴۶سبأ تنها موعظه خداوند را "قیام لله مثنی و فرادی"می خواند.قیام برای خدا دوتائی یا تنها! از طرفی وعظ،انجذاب الی الحق وجذب حق کردن است از طرفی قیام دوتایی(مثنی مقدم بر فرادی است در آیه)ظهور در قیام بیرونی وعلیه ظلمه و... است. ⬅️معلوم است همین اقدامات همراه با یقظه های سلوکی موجب انجذاب و رسیدن به حق تعالی میشود. لذا امیرالمومنین(ع)در خطبه ۱۱۰ جهاد را پس از ایمان به خدا، افضل چیزی می شمارد که متوسلان الهی با آن به خداوند توسل می جویند!(دراین خطبه درنگ کنید). ✅برخی از این سالکان سید محمد سعید حبوبی(از شاگردان سلوکی ملاحسینقلی همدانی)،میرزا ابراهیم شریفی(داماد وشاگرد مرحوم آیت الله قاضی)،شیخ محمدجوادشریعت(از شاگردان آقای قاضی)از این جمله اند که درباره شان برای اهل اخلاق وسلوک کم گفته شده است. [در مجموعه عکسنوشته های عرفان و سیاست چند کلامی درباره شان گفته شده است] ☑️ @m_ghanbarian
🔖تجربه بهبهان 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔖تجربه بهبهان 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔖تجربه بهبهان 3⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔖تجربه بهبهان 4⃣ ☑️ @m_ghanbarian
8-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.74M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه هشتم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه هشتم ✅نحوه شهادت به توحید؟ آیه ۱٨آل عمران فرمود قائمین به قسط و خدا وفرشتگان شهادت به توحید می دهند. اما چگونه؟! 🔸شهادت، خبر دادن با مشاهده ومعاینه است از چیزی محل دعوا وادعا. موجب فصل دعوا وحکم به حق میشود. 🔸الفاظ هم برای حقایق وضع شده اند نه مصادیق . پس شهادت منحصر به دادگاه و دعاوی شخصی و حقوقی نیست. 🔸شهادت خدا وفرشتگان بر توحید علی القاعده باید برای زائل کردن شک وشرک باشد. این شهادت چگونه باشد تا چنین ثمری داشته باشد؟ 🔸دعوای شهادت قولی یا فعلی بین مفسرین برپاست.بنظر می رسد شهادت فعلی راجح است ولو منع از شهادت قولی هم نیست. چون شهادت فعلی است که می تواند سند برای توحید شود وفصل دعوا کند. ✅شهادت خدا و فرشتگان؟ 🔹شهادت فعلی خداوند به توحید از طریق آیات الهی وخلقت است. بخصوص اگر "قائما بالقسط "قید او هم باشد. نظام عادلانه عالم حاکی از توحید است برای عاقلان.(آیه ۱۶۴بقره و...) 🔹ملائکه هم این شهادت را قولا وفعلا دارند ؛اگر کسی اهل ملکوت شود. قرآن فقط به اولیاء سیر ملکوت را توصیه نمی کند، کافران ونامومنان را هم سرزنش می کند که چرا به ملکوت نظر نمی کنند!(مثل آیه ۱٨۵اعراف). ⬅️یکی از راه های معرفت،شهود باطنی است(ر.ک:شیعه در اسلام علامه طباطبایی). میشود تسبیح وتحمید آنها را دید و... 🔹فرشتگان هم قائم به قسطند!هم کارگزار نظام عادلانه تکوین اند هم برای قسط تشریعی به امداد می آیند. جالب اینکه حتی توسط کفار قابل مشاهده اند. آیات ۹تا۱۲انفال و۱۲۳تا ۱۲۷آل عمران از حضورشان در جنگ بدر با قاسطین مکه می گوید. ✅شهادت اولوا العلم قائما بالقسط به توحید؟ 🔸شهادت قولی که معلوم است مثل خطبه۱۲۴:اشهدُ انه عَد٘ل عَدَلَ:شهادت می دهم خداوند محض عدل است و به عدل رفتار می کند. 🔸اما شهادت فعلی، با خود قیام واقامه قسط است. در خطبه ۱۶۷می فرماید:"و شَدَّ بالاخلاصِ والتوحید حقوقَ المسلمین فی مَعاقِدها:خداوند با اخلاص وتوحید، حقوق مسلمین را در جاهای خود محکم واستوار ساخت. ∓-حقوق مسلمین در جایگاه خود قرار دادن ،عبارت اخرای همان عدل وقسط است. -مفسرین این خطبه چه ابن میثم بحرانی و علامه مجلسی ازشیعه وچه ابن ابی الحدید معتزلی اینطور معنا کرده اند:" اوجب علی المخلصین الموحدین، المحافظه علی حقوق المسلمین و مراعات مواضعها:یعنی موحدین ومخلصین، مراقب قسط اجتماعی و نگهبان آن باشند. خداوند با آنها قسط را محکم کرده است. -وقتی با توحید واخلاص به توحید، نظام عادلانه حقوق برپا شد؛نظام قسط دال و حاکی از توحید خواهد بود .این عبارت از شهادت فعلی اولوا العلم قائما بالقسط است به انه لااله الاهو. -بیان لطیف تری از این در جلسه بعد تقدیم میشود. ☑️ @m_ghanbarian
🔆 تحلیل قدسی روضه ها(۵) (صوت این جلسه دچار اشکال شده است) 🔸ما غیر از روح ، اقلا دو بدن داریم:بدن مُلکی وبدن ملکوتی وبرزخی. بدن ملکی متأثر از وراثت ومحیط پدید آمده اما بدن برزخی متأثر از ایمان واعمال ما انشاء میشود. 🔸اثر بدن برزخی بر بدن ملکی ،ممکن است مثلا نورانیت آن ، اینراهم نورانی کند. اینکه در مقتل آمده که نافع بن هلال گفت صورتی نورانی تر از سید الشهداء ،آغشته به خون ندیم از این قبیل است... 🔸اما اثر بدن ملکی(نه اعمال آن)بر بدن برزخی شاذ ونادر است. مثلا کسی پایش قطع شد، پای برزخی قطع نمیشود! با این حال ببینید مصیبت کربلا با سیدالشهدا چه کرده که وقتی از خون خویش سر و محاسن را خضاب کرد فرمود میخواهم اینگونه باشم تا وقتی که جدم را ملاقات کنم!با وجودی که این ملاقات در ملکوت و برزخ عالم است و بدن برزخی. در روایت بحار هم روز قیامت در احسن وجه اما بی سر برای صدیقه طاهره(س) ممثل میشود! جنایت عاشورا تأثر بدن برزخی امام را هم -به اذن خودش- داشته است! ☑️ @m_ghanbarian
ایرانی تر از ... 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
ایرانی تر از ... 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔴 کدام باقر؟! ❓آیا هر موشکافی علمی، باقر شدن است؟! در وجه تسمیه امام باقر(ع)فرمود:"به زودی خالصان شیعیانم بر او وارد، و علم را برایشان می شکافد؛ شکافتنی"(1) پس "باقر علم النبیین" لقب گرفت(2)؛نامی که از تورات با اوست(3). اما از سوی دیگر برخی "شکافتن ها" و غور کردن ها و موشکافی ها؛ "آفت علماء" شمرده شده است: 🔺"کسی که محروم از خشیت باشد، عالم نیست؛ حتی اگر در متشابهات و مشکلات علمی، مو بشکافد"!(4) 🔺"آفت علماء ۸چیز است:...فرورفتن در آنچه به حقیقتش نمی رسند، خود را به سختی انداختن در زینت کردن کلام با الفاظ زاید"!(5) ❓وارث باقرالعلوم کیست؟! کدام موشکافی ارث باقرالعلوم(ع) و کدام "آفت علم زدگی" است؟! ✅ علم محتاج عمل و مسئولیت و تعهد است(6) بدون آن خود را نشان نمی دهد و صاحبش را به کفر می کشد(7) اصلا "طلب آن"، به "استعمالش" است(8). توازن و تناسب قوای علمی و عملی اگر نبود، قوای علمی هم علم صید نمی کنند بلکه همان زواید و الفاظ به چنگش می آید. ✅ مسئولیت علم در قبال دو چیز است: 1⃣ در قبال خداوند: که خشیت را موجب می شود(9) 2⃣ در قبال مردم: تعهد نسبت به فقر و غنا؛ قسط و عدل و هدایت.(10) اگر علم ورزی، در مسیر این دو تعهد قرار گرفت؛ شکافته شدن هایش، گره گشایی از کار مردم و خشیت در مقابل خداوند را نتیجه داده و صاحبش را وارث باقر(ع) می کند. اما اگر "در خود معطل ماند"؛ خود را فربه و متورم می کند. صاحبش هم آفت می زند. فروعات بی ثمر می شکافد، به لفّاظی می انجامد. دوچندانش گرسنه ای را سیر و ظالمی را سرکوب نمی کند! حال عالم را هم نزد خدا خوش تر نمی کند! در طلاب علوم دینی همیشه دعوای "زوائد" علوم، داغ است. از غوامض و موشکافی هایی می خوانند که صاحبش در عصر استبداد و استعمار هیچ خبری ازش نیست. و از رهبران واقعی تشیع در مواقع حساس تاریخی (میرزای شیرازی و مثل او) کمتر در آن غوامض و فروعات موشکافانه چیزی می شنوند! امام عزیز نیز از برخی زوائد علوم آلی گلایه داشت(11). اما راه اصلی رفع زوائد، قیل و قالِ زائد نیست. قرار دادن علم در جایگاه و مسیر درستش است. علم دین(بخصوص فقه و حکمت) در موضع مسئولیت اخلاقی_اجتماعی اش نزد خدا و مردم قرار گیرد؛ خود به خود هرچه لازم بود می ماند و زوائد و آفات رفع می شود. فقه در خدمت قسط و عدل اجتماعی قرار گیرد و نسبت به "گرسنگی مظلوم و پرخوری ظالم" احساس وظیفه کند؛ بعد هرچه لازم بود فروعات مشتق و وضع و استعمال را بیش از این هم بشکافد. یعنی: فقه، مساله اش را از "عینیت جامعه اش" بگیرد و اصول فقه، مساله اش را از "این فقه" بگیرد. نه فقه، از خودش(از فرض) بگیرد و اصول از مسائل فرضی فقه و از مسائل خود، مساله تولید کند. *شاید همین سرّ بود که امام سجاد(ع) در وجه تسمیه باقر، سجده شکر کرد وسپس فرمود:"امامت در فرزندان اوست تا قیام قائمی که زمین را پر از قسط و عدل می کند."(12) ....................................... پی نوشت: 1و2-کفایه الاثرص243وص42 3-الامامه والتبصره من الحیره ص64 4و5-بحار ج2ص52 6-بحار ج2ص32 7-الکافی ج1ص45 8-بحار ج1ص225 9-فاطر/28 10-نهج البلاغه خ3/الکافی ج8ص56و57 11-در موضع مختلف:الرسائل ج2ص97/تهذیب الاصول ج3ص570و572/منهاج الوصول ج1ص51/الاجتهاد والتقلیدص10و12/انوار الهدایه ج1ص349 12-کفایه الاثر ص237 📝محسن قنبریان ۹۹/۵/۶ ☑️ @m_ghanbarian
35.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎سرمایه داری در لباس اسلام! ⭕️سه رکن سرمایه داری: نگاه کالائی به همه چیز(حتی ارزشها)/دغدغه فربه شدن و تزاید سرمایه و سود/تبدیل کردن ثروت به قدرت سیاسی. ⭕️پروژه اصلاح طلبی را متفکرانش [نه احیای آرمان های انقلاب 57 و آسیب زدایی از آن بلکه] تبدیل ثروت طبقه جدید به قدرت سیاسی و ایجاد الگوی مشروطیت انگلیس خواندند: کاستن از اختیارات ولی فقیه به نفع طبقه سرمایه دار!(خواندن چند سند) ⭕️آن شاخصه های سرمایه داری منحصر در یک جناح نماند و حتی برخی نهادهای زیر نظر رهبری و برخی مراکز دینی را هم آلوده کرد: برخی وقف ها و خیریه ها تا برخی نهادهای مالی برخی تولیت ها و... ⭕️این طبقه سرمایه دار که نماینده سیاسی هم یافته است فقط دنبال گرفتن دولت و مجلس و...نیست. هدف: سلطان کردن ولی فقیه با اختیارات محدود است!(خواندن سند) ⭕️فرق جوهری ولایت با سلطنت؟! آیا انقلاب اسلامی مصون است در ادوار آتی (مثل انقلاب پیامبر) ولایت، جای خود را به سلطان ندهد؟!(سلطانی با عمامه و عبا!) ⭕️کلمات "نظارت بر رهبری و نهادهای تحت امر"، "لزوم پاسخگوئی" و مانند آن بین جوانان عدالتخواه و آن طبقه اشراف، مشترک لفظی است. دو خاستگاه و دو غایت متفاوت دارد... 💢کاملتر را در این ویدئو ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💎سرمایه داری در لباس اسلام! ⭕️سه رکن سرمایه داری: نگاه کالائی به همه چیز(حتی ارزشها)/دغدغه فربه شدن
