eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
909 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ماهیت قیام حسین(ع)؟! ❗️فرار، خروج، نهضت یا...؟! ۱از۲ 🔹قطعا فرار نیست! هم خود تصریح می کند(لا اَفِرُّ فرارَ العبید)؛ هم آدم فراری، مسیر را از راه اصلی طی نمی کند(که امام چنین کرد)! 🔹خروج است اما نه مثل خوارج! خود امام تصریح می کند:"خرجتُ..."(خروج کردم...)؛ لکن خروج او هیچ شباهتی با "خروج های مسلحانه" مثل خوارج -که پس از حکمیت و نهروان تا آن زمان زیاد اتفاق می افتد- ندارد. برعکسِ خروجهای مسلحانه، با زن و بچه از مدینه و مکه بیرون می زند، فقط سلاح حامل دارد، هیچ نشانی از درگیری و جنگ طلبی ندارد و شروع کننده جنگ نیست. خروج او، "خروج از نظم اموی موجود" است که به مرحله یزیدی رسیده و دیگر سکوت مقابلش جایز نیست. 🔷مراحل نهضت: 1⃣"نه" به یزید! این "نهِ" حسین به یزید قطعی است و نقطه شروع ماجراست. در همان زمان معاویه، به خصلت مشروب خوری یزید اعتراض و او را نااهل خوانده است. وقت دعوت به بیعت در همان روز اول در مدینه به مروان می گوید: "چگونه کسی که مشروب می خورد، میتواند بر امت محمد(ص) حکومت کند؟! چنین کسی فاسق و از اشرار است و حتی بر یک درهم نمی تواند امین باشد؛ چه رسد بر آنکه امین بر امت باشد"(۱). به عبدالله بن عمر که "پیشنهاد سازش" داشت فرمود: اُف بر این کلام مادامی که آسمانها و زمین برپاست"(۲). جملاتِ:"مثلی لا یُبایع مثله"، "و علی الاسلام والسلام ان دُعیت الامة براع مثل یزید" و... همه گویای این است که "نهِ" امام به حاکمیت یزید قطعی است و هرگز به بیعت و سازش و... نمی رسد؛ اما "صورت بندی اجتماعی" این "نه" بستگی به شرایط و حوادث بعد دارد. 2⃣تبدیل به قیام! "نهِ" خود را شخصی و خانوادگی نگه نمی دارد. برایش تبلیغ می کند. یعنی به "مرحله قیام" می رساند. در مکه، عالمان آنروز جهان اسلام را در منا جمع و به اعتراض دعوتشان کرد(۳). از سوم شعبان تا دهه ذیحجه، چهارماه در مرکز فرهنگی اسلام برای شیوع "نه" خود تلاش می کند. طرف مقابل هم برای سازش، تلاش می کند(تقلاهای دیپلماتی مثل عبدالله بن جعفر برای مصالحه در همین برهه است)! هنوز قیام حسینی "صورت کوفی" و "تعیّن کوفی" ندارد. این قیام و خیزش که طرفدارانی یافته، ممکن است با جاهای دیگر صورتبندی شود. 3⃣نهضت، کوفی شد! علتِ "نهِ" حسین، دعوت کوفه نیست. از ماهها قبل، او "نه" گفته و بیعت نکرده است. برعکس، نهضت کوفه، علتش شروع قیام توسط امام است. بعد از شهادت امام مجتبی(ع) -یعنی ده سال قبل- شیعیان به امام نامه نوشته آمادگی برای قیام را خبر داده بودند اما امام دعوت به خانه نشینی تا پایان عمر معاویه(وپایان عهدنامه فیمابین) کرد. اینبار که شرعا و عرفا به یزید، "نه" گفت(۴)؛ کوفی ها شنیده و نامه های بیعت فرستادند و به کوفه دعوتش کردند. جالب اینکه دوبار نامه جمعیِ شیعیان را بی پاسخ می گذارد، تا نامه ها و امضاء ها، فراگیرتر از شیعیان میشود (حتی کسانی مثل شبث و حصین و... نامه نوشتند). این یعنی اکثریت کوفه دارند به یزید "نه" می گویند؛ نه فقط شیعیان علی(ع). از اینجا قیام، "تعیّن کوفی" می یابد. امام، مسلم بن عقیل را میفرستد و... 4⃣حاضر است تعیّن کوفی را عوض کند؛ اما "نه" را نه! 🔺وقت نزول به کربلا، نامه عبیدالله -که بیعت یا سرحسین(ع) راخواسته- را پرت کرده، بی جواب می گذارد. یعنی هنوز بر"نه" است. 🔺ملاقاتها با ابن سعد در کربلا -که نصیحت توسط امام و دعوتش به پیوستن به قیام است- از سوی ابن سعد به عبیدالله چنین گزارش شد که؛ بر یکی از این گزینه ها رضایت دارد:"برگشت به مدینه"، "رفتن به مرزها و سرحدات ومثل یکی از مسلمانان شدن" و "رفتن به شام ودست در دست یزید نهادن تا ببیند بین شان به چه می انجامد"(۵). گزارش عقبه بن سمعان(غلام رباب) دراینباره این است که:"همه جا تا شهادت با امام بودم، به خدا قسم آنچه مردم می گویند وگمان دارند که او گفته: بگذارید من دستم را به دست یزید بگذارم یا به سرحدات بروم"؛ چنین سخنی نفرمود. فقط گفت: بگذارید من در این سرزمین پهناور بروم تا ببینم به کجا می رسد"(۶). جالب اینکه طبری این شهادت عقبه را پیش از نقل گزارش ابن سعد آورده و بنظرش موجه تر است. بفرض صحت گزارش ابن سعد، هیچ دلالت بر رضایت به بیعت و دست شستن از "نه" ندارد. چون خیلی واضح است گزینه ی شام رفتن و دست به دست یزید نهادن، اگر بمعنای بیعت و سازش بود ؛ که مطلوب اصلی ابن زیاد و ابن سعد بود و اصلا برایش بدیل، طرح نمی کردند و قطعا تحت الحفظ به شام می فرستادند. پس معلوم است خود ابن سعد هم از عزیمت به شام، بیعت و سازش نفهمیده است. شمر که کاملا ادامه نهضت و کشاندن اعتراض به شام را ازش فهمید. لذا ابن زیاد را از قبول منع کرد که اگر برود او عزیز است و تو ذلیل می شوی! ⬅️پس "نهِ" امام هرگز قابل مذاکره نیست؛ حداکثر تعیّن کوفی، مدنی، یمنی اش قابل بحث است. چنانچه در مواجهه با حُر هم همین را اشاره کرده است.(دقت شود) (ادامه 👇) ☑️ @m_ghanbarian
❓ماهیت قیام حسین(ع)؟! ❗️فرار، خروج، نهضت یا...؟! ۲از۲ 5⃣اگر مردم می ماندند، به "انقلاب" و "حکومت" می انجامید! علی التشبیه "نهِ" امام خمینی به پهلوی؛ کویت راه نداد، می رود عراق؛ آنجا نشد، پاریس؛ اما سر "نه" هست. اگر مردم ماندند و نهضت، فراگیر شد، "انقلاب" میشد و نظام سابق زیر و زبر شده ، "نظام جدید" شکل می گرفت. اتفاقی که در نهضت امام خمینی -به تأسی از سیدالشهدا- افتاد اما در قیام سیدالشهدا، کوفه ریزش کرد؛ به امام هم اجازه جای دیگر رفتن داده نشد لذا به انقلاب و حکومت نیانجامید. 🔺البته این انقلابیگری، بعد از شهادت به "روح امت" تزریق شد. واقعا "طلب اصلاح در امت جدش" محقق شد. او به مردم جرات طوفان داد. دیگر قیام پس از قیام تا واژگونی دستگاه اموی ادامه یافت. بی مناسبت نیست که "ثارالله" لقب برگزیده آن امام شهید در زیارات شده که با "الثوره"(بمعنای انقلاب) هم ریشه است. خونی که می جوشد و انقلاب می آفریند. * بازنویسی ای از جلسه با دانشجویان دانشگاه شریف .............................................. پی نوشت: ۱. دعائم الاسلام ج۲ص۱۳۱ ۲.طبری ج۳ص۲۹۵ ۳.ر.ک: تحف العقول خطبه منا ۴.شرعا چون ادله شرعی مانع حاکمیت یک فاسق مشروب خوار بر مسلمین است.عرفا چون خلاف عهدنامه معاویه با امام حسن(ع) است که از تعیین ولایتعهدی و خلیفه بعدتوسط معاویه منع کرده بود. ۵.طبری ج۵ص۴۱۴/ ارشاد مفید ج۲ص۸۷و۸۸ ۶.طبری ج۵ص۴۱۳/ الکامل ج۲ص۵۵۶ ☑️ @m_ghanbarian
❗️شاگرد پذیری عاشورا! ❓آیا قیام حسین(ع) یک اسوه است یا ماموریت خصوصی و ویژه؟! 🔸اسوه است! خود حضرت می نویسد:"فلکم فیّ[بیّ] اسوه" در من برای شما الگوست(۱) در ادامه "هیهات منا الذله" هم دارند: اینرا (ذلت) خدا و رسول و مومنین و سینه های پاک و غیرتمندان و جانهای ننگ ناپذیر از ما نمی پذیرد(۲). معلوم است مومنین و غیرتمندان و اهل اباء از ننگ در چنین شرایطی کار حسینی می کنند که حضرت در تماشاگه تاریخی آنها می گوید نباید ذلت بپذیرم.(دقت کنید) البته منافاتی ندارد، بخاطر تراز کار و مقدس بودن نهضت او؛ حضرت ملهم از غیب هم باشد و با خبر پیامبر و مکاشفات و... تایید گردد. اینها تاسی پذیری را از عاشورا نمی گیرد. ❓پس چرا ائمه دیگر مقابل جبّارین کاری عاشورایی نکردند؟! یعنی تا سرحد جان دادن بر "نه" مقاومت کنند! 🔸از دیدی همه، "نهِ" حسین(ع) را تعقیب کردند. اما "در شرایط مشابه"، باید انتظار "شهادت مشابه" را داشت: 1⃣نهی از منکری تا به خطر افتادن جان، واجب است؛ که اساس اسلام در خطر باشد(۳). "وعلی الاسلام والسلام" برای خلافت فلان خلیفه عباسی نبود آنجور که برای یزید بود. چون قیام حسینی موجب تفکیک مذهب از خلیفه جور شد. دیگر مردم دین خود را از خلیفه نمی گرفتند تا فسق او همه محرمات را حلال کند... 2⃣ خصوصیت مقابله با بدعت در بدو امر: بعدها خلیفه مشروب خور تر از یزید هم آمد اما این بدعت در زمان سیدالشهدا شروع شد؛ لذا سکوت، مجوز تلقی می شد. هم مُعلِن به فسق، هم تبدیل خلافت به سلطنت و هم موروثی کردن؛ آن سه بدعت بود که خون حسین(ع) بر آن مهر باطل و ضد اسلام زد. حالا عملا ادامه یابد، سخن دیگری است. "هدایت" به اینکه این کار، اسلامی نیست؛ در همان بدو امر با مخالفت امام صورت گرفته است. این وظیفه امام و علماست که در بدو امر بدعتها مخالفت کنند حتی اگر عملا موثر نشود(۴). وظیفه بعدی ها که در زمان شیوع آن می آیند الزاما وظیفه ابتدایی ها نیست. اصلا دیگر بیعت ورافتاد که از ائمه بیعت بخواهند و بیعت نکردن به عاشورا بیانجامد! یک امام در مدینه برای امپراطوری بزرگ عباسی دیگر اهمیت حسین بن علیِ مدینه را نداشت که حتما نظرش را بگیرند! 3⃣"دوره نهضت" و "دوره نظام" هم مثل هم نیست: "نهِ" یک امام و عالم که به قیام و نهضت رسیده(مثل امام حسین)؛ اگر آنقدر بایستد که جانش را بدهد، موجب خیزش و انقلاب مردم است؛ اما "نهِ" یک رهبر نظام، وقتی مردمش نمی خواهند ادامه دهند(مثل امام علی و امام حسن)، ادامه اش شکست است. هرچه "حماسه مظلومِ" اول به طرفداران، شخصیت و جسارت می دهد؛ "حماسه مغلوبِ" دوم، رعب و سرشکستگی و بی نتیجه گی می آفریند. اینجا یک نظام، مقابل یک نظام، شکست خورده است. می گویند چرا نرفت مردمش را همراه کند؟ چرا نرفت نظامش را استحکام دهد؟! اما یک قیام حق طلبانه وقتی با یک نظام جبّار سرکوب شود، نتیجه دیگر دارد. 4⃣مساله ضِیم هم موضوعیت دارد: ضیم بیشتر از ظلم است. ظلم با ننگ است. از حسین(ع) بیعتی می خواستند که ضیم بود. "یا بیعت یا سر حسین"! ؛ شعار این ضیم است. مقایسه کنید با واقعه حَرّه تا روشن شود. آنجا امام سجاد(ع) صد خانواده را تحت پوشش دارد و خانه اش امن است؛ اینجا خود زنان و دختران امام در معرض تعرض و اسارتند. لذا فرمود: "هیهات منا الذله یابی الله ذلک لنا و رسوله و...ونفوس ابیّه" جانهای اهل اباء از ضیم، از من نمی پذیرند اینجور ننگی را بپذیرم(۵). لذا ابن ابی الحدید حضرت " سید اهل اباء" می خواند(۶). ...................................... ۱.بحار الانوار ج۴۴ص۳۸۲ ۲و۵.تحف العقول ص۲۴۱ ۳.رجوع کنید به تحریر الوسیله امام خمینی شرط۴ امربه معروف مساله۶ ۴.ر.ک: همان مساله ۷تا ۱۹ ۶.شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۲۴۹ * بازنویسی با تلخیص نشست با دانشجویان دانشگاه شریف ☑️ @m_ghanbarian
🔘روضه اربعین پیراهن حسین(ع)را با پیراهن یوسف(ع)تفاوتها و شباهتهاست: 🔸"بِدَمٕ کَذِب"(۱۸/یوسف)آغشته به خون نشد! رویایش در پاره پاره شدن توسط سگان و گرگان وحشی محقق شد؛ واقعا "فَأکَله الذِئب"(۱۷/یوسف)گشت:"السلام علی الاجسام العاریه فی الفلوات تنهشها الذئاب العادیات"(۱) هیچ یوسفی چون او قربانی نیرنگ برادران کوفی و کینه فرعونهای شامی نشد! تنها بازمانده اش فرمود: صبح کردیم مثل بنی اسرائیل که مردانمان را ذبح کردند و زنانمان...(یذبحون ابنائهم و یستحیون نسائهم)! 🔸اما این پیراهن هم هرکجا برگشت "فَارْتَدّ بَصیرا"(۹۶/یوسف)آورد: -روزی که از شام به مدینه و کنار قبرپیامبر(ص) برگشت... -روزی که با ثائر و قائمشان برگردد... -روزی که توسط مادرصدیقه اش بر قائمه عرش زده شود و از قاتلانش انتقام گرفته شود... چه نیکوست کوری از گریه مصایب تو وقتی شفایش بوی پیراهن خونین ات باشد. ................ ۱)زیارت ناحیه مقدسه: سلام بر پیکرهای عریان گذاشته در بیابان که گرگهای سرکش پاره پاره شان کردند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📱اربعین مجازی با مشایه و مواکب سرمایه داری! 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
📱اربعین مجازی با مشایه و مواکب سرمایه داری! 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
۱-فئه یک امام.mp3
21.3M
💢فئه یک امام 🔹فرق فئه و جماعت 🔹سلسله فئه ها(۳۱۳ ها) 🔹فئه انقلاب اسلامی 🔹ابتلاء، جداکننده ی فئه از جماعت هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
۲-فئه یک امام.mp3
26.2M
💢فئه یک امام 🔹فئه در مقابل فئه 🔹الهیات خاص رهبران انقلاب: در مختصات کربلاییم!/ شکست مان، شکست اسلام است! 🔹دو عامل شکست و وظیفه ما 🔹افراغ صبر هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
۳-فئه یک امام.mp3
30.25M
💢فئه یک امام 🔹فئه کامل و ناقص 🔹فئه حق، اهل امعّه نیست! 🔹فئه انقلاب الان چه کند؟ 🔹سهمی از مهندسی معکوس تحریم های هوشمند! هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۱) ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۲) ☑️ @m_ghanbarian
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۳) ☑️ @m_ghanbarian