❓ماهیت قیام حسین(ع)؟!
❗️فرار، خروج، نهضت یا...؟!
۲از۲
5⃣اگر مردم می ماندند، به "انقلاب" و "حکومت" می انجامید!
علی التشبیه "نهِ" امام خمینی به پهلوی؛ کویت راه نداد، می رود عراق؛ آنجا نشد، پاریس؛ اما سر "نه" هست. اگر مردم ماندند و نهضت، فراگیر شد، "انقلاب" میشد و نظام سابق زیر و زبر شده ، "نظام جدید" شکل می گرفت. اتفاقی که در نهضت امام خمینی -به تأسی از سیدالشهدا- افتاد اما در قیام سیدالشهدا، کوفه ریزش کرد؛ به امام هم اجازه جای دیگر رفتن داده نشد لذا به انقلاب و حکومت نیانجامید.
🔺البته این انقلابیگری، بعد از شهادت به "روح امت" تزریق شد. واقعا "طلب اصلاح در امت جدش" محقق شد. او به مردم جرات طوفان داد. دیگر قیام پس از قیام تا واژگونی دستگاه اموی ادامه یافت.
بی مناسبت نیست که "ثارالله" لقب برگزیده آن امام شهید در زیارات شده که با "الثوره"(بمعنای انقلاب) هم ریشه است. خونی که می جوشد و انقلاب می آفریند.
* بازنویسی ای از جلسه با دانشجویان دانشگاه شریف
..............................................
پی نوشت:
۱. دعائم الاسلام ج۲ص۱۳۱
۲.طبری ج۳ص۲۹۵
۳.ر.ک: تحف العقول خطبه منا
۴.شرعا چون ادله شرعی مانع حاکمیت یک فاسق مشروب خوار بر مسلمین است.عرفا چون خلاف عهدنامه معاویه با امام حسن(ع) است که از تعیین ولایتعهدی و خلیفه بعدتوسط معاویه منع کرده بود.
۵.طبری ج۵ص۴۱۴/ ارشاد مفید ج۲ص۸۷و۸۸
۶.طبری ج۵ص۴۱۳/ الکامل ج۲ص۵۵۶
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❗️شاگرد پذیری عاشورا!
❓آیا قیام حسین(ع) یک اسوه است یا ماموریت خصوصی و ویژه؟!
🔸اسوه است!
خود حضرت می نویسد:"فلکم فیّ[بیّ] اسوه" در من برای شما الگوست(۱)
در ادامه "هیهات منا الذله" هم دارند: اینرا (ذلت) خدا و رسول و مومنین و سینه های پاک و غیرتمندان و جانهای ننگ ناپذیر از ما نمی پذیرد(۲).
معلوم است مومنین و غیرتمندان و اهل اباء از ننگ در چنین شرایطی کار حسینی می کنند که حضرت در تماشاگه تاریخی آنها می گوید نباید ذلت بپذیرم.(دقت کنید)
البته منافاتی ندارد، بخاطر تراز کار و مقدس بودن نهضت او؛ حضرت ملهم از غیب هم باشد و با خبر پیامبر و مکاشفات و... تایید گردد. اینها تاسی پذیری را از عاشورا نمی گیرد.
❓پس چرا ائمه دیگر مقابل جبّارین کاری عاشورایی نکردند؟! یعنی تا سرحد جان دادن بر "نه" مقاومت کنند!
🔸از دیدی همه، "نهِ" حسین(ع) را تعقیب کردند. اما "در شرایط مشابه"، باید انتظار "شهادت مشابه" را داشت:
1⃣نهی از منکری تا به خطر افتادن جان، واجب است؛ که اساس اسلام در خطر باشد(۳).
"وعلی الاسلام والسلام" برای خلافت فلان خلیفه عباسی نبود آنجور که برای یزید بود. چون قیام حسینی موجب تفکیک مذهب از خلیفه جور شد. دیگر مردم دین خود را از خلیفه نمی گرفتند تا فسق او همه محرمات را حلال کند...
2⃣ خصوصیت مقابله با بدعت در بدو امر:
بعدها خلیفه مشروب خور تر از یزید هم آمد اما این بدعت در زمان سیدالشهدا شروع شد؛ لذا سکوت، مجوز تلقی می شد. هم مُعلِن به فسق، هم تبدیل خلافت به سلطنت و هم موروثی کردن؛ آن سه بدعت بود که خون حسین(ع) بر آن مهر باطل و ضد اسلام زد. حالا عملا ادامه یابد، سخن دیگری است. "هدایت" به اینکه این کار، اسلامی نیست؛ در همان بدو امر با مخالفت امام صورت گرفته است. این وظیفه امام و علماست که در بدو امر بدعتها مخالفت کنند حتی اگر عملا موثر نشود(۴). وظیفه بعدی ها که در زمان شیوع آن می آیند الزاما وظیفه ابتدایی ها نیست.
اصلا دیگر بیعت ورافتاد که از ائمه بیعت بخواهند و بیعت نکردن به عاشورا بیانجامد!
یک امام در مدینه برای امپراطوری بزرگ عباسی دیگر اهمیت حسین بن علیِ مدینه را نداشت که حتما نظرش را بگیرند!
3⃣"دوره نهضت" و "دوره نظام" هم مثل هم نیست:
"نهِ" یک امام و عالم که به قیام و نهضت رسیده(مثل امام حسین)؛ اگر آنقدر بایستد که جانش را بدهد، موجب خیزش و انقلاب مردم است؛ اما "نهِ" یک رهبر نظام، وقتی مردمش نمی خواهند ادامه دهند(مثل امام علی و امام حسن)، ادامه اش شکست است.
هرچه "حماسه مظلومِ" اول به طرفداران، شخصیت و جسارت می دهد؛ "حماسه مغلوبِ" دوم، رعب و سرشکستگی و بی نتیجه گی می آفریند. اینجا یک نظام، مقابل یک نظام، شکست خورده است. می گویند چرا نرفت مردمش را همراه کند؟ چرا نرفت نظامش را استحکام دهد؟! اما یک قیام حق طلبانه وقتی با یک نظام جبّار سرکوب شود، نتیجه دیگر دارد.
4⃣مساله ضِیم هم موضوعیت دارد:
ضیم بیشتر از ظلم است. ظلم با ننگ است. از حسین(ع) بیعتی می خواستند که ضیم بود. "یا بیعت یا سر حسین"! ؛ شعار این ضیم است.
مقایسه کنید با واقعه حَرّه تا روشن شود. آنجا امام سجاد(ع) صد خانواده را تحت پوشش دارد و خانه اش امن است؛ اینجا خود زنان و دختران امام در معرض تعرض و اسارتند. لذا فرمود: "هیهات منا الذله یابی الله ذلک لنا و رسوله و...ونفوس ابیّه" جانهای اهل اباء از ضیم، از من نمی پذیرند اینجور ننگی را بپذیرم(۵). لذا ابن ابی الحدید حضرت " سید اهل اباء" می خواند(۶).
......................................
۱.بحار الانوار ج۴۴ص۳۸۲
۲و۵.تحف العقول ص۲۴۱
۳.رجوع کنید به تحریر الوسیله امام خمینی شرط۴ امربه معروف مساله۶
۴.ر.ک: همان مساله ۷تا ۱۹
۶.شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۲۴۹
* بازنویسی با تلخیص نشست با دانشجویان دانشگاه شریف
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔘روضه اربعین
پیراهن حسین(ع)را با پیراهن یوسف(ع)تفاوتها و شباهتهاست:
🔸"بِدَمٕ کَذِب"(۱۸/یوسف)آغشته به خون نشد!
رویایش در پاره پاره شدن توسط سگان و گرگان وحشی محقق شد؛ واقعا "فَأکَله الذِئب"(۱۷/یوسف)گشت:"السلام علی الاجسام العاریه فی الفلوات تنهشها الذئاب العادیات"(۱)
هیچ یوسفی چون او قربانی نیرنگ برادران کوفی و کینه فرعونهای شامی نشد! تنها بازمانده اش فرمود: صبح کردیم مثل بنی اسرائیل که مردانمان را ذبح کردند و زنانمان...(یذبحون ابنائهم و یستحیون نسائهم)!
🔸اما این پیراهن هم هرکجا برگشت "فَارْتَدّ بَصیرا"(۹۶/یوسف)آورد:
-روزی که از شام به مدینه و کنار قبرپیامبر(ص) برگشت...
-روزی که با ثائر و قائمشان برگردد...
-روزی که توسط مادرصدیقه اش بر قائمه عرش زده شود و از قاتلانش انتقام گرفته شود...
چه نیکوست کوری از گریه مصایب تو وقتی شفایش بوی پیراهن خونین ات باشد.
................
۱)زیارت ناحیه مقدسه: سلام بر پیکرهای عریان گذاشته در بیابان که گرگهای سرکش پاره پاره شان کردند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-فئه یک امام.mp3
21.3M
💢فئه یک امام
#جلسه_اول
🔹فرق فئه و جماعت
🔹سلسله فئه ها(۳۱۳ ها)
🔹فئه انقلاب اسلامی
🔹ابتلاء، جداکننده ی فئه از جماعت
هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین۹۹
☑️ @m_ghanbarian
۲-فئه یک امام.mp3
26.2M
💢فئه یک امام
#جلسه_دوم
🔹فئه در مقابل فئه
🔹الهیات خاص رهبران انقلاب: در مختصات کربلاییم!/ شکست مان، شکست اسلام است!
🔹دو عامل شکست و وظیفه ما
🔹افراغ صبر
هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹
☑️ @m_ghanbarian
۳-فئه یک امام.mp3
30.25M
💢فئه یک امام
#جلسه_سوم
🔹فئه کامل و ناقص
🔹فئه حق، اهل امعّه نیست!
🔹فئه انقلاب الان چه کند؟
🔹سهمی از مهندسی معکوس تحریم های هوشمند!
هیئت فاطمیون ماهشهر/ ایام اربعین ۹۹
☑️ @m_ghanbarian