eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ قائمه مردم_نظام امام خمینی اگر می فرمود: "بر همه ملت، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است"(۶۰/۸/۴) مقابلش به مسئولین نظام می فرمود:"اگر به مردم کار نداشته باشید، به مصالح مردم کار نداشته باشید...شما از عُمّال آمریکایید!(۵۹/۶/۲۰) اگر می فرمود:"چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور[ملت] و مسامحه، گناهی باشد که در راس گناهان کبیره است"(۶۸/۳/۱۵) به مسئولین هشدار می داد:"اگر مردم کنار بروند همه شکست می خوریم"(۶۲/۹/۲۰) امام، نظام و مردم را به هم قائم کرده بود و دنبال پیوستگی و اتصالی در این حد بود:"امروز ملت و دولتی در کار نیست؛ همه ملتند و همه دولت"!(۶۰/۱۰/۷) شکست این قائمه، شکست انقلاب است و در دو طرف مراقبتها و مواظبتهای مهمی قابل فهرست است... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نَفس آرام! قطعه ای کوتاه از سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ حجت الاسلام قنبریان کاش۳۰ثانیه نفس آرام را ببینیم! او که در معرض حوادث نیست و تلاطم ندارد! شاه آبادی و امام مثل خضر و موسی! خضر کشتی را سوراخ کرد موسی آن فرعون را غرق! در حوزه هم جای عرفان امام خالی است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠جنبش های مبارک! روایات ناظر به میدان سیاست و اجتماع، سه مولفه ی معنا دار دارند: ۱. عاجز الرای: سست تدبیران که امام صادق(ع) از آن پرده برداری کرد و چنین زعمایی را لابد منه معرفی فرمود. ۲. میامین: انسانها و جمع های میمون و مبارک که امام باقر(ع) از آن رونمایی کرد. همانها که جنبش های مبارک را رقم می زنند. ۳. میامین الرای: قومی با آراء مبارک که درخواست الهی امام شیعیان امیرالمومنین(ع) بوده است. جنبش میامین، معروف و عدالت را گفتمان و بر سلسله شاهان هم اثر کرد ! تنها علاج عاجزالرای ها درون تشیع همین جنبش شدن میامین است. امیرالمومنین از خداوند بجای کوفه معاصرش ، ملحق شدن قومی را می خواست که آراء مبارک داشته باشند. طبعا آن قوم دچار عاجز الرای هایی مثل ابوموسی ها نمی شوند...! تفصیل را در سخنرانی جنبش های مبارک بشنوید! (ع) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام خمینی و قائمه مردم-نظام سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی ۱۴۰۰/۳/۱۴ ⬅️ برش و تقطیع ممنوع! اگر وقتش را داشتید کامل بشنوید و الا رها کنید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️پ.ن: کاش جوانان حزب اللهی و انقلابی به خود جرات دهند و این دسته از علماء که گفته و می گویند "حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد" را درون جمهوری اسلامی محققانه بشناسند. فریب بریده های جراید و هوچیگرهای رسانه ای در تخریب برخی چهره های روحانی را نخورند اما همه روحانیون و حتی شاگردان امام و حتی نشسته در مجاری امور را هم همنظر با امام و رهبر انقلاب در مبانی جمهوری اسلامی و اعتقاد مبنایی به مردمسالاری دینی فرض نکنند! از قضا آنچه کمتر یافت میشود همین فهم و اعتقاد راسخ به جمهوری اسلامی است! جوانها اگر تفاوتها را نشناسند نمیتوانند از خط اصیل امام و رهبری در این مسائل اساسی حفاظت کنند. ☑️ @m_ghanbarian
🌐مناظرات و عصاره فضایل جمهور *مناظرات ، سبُک و دارای حواشی کم ارزش است ، چون همه تریبون هایش عصاره فضایل جمهور نیست! *توهین و تخریب های سست و سخیف در برخی غالب است ؛ چون آن بعضی، جای آدم های پُر و قد کشیده در اجتماع و سیاست و بی نیاز از التماس دیده شدن، نشسته اند! *سازوکاری برای آوردن عصاره فضایل جمهور در سبد انتخاب مردم ، به تامل جدی نیازمند است. همفکری در ساخت رجل سیاسی درون نهادهای اجتماعی (علاوه بر نهادهای سیاسی) لازم است ؛ و الا نظام اداری موجود از خود می خورد و فربه میشود و کوتوله های خود را رقیبِ بازی می کند. شورای نگهبان قطعا سهمی از آن روند تکامل را دارد اما تمامش نیست. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی 🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟ 🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟ http://fdn.ir/page/200552/ ☑️ @m_ghanbarian
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی 🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟ 🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟ ☑️ @m_ghanbarian
1⃣ انتخابات حق غیر قابل اسقاط! این روزها بعضی برای مشارکت بیشتر ، حق بودن انتخابات را مخدوش و آنرا صرفاً تکلیف می کنند! در نظریه درست متفکران انقلاب اسلامی: حقوقی مثل حق تعیین سرنوشت و انتخاب، از زمره حقوقی ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط است. بیش از آنکه تصویب مجالس را بخواهد ، تصدیق فیلسوفان را می خواهد. از اینرو ملتها آنرا بعنوان حقایقی فوق قانون رعایت می کنند.(برای تفصیل ر.ک: شهید مطهری/نظام حقوق زن در اسلام ص۱۲۶و۱۲۷) پ.ن: ۱.خلط چنین حقی با حقوقی -که در پرتو قانون و مرجعی قانونی، ثابت میشود و قابل اسقاط و انتقال است- کم دقتی در مبانی و مبادی آندو است. ۲.جمع شدن این حق با مسئولیت اجتماعی انسان و تکلیف انسانی و شرعی او هم منافاتی ندارد مثل حق حیات که قابل اسقاط نیست و گرفتنش از خود هم حرام است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
2⃣ انتخابات تکلیف هم هست! این روزها بعضی برای مشارکت کمتر، تکلیف بودن انتخابات را مخدوش می دانند! از جمله به یکی از فتاوای آیت الله سیستانی استناد می کنند که:"انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی کند"! درحالیکه ایشان طبق همین مبانی درست چندین بار دیگر از وجوب انتخابات گفته اند: ۱.برای همه پرسی قانون اساسی عراق، شرکت را واجب و عدم حضور را گناهی نابخشودنی خواندند. ۲.برای مجمع ملی بررسی قانون اساسی به همه نزدیکان گفتند کاندید شوند!(: نماینده ایشان در ایران/ مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۶۵) حتی از لیستی حمایت کردند! ۳.چندین سال بعد در دور دوم دولت نوری مالکی که بحث قانون انتخابات مطرح بود فتوا دادند: "برهمه واجب است که در انتخابات شرکت کنند تا با حضور پرتوان و گسترده خود پشتوانه کسانی باشند که بر درستکاری آنان اطمینان است و از پراکنده کردن آراء و تباهی دادن آنها اجتناب کنند!" برای اغراض سیاسی مبانی دینی را دستکاری نکنیم. برای مواضع انتخاباتی آیت الله سیستانی این مقاله را ببینید: http://prb.iauctb.ac.ir/article_515655.html محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟ 🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟! 🔺حوزه کم کاری نکرده است؟! 🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری! http://fdn.ir/55542 ☑️ @m_ghanbarian
15_2064.pdf
389.8K
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟ 🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟! 🔺حوزه کم کاری نکرده است؟! 🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅جمهور و عاجز الرأی! دانشگاه تهران۱۴۰۰/۳/۱۶ ▫️امام صادق(ع) از دچار شدن به روسای سست تدبیر(عاجز الرای) گفت! ▫️آیا تقصیر مردم است؟! *جمهور مردم، عماد دین اند! *جمهور مردم، طریق کشف صالحین اند! ▫️چاره تخلّص از روسای عاجز الرای: میامین الرای! *امیرالمومنین(ع) ملحق شدن به قومی با آراء مبارک(میامین الرای) را می خواست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📺 بازنده مناظرات! "نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و امر تشریفاتی تبدیل کرد؛ چنانچه نباید بجای مناظره به جدال و مُراء گرفتار آمد و بجای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید"(رهبر انقلاب۸۱/۱۱/۱۶). بازنده اصلی مناظرات، کمیته تبلیغات و رسانه ملی است که مناظره را امری تشریفاتی کرده است. بعضی سؤالات، موضوع انشاء است. بعضی دیگر همراه القای گفتمانی خاص؛ و اغلب درجه چندم از مسائل اساسی است. مناظره دو طرفه را به مصاحبه های هفت طرفه تغییر دادند تا جدال و هتاکی نشود و می بینید که می شود! جای مناظره ی همه بر سر یک کلان موضوع مثل عدالت، آسیب های اجتماعی، جمهوریت و آزادی، تحریم و... ، امتحان شفاهی کارشناسی قرار داده شده است! راستش این است که دستگاه فرهنگی-سیاسی و رسانه ملی ما از آزادی می ترسد و مناظره را امری تشریفاتی گرفته است! کاش اقلا پخش بین المللی و ترجمه اش نمیکردند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔷 یار کمکی مناظرات! ۱. دکتر همتی در دو مناظره، آقایان جلیلی و رضائی و... را متهم به تاخیر در تصویب fatf در جلسات مجمع کرد! جا داشت آقایان به او جواب دهند : چرا رئیس جمهور اقلا برای تصویب fatf مجمع شرکت نمی کند؟! مصالح ملی مهمتر از لج بازی های شخصی نیست؟! اشکالی که آقایان کواکبیان و آخوندی هم به روحانی داشته اند! ۲. دکتر همتی اگر میخواهد حتما با اشکال کردن به آقای رئیسی خود را رقیب او جا بزند جا داشت بیرون از طایفه گرایی از ایشان بپرسد: ۴سال ترک فعل رئیس جمهور در عدم شرکت در مجمع تشخیص را چرا پیگیری نکرده است؟! *عدم شرکت روحانی در جلسات مجمع را اینجا بخوانید: yun.ir/unwbfd محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔶 منتخب انقلابی تر، به مشارکت بیشتر، محتاج تر است! انتخابات ششم، مشارکت ۷دهم درصد بیشتر از نصف(۵۰/۷٪) و انتخابات یازدهم، منتخب ۷دهم درصد بیش از نصف(۵۰/۷٪) آراء را مال خود کرد. کمترین مشارکت و سرمرز ترین منتخب! اما اینها فریبت ندهد که تکرارش مانعی ندارد! منتخبی که می خواهد به غرب امتیاز دهد، به ۰/۷بیشتر از نصف او گیر نمی دهند. آنها به امارات و عربستان بدون انتخابات هم هیچ ایرادی نمی گیرند! اما منتخبی که می خواهد مقابل غرب مقاومت کند و با مذاکره فعال حقوق ملتش را بگیرد اگر مشارکت انتخاباتش حول ۵۰٪ باشد یا آراء پیروزی اش سرمرز باشد، در مجامع بین المللی با بهانه های نقض دمکراسی روبروست! جای درگیری بیخود ستادها باهم پی مشارکت بیشتر و رای قاطع تر باشیم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷جمهور مردم! تشیع ما به علی(ع) است. نمایه های او در نهج البلاغه است و تاج نهج البلاغه، عهدنامه مالک اشتر(نامه۵۳) است. آنجا امیرالمومنین در همان سالهای کوفه کذایی درباره جمهور مردم می فرماید: 《انّما عمادُ الدین...العامةُ من الامة》 پایه های دین(در تحقق اجتماعی اش) جمهور مردم اند! حالا ایران جای خود دارد که امام خمینی فرمود از امت رسول الله و کوفه امیرالمومنین بهترند. 🔺تاریخ را سرِ ته نخوانیم! همان جمهور و حضور اکثری مردم بود که به ۲۵سال خانه نشینی و محرومیت های سیاسی حضرت امیر(ع) در سال۳۶ پایان داد! قبلش زمینه چنین حضوری فراهم نشد و الا باز انتخاب، علی(ع) بود! جمهور، حق او را غصب نکرد! کنار گذاشتن شایسته ترین، محصول کار شورای کذا و کذا بود نه انتخاب عمومیِ جمهور! در تمدید این برکناری هم، انتصاب خلیفه، جای رجوع به مردم و باز شورای کذا، مقصر بود نه جمهور مردم! جمهور مردم اینبار که شورید و نمایندگانش از کوفه و بصره و مصر را به مدینه فرستاد، جز علی(ع) انتخاب نکرد! اولین بیعتی بود که جمهور مردم از کاندید تا خلافتش را رقم زدند! باور کنید: جمهور مردمِ مسلمان ستون و تکیه گاه دین است.(۱) 🔺حتی در کوفه ۶۰ هجری! جمهور مردم در اعتراض خیابانی، نائب الامام (مسلم بن عقیل) را پس نزدند! جمهور با او در کف خیابان بودند، باز کانونهای خاص در دالانها و لابی های دار العماره، مسلم را به پول و منصب فروختند، نه جمهور مردم! مشکل آن جمهور، پیوندهای خونی و عصبیت های قبیلگی اش بود(۲) که آن اشرافِ لابی گر را بر خواست اکثریت تسلط می داد و آنها را تکه تکه می کرد: عده زیادی را متواری در صحرا(۳)، برخی پیوسته به حسین(ع) و برخی علیه او! در جامعه ای که پیوند ولایی بجایی خون و قبیله نشسته، جمهور، عزیزتر و گرامی تر نیست؟! ..................................... ۱.امام خمینی شاید همین فرمایش را توضیح می داد که:"این ملت است که آمد شما را از این گرفتاری ها بیرون آورد و با رای خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همه چیزهایی که ما داریم از این مردم است خصوصاً از این مستضعفین"(۶۰/۸/۲۳) ۲.امیرالمومنین در خطبه قاصعه این عصبیت را خوب بیان کرده است. ۳.تاریخ می نویسد: فرمانده ای با ۱۰۰۰نفر از کوفه به کربلا اعزام می شد ولی جز با ۳۰۰یا ۴۰۰نفر به آنجا نمی رسید بخاطر کراهتی که از جنگ با سیدالشهدا داشتند(انساب الاشراف ج۳ص۱۷۹) 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
💠 پاره تخته ی کشتی نجات باش! خدا می داند گاهاً به پاره تخته های کشتی نوح غبطه می خورم وخود را از آن چوبها پَست تر میدانم! ولیّ خدا چار پاره تخته را -"بِٲَع٘یُنِنَا وَ وَح٘یِنا"- طوری بهم دوخت که چوبها به اخلاص رسیدند: بِس٘مِ اللهِ مَج٘راها وَ مُر٘ساها(روان شدن ولنگر انداختنش با نام خداست)! اما من و مثل من آنقدر چموش و خودخواه ایم که ولیّ خدا هم نتوانسته ازمان بلمی کوچک برای نجات چند بنده خدا بسازد. نه ایست مان و نه حرکتمان بسم الله نیست! چه بد به حال ما که بلم کوچکی برای امام زمان(ع) در یک شهر کوچک و دهات نشدیم که بسم الله مجراها ومرساها. دوست عزیزم! همچنان که مراقبی کسی و کسانی را تسخیر برای دنیای خود نکنی مراقب باش تسخیر برای دنیای مثل منی هم نشوی. به آدمهای بی هوی بپیوند! پاره تخته ی کشتی ولیّ خدا شو که همه غرقند! (بخشی از حدیث نفسی با رفیقی عزیز) ☑️ @m_ghanbarian
〽️ ٪۲۰ را دریابید! مناظره آخر بین نامزدها شنبه تمام میشود اما فقط حدود ۳۰٪ تماشاگر چالشی ترین مواجهه کاندیدها بودند! هنوز میزان مشارکت به حسب نظر سنجی ها زیر ۵۰درصد است. مهمتر اینکه هنوز حدود ۲۰٪ تصمیم نگرفته اند! پخش سرودهای ملی و هزینه از خون حاج قاسم و سورپرایزهای رسانه ای را در انتخابات مجلس تجربه کردیم! یک هفته آخر جا ندارد رسانه ملی عرصه مناظرات واقعی و چالشی بین طرفداران تحریم انتخابات و مشارکت خواهان باشد؟! جوانها و فعالین رسانه ای برای هردو طرف هست و رسانه ملی محذور ممنوع التصویرها و مطرودها را ندارد! اگر باز بازی درنیاورد و واقعا مناظره برقرار کند! آن ۲۰٪ ، سرنوشت ساز است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 🔺جلسه اول: نسبت قانون اساسی و حق تعیین سرنوشت ۱۴۰۰/۳/۱۲ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 🔺جلسه دوم: جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت ۱۴۰۰/۳/۱۳ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 🔺جلسه سوم: جمع ولایت و تنفیذ با قانون اساسی ۱۴۰۰/۳/۱۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 🔺جلسه چهارم: جمهوریت و ولایت ۱۴۰۰/۳/۱۵ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
رابطه تعیین حق سرنوشت با ولایت.pdf
505.9K
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 1⃣جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت 2⃣جمع ولایت و تنفیذ با قانون اساسی 3⃣نسبت قانون اساسی و حق تعیین سرنوشت 4⃣جمهوریت و ولایت ☑️ @m_ghanbarian