🔰برای آنها که می خواهند بیشتر بدانند: 🔹تاریخ پیدایش این سرمایه داری در اروپای معاصر، پیدایشش در جهان اسلام و ایران پس از انقلاب را حجت الاسلام قنبریان در سلسه بحث "عاشورای طاغوت اقتصادی ، کرب و بلای اقتصاد طاغوتی" در دهه محرم سال 93 طرح کرده اند که جلسات 6و7و8 آن مربوط به این مباحث است. گوش دادن کل آن مبحث بخصوص این سه جلسه را به مشتاقان توصیه می کنیم: https://t.me/m_ghanbarian/1418 https://t.me/m_ghanbarian/1425 https://t.me/m_ghanbarian/1429
13980313_9_توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
12.32M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه نهم (پایانی) ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/ چکیده جلسه نهم(پایانی): ✅نحوه شهادت قائمین به قسط بر توحید: امیرالمومنین درخطبه۱۶۷فرمود:"الفرائض الفرائض...وشَدَّبالٳخلاصِ والتوحیدِ حقوقَ المسلمین فی معاقدِها: واجبات!واجبات[...] وخداوندبا توحید واخلاص محکم کرد حقوق مسلمین را در جایگاه آن حقوق" ❓برقراری حقوق مسلمین عبارت دیگر از قسط وعدل است. چگونه با توحید و اخلاص انجام میشود؟ چه فرقی بین توحید واخلاص هست؟ چه ربطی بین این با شهادت به قسط است؟ ✅تمایز صورت علمی و عملی! ۱. صورت علمی وتشریعی این احکام و فرائض وحریم ها در تشریع الهی با "توحید" تشدید و محکم شده است. یعنی همه این آموزه ها منبعث از کلمه توحیدند. توحید روح همه احکام الهی است. علامه طباطبائی در چند جای المیزان و امام در چهل حدیث و... این مطلب را خوب تبیین کرده اند. 🔅آیه۱۰٨انبیاء نیز با دو حصر(انما) میفرماید فقط توحید به تو وحی شد ولاغیر!(قل انما یُوحی الیَّ أَنما الهکم اله واحد) در حالیکه می دانیم در وحی قرآنی احکام بسیاری از حدود ودیات وارث و قصاص و... وجود دارد! ⬅️معلوم است اینها هم همه توحیدند که با حصر وانحصار فرموده فقط توحید وحی شد! این یعنی" شَدَّبالتوحید" . ۲. درصورت عملی وتحقق آن فرائض و حقوق در جامعه(نه در تشریع الهی) " اخلاص " آنها را مستقر ومحکم می کند. 🔅اخلاص، تحقق توحید در فرد است. همانگونه که توحیدنظام بخش آموزه ها در صورت علمی وتشریعی دین است ؛اخلاص انسان های برتر(اولوالعلم) ، محقق کننده آن حقوق در عینیت جامعه است. ⬅️شارحان نهج البلاغه هم همین گفتند که:برموحدین ومخلصین واجب شده محافظت بر حقوق مردم ومراعات جایگاه آن حقوق! ✅نتایج مهم: 1⃣مخلصین و موحدین تام(عرفاء)در نگاه امیرالمومنین ،نگهبان حریم های اجتماعی هم هستند و نباید فقط مراقب خلوت وخلسه خود باشند.لذا در خطبه ۳از عهد الهی با این عالمان گفت که بر سیری ظالم وگرسنگی مظلوم ساکت نباشند. 2⃣تحقیق وتحقق قسط وعدالت اجتماعی با توحید است ولا غیر. هم در نظام تقنینی بدون توحید قسط صورت بندی قانونی نمیشود هم در نظام عینی بدون توحید و وجود موحدان قسط وعدل محقق نمیشود ⬅️ثبوتا توحید عامل قسط است! [از همین جا معلوم است ملحدانی مثل مارکسیستها ولو شعار عدالت را در ایدئولوژی های سوسیالیستی خود بر دست بگیرند، اما در تحقق آن عاجرند.نه قانونگذاری عادلانه میتوانند بکنند نه قسط واقعی را میتوانند محقق کنند] 3⃣صورت علمیه قسط در منظومه احکام وصورت عملیه آن در جامعه قرآنی؛همان شهادت به توحید است که مضمون آیه ۱٨آل عمران بود. شهدالله انه لااله الا هو:خدا چگونه به توحید شهادت می دهد ؟ یکی با نظام عادلانه عالم تکوین یکی با منظومه عادلانه تشریع! حکم ظالمانه از او سرنمیزند واگر ظلمی به دین بسته شد معلوم است تحریف است ودین الهی نیست. 🔅اولوالعلم قائم به قسط چگونه به توحید شهادت می دهند؟ نه با سخنرانی!با تحقق عملی قسط. یک جامعه دارای قسط -که ساخت موحدین ومخلصین از اهل علم است-بهترین شهادت بر توحیدالهی است. ⬅️اثباتا قسط سند توحید است. 🔸سلسله عرفاء اصیل باید مثل سلسله ائمه اطهار باشند همه موحدتمام ومخلصین اند اما همه قائم به قسط وحافظ حقوق مردم هم هستند.حتی کم تحرک ترین امام به جهت شرایط زمانه -مثل امام سجاد(ع)- در اینباره بی تفاوت نیست. دعای ۴۹صحیفه سجادیه یک نمونه است که امام از سوء قصدها به خود می گوید و... ٭(نکته رابطه توحید وعدالت اجتماعی به جهت ثبوت واثبات بسیار حائز اهمیت است که حتما اهل علم غنیمت خواهند گرفت). ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💎سرمایه داری در لباس اسلام! ⭕️سه رکن سرمایه داری: نگاه کالائی به همه چیز(حتی ارزشها)/دغدغه فربه شدن
مصاحبه اندیشه پویا با دکتر آشنا.pdf
363.7K
🔖پیوست ویدئو سرمایه داری در لباس اسلام! 🔺ص14و15مصاحبه اندیشه پویا با رئیس مرکز استراتژیک ریاست جمهوری را ببینید: _"پروژه آقای روحانی، زدودن چپ زدگی(یعنی ایدئولوژی) از انقلاب اسلامی است"! -ایده شکل گیری "چتم هاوس" در ایران بعنوان مرکزی نزدیک به رئیس جمهوری. ❌درباره موسسه سلطنتی چتم هاوس و موسسات خواهرش در آمریکا و استرالیا و آفریقای جنوبی و پاکستان و کانادا بیشتر تحقیق کنید. ❌درباره شرکاء و حامیان و اعضای حقوقی چتم هاوس که شرکت های بزرگ چند ملیتی دنیای سرمایه داری است(شورون، شل، توشیبا، مورگان و...) بیشتر تحقیق کنید. 🔺ایدئولوژی زدایی از انقلاب ها و هضم در دنیای سرمایه داری و ایجاد منافع مشترک بین نخبگان سیاسی و اقتصادی این کشورها با دنیای سرمایه داری، وجه همت این اندیشگاه هاست. نقش اینان در توافق هسته ای ایران و آمریکا را بررسی کنید. 🧩این مثال را هم بر نمونه های ذکر شده در ویدئو بیافزایید تا پازل کامل تر شود. ☑️ @m_ghanbarian
6-تحلیل قدسی روضه ها.mp3
6M
🔆 تحلیل قدسی روضه ها جلسه ششم 🔸سیدالشهدا در دعای عرفه دیدن ثار و عاقبت کار خود را خواست(ارنی فیه ثاری ومآربی و اقر بذلک عینی)... 🔸بالای سر قاسم (ع) فرمود:" هذا یوم والله کَثُرَ واتره وقَلَّ ناصره" -خودش الوترالموتور است یعنی تنها گذاشته شده وقتیلی که یک بازمانده دارد ویاوری برای انتقام ندارد. -واتر آن کسی است که کسان او را میگیرد و موجب تنهایی اش میشود. -بالای سر قاسم فرمود امروز روز زیادی واتر و کمی ناصر است 🔸 در مقتل قاسم هم حرف عرفه را تکرار کرد ثار وانتقام گیر را خواست. تو بگو کنارنعش قاسم ، امام عصر (ع) -منتقم خونش-را خواست واز نبود او شکوه کرد... 🔹 تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
♻️سه ضلعی: فقیه - مهندس فرهنگی - کارشناس بهداشت؛ ضرورت محرم! 🔸از یکی از مراجع درباره «تشویق مومنان به خانه نشینی و دیدن عزاداری مجازی» سخنی نقل شده است(گرچه مجالس عمومی راهم با رعایت ضوابط بهداشتی وفاصله اجتماعی و ماسک منع نکرده اند).(1) 🔹وزیر بهداشت هم از رهبری انقلاب را نقل کردند که:«مثل اینکه مثلا چیزی به مانند گروه های سرود در معابر راه بیاندازند»(2) ❗️تلقی غلطی که از جایگاه فقیه و ولایت در بدنه ای از جامعه هست، این احتمال را دور از ذهن نمی کند که: مثال ها را اصالت دهند و غیر آن را برنتابند! ⭕️رهبری معظم در همان نقل وزیر بهداشت فرموده اند:«عزاداری را برگزار کنید». و توضیح داده اند:«منظورشان شلوغ کردن نیست». و تصریح کرده اند:«بروید دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود». فرهیخته گی سخن در همین مصرع است: بروید طرحی نو در اندازید! 💢جمع بین شکوه(=تعظیم شعائر حسینی) با تضمین سلامت مردم، نه الزاما یک کلیشه ی سالهای قبل دارد که مجالس پرازدحام باشد؛ ونه فقط یک مثال دارد که گروه سرود در معابر یا عزاداری مجازی باشد. خلق این ابتکارات، کار «مهندسان فرهنگی» است؛ که بین دو ضرورت(شکوه محرم/تضمین سلامت) طراحی اش کنند. ابتکارات و این طرح نو درانداختن ها بالذات نه کار فقیه است نه کارشناس بهداشت. اما این طرح ها حتما باید مجوز فقهی و کارشناسی بهداشت را بگیرند تا آن دو ضرورت را تامین کنند. یعنی با یک سه ضلعی مواجه ایم: فقیه - مهندس فرهنگی - کارشناس بهداشت؛ نه دوضلع ایندو.(دقت شود). ازاینرو عوام زدگی و زود سراغ یکی از دوگانه های ضروری رفتن و حذف یا کاهش دیگری، بدترین کار ممکن است: یا مجالس مثل هرسال و بی خیال ضرورتهای بهداشت گفته!/ یا خانه نشستن وصرفا مجازی کردن وکاهش از شکوه محرم! 🔺در گذشته تمدنی مان نمونه خوبی هست: فقیه می فرمود نقاشی صورت جاندار و استفاده از طلا در ساختمان مسجد ممنوع! کارشناس ساختمان هم نظراتی درباره مصالح در اقلیم خاص داشت! معمار هنرمند مسلمان زود نگفت: وقتی خادمان دین خودشان نمی خواهند به من چه!؟ پس مساله را ساده کند و با گل و سفید کاری تمامش کند! بلکه رفت جای روکش طلا، کاشی خلق کرد و جای صورت جاندار، طرح های نمادین زیبا ماخوذ از پیام های توحیدی برگنبدها و محراب ها طراحی کرد؛ تا هم موازین فقه را رعایت کند و هم ابتکار و خلق هنری کرده باشد. ⭕️امروز هم می توان مهندسان فرهنگی بین آن دو ضرورت، با طرح های مناسب و سناریوهایی جمع کنند. مثلا «شکوه تجمعی» سالهای قبل (=ازدحام در یک مکان) را به «» تبدیل کنند. مجلسی که 1000نفر شرکت می کرده، در مکانهای سابق موجب ازدحام و نقض فاصله اجتماعی است اما اگر تبدیل به سه مجلس شود، جادادن 200یا300نفر در آن مکانها با فاصله اجتماعی ممکن است. استفاده از فضای باز و ظرفیت مجالس صبح و... شکوهی برای محرم می آفریند که در اوقات مختلف رثاء سید مظلومان در همه مکانهای مناسب برپاست سلامتی مردم هم تهدید نمی شود. تازه این هم یک مثال است و مناقشه در آن اصل "طرحی نو درانداختن" بین موازین فقه و بهداشت را منتفی نمی کند. البته اگر فقیه وکارشناس بهداشت را جای مهندس فرهنگی ننشانیم و مثالهای او را اصالت و انحصار ندهیم واصل کلام را بگیریم:«بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیبی به کسی نرسد وهم یاد کربلا ومصائبش بشود» وحتما طرح ها و سناریو های مهندسین فرهنگی به تایید کارشناسان بهداشت برسند:«مداحان و منبری ها وهیئات تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند و هر ضابطه ای اعلام کردند موظفند که رعایت کنند»(سخنان رهبری در عید قربان) ..................................... 1. https://www.sistani.org/persian/archive/26454/ 2. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/05/09/2317342 📝محسن قنبریان ۹۹/۵/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian