eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️شاگرد پذیری عاشورا! ❓آیا قیام حسین(ع) یک اسوه است یا ماموریت خصوصی و ویژه؟! 🔸اسوه است! خود حضرت می نویسد:"فلکم فیّ[بیّ] اسوه" در من برای شما الگوست(۱) در ادامه "هیهات منا الذله" هم دارند: اینرا (ذلت) خدا و رسول و مومنین و سینه های پاک و غیرتمندان و جانهای ننگ ناپذیر از ما نمی پذیرد(۲). معلوم است مومنین و غیرتمندان و اهل اباء از ننگ در چنین شرایطی کار حسینی می کنند که حضرت در تماشاگه تاریخی آنها می گوید نباید ذلت بپذیرم.(دقت کنید) البته منافاتی ندارد، بخاطر تراز کار و مقدس بودن نهضت او؛ حضرت ملهم از غیب هم باشد و با خبر پیامبر و مکاشفات و... تایید گردد. اینها تاسی پذیری را از عاشورا نمی گیرد. ❓پس چرا ائمه دیگر مقابل جبّارین کاری عاشورایی نکردند؟! یعنی تا سرحد جان دادن بر "نه" مقاومت کنند! 🔸از دیدی همه، "نهِ" حسین(ع) را تعقیب کردند. اما "در شرایط مشابه"، باید انتظار "شهادت مشابه" را داشت: 1⃣نهی از منکری تا به خطر افتادن جان، واجب است؛ که اساس اسلام در خطر باشد(۳). "وعلی الاسلام والسلام" برای خلافت فلان خلیفه عباسی نبود آنجور که برای یزید بود. چون قیام حسینی موجب تفکیک مذهب از خلیفه جور شد. دیگر مردم دین خود را از خلیفه نمی گرفتند تا فسق او همه محرمات را حلال کند... 2⃣ خصوصیت مقابله با بدعت در بدو امر: بعدها خلیفه مشروب خور تر از یزید هم آمد اما این بدعت در زمان سیدالشهدا شروع شد؛ لذا سکوت، مجوز تلقی می شد. هم مُعلِن به فسق، هم تبدیل خلافت به سلطنت و هم موروثی کردن؛ آن سه بدعت بود که خون حسین(ع) بر آن مهر باطل و ضد اسلام زد. حالا عملا ادامه یابد، سخن دیگری است. "هدایت" به اینکه این کار، اسلامی نیست؛ در همان بدو امر با مخالفت امام صورت گرفته است. این وظیفه امام و علماست که در بدو امر بدعتها مخالفت کنند حتی اگر عملا موثر نشود(۴). وظیفه بعدی ها که در زمان شیوع آن می آیند الزاما وظیفه ابتدایی ها نیست. اصلا دیگر بیعت ورافتاد که از ائمه بیعت بخواهند و بیعت نکردن به عاشورا بیانجامد! یک امام در مدینه برای امپراطوری بزرگ عباسی دیگر اهمیت حسین بن علیِ مدینه را نداشت که حتما نظرش را بگیرند! 3⃣"دوره نهضت" و "دوره نظام" هم مثل هم نیست: "نهِ" یک امام و عالم که به قیام و نهضت رسیده(مثل امام حسین)؛ اگر آنقدر بایستد که جانش را بدهد، موجب خیزش و انقلاب مردم است؛ اما "نهِ" یک رهبر نظام، وقتی مردمش نمی خواهند ادامه دهند(مثل امام علی و امام حسن)، ادامه اش شکست است. هرچه "حماسه مظلومِ" اول به طرفداران، شخصیت و جسارت می دهد؛ "حماسه مغلوبِ" دوم، رعب و سرشکستگی و بی نتیجه گی می آفریند. اینجا یک نظام، مقابل یک نظام، شکست خورده است. می گویند چرا نرفت مردمش را همراه کند؟ چرا نرفت نظامش را استحکام دهد؟! اما یک قیام حق طلبانه وقتی با یک نظام جبّار سرکوب شود، نتیجه دیگر دارد. 4⃣مساله ضِیم هم موضوعیت دارد: ضیم بیشتر از ظلم است. ظلم با ننگ است. از حسین(ع) بیعتی می خواستند که ضیم بود. "یا بیعت یا سر حسین"! ؛ شعار این ضیم است. مقایسه کنید با واقعه حَرّه تا روشن شود. آنجا امام سجاد(ع) صد خانواده را تحت پوشش دارد و خانه اش امن است؛ اینجا خود زنان و دختران امام در معرض تعرض و اسارتند. لذا فرمود: "هیهات منا الذله یابی الله ذلک لنا و رسوله و...ونفوس ابیّه" جانهای اهل اباء از ضیم، از من نمی پذیرند اینجور ننگی را بپذیرم(۵). لذا ابن ابی الحدید حضرت " سید اهل اباء" می خواند(۶). ...................................... ۱.بحار الانوار ج۴۴ص۳۸۲ ۲و۵.تحف العقول ص۲۴۱ ۳.رجوع کنید به تحریر الوسیله امام خمینی شرط۴ امربه معروف مساله۶ ۴.ر.ک: همان مساله ۷تا ۱۹ ۶.شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۲۴۹ * بازنویسی با تلخیص نشست با دانشجویان دانشگاه شریف ☑️ @m_ghanbarian
🔘روضه اربعین پیراهن حسین(ع)را با پیراهن یوسف(ع)تفاوتها و شباهتهاست: 🔸"بِدَمٕ کَذِب"(۱۸/یوسف)آغشته به خون نشد! رویایش در پاره پاره شدن توسط سگان و گرگان وحشی محقق شد؛ واقعا "فَأکَله الذِئب"(۱۷/یوسف)گشت:"السلام علی الاجسام العاریه فی الفلوات تنهشها الذئاب العادیات"(۱) هیچ یوسفی چون او قربانی نیرنگ برادران کوفی و کینه فرعونهای شامی نشد! تنها بازمانده اش فرمود: صبح کردیم مثل بنی اسرائیل که مردانمان را ذبح کردند و زنانمان...(یذبحون ابنائهم و یستحیون نسائهم)! 🔸اما این پیراهن هم هرکجا برگشت "فَارْتَدّ بَصیرا"(۹۶/یوسف)آورد: -روزی که از شام به مدینه و کنار قبرپیامبر(ص) برگشت... -روزی که با ثائر و قائمشان برگردد... -روزی که توسط مادرصدیقه اش بر قائمه عرش زده شود و از قاتلانش انتقام گرفته شود... چه نیکوست کوری از گریه مصایب تو وقتی شفایش بوی پیراهن خونین ات باشد. ................ ۱)زیارت ناحیه مقدسه: سلام بر پیکرهای عریان گذاشته در بیابان که گرگهای سرکش پاره پاره شان کردند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📱اربعین مجازی با مشایه و مواکب سرمایه داری! 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
📱اربعین مجازی با مشایه و مواکب سرمایه داری! 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فئه یک امام 🔹فرق فئه و جماعت 🔹سلسله فئه ها(۳۱۳ ها) 🔹فئه انقلاب اسلامی 🔹ابتلاء، جداکننده ی فئه از جماعت هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فئه یک امام 🔹فئه در مقابل فئه 🔹الهیات خاص رهبران انقلاب: در مختصات کربلاییم!/ شکست مان، شکست اسلام است! 🔹دو عامل شکست و وظیفه ما 🔹افراغ صبر هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فئه یک امام 🔹فئه کامل و ناقص 🔹فئه حق، اهل امعّه نیست! 🔹فئه انقلاب الان چه کند؟ 🔹سهمی از مهندسی معکوس تحریم های هوشمند! هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۱) ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۲) ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۳) ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۴) ☑️ @m_ghanbarian
♨️ امیرالمومنین(ع) با قتل خطایی آشوبها چه می کرد؟! نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
♨️ امیرالمومنین(ع) با قتل خطایی آشوبها چه می کرد؟! ⭕️در روایات تعبیر "الهائشات" برای فتنه ها و نا آرامی ها بکار رفته است.(۱) روایت موثقی از امام صادق(ع) درباره سیره امیرالمومنین(ع) نقل شده که فرمود:"لَیسَ فی الهائِشاتِ عَقل ولاقِصاص" ؛ یعنی: در آشوبها و ناآرامی ها دیه و قصاص نیست. امام صادق(ع) منظور حضرت را توضیح دادند که:"نا آرامی هایی که در شب و روز اتفاق افتاده و کسی زخمی شود یا کشته شود و قاتلش معلوم نباشد"(۲). براساس روایات و فتوای فقهاء اینجا دیه با بیت المال است.(۳) ⭕️وقتی طرفداران حضرت، مخالفی را کشتند! وقتی امیر(ع) مردم را برای صفین تشجیع می کرد مردی از بنی فزاره بنام "اربد" اعتراض کرد: آیا می خواهی ما را بر سر برادران شامی خویش بتازانی که آنان را بخاطر تو بکشیم؟ همانگونه که مارا بر سر برادران بصری مان[در جمل] راندی و ایشان را کشتیم؟ به خدا دیگر چنین نکنیم! مالک اشتر برخاست و گفت: مردم این کیست؟ اربد گریخت و مردم دنبالش کردند. در بازار مال فروشان گرفتند و آنقدر با مشت و لگد و پاشنه نیام شمشیر زدند که مُرد! وقتی نزد حضرت آمدند و خبر دادند حضرت پرسید: چه کسی او را کُشت؟! گفتند: تیره هَمدان به همراه گروهی دیگر از مردم. فرمود:"پرداخت خونبهای کسی که در غوغا کشته شود و قاتلش معلوم نباشد، با بیت المال است"(۴). ⭕️زنی که شاهد درگیری مسلحانه بود و از ترس مُرد: زن حامله ای نظاره گر درگیری اصحاب حضرت با شورشیان جمل بود و از ترس سقط کرد. هم بچه اش مرد و هم خود ش آنجا در آن وضع جان داد. اینجا هم حضرت دستور پرداخت دیه(بر اساس قواعد ارث) دادند.(۵) ⭕️در عهدنامه مالک اشتر: فرمود:"از اینکه به ناحق خون کسی را بریزی بپرهیز؛ زیرا هیچ چیز همچون به ناحق خونی را ریختن انتقام خدا را نزدیک نسازد و کیفرش بزرگ نباشد و سبب زوال نعمت و پایان یافتن زمان حکومت نگردد(...) اگر گرفتار قتل خطا شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردنِ کسی افراط کرد -زیرا ممکن است زدن یک مشت قوی و بالاتر سبب قتل شود- مبادا که کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون[دیه] را به آنان نپردازی"(۶). ❌پ.ن: سه دسته کردن مصدومین و کشته شدگان ناآرامی های آبان۹۸ بی توجه به این منطق نبود. بخصوص دسته دوم که در جریان تظاهرات اعتراضی به هرنحو جان خود را از دست داده اند را موضوع پرداخت دیه و دلجوئی از خانواده های آنان کرد. ⚠️جای شگفتی و تعجب این است که با وجود قید رهبرانقلاب مبنی بر اینکه "هرچه سریعتر انجام شود"؛ با گذشت یکسال ظاهرا انجام نشده است!!! راست گفت امیرالمومنین(ع):"آفَه الاَعمالِ عَجزُ العُمّالِ" آفت و آسیب اعمال، ناتوانی کارگزاران است.(۷) .................................... ۱.ر.ک: ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۲ / روضه المتقین ج۱۰ص۴۶۴/ مرآه العقول ج۲۴ص۱۷۶ ۲.التهذیب ج۱۰ص۲۰۳/ وسائل الشیعه ج۲۹ص۱۴۶ ۳.ر.ک: ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۴/ جواهرالکلام ج۴۲ص۲۳۸ ۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵ ترجمه: پیکار صفین ص۱۳۳/ منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ج۱۸ص۳۰و۳۱ ۵.ر.ک: الکافی ج۷ص۳۵۴ ۶. نهج البلاغه نامه ۵۲ / مضمون این فرمان باب " المقتول لایُدری مَن قتله" هم هست: الکافی ج۷ص۳۵۴ ۷.غررالحکم 📝 محسن قنبریان ۹۹/۷/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش اول: هبوط نهضت ها! 🔹نهضت موسوی به مصر و نهضت رسول الله در کسری و روم هبوط کرد! 🔹شکوه ذکر به عمارت مجلل و قرآن مطلّا! 🔹مساوات اسلام به عدالت کسرایی! 🔹اسلام، اسیر می شود! 🔹چگونه نماز و حج و زکات اسیر شد؟! 🔹نقشه برای اسارتِ ولایت! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش دوم: پروژه اسارت امامت 🔹تفاوت اسارت امام با اسارت امامت 🔹امامت؛ علم و عصمت است 🔹اسارت علم؛ با قیل و قالِ منهای تعهد 🔹اسارت عصمت؛ با دخول در دربار 🔹دسیسه پیچیده مامون ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش سوم: چگونه امامت اسیر نشد؟! 🔹معتزلی های مأمونی، عدالت را از اعتقاد به فلسفه اجتماعی نمی آوردند! 🔹سیمای درباری که برای هبوط ولایت آراسته بودند! 🔹امام رضا(ع) نسبت به مشروعیت بخشی به دربار، "عدم تعهد" و نسبت به مبارزین و محرومان، "تعهد" قبول کرد! ☑️ @m_ghanbarian
🏴 هیات مجازی برنامه تلویزیونی ثریا 📱پخش زنده از این پیج instagram.com/mohsen.maghsoodi61
💠پروژه مأمون به اسارت بردن مفهوم امامت بود ✅ مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان را بخوانید. ⬅️صفحه روزنامه را میتوانید از اینجا دریافت کنید http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf
🥀هبوط علم دین‌! ❓چگونه عالمان معتزلی عصر مأمون عدالت را در فلسفه اجتماعی رها کردند؟ ❓و چگونه امام رضا(ع) رها نکرد؟ : 🔸هبوط به این است که علم را خالی از تعهد کند و آن را به یک قیل و قال تنها تنزل بدهد. برای فهم بهتر پروژه مأمون به آنچه عالمان معتزله دچارش شدند اشاره می کنم: 🔸 معتزله پنج اصل اعتقادی داشتند:"توحید" و "عدل"، "وعد وعید"-که در مورد خداوند است-، "منزلة بین المنزلتین"-که در مورد گناهان کبیره بود- و یکی هم "امر به معروف". این امر به معروف را به عدل متصل می کردند و به تعبیری یک جور فلسفه اجتماعی می ساختند. آقای هانری کربن در «تاریخ فلسفه اسلامی» اینگونه آورده است که «از نظر معتزله عدل به معنای دوری جستن فرد از شرّ و ظلم نیست بلکه عدل عمل جمعی امت برای ایجاد برابری و وفاق اجتماعی است تا هر فرد بتواند امکانات بالقوه خودش را تحقق بخشد». عدلی که اینجا از آن صحبت شده، یک عدل اجتماعی است که به یک فلسفه اجتماعی تبدیل می شود. در ادامه می گوید «بدین سان اختیار و مسئولیت انسانی به صرف کاربرد قوای فردی محدود نمی شود بلکه به مجموعه امت بسط می یابد یا باید بسط یابد». بعد می گوید که «این اصل (یعنی امر به معروف) به کرات در کتاب آسمانی اسلام بیان شده است اما اهمیت مکتب معتزلی در این است که اصل عمل اخلاقی و اجتماعی را بر مبنای اصل کلامی عدل و اختیار انسانی قرار داده است». یعنی این ها(معتزله) آمدند و آن عدلی که ما نیز در باورها داریم که هر چه عدل است خدا می کند نه هر چه کرد، عدل است(که اشعری ها می گویند) این را معتزله تا یک فلسفه اجتماعی آوردند که از آن امر به معروف و نهی از منکر دربیاید و امت بتوانند عدالت اجتماعی درست کنند و شاه جور را نپذیرند. 🔸 شما منتظرید تا ببینید که معتزله با این فلسفه بزرگ اجتماعی چه با شاهان جور می کنند؟ حالا امام رضا(ع) را با معتزلی های بزرگ دوران خودش مثلاً احمد بن ابی دو‌ءاد -که قاضی القضات مامون شد- یا ثمامة بن اشرس -که مشاور نزدیک مامون بود- یا بشر بن معتمر -که از نزدیکانی بود که به عنوان شاهد‌، عهدنامه ولایتعهدی را امضا کرده است- مقایسه کنید. می بینید که این افراد واقعاً علم شان هبوط کرد یعنی همین مقدار هم که معتزله در مورد عدالت و کشاندن آن تا امربه معروف و نهی از منکر می گفتند، چیزی از آن گفته نمی شد و حتی برعکسش اتفاق افتاد. 🔸 ماجرای «محنة القرآن» که تفتیش عقائد بود که اگر کسی مثل امام رضا(ع) جلوی این ماجرا نمی ایستاد ممکن بود که یک دوره تفتیش عقائد همچون دوران قرون وسطی در اسلام نیز اتفاق بیافتد. از عجائب تاریخ است که معتزلی هایی که به دنبال آزاداندیشی بودند و علیه سلاطین جور از امر به معروف و نهی از منکر حرف می زدند و از عدالت اجتماعی می گفتند تبدیل به اصلی ترین افرادی شدند که تفتیش عقائد را شروع کردند. در ماجرای «محنة القرآن» انسان ها را تفتیش می کردند که شما بگویید که به مخلوق بودن قرآن معتقدید یا برعکس؟! همین احمد بن ابی دؤاد متصدی بود و محاکمه می کرد. 🔸خوب این یعنی هبوط! معتزله از حرف هایی که در عالم تئوری می زدند که عدالت را از خدا شروع می کردند و تا فلسفه اجتماعی می آورند و تا تکلیف امربه معروف و نهی از منکر امتداد می دادند؛وقتی عالمانش درباری شدند هبوط کرد. 🔸مامون می خواست همان کاری که با معتزله کردند، را با امام رضا(ع) کند؛ که علم امام رضا فقط در قیل و قال معلوم شود که کمتر یا بیشتر بلد است بلکه تعهدش را -تعهدی که نسبت به عدالت اجتماعی، خدای خود و تکلیف بندگان و مستضعفان و محرومان دارد- را از او بگیرند.[که موفق نشد/تفصیل را در مصاحبه ومجموعه ویدئوهای اسلام ناب ببینید] http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش چهارم: شکست پروژه امامشاه! 🔹با ولایتعهدی مامون می خواست امام مردم را امامشاه کند! 🔹امام رضا(ع) به: - آزادی تفکر و بیان - به حقوق اقلیت ها - به محرومان و مستضعفان متعهد ماند(ذکرنمونه ها) 🔹اما نسبت به کارهای دربار، عدم تعهد ورزید! 🔹این تعهد و عدم تعهد جهت دار، روح ولایتعهدی شد! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴"انقلاب-ارتجاع" ؛ خطری که بود ، خطری که هست! ⭕️گزارشی از خطر ارتجاع در انقلاب محمدی و خمینی به روایت آیت الله خامنه ای ❗️از ٥٢ تا ٩٦ ، ٤٤ سال بازگوی یک خطر بدون محافظه کاری ➕در هیأت مجازی برنامه تلویزیونی ثریا ٩٩/٧/٢٣ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش پنجم(آخر): مدیریت فعال و خلّاق 🔹تقریر انفعالی و سازش از ولایتعهدی در زمان ما! 🔹تندروهایی که بریدند و آدم مأمون شدند! 🔹 آخرین حلقه پروژه هبوط نهضت محمدی، توسط امام رضا شکست خورد 🔹آزادی تفکر و بیان و نقد، اصولی که مانع هبوط نهضت میشود. ☑️ @m_ghanbarian
⚫️مظلوم حسن جان 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⚫️مظلوم حسن جان 2⃣ ▪️پ.ن: ⭕️ حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می‌خواهند من صلح را انتخاب می‌کنم. 🔹رئیس جمهور افزود: امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم./ پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ۹۷ بازنشر * به بهانه حکم ٦ ماه حبس برای یک مستند ساز بخاطر نشان دادن خانه یکی از مقامات! *"مساله" اینجاست: .................................... 🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟! 🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟! این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند). http://tn.ai/1645853 این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند. 🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟! پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند! دیروز باز برای حفظ "حیثیت" شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و...قانون مجازات اسلامی را تنظیم و مدعی العموم را به یاری آوردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- "جرم عمومی" تلقی شد که غیر خودش، مدعی العموم هم میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده ۶۰۹مجازات اسلامی). mshrgh.ir/487570 🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴). تمایز را متوجه می شوید: حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد! حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش. 🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود. جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند. مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد. 🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد. امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸). ☑️ @m_ghanbarian