eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
754 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کنشــگر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جنبش دانشجویی، سکاندار فرهنگ سیاسی 🔰 برشی از گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان و آقای محمدصالح ترکمان در برنامه جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 💠 برنامه کنشگر 🔸 برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفدهم ▫️ جمهور مردم و انعقاد ولایت • نقطه اتصال ولاء عرضی و طولی • اگر حاکمیت با حضور جمهور منعقد نشود، دیگر راهی برایش نمی شناسم(خ۱۷۳) • توصیف بیعت با خود(خ۵۴ و خ۲۲۹) • بیعت جمهور، شرط وجوب: رهبر انقلاب: "حتی کسی مثل امیرالمومنین اگر مردم با او نباشند، می گوید من تکلیفی ندارم"! • در حکمرانی هم، جمهور ، عمود دین اند(نامه ۵۳) - آیت الله جوادی آملی: "نام مردم را بی وضو نمی شود برد اگر خدای نکرده با این مردم بد رفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است".(۱۴۰۰/۴/۲۱) • بهترین راه کشف صلاحیت هایند (نامه ۵۳) • عزل حاکم شرع در صورت کراهت مردم و انقیاد به کسی دیگر با صلاحیت کمتر (القواعد و الفوائد/ قاعده ۱۴۷) ❓این اتصال چگونه و تا کجا؟ • تا: "ظهور دوستی مردم" (ظهورُ مودّةِ الرعیة) با: "از سر میل خود گرد ولات امر جمع شدن"(بحیطتهم علی ولاة الامور). (نامه ۵۳) • در جانب حاکم هم حسن ظن به مردم لازم است که با سه کار از طرف خودش، حاصل می شود: - احسان کردن (احسانه الیهم) - سبک کردن هزینه های زندگی (تخفیفه المئونات علیهم) - اکراه و الزام نکردن در اموری که به آنها مربوط نیست (ترک استکراهه ایاهم علی مالیس له قِبَلَهم). (نامه ۵۳) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هجدهم ▫️ جامعه نبوی الگوی کار امیرالمومنین(ع) 🔅 زیر ساخت های اجتماعی ِ حکمرانی دینی: • اتصال به دین(ولاء طولی): فعقد بملته طاعتهم • اتصال اجتماعی ذیل دعوت به دین(ولاء عرضی): جمع علی دعوته الفتهم • کارآمدی دین برای دنیای مردم(التفّت الملة بهم فی عوائد برکتها) ⬅️ امور حکمرانی را تثبیت و منعطف می کند: قد تربّعت الامور بهم / تعطّفت الامور علیهم (خطبه قاصعه) 🔅 مشکل حکومت در دوره معاصر علوی؛ قطع این اتصالات • گسست اجتماعی: صرتم بعد المولاة احزاباً • شکاف سیاسی بین مردم-حاکم؛ میثاقی که حرم خداست! (وضعه الله لکم حرماً فی ارضه) 🔅 سه پیوست بر همه سیاستها و اوامر حکومتی علوی: میانگین استحقاقها، عدالت فراگیر، رضایت عمومی (نامه ۵۳) ⬅️ راهبرد علوی: خلق اراده عمومی! ⚠️ دولتی که از این راه نرود حتما به یکی از دو دیگریِ حکومت علوی دچار می شود: ۱. سلطه و زور / ۲. سکولاریزم و بی خیالی ارزشها! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نوزدهم ▫️ خلق اراده عمومی(۱) • راهبرد اصلی حکمرانی در یک مردمسالاری دینی • زیر ساخت اصلی آن، اتصالات اجتماعی-سیاسی (ولاء عرضی و طولی) • پیوست سیاستها: اوسطها فی الحق، اعمها فی العدل، اجمعها لرضا الرعیه(نامه۵۳) • حکمت۴۷۶ ؛ آثار منفی سخت گیری و ستم: ترک وطن، شورش 🔅 خلق اراده عمومی، محتاج معروف سازی ارزشها خطبه۸۷: آموزش احکام/ لباس عافیت با عدالت/ فرش کردن معروفها با قول و فعل • بدون هنجار و معروف شدن ارزشها، امر و نهی به آن مشکل می شود • چرا نفرمود امر به واجب و نهی از حرام؟! موثقه مسعده بن صدقهصحیحه داود الرقی؛ ذلت مومن در تعرض به امری که از عهده اش خارج است! • استطاعت و قدرت و فراهم سازی احتمال تاثیر، "شرط واجب" نه "شرط وجوب" برای حاکمیت اسلامی • قدرت دهی به آمر به معروف فقط با ابزارهای قضایی نیست؛ افزایش احتمال تاثیر در فضای عمومی است. 🔅 خلق اراده عمومی + تدبیر اجتماعی توسط امیرالمومنین(ع) در مساله ناهنجاری اجتماعی زنان کوفه الکافی ج۵ص۵۳۷ السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹ * مطلب مرتبط ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از کنشــگر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جلسه ای برای رفع ابهام 🔰 جمع‌بندی بحث حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در برنامه کنشگر ✅ برخی از محورهای مطرح شده در بحث: ➖ دیدار دانشجویی فقط وقتی سطح بالاتری پیدا می‌کند که همه تشکلها سعی کنند به کمک ولی بیندیشند، ایرادی ندارد که یک تشکل بحث جهاد تبیین را داشته باشد و دیگری بحث بن‌بست های عدالت. ➖ تشکلها حتی اگر سوال ندارند باید با مسئله وارد شوند، نتیجه کار یکساله جریانهای دانشجویی که در محضر حضرت آقا ارائه می‌شود برای تمام جامعه آورده دارد. ➖ اگر می‌خواهیم حرف آقا را به خودش یادآوری کنیم، باید بگوییم شما و بهشتی گفتید که باید سیاست و اقتصاد متناظر هم باشند اما با وجود ابزارهای قانون اساسی و سیاست های کلی خود حضرتعالی روی زمین دو دهه است منعقد نمی‌شود. ما پیگیری کردیم عواملش را، فرمایش شما چیست؟ باید از مسئله گره‌گشایی کرد. 💠 موضوع این برنامه: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم ▫️ خلق اراده عمومی(۲) 🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی • آیه۱۲ ممتحنه ❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟! ❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم! • بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب • در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل 🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است. • کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود. • بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح • بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند. • موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه: - احتباء و خلوت با نامحرم (الکافی ج۵ص۵۱۹) - برخی احکام عزاداری زنان (تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷) ⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است. • بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷) • نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و یکم ▫️ خلق اراده عمومی (۳) 🔅 سنت های خوب • خلق اراده عمومی گاه بشکل نهضت و تغییر است و گاه حفظ و تثبیت و انتقال به نسل بعد • حضرت امیر(ع) در آیین حکمرانی بدین هم پرداخت: لاتنقض سنة صالحه ...(نامه۵۳) • اصطلاح عام و خاص سنت ❓ مگر دین ناقص است که بزرگان امت سنت بگذارند؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟ • فرمود: "صدور هذه الامة" نه انحصاراً پیامبر(ص)؛ نه "سنت های صدر اسلام"! - تعبیری که مانع سلفی گری است. • این سنن، تشریع تازه نیست، صورت فرهنگی اجتماعی دادن و تجسم بخشی به یک ارزش است. - از ابزار ولایت در راهبری جامعه است که حضرت در عهدنامه آورده - جنگ سنت های اجتماعی رقیب در دنیای ما • مثالها... • بیان علمی آیت الله جوادی آملی در اینباره (اصل نهم از مقدمه کتاب مفاتیح الحیات) 🔸 علت غایی این سنن: 1⃣ موجب الفت اجتماعی شود (اجتمعت بها الالفة) ⬅️ همان تقویت ولاء عرضی - خیر خاص و خیر عام این سنن - رسومی که جای الفت تفرقه و گسست می آفریند "صالحه" نیست؛ مثل برخی رسوم ۹ربیع و... 2⃣ موجب اصلاح و تعالی جامعه شود (صلحت علیها الرعیة) - تجسم یک ارزش در آداب و رسوم، بقاء آن و انتقال به نسلها را ممکن می کند - جامعه بی مادر، ضرورت تکریم مادری - لطیفه ی غیر توقیفی بودن حکم و امکان فرهنگی و بومی کردن آن. • علت نظر متفاوت حضرت امیر(ع) و امام کاظم(ع) درباره جشن های نوروز! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست دوم ▫️ خلق اراده عمومی(۴): پیشران ها • ۹نفر جلودار خلق اراده عمومی اعتراض علیه عثمان • خطبه۱۳۶: بیعت حضرت امیر(ع) فلته و ناگهانی نبود/ تقاضای اراده عمومی برای ادامه نهضت. • فرق جلوداری در خلق اراده عمومی و نیابت از مردم؟! 🔅 پیشرانهای اراده عمومی در روایات: • "جنبش میامین" (الکافی ج۸ص۲۴۷): زندگی سازان • "اهل معروف" که جلب توجهات می کنند (الکافی ج۴ص۲۵) ⬅️ این همان دو ضلع ولاء اجتماعی و عرضی در آیات ۷۲انفال و ۷۱توبه است • فن آوری اجتماعی ساخت عمل صالح از ایمان مردم (رهبر انقلاب ۱۴خرداد۱۴۰۱) • تعبیر دیگر: "میامین الرأی" (وقعه صفین ج۱ص۹۲)/ مقابل: "عاجز الرأی" (الکافی ج۲ص۲۹۹) ⬅️ زندگی سازی، ارزش سازی، پختگی نظر؛ سه خصوصیت جلوداران ☑️ @m_ghanbarian
🔰 اینک آخر الزمان! • أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مِسْكِينٍ الرِّحَّالِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ نُفَيْلٍ قَالَتْ‌ سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع‌یَقُولُ: لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ. • ترجمه حدیث: از عمیره بنت نفیل روایت شده است که گفت: شنیدم حسین بن علىّ علیهما السّلام مى‏فرماید: «آن امر که شما انتظارش را مى‏کشید واقع نخواهد شد تا اینکه پاره‏اى از شما از دیگرى بیزارى جوید و بعضى از شما در روى دیگرى آب دهان اندازد و پاره‏اى از شما بر کفر دیگرى شهادت دهد و پاره‏اى از شما عدّه دیگر را نفرین و لعن کند، پس به آن حضرت عرض کردم: خیرى در این چنین زمان نیست، پس حسین علیه السّلام فرمود: تمامى خیر در همان زمان است، قائم ما قیام مى‏کند و همه اینها را از بین مى‏برد». الغیبه للنعمانی ص۲۰۵و۲۰۶پ.ن: ظاهرا توصیه به منع تکفیر و تفسیق و گفتگو و مباحثه به جای آن، اثری ندارد و این مرحله را در بین شیعه و عالمان و روحانیان آن خواهیم گذراند! (لایکون الامر الذی تنتظرونه حتی...) رویکرد مثبت(الخیر کله...) به این پدیده، شراکت در آنچه حضرت(عج) از بین می برد(یدفع ذلک کله) نیست؛ گذر از این لجن پراکنی ها و عدم مشارکت (به انواع شراکت) در آن است. از طرفین دعوا (که با زبان برائت از هم سخن می گویند)، یقینیات اعتقادی و ارزشی را قبول و بر همانها استوار بمانیم! تا ممکن است "سدید" سخن بگوییم و هم "سخن" خود را حمل بر وجه درستش کنیم. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و سوم ▫️ ولاء منفی • یادآوری وِلایت و وَلایت • دو دیگری: سلطنت / ولاء منفی • آیه۹۳ بقره ؛ تصویر ولاء منفی • "ولیجه" واژه ای برای ولاء منفی • آیه۱۶ توبه و روایات ذیل آن برای ولائج • روح المعنای ولیجه: کسی که در قلب جا گرفته و محرم و تکیه گاه می شود • مصادیقش: خلفایی که بدون سلطه پذیرش شدند، خنیاگران کنار سلاطین اموی، ستاره های سرگرمی و... • سلطنت، وَلایت را می دزد و ولائج، وِلایت را! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و چهارم(آخر) ▫️ ولاء منفی(۲) • معمای قرآنی: - ۷۵نساء؛ مستضعفینی که ولیّ می خواهند! - ۱۵۰ اعراف ولیّ ای که مستضعف شده است! ⬅️ جامعه اول وَلایت ندارد؛ جامعه دوم، وِلایت را برده اند(ولاء منفی). • روح المعنای "ولیجه" • سلبریتی ها مصداقی امروزین از ولیجه (تعریف فرهنگ لغت کمبریج) • اینستاگرام، شبکه اجتماعی ای تصویر پایه؛ لوازم طبیعی آن... • سلبریتی ها اول گروه مرجع را جابجا و بعد فرهنگ و افکار عمومی را سطحی می کنند • دموکراسی های لیبرال هم اینان را مضر به تصمیمات درست می دانند! - ژان ژاک روسو و منع نامزد شدن بازیگران در انتخابات - جورج مونبیو و نقش سلبریتی ها در اولویت ها ⬅️ پس در خلق اراده عمومی یا منحل کردن آن موثرند ❓چرا از این قدرت نرم برای مقاصد انسانی و الهی استفاده نمی شود؟! - پایگاه اقتصادی و اجتماعی این طبقه همسو با سرمایه داری جهانی است • قرآن قله های فسق جوامع را مترفین می خواند(۱۶ اسراء) • برخورد با برخی مظاهر اتراف در شرع: - حکم سفه و منع تصرف در اموال تبذیرکننده (مفتاح الکرامه ج۱۶ ص۱۲۹) - برخورد حضرت امیر(ع) با داماد خود (بحار ج۴۰ص۹۱) • دو گونه مجازات چهره ها: ۱. قضایی: تخریب خانه های چهره های متخلف پیوسته به معاویه ۲. مدنی: بایکوت اجتماعی مخلّفون از امر جامع(۱۱۸توبه) ☑️ @m_ghanbarian