eitaa logo
محسن قنبریان
16هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
813 ویدیو
107 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👤برای ایران، تو هم پارلمانت را بخواه! (ادامه از ۸): ۴دهه جناح ها و احزاب را تجربه کردی اینبار -که...- هم صنف ات را تجربه کن! انگار پیام زودتر به تاجرها رسیده بود! وقت ثبت نام، بسته پیشنهادی پارلمان بخش خصوصی برای رئیس جمهور آتی آماده شده و روز اول تبلیغات هم با شانس دارترها دیدار کردند! بسته پیشنهادی پارلمان معلمان و پارلمان دانشجویان کجاست؟! _: در اصل معطل ۲۶ قانون اساسی! بسته پیشنهادی پارلمان کارگری کشور؟! _: در اصل معطل ۱۰۴!(فقط ۳٪کارگاه های متوسط و بزرگ شورای کارگری دارند!) تاجرها محاسبه گرند، لابد بسته سیاستی و جلسه قرار گذاری را برای اقتصاد خصوصی و حقوقشان موثر دانسته اند که سبقت گرفته اند! پارلمان بیش از ۱۱میلیون کارگر، ۱میلیون معلم و ۳/۵میلیون دانشجو هم می شد بسته سیاستی برای رویای ایرانی-اسلامی خود در عرصه اقتصاد و فرهنگ و آموزش داشته و در ضمن آن، مطالبه حقوق مادی و معنوی جامانده خود را آنطرف میز با کاندیدها قرار بگذارند! اینبار فقط آزادسازی اصل ۲۶و۱۰۴ را بخواه! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📌پ.ن: از این فحش دهندگان ظاهرا یکی حُجر بن عدی و یکی عمرو بن حمق بود(۱) که شهیدان برگزیده ای شدند اما "اَینَ عَمار" لقب نگرفتند! در جریان انقلابی، فحّاش و بد زبان هایی داریم که تازه معلوم نیست حُجر یا ابن حمق شوند. کوتاهی ما مبلغان دینی هم بوده که در منازعات اجتماعی-سیاسی فقط دو گانه: ابوموسی-عمار درست کردیم و نگفتیم سه گونه است: - ابوموسی: ساکت و ساقط در فتنه! - ابن حمق و حُجر: سبّاب و دشنام دهنده! - عمار: تبیین کننده و روشنگر مودب! به فحّاش ها لایک ندهید! بدزبانی را فوروارد نکنید! و اگر دستتان میرسد نهی از منکر کنید! ۱.ر.ک: ترجمه وقعه صفین. نصربن مزاحم. ص۱۴۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀 رایزن سیاسی انتخابات! مردم قبل از برچسب چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب، معلم و کارگر و کاسب و دانشجو هستند؛ و همه ایرانیِ مسلمان. اینبار -که به هر دلیل اقلا تا الان- جَنگ احزاب، انتخابات را رقابتی نکرده؛ جُنگ* اصناف، شاید بتواند تعاونی اش بکند! : جهش تولید به همراه توزیع عدالت برای کارگران، آموزش رایگان به همراه حفظ کرامت معلمان، آینده روشن به همراه آزادی جنبش برای جوانان، ودهها مثل اینها، می تواند قطعات آلبومِ منتظم رویای ایرانی اسلامی مان باشد؛ که به کمک هم آنرا بسازیم. جوانان فعال و امیدوار باید حلقه اتصال این واحدها با کاندیدای ایده دار باشند. برای مطالبات کارگر و معلم و... می خواستی کاری بکنی! وقتش الان است! رایزن سیاسی بین کاندیدهای باقیمانده میدان، و واحدهای انسانیِ معطل، چند هزار جوان فعال است. در رقابت احزاب از ستادانتخاباتی به سمت معلم و کارگر و کاسب می رفتی حالا برعکس! *جُنگ، کشکول و آلبوم ادبی-هنری است که یک یا چند نفر جمع آوری کرده باشند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
دوماه عسل! امام صادق(ع) فرمود: العدلُ اَحلی من الشُّهد... عدالت اجتماعی از عسل شیرین تر است.(الکافی ج۲ص۱۴۷) قاسم بن الحسن در پاسخ سیدالشهدا درباره شهادت عرض کرد: احلی من العسل: از عسل شیرین تر است. این دو احدی الحسنَیین مومن و دو ماه عسل اوست. یا به جامعه و حکومت عدل می رسد یا در تحقق آن سعی اش به شهادت می انجامد. یاد همه شهیدان راه عدالت گرامی باد. ☑️ @m_ghanbarian
دو ماه عسل.mp3
10.63M
⚜دو ماه عسل! سخنرانی یادواره شهدای بهبهان ۱۴۰۰/۳/۱۲ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹این کتابی است که حجت الاسلام قنبریان امشب درضمن خاطراتی از شهدا از آن گفت. شهیدی که در دوران جمهوری اسلامی بخاطر عدالت، زندان رفت از دادستانی منفصل و با فشارها ناگزیر به مهاجرت به قم و سپس توسط منافقین ترور شد! ۱۰۰روز بعد شهادتش هم اجرای حکم انفصالش از سوی دادسرا مطالبه می شد!!! او اما در زندان به افراد جبهه ملی و اختلاس گران و... از اصرارش به وفاداری از نظام می گفت! بعد از آزادی هم گله نکرد و گفت اگر در میدان شهر شلاق هم می خوردم بلند شده شعار می دادم درود بر خمینی! چقدر به این روحیه ها در عدالتخواهی نیازمندیم و چقدر این سنخ خاطرات شهدا راهم نسل چهارمی ها نیاز دارند! ☑️ @m_ghanbarian
🔹آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت) پس از شهادت از او پشتیبانی و علیه دادستانی وقت سخن گفت: "... البته برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر آن دستگاه می توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بزرگی بود!... اینگونه برخوردها[...] می تواند اثرات نامطلوبی در بین دوستان واقعی انقلاب اسلامی برجا گذاشته و دشمنان انقلاب را برای فتح مجدد سنگرهای از دست رفته شان ترغیب کند"(از کتاب سردار حزب الله گیلان) شهد، عسل باموم است ؛ شهادت، عسل ناب. شهدای راه عدالت سهم بزرگی در زنده ماندن مشعل عدالت خواهی داشته اند. ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ قائمه مردم_نظام امام خمینی اگر می فرمود: "بر همه ملت، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است"(۶۰/۸/۴) مقابلش به مسئولین نظام می فرمود:"اگر به مردم کار نداشته باشید، به مصالح مردم کار نداشته باشید...شما از عُمّال آمریکایید!(۵۹/۶/۲۰) اگر می فرمود:"چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور[ملت] و مسامحه، گناهی باشد که در راس گناهان کبیره است"(۶۸/۳/۱۵) به مسئولین هشدار می داد:"اگر مردم کنار بروند همه شکست می خوریم"(۶۲/۹/۲۰) امام، نظام و مردم را به هم قائم کرده بود و دنبال پیوستگی و اتصالی در این حد بود:"امروز ملت و دولتی در کار نیست؛ همه ملتند و همه دولت"!(۶۰/۱۰/۷) شکست این قائمه، شکست انقلاب است و در دو طرف مراقبتها و مواظبتهای مهمی قابل فهرست است... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
نفس آرام.mp3
4.79M
💢نَفس آرام! قطعه ای کوتاه از سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ حجت الاسلام قنبریان کاش۳۰ثانیه نفس آرام را ببینیم! او که در معرض حوادث نیست و تلاطم ندارد! شاه آبادی و امام مثل خضر و موسی! خضر کشتی را سوراخ کرد موسی آن فرعون را غرق! در حوزه هم جای عرفان امام خالی است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠جنبش های مبارک! روایات ناظر به میدان سیاست و اجتماع، سه مولفه ی معنا دار دارند: ۱. عاجز الرای: سست تدبیران که امام صادق(ع) از آن پرده برداری کرد و چنین زعمایی را لابد منه معرفی فرمود. ۲. میامین: انسانها و جمع های میمون و مبارک که امام باقر(ع) از آن رونمایی کرد. همانها که جنبش های مبارک را رقم می زنند. ۳. میامین الرای: قومی با آراء مبارک که درخواست الهی امام شیعیان امیرالمومنین(ع) بوده است. جنبش میامین، معروف و عدالت را گفتمان و بر سلسله شاهان هم اثر کرد ! تنها علاج عاجزالرای ها درون تشیع همین جنبش شدن میامین است. امیرالمومنین از خداوند بجای کوفه معاصرش ، ملحق شدن قومی را می خواست که آراء مبارک داشته باشند. طبعا آن قوم دچار عاجز الرای هایی مثل ابوموسی ها نمی شوند...! تفصیل را در سخنرانی جنبش های مبارک بشنوید! (ع) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
امام خمینی و قائمه مردم-نظام.mp3
13.71M
⭕️امام خمینی و قائمه مردم-نظام سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی ۱۴۰۰/۳/۱۴ ⬅️ برش و تقطیع ممنوع! اگر وقتش را داشتید کامل بشنوید و الا رها کنید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️پ.ن: کاش جوانان حزب اللهی و انقلابی به خود جرات دهند و این دسته از علماء که گفته و می گویند "حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد" را درون جمهوری اسلامی محققانه بشناسند. فریب بریده های جراید و هوچیگرهای رسانه ای در تخریب برخی چهره های روحانی را نخورند اما همه روحانیون و حتی شاگردان امام و حتی نشسته در مجاری امور را هم همنظر با امام و رهبر انقلاب در مبانی جمهوری اسلامی و اعتقاد مبنایی به مردمسالاری دینی فرض نکنند! از قضا آنچه کمتر یافت میشود همین فهم و اعتقاد راسخ به جمهوری اسلامی است! جوانها اگر تفاوتها را نشناسند نمیتوانند از خط اصیل امام و رهبری در این مسائل اساسی حفاظت کنند. ☑️ @m_ghanbarian
🌐مناظرات و عصاره فضایل جمهور *مناظرات ، سبُک و دارای حواشی کم ارزش است ، چون همه تریبون هایش عصاره فضایل جمهور نیست! *توهین و تخریب های سست و سخیف در برخی غالب است ؛ چون آن بعضی، جای آدم های پُر و قد کشیده در اجتماع و سیاست و بی نیاز از التماس دیده شدن، نشسته اند! *سازوکاری برای آوردن عصاره فضایل جمهور در سبد انتخاب مردم ، به تامل جدی نیازمند است. همفکری در ساخت رجل سیاسی درون نهادهای اجتماعی (علاوه بر نهادهای سیاسی) لازم است ؛ و الا نظام اداری موجود از خود می خورد و فربه میشود و کوتوله های خود را رقیبِ بازی می کند. شورای نگهبان قطعا سهمی از آن روند تکامل را دارد اما تمامش نیست. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی 🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟ 🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟ http://fdn.ir/page/200552/ ☑️ @m_ghanbarian
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی 🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟ 🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟ ☑️ @m_ghanbarian
1⃣ انتخابات حق غیر قابل اسقاط! این روزها بعضی برای مشارکت بیشتر ، حق بودن انتخابات را مخدوش و آنرا صرفاً تکلیف می کنند! در نظریه درست متفکران انقلاب اسلامی: حقوقی مثل حق تعیین سرنوشت و انتخاب، از زمره حقوقی ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط است. بیش از آنکه تصویب مجالس را بخواهد ، تصدیق فیلسوفان را می خواهد. از اینرو ملتها آنرا بعنوان حقایقی فوق قانون رعایت می کنند.(برای تفصیل ر.ک: شهید مطهری/نظام حقوق زن در اسلام ص۱۲۶و۱۲۷) پ.ن: ۱.خلط چنین حقی با حقوقی -که در پرتو قانون و مرجعی قانونی، ثابت میشود و قابل اسقاط و انتقال است- کم دقتی در مبانی و مبادی آندو است. ۲.جمع شدن این حق با مسئولیت اجتماعی انسان و تکلیف انسانی و شرعی او هم منافاتی ندارد مثل حق حیات که قابل اسقاط نیست و گرفتنش از خود هم حرام است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
2⃣ انتخابات تکلیف هم هست! این روزها بعضی برای مشارکت کمتر، تکلیف بودن انتخابات را مخدوش می دانند! از جمله به یکی از فتاوای آیت الله سیستانی استناد می کنند که:"انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی کند"! درحالیکه ایشان طبق همین مبانی درست چندین بار دیگر از وجوب انتخابات گفته اند: ۱.برای همه پرسی قانون اساسی عراق، شرکت را واجب و عدم حضور را گناهی نابخشودنی خواندند. ۲.برای مجمع ملی بررسی قانون اساسی به همه نزدیکان گفتند کاندید شوند!(: نماینده ایشان در ایران/ مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۶۵) حتی از لیستی حمایت کردند! ۳.چندین سال بعد در دور دوم دولت نوری مالکی که بحث قانون انتخابات مطرح بود فتوا دادند: "برهمه واجب است که در انتخابات شرکت کنند تا با حضور پرتوان و گسترده خود پشتوانه کسانی باشند که بر درستکاری آنان اطمینان است و از پراکنده کردن آراء و تباهی دادن آنها اجتناب کنند!" برای اغراض سیاسی مبانی دینی را دستکاری نکنیم. برای مواضع انتخاباتی آیت الله سیستانی این مقاله را ببینید: http://prb.iauctb.ac.ir/article_515655.html محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟ 🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟! 🔺حوزه کم کاری نکرده است؟! 🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری! http://fdn.ir/55542 ☑️ @m_ghanbarian
15_2064.pdf
389.8K
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟ 🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟! 🔺حوزه کم کاری نکرده است؟! 🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری! ☑️ @m_ghanbarian
جمهور و عاجز الرای.mp3
10.04M
🔅جمهور و عاجز الرأی! دانشگاه تهران۱۴۰۰/۳/۱۶ ▫️امام صادق(ع) از دچار شدن به روسای سست تدبیر(عاجز الرای) گفت! ▫️آیا تقصیر مردم است؟! *جمهور مردم، عماد دین اند! *جمهور مردم، طریق کشف صالحین اند! ▫️چاره تخلّص از روسای عاجز الرای: میامین الرای! *امیرالمومنین(ع) ملحق شدن به قومی با آراء مبارک(میامین الرای) را می خواست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📺 بازنده مناظرات! "نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و امر تشریفاتی تبدیل کرد؛ چنانچه نباید بجای مناظره به جدال و مُراء گرفتار آمد و بجای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید"(رهبر انقلاب۸۱/۱۱/۱۶). بازنده اصلی مناظرات، کمیته تبلیغات و رسانه ملی است که مناظره را امری تشریفاتی کرده است. بعضی سؤالات، موضوع انشاء است. بعضی دیگر همراه القای گفتمانی خاص؛ و اغلب درجه چندم از مسائل اساسی است. مناظره دو طرفه را به مصاحبه های هفت طرفه تغییر دادند تا جدال و هتاکی نشود و می بینید که می شود! جای مناظره ی همه بر سر یک کلان موضوع مثل عدالت، آسیب های اجتماعی، جمهوریت و آزادی، تحریم و... ، امتحان شفاهی کارشناسی قرار داده شده است! راستش این است که دستگاه فرهنگی-سیاسی و رسانه ملی ما از آزادی می ترسد و مناظره را امری تشریفاتی گرفته است! کاش اقلا پخش بین المللی و ترجمه اش نمیکردند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔷 یار کمکی مناظرات! ۱. دکتر همتی در دو مناظره، آقایان جلیلی و رضائی و... را متهم به تاخیر در تصویب fatf در جلسات مجمع کرد! جا داشت آقایان به او جواب دهند : چرا رئیس جمهور اقلا برای تصویب fatf مجمع شرکت نمی کند؟! مصالح ملی مهمتر از لج بازی های شخصی نیست؟! اشکالی که آقایان کواکبیان و آخوندی هم به روحانی داشته اند! ۲. دکتر همتی اگر میخواهد حتما با اشکال کردن به آقای رئیسی خود را رقیب او جا بزند جا داشت بیرون از طایفه گرایی از ایشان بپرسد: ۴سال ترک فعل رئیس جمهور در عدم شرکت در مجمع تشخیص را چرا پیگیری نکرده است؟! *عدم شرکت روحانی در جلسات مجمع را اینجا بخوانید: yun.ir/unwbfd محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔶 منتخب انقلابی تر، به مشارکت بیشتر، محتاج تر است! انتخابات ششم، مشارکت ۷دهم درصد بیشتر از نصف(۵۰/۷٪) و انتخابات یازدهم، منتخب ۷دهم درصد بیش از نصف(۵۰/۷٪) آراء را مال خود کرد. کمترین مشارکت و سرمرز ترین منتخب! اما اینها فریبت ندهد که تکرارش مانعی ندارد! منتخبی که می خواهد به غرب امتیاز دهد، به ۰/۷بیشتر از نصف او گیر نمی دهند. آنها به امارات و عربستان بدون انتخابات هم هیچ ایرادی نمی گیرند! اما منتخبی که می خواهد مقابل غرب مقاومت کند و با مذاکره فعال حقوق ملتش را بگیرد اگر مشارکت انتخاباتش حول ۵۰٪ باشد یا آراء پیروزی اش سرمرز باشد، در مجامع بین المللی با بهانه های نقض دمکراسی روبروست! جای درگیری بیخود ستادها باهم پی مشارکت بیشتر و رای قاطع تر باشیم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷جمهور مردم! تشیع ما به علی(ع) است. نمایه های او در نهج البلاغه است و تاج نهج البلاغه، عهدنامه مالک اشتر(نامه۵۳) است. آنجا امیرالمومنین در همان سالهای کوفه کذایی درباره جمهور مردم می فرماید: 《انّما عمادُ الدین...العامةُ من الامة》 پایه های دین(در تحقق اجتماعی اش) جمهور مردم اند! حالا ایران جای خود دارد که امام خمینی فرمود از امت رسول الله و کوفه امیرالمومنین بهترند. 🔺تاریخ را سرِ ته نخوانیم! همان جمهور و حضور اکثری مردم بود که به ۲۵سال خانه نشینی و محرومیت های سیاسی حضرت امیر(ع) در سال۳۶ پایان داد! قبلش زمینه چنین حضوری فراهم نشد و الا باز انتخاب، علی(ع) بود! جمهور، حق او را غصب نکرد! کنار گذاشتن شایسته ترین، محصول کار شورای کذا و کذا بود نه انتخاب عمومیِ جمهور! در تمدید این برکناری هم، انتصاب خلیفه، جای رجوع به مردم و باز شورای کذا، مقصر بود نه جمهور مردم! جمهور مردم اینبار که شورید و نمایندگانش از کوفه و بصره و مصر را به مدینه فرستاد، جز علی(ع) انتخاب نکرد! اولین بیعتی بود که جمهور مردم از کاندید تا خلافتش را رقم زدند! باور کنید: جمهور مردمِ مسلمان ستون و تکیه گاه دین است.(۱) 🔺حتی در کوفه ۶۰ هجری! جمهور مردم در اعتراض خیابانی، نائب الامام (مسلم بن عقیل) را پس نزدند! جمهور با او در کف خیابان بودند، باز کانونهای خاص در دالانها و لابی های دار العماره، مسلم را به پول و منصب فروختند، نه جمهور مردم! مشکل آن جمهور، پیوندهای خونی و عصبیت های قبیلگی اش بود(۲) که آن اشرافِ لابی گر را بر خواست اکثریت تسلط می داد و آنها را تکه تکه می کرد: عده زیادی را متواری در صحرا(۳)، برخی پیوسته به حسین(ع) و برخی علیه او! در جامعه ای که پیوند ولایی بجایی خون و قبیله نشسته، جمهور، عزیزتر و گرامی تر نیست؟! ..................................... ۱.امام خمینی شاید همین فرمایش را توضیح می داد که:"این ملت است که آمد شما را از این گرفتاری ها بیرون آورد و با رای خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همه چیزهایی که ما داریم از این مردم است خصوصاً از این مستضعفین"(۶۰/۸/۲۳) ۲.امیرالمومنین در خطبه قاصعه این عصبیت را خوب بیان کرده است. ۳.تاریخ می نویسد: فرمانده ای با ۱۰۰۰نفر از کوفه به کربلا اعزام می شد ولی جز با ۳۰۰یا ۴۰۰نفر به آنجا نمی رسید بخاطر کراهتی که از جنگ با سیدالشهدا داشتند(انساب الاشراف ج۳ص۱۷۹) 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian