💢گزیده شرحی بر زیارت عاشورا
جلسه نهم(آخر)
بخش2⃣
#محسن_قنبریان
#محرم۹۷
از یک روز بود،، صاحب قبر را احضار کردند ،جوانی بود با چهره ای درهم و سوخته و معذب ...از اوسوال کردند چند ساعت است که مرده ای او گفت؛ چندین سال میشود که مرده و معذبم؛؛ در حالیکه دیروز مرده بود‼️‼️
✅بر طبق روایات حیوانات قیامت ندارند اما در برزخ وجود دارند حالا اگر کسی خیلی در این دنیا برای خودش دست کم بگیرد ممکن است همنشین حیوانات باشد در برزخ و این خیلی سخت است که سالها مثلا همنشین یک میمون باشی❗️برزخ اینگونه است وحشتش مثل کابوس های شبانه است 😞😞اما حالا این برزخ وحشتناک را چکار کنیم؟؟؟ با توجه به اینکه گفتیم شفاعت طبق روایات مخصوص قیامت است❗️
🔴🔴(((لطف حسین مارا تنها نمیگذارد))) در زیارت عاشورا میخوانیم که اگر اهلش باشی یوم الورود یا همان روز ورود به برزخ اهل شفاعت میشوی و از لحظه ی مرگ تا تمام طول برزخ و ورود به قیامت همراه شما خواهند بود انشالله‼️
✅پس خواندن و مداومت بر زیارت عاشورا را جدی بگیرید در هر زمان و مکان و حتی المکان باصد لعن و صد سلام ‼️بسیاری از بزرگان بر اینکار مداومت داشته اند و حتی در مریضی و زمانی که نمیتوانستند نایب میگرفتند برای این کار ❕ وقتی چند سال بگذرد و روزی صدسلام بدهیم به ارباب انشالا جای چند سالی که که برزخ معطل ایم را خواهد گرفت انشاالله
🔷دوستداران اهل بیت زیادند فرموده اند هر حلال زاده ای محبت ما را در دل دارد❗️ از بین دوستداران بعضی اهل ارادت اند و برخی سینه سوخته ی ابا عبدالله اند .یکی از این ها شخصی بود بنام (مسمع بن کردین) که خود امام صادق(ع)فرمودند این شخص از سینه سوخته های ماست🔺🔺🔺
یک وقتی این شخص امد خدمت امام صادق (ع) برای روضه خوانی؛ عرض کرد اقا من در خانه مرتب یاد مصیبت جدتان میافتم و گریه میکنم و برای خودم روضه میخوانم طوری که اهل بیت من هم به گریه می افتند ❗️و محفل عزامیشود . امام صادق(ع) فرمودند : ((بشارت باد برتو که لحظه ی جان دادنت من و پدرم و ابائم و مادرم فاطمه بر بالین تو می آییم و میگوییم که این مال ماست مراعاتش کن ‼️))
✅توصیه : قدر این روضه ها را بدا نید اینهاست که برزخ و فشار قبر را راحت میکند .و در مرحله بعد انسان مرگ مثل آنها؛ نه مثل آنها بلکه حداقل مثل جون غلام انها را طلب میکند
✅پدر ها و مادر هاجلو بچه هاتون گریه کنید برای امام حسین (ع) تا یاد بگیرند و ببینند که اسم حسین چطور شما را تکان میدهد انوقت وقتی خواستی راستگوییش را امتحان کنی اگر به امام حسین قسمش بدی هیچ وقت دروغ نمیگوید. چون از امام حسین حساب میبرد.
☑️ @m_ghanbarian
🌀به تقلید فرهیخته نزدیک میشویم یا علائم آخرالزمان؟!
1⃣ تقلیدی که امام صادق(ع) در مذهب حقه جعفری نهادینه کرد، سرتاسر مراقبت و نظارت و احساس مسئولیت مقلد نسبت به مرجع خویش در عین اطاعت از فرامین مستند شرعی او بود و الا با تقلید مذموم یهود در قرآن(۳۱/توبه) فرقی نمی کند!
مطهری این تقلید را در مقاله "اصل اجتهاد در اسلام" به زیبایی تبیین فرموده است. از جمله در جمع بندی دارند: "پس معلوم می شود که تقلید ممدوح و مشروع سرسپردن و چشم بستن نیست، چشم باز کردن و مراقب بودن است وگرنه مسئولیت و شرکت در جرم است"!(مجموعه آثار ج ۲۰ص۱۷۶/این مقاله را حتما بخوانید).
امام عزیز ما هم درشرایط مرجع تقلید، بلکه مجتهد مطلق می فرمود: "یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و نتواند افراد صالح مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد"(صحیفه نور ج۲۱ص۴۶و۴۷).
واضح است خود تقلید نمی تواند تقلیدی باشد و این شرایط، شروط عقلایی و شرعی و ضروری زعامتند.
وضعیت مطلوب آن است که مقلد، مرجع و شرایطش را از رساله آن مرجع نگیرد! از ضروریات مذهب و روایات مکرر اهلبیت و نگاه به اسوه های معصوم بگیرد. ببیند از چه کسی تقلید می کند؟! آن موشکاف فقه، آیا دشمن شناس و جریان شناس هم هست؟افراد صالح و ناصالح را از هم باز می شناسد؟ از نقشه ها و تئوری های حاکم بر فکر دشمنان شرقی و غربی اسلام باخبر است؟! یا در نگاهی متجزی، امور را بسیط، فردی و صرفا اخلاقی می بیند؟!
این مختص به آقا موسی شبیری نیست. مراجع انقلابی و زمانه شناس تر و سینه چاک نظام هم معصوم نیستند و به تعبیر شهید مطهری "اعتصام به کُر" ندارند!(همان) مقلد باید با مراقبت برآنها ادامه تقلید دهد. اگر از زی زهد و ورع عدول کردند از آنها فاصله بگیرد و شایسته تر از آنان را برگزیند. انقلابی بودن و حامی نظام بودن جای ورع، زهد و دوری از دنیا طلبی -که شرط دیگر مرجعیت است و مثل آیت الله شبیری خوب دارند- را نمی گیرد.
2⃣ در اخبار اهلبیت(ع) از احوال مذموم آخرالزمان سخنان عجیبی است از جمله این فرمایش سید الشهداء(ع) که: "امری که منتظرش هستید(حکومت حقه اهلبیت) برپا نمی شود تا وقتی که بعضی از شما بر بعضی برائت جسته برخی بر برخی دیگر آب دهن اندازند و بعضی، شهادت به کفر بعض دیگر دهند و بعضی دیگری را لعن کنند...!"(الغیبه النعمانی ص۲۰۵ح۹).
یعنی نظارت و مراقبت آگاهانه و مسئولانه به هتک و بی احترامی، خود حق بینی و تکفیر و تفسیق دیگران می انجامد.
این هم مختص آیت الله یزدی نیست. آنچه روزی برخی مشاهیر مراجع نجف با شهید فضل الله نوری کردند یا در ادبیات سالهای انقلاب تاکنون درباره برخی بزرگان سرزده نمونه های بزرگتر و کوچکتر است.
3⃣ در این بین آنچه لازم است، مدیریت کردن افکار عمومی و راهبری نسل جوان به سمت تقلید فرهیخته و ناظر و مراقب و همزمان دور کردن آنها از توهین و هتک حرمت به مقام مشامخ بزرگان است.
هر نقد و انتقاد و توقع انقلابی-اسلامی از حوزه، مراجع و بیوت را به اسم توهین و هتک سرکوب نکنیم. امروز اگر یادداشتهای شهید مطهری درباره برخی اوصاف آقازادگان مراجع، بیوتات و مقربان یا نحوه مصرف سهم امام و... بدون نام توسط گوینده یا نویسنده ای -حتی حوزوی و دلسوز-نقل شود، بعید نیست کارش به دادگاه ویژه یا بایکوت و اقلا پرخاش بیانجامد! چنانچه نمونه هایی را شاهدیم.
معلوم است ما هنوز با آن تقلید فرهیخته ی شیعه فاصله داریم و "سرسپردن" را جای تقلید، تبلیغ می کنیم!
در نقطه مقابل هم اعمال یا رفتارهای بعضا قابل نقد و انتقادی از سوی مراجع و بزرگان، گاها با زبان هتک و بی حرمتی نقادی میشود. کافی است کپشن های اینستاگرامی ذیل ساختمانهای مجلل برخی مراجع را ملاحظه کنید! یا حرف قابل نقد مرجع مسنی که بخاطر تعطیل نبودن روز شهادت معصومی ، حکومت اسلامی را "گمراه" خواند، چگونه با کلمات رکیک و زننده، مواجهه شد؟! و دهها مثال دیگر.
آن راه وسط جایش خالیست: نظارت و مراقبت مسئولانه بر مرجع و تقلید! نه سرسپردن و نه هتک حرمت و لحاظ احترام نکردن!
#ملاقات_آیت_الله_شبیری_با_سران_اصلاحات
#نامه_آیت_الله_یزدی_به_آیت_الله_شبیری_زنجانی
📝 محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
_______________________
🔺مطلب مرتبط(جستجو کنید) :
امام صادق(ع) ما را به که سپرده است؟!
⚽ برزیلته!
1⃣ امروز(۱۲آبان ۹۷) با "تدبیر" وزارت آموزش و پرورش مدارس، دسته جمعی بازی پرسپولیس و کاشیمای ژاپن را در مدرسه دیدند!
دوگانه این بود: تعطیلی یا تماشا در مدرسه!
با این تدبیر دیگر همه دانش آموزان -چه کودک چه جوان، چه دختر چه پسر- فوتبال دیدند.
نمیدانم اگر عده ای به فوتبال یا این بازی بی علاقه بودند و میخواستند به کار مهمتری برسند، آیا امکان خروج در این دوساعت برایشان بود؟!
علی القاعده نباید چنین امکانی باشد چون نقض غرض است. آموزش و پرورش بخاطر اینکه برخی غایب نشوند چنان کرده بود!
مدارس شهرهای بزرگ و مجهز با ال ای دی دیدند، مناطق محروم هم با گوشی موبایل معلمشان!
2⃣ دنیای مدرن همه ارزشهای سابق بشر را "ذره ای" کرده است. آزادی عقیده موجب شد جوامع مدرن یک دین نداشته مذاهب گوناگون و قرائات مختلف از همان مذهب هم شایع شود. بیش از ۳۰۰قرائت فقط در مذهب پروتستان در دین مسیحیت موجود شود و هریک کلیسایی و آداب و مناسکی یابند. نژاد و تاریخ و ملیت و فرهنگ و... نیز تجزیه شده، یک کشور اقوام و نژادها و هویتهای تاریخی متعدد و متکثر برای شهروندانش داشته باشد.
جای این سؤال است که پس این تکثر را چه چیزی وحدت می دهد؟! این شهروندان متکثر چگونه یک ملت یکپارچه میشوند؟!
جواب روشن است: ارزشهای "یگانه ی" مدرن!
همه کولا میخورند حداکثر با طعم های متفاوت، همه جین می پوشند حداکثر با مدهای متفاوت، همه با موسیقی مدرن و هالیوود سرگرمند و همه فوتبال را دوست دارند و...!
برای نمونه ملت برزیل را فقط فوتبال دور هم جمع کرده نه هیچ چیز دیگر!
لذا اگر دین به تعبیر علامه طباطبایی در المیزان همان روش و سبک زندگی باشد، فوتبال و خوردنی ها و پوشیدنی ها و سرگرمی های مدرن، "ارکان دین جدیدند"!
3⃣ وقتی دختر و پسر، شیعه و سنی، مسلمان و ارمنی، لر و کرد و عرب و ترک و... را همه دو ساعت به تماشای فوتبال میفرستیم باید لوازم آنرا هم بپذیریم مثل:
🔺تب داغ حضور بانوان در استادیوم با افزایش تصاعدی دختران فوتبالی!
🔺امکانات و تجهیزات فوتبال در مناطق محروم باوجود نداشتن زیر ساختهای ضروری و لازم زندگی!
🔺قبول جابجایی و تعویض در عناصر هویتی و وحدت بخش یک ملت!
🔺قبول پیوند و کاهش فاصله با غرب استعماری با در بین بودن ارزشهای مشترک (ارزشهایی که هیچکدام دینی و فطری و حتی عقلانی نیست و معطوف به لایه رویی زندگی و "سلیقه" زیست آدمی است)
🔺پذیرش جابجایی و تعویض الگوهای تربیتی برای کودکان و نوجوانان از اسوه های حسنه به ستاره های فوتبال.
🔺و...
📝 محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
🔶 پیش منبر مباحث «صلاح امت»؛ «اصلاح امت» 1⃣
آخر صفر ۱۳۹۵ / امیدیه
#محسن_قنبریان
✅ طرح معما
🔹این دو تابلو راتماشا کنید:
۱) زمانی پس ازصلح، معاویه از امام حسن(ع) خواست تا به فرماندهی سپاهی به جنگ خوارج رود!
امام در پاسخ معاویه نوشت:
«اگر من میخواستم در میان اهل قبله شمشیر زنم از جنگ با تو آغاز میکردم. ترا رها کردم بخاطر"صلاح امت" وجلوگیری از ریختن خون آنان(ترکتک لصلاح الامه وحقن دمائها)».
(کامل ابن اثیرج۳ ص۲۰۵)
۲) در وصیت نامه معروف اباعبدالله الحسین(ع) که نزد برادرش محمد حنفیه گذاشت آمده:«... انما خرجت لطلب "الاصلاح" فی امه جدی...»
(الفتوح ج۵ ص۲۳/ بحار ج۴۴ ص۳۲۹).
🔹امام مجتبی(ع) از رعایت "صلاح امت" گفت وسید الشهداء از طلب "اصلاح امت"!
یکی ادامه قتال بامعاویه را به "صلاح امت" ندید ویکی خروج بر یزید را برای "اصلاح امت" لازم دید.
🔹فرق "صلاح امت" و "اصلاح امت" چیست؟
کجا مأمور به رعایت "صلاح امت" هستیم وکجا مأمور به "اصلاح امت"؟!
🔹 امام مجتبی( ع) ترک قتال با معاویه را به «حقن دمائها»( جلوگیری از خونریزی امت) خواند اما اباعبدالله(ع) هنگام عزیمت از مکه فرمود:«... من کان باذلا فینا مهجته...فلیرحل معنا...»( هرکس حاضر است خون دلش رادر راه ما هدیه کندبا ما راه بیافتد).
( بحار ج۴۴ ص۳۶۶)
🔹کجا جای خویشتن داری است وکجا جای فداکاری؟!
✅ معما در عمل یک امام!
🔹این دو راهبرد متفاوت،مسلما به تفاوت آن دو امام برنمیگردد چرا که در یک امام هم شاهد همین معمائیم:
۱) ذیحجه سال ۲۳هجری پس از قتل عمر؛ هنگامی که شورای خلافت تصمیم گرفت با عثمان بیعت کند؛ امیر المومنین(ع) فرمود: «شما میدانید که من سزاوارترین شخص برای خلافت هستم. به خداقسم[به آنچه کردید] گردن می نهم تا وقتی که امور مسلمانان به سامان باشد(لأسلمن ماسلمت امورالمسلمین) ودر آن جز بر من ستم نشود...»
(خطبه۷۴/ نهج البلاغه).
۲) اماوقتی به حکومت میرسد و با امویان درگیر میشود سخنش چنین است:
«... خدایا تو میدانی که آنچه از ما سرزد نه بخاطر تمایل به کسب قدرت ونه برای بدست آوردن چیزی از مال بی ارزش دنیا، بلکه برای آن بود که نشانه های دین تورا به جای خود برگردانیم و "اصلاح" درشهرهای ترا آشکار کنیم(نظهر الاصلاح فی بلادک) تابندگان ستمدیده ات ایمنی یابند و حدود تعطیل شده ات اجراشود...»
( خطبه۱۳۱)
🔹سخن اول شبیه به سخن امام مجتبی(ع) است و سخن دوم شبیه ترین به وصیت مشهور سیدالشهداء است.
🔹 راستی آیا بین "اصلاح امت" (سخن سیدالشهداء) ونمایان کردن "اصلاح در شهرها" (سخن امیرالمومنین) فرقی هست؟!
تأمل کنید.
☑️ @m_ghanbarian
🔶پیش منبر مباحث «صلاح امت»؛«اصلاح امت» 2⃣
آخر صفر ۱۳۹۵ /امیدیه
#محسن_قنبریان
✅ موسی وهارون هم دعوایشان برسر "اصلاح" و "صلاح" بود!
1⃣ موسی(ع) وقتی امت رابرای میقات وگفتگوی الهی ترک کرد،هارون رابجای خود نشاند وبه او دستور داد:
«"اصلح" ولاتتبع سبیل المفسدین» (اصلاح کن ودر اداره امور راه و روشی راکه فسادگران میخواهند پیروی نکن).(۱۴۲/ اعراف)
2⃣ به گزارش آیات۸۶ تا۹۴ طه؛ وقتی موسی برگشت قوم با فریب سامری، گوساله پرستی اتخاذ کرده بودند!
این صحنه موسی راغضبناک ومتأسف کرد .سپس آمد سروریش هارون را گرفت!
وهارون خود را با این جملات رهاند:«ای پسر مادرم نه ریش مرا بگیر ونه سرم را!
من ترسیدم در صورت مقاومت در برابر گمراهان کار به جنگ و خونریزی بی انجامد و توبگویی میان بنی اسرائیل تفرقه افکندی وسخنم را در مورد اصلاح امور پاس نداشتی»
(۹۴/ طه /ترجمه بر اساس المیزان)
(انی خشیت ان تقول "فرقت" بین بنی اسرائیل).
🔹 آیا وحدت و عدم تفرقه، "صلاحی" است که حتی بر "اصلاح" گوساله پرستی ترجیح دارد؟!
🔹 آیا هارون در تشخیص و ترجیح "صلاح" بر "اصلاح" اشتباه کرد؟!
🔹 اگرتشخیص هارون درست بود چرا موسی جلوی قوم با او چنین کرد؟!
میبینی مسأله "صلاح امت" و "اصلاح امت" مسأله باریک و دقیقی است...
✅ اصلاح منافقانه!
🔹ظاهرا لطافت و ظرافت "صلاح" و "اصلاح" است که میتواند جای جولان منافقان شود.
تعبیر قرآن درباره ادعای "اصلاح طلبی" منافقان خیلی عجیب است:
«الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون»(۱۱ و۱۲/ بقره)
(آگاه باشید که همانا به تحقیق خود آنان مفسدانند اما خودشان در نمی یابند)!
🔹اگر فساد مورد اشاره آیه، فساد آشکاری مثل قتل وغارت و شورش و...بود نیازی به این تعبیر پر تأکید و هشداری نبود.
بعلاوه چگونه خود هم متوجه فسادشان نبودند؟!
معلوم است این فساد،فسادی لطیف است.
🔹منافق چون فاقد "فرقان" است بین رعایت "صلاح" و "اصلاح" و وقت هرکدام خبط میکند وموجب فساد میشود وتازه خود را مصلح هم میپندارد!
🔹 به راستی فرق بین "صلاح امت" و "اصلاح امت" چیست؟!
🔹 آیا بین ای ندو باهم نسبت ورابطه ای هست؟
🔹 کجا مأمور به رعایت "صلاح" وکجا مکلف به "اصلاح" هستیم؟!
و...
🔹در این سئولات بیاندیش و پاسخهایت را یادداشت کن با آنچه سه شب آخر صفر گفته خواهد شد مقایسه کن.
☑️ @m_ghanbarian
صلاح امت،اصلاح امت 1.mp3
17.78M
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت
جلسه اول
۹۵/۹/۷
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔶 سخنرانی صلاح امت؛ اصلاح امت
چکیده ای از جلسه اول
#محسن_قنبریان
✅ معما
🔹امام حسن(ع) فرمود "ترکتک لصلاح الامة" وامام حسین فرمود "خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی" ؛
فرق بین صلاح واصلاح وجای هرکدام کجاست؟
(مفصلتر در پیش منبر ۱ گذشت).
✅ حل
🔹 معنای لغوی : " صلاح"،" اصلاح"، "مصلحت"، " صلح" همه از یک ماده ومعانی نزدیک به هم دارند.
اصلاح مقابل " فساد" است.
وقتی چیزی از وضعیت به سامانش در آید ورو به تلف و زوال گذارد فساد یافته مثل میوه ای که میگندد.
صلاح معادل خیر و وضع مناسب وبه سامان شیئ است.
از اینرو صلاح " یک وضعیت" و اصلاح "یک رفتار واقدام" است.
🔹 قانون اول: گاه " اصلاح" برای رسیدن به "صلاح" است.
مثال: انما المومنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم(۱۰/ حجرات)
اخوت وبرادری، " وضعیت مناسب" بین مومنان است بگو " خیر" و" صلاحشان" در پیوند ایمانی وبرادری باهم است.
حال اگر این "وضعیت" آسیب دید و بینشان مرافعه صورت گرفت (آیه ۹ حجرات) ، وظیفه "اصلاح" ( اصلحوا) هست تا وضعیت را به سامان کند و" صلاح" را تأمین کند.
🔹 قانون دوم: گاه" صلاح" ،زمینه ومقتضی "اصلاح" است.
مثال: ...الا الذین تابوا من بعد ذلک واصلحوا فإن الله غفور رحیم( ۵/ نور)
توبه از فسق، به انسان " وضعیتی" میدهد که " اصلاح" بدی ها از او متوقع است.
" حالت توبه"، مقتضی" اصلاح" بدی های گذشته است.
🔹 از همین جا نتیجه میشود که گاه بعلت نبودن صلاح ومقتضی، اصلاح انجام نمیشود وقابل توصیه نیست.
مثال: در آیات۷۱ و۷۹ سوره کهف از سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر برای نجات از غصب شدن آن توسط پادشاه سخن است. میتوان پرسید چرا موسی وخضر دست به قیام علیه شاه غاصب نزدند وجایش کشتی مساکین را معیوب کردند؟!
چرا نظام حاکم را " اصلاح" نکردند؟!
چون " زمینه ومقتضی" وجود نداشت " صلاح" نبود با شاه غاصب درگیر شوند.
چرا که در آن" وضعیت" نظام حاکم که عوض نمیشد هیچ، خون بیگناهان هم میریخت وبعد غصب کشتی ها هم انجام میشد یعنی از آن "شر وضرری" که میخواستند دورش کنند دوچندان عاید میشد لذا خضر کشتی را معیوب کرد تا شاه در آن طمع نکند و" صلاح" مسکینان( کار با آن کشتی وارتزاق از آن) بماند.
🔹امام صادق( ع) فرمود امام مجتبی هم همین کار خضر را در ترک قتال با معاویه برای ضعفای شیعه انجام داد.
" وضعیت" طوری شد که سپاه پاشید .
اندازه پیروزی ومقاومت مقابل معاویه نبود عده ای فرار وعده ای شعار "البقیه، البقیه" میدادند یعنی باقی مانده را دریاب وبه کشتن مده!
امام با پذیرش آتش بس گرچه سوراخی در جامعه شیعه را پذیرفت امام موجب حفظ آن شد مثل کشتی آن مساکین تا طمع غاصب را از آن بردارد وبه وقتش آن، " اصلاح" شود.
☑️ @m_ghanbarian
صلاح امت ، اصلاح امت 2.mp3
21.41M
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت
جلسه دوم
۹۵/۹/۸
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔶 سخنرانی صلاح امت ؛ اصلاح امت
چکیده جلسه دوم
#محسن_قنبریان
✅ عمق ماجرای تشخیص صلاح واصلاح
دعوای موسی و هارون هم سر انجام اصلاح یا رعایت صلاح بود (در پیش منبر ۲ گذشت)
🔸 صدیقه طاهره(س) در جملات معروف "اشتملت شملة الجنین" به امیر المومنین و پاسخ ایشان هم ماجرا سر انجام اصلاح یارعایت صلاح است
از اینجا معلوم است درک وتشخیص این دو بسیار لطیف وباریک است
✅ قانون سوم
هر" اصلاحی" باید مبتنی بر" صلاح" وهم برای رسیدن به" صلاح" برتری باشد.
درنتیجه " صلاح" امری ذومراتب و دارای درجات است.
✅ مراتب صلاح
🔸۱) صلاح و مصالح ضروری:
دین، جان، بقاء نسل، مال و هر آنچه برای بقاء بودنش ضروریست
🔸۲) صلاح و مصالح حاجی(حاجیات):
آنچه بدونش جامعه برپا میماند اما باسختی وتنگی. اگر صلاح حاجی رعایت نشود مردم در حرج واقع میشوند.
🔸۳) صلاح و مصالح تزیینی و تحسینی:
با نبود آن سختی وتنگی هم نیست اما با آنها جامعه بهتر است تحصیل آنها مناسب مکارم اخلاق ومحاسن آداب وعادات است.
✅ حالا مقایسه کنید:
🔸الف) امیرالمومنین با غصب خلافت درگیر نمیشود وحرکت اصلاحی وجنبشی شروع نمیکند ؛
وحدت و عدم تفرقه و سلامت امور مسلمین را پاس میدارد؛
چون درگیری اصل دین اسلام را به خطر می اندازد یعنی صلاح ضروری فوت میشود. شاهد اینکه پیشنهاد دهنده ابوسفیان است !
جمعی که با علی ماندند کفایت نمیکرد اگر درگیر میشد باید با جنود وعده داده شده ابوسفیان کار را پیش میبرد آنوقت دولت اموی ای که ۲۰ سال بعد باخلفا روی کار می آمد حالا زودتر روی کار می آمد! واین نقض غرض بود .
اصلاح هیچ صلاح برتری تأمین نکرده بود. یا اساسا جنگ داخلی در آن شرایط زمینه آشوبها وارتدادها وحمله روم و...را منجر میشد وباز اساس اسلام زایل میشد یعنی فوت صلاح ضروری.
🔸ب) اما همین رعایت جماعت و وحدت به اباعبدالله پیشنهاد میشود نمیپذیرد.
مثلا در خیر خواهی عبدالله بن عمر هست که "در صلحی که مردم داخل شده اند داخل شو" امام بر این سخن اف میکشد...
امام سراغ "اصلاح" میرود چون صلاح ضروری تأمین است.
با خروج امام، شهادتین به خطر نمی افتد بلکه صلاح برتری (احیای اسلام ناب،امر به معروف و...) هم تأمین میشود چنانچه بعد عاشورا شاهد قیامها علیه ظلمه ونهی از منکر حاکمان جور هستیم.
یعنی اصلاح حسینی هم رعایت صلاح ضروری کرد( جان همه امت به خطر نیافتاد،اساس دین در معرض زوال نشد و...) وهم صلاح حاجی ای را تأمین کرد.
🔸ج) ترک قتال امام مجتبی باز بخاطر رعایت صلاح ضروری بود. اگر اصحاب یاری میکردند طوری که غلبه شود ودولت اموی سرنگون شود به نص فرمایش امام، مبارزه ادامه میافت وصلاح برتری برای امت رقم میخورد اما حال که سپاه پاشید ویاری انجام نشد در صورت ادامه لشکر معاویه کوفه (تنها مرکز شیعه) را فتح واساس مذهب حق (تشیع) به خطر می افتاد از اموی بعید نبود مثل واقعه حره در کوفه بسازد!
آنوقت صلاح ضروری شیعیان هم فوت میشد.
امام با قبول آتش بس کاغذ سفی امضاء از معاویه گرفت واین شرطها را گردن او گذاشت:
🔹۱) معاویه به کتاب خدا وسنت پیامبر عمل کند...
🔹۲) پس از او خلافت از آن امام حسن یا حسین باشد تعیین جانشین ممنوع.
🔹۳) بیت المال کوفه به معاویه واگذار نخواهد شد...معاویه باید به بازماندگان شهدای صفین وجمل از شیعیان علی( ع) از خراج " دارابگرد" هزینه زندگی دهد.
🔹۴) لزوم ترک ناسزا گفتن به امیرالمومنین
🔹۵) احرار وآزادگان باید در هرجا(حتی شام وحجاز) از آزادی بهره مند باشند...
واضح است این شرایط صلاح حاجی وتحسینی شیعه راهم تأمین میکند.
🔸لذا امام پس از صلح فرمود:« از جائی که دیدم قدرت مقابله با آنها ندارید امر را واگذار کردم تا خود وشما باقی بمانیم وناظر ومراقب آنها باشیم» واژه "بین اظهرهم" مفید این معنای مراقبت ونظارت است.
🔸می بینید غیر از رعایت صلاح ضروری مراتب دیگر صلاح برای شیعه تأمین میشود. این کجا وبرخی توافقات ما با دشمن کجا؟!
🔸اگر معاویه این را رعایت کند برد شیعیان است اگر زیر پابگذارد(که همین کرد) تخلف از پیمان است وچهره ی کفرش را آشکار میکند وزمینه حرکت اصلاحی بعد را فراهمتر میکند (که همین شد)
☑️ @m_ghanbarian
🌀جوانان محمدی و ضرورت احیای حلف الفضول!
🔺رسول الله ۲۰ساله بود که در خانه عبدالله بن جدعان با جوانمردانی هم پیمان شد تا از ستمدیدگان دفاع کنند که حلف الفضول نام گرفت. پس از اسلام در حالیکه حاکم جامعه اسلامی بود هم می فرمود: "اگر امروز هم مرا به آن دعوت کنند می پذیرم".
نوه اش امام مجتبی(ع) نیز جزء حلف الفضولی بود. سیدالشهداء وقتی درمقابل دفن جنازه برادرش کنار قبر پیامبر(ص)، دید دارد به این جنازه ستم می شود به حلف الفضول متوسل شد.
🔺در فرهنگ کهن ایرانی هم چیزی مثل حلف الفضول بوده که پس از اسلام در "اهل فتوت" و "عیاران" ادامه یافت.
🔺در زمان برقراری حکومت اسلامی جوانمردان، جایز نیست مثل آنچه سید محمد باقر شفتی در دوره قاجار با پاتوق چی ها در اصفهان دایر کرد را برقرار کنند. اجرای حدود و مراتب عملی نهی از منکر برعهده حکومت است. اما آیا نمیتوان باز هم حلف الفضول داشت؟
🔺وقتی پارتی بازی و رانت خواری در نظام اداری ای پدید آمد و مفسدان همدیگر را پیدا و به هم شبکه شده و ثمره خون شهداء را به سمت فساد سیستمی سوق دهند، وظیفه جوانمردان است که حلف الفضول را احیاء کنند. نه دولت در دولت و نه خود مختاری، بلکه هم پیمان شوند که در چارچوب قوانین اسلامی مصوب و با رعایت شئون اخلاقی از بی پناهان و آنانکه چیزی از پارتی و رابطه ندارند حمایت کنند. از ستمدیدگانی که با ظواهر قانونی و حتی بی قانونی آشکار از حقوقشان محروم میشوند، حمایت کنند.
🔺مثلا جوانان انقلابی و حزب اللهی یک شهر باهم سوگند بخورند که ضعفاء و بی کسان را در دیوانسالاری عریض و طویل یاری کنند و آنها را به هم معرفی کنند تا در ادارات کمتر بالا و پایین شوند و دست خالی برنگردند.
جوانان محمدی شهرها درچارچوب قانون و رعایت مصالح نظام اسلامی و حواس جمعی از توطئه های دشمن، صدای کارگران محروم و ستمدیده ای شوند که چند ماه حقوق اندکشان را نمی دهند اما مدیران چیزی از مزایاشان کم نمیشود! مطالبه نان شب اینان با رعایت قوانین هم ممکن است و آن یک حلف الفضول است.
حلف الفضول محمدی را باید در دیوان سالاری امروز و غفلت برخی از مدیران نسبت به صاحبان انقلاب احیاء کرد و مثل گروه های جهادی تبدیل به یک فرهنگ کرد.
محسن قنبریان/ شب رحلت پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع)
☑️ @m_ghanbarian
صلاح امت ، اصلاح امت 3.mp3
14.7M
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت
جلسه سوم
۹۵/۹/۹
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔶 سخنرانی صلاح امت ؛ اصلاح امت
چکیده جلسه سوم
#محسن_قنبریان
✅ استطاعت در اصلاح
🔹قانون چهارم: اصلاح غیر از اینکه باید به صلاح باشد باید در توان باشد.
🔹شعیب فرمود:«... ان ارید الا الاصلاح مااستطت: اراده ای جز اصلاح ندارم آنقدر که بتوانم»(۸۸/ هود).
امیرالمومنین پس از سقیفه فرمود:«... افلح من نهض بجناح أو استسلم فأراح: کسی کامیاب میشود که با داشتن بال وپر قیام کند یا اگر قدرتی ندارد راه سلامت پیش گیرد ودیگران را آسوده گذارد»( خطبه ۵).
🔹از این رو در ماجرای غصب خلافت هم خود را در استضعاف شبیه هارون میخواند که « ان القوم استضعفونی وکادوا أن یقتلوننی: مردم مرا ضعیف کردند ونزدیک بود مرا بکشند».
در ماجرای هارون وموسی هم تشخیص هارون غیر از موسی نبود در مقابله با سامری منتظر موسی بود که بیاید با ید بیضاء وعصای موسوی اش فتنه را بخواباند از هارون چنین پذیرشی نبود.
✅ سلسه اصلاحات
🔹قانون پنجم: اصلاح امت یک زنجیره وسلسه اصلاحات بهم مرتبط است.
🔹امیر المومنین در نامه۵۳ بیان میکند چگونه اصلاح برخی از طبقات وصنوف اجتماع منوط به اصلاح طبقه دیگر است.
در خطبه ۲۱۶ بطور کلی وکلان بیان میکند:« امور مردم بدون اصلاح حاکمان ، اصلاح نمیشود وحاکمان بدون استقامت مردم اصلاح نمیشوند».
🔹از اینجا فرق دوتعبیر اباعبدالله( انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی) وامیرالمومنین( ونظهر الاصلاح فی بلادک) روشن میشود: اباعبدالله طلب استقامت در رعیت دارد برای اصلاح حاکم اما علی( ع) خود حاکم است باید اصلاحات او در کشورش هویدا شود.
✅ جولان منافقان
🔹این ظرایف ولطائف در رعایت " صلاح" یا اقدام به" اصلاح" جای جولان منافقان میشود.طوری که وقتی به آنها گفته میشود فساد نکنید می گویند ما مصلحیم!(۱۱/ بقره)
قرآن با تأکید بسیار میگوید « آگاه باشید دقیقا همین ها مفسدانند اما خود نمی دانند»(۱۲/ بقره)
معلوم است فساد آنها از قبیل قتل وغارت وبمب گذاری و...نیست وبسیار لطیف است آنقدر که حتی خودشان هم متوجه نیستند!
🔹جولان فسادآلود منافقان در دوجای این ماجراست:
1⃣ جایی که باید رعایت صلاح ضروری کرد ،تلاش کنند برای حرکت وجنبش واصلاح طلبی! نمونه اش تقاضای ابوسفیان است از امیرالمومنین پس از سقیفه که مدینه را برایت پر از سواره وپیاده میکنم !
اما امام قصد او را مبارزه با اسلام میخواند وفتنه گری لذا زیر بار نمیرود( تاریخ طبری ج۲ص ۲۳۷/ ارشاد مفید ج۱ ص۱۹۰)
2⃣ برعکس جائی که جای اصلاح واقدام است دائم رعایت صلاح ضروری را به رخ بکشند وحرکت ونهضت رامتهم به ،به خطر انداختن وحدت وکشور و... بکنند.
نمونه این در خیرخواهی های ظاهری برای نهضت حسینی هست. ابن عباسها، ابن عمرها، عمروبن سعیدها وحتی زنانی مثل عمرة بنت عبدالرحمن.
همه از لزوم همراهی با جماعت، نشکستن عصای امت وتفرقه درست نکردن وداخل در صلحی که مردم در آنند میگویند.
اما سید الشهداء به آنها توجه نمیکند .عملا هم قیام او موجب اصلاح امت وتأمین صلاح حاجی شد امر به معروف حاکمان واستقامت مردمان نهادینه شد وهیچ صلاح ضروری هم فوت نشد نه خون قاطبه امت ریخته شد نه شهادتین به خطر افتاد ونه هرج ومرج ومثل آن باب شد.
✅ مرجفون
🔹قرآن تیپ وصنفی از منافقان را " مرجفون" میخوامد( ۶۰ احزاب) که حوزه فعالیتشان قسم دوم است. " رجفه" چیزی است که موجب اضطراب شود.
" اراجیف" سخنانی است که دلها را خالی کند وتشویش پدید آورد.
🔹مرجفون کسانی هستند که با بزرگنمائی های دشمن وسیاه نمائی های خودی و... طوری وانمود میکنند که در صورت اقدام ، صلاح ضروری جامعه از بین میرود!
شعارشان ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم( همه علیه شماییند بترسید) است( ۱۷۳/ آل عمران).
بلا تشبیه مثل این سخنان که بمبی دارند چنین وچنان که برخی ضعیف الایمانها میگویند نمونه اراجیف عصرماست.
🔹در عصر ما گروهی مشخص پس از جنگ که وقت ساختن کشور وتقویت بنیه بود اصرار داشتند به کمک صدام علیه آمریکا وارد جنگ شویم در ماجرای اشغال کویت وجنگ اول خلیج فارس در زمان بوش پدر! دقیقا همانها در جریان مقاومت هسته ای فشار می آورند با آمریکا سازش کنیم تصریح میکنند فرق ما این است که تهدید آمریکا را جدی میگیریم ومیخواهیم سایه جنگ را از کشور دور کنیم!( حرفشان صرف مذاکره بعنوان یک روش نیست).
از سر حسن اتفاق از همان زمان به اینطرف هم نام خود را " اصلاح طلب " گذاشتند!
☑️ @m_ghanbarian
📖 قرآن مطلا و قرآن اسیر!
✅ حضرت آیت الله جوادی آملی سر درس تفسیر خود به سؤالی درباره طلاکاری قرآن پاسخ فرمودند که حاوی نکته ای جدید و درخور توجه است. http://l1l.ir/5fjl
قیاس قرآن به حرم معصومین و الحاق حرم به مسجد در پاسخ آن استاد ارجمند قبلا مورد بحث واقع شده است که تکرار نمیکنم. از جمله که در قرآن مطلا ادله ی خاصه در نهی داریم بخلاف حرم.
فتوای مشهور هم درباره تذهیب و زخارف مسجد -اقلا تا قبل از حرمهای مطلا- عدم جواز بوده است.
✅ اما اذعان ایشان به دو نکته مهم:
1⃣ حکم فقهی قرآن مطلا چیز دیگری است!
فرمود: "مستحضريد اين يک حکم فقهی دارد؛ اما آنچه را که فعلاً در جامعه شيعه رواج دارد، اين است که در اين امر هيچ ترديدی نيست که اهل بيت عِدل قرآن کريماند ..."
🔺قبلا اشاره شد که بزرگانی مثل شیخ طوسی طلا کاری قرآن را حرام و برخی مشاهیر دیگر اقلا آنرا مکروه میدانند. این فقیه وارسته هم منکر آن احکام نیست حداکثر به حکم ثانوی (مثل کوری چشم قرآن سوزان) می خواهند جوازی بسازند.
2⃣ تصریح به این که: قرآن و حرم مطلا اولویت جامعه فقیر نیست!و اینها از اولویت های دین نیست(ولو جائز است)!
"جامعهاي که فقير است اين جزء اولويت قرار نميگيرد. اما اين کاری نيست که حالا ما بگوييم شما حالا بياييد براي وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله عليها) صحنی در نجف به نام مبارک حضرت، مطلّا، اين همه براي چيست؟! ميدانيد ما با اين جهان روبهرو هستيم کسی اين قرآن را به آن صورت دربياورد نام مبارک ائمه را هم به صورتهای ديگر در بياورد يا بقيع را يا حرم مطهر عسکريين را اين داعش به آن صورت در بياورد، يک نحوه بزرگداشتی هم براي اينها هست. اينها چيزی برای بقيع نگذاشتند چه اينکه میخواستند مسئله سامرّاء را هم به همان صورت دربياورند؛ اما قيام شيعهها براي تجديد آن بارگاه و تذهيب آن بارگاه جلوي دهنکجيها را گرفته. غرض اين است که اينها جزء اولويتهای دين نيست، ولی نميشود گفت که شما چرا مثلاً قرآن را به اين صورت نوشتی؟! يا مثلاً حرم امام رضا را چرا اين همه تذهيب میکنيد. اينها جزء اولويتها نيست."
🔺توجه کردید: مطلا سازی اقدامی مقابل دهن کجی مانند داعش، نوعی بزرگداشت است و جائز لکن اولویت دین نیست بخصوص در جامعه ای فقیر.(به فایل صوتی ایشان رجوع کنید)
✅ اولویت چیست؟
آنچه بنده به سخنان آن فقیه حکیم می افزایم بیش از تکمیل همین نکته ایشان نیست:
قرآن خود کاری نکرده که بهانه ی آتش زدنش باشد بلکه مدعیان قرآن (مثل داعش) از آن چهره ای ارائه دادند که بهانه آتش شد. در این فضا اولویت "آزاد کردن قرآن" از "دست اشرار" است همان که امیر(ع) فرمود: "ان هذا الدین کان اسیرا بأیدی الاشرار".
آزاد کردن قرآن، به مطلا کردن آن نیست به "عمل به آن" و "احیای امت وسط" آن است تا شاهد و الگو برهمه امتها شوند(۱۴۳/بقره) یعنی همان راهی که پیر و مرشد این ملت و استاد آن فقیه ارجمند -یعنی امام خمینی- نشان داد.
بالاتر بگویم "مطلا سازی قرآن" در عهد اول اسلامی روی دیگر سکه حاکمیت اشراری است که تعالیم آنرا اسیر و به تعبیر خود قرآن آنرا پاره پاره(عضین) کرده بودند و به تعبیر امام صادق(ع) حروفش را اقامه و حدودش را ضایع کرده بودند(ر.ک:بحارج۸۵ص۴۳).
مفسر بزرگ قرآن بهتر از حقیر میداند که سوزانندگان امروز قرآن از همان جناحند که محمدرشیدرضا ازشان نقل می کند که باید مجسمه معاویه -یعنی بزرگ همان اشراری که قرآن اسیرشان بود- را از طلا ساخته در میدان مرکزی برلین نصب کنند!
چرا؟ "چون معاویه نظام اسلامی را از اساس مردم سالاری به نظام سلطه و زور تبدیل کرد و اگر معاویه نبود اسلام کل عالم را فرا می گرفت و ما آلمانی ها و سایر اروپایی ها مسلمان شده بودیم!"(تفسیر المنارج۱۱ص۲۱۴).
آنانکه اشرار قرآن را لایق طلا شدن می دانند امروز هم پشت پرده حامی جریان سفیانی زمان مایند. ولو از فعل آنها در پرده دیگر برای مبارزه با اسلام و قرآن هم بهره ببرند!
هم قرآن و خود اینان می گویند مقابله با اینها، احیای امت الگو و جامعه قرآنی است نه قرآن مطلا که یادگار منحرفان از اسلام اصیل است. شما به داعش سازان خاطرتختی دهید که دنبال احیای امت وسط و الگوی قرآن نیستید آنها قرآن را هم کنار مجسمه معاویه طلا کرده در موزه های جهانی شان می برند!
اولویت ها را گم نکنیم!
📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
___________________
🔺مطالب مرتبط(جستجو کنید)
-نقد نظر آیت الله اراکی
-گزارشی فقهی از حکم قرآن مطلا
-نقد نظر آیت الله جزایری
-تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
⚽برزیلته ۲!
🔹"زنان برنده بازی آزادی"! تیتر اول و معنادار یک روزنامه سیاسی پس از بازی برگشت پرسپولیس-کاشیماست.
وقتی"آزادی"، ورود به ورزشگاه باشد، راست می گوید. زنان برنده شدند آنهم بوسیله "بازی"!
کاش "این آزادی" برای کامیون داران، معدنچیان، کارگران بی حقوق و...هم بود که اقلا حاشیه نمازجمعه ای مطالبه به حق خود را آرامتر از ورزشگاه فریاد کنند. یا کاش "بازی ای" هم بود که بتوان "جدی ترین" چیز زندگی -یعنی نان سفره بچه ها- را بشود با سوت و کف گرفت!
🔹نمی دانم فردا دادستان یا مراجعی از قم خط و نشان یا فتوا صادر می کنند یا مسأله در گوشی حل شده است!
مثلا در جلسه سران قوا برای نقشه راه گذر از تحریم ترامپ، این سطح از آزادی اجتماعی سوپاپ اطمینان فشار تحریم ها برمردم قرار داده شده است تا شوت وسوت، گرانی نرخ را تسکین دهد!(گفتم مثلا!)
تهیأ این حضور از قبل دیده شد. وقتی "تب فوتبال" را چند درجه داغتر کردند. دانش آموزان دسته جمعی زنگ تماشای پرسپولیس را تجربه کردند و مردم دور از "آزادی" برای دیدن "بازی" سینما رفتند!
حالا خط و نشان برای این کنج ماجرا(حضور بانوان)، خط و نشان و پرونده سازی برای هذیان آدم تب داری است که به ۴۰درجه رسیده است!
🔹متأسفانه نظام حقوقی و حتی فقهی ما هنوز درک درستی از "صنعت سرگرمی" در دنیای مدرن ندارد.
صدهزار تماشاگر حاضر و میلیونها تماشاگر غایب برای ۲۲بازیکن را برایش "ورزش" می خوانند!
او هم بجای حمل شایع و نگاه میدانی، هنوز "بفرض مذکور" جواب می دهد! مساله را در حد ساق لخت بازیکنان -که یک هزارم سینماهای خانگی دیده میشود- و احیانا شنیدن چند فحش رکیک می بیند!
هنوز این میلیونها را "تماشاگر" می فهمیم نه "بازیگر" و کنشگر یک صنعت مدرن!
🔹"صنعت فوتبال" یک کل به هم تنیده است که فرهنگ خود، سیاست خود، اقتصاد، و حتی ارزشهای خود را دارد. تجزیه اش و تقنین برای اجزای متجزی آن و بفرض مذکورش، لاهی خوردن از فوتبال است!
فوتبال غیر از تشویق با موج مکزیکی و ایسلندی و کنسرت زنده ۱۰۰هزارنفری، گردش مالی حیرت آور حاشیه زمین هم دارد. شرط بندی هایش از همه قمارخانه های دنیا بیشتر و بزرگتر است. فیفا هم مثل fatf "بازی های" خود را دارد از شرط حضور زنان تا منع پرچم بزرگ امام حسین(ع) در بازی شبهای محرم و...
"سیاست بازان"(داخلی و خارجی) هم بازی خود را با فوتبال می کنند. شوت و سوت در طول تاریخ فوتبال تیزی "سازش"، "تبعیض" و "ظلم" را کاسته و مسکن و مخدر ملتها بوده است(رجوع به تاریخ سیاسی المپیک و جام جهانی).
🔹به راحتی خلاف اصل ۳۰قانون اساسی، لایحه های فروش مدارس آموزش و پرورش به سرمایه داران نو به نو می رسد و دیگر نام "غیر انتفاعی" هم به "سرمایه گذاری و سودبری" تغییر می کند. مدارسی با شهریه های چند ده میلیونی در تهران رقیب مدارسی در طویله، بدون دیوار یا دیواری فروریخته بر دانش آموز سر برمی آورد و تبعیض آموزشی و به تبع تبعیض شغلی و مدیریتی و... را بنیان می نهد. و توجیه همه اینها یک کلام است: دولت توان مالی اداره آموزش و پرورش را ندارد!
اما توان باشگاه داری دارد! فقط بدهکاری سرخ-آبی ها از بودجه آن طویله نشین ها ۱۱۰میلیارد بود(سال۹۳) یعنی فقط ۴۰تا از بودجه کل وزارت ورزش ایران کمتر!
حقوق بازیکنان و مربیان فوتبال، ازنجومی ترین حقوق ها در ایران است. سالها قبل یک مربی وطنی از یکی از این باشگاهها "دقیقه ای" ۵۱۸۰۰۰تومان می گرفت! کجا تا بازیکن و مربی خارجی ورقم به دلار!
همه اینها از بودجه عمومی کشوری است که آن وضع معدنچی و کارگرش است!
🔹قبول کنید شوت و سوت فوتبال معجزه می کند که همان بدبخت ها را هم به تماشا می کشاند و منتقد را هم هو می کنند!
#تب_داغ_فوتبال
#مخدر_تبعیض
🔺مطلب مرتبط: برزیلته
📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۲۰
☑️ @m_ghanbarian
⚽️ پیوست برزیلته ۲!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚽️ پیوست برزیلته ۲! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚽پیوست برزیلته ۲!
🔹تب داغ گاهی بینندگان را هم به هذیان می کشاند!
فرض کنید هذیان می گویم:
🔺نوشتم شاید در گوشی مساله حضور بانوان هم حل شده! و این حضور و کلا فوتبال بازی سیاست بازان، سوپاپ اطمینان اجتماعی برای فشار تحریمها باشد. امروز آقای رئیس جمهور فرضیه ام را علنی کرد:
"چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد. میتوان با برخی اقدامات کمهزینه میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوء ظن نمیتوان با مردم برخورد کرد"!
مخاطب فرهیخته فهمید متن بنده علیه حضور بانوان در ورزشگاه و شادی نوجوانان در زنگ پرسپولیس(!) نبود. نمیشود چیزی را خواست و تبش را افزود اما لوازمش را انکار کرد.
حالا هم بگویم "تب فوتبال" در کشور استثناء ندارد. روحانی و رئیسی فرقی ندارند. احمدی نژاد ضد اشراف هم در این مساله مثل اشراف بود.
پول امام رضا(ع) هم استادیوم فوتبال شد. مرحوم واعظ طبسی ساخت و رئیسی در تبلیغاتش افتتاح کرد!
در حالیکه شیعیان امام رضا(ع) در حاشیه همین مشهد -نه کمی دورتر- در فلاکت دست و پا میزنند و آن را هم آقای رئیسی در تبلیغاتش نشان داد!
خدایا من دارم کافر می شوم یا این، آن اسلام اهلبیت(ع) نیست؟!نعوذبالله تصحیح کنم: این همه آن اسلام نیست!
منتظر روزی و کسی می مانم که همه دین و سنت را آشکار کند و بخاطر ترس، چیزی از آن را مخفی نکند. اللهم أظهر به دینک و سنة نبیک حتی لایستخفی بشیء من الحق مخافه أحد من الخلق (دعای افتتاح).
🔺مطلب مرتبط: برزیلته۲
📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۲۲
☑️ @m_ghanbarian