۳-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
14.67M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه سوم
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
۴-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
17.44M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه چهارم
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
💸خیریه هایی مستعد شرّ!
چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟!
📍از دهه۷۰ به اینسو با خیریه هایی مواجه ایم که موسس و هیئت مدیره آنرا جمعی از مسئولین تشکیل می دهند: استاندار، امام جمعه، برخی فرماندهان نیروهای مسلح که بعضا علیرغم وجود اختلاف رأی سیاسی یکباره در یک خیریه باهم جمع میشوند!
این سالها در استانهای متعدد می توان از اینگونه خیریه ها سراغ گرفت.
🔹با نمونه نگاری یکی از آنها (خیریه ای در استان کرمان که سالهای قبل پر چالش شد) دلیل حساسیت بر اینگونه خیریه ها را از سوی عدالتخواهان و مطالبه گران مرور می کنیم:
🔺تشکیل توسط استاندار وقت، امام جمعه وقت و برخی مسئولین.
🔺اثرگذاری موقعیت حقوقی موسسان بر گسترش منابع مالی موسسه: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمائی ماهان(۱۰۰%سهام)، کرمان خودرو(۵۰%سهام) و سهامداری در ۳۰شرکت !
واضح است چنین رشد سرمایه ای برای خیریه ای دیگر که چنین مقاماتی هیئت مدیره اش نیستند، امکان پذیر نیست.
🔺معافیت از مالیات بخاطر خیریه بودن و افزون شدن سرمایه از هزار میلیارد.
🔺تغییر اساسنامه با اتمام مسئولیت حاکمیتی موسسین، با مادام العمر کردن خود و امکان جایگزینی فرزندان و نزدیکان بجای خود!
(موروثی کردن موسسه ای که با رانت های دولتی تجمیع منابع کرده است!)
🔺عدم شفافیت مالی و ارائه صورت مالی و خدمات(مثل عمده خیریه های کشور).
‼️وقتی بدانید نزدیک ۷هزار خیریه از مجموع خیریه های کشور در اقتصاد ایران فعالیت اقتصادی دارند که به گفته نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس(پورابراهیمی) فقط یک شرکت از زیر مجموعه های یک خیریه اش، دارائی اش ۴میلیارد دلار ارزش دارد؛ آنوقت بر آنها (بخصوص موسسان متنفذ) بیشتر حساس می شوید.
به گفته دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی گردش مالی خیریه ها بین ۳۰تا۴۰ هزار میلیارد است که با وجود این همه فقیر و ناتوان در جامعه (بیش از ۱۱میلیون) همخوانی ندارد و حسابرسی و شفافیت و پرسشگری از خیریه های بزرگ و وابسته به مقامات را بیشتر می کند.
✅ اصل۱۴۱ قانون اساسی دو شغله شدن مقامات و کارگزاران را منع کرده است؛ اما معمولا روح این اصل بشکل صوری دور زده میشود: مثل عضو هیئت مدیره کردن فرزندان بجای خود، پاداش و هدیه بجای حقوق و مهمتر: ثبت موسسات غیر انتفاعی و خیریه بجای شرکتهای خصوصی!
در حالیکه عضویت مسئولین شاخص یک استان در یک یا چند خیریه، امکان بهرهمندی بیشتر خیریه از فرصت های حاکمیتی (بخوانید رانت) در برداشت پروژه ها و واگذاری ها و... را فراهم می کند؛ تا پس از اتمام مسئولیت، از آن آورده بزرگ به تشخیص خود بهره برداری کنند!
بی حساب نیست مقامات روحانی و کشوری و لشکری استانها سالهای منتهی به تعویض یا بازنشستگی به فکر تاسیس این خیریه ها می افتند! یکباره نباید متهم کرد اما حساسیت و مطالبه گری برای شفافیت و بالاتر تعقیب منع قانونی از چنین رویه هایی باید وجهه همت عدالتخواهان قرار گیرد.
📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💵خیریه علی(ع) و خیریه برخی مقامات ما!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💠روحانیون بارز مراقب آبروی انقلاب اسلامی باشند!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💠نان فداکاری تان را نخورید!
☑️ @m_ghanbarian
📿عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
#عدالت_نظم_محاضر_حق_است
#یادداشت_تخصصی
★تقریر با استعانت از بیان عارف کامل آیة الله شاه آبادی(ره):
1⃣"حضور حق" و "محضر حق":
حضور حق، دیدن خداوند در همه چیز است(کٲَنَّکَ تَراه). اما محضر حق یعنی خود را در حضور او دیدن. اگر خدا را نمی بینی، بیابی که او ترا می بیند (وٳن کُن٘تُ لاتَرَاهُ فٳنَّه یَراکَ).(کافی ج۲ص۶۷).
2⃣ عالم محضر حق است:
عالم و همه اهل آن، "محاضر حق اند". نه "در محضر حق"! بین این دو فرق دقیق است. اشیاء را در محضر حق دیدن، اشیاء را دیدن است؛ اما اشیاء را خود محضر دیدن، محضر حق دیدن است . و این مقتضای عرفان است.(دقت کنید).
یعنی همانطور که "صاحب مقام حضور"، خدا را در همه اشیاء می یابد و همه چیز را مظهر و مجلای او می یابد؛ "صاحب مقام محضر" هم، همه چیز را محضر حق می بیند که در مرآی حق و حاضر نزد اوست.(۱)
3⃣مٲموران حفظ و نظم محضر:
کسی که به درک محضر باریابد؛ مٲمور حفظ محاضر حق و منظم کردن آن است.
مثلاً جان محترم، محضر حق است؛ پس مٲمور است مانع ریختن خون محترم شود. حق غصب شده را به صاحبش برگرداند و...
4⃣مٲمور به امر فطرت:
این مٲمور بودن به حفظ و نظم محضرهای حق، امر فطرت است. فطرت، حکم به رعایت حضورِ حاضر می کند. چنانچه در حضور یک طفل، رعایتی داریم که در خلوت نداریم. همچنین است رعایت "حضور مُنعِم"، "حضور مقتدر"، "حضور کامل"، "حضور محبوب" که همه برای حق تعالی است.(ر.ک:رشحات المعارف ص۳۳تا۳۶).
5⃣عدالت خواهی؟
"منظم کردنِ" محاضر حق، همان "عدالت خواهی" است. چون عدالت، "دادن حق به مستحق"(ٳعطاء کلِّ ذی حقّ حقَّه)، یا"قرار دادن امور جای خود"(یَضعُ الامور مواضعها)است. حق مالی و موقعیت اجتماعی و معنوی انسان و طبقه ای را دادن، عدالت است و عیناً تنظیم محاضر حق نیز هست.
⬅️نتیجه اینکه: سلوک به محضر حق -که مناط عصمت است- روح و باطن و #معنای_عدالت_خواهی است. عدالت خواهی و قیام به قسط هم بروز و ظهور و کالبدِ درک محضر حق است.(تٲمل کنید)
🔅گوشه ای از بیان آیة الله شاه آبادی:
"بحث جناب موسی(ع) و خضر(ع) از این نظر بود که موسی(ع)، همه چیز را محضر حق مشاهده می کرد و مٲمور منظم کردن حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع)، حافظ حضور و نظرش به فرمان های غیبی مولا بود.
همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند. بنابراین وقتی حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد، حضرت موسی ایراد گرفت که چرا کشتی مردم را سوراخ می کنی؟! چون انبیاء، مٲمور حفظ نوامیس پنج گانه اند که یکی از آنها مال و جان است. بنابراین امام در روایتی می فرماید: تصرف در مال مسلمان، حلال نیست مگربا رضایت او(وسائل ج۱۴ص۵۷۲).
حضرت خضر هم به تبعیت از حضرت موسی که رسول وقت است، تابع این قانون است؛ چنان که حضرت موسی مٲمور به تبعیت او در اسرار باطن بود.
آن اعتراضات به جهت همین دو مرحله است که گاه انسان خود و هرچه هست، همه را حاضر در محضر حق می بیند و گاه حق را بدون توجه به خلق حاضر می بیند که این حالت، استغراق است..."(رشحات المعارف ص۲۵و۲۶)
...........................................
۱)وجهش این است که اعیان و مخلوقات عین علم حق اند؛ مثل صور خیالی ما که عین علم مایند(صفحات الاعیان عندالله کصفحات الاذهان عندنا). آیه ۱۳و۱۴ملک به همین اشاره دارد: خداوند راز مخفی در سینه ها را می داند چون خالق است(الا یعلم من خلق).
٭مطالب مرتبط: سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ جرعه ای از رشحات المعارف
#عدالت_معنویت
#عدالتخواهی_عرفانی
#شاه_آبادی
📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۵-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
16.19M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه پنجم(آخر)
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian