eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
868 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا نظام ولایت، پدرسالار است؟! حجت الاسلام • رهبر در جامعه اسلامی "مربی" است۱ اما "پدر سالار" نیست. پدر جای فرزندان "تصمیم گیر" است اما مربی، "تصمیم ساز" است با رعایت مردم و شکوفا کردن استعدادها، تصمیم سازی در صحن مردم انجام می شود • علی(ع) با ۴۰۰ قاری و مفسری که در جنگ با معاویه(بخاطر جنگ با مسلمان) شبهه داشتند چه کرد؟! معاویه با مخالفان ولایتعهدی یزید چه کرد؟! ⬅️ مقایسه ایندو را در ویدئو ببینید! * برشی از قسمت دوم برنامه / برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببنید: 🎵صوت کامل این جلسه 🎞بخش ارائه این جلسه 📺مشاهده فیلم کامل این جلسه .......................................... ۱. در گفتگو فرق بین "تربیت" و "صناعت" از بیان شهید مطهری بیان شد. کوزه گری، صناعت است و کوزه تسلیم محض دست کوزه گر. اما تربیت، رعایت استعدادها و شکوفا کردن آنها با آزادی ها و استقلال هاست. ☑️ @m_ghanbarian
🤲 بیا شب قدر اجابت دعای علی(ع) شویم! (برشی از منبر شب شهادت امیرالمومنین حجت الاسلام) • سحری که ضربت خورده بود فرمود: نشسته بودم که خواب مرا گرفت و رسول الله(ص) در رویا برمن ظاهر شد. گفتم: ای رسول خدا چه کجی ها و دشمنی ها از امت تو دیدم! فرمود: برآن نفرین کن! گفتم: خداوند بهتر از ایشان را به من دهد و بدتر از من را برآنان بگمارد.(خ۷۰) ❓بدترهایی که بر آنها حاکم شدند در تاریخ معلوم است؛ اما بهتر از آنها کدامند که به علی(ع) داده شدند؟! علی(ع) که همان روزها شهید شد! ❗️ این قسمت دعا هم اجابت شده! شیعیان تربیت شده، بهتر از کوفیان سست عنصری است که خدا به علی داد! شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله آن بهترین هاست که خدا به علی(ع) داد! • خود علی(ع) در خطبه۱۲ آدرسشان را داده؛ "چون خداوند در جنگ جمل پيروزش گردانيد يكى از ياران گفتش: اى كاش برادرم، فلان، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على(ع) گفت: پس همراه ما بوده است. ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب مردان و زهدان زنان هستند. روزگار آنها را چون خونى كه بناگاه از بينى گشاده گردد، بيرون آورد و دين به آنها نيرو گيرد." • شهدا این نکته را فهمیدند و شب قدر از خدا خواستند جزء این "ابدلنی الله بهم خیراً منهم" و جزء "سیرعف بهم الزمان و یُقوی بهم الایمان" برای علی(ع) باشند. شهید سلیمانی و حججی ها و... مصداق این نیستند؟! ☑️ @m_ghanbarian
۴-برنامه علامت فصل دوم.mp3
23.09M
⭕️ برنامه علامت جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲ • بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند. • تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد! آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم! • سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف: - دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! - دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد! - پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد! • مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...! ⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم) ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض 2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود! 3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
34.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲ • بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند. • تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد! آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم! • سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف: - دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! - دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد! - پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد! • مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...! ⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم) ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض 2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود! 3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت پنجم: امیرالمومنین(ع) و مسأله زنان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اثر نظام طبقاتی بر خانواده! • "خانواده گسترده عرضی"، خودِ حکم شرعیِ جواز تعدد زوجات نیست؛ هر تعدد زوجات در صدر اسلام هم نیست! بلکه سوء استفاده ای از ترخیص های شرعی مبتنی بر طبقه اشراف شدن است. نوعی "دین بازی" و به تعبیر آیت الله جوادی آملی "دینداری صوری" است! ✔️ نظام طبقاتی سه اثر بر خانواده نهاد (که در قسمت سه برنامه بدان پرداختم): 1⃣ امکان چنین خانواده های گسترده عرضی بخصوص با کنیزان زیبا برای اشراف فراهم کرد. چیزی که دهه های بعد رسماً نام گرفت. همان وقت هم در مقابلش یک جوان طبقه فرودست امکان یک ازدواج شرعی نداشت! 2⃣ تبعیض فرهنگی بین "همسر آزاد_کنیز" و بین "فرزند زن آزاد_فرزند ام ولد" را درون خود خانواده موجب شد! نظام جاهلی "مَهیرات_ کنیزان" دوباره احیاء شد. 3⃣ حتی در بین خانواده های عرب -به زعم خود شریف- هم فقر و غنا در ازدواج ها اثر کرد. دختر به پسر عموی فقیر هم داده نمی شد(نمونه عفراء و عروه) چه رسد به جوان فرودست! ✍ محسن قنبریان * برای قضاوت فایل کامل برنامه را ببینید: 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بافتنی یا واقعی؟! • سه اثری که نظام طبقاتی بر خانواده گذاشت را ممکن است کسی بافتنی و گریز روضه بپندارد! اما: 1⃣ تصریح حضرت بر وجود این نظام طبقاتی؛ در خطبه۱۲۹: "در هر سو که می خواهی مردم را بنگر: آیا جز فقیری می بینی که از تنگدستی رنج می برد؟! یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران می کند؟!..." ⬅️ پس فتوحات (رشد اقتصادی آن روز) وضع همه را خوب نکرده بود؛ طبقه فرادست و فرودست ساخته بود! 2⃣ تصریح دیگر حضرت: "آگاه باشید که مردانی از شما که دنیا آنها را در خود غرق کرده و زمینهایی را تصاحب کرده و نهرها شکافته اند و بر اسب های زیبا سوار شده اند و دختر بچه های زیبا را در برگرفته اند..."(شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۶) ⬅️ این "دختران زیبا در برگرفتن" عنوان علوی برای همان بحث ماست. 3⃣ در اصلی ترین راه حل امیرالمومنین(ع) -یعنی مبارزه با بی عدالتی و نظام طبقاتی- باز رد آن در نظام خانواده آشکار است. در خطبه۱۵ می فرماید: "به خدا سوگند اگر آن املاک را بیابم که مهریه زنان شده یا با آن کنیز خریده آن را به بیت المال باز می گردانم"! ⬅️ معلوم است "تعدد زوجاتِ مجاز" نه از سر نیاز بلکه از خاستگاه اشرافیتِ جدید شده است. آن بهره مندی های مادی، موجب تصاحب کنیزان زیبا رو (و گران قیمت) شده و تبعیض، کمّ و کیف خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. ✍ محسن قنبریان • بقیه راه حلهای حضرت و تفصیل بحث را در فایل صوتی یا تصویری گفتگو ببینید 🎵صوت کامل برنامه 📺مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
۵-برنامه علامت فصل دوم.mp3
25.2M
⭕️ برنامه علامت جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد • در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید! - بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع) - بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"! • تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج - حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع) 1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد! - در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند - زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین ⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند! 2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
32.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد • در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید! - بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع) - بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"! • تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج - حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع) 1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد! - در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند - زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین ⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند! 2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت ششم: امیرالمومنین(ع) و اعتراضات، ناآرامی ها، حملات تروریستی! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام
📎 پیوست قسمت ۵ برنامه : علی(ع) و مساله زنان حجت الاسلام قنبریان ✔️ مقالاتی برای مطالعه بیشتر: 1⃣ برای شناخت گستره مفهوم تبرج مقاله: گستره تبرج در تفسیر قرآن http://ensani.ir/fa/article/333923 2⃣ برای شناخت واضح تر از پدیده قهرمانه در دربارشاهان گذشته و ورودش به اسلام و تطورش تا اوجش در دوره خلافت عباسی: • مقاله: نقش قهرمانه ها در دوره عباسی: http://ensani.ir/fa/article/324936 • مقاله: تحول کارکردی منصب قهرمان در خلافت عباسی: http://ensani.ir/fa/article/431531 ⬅️ اینگونه بهتر روایت امیرالمومنین (المرأة ریحانة لیست بقهرمانة) را معنا و مصداق یابی می کنید. 3⃣ حضور های زنان با خوارج در جنگهای نظامی مقاله: بررسی نقش زنان نظامی خوارج در قرن اول هجری: http://ensani.ir/fa/article/334686 4⃣ حضور و همراهی زنان با امیرالمومنین در جنگها • مقاله: نقش زنان در جنگهای عصر حکومت امام علی(ع): https://hawzah.net/fa/Article/View/96945 • مقاله نقش سیاسی زنان در حکومت حضرت علی(ع) : http://ensani.ir/fa/article/70584 • درباره زنان بنی همدان: https://zaya.io/u5vzo ⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی را خواهید دید که معاویه با دیدن برخی از آنها گفت: علی(ع) شما را فقیه(ژرف اندیش) پروراند! 5⃣ درباره حضور زنان در مساجد عصر نبوی و علوی: مقاله: سیر تحولات تاریخی حضور زنان در مساجد و اماکن اسلامی و تاثیر آن بر معماری مساجد: http://www.shiitestudies.com/index.php/article_18695.html ⬅️ به تفاوت معماری مساجد شیعه و سنی از حیث این عنصر پی خواهید برد. ☑️ @m_ghanbarian
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فسق : نقطه تلاقی مترفین با فقرای ضعیف الایمان 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵ 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔒 پلمپ مغازه های بی حجابی / مسدود کردن حساب مترفین! برشی از قسمت چهارم برنامه / شبکه دو حجت الاسلام • فرق اسراف با تبذیر؟۱ • عادت به تبذیر موجب سفه و سلب صلاحیت در مصرف اموال می شود. برخی لاکچری بازی های دهه های گذشته مترفین (بستنی و پیتزای طلا و...) از این قبیل است.۲ • در فقه این فتوا هست که حاکم می تواند از چنین کسانی سلب صلاحیت در تصرف اموال کند. • به حسب برخی نقل ها امیرالمومنین این حکم را برای داماد خود -که بچه بهترین شهید اسلام بود- اجرا کرد! • حسرت می خورم کاش دو دهه قبل -پیش از پلمپ های اخیر- برای برخی تبذیرهای مترفین [برخی مخارج سگ بازی و...] دادستان ورود می کرد و از آنها سلب صلاحیت معامله می کرد! سر منشأها را با یک بیل می توان گرفت...۳ * برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید .................... ۱. مستمسک العروه/ حکیم ج۷ص۳۳۹ ۲. مفتاح الکرامه ج۵ص۳۳۹ ۳. توضیح داده شده چگونه فسق از مترفین به سایر افراد جامعه سرایت می کند ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنیک کفاره فرهنگی / تفاهم اجتماعی امیر المومنین با عاطلین کوفه و طراحی نقش اجتماعی برای آنها! 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵ 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت هفتم: امیرالمومنین(ع) و شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی! ☑️ @m_ghanbarian
۶-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.25M
⭕️ برنامه علامت جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی! حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲ با سه مفهوم مواجه ایم: 1⃣ اعتراض و انتقاد 2⃣ الهائشات: نا آرامی ها 3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه ▫️ اعتراضات ❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟ • خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد: - زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی) - تبعید ابوذر و... • امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد: - تاسیس بیت القصص و خانه شکایات - دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن! - جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و... ▫️ الهائشات • نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود! - روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و... ⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵) ▫️ الغارات • حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند... ⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷) * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد: ❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و... ❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری... ❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!... 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی! حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲ با سه مفهوم مواجه ایم: 1⃣ اعتراض و انتقاد 2⃣ الهائشات: نا آرامی ها 3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه ▫️ اعتراضات ❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟ • خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد: - زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی) - تبعید ابوذر و... • امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد: - تاسیس بیت القصص و خانه شکایات - دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن! - جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و... ▫️ الهائشات • نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود! - روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و... ⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵) ▫️ الغارات • حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند... ⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷) * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد: ❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و... ❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری... ❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!... 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
🦋 و أنّ الراحل إلیك قریب المسافة 🤲🏻 مراسم مناجات‌خوانی شب‌های 🎙 سخنران حجت الاسلام‌ و المسلمین 🎙 قرائت مناجات حاج میثم حاج امیر حاج امیر 🕰 شنبه تا چهارشنبه، ۲۶ تا ۳۰ فروردین ساعت ۲۲‌ تا ۲۴ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت اصحاب الحسین(ع) [@ashabolhossein_ir]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد و زن را در مرکز فعالیت های سیاسی قرار دادند، پرچم انقلاب را به دست زن سپردند درحالیکه زن درهمان حال می‌تواند حجاب و وقار ومتانت اسلامی و دین و عفاف و تقوای خود را حفظ کند. ✍ پ.ن: • همانوقت و هم اکنون اجتهاد دیگری هم بوده و هست که "خانه نشینی زن" را "واجب" می داند و خروج از خانه را فقط "به ضرورت" می داند. ضرورت را هم به "دینی" (مثل تعلیم احکام مورد نیاز و مجالس ذکر و ماتم اهلبیت) و ضرورتِ "دنیوی" (مثل خروج برای درمان یا صله رحم) منحصر می کند. ✔️ سؤال اساسی این است: ❓انقلاب و امام با این بیان که زن را "در مرکز فعالیت سیاسی قراردادن" و "پرچم انقلاب را دست او دادن" و "در میادین مختلف وارد کردن"؛ از اسلام و احکام شرع عدول کرد؟!! یا اجتهاد دیگری را محقق کرد؟!! ❗️اگر کسی همه این میادین (کسب و کار و رشته های مختلف دانشگاهی و فعالیتهای سیاسی و هنری و ورزشی و... که مورد حمایت رهبر انقلاب هست) را هم محلق به همان ضرورات دینی یا دنیویِ اجتهاد گذشته می کند(!)؛ از اساس دعوا منتفی است و انقلابیون هم همین را قبول می کنند. ❓یا اینکه انقلاب اسلامی، زمانه ای نو ساخت تا زن بتواند به همه حقوق و تکالیفش (مصرح در قرآن و روایات) برسد بدون اینکه خوف فتنه، دوری از حجاب و عفاف و... برای او باشد؟!! ❗️این صورت هم به جهاتی ملحق به اجتهاد دیگر است چون اقلا "اطلاق ازمانی و احوالی وجوب خانه نشینی زن" را قبول نمی کند و البته خود هم در "تغییر زمانه و مناسبات صالح" می کوشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰ دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! / پیشرانی آقازادگان اشراف در سبک جدید زندگی 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵ 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
۷-برنامه علامت فصل دوم.mp3
20.63M
⭕️ برنامه علامت جلسه هفتم: علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتداد های جمعی حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۵فروردین۱۴۰۲ • سیاست خلفای قبل: کوچ دادن اقلیت ها از مدینه/ منع توقف بیش از سه روز ▫️ سیره امیرالمومنین: • سه تابلوی مشهور: دفاع از زن ذمی(خ۲۷)/ دادگاه رفتن با اهل کتاب/بدرقه همراه خود • جزیه گرفتن: - اجحاف نکرد و از صاحبان حرفه، جنس هم قبول کرد - در مقابل خدمات شهری هم داد (نامه به قرظه بن کعب درباره نهر اهل ذمه)/ شنیدن شکایت اهل ذمه(نامه۱۹)/ فرستادن ۱۰۰ مامور برای رسیدگی مطالبات ❓ پس چرا شورش برخی از آنها یا ارتداد جمعی برخی مسلمان شده در دوره او را شاهدیم؟! ❗️همه سیاسی و به تحریک خروج کرده های مسلمان بود! - ماجرای خریت بن راشد و تحریک اهل ذمه/ فریب مرتدین - فرستاده امام با عرضه اسلام همه جز یکی از ارتداد برگشتند! • ارتداد و تکفیر محدود: - مستورد عجلی - کولی های هند که امام را خدا می دانستند! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. ❓محدودیت فرهنگی و اقتصادی ای برای اهل ذمه! 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
34.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه هفتم: علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتداد های جمعی حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۵فروردین۱۴۰۲ • سیاست خلفای قبل: کوچ دادن اقلیت ها از مدینه/ منع توقف بیش از سه روز ▫️ سیره امیرالمومنین: • سه تابلوی مشهور: دفاع از زن ذمی(خ۲۷)/ دادگاه رفتن با اهل کتاب/بدرقه همراه خود • جزیه گرفتن: - اجحاف نکرد و از صاحبان حرفه، جنس هم قبول کرد - در مقابل خدمات شهری هم داد (نامه به قرظه بن کعب درباره نهر اهل ذمه)/ شنیدن شکایت اهل ذمه(نامه۱۹)/ فرستادن ۱۰۰ مامور برای رسیدگی مطالبات ❓ پس چرا شورش برخی از آنها یا ارتداد جمعی برخی مسلمان شده در دوره او را شاهدیم؟! ❗️همه سیاسی و به تحریک خروج کرده های مسلمان بود! - ماجرای خریت بن راشد و تحریک اهل ذمه/ فریب مرتدین - فرستاده امام با عرضه اسلام همه جز یکی از ارتداد برگشتند! • ارتداد و تکفیر محدود: - مستورد عجلی - کولی های هند که امام را خدا می دانستند! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. ❓محدودیت فرهنگی و اقتصادی ای برای اهل ذمه! 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
📎پیوست قسمت۷ برنامه : علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی! حجت الاسلام قنبریان 🔘 دادگاه رفتن حضرت امیر(ع) با اهل کتاب! • نقل مشهوری که زره خود را دست یک اهل کتاب دید و ...( در ارائه هم همین بیان شد) درکتاب الغارات ج۱ص۱۲۴ از شیعه و منابع متعددی از اهل سنت آمده است. فقهای شیعه نیز در دو جا از بحثهای کتاب القضاء به آن استناد می کنند.۱ • نقل دیگر در روایات اهل بیت و مجامع روایی شیعه هست که تفاوتهایی با آن نقل مشهور دارد: عبد الرحمن بن حجاج میگوید: روزی حکم بن عیینه و سلمة بن کھیل بـر امـام بـاقر علیه السلام وارد شدند و از (قضاوت با) یک شاھد و یک سوگند سـؤال کردنـد. امـام فرمـود : رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم با آن ( یک شاھد و یک سوگند) قضـاوت کـرد و علـی علیه السلام در نزد شما در کوفه نیز با آن قضاوت کرد. حکم و سلمه گفتند: این خـلاف قـرآن است. امام فرمود: از کجا پیدا کردید که خلاف قرآن اسـت؟ گفتنـد: خداونـد تبـارک و تعـالی میفرماید: «و أشھدوا ذوي عدل منکم» . امام به آنھا فرمود آیـا «و أشـھدوا ذوي عـدل مـنکم » یعنی یک شاھد و سوگند را قبول نکنید؟ سپس فرمود: علی علیه السلام در مسجد کوفه نشسته بود که عبدالله من قفل التمیمی بر آن حضرت گذشت در حالی که زره طلحه ھمـراھش بـود. علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم بـه سرقت رفته است. عبدالله بن قفل به حضرت گفت: بین مـن و بـین خـودت قاضـی ای را کـه برای مسلمانان قبول داری قرار بده. پس بین او و حضرت، شریح بـه عنـوان قاضـی قـرار داده شد. علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره ( جنـگ جمـل) قبـل از تقسـیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت بر آنچه میگویی بیّنه بیاور. حضرت، امام حسن علیـه السلام را آورد و شھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این یک شـاھد اسـت و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. حضرت قنبر را خواستند و قنبر شـھادت داد کـه: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. علی علیه السلام غضـبناک شـده و فرمودند: زره را از او بگیرید. این شخص سه بار به جور قضاوت نمود. شریح حـالش خـراب شد و گفت: دیگر بین دو نفر قضاوت نمیکنم مگر اینکه به من بگویی کجا سه بـار بـه جـور قضاوت کردم؟ حضرت فرمودند: وای بر تو زمانی که خبر دادم که: این زره طلحه است که در بصره ( جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است، گفتی: بر آنچـه مـی گـویی بیّنـه بیاور. در حالی که رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم فرمود: ھرگاه غلولی یافتید بدون بیّنـه آن را بگیرید، گفتی: کسی این حدیث را نشنیده است. این بار اول. سپس حسـن را بـه عنـوان شاھد نزد تو آوردم و شھادت داد. گفتی: این یک شاھد است و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. در حالی که رسول خـدا صـلی الله علیـه و آلـه و سلم با یک شاھد و سوگند قضاوت کرد، این بار دوم. سپس قنبر را نـزد تـو آوردم و شـھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم غنـائم بـه سـرقت رفتـه است. گفتی: این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. در حالی که اگر برده عـادل باشد شھادتش اشکالی ندارد. سپس علی علیه السلام فرمود: وای بر تـو! امـام مسـلمانان امـین است بر کارھای مردم حتی در کارھای عظیمتر از این.» (الکافی ج۷ص۳۸۵/من لایحضره الفقیه ج۳ص۱۰۹/استبصارج۳ص۳۴/ التهذیب ج۶ص۲۷۴) ⬅️ اختلافات دو نقل حاوی نکات خاص خود است اما حضور حضرت با یک ذمی اهل کتاب در دوره خلافت خود نزد قاضی ، وجه مشترک است که در این بحث به همان مقدار کار داشتیم. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ......................... ۱. یکی در بحث تسویه خصمین : المبسوط ج۸ص۱۴۹/ الدروس ج۲ص۷۵/جواهر الکلام ج۴۰ص۱۴۳ یکی هم در بحث اهل صیانات و مروات : المبسوط ج۸ص۱۵۴/مختلف الشیعه ج۸ص۴۱۱ و... ☑️ @m_ghanbarian
۱-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
17.52M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه اول/ ۲۶فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • دو نحو خداشناسی: - بک عرفتک.../ فلسفی عرفانی، مجرد از حوادث - بها تجلی صانعها للعقول(خ۱۸۶)/ در متن حوادث، خدای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی! • یک معرفت بنیادین: - خ۱: "مع کل شیء لا بمقارنه و غیر کل شیء لا بمزایله"/ یک تمثیل! - جمع بین "سبح اسم ربک الاعلی" و "ان الله یحول بین المرء و قلبه"! - خ ۸۳: الحمدلله الذی علا بحوله و دنا بطوله. • امتداد این دو بُعد بسیار سازنده در خطبه۱۰۹: - لا ینقص سلطانک من عصاک و لایزید فی ملکک من اطاعک... - قوه کل ضعیف و مفزع کل ملهوف... ⬅️ در نزدیکی اش با مخلوقات، هرجا متناسب با وضعیت با اسمی خاص ظاهر است! - یومن الخائفین/ یرفع المستضعفین/ یضع المستکبرین/ یُهلک ملوکا/... ⬅️ براین اساس برای خود جا یابی در حوادث کن: - خدا کنار مستضعین برای رفعت و کنار مستکبرین برای زمین زدن است؛ ببین کجا ایستاده ای! لذا حضرت فرمود: کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً(نامه۴۷) * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian