eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀کرونا و علوم انسانی(۱) 🔹در روانشناسی اقلا از ۳مفهوم درباره مرگ می توان سخن گفت: -مرگ اندیشی(فکر کردن درباره مرگ خود) -مرگ هراسی(وحشت از پدیده مرگ) -مرگ پویائی(تعامل با مرگ و تجربه فعال از آن) 🔹درباره "مرگ اندیشی": -اول فروید آنرا علامت بیماری روانی خواند. -ارنست بکر ثابت کرد، نشانه سلامت روانی است. -کتاب راهنمای سلامت روانی از انجمن روانشناسی آمریکا آنرا شاخصه سلامت روانی دانست. -جنبش آگاهی از مرگ در روانشناسی شکل گرفت که توصیه میکرد از کودکی، مرگ اندیش بار بیاوریم. ⬅️ ثابت شد: مرگ اندیشی با مرگ هراسی نسبت معکوس دارد. هرچه مرگ اندیش تر، هراس از مرگ(اختلال روانی) کمتر! 🔹نیچه، "مرگ پویائی" را هم چنین توصیه کرد: فرشته مرگ را تصور کردی، فرض کن فقط فرصت نوشتن یک جمله دوپهلو برای سنگ قبرت داده است: آرمان زندگی ات چه بود؟/ واقعیت چه شد؟! حالا دست سر واقعیت بکش و فکر کن مرگ به تو فرصت داده، از حالا با آرمانت زندگی کن! 🔅 دو کار ویژه: 1⃣ از فرصت پیش آمده، مشاورین و وعاظ متبحّر برای، "افزایش این شاخصه ی سلامت روانی جامعه" کمک بگیرند. جامعه بعد کرونا میتواند، "جامعه پویاتری" باشد. غنای تراث دینی مان در اینباره بی نظیر است. 2⃣ با پاندمیک شدن کرونا، کاوشگران علوم اجتماعی، میتوانند نقش این پارامتر را در مقاومت جوامع سنجش کنند. جوامع معاد باور و مرگ اندیش، در شرایط برابر بهداشتی، آسانتر و کم هزینه تر از این هراس جهانی گذر می کنند. باور به معاد و واعظ بودن مرگ، فقط برای بهبود آخرت انسان نیست؛ آرامش و پویائی دنیایی اورا هم تٲمین می کند. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه نهم:حجابهای هفت گانه(۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه نهم:حجابهای هفت گانه(۱) 🔅اول یک مقدمه: درفهم عارفان ، "قرب" و نزدیکی به خداوند، با "علم حضوری" به اوست. "بُعد" ودوری از خداوند هم چیزی جز "جهل" وفقدان یقین نیست. در تعابیر دینی سه چیز داریم: -اسلام: همین شهادتین گفتن و مسلمان شدن. -ایمان: باور کردن ودل سپردن به حقایقی غیبی است. عقل ثابتش کرده اما مشاهده نشده است. -ایقان:یقین پیدا کردن به آن حقایق است که درجه اعلی آن ،یافتن و مشاهده قلبی آنهاست. این همان منزلت مقرّبین است. 🔅۴حجاب بین ما خداوند: خداوند اوج تجرد و بی حدی است .ما موجودی محدود و مادی هستیم. بین ما وخداوند چه حجابهائی هست ؟ وچگونه می توان آنها را درید؟ ۱.خود ماده: اگر علم، قرب است؛ جهل وبی خبری ، بُعد و حجاب است. شرط علم، حضور معلوم است. اشیاء مادی ، هیچ چیز درشان حضور ندارد. خودشان هم نزد خودشان حاضر نیست. یک کتاب از جلد خود خبر ندارد! از صفحه چندم خود بی خبر است! بدن ما ، خودش و خودش اینچنین است. اگر می بینی از اجزایش خبر داریم بخاطر"روح " است نه بدن که ماده است.(ر.ک:ص۴۹و۵۰) ۲. متعلق به ماده(مادی). روح ما خود مجرد از ماده است و لایق علم حضوری، اما متعلق به بدن مادی شده است؛ این تعلق حجاب دوم است. "روح نسبت به تمام محسوسات مُلکی، مُدرِک [درک کننده] است، ولی عالم ماورای طبیعت را ادراک نمی کند؛ زیرا تعلق وبستگی به بدن ملکی دارد. اگر از این حجاب رست وتعلق به بدن ملکی را رها کرد، مُدرک محسوسات برزخی می شود"(ص۵۰) رویا ساده ترین کاهش این تعلق است. خواب مصنوعی، خواب مغناطیسی یا مردن (اختیاری یا اضطراری) نمونه های دیگر ترک این تعلق است. ۳.بدن برزخی تازه روح از ماده ترک تعلق کند، در خواب و مکاشفه و... باز بدنی دارد؛ مادی نیست اما جسمانی است یعنی سه بعدی است واز سه جهت محدود است. ۴.تعلق به بدن برزخی غیر از خود آن بدن، تعلق آن هم حجاب است. "تا در بدن برزخی است وتعلق به آن دارد، مُدرک ماورای برزخ که عالم مثال یا عالم فوق عرش است نیست و محجوب از آن عالم است"(ص۵۰) علی التشبیه چنانچه اینجا باید چشم بر نامحرم ببندی تا تعلق کم شود و ملکوتی شوی؛ اگر اهل مکاشفه هم شدی باید چشم بر حورالعین ببندی تا بالاتر روی! راه طولانی است و سالک پرتلاش می خواهد... ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔰مقایسه مواجهه ترامپ و مراجع شیعه در دعا برای رفع کرونا❗️ (یک از سه) 🔺ترامپ یکشنبه ۱۵مارس(۲۶اسفند) را برای مبارزه با کرونا "روز ملی دعا و نیایش" خواند! 🔺در این سو مراجع تقلید شیعه، گرچه همواره به دعا و توسل در کنار مراقبت های پزشکی تاکیده کرده اند؛ اما هیچ برنامه و مناسک جمعی تجویز نکرده، بلکه حتی با تعطیلی مناسک دسته جمعیِ همیشگی(زیارات و نماز جمعه) هم موافقت کردند! 🔺در این بین فقط روحانیونی متوسط (مثل مقتدی صدر) از کار بزرگان شیعه اظهار تعجب کرده و بعضا با شبیه سازی کار ترامپ، روزی برای دعا معلوم کردند!(۱) ❓آیا مراجع قم و نجف کمتر از مقتدی فهمیده اند؟! و از ترامپ لامذهب ترند؟!! ❓کمی عقب تر برگردیم: آیا در دوره تشریع اسلام، هیچ بیماری واگیری اتفاق نیافتاده است؟ مواجه پیامبر(ص) و معصومان با آن چگونه بوده است؟! ❓چرا برای "خشکسالی" و بی بارانی نماز "استسقاء"(طلب باران) و برای بلایائی مثل "زلزله و طوفان"، "نماز آیات" تشریع شده؛ اما برای طاعون و "اپیدمی ها" چنین عباداتی تشریع نشده است؟! ✅ دو اصل مهم از قرآن و سنت: 1⃣ لزوم مدیریت فرهنگی جامعه به سمت "آستانه اجتماعی تضرع" در بلایا، از جمله بیماری های اپیدمیک. 2⃣ دستور "طبیبانه" ائمه(ع) در امراض مُسری بجای مناسک جمعی. ٭برای شرح هر یک حوصله کنید: ............................................. 1⃣ آستانه تضرع اجتماعی قرآن کریم مظانّ توجه جمعی و اجتماعی به خداوند و تضرعِ پاکِ قلبی به او را در دو نما، تصویر می کند(۲): 🔅نمای اول: تضرع اضطراری و غیر قابل مدیریت: اضطرارِ حاصل از قطع کامل اسباب ظاهری؛ مثل شکستن کشتی و افتادن مسافران در غرقاب!(۲۲/یونس،۶۵/عنکبوت،۳۲/لقمان) ⬅️این انقطاع اضطراری و قهری، انتفاع فرهنگی و ایمانی بالایی ندارد. قابل مدیریت هم نیست. به محض دسترسی به اسباب ظاهری، انقطاع به اتمام رسیده و حال تضرع هم زایل می شود. 🔅نمای دوم: تضرع اختیاری و انتخابیِ قابل مدیریت: تضرع در حالت سختی و امراضی که اسباب ظاهری هم برقرار است و نتایج خود را به بار می نهد. قرآن در دو آیه از آن پرده بر می دارد: -"ما به سوی امت های پیش از تو، پیامبرانی فرستادیم، وآنها را به شدتِ گرفتاری(البٲساء)و بدحالی(الضراء) دچار کردیم به امیدی که به آستانه ما ذلت و زاری کنند(لعلهم یتضرعون)".(۴۲/انعام) -"هیچ پیامبری را در شهری نفرستادیم مگر آنکه اهلش را به بٲساء و ضرّاء دچار کردیم لعلهم یضّرّعون"(۹۴/اعراف). ضرّاء بدحالی روحی و جسمی است و شامل امراض و نقص های بدنی میشود.(۳) ⬅️اینجا بخلاف نمای اول، اسباب ظاهری -مثل طبیب و دارو- هم هست و اثر هم می کند. لذا خواندن خداوند و تضرع، مثل نمای قبل قهری نیست؛ بلکه محتمل و ممکن و مرجوّ است. لذا با "لعل" از آن تعبیر شده است. 🔹کوبلر راس ۴۰سال روی مردم عادی -نه اولیاء و تربیت شدگان و نه ملحدین- درباره مراحل مواجه با خبر مرگشان تحقیق کرد و به پنج مرحله رسید: انکار/ خشم و عصبانیت از این وضعیت/ چانه زنی و قرار گذاشتن با خدا و نذر و عهد کردن/ یٲس و ناامیدی/ رضایت از مرگ و سپردن خود بدان. 🔹اگر هستیِ جامعه را اعتبار محض ندانیم و حظّی از وجود و "روح جمعی" برایش قائل شویم(۴)؛ شاید بتوان از این پنج مرحله در جامعه ای که دچار اپیدمی کشنده شده، با تفاوتی سراغ گرفت: -شهرها و کشورهای مختلف، اول بودن کرونا را انکار کردند. آنرا یک توطئه رسانه ای یا پدیده ای معمولی و مانند آن خواندند. -بعد خشم و عصبانیت های اجتماعی بروز کرد. در ایران علیه ماشین های شماره شهرهای مبتلا، در اروپا و آمریکا علیه چینی ها و آسیایی ها. اعتراض ها بر سیاست های دولتها، روش های پیشگیری و درمان، سبک های طبابت که با زبان خشم و عصبانیت بروز کرد، نیز نشان این مرحله در "روان اجتماعی" است. -مرحله سوم، نزدیک به مطلوب ما(تضرع اجتماعی) است لکن فرقی که "فرد" با "جامعه" دارد، نکته بسیار حائز اهمیت ماجراست. ادامه متن در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔰مقایسه مواجهه ترامپ و مراجع شیعه در دعا برای رفع کرونا❗️ (دو از سه) در مقیاس فرد، وقتی پزشکان او را جواب می کنند؛ همه اسباب ظاهری، قطع می شود. پس ناچاراً مرحله تضرع و در خواست از خدا شکل می گیرد(فرد ذیل نمای اول قرآن می رود). اما در مقیاس اجتماعی، کل افراد دچار مرگ نمی شوند. ضرّاء و بیماری، فراگیر است؛ اما بسیاری هم مبتلا نمی شوند، یا بهبود می یابند. پس اسباب ظاهری(پیشگیری و درمان) بکلی از بین نرفته است. در این صورت، تضرع جمعی و اجتماعی، "قهراً" اتفاق نمی افتد. تحقق آستانه اجتماعی تضرع، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی عمیقی است؛ که علی رغم تکمیل و گسترش وسائل ظاهریِ پیشگیری و درمان، روح اجتماعی مردم به مرحله التجاء و تضرع به خداوند برسد. این صرفاَ با برنامه های شعارگونه و توصیه های مناسکی خاص(اذکار و اوراد) میسر نمی شود. چنانچه می بینیم آن توصیه ها، موج عمومی در مردم نمی آفریند و فقط اهل دعا را عامل به آن می کند. دعای همگانی، محتاج درک عمومی آستانه تضرع اجتماعی است. پیوست فرهنگی-اخلاقی به سیاستهای ستاد بحران، برای راهبری جامعه به آستانه تضرع -علی رغم کنترل اپیدمی- باید رکنی در ستاد بحران باشد که فعلا خبری از آن نیست. 2⃣ دستور "طبیبانه" ائمه(ع) در امراض مُسری بجای مناسک جمعی: بیماری های مسری و اپیدمیک در عهد معصومان هم بوده است. معاذ بن جبل در زمان خلیفه دوم با طاعون از دنیا رفت(۵) عبدالله بن ابی یعفور در زمان امام صادق(ع) در سال طاعون فوت کرد(۶). پس میتوان از مواجهه ائمه با این بیماری ها سراغ گرفت. 🔅با نگاهی پسینی به روایات و مجامع روائی چند نکته مهم به دست می آید: 🔹۱-برای قحطی وخشکسالی، نمازی مثل نماز عیدی٘ن(فطر و قربان) بنام "استسقاء" بشکل دسته جمعی تشریع می شود. اما برای بیماری های مسری و کشنده، چنین عبادت جمعی ای تشریع نمی شود. علت الهی بودن اولی و بشری بودن دومی یا تقدیری بودن اولی و تنبیهی بودن دومی نیست چون علت خشکسالی و بی بارانی هم مثل طاعون می تواند بخاطر گناهانی باشد(۷). همین بیماری ها هم برای برخی عذاب و برای برخی رحمت اند(۸). 🔹۲-برای هرچیز ترسناک آسمانی (از کسوف وخسوف تا تاریکی ها و بادهای وحشت زا)، "نماز آیات" تشریع شده است.(۹) این نماز مثل یومیه، جماعت خواندنش، مستحب است.(۱۰) ابن بابویه از وجوب فزع به مساجد هنگام این آیات می گوید؛ چون شبیه آیات قیامت است. پس یاد قیامت و توبه و پناه بردن به مساجد -که خانه های خدا در زمین است- لازم است؛ تا حفظ بر ذمه خداوند باشد(۱۱). لکن بیماری های خوفناک مُسری از شمول این ادله خارج تلقی شده اند و چنین مناسک جمعی ای برای آنها ثابت نیست(۱۲). -برای مثل زلزله، نهی از تعویض شهر زلزله خیز شده و دستور استحبابی به سه روز روزه(چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه) و خروج در جمعه به صحرا و دعای دسته جمعی، صادر شده است(۱۳). لکن درباره بیماری های مسری(مثل وبا و طاعون)، ترک شهر طاعون زده جایز شمرده شده(۱۴) و چنین دستور دعای جمعی هم صادر نشده است. 🔹 ۳-در دستورات ائمه هم، دستور طبی یا ارجاع به طبیب اصل است: 🔻کلینی و صدوق در روایت صحیح السندی وجه تسمیه معالجه گر به "طبیب" -با وجودی که درد وشفاء از خداوند است- را این می شمارد که موجب طیب نفس(آرامش جان) بیمار می شود.(۱۵) 🔻علامه مجلسی هم در جلد ۵۹بحار در ابواب طب و معالجه امراض، سی وپنج روایت در اینباره آورده است. در بعضی جواز رجوع به طبیب یهودی و ذمی و در بعضی دیگر جواز طبابت با سبک ممالک دیگر مطرح شده است(۱۶). 🔹۴-مواجه خود ائمه با امراض: از مجموع ابواب روائی، دو مواجه عمده و متفاوت به دست می آید: 🔺الف )دستورات طبی ائمه، با تجویز ادویه و اغذیه خاص(۱۷) 🔺ب)دعاها و تعویذها: برخی از آنها در روایات صحیح(۱۸) وبرخی در ضعیف السند(۱۹) آمده است. مجلسی این تعویذها را برای جدا شدن مومن از آدم سست عقیده معرفی می کند. مومن را هم با اثر ایمان وتصرف باطنی امام(ع) درمان می کند؛ نه با اثر طبعی آن دوا.(۲۰) ⬅️ پس راه عمومی ائمه(ع) تجویز طب یا ارجاع به طبیب بوده است. ✅جمع بندی: در بیماری های مُسری و اپیدمیک، مناسک دسته جمعی توصیه نشده است. وظیفه اصلی دو چیز است: -طبابت(پیشگیری و درمان) -مدیریت فرهنگی جامعه برای رسیدن به آستانه تضرع اجتماعی و بالتبع نفع بردن از ادعیه و توسلات. ادامه متن در بخش سوم ☑️ @m_ghanbarian
🔰مقایسه مواجهه ترامپ و مراجع شیعه در دعا برای رفع کرونا❗️ (سه از سه) .......................................... پاورقی: ۱.مقتدی صدر: متعجب هستم که غرب وترامپ ،خواهان این می شوند که فردا روز دعا وعبادت باشد؛ اما در شرق ، نماز های جمعه وجماعت را تعطیل کرده وزیارت بارگاه معصومان را نه فقط متوقف کرده بلکه بارگاه ها را نیز بسته اند!(روز جمعه را هم روز دعای عمومی اعلام کرد) ۲و۳.ر.ک: ترجمه المیزان ج۷ص۱۲۷ ۴.حیات اجتماعی مردمی با مجموعه ادراکات عمومی و تحرکات منسجمشان هویدا می شود لذا از روح های اجتماعی متفاوتی در جهان می توان سراغ گرفت. برای تفصیل ر.ک: جهان های اجتماعی حمید پارسانیا. ۵.کتاب سلیم بن قیس ج۲ص٨۱۷ ۶.رجال الکشی ص۲۴۶ ۷.الکافی ج۲ص۳۷۳ ٨.علل الشرایع ج۱ص۲۹٨ ۹.الکافی ج۳ص۴۶۴ ۱۰.جواهر الکلام فی ثوبه الجدیدج۶ص۳۴٨ ۱۱.من لا یحضره الفقیه ج۱ص۳۴۰ ۱۲.الصلاه الحائری ص۵۳۷/مهذب الاحکام ج۷ص۲۵۰ ۱۳.وسائل الشیعه ج۷ص۵۰۴ ۱۴.معانی الاخبار ص۲۵۴ ۱۵.الکافی ج٨ص٨٨/علل الشرایع ج۲ص۵۲۵ ۱۶.بحار الانوار ج۵۹ص۶۲الی ص۷۶ ۱۷.مجلسی بیانات صدوق ومفید را در وجوه این روایات چنین می شمارد:برخی مختص به اقلیمی خاص یا طبع ومزاجی خاص یا برای فردی خاص است، برخی جعلی وساختگی اند، برخی در نقلشان سهو واشتباه صورت گرفته(برخی هم صحیح است).بحار ج۵۹ص۷۴و۷۵ ۱٨.برای نمونه الکافی ج۲ص۵۶۴ ۱۹. برای نمونه وسائل ج۲ص۴۲۲ ۲۰.بحار الانوار ج۵۹ص۷۶ ✫مطالب مرتبط: -دعای انقلابی برای رفع کرونا -دعای سیاسی -کرونا و علوم انسانی ۱ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian
🌐همه زمین مسجد است! ⛪️همه کلیساها در شهر رم تعطیل شدند. کلیسای کاتولیک اعلام کرده لازم نیست مومنان در مراسم نیایش روز یکشنبه شرکت کنند؛ چرا که خطر ابتلا به کرونا جدی است(ایرنا) 🔅علامه طباطبائی می فرمودند: روزی به هانری کربن-فیلسوف فرانسوی و استاد شیعه شناسی دانشگاه پاریس-گفتم: در دین مقدس اسلام تمام زمین ها و امکنه بدون استثناء محل عبادت است. اگر فردی بخواهد نماز بخواند یا قرآن بخواند یا سجده کند یا دعا کند در هر جا که هست می تواند این اعمال را انجام دهد و رسول الله فرموده است:"جعلت لى الأرض مسجدا و طهورا" ولى در دین مسیح چنین نیست، عبادات باید فقط در کلیسا انجام گیرد و در موقع معين، عبادات، در غیر کلیسا باطل است؛ بنابراین اگر فردی از مسیحیان در وقتی از اوقات حالی پیدا کرد (مثلا در نیمه شب، در خوابگاه منزل خود) و خواست خدا را بخواند چه کند؟ او باید صبر کند تا روز یکشنبه بیاید و کلیسا را باز کنند و برای دعا در آنجا حضور پیدا کند؟ این معنی قطع رابطه بنده است با خدا. 🔺کربن در پاسخ گفت: بلی، این اشکال در مذهب مسیح هست و الحمدلله دین اسلام در تمام ازمنه و امکنه و حالات رابطه مخلوق را با خالق خود منظور داشته است. 🔅علامه فرمودند: دیگر آنکه گفتم در دین مقدس اسلام، انسان حاجتمند اگر حالی پیدا کند طبق همان حال و حاجت، خدا را می خواند؛ چون خداوند اسماء حسنائی دارد مانند غفور و رازق و منتقم و رحيم و غيرها، و انسان طبق خواست و حاجت خود هر یک از این اسماء را ملاحظه نموده و خدا را بدان اسم و صفت یاد می کند. مثلا اگر بخواهد خدا او را بیامرزد و از گناهش درگذرد باید از اسم غفور و غفار و غافرالذنب استفاده کند؛ اما در دین مسیح خدا اسماء حسنی ندارد، فقط لفظ خدا و إله و أب برای اوست؛ بنابراین اگر شما مثلا حالی پیدا کردید و خواستید با خدا مناجات کنید و او را با اسماء و صفاتش یاد کنید و از تحت اسم خاصی از او حاجت طلبید چه خواهید کرد؟ 🔺کربن در پاسخ گفت: من در مناجات های خود صحيفه مهدويه عليه السلام را می خوانم! (مطلع انوار، ج۲، ص۲۴۱) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه دهم:حجابهای هفت گانه(۲) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه دهم: حجابهای هفت گانه(۲) 🔅سیر در آیات از ملک تا جبروت: وقتی پی محبوبی می گردی، از "جای پایش" شروع می کنی؛ می روی از دور"شبح" اش را می بینی؛ جلوتر بروی،"بویش" را هم حس می کنی؛ تا به "او" می رسی. از "جا پا" تا "خود محبوب"، آیات اند. "آیات ملکی" مثل طبیعت زیبا و کیهان و... شروع علائم است. "تمثال های برزخی"، آیات روشن تر است. "ملائک"، بیشتر اورا نشان می دهند تا می رسی به "صادر اول" که برترین نمای اوست. 🔅حجاب های هفت گانه: همان که "حجاب" است از حیثی"آیه" است. چهار حجاب (ماده، مادی، برزخ، برزخی) گذشت. ۵.حجاب تقدّر: از برزخ به ملکوت اعلی که برود، عالم فرشتگان است. آنجا جسم برزخی ندارند اما اندازه دارند. ۶.حجاب تحدّد : بالاتر از ملکوت، عالم جبروت است. آنجا ولو محدودیتهای قبل را ندارد؛ اما "هستی محدود" دارد. جبرائیل، هستی محض و نامحدود نیست. ۷.حجاب تقوّم: به وجود برتری برسی که صدور اول باشد ومثل "سایه بی نهایت"، بی نهایت باشد؛ باز، سایه است؛ قیام و بودنش به صاحب خود است. (ر.ک:ص۵۰و۵۱) 🔅قیامت نزدیک است! اگر قرآن درباره قیامت دارد:"یرونه بعیدا و نراه قریبا: کفار دورش می بینند وما(مومنین) نزدیکش"؛ این دوری و نزدیکی تایمی و تقویمی نیست. اگر آیات قیامت در همین دنیایت را دیدی واز آنها رد شدی، قیامت را می یابی؛ نزدیکِ نزدیک! همین ویروس، بنظرت چند آیت و نشانه از قیامت را نمایان کرده است؟! ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه یازدهم: سه سلطان برزخ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه یازدهم: سه سلطان برزخ 🔅منفرد خواهی شد! اینجا زندگی انسان، اجتماعی است؛ حوائج مادی و معنوی او با استمداد و استخدام و... برآورده می شود. معلم لازم است تا یاد بگیری، نانوا لازم است تا نان بخوری و... اما دنیای پیش رو، "زندگی انفرادی" خواهد بود. "در آنجا زندگی انفرادی است و باید احتیاجات را خودت منفرداَ رفع کنی. باب استقراض و استمداد مسدود است. اینجا آمده ای که برای آنجا تهیه ببینی"(ص۵۷). "فهمیدی که باید به اراده کارت درست شود و به صرف اراده، زندگی آخرت اداره شود. آنجا نتیجه تحصیلات عقلی و نفسی و حسی است؛ یعنی باید عقلت منوّر باشد به معارف حقه و عقاید صحیحه و نفست که قلبت است، باید منور باشد به اخلاق حسنه و حست، منور به اعمال صحیحه وصالحه."(ص۵۷) -قرآن هم "نسب ها" را در آنجا منتفی اعلام می کند(لا انساب بینهم یومئذ) ؛ و هم اسباب دنیوی را تمام شده اعلام می کند(تقطعت بهم الاسباب). 🔅سه سلطان برزخ: 1⃣سلطان حس: فرشته رومان کارش تفتیش اعمال است. "وکلَّ انسان ٲلزمناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِه و نُخ٘رِجُ له یومَ القیامهِ کتاباً یَلقاهُ منشوراً این مرحله، محکوم به حکم مَلک رومان است که سلطان حس است و آنچه از حس سرزده، محکوم به حکم اوست؛ ولی صورت آن برزخی است..."(ص۵٨) 2⃣ سلطان نف٘س: فرشته فتّان[فتنه گر] "این مَلک، ممتحن اعمال قلبی است و سنگینی و سبکی انسان را می سنجد. می بیند آیا دارای ملکه حیاء، عفت و عدالت بوده یا خیر..."(ص۵۹) 3⃣ سلطان عقل: فرشته بشیر و مُبشّر یا نکیر و منکر "یکی دیگر ازسلاطین عالم برزخ که عظیم ترین سلاطین است، سلطان عقل است که به اعتبار مواجه شدنش با مومن که دارای عقاید حق صحیحه و واجد معارف الهیه است، بشیر و مبشر است و به اعتبار مواجه شدنش با منافق و کافر که دارای عقاید باطله و فاسده است، نکیر و منکر است"(ص۵۹) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🎁هدیه نوروزی پیرمرد فقیر ایرانی به امام کاظم(ع)! 🔺لشکریان عباسیان را عمدتا ایرانی ها تشکیل می دادند و خلیفه عباسی برای رضایت آنها را جشن میگرفت. جشن او یک سفره هفت سین ساده نبود، احیای سنت کسراها بود. مثل شاهان ساسانی می نشست و امراء و فرمانداران و تیول داران برایش هدایای قیمتی می آوردند. 🔺اینبار به اصرار و به اکراه، امام کاظم(ع) را هم کنار خود نشاند! هدایای گرانبها در نوروز تقدیم و بالای تالار چیده میشد؛ تا اینکه پیرمرد فقیری وارد شد. به جای شاه عباسی، امام کاظم(ع) را خطاب کرد: مرد فقیری هستم که وضع مالی ام خوب نبود تا برای شما هدیه بیاورم اما سه بیت شعر که جدم درباره جدت -سیدالشهداء(ع)- سروده را بعنوان هدیه نوروز تقدیم میکنم: "تعجبم از شمشیرهای آبدار، چگونه بر پیکرت فرود آمدند؟ با اینکه غبار غریبی چهره عزیزت را گرفته بود! در شگفتم از تیرها، در مقابل چشم بانوان حریمت! که با اشکهای جاری جد خود را می طلبیدند. چگونه نشکستند؟! و چرا بزرگواریت مانع فرورفتن آنها در بدنت نشد؟!" 🔺فضای شاهانه عوض شد؛ زودتر از دعبل و امام رضا(ع) در کاخ مٲمون، پیرمرد ایرانی نزد امام کاظم(ع) روضه خوان سید مظلومان شد! امام نیز هدایا را با اجازه سلطان جور به پیرمرد فقیر پیشکش کرد. (تفصیل ماجرا را درمناقب ابن شهرآشوب ج۴ص۳۱۸و۳۱۹بخوانید). 🔅امسال نوروز، همه بر آستان موسی بن جعفریم! اینبار او وردست سلطان حقیقی عالم، خالق مرگ و حیات، بیماری و بهار نشسته است! ما هم آن ایرانی فقیر و گرفتاریم! از اجداد پاکت، شعری بخوان و صله ای بستان! (این خاطره را به کسانی که دوستشان دارید، هدیه دهید) ۹۹ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ_صوتی 🔰امروز جمعه است ⬅️درایام شهادت امام کاظم(ع) برای کسانی که دلتنگ امام زمان(ع) می شوند! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه دوازدهم(آخر): جایگاه عترت محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه دوازدهم(آخر): جایگاه عترت 🔅نظام دایره ای عالم عالم وجود ، دایره ی است. از اوئی و بسوی اویی است. نیم دایره(قوس )نزول است و نیم دایره(قوس) صعود. شروع از نور پیامبر(ص) بوده و ختم هم به اوست: بکم فتح الله وبکم یختم. "چون به واسطه عنایات پروردگار واطاعت به مقام مشیت رسید و مشیت مقام واحد است و مطلق دو نمیشود؛ پس صحیح است بفرماید: بکم فتح الله وبکم یختم. فتح دایره وجود وختم آن به مشیت است و خداوند به واسطه او هر ناقصی را به حد کمال خودش می رساند" (ص۷۴و۷۵) 🔅لزوم پیوند با آل محمد(ص) "یاایها الذین آمَنوا آمِنوا[ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!] اشاره به همان مقام ولایت مطلقه است که آنها را مشیت حق بدانی؛ چنانچه خودشان فرموده اند: نحن مشیه الله. هرکه خدا را بخواهد، باید و ناچاراست که در خانه آنها برود...بعد از مقام تسلیم باید صبر کنی که او در تو توجه پیدا کند ونظر مرحمتی بنماید. تو رو به او باش، خودش در دل تو ظهور می کند...مثل اشجار که چون پیوند خورد، این درخت دیگر آن درخت نیست..."(ص۶٨و۶۹) 🔅دعائم اسلام، پشت بند تسلیم "چنانچه برای حفظ عمارت ، ستون ها وپشت بند تهیه می کنند، اسلام هم که عبارت از تسلیم قلبی است، پشت بندهایی دارد که ستون آن هستند و عبارتند از دعائم پنج گانه: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت.اینها دعائم وپشت بندهای اسلام است...خلاصه باید پیوند را نگهداری کرد..."(ص۷۳و۷۴) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
📺ج.ا.ا و حضرت سلیمان! 🗿یک تمدن فقط با حزب اللهی ها و مومنین ساخته نمی شود! الگوی تمدنی قرآن، تمدن سلیمانی است؛ که در "هنر" و "فن آوری" ، شیاطین را هم "در تسخیر" داشت.(۳۷/ص) البته برخی از "متمردین" آنها هم دوره محرومیت و مجازات سپری می کردند.(۳۸/ص). ⬅️پس اینکه چرا فلان ها با بهمان "شیطنت شان" ، مورد استفاده اند؟! لزوماً ایراد بجائی نیست. هر شیطنتی، جرمی نیست که مجازات و پیگرد داشته باشد! 🎭 اما تمام سخن در این است که کدامیک مسخّر دیگری است❓ "شیطنت داران"، مسخّر سلیمان شده اند؟! یا "دستگاه سلیمانی" ، مسخّر آنها شده است؟! و مثل موریانه پایه هایش را می جوند! ❓فقط بچه شان را خارج به دنیا می آورند و جشنواره و رسانه را تحریم می کنند و با سلبریتی بازی، امواج عواطف را سوی دیگر می کشند؛ اما در "محصولات" ، "مسخّر دستگاه فکری و ارزشی انقلاب اسلامی" اند؟! ❓یا برعکس، از "سازمان رسانه ای و سینمایی ج.ا.ا" ، برای "جابجائی تدریجی مرزهای ارزشی انقلاب" سود برده و شیطنت های[نامجاز] شخصی شان را "اجتماعی" می کنند؟! ❗️مسٲله این است! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚜ نامه طلاب جوان به ظریف ⭕️ چند قرن زودتر از خانه طلاب جوان، مبلغان مسیحی این روش را -البته برای تبلیغ مسیحیت و هم پیشبرد استعمار- برگزیدند! جلودار استعمارگران، همیشه مبلغانی مسیحی به همراه پزشک و معلم مسیحی بودند. ❓فکر میکنید آفریقا چگونه مسیحی شد؟! به گونه ای که پاپ ژان پل دوم سال۱۹۹۳ آرزو میکرد تا ۲۰۰۰ کل آفریقا، مسیحی شده باشد؟! 🔺گروه های تبلیغی دقیقا بر فقر غذایی، بهداشت و آموزش می نشستند! مجمع جهانی امور تبلیغ مسیحیت در ۱۹۱۰ اعلام کرده بود: مراقبت های پزشکی، بخش درست و ضروری کار تبلیغ است! 🔺در ایران خودمان، زمان استقرار انجمن تبلیغی کلیسا(سالهای ۱٨۳۵تا۱٨۶۱) مصادف با شیوع بیمارهای واگیر (وبا، حصبه، ذات الریه) و قحط سالی ها بود! در اولین گام تبلیغی، رسیدگی به بیماران و قحطی زدگان را برعهده گرفتند! در برخی مناطق از ۶صبح تا٨شب با بیماران کار می کردند. برخی -مثل دکتر کار- پس از مداوا یک انجیل به بیمار هدیه می داد! ⭕️اشتباه نکنید! طلاب جوان، روش تبلیغ انسانی اسلام را با استفاده ی ابزاری از خدمت رسانی(مثل مبلغان مسیحی) اشتباه نگرفته اند. اما انسانیت موجود در نامه آنها، انسانیتی دئیستی -که عقیده و باور، خارج از انسانیتِ انسان است- هم نمی باشد. نمی توان مخفی کرد که این پیشنهاد در ذات خود، نوعی و با وجه نرم وحتی غیر تبلیغی را دارد؛ لذا مستکبران و غربزدگان کمک کارش نمیشوند. چهل سال گذشته سازمانهای عریض و طویل تبلیغی و حوزوی در فرصت های متعدد میتوانستند میدان دار چنین دپیلماسی های عمومی شوند. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۷ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه ای مجازی با دانشجویان دانشگاه تبریز(۹۸/۱۲/۱۹): 🔹نسبت ویژه خواری و استبداد گروهی؟ 🔺به تعبیر روایات نسبت استئثار و استبداد؟ 🔺گزارش واره ای کوتاه از ۵حلقه ی زنجیره تبعیض هایی که موجب برتری اقتصادی گروهی خاص میشود! 🔺بازتولید آن تبعیض اقتصادی در حوزه فرهنگ و سیاست و پیدایش استبداد جمعی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه ای مجازی با دانشجویان دانشگاه تبریز(۹۸/۱۲/۱۹): 🔹پرسش و پاسخ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی(۲) 🔰سلامت؛حق یا کالا؟! 🔹یکی از مسائل مهم در مکاتب اقتصادی، پاسخ به این پرسش است که: حیطه بازار تا کجاست؟ چه چیزهایی می تواند یا نمی تواند کالا شود ودر بازار عرضه وتقاضا بیاید؟! 🔻"مکتب سرمایه داری"، حیطه ی بازار را حداکثری می گیرد. سرمایه گذاری و سودبری نه فقط شامل کالاها وخدمات خصوصی، بلکه هر روز "حقوق" و "ارزشهای انسانی" گذشته نیز لباس کالا وخدمات برتن کرده، بازاری می شوند.(۱) 🔺در مکتب اقتصادی اسلام، "حق مخلوقین" قابلیت تکسّب ندارد واز حیطه بازار بیرون است. شیخ انصاری در اثر فقهی فاخر خود(المکاسب) به این مهم توجه کرده و از جمله حقوق مخلوقین را "بهداشت و سلامت و درمان" معرفی کرده است. پزشک نمی تواند از این حق، تکسّب کند واجرت بگیرد. راه حل اقتصادی اسلام در این موارد برای کادر درمان، "ارتزاق از بیت المال" است؛ چیزی که در دنیای جدید خود را به "دولتی شدن نظام بهداشت وسلامت" نشان داده است.(۲) 🔹در نظام سرمایه داری، بهداشت و سلامت(مثل آموزش وامنیت و...) از "حق بودن" به "کالا"،تبدیل شده است. نیکول اشاف نویسنده کتاب پیامبران جدید سرمایه، روند کالا شدن این حقوق انسانی را چنین بیان می کند: "وقتی بنیادها کمک مالی خیرخواهانه می کنند برخلاف مالیات دادن، آنها هستند که انتخاب می کنند در چه پروژه هائی سرمایه گذاری کنند. این پروژه ها اغلب برخی نتایج مترقیانه دارند، مثلا کودکان فقیر واکسینه می شوند؛ در حالی که بدون این کمک ها چنین امکانی نداشتند.اما این کمک ها اغلب شامل اهداف محافظه کارانه هم هستند مثلا خانواده گیتس در عوض حمایت از مراقبت بهداشتی عمومی، طرفدار کالایی کردن خدمات بهداشتی هستند"(۳). 🔹از پاندمیک ۱۹۱٨تا کرونا حدود صد سال گذشته است. کرونا هم به همه گیری جهانی(پاندمی)رسید. چنین شیوع وسیعی محکی برای مکاتب اقتصادی نیز شده است. کشورهایی که بهداشت و سلامت، "حق" تلقی شده وبه شکل دولتی واز منابع عمومی تٲمین می شود، وسهم کمتری از هزینه، گردن فرد می افتد؛ در مقابل کشورهایی که آنرا "کالا" گرفته و اقتصاد بازار را بر آن حاکم کرده اند؛ قابل مقایسه اند.(البته به شرط اینکه در تخصص وتجهیزات پزشکی از هم تفاوت بالا نداشته باشند): 🔻الف)تخمین تلفات بسیار بالا در جهان سرمایه داری بخاطر هزینه ی بالای تست ودرمان: -برنی سندرز نوشت:"امروز مردم باوجود اینکه می دانند بیمار هستند و دارند میمیرند؛ اما به بیمارستان نمی روند، چون آنها از عهده هزینه بیمارستان بر نمی آیند"! -نماینده دیگر کنگره(کتی پورتر)گفت: ۳۳درصد از مردم آمریکا به دکتر مراجعه نمی کنند چون پول وهزینه دکتر را ندارند! -بازاری شدن بهداشت و سلامت، آنرا در معادله عرضه وتقاضا می برد؛ لذا نباید عرضه بیش از تقاضا شود تا سود، تضمین شود. چنین کشورهایی در اپیدمی ها با وجود ورود اضطراری دولت و تصویب بودجه(آمریکا) یا استخدام بیمارستانهای خصوصی(اسپانیا)، باز کفاف حجم مبتلایان را نمی کنند و ناچارا سالمندان یا معلولان ذهنی را در اولویت پذیرش قرار نمی دهند! 🔺ب)تلفات پایین تر در کشورهایی که بهداشت و درمان دولتی دارند: -برای نمونه ارائه خدمات پزشکی در کوبا به ازاء هر هزار نفر، ۷/۵پزشک هست که رتبه اول دنیا از این حیث است(نرخ اتحادیه اروپا ۲/۵تا۴/۵پزشک به ازاء هر هزار نفر است)؛لذا ایمنی بیشتری از آمریکا و اروپا نشان می دهد. -سخنگوی وزارت خارجه چین به این کاستی های نظام بهداشت جهانی در سایه شیوع کرونا توجه داد واز جامعه جهانی خواست تا امنیت بهداشت عمومی را در اولویت قرار دهند. -رهبر کره شمالی گفت: تقویت بخش بهداشت عمومی "یک وظیفه اساسی" است که اولویت تلاشهای دولت تحت هر شرایطی باید بدان معطوف شود. -از همین روست که برنی سندرز (نماینده کنگره آمریکا)بارها از بازاری شدن و بالتبع گران شدن درمان در ایالات متحده گلایه و در ماجرای کرونا نوشت:"ما باید مراقبت درمانی را به "یک حق" بدل کنیم"(we need to make health care a right) البته او هربار به افکار سوسیالیستی متهم شده است. 🔹قانون اساسی ج.ا.ا در اصل ۲۹خود آورده:"برخورداری از تٲمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره . "دولت مکلف است" طبق قوانین از محل در آمدهای عمومی ودر آمد های حاصل از مشارکت مردم، خدمات وحمایت های مالی فوق را برای تٲمین کند". البته این اصل بطور کامل محقق نشده است. برای نمونه سرانه پزشک در ایران به ازاء هر هزار نفر از اتحادیه اروپا هم بدتر است!(۱/۵پزشک) واین بخاطر کمبود نیروی متخصص ومانند آن نیست، بخاطر فشار بخش خصوصی درمان به نظام سلامت است! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀پیوست و پی نوشت/کرونا و علوم انسانی۲ 🔹پی نوشت ها: ۱.ر.ک:کتاب آنچه با پول نمی توان خرید اثر مایکل سندل ۲.البته شیخ برای خدمات اضافه بر درمان مثل حضور نزد مریض و... راهی برای جواز اجرت باز می کند اما واضح است اجرت المثل اینجور خدمات ، رقم های چند ده میلیونی موجود نمیشود. ۳.ر.ک: http://m.tarjomaan.com/interview/8254 🔹پیوست: این ویدئو توضیح می دهد چرا نظام سلامت وقتی دولتی باشد، ارزانتر و بهتر از وقتی بازاری و خصوصی باشد اداره میشود.
🔞حاکمیت به "روز جوان" محتاج تر است تا جامعه! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🔞حاکمیت به "روز جوان" محتاج تر است تا جامعه! ⭕️چون تحقق دولت اسلامی مقدم بر جامعه ی کاملا اسلامی است؛ پس شعارها و آرمانها نیز باید اول از دولت و حاکمیت طلب شود. یعنی مثلا به جای اینکه همواره اخلاق نبویِ علی اکبرِ سیدالشهداء را از جامعه ی جوان کشور مطالبه و با این رویکرد روز تولدش را روز جوان بنامیم؛ ازدواج دادن جوان مجردِ کشیده شده به گناه توسط امیرالمومنین با هزینه بیت المال را هم برای دولت، روز جوان اعلام کنیم و از دولت مثل آنرا مطالبه کنیم! وقتی بیش از سه میلیون جوان بیکار داریم؛ در ده سال(۸۷تا۹۷) کاهش ۳۷درصدی ازدواج داریم؛ حدود ۱۲میلیون مجرد داریم؛ که درصد بالائی از این جوانان در معرض آسیب اجتماعی و اخلاقی اند؛ دولت به روز جوان محتاج تر است! 🚫حاکمیت موظف است کنار دیدن و تفاخر به علی اکبرهای پیشرو در دفاع مقدس(حدود۶درصد) و دفاع از حرم و گروه های جهادی و...؛ "جوانان آلوده شده بنی هاشم"(۱) را هم لحاظ و برای علتش، چاره کند. آیا سیدالشهداء اگر در وضعیت کنونی ما(حاکمیت) قرار می گرفت برای علی اکبر شدن همه جوانان برنامه ریزی نمی کرد؟ آیا آن سیره پدرش را یک رویه نمی کرد؟ ⛔️فقط یک پژوهش درباره رفتارهای پر خطر دانش آموزان تهرانی توسط فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی زیر نظر دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی(ش۵۷سال۹۴)نشان می دهد در سال۹۱ بین ۱۲٨۰دانش آموز ۱۵تا ۱٨ساله تهران، ۳۰درصد رابطه جنسی اختیاری،۱٥درصد اجباری، ۲۷درصد مصرف الکل و... وجود داشته است!(۲) (آمارهای مشابه از دانشگاه بهشتی، سازمان ملی جوانان، مرکز پژوهش های مجلس را خود ببینید)! 🚫جالب است سال ٨۴، "قانون تسهیل ازدواج جوانان" تصویب میشود. دستگاه های دولتی را به وظایفی برای این مهم موظف می کند از اعطاء وام تا مسکن موقت سه ساله و...؛ روز ازدواج حضرت امیر و صدیقه طاهره را هم، همین قانون، "روز ازدواج" اعلام میکند(۳)؛ اما فقط همان شعار و روز ازدواج در تقویم می آید و هیچ بندی از آن قانون پس از قریب ۱۵سال اجرا نمیشود! به شعار تنها عادت کرده ایم! .............................................. ۱. ر.ک: کتاب انسان ۲۵۰ساله؛ مقام معظم رهبری ۲.پژوهش را اینجا دانلود کنید https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=254209 ۳. متن کامل این قانون را اینجا بخوانید https://rc.majlis.ir/fa/law/show/97806 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️پای تخت! 🔅بهترین و لازم ترین آزادی ها پس از "آزادی تفکر"، "آزادی سیاسی" و نقد قدرت است. مضرترین آزادی ها نیز، "آزادی اخلاقی" و بی بندباری است که تباهی خانواده و جامعه را در پی دارد. تا همین سالها رهبر معظم انقلاب از "وجوب نقد" گفته اند(۹۶/۱۰/۶)وتصریح کرده اند:نباید نقد و انتقاد به "کالایی قاچاق" یا "امری تشریفاتی" تبدیل شود(۸۱/۱۱/۱۶). 🔅تردستی رسانه ای این است که جای آزادی تفکر و آزادی سیاسی و نقد جدی و غیر تشریفاتی زمامداران، عامه مردم را با آزادی اخلاقی و چاشنی سکس و رقص بفریبند. چیزی که "تله دمکراسی"های غرب مادر آن است و "مردم سالاری دینی" انقلاب اسلامی خط تقابل با آن در پایان تاریخ را بنیان نهاد. 🔅سریال پایتخت ۶ صرفا بهانه طرح این درد است؛ و الا مثال فقط آن نیست. پینه ی تصنعی پیشانی نقی -با همه دروغگویی و ریاکاری اش- در شروع سریال، تماشاگر را منتظر می گذاشت که شاید از خرقه ی سالوس و ریای برخی سیاسیون می خواهد پرده برداری شود! اما کماکان چهره سیاسی سریال(نماینده)، پاک و منزه و مقدس درخشید که این وصله ها به او نمی چسبد. لیموزین و تشریفات اضافی مال راننده استیجاری اوست که خود زودتر از همه با آن برخورد می کند! ۱۵قسمت لودگی، آسیب های خانوادگی و حجم زیاد و تعمدی رقص و موسیقی (آزادی اخلاقی)، بدیل آن نقد سیاسی قرار می گیرد و حتی چند جمله تشریفاتی سریال هم سانسور می شود! هرشب هم چند مصاحبه گزینشی از رضایت عامه پخش میشود تا این تولیدات سطحی کماکان پر بیننده بماند! 🔅غیر از شنیده ها و خواندنی های متعدد، به شخصه یک نقد سیاسی-مذهبی در برنامه زنده ثریا با موضوع "اشرافیت مذهبی" را تجربه کردم که تشریفاتی نبود؛ فقط یک جناح سیاسی زده شود و زیر عبای دیگری پناه برده شود! بالتبع از چپ تا راست، سنتی و مدرن به خودم و عوامل برنامه فشار آوردند. برخی رؤسای قوای سابق، برخی تولیت ها، برخی مقدسین و ائمه جمعه تا برخی از شورای عالی فلان و بهمان، حضوری یاتلفنی یا باواسطه گله کردند! نتیجه آن شد که بنده برای حضور دوباره در آن برنامه منع شدم! آن برنامه هم پس از چند ماه -لابد بخاطر موارد مشابه- ملزم به پخش غیر زنده و نهایتا تعطیلی(اقلا موقت) شد! ⬅️تنها راه رسیدن این انقلاب الهی به آنچه برایش آمده است؛ عمل به همان سخنان نقل شده از رهبری و ماندن آزادی تفکر و آزادی سیاسی و کاهش آزادی های جنسی و اخلاقی است . "پایتخت" عهد ج.ا.ا نباید نماد "پای تخت"ی باشد که ملت رشید ایران سرنگونش کرد و راه دیگری باز کرد. ٭مطالب مرتبط: -ج.ا.ا وحضرت سلیمان -روتوش و لاپوش 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی۳ 🔰آینده پژوهی جهان پس از کرونا (یک از دو) 🔺آینده پژوهی جایگاه بالایی در دنیای کنونی پیدا کرده، از صنایع بزرگ تا پیشرفتهای آتی علم گرفته تا برنامه های توسعه و بالاتر نظم جهانی را مورد کاوش قرار می دهد. آینده پژوهی های علمی و دینی همکاری هایی باهم یافته اند و از کرسی ای بین رشته ای به رشته ای علمی یا فرارشته بدل شده است. ❓سؤال اساسی این است آینده پژوهی در موضوع پاندمی کرونا چگونه خواهد بود؟! آیا پس از کرونا شاهد جهانی متفاوت، نظم جدیدی در دنیا خواهیم بود؟ یا پساکرونا یک تعبیر مسامحی است و پسی متمایز از نظم موجود نداریم؟! ✅تقسیم اولی: 🔺۱⋅کسانی که کرونا را درحد پیشران یک تغییر بنیادین و پیدایش نظمی جدید نمی شمارند: اگر رهبری انقلاب بر همان نظر ۱۳اسفند۹۸ باشند، که فرمودند:"یک مسٲله گذراست، یک چیز فوق العاده نیست. نمی خواهم مسٲله را خیلی کوچک بگیرم اما خیلی هم بزرگش نکنیم مساله را"؛ به این دیدگاه نزدیکند. گرچه این سخنان قبل از پاندمیک شدن کرونا و گرفتار شدن همه کشورها با آن بوده و احتمالا در وضعیت جدید ایشان هم به گروه دوم بپیوندند. 🔺۲.گروه دوم کسانی اند که به پسا کرونا معتقدند.(مثل آنچه در ویدئوی ضمیمه از سیدحسن نصرالله میبینید) این گروه خود دو دسته میشوند: 🔻الف)دیدگاه پروژه نگر: که فاعلیتی انسانی و مراحلی تعیین شده را برای رساندن جهان از نظم کنونی به نظمی دلخواه قائلند. تقریرهای ۱و۲و۳آتی از این قبیل اند. 🔻دیدگاه پروسه نگر: که تغییر نظم موجود را فرایندی طبیعی، تکوینی می دانند که در ظرف این پاندمیک اتفاق می افتد و الزاما اتاق فکر و عملیات با مراحل تعیین شده ای ندارد. بودن در تقدیر الهی و سرشت اختیاری انسانها و جوامع و مددهای الهی یا توازن اراده های انسانی، همه قابل جمع با این دیدگاه است. تقریرهای ۴و۵و۶ آتی از این قبیل است. 🔺توجه: دودیدگاه درباره منشٲ ویروس الزاما یک نظر معین ندارند. یعنی ممکن است کسی قائل به "حمله بیولوژیکی" باشد، اما روند تغییر نظم کنونی در ظرف کرونا را یک پروسه بداند(مثل نظر ۵) یا بالعکس، با وجود "منشٲ طبیعی داشتن" هم، آنرا در خدمت پروژه نظم نوین بداند(نظر۳). ✅ تقریرهایی از پسا کرونا: 1⃣ آیت الله میرباقری ایشان گرچه احتمال تحت تٲثیر هدایت های الهی و تحت تدبیر ولی الله اعظم راهم طرح می کند؛ که جامعه جهانی را به سمت یک نظم معنوی سیر دهد؛ لکن احتمال دوم- که با مهلت یافتن شیاطین انس و دستگاه ابلیس طرحش می کند- را مبسوط تر می پردازد: عبور دادن ملتها از نظم فعلی تمدنی به سمت حکمرانی بلامنازع مجازی! "فضای ناامن کنونی می تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحقق یک نظم مادی و "ایجاد حکمرانی مجازی" مهیا کند. این دورکاری ها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعه حقیقی به جامعه مجازی و ایجاد بستر برای پذیرش حل وفصل امور(تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی)در فضای مجازی و قرائن فراوان دیگر به ویژه قرار گرفتن در شرایط یک رزمایش بزرگ زیست در فضای مجازی که آخرین مقاومت ها در برابر آن در حال فروریختن است و... مویداتی براین احتمال است" (۱) 2⃣اسماعیل سروستانی(مؤسسه موعود). ایشان کرونا را ساخت شرکتهای وابسته به مجامع مخفی ماسونی، و شیوع جهانی آنرا فازی از نظم نوین جهانی آن مجامع مخفی وایلومیناتی می شمرد. فاز اول و دوم این نظم نوین(تٲسیس دولت جهانی) در جنگهای اول و دوم جهانی برداشته شد که طی آن اختیارات ملل مستقل به سازمانهای بین المللی سپرده شد و به مرور تکمیل شد. این سازمانها در ظاهر مستقل اما در باطن وابسته به مجامع مخفی ماسونی و ایلومیناتی مستقر در اروپا وآمریکا بودند. شیوع کرونا را فاز سوم این پروژه می دانند:"طی بیست سال اخیر ایلومیناتی ها به آشوبی در ابعاد جهانی می اندیشیدند تا از میانه آن ضرورت ایجاد نظم نوین جهانی را به دیگران بفهمانند(نظم از میان آشوب). ناامنی، ترس وبیقراری حاصل از کرونا خود مراحلی از مراحل پایانی تٲسیس دولت جهانی است". ایشان از جمله شواهدی از گزارش گاردین می آورد(۲) از جمله سخن گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس از ضرورت حکومت جهانی ای موقت برای مبارزه با کرونا و هم گزارش مجازی گروه ۲۰ در اینباره.(۳) ادامه نوشته را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian