📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام1⃣
⁉️پرسش:
سلام
میخواستم یه سوال بپرسم به حاج اقا انتقال بدین لطفا
استاد عزیز چطور میشه بین این بیانیه شما راجع به حرم امام و آقای جزایری ، و اون کلیپ صوتیتون (شبهه حرم های طلا) جمع کرد... توی اولی میگید فقهای بزرگ گذشته شیعه به همون گچ کاری بسنده میکنن و اگر مطلا حرام نیس اقلا محل تامل و اشکاله... در کلیپ صوتی میگید گول این اراجیفو نخورید و پول بدید تا حرم بسازن!
مسئله دوم(که مهمتره و بیشتر منتظر جواب اینم)
خب حالا بیانیه دادین! که چی؟
(...) بعدش؟
حرم حضرت امام خراب میشه با پولش فقرا سر و سامون میگیرن و حرم بازسازی میشه؟ جلوی این ساخت و ساز گرفته میشه؟ چی میشه؟
چرا فقط به #حرف بسنده میکنید؟
ببخشید اگر لحنم تند بود
منتظر جوابتون هستم از توی #کانال نه پی وی
ممنونم یاعلی
❗️پاسخ:
سلام
۱. دقیق خواندن و تامل کردن شرط یافتن مراد است.
آیت الله جزایری در ویدئو میفرماید : "بگوییم حرم امام رضا(ع) چقدر طلا داره استغفرالله!"
چنانچه در متن هست دنبال بیان این مساله ایم که جواز یا استحباب طلاکاری مساله ای اجتهادی است و نظرات متعدد درش هست و اجماع هزار ساله ندارد. پس اگر کسی فتوایش غیر جواز شد انکار ضروری مذهب نکرده است.
این حرف با اینکه الان اغلب فقهای معاصر طلاکاری را جایز بدانند قابل جمع است. در مقام تبلیغ و مساله گفتن هم همین فتاوای موجود را میگوییم و گفته ایم. (دقت کنید)
۲. شرط هر اقدامی اول فهم درست است. بحث خراب کردن حرم امام نیست بحث جلوگیری از خراب شدن فهم امام است. همین حرفها اگر دهه قبل در جامعه گسترده میشد شاید چنین بناهایی ساخته نمیشد. حالا اگر گفتمان غالب شود جلوی تسری آن به مصلاها و مساجد و حوزه ها و... را میگیرد پس گفتن و شنیدن و نشر دادن اثر دارد.
☑️ @m_ghanbarian
✅از تابستان گذشته که این ویدئو از آیت الله جزایری پخش شد سودای نقدش بود و مورد درخواست هم بود به خاطر مصالحی تاخیر انداختم تا حالا.
بر آن فرمایش ۶نقد دارم که بخاطر حذر از حواشی خلاصه ای از آن ارائه نمیکنم تا فقط هر که حوصله دارد و مجال اندیشه دارد ملاحظه کند.
@m_ghanbarian
متن را در فایل زیر ببینید👇
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام2⃣
⁉️سؤال:
آیا نقد نماینده ولی فقیه در استان، زدن دست و بازوی توانای رهبری و ترور شخصیت ایشان نیست؟ آیا ماجرای دهه ۶۰ و ترور شخصیت یاران امام مثل مطهری و بهشتی که سپس به ترور فیزیکی آنها انجامید تکرار نمیشود؟ آیا زمینه ساز تخریب خود ولایت نیست؟
❗️پاسخ:
بین نقد "یک سخن" با نقد "یک شخصیت" و بین این دو با "تخریب" و ترور شخصیت فرق واضح است.
نقد سخن، شرط عاقل زیستن است و عمل به دستور ائمه(ع): کونوا نقاد الکلام.
نقد شخصیت یک فرد، نقد مجموعه دیدگاه ها و عملکردهای اوست. که چیزی از آن در نوشته بنده نیست و نکته کوتاهی هم که درباره اهواز بوده خصوصی برای خود آن عزیز فرستاده شده است. با عین حال خوب است همین سؤال را از خود حضرت آقا -که فصل الخطاب همه ماست- بپرسیم که آیا نقد نمایندگان و منصوبان ایشان (نه فقط نقد فرمایشی از آنان) ، زدن ولایت و مقدمه حمله به ولی فقیه است یا نه؟ میپرسم رئیس قوه قضائیه منصوب تر و بازوتر است یا امام جمعه یک مرکز استان؟ ببینید چگونه رهبری از ضرورت نقد این منصوبان میگوید!
جای دیگر میفرماید: "خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم نه من از اینکه این حرفها زده نشود ناراحت میشوم"(۸۸/۸/۶)
ما مسلمان به این اسلام و متولی به این ولایتیم نه آنچه تا نماینده جزء در عقیدتی یک ارگان را ولی فقیه کند و مصون از نقد نماید.
مطهری برعکس به شدت استقبال میکرد آرائش نقد شود و خود بی رو دربایستی دیگران را نقد میکرد. این دیگران نه فقط دگر اندیشان و روشنفکران بلکه حتی برخی مشهورات حوزویان بود. او که با آثار مطهری مانوس باشد در کتابهای مساله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و مجموعه یادداشتها به نمونه های بسیار مواجه شده است.
بهشتی عزیز با وجودی که مسئول قضایی کشور بود به توده ای ها و... رخصت میداد و خود سراغشان میرفت و با آنها به مناظره می نشست. این سخن که غیر گفته مطهری و بهشتی نباید زد، که تضعیف آنان یا امام است، مطلقا وجود نداشت. آنها با تواضع تمام نقد حرفهای خود را در تلویزیون و مراکز علنی تحمل کرده جواب منطقی می دادند. این سیره اقناع عمومی و در آمدن جوانان از فتنه های فکری و سیاسی آن دوران را موجب شد.
اتفاقا کار از وقتی خراب شد که از این سیره دور شدیم. هر پرسش یا نقدی را تخریب خواندیم و حرکت منافقانه و زمینه ترور تلقی کردیم! و در مقابل هم جای نقد و مناظره، رو به شورش خیابانی و دست به اسلحه بردند!
در ۴۰سالگی انقلاب جوان انقلابی حق دارد همان ارزشها را مطالبه و خود تعقیب کند. همین روزها برخی نمایندگان ولی فقیه در برخی استانها -دور از شأن آیت الله جزایری- بخاطر برخی تخلفات و اعتراضات مردمی از سوی رهبری محترمانه عوض شدند. اگر چه آن آقایان کار خود را کار ولی فقیه، و خود را بازوی او میخواندند اما ولی فقیه با آنها چنین مواجهه ای نکرد. البته چنانچه عرض شد بنده نقدی به شخصیت ارزشمند آیت الله جزایری در آن نوشته نکرده ام و صرفا نقد یک سخن ایشان شده است. وای برما اگر اینقدر را به کار منافقین دهه ۶۰قیاس کنیم. ممنون که باعث شدید این تلقیات غلط که باعث همه خبط و خطاها در مسئولین است هم نقد شود.
☑️ @m_ghanbarian
چرا کاظم؟.mp3
5.01M
#کلیپ_صوتی
🔴چرا به موسی بن جعفر(ع)، کاظم میگوییم؟
➕علت مدارای حضرت امام با بنی صدر چه بود؟
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام3⃣
⁉️سؤال:
با خواندن نقد آقای قنبریان حدس میزدم مخالفین قسمت اول(حرم معصوم) را بهانه کنند و بحث را به حاشیه کشند و بقیه حرفها که اصل نقد است را نبینند. امروز پستی از آدم محترمی می خواندم که متلک های تقویت وهابیت به نقد ایشان زده بود(...) و به بقیه حرفها هم اصلا نپرداخته بود! سؤالم از آقای قنبریان این است با این وضعیت فکر نمیکنند طرح کردن قسمت اول به صلاح نبود؟ واقعا بیان کردن نظرات بعضی فقها اشکال کننده به طلاکاری، همراستایی با وهابیت نیست؟
❗️جواب:
۱. منقول است در محاجه اخباری-اصولی ، علیرغم بحث های علمی و دقیق بین محققان طرفین، بعضی سر زبان عوام انداختند که اخباری ها چون (به حسب برخی روایات) آهن را نجس می دانند پس ضریح حضرت عباس(ع) را هم نجس می دانند!
این شبهه در گستره اجتماعی بیش از نقدهای محققانه اصولیون، بر جمع شدن اخباریون کارگر افتاد! حالا قصه ماست.
۲. اگر متعرض قسمت اول (حرم معصوم) نمی شدم با موج سؤال مواجه بودم که پس حرم ائمه(ع) چرا طلاکاری و مجلل است؟! در مساله قرآن مطلا مواجه شده بودم.
بنده فقط در مقابل این بیان آیت الله در تشبیه که: "کسی بگوید حرم امام رضا(ع) چرا اینقدر طلا دارد؟ استغفرالله!" ، چند کلامی آورده ام که مطلب ضروری مذهب (غیر اجتهادی) نیست که منکرش گناهکار باشد!
۳. اما درباره همراستایی با وهابیت واقعا انسان تعجب میکند! به اجمال عرض کنم: "مساله وهابیت اصل بناء بر حرمهاست نه طلاکاری آنها!"
الف) از ابن تیمیه (منهاج السنه ج۲ص۴۳۷) تا بن باز (تحفه الاخوان ص۱۵) بناء بر قبور را شرک و غلو میخوانند. در مقابل -چنانچه در نوشته بنده هم اشاره هست- اصل بناء بر قبور معصومین استحباب و جوازش مورد اجماع فقهاء شیعه است.
ب) اولین حملات وهابیت و غارت حرمهای عراق در زمانی بود که هنوز گنبد و بارگاه طلایی نبوده است و همان عمارت های گلی یا گچی بوده است. پس مساله شان اصل بناء است که از اساس مساله ما نبوده است.
ج) همه فقهایی که نام برده ام با این کج اندیشی درجهان اسلام مواجه بوده اندـ شهید اول خود معاصر ابن تیمیه و افکار او و هم نامه او به سلطان وقت برای کشتن شیعیان است. شهید اول و ثانی خود شهدای این کج اندیشی اند. فقهای متاخری هم نام برده ام همه پس از تشکیل وهابیت و حملات آنها به مزار معصومان بوده اند اگر مثل آقایان طرح نظرشان را تقویت وهابیت می دیدند طرح نمیکردند. بخاطر نقد این حقیر مفاخر شیعه را همراستا با وهابیت کاش نکنند.
د) بنده در مقاله، نظریه مشهور کنونی مبنی بر جواز طلاکاری را باطل نکرده ام و فقط اشاره ای به نظرات دیگر کرده ام. و الا درحد خود به نظرات اشراف دارم و میدانم حتی جناب صاحب جواهر علیرغم آن نظر درباره گچ کاری، در جلد ۱۴ جواهرالکلام طلاکاری حرم معصوم را از شعائر میشمارد.
جالب اینکه وهابیت خود امروز حرمهای طلا دارد!(برای نمونه قبر بخاری صاحب اصلی ترین جامع روایی اهل سنت).
ه) بدترین مغالطه همین برچسب زنی به یک نظریه برای خارج کردنش از توجه علمی است. برچسب همراستایی با وهابیت -مثلا- مخاطب را چنان بترساند که به اصل حرف توجه نکند ولو آن حرف نقل قول از کسی باشد که خود شهید ناصبی ها باشد! همان ترفند ضریح حضرت عباس(ع)!
۴. بنده قول برخی فقهاء در وجوب زیارت -اقلا یکبار در عمر- را مستدلا قبول دارم و ساخت حرم و توسعه آن برای زیارت حداکثری شیعیان را بیش از مستحب قائلم و بر آن ادله قوی دارم. اما وجوب محتمل توسعه حرم را مساوی با مطلا سازی نمی دانم. ممکن است کسی آن دو را واجب اما مطلاسازی را راجح یا مستحب نداند و حتی در جوازش تأمل داشته باشد.
۹۷/۱/۲۰
☑️ @m_ghanbarian
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام4⃣
⁉️سوال:
بسمه تعالی
حرف های آقای قنبریان تو حوزه ... مطرح شد و استقبال شد .. ولی یک نکته که موافقین و مخالفین حرف ایشون مطرح کردن این بود که چرا اسم کسی را آوردند و اگر استفاده از اسم نمیکردن خیلی بهتر بود و شامل افراد بیشتری می شد...
دیگه اینکه چرا علنی؟ آیا اگر نوشته به خودشان داده میشد اثرگذاری بیشتر نبود؟
حالا ما منتظر هستیم اگر نکته ای هست لطفا بفرستید که شبهات بین بچه ها از بین بره...(ادغام دو پرسش).
❗️جواب:
🔻۱. حرفهای کلی درباره اشرافیت مذهبی زده شده بود اما باید استدلال خاص برخی خوبان را هم شنید برای حفظ امانت اصل حرف آنها نهاده شد و نقد شد.
اگر با عناوین "بعضی بزرگان"، چنین گفته و چنین جوابش است هم نوشته میشد در فضای رسانه ای معاصر مرجع ضمیر کاملا روشن میشد و فرقی نمیکرد.
🔻۲. به لحاظ ترویجی تا اندیشه ای پیوست فکری و فرهنگی بر دیگر نظرات نزند دیده و بررسی و احیانا قبول و سپس گفتمان نمیشود و چون ضرورت گفتمان سازی در این خصوص(اشرافیت مذهبی) برای انقلاب جدی است ناچار غیر از کلی گویی باید با حفظ اخلاق و منطق پیوست هم زد.
🔻۳. نکته مهمتر که پشت اینجور سؤالات هست این است که مگر نقد حرفها و حتی نقد شخصیت بزرگان سیاسی-فرهنگی چه ضرری دارد؟
باور کنید به حسب علوم اجتماعی موجب افزایش اعتماد عمومی میشود نه بالعکس:
از گفتار و رفتار بزرگان در قیاس با بینات گاهی شبهاتی در ذهن افراد پیدا میشود. قلبها برای همراهی و تبعیت تمایل دارند اعمال و حتی نیت های بزرگان خود را راستی آزمایی کنند لذا گاه مواردی، نقض پنداشته شده، "شک" حاصل میشود. تنها راه و "منحصرترین روش" برای رفع ذهنیت جامعه و افراد، همراهی افکار عمومی و استمرار اقبال قلوب، تنها و تنها ، "تعامل زبانی پایین به بالا" است. لذا رهبر انقلاب انواع این تعامل زبانی (نقد و انتقاد، مناظره، پرسش و پاسخ) را نه فقط جایز بلکه لازم و "واجب" میشمرند.
آیا "بحران اقناع" کنونی در جامعه و جوانان را نمی بینید؟ هزار سؤال بی جواب -حتی بنظر ما پیش پا افتاده- که جوان را از پا انداخته، اغلب بخاطر ترک این تعامل زبانی بین عوام و خواص و مونولوگ شدن(سخن یکطرفه) بجای دیالوگ(دوطرفه) بین مردم و خواص است. یک جوان کجا سؤال و اشکالش را از خطیب جمعه بپرسد که اخلال در نماز نباشد و هتک او نباشد؟! اگراز خطبای معروف کشور بود کجا خصوصی او را ببیند؟! تلمبار این اشکالات ذهنی و نقدهای پنداری بسیاری را از این خواص دور کرده است. لذا احساس میکنم خود زنده شدن فرهنگ سؤال و جواب و نقد و پاسخ از پایین به بالا آنگونه که برای مطهری و بهشتی و...در دهه ۶۰ بود اهمیتش از موارد نقد(حرم امام و...) صد چندان است. بنده همسنگ شاگردان آیت الله جزایری هم نیستم چه رسد به ایشان، اما اگرمثلا خود ایشان بنده نوازی کرد و پاسخ این نقد را نگاشت، جامعه رسانه ای درباره او چه قضاوتی میکند؟ تا وقتی بی محل بگذارد یا به برخی هواداران متعصب واگذارد یا مثل برخی همسنگرانش به دادگاه بکشاند!؟
🔻۴. وقتی رهبری از "لزوم" نقد خود و مسئولین و منصوبین و لزوم تحمل و نقد پذیری متقابل میگوید، طبیعتا آن نقد، کلی نمیتواند باشد. رئیس قوه قضائیه -مثلا در بیان ایشان- نمیتواند کلی و با اشاره باشد.درحالیکه او هم مجتهدی لازم الاحترام است.
🔻۵. اما علنی و غیر علنی، به نظرم معیاری دارد. گفتار و رفتار علنی، نقد علنی می طلبد و مخفی، نقد مخفی. آیا شما نقد یک کتاب را به نویسنده اش میفرستید؟نقد یک فیلم را به تماشاگر میگویید یا کارگردان؟! نقد یک اندیشه یا نظریه هم همینجور است.
یک دو گانه دیگر را هم اضافه کنید که مومنین نسبت به ارزشها دو وظیفه دارند: الف)اصلاح فرد ب)دفاع از ارزشها
در فضای عمومی با غلبه حجت.
در اولی مراتب نهی از منکر حاکم است. اصلا اگر احتمال تاثیر بود، طرح میشود اما در دومی چنین مراتبی نیست. برای نمونه در گروههای مجازی اگر کسی به ارزشها تعرضی کرد شما بخاطر ابطال آن و غلبه حجت در اثبات ارزشها در همان گروه وظیفه دارید، ولو آن فرد اصلاح نشود.
مساله ما اولا بیان در فضای عمومی جامعه بوده است که نقدش باید به مخاطبان برسد. ثانیا بحث اثر گذاری یا اصلاح آن بزرگوار نبوده ،چون ممکن است این بیان، نظر اجتهادی ایشان باشد. در این صورت برای خودشان محترم و تقلید از دیگری برایشان حرام است. پس اصلاح خیلی معنا ندارد اما جامعه حق دارد این نظر را در کنار شاخص هایی مثل امام ببیند تا بتواند انتخاب کند. لذا علنی نقد میشود.
بنده ی کوچک نیز آن قسمت مربوط به اهواز و ایشان را که اقلا به آن شکل نگاشته شده ام علنی نبود، علنی نکرده برای خودشان -که چون پدر معنوی برای خود و همه طلاب خوزستان می بینم-فرستادم.
☑️ @m_ghanbarian
_______________
امام خامنه ای: نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجنپراکنی حرام است
۶ دی ۹۶
🔰 جمکران مطلوب
🔺حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی شمس الدین از ملازمان حضرت آیت العظمی بهجت در کتاب "غزل های بی انتها" صفحه 198 خاطره ای باعنوان "جمکران مطلوب" آورده اند که راهگشاست .
🔺خلاصه اش چنین است:
"چندی قبل مقام معظم رهبری به ملاقات حضرت آیت الله العظمی بهجت رفتند از جمله مطالب این بود که فرمودند: امام عصر (ع) فلانی و فلانی (که ایشان نام آنها را نفرمودند وبه همین لفظ گفتند فلانی و فلانی) فرمودند:
بگویید این همه مسجد جمکران را زینت نکنند چون این تزیینات موجب میشود که ما کمتر به آنجا بیاییم! بگویید برای آسایش زائران تلاش و سعی کنند."
🔺خب ما دوست داریم امام عصر(ع) در مدارس علمیه وموسساتمان، در هیئتها و مساجدمان هم بیایند و به متدینان و طلابمان عنایت داشته باشند پس باید از تشریفات اضافی در این اماکن و اشرافیت مذهبی اجتناب کنیم.
📌 (بقیه را در سخنرانی "امام خمینی و اشرافیت مذهبی" ۹۶/۳/۱۴ بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
💢شورش لئیم ، نجابت کریم
🔷اخیرا یکی از مراجع عظام قم به رئیس مجلس فرمود: "آنکه روسری خود را برسرچوب می کند با قرآن مخالف نیست بلکه با این شرایط کشور مخالف است. پیغمبر فرمود کشوری که مشکل مالی داشته باشد دینش در خطراست..."
http://yon.ir/C66VW
🔷با این بخش فرمایش که اینها مخالفت با قرآن نیست موافقم.
اما بنظرم به آیت اللهِ کم نظیر و مهذب ما در صغرای قضیه اطلاعات درست نرسیده است:
🔸زنان بسیاری بخاطر #فقر مالی، بیکاری، حقوق معوق شوهران معترضند اما با #حجاب کامل در تجمعات آمدند.
🔸درمقابل، این کشف حجاب ها اصلا نه بخاطر مسائل مالی بلکه از سوی طبقه فرادست و بخاطر #آزادی_مدنی بیشتر است.
🔷بگذارید کمی برای مردم عادی توضیح دهم یک استدلال فقهی یا فلسفی چگونه شکل میگیرد:
اول یک حکم کلی(که کبرا نام میگیرد) را از برهان یا قرآن و حدیث می آورند. بعد حکمی جزیی(که صغرا نام میگیرد) را بدان ضمیمه کرده، نتیجه می گیرند.
مثلا اینجا آن فقیه گران سنگ، کبرا را از این روایت پیامبر(ص) آورده که فرمود: "اگر نان نباشد مردم نماز نمی گزاردند و واجبات الهی را اداء نمیکردند"(الکافی ج5ص73).
صغرای حکم را از مخبر یا اخباری می شنوند که عده ای در تهران کشف حجاب میکنند و روسری خود را بر چوب میکنند.
بعد آن نتیجه را میگیرند که خواندید.
نکته حائز اهمیت در نحوه دریافت صغرای استدلال است: در فلسفه گاه این صغرا، از علوم تجربی گرفته می شود و در فقه، گاه از عرف و بازار و اخبار و...گرفته می شود. از این رو اگر این صغرا مخدوش شد، استدلال عقیم میشود. مثلا استدلالات فلسفیِ مبتنی برمقدمه ای از هیئت بطلمیوسی، پس از کپرنیک نیاز به بازسازی یافت.
همچنین استدلالات فقهی مبتنی بر اخبار درست تر از خیابان های تهران و تبریز در جریان مشروطیت، موجب شد نظرات و فتاوای برخی اعاظم نجف در مشروطیت تعدیل شود و برخی حتی کتاب خود در حمایت از آن را در بازار جمع کنند.
از همین جاست که زمانه شناسی و "بودن در بطن حوادث جامعه"، عالم را از تهاجم لوابس و شبهات مصون می کند.
🔷درباره موضوع اخیر جا داشت کنار اخبار #دختران_خیابان_انقلاب، اخبار اعتراض همسران کارگرانِ از کار بیکار شده و حقوق به تعویق افتاده(در بافق و...) هم به ایشان می رسید. که از قضا همه با وجود گرسنگی، باحجابند!
تازه زنان فقیر بسیاری در حوالی سیستان کرمان و مناطق آل صافی و عین دو اهواز و... هنوز اعتراض کردن هم نیاموخته اند و با کرامت در فقر و نداری با 45000تومان یارانه شان صبر می کنند اما پوشیه بر صورت دارند!
🔷مشکل دختران خیابان انقلاب از قضا کاملا برعکس، خاستگاهش دارائی و توانائی است.
بی خیال اینکه حامی فیس بوکی آنها 231هزاردلار از bbg(شورای مدیران خبررسانی وابسته به دولت آمریکا) گرفته بود و اسنادش منتشر شد.
بی خیال از دادن بسته چک پولهای 50000از سوی برخی فتنه گران به یکی از آنان(مریم شریعتمداری) -البته به بهانه عیدی- که یکی از زندانیان 88 در مصاحبه با ژیلا بنی یعقوب اعتراف کرد.
و بی خیال های جهات دیگر سیاسی این حرکت، از 29دستگیر شده این ماجرا میشود طبقه اجتماعی اقدام گران را فهمید. عمدتا طبقه بورژوا و بالانشینی که پی آزادی بیشترند. لذا در تهران -سرمایه دارترین و بودجه خورترین شهر ایران-و بعضا در حوالی قیطریه صورت می گیرد. و پشنهاد 10000000تومانی اش به ستاره های سینما میشود!
با این اطلاعات میدانی آنوقت آیت اللهی که من می شناسم و در پاکی و طهارت جان کم نظیر است شاید به این روایت در کبرای استدلال تمسک میکرد و نتیجه بهتر و مغفول تری می گرفت: "بپرهیزید از شورش کریم، وقتی گرسنه شود و از شورش لئیم وقتی که سیر شود"
(امیرالمومنین/نهج البلاغه/ترجمه فیض الاسلام ص1111).
🔷آنوقت به رئیس مجلس هشدار #تبعیض در تقسیم سرمایه های کشور می داد تا دو استان به تنهایی 80%سرمایه کشور را نداشته و بقیه در محرومیت باشند.
امسال ایام نوروز برخی علماء وارسته(البته نه تراز اول) در #اردوهای_جهادی مناطق محروم حاضر شدند کاش علماء تراز اول هم تابستان یا تعطیلات نوروز جای بیتوته دوماهه و سه ماهه در مشهد یا مناطق خنک تر، سری به مناطق محروم و فقیر می زدند همانجاهایی که آیت الله سیستانی از خانه بسیار فقیرانه اش در نجف خبرشان را دارد و سفارش آنها را میکند.(مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۸۷)
آنوقت دل پر رافت برخی از این بزرگان که بخاطر #ربا در جامعه گریه اش می گیرد و شکوه ی یک کارگر، منقلبش می کند با دیدن این "صفحات الاعیان" تحولات عظیمی در "صفحات الاذهان" ایشان درفقه و حکمت پدید می آورد.
📝محسن قنبریان ۹۷/۱/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو!.mp3
7.66M
سخنرانی عید مبعث ۹۶
🌐بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌐 بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو!
#محسن_قنبریان
🔸"بعثت" از بعث به معنی برانگیختن می آید به مفهوم این است که انسان برانگیخته بشود ،انقلاب اتفاق بیفتد و اول این انقلاب در درون خود پیامبران اتفاق می افتد و بعد در بیرون .
اول در درون تحول پیدا میکنند،زیرو رو می شوند و دیدشان نسبت به همه چیز عوض می شود بعد عالم را عوض می کنند.
🔻 کودکی بود در مکه برحسب ظاهر یتیم بود پیش دایه و عمو بزرگ شده بود اما یک وارستگی هایی از خود نشان داد،پاکیزه بود،اهل حیا بود،راستگو بود،امانت دار بود(قبل ازاینکه پیامبر بشود)در ۴۰سالگی وقتی وحی بر او نازل شد این تحول درونی به اوج خودش رسید و پیغمبر شد و برگشت و شروع کرد به درست کردن همه چیز.
❗️این لحظه ای که برمیگردد پیش مردم، نوجوان ها و جوان ها اولین هابودند که به او گرویدند. میدیدند حرفهای درستی میزند،یک پلشتی هایی در زندگیشان بود که او آمد و گفت درست آن این است .دلها جذب شد.
همان گونه که پیغمبر با رویت جبرائیل متحول می شود و انگار آدم جدیدی می شود،برانگیخته می شود و انقلابی دراو رخ میدهد که میخواهد در کل عالم انقلابش را بگستراند،این آدم هایی که می آمدند رسول الله را ملاقات میکردند انگار جبرائیل را ملاقات میکردند. در درون آنها هم انقلاب شروع می شد،در هرکدام یک مبعثی اتفاق می افتاد.
❓ما در مبعث چه چیزی را جشن میگیریم؟
برداشت اول:سالگرد میگیریم برای مبعث پیامبری که از بین ما رفته. یک اتفاقی است در تاریخ .
برداشت دوم:مواجه با یک پیغمبر و اتفاق بعثت در درون خودمان و این انقلاب در ما بوجود بیاید.
❗️پیامبر در مبعث شیرینی توزیع نکرد،بلکه پیامبر از حرا برگشت،پیغمبری توزیع کرد. هر کس که اورا ملاقات می کرد و ایمان می آورد یک پیغمبر می شد. تنوع این پیامبرانِ کوچک اطراف پیامبر خود تماشاییست.
👈بودند کسانی که هیچ نداشتند وبودند کسانی که همه چیز داشتند و این دو میخواستند مومن باشند. این بعثت های درونی است.
✅انقلاب درونی هر زمان که اتفاق بیفتد همان روز جشن مبعث ماست.
⚠️در شب مبعث شما دعوت شده اید شیرینی پیغبر شدن را بخورید نه چیزی کمتر.
❇️فضل بن اسماعیل هاشمی،پدرش به امام صادق ع گفت:من شکایت دارم از خانواده ام،خانواده ام در دین داری خیلی وضعشان خراب است،دین را سبک می شمارند. امام صادق ع فرمودند:این جریانی تازه نیست،تو تنها نیستی که خانواده ات اینگونه اند،خیلی زمان ها(صدراسلام)خیلی ها بودند که اینگونه بوده اند. خدای تبارک وتعالی برای هر خانواده ای"حجتی"قرار داده(پیغمبران خانگی)خداوند متعال روز قیامت به وسیله ایشان حجت می آورد. خداوند به اهل خانواده در روز قیامت میگوید این شخص در خانواده شما حجت بود آیا ایشان رادر میان خود ندیدید؟آیا رفتار و کردارش را ندیدید؟
❗️نوجوان حق دارد خطا بکند اما وقتی احساس پیغمبری بکند،رعایت میکند. در جمع ها حضور پیدا میکنند و با رفتارشان حیا و خوبی نشان می دهند.
خدا در قرآن میفرماید:بعضی از پیامبران راکه میفرستم کمکشان میکنم.(خانواده را در سختی قرار میدهد. خانواده به پیغمبر رجوع میکنند.)
⚠️داستان شهید علی بلورچی را هم خودتان مطالعه کنید. در خانواده ای بهایی،پیغمبر بود.(خودسازی برای نوجوان ها)
👈جشن مبعث واقعیتش برای ما تقسیم پیغمبری است و ما هر جا که هستیم برگردیم و پیغمبری را شروع کنیم.
☑️ @m_ghanbarian
🌀چالش شعائر!
✅ این فهرست اجمالی را ببینید:
1⃣ آیت الله وحید خراسانی 22فروردین97 برای تعطیلی 25رجب -شهادت امام کاظم(ع)- بخاطر تعظیم شعائر برای جمهوری اسلامی خط و نشان کشید و گفت: "اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم"!
در مقابل این، نظر مقام معظم رهبری در سالها پیش قرار دارد که اساسا راه اندازی سینه زنی [اقل مرادشان، همان دسته عزا] برای مثل امام کاظم(ع) را لازم نمی دانند! چه رسد به تعطیلی آن روز.
این تقابل نظری در تعدادِ ایام عزاداری هم وجود دارد. از سویی آیت الله شبیری زنجانی۹۲/۱۲/۲۱ (در آستانه عید نوروز و فاطمیه) از دهه سازی های عزا گلایه کرده و گفتند: "همینطور پشت سرهم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد... حدیث خاصی راجع به مدت عزاداری ها وجود ندارد از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهلبیت(ع) خلاف شرع است اما اینکه چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند... جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه دارد"
اما آیت الله وحید خراسانی نزدیک همین ایام در پاسخ به سؤالی درباره آغاز و پایان ایام فاطمیه می گویند: از روز 13جمادی الاول شروع میشود تا روز 3جمادی الثانی که تعطیل است و اوج سوگواری در آن روز است[یعنی دودهه]!
⚡️ادامه متن را در فایل زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
ناز و نیاز6 مناجات الشاکرین.mp3
9.74M
🍀ناز و نیاز
🔺شرح مناجات خمسه عشر
#محسن_قنبریان
6⃣ مناجات ااشاکرین
☑️ @m_ghanbarian
🍀ناز و نیاز
🔺شرح مناجات خمسه عشر
6⃣مناجات الشاکرین
_______________________________
1⃣سرما خوردگی روانی
🔴امروز افسردگی خفیف روانی به اندازه سرما خوردگی جسمانی شایع است.
💠برخی از علائم آن:
▫️هرروز احساس غمگینی، پوچی و بی خاصیتی
▫️کاهش علائق و احساس لذت نسبت به فعالیتهای روزمره.
▫️احساس بی ارزشی یا گناه افراطی
▫️کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بلا تصمیمی تقریبا در هر روز.
▫️خستگی شدید روزانه.
▫️فکر خودکشی یا فرار از مسئولیت ها و...
☑️ریشه عمده ی این ناهنجاری های روانی افکار و احساسات منفی است:
🔘همه چیز را سیاه دیدن ، عینک بدبینی داشتن ، مبالغه در بدی ها و درشت نمایی مشکلات و بی توجهی به جهات مثبت و برچسب منفی به خود زدن مثل با زنده ام ، بی عرضه ام و ...
و احساسات منفی خود را مساوی با واقعیت گرفتن و امثال این افکار و احساسات منفی علت پیدایش آن است.
2⃣مدیتیشن شکر!
🔴متأسفانه علوم انسانی سکولار شده اند. تکنیکهای درمان برای یک مسأله روحی-روانی منفک از اعتقاد است. یعنی چه هندو و چه بی دین چه مسلمان یک راه حل برایشان ارئه می شود و این هم حُسن علم گرفته می شود!
🔶در حالیکه چگونه اعتقاد_که عنصر اصلی روح ماست_هیچ اثری در هنجار های ما ندارد؟!
💠راه حل امام سجاد(ع) برای چنین عارضه هایی ایجاد حس و حال شکر است این چاره اصلی افسردگی و دهها عارضه دیگر است و شکر نیاز مند به اثبات خدا و ایمان به اوست و فاقد ایمان نمی تواند بهره وافر آنرا ببرد.
3⃣سه گام ایجاد حالت شکر
3⃣-1⃣یقظه شکر
🔸شده چیزی گلویت بپرد نفس تنگ شود تا آستانه خفگی؟!
وقتی از مرگ نجات یافته تنفس تازه می کنی یقظه شکر همانجاست!
🔸نفس بهترین چیز در عالم احساس می شود و خدای مهربان قدر دانی می شود.
🔸اگر تشنگی مفرط هم بیابی و به نوشیدنی ها برسی سراغ آب می گیری و می بینی طعم حیات دارد و ...
🔸از یک آزمایش مشکوک وقتی ترس بیماری خطرناک وجودت را می گیرد و بعد با آزمایش های دقیق متوجه می شوی سالم هستی همان احساس خوب شکر را می یابی!
🔶تا حالا دقت کردی چرا این حال خاص شکر گزاری وقتی در پس این حوادث پیدا می شود؟!
🔸دلیلش وفور نعمتها و تداوم و استمرار و پی در پی بودن آنهاست آنقدر که مجال شکر نمی گذارد!:
🔶"خدایا پیاپی آمدن کرمت، برپا داشتن شکرت را از یاد من برد! فراوانی بخششت مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت مرا از یاد اوصاف نیکت باز داشت و پشت سر هم رسیدن نعمت هات مرا از گسترش خوبی هایت درمانده نمود"
3⃣_2⃣درک تقصیر خود در شکر
واضح میبینی از خدا عقب مانده ای! خدا منتظر شکر فراموش شده ات ننشسته و پیاپی نعمت هایش را فرستاده. راستی همه ی ما سرطانی متولد می شویم و خدا برخی را شفا می دهد یا بر عکس؟! پس چرا برای شفای دائمی تشکر نداریم؟!
🔷این اظهار رکن دیگر حالت شکر است:
🔹"این است جایگاه آنکه به برازندگی نعمت های تو و در برابر آن به کوتاهی خود اعتراف دارد و به زیان خود و سستی در بندگی و هدردادن نعمتها گواهی می دهد و تویی دلجو، مهربان ، نیکوکار و کریم"...
🔷الهی تصاغر عند تعاظم الائک شکری و تضائل غی جنب اکرامک ایای ثنائی و نشری:
🔹خدایا در برابر بزرگی نعمت هایت ، سپاسم کوچک می نماید و در کنار اکرامت بر من ستایش و گزارشم از آن خود را پست و ناچیز نشان می دهد"
البته اشکال ندارد بلکه زیباست که در همین حال تقصیر هم آرزوها و خواسته هایت را بخواهی و امام نعمت ها را بخواهی...
3⃣_3⃣خود را غرق نعمت ببین و شعر بگو.
🔷اگر دو قدم قبل را خوب برداشته باشی الان باید وفور نعمت ها را یافته و خود را غرق نعمت ها و احسان ببینی و اینقدر که شکفته شوی و رقصی زیر پوستت بیاید و شعرت بیاید:
🔹"نعمت هایت از انوار ایمان زینت هایی به من پوشاند.
🔹لطایف نیکی ات خیمه هایی از عزت بالای سرم افراشت.
🔹عطاهایت گردن بندهای زیبنده ای به گردنم افکند که هرگز باز نشود..."
💠برای پیشگیری از افسردگی ها اقلاً هفته ای یکبار حالت ویژه شکر را برای خود و خانواده ات تدارک کن و خدایت را سپاس بگو!
☑️ @m_ghanbarian
❇️ ستیز لاکچری ها!
(چکیده سخنرانی اعیاد شعبانیه ۹۷ شیراز/
جلسه 1⃣)
#محسن_قنبریان
🔶قرآن در سوره قصص از "بغی قارون" و "خروج در زینت او" می گوید. یعنی تجاوز و ستیزی بدون خونریزی و با #مانور_تجمل!
امام سجاد(ع) هم میفرماید: "ای مومنان مصیبت شما طاغوتهای از اهل رغبت به دنیا هستند که به دنیا مایلند و مفتون آن شده بدان روی آورده اند"(أمالی/مفید/ص۱۱۷).
این چه معمایی است؟ "طاغوت اقتصادی"، "قارونها"، "مترفین"، "مرفهین" و "لاکچری ها" چگونه به ستیز با مردم می آیند؟! دارندگی است و برازندگی! دارند، کیف اش را می کنند چرا این بغی باشد؟! اینکه یکی در دارایی اش غلط بزند(مترف) یا مانور تجمل در مصرف دارایی اش بدهد، را قرآن چرا "بغی و تجاوز" خوانده است؟!
🔶توجه: در #اقتصاد سیاسی میگویند لاکچری لایف و زندگی لوکس عمدتا در این سه طبقه پیدا میشود:
1⃣ستاره های سینما و موسیقی و فوتبال
2⃣صاحبان ثروت بادآورده
3⃣قاچاقچیان.
جامعه ای که رکود اقتصادی دارد و چرخ تولید لنگ است، بنظرتان اگر مدیر تولیدی رقم میلیاردی ای داشته باشد، پورشه می خرد تا بچه اش دور دور کند یا تولید کارخانه اش را احیاء میکند؟! پس معلوم است پورشه سوارها عمدتا تولید کنندگان و صاحب سرمایه های در چرخش نیستند اگر از ستاره ها نباشند عمدتا از دومی ها هستند.
🔶ضرر اول #لاکچری ها به جامعه: #فساد اداری و اقتصادی
قرآن ۸بار از اتراف و لاکچری لایف مذمت کرده است. کسی که شاهانه خرج میکند باید بی حساب هم کسب کند. کسب بی حساب -بخصوص در وضع اقتصادی غیر مطلوب- از طریق قانونی و اخلاقی نیست. با کارچاق کنی و پارتی بازی، جعل سند و فریب و اختلاس و...است. پس این تیپ اولین ضربه خود را به نظام اداری و روال اقتصادی کشور میزنند.
نمونه ای تابلو شده، صرفا از باب مثال: اولین کسی که چک بلا محل در ایران کشید گوگوش خواننده زمان طاغوت بود. لاکچری ای که شاهانه میخرید و چک میداد تا بعدا وصول شود. تحقیق کنید هم اساتید اقتصاد و هم حقوق به این مساله صحه نهاده اند که این رویه از او شروع شد. حتی سال۵۵ قانون چک به نفع این رویه تصحیح شد که چکی که سفید امضاء یا مشروط است پیگرد کیفری ندارد معروف شد به قانون گوگوش! رویه، به بحران رسید. اصلا خلاف فلسفه چک است! چک بجای پول نقد داده میشود که برود وصول کند اگر به ازاءاش پولی نباشد این خلق اعتبار فاجعه بار است.
لاکچری های الان بدترند حالا اعتبار چند ده یا چند هزار میلیاردی میگیرد پس نمی دهد. بدهکاران بانکی را نگاه کنید اقلی تولید کنندگانند اغلب یا ستاره ها و حواشی فوتبال اند یا نوع دوم. خوش حسابش آن اعتبار را در بانک دیگر یا بخش دلالی بازار گذاشته، قسط بانک اول را -که با سود نازل است- می دهد!
با این پولها پورشه سواری و لاهی کشی می شود.
🔶ضربه دوم لاکچری ها به نظام #اخلاقی جامعه است:
این کاری تر و مخرب تر است. آیه ۷۹قصص میگوید در مقابل مانور تجمل قارون، کسانی که زندگی دنیایی را دوست داشتند می گفتند: یالیت لنا مثل ما اوتی قارون: کاش به ما هم مثل آنچه به قارون داده شده می داد! انه لذو حظ عظیم: او چه کیفی می کند!
همین "ای کاش" پدر نظام اخلاقی را در می آورد.
هنوز فرمول همین است برای توسعه اقتصادی بنگلادش آمدند، اول تجویزشان ویدئو بود! زندگی های قارونی را ببینند تا بگویند: ای کاش... بعد شروع می شود.
بعد دیگر برای آن مقدار مصرف کردن باید صبح تا شب کار کرد، حلال و حرام را قاطی کرد و یکسره هم و غم خود را پول قرار داد.
دو چیز یکباره فوت میشود:
1⃣رسیدن به خود: توجه به فضایل، علوم نافع، ارتباط با خدا و...
2⃣نیکوکاری و کارهای تبرعی: دیگر چرا رایگان بخشی؟ از همه چیز پول میگیرد و فقط کاری میکند که پول داشته باشد!
آیا این از بین بردن تمام نظام اخلاقی جامعه نیست؟
حالا معلوم شد چرا لاکچری ها را قرآن اهل بغی می شمارد؟
🔶مقابله با قارونها، با نمادهایی مثل امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و ابالفضل(ع) در جامعه است.
دقیقا مقابل آنها به سادگی و زندگی در حد متوسط بسنده و همه وقت و کار خود را در همان دو قسم مصرف می کنند: توجه به خود و رابطه با خدا/نوع دوستی و خدمت رایگان.
امام سجاد شبانه روزی ۱۰۰۰رکعت نماز می خواند. ۱۰۰خانواده را هم تحت پوشش داشت. شبها از دسترنج خود انبان میگرفت و در خانه از کار افتادگان میرفت. خودش و پدرش سید الشهدا از این مداومت شانه شان اثر زخم کهنه برداشت. می نویسند هیچ مالی به حسین(ع) نمی رسید مگر اینکه بین محرومان تقسیم میکرد.(ر.ک:راه روشن ج ۴).
ابالفضل و علی اکبر هردو این سیره را داشتند که شب بر کوهی آتش می نهادند تا جاماندگان و در راه ماندگان پیدایش کنند. و رایگان سر سفره هرشب آنان بنشینند.
آیا نمی توانستند این خرجها را پس انداز و زندگی لوکس تری برای خود بسازند؟
تکثیر این الگوها در جامعه راه مقابله با بغی قارونها و ستیز لاکچری هاست.
☑️ @m_ghanbarian
❇️ ستیز لاکچری ها
(چکیده سخنرانی اعیاد شعبانیه ۹۷ شیراز/
جلسه2⃣)
#محسن_قنبریان
🔶 #لاکچری_لایف در فرهنگ قرآن "بغی" خوانده میشود. روایات "مانور تجمل" مشروط به تهاون به مردم و حقوقشان و تحقیر آنان را ملعون میخوانند(روضه المتقین ج۹ص۳۵۷) فقهاء نیز فتوای به حرمت آن دارند.
رهبری ۷۷/۱۲/۴ پیدایش این طبقه جدید را مساله اصلی و خطر اصلی خواندند. و این سالهای اخیر از #پورشه_سواری های پایتخت، هشدار دادند
🔶چنانچه گفته شد این سبک زندگی کمتر در کارآفرین ها و سرمایه های در گردش و بیشتر در ستاره ها(سینما، فوتبال، موسیقی یا حتی مذهبی!) و صاحبان ثروت بادآورده پیدا میشود
🔶لاکچری لایف و مانورهای تجمل غیر از فساد اداری و اقتصادی جامعه،موجب زوال نظام اخلاقی جامعه میشود. مانور تجمل آنها، میل به دنیا و رویاهای قارونی بشر غیرمهذب در هم گره خورده، "یا لیت" و ای کاش ی میسازد که همه جامعه را پی کار بیشتر برای مصرف بیشتر و زندگی لوکس تر می دواند. دیگر نه وقتی برای خود و خدا میماند و نه برای نیکوکاری ورسیدگی به هم نوع
🔶راه مقابله: جلوه ی ثواب الله در جامعه
راه مقابله اسیدپاشی روی ماشینهای لوکس و زدن لاکچری ها نیست. راه همان است که دارایان علم(الذین اوتوا العلم) در مقابل قارون زدگی جامعه خود گفتند: "ویلکم ثواب الله خیر...: وای برشما ثواب الهی برای مومنان و آنان که عمل صالح انجام می دهند بهتر است"(۸۰/قصص) ثواب الله همان پاداش الهی در مقابل #اعمال_تبرعی است. اعمال تبرعی، اعمال دلبخواه و رایگانی است که به قصد قربت انجام میشود. این جلوه ها را مقابل مانور تجمل قارونها و لاکچری ها باید در جامعه به رخ کشید
🔶لازمه شیوع ثواب الله و کارهای تبرعی: "اجمال در طلب رزق"
مرحوم کلینی در کافی(ج۵ص۸۰تا۸۳) ۱۱روایت در بابی بنام "الاجمال فی الطلب" آورده است. ۴روایت این عبارت را دارد: "أجملوا فی الطلب: در طلب رزق و روزی نیکو و به اجمال بسنده کنید"(دو روایتش صحیح السند است)
🔶معیار اجمال در طلب:
در همین باب روایتی از امام صادق(ع) است: "باید در طلب معیشت بالاتر از کسب کسی باشی که کار را ضایع میکند و مادون کسی که در طلب مال حریص است، راضی به دنیا و مطمئن به آن است. خود را از چنین تیپی تنزل بده به یک منصف عفت پیشه(که حرام نمیخواهد) و از جایگاه آدم سست و ضعیف(بی عرضه) بالاتر باش..."
همینقدر دنبال پول درآوردن باش بقیه را خرج خود و خدا و نیکوکاری کن
🔶اگر دستور "اجمال در کسب مال است" پس چرا از تجمل گفته اند؟! ان الله یحب الجمال و التجمل!
جواب: در همین روایات جمال را مقابل، "البؤس" و تجمل را مقابل، "التباؤس" قرار داده اند. خدا جمال و تجمل را دوست دارد و این دو را دشمن می دارد(ر.ک:کافی ج۶باب التجمل واظهار النعمه)
تبأس یعنی #اظهار_فقر کردن، گریه و زاری از فقر، خود را ذلیل کردن.
جمال و راحتی و تجمل و خود را به زیبایی زدن را دوست دارد
🔶دقت: تجمل در عربی غیر از تجمل در فارسی است!
درفارسی یعنی اسباب و اثاث لوکس داشتن، جمع آن تجملات است. همین لاکچری لایف که محل بحث است. اما درعربی یعنی آراستگی لذا با فقر هم میسازد. یک پیراهن دارد اما نظیف و اتو کرده، میشود تجمل. لذا در فقه(باب زکات) دارند که زکات چارپایان را به "ذوی التجمل من الفقراء" بدهید یعنی فقیری که ظاهرش آراسته است واظهار نداری نمیکند ولو محتاج است.
صاحب وسائل الشیعه در جلد۵ بابی بنام "استحباب آشکار کردن بی نیازی -ولو واقعا نباشد- وقتی که گمان فقر به او می برند" دارد. از قضا روایتی آورده که از شدت حال ظاهری امام سجاد(ع)برخی گمان فقر بردندو پچ پچ در مدینه افتاد که حضرت فقیر است امام ۱۰۰۰درهم معین و به آنان فرستاد وگفت این زکات من است! ببینید اجمال در طلب دارد، متوسط به پایین زندگی میکند ولو دارد. آن مازاد را نه پس انداز میکرد نه لوکس می گشت با آن کارهای تبرعی میکرد. سراغ محمد بن اسامه رفت که مریض بود او از قرضی که توان پرداختش را در این وضع نداشت گریست فرمود چقدر است؟ گفت ۱۵۰۰۰دینار(نزدیک ۱۵۰۰۰سکه بهار آزادی!) فرمود:برعهده من!
با این پول چقدر میشد زندگی را لوکس کرد؟! اما نیکوکاری میکند.
این موج نیکوکاری در جامعه پدید می آورد. وقتی کسی رابا ماشینت رساندی و جای پول گرفتن یک صلوات گرفتی او هم جای دیگر چنین میکند وزنجیره ادامه می یابد. این سد اصلی مقابل قارونها و لاکچری هاست
🔶از ائمه یاد نگرفتید اقلا از کارآفرینان و ثروتمندان(با سرمایه در گردش) یاد بگیرید. "وارن بافت" جزء دو سه سرمایه دار اصلی دنیاست اما خانه اش را از ۱۹۵۷ تاکنون عوض نکرده وماشین قدیمی اش را سوار میشود شعارش "من سادگی را بیشتر می پسندم" است.
🔶نیازهای زندگی ات را در حد متوسط فهرست کن برای "خرج" آن ببین چند ساعت کار لازم است.مابقی "برج" است یعنی پولهایی که صرف غیر ضروری وتجملات میکنیم. قرار بگذار "برج" را حذف و پول و وقتش را صرف نیکوکاری کنی
☑️ @m_ghanbarian
ستیز لاکچری ها1.mp3
11.31M
❇️ستیز لاکچری ها
جلسه اول
اعیاد شعبانیه۹۷
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
ستیز لاکچری ها2.mp3
12.3M
❇️️ ستیز لاکچری ها
جلسه دوم
اعیاد شعبانیه۹۷
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian