📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰
حجت الاسلام محسن قنبریان
🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون
#حکمت۱۰۸
✔️مقدمه
• کنش ها و واکنش های فردی، اجتماعی ما برآیند کنش ها و واکنش های درونی ماست...
• یک کنش گر اجتماعی( حتی خانوادگی) گاه:
- درک انسداد می کند ،گاه گشایش!
- گاه معترض و ناراضی و گاه آرام و راضی!
- گاه به او میل می شود و دستاوردی دارد و گاه آسیب می بیند و سرمایه اش ریزش می کند!
• همه این حالات در قلب او شکل می گیرد و از آنجا منشاء کنش یا واکنش او می شود.
حضرت امیر(ع) می فرماید:" برای قلب جوشش هایی از حکمت و فضایل و اضداد آنها هست"
• نکته مهم و کلیدی این است که این دوگانه ها یک نقطه تعادل دارند و یک افراط و یک تقصیر( تفریط)؛ تقصیرش مضرّ است و افراطش مفسد!(" فَکُلُّ تَقصیِر بِه مُضِرَ وَ کُلُّ اِفراط لُه مُفسد)
✔️فهرست ۵دوگانه مهم در حکمت۱۰۸:
1⃣ رجاء_ یاس( درک گشایش_ انسداد)
-اگر در رجاء افراط شد؛ ذلت طمع پیدا؛ و حرص هلاکش می کند!
- امید وقتی پیوندی با منیّت و خودخواهی بخورد، طمع و حرص میشود و کنش را فاسد می کند.
-اگر یاس و انسداد مستقر و مالک قلب اوشد؛ تاسف او را می کشد!
- این جانب تفریط است و تاسف ، کنشگری مفید را از او می گیرد.
2⃣ غضب_ رضا( نارضایتی و اعتراض_ رضایت و آرامش)
• عارض شدن نارضایتی و غضب؛ موجب شدت کینه میشود!
- به کینه که می رسد ،کنش را فاسد می کند ، نقد را، نهی از منکر را و...!
- از آنسو اگر خوشوقت شدن با رضایتمندی( ولو نسبی) پیدا شد؛ موجب فراموشی تحفّظ و مراقبت میشود!
- این هم مضرّ است ، کنش های پیش رونده را می گیرد و...
3⃣ خوف_ امنیت( نگرانی ها_ ایمنی ها)
- اگر خوف و ترس بر قلب غالب شد؛ مشغول محافظه کاری می شود!
- محافظه کاری مفسد است و کنشگری را فاسد می کند، تکالیف فوت میشود...
- اگر احساس امنیت وسعت بگیرد؛ غفلت و غرّه شدن او را می رباید!
- این هم تفریط مضرش؛ فریب خود خوردن و خودبینی و خود محوری در کنشگری های اجتماعی از اینجاست...
4⃣ مال و غنی_ مصیبت و فقدان( دستاورد_ آسیب)
- اگر از مالی سود برد[ یا به او میل شد، سرمایه اجتماعی یافت] ؛ احساس بی نیازی به طغیانش می کشد!( افراطِ مفسد)
- اگر در مقابل، مصیبتی اصابت کرد[ آسیب اجتماعی] ؛ بی تابی اش موجب رسوائی اش می شود!
- اگر دچار فقر و فاقه[و ریزش سرمایه اجتماعی] شد؛ مشکلات ناشی از آن مشغولش می کند( و از وظایف باز می ماند)
- مصیبت و فاقه، دو تفریط آن مال و غنی است که به کنشگری درست ضرر می زند...
5⃣ گرسنگی_ سیری( نابهره مندی_ بهره مندی)
- گرسنگی و نابهره مندی؛ زمینگیرش می کند!
- پرخوری و شکم پروری ( و بهره مندی) او را به رنج می اندازد!
( متن حکمت ۱۰۸ را اینجا بخوانید:
http://nahjolbalagheh.org/hekmatha/hekmat108)
✔️اوج عرفانی عدالت خواهی
امام خمینی ؛
- اتصال این نقاط تعادل درون را /به عدالت اجتماعی بیرون( که محصول کنش های عادلانه عدالتخواهانه است)/ به تعادل انسان کامل( که مظهر اسماء حق است)/ به تعادل آرایش اسماء الهی / وصل می کند که یک خط مستقیم می شود.
- این همان صراط مستقیم و عدالت در تعریف جامع آن: استقامت بر صراط مستقیم است؛ از تعادل درون تا تعادل و توازن بخشی قوای اجتماع تا تجلی متوازن اسماء !
- امام(ره) بر این اساس: عدالت خواهی را بسط صفات حضرت حق در عالم می خواند!
این اوجِ همان شرط معنویت برای عدالتخواهی در بیان رهبر انقلاب است.
( تفاصیل را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📷 #عکس_نوشت | #جلسه_هفتگی
💠 گزیده سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین #محسن_قنبریان
📆 جلسه هفتگی ۲ آذرماه ۱۴۰۰
📲 #پیشنهاد_استوری
🔻🔻🔻
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
23.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 مظلوم می تواند فریاد کند!
• تخفیفی شرعی برای کسی که مظلوم واقع شود!
• صدا را به بدگوییِ ظالم بلند کردن را خداوند به مظلوم اجازه داده است!
• این فقط هنگام شکایت و نزد قاضی نیست؛ یک کلیپ از ظلمی که به او شده است در فضای مجازی را نباید مخلّ به امنیت ملی خواند!
• اجتهاد امام خمینی این را موجب هرج و مرج هم نمی دانست!
(منابع:
مکاسب شیخ انصاری جلد1 صفحه 347 الی 351
https://lib.eshia.ir/10141/1/347#_ftn2
مکاسب امام خمینی جلد1 صفحه 282 الی 286
https://lib.eshia.ir/10051/1/282#_ftn1
ترجمه تفسیر المیزان - علامه طباطبایی - ج5ص200
https://lib.eshia.ir/50081/5/200)
❗️پ.ن:
پذیرش عمومی دولت مدرن و مداخله گری حداکثری او در حقوق افراد مانع درک درست این احکام است!
فن آوری اجتماعی-مردمی قسط از نسبت منظم احکام مربوط به حکومت و مردم ساخته میشود، که در دو جلسه بحث شده است.
#فن_آوری_اجتماعی_قسط
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian