eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
768 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه نوزدهم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه نوزدهم حضور قلب در نماز 🔆 اگر شمعی بخواهد روشن بماند باید باد نباشد(یعنی مانع نباشد) و اینکه فتیله داشته باشد(یعنی عامل داشته باشد) نماز ِبا حضور قلب، هم باید موانع نداشته باشد هم باید عواملی داشته باشد. ✅عوامل حضور قلب در نماز دو دسته است: ۱. فراغت در عبادت ۲. توجه به اسرار باطنی نماز ✅فراغت در عبادت خود نیز به دو دسته است: یکی فراغت وقت(یک وقت معیّنی برای عبادت خالی کند). دیگری فراغت قلب(قلب برای عبادت خالی شود). 🔸اگر انسان در هر شبانه روز وقت معیّنی را برای عبادت قراردهد و خود را موظّف بداند که در این وقت فقط به عبادت بپردازد و اشتغال به کار دیگری را برای خود در آن وقت قرار ندهد به مرور قلب،فکر و حواس نیز خودش را تنظیم میکند و برای نماز آماده می شود. 🔸به تعبیر حضرت امام خمینی رحمة الله عليه به لحاظ فراغت وقت انسان ها به ۴دسته تقسیم می شوند: 🔺مجذوبان کامل: کسانی که جذبه پروردگار آنها را ربوده و از دو دنیا رهیده اند و مُرادشان فقط حضرت حق هست. که رسول الله و اولیاءخدا از این دسته اند. 🔺ارباب فضائل: کسانی هستند که دارای فضائل و بزرگواری هایی هستند شریفُ النَّفْس و کریمُ الطبع هستند. اینان مناجات پروردگار را بیشتر از چیزهای دیگر برمی گزینند و از مناجات با پروردگار، خودش را میخواهند و دنبال این هستند که در هر چیز آیه پروردگار ببینند دنبال حورالعین و...نیستند. 🔺مؤمنین به آخرت: کسانی هستند که باور کرده اند زندگی دنیا ناپایدار است و ارتباط آنها با خدا بخاطر نعمت های بهشتی است. از دنیا بریده اند و به آخرت مشغولند. به نماز رغبت دارند. نماز، بذر نعمت های اُخروی است. نماز، پَرِ پرواز آنجاست. 🔺اسیران هوا و هوس: کسانی هستند که در دنیا فرو رفته اند نقد را گرفته اند.برای تحصیل دنیا تلاش می کنند و می گویند خدا آخرت را می دهد . در صورتیکه آیة الله جوادی حفظه الله می فرمایند که روایات و آیات به ما میگویند آخرت را تحصیل کنید چرا که خداوند خودش دنیا را داده ، سرِ سفره دنیا تو را آورده، خودش به تو غذا می دهد. 🔹این گروه دو دسته هستند: یک گروه کسانی هستند که در حبّ دنیا افراط دارند بعید است نماز بخوانند یا اگر بخوانند خم و راست می شوند.(کلاغ پَر می کنند) گروه دیگر کسانی هستند که آنقدر در حبّ دنیا افراط ندارند امّا مشغول دنیا هستند به محضی که فراغتی پیدا کنند برمیگردند و نماز برایشان فراغت است. یعنی تکبیرةالاحرام گویی کلیدِ دَرِ دکّان است. رافعِ حجاب بین او و محبوب است. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیستم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیستم حضور قلب در نماز 🔵 اهمیت دادن به وقت بندگان از نظر اهمیت به وقت به 3 دسته تقسیم میشوند: 🔻دائمی در نماز هستند. به اصطلاح غرق شده در نماز 🔻سالکان. دائما برای نماز نگران هستند و مراقبت میکنند. 🔻اسیران دنیا و غرق شده در دنیا. ✅ از همه ی حرف ها مهم تر حرف زدن با خداست. ✅ افرادی که در نماز فراغت ندارند ⬅️محرومین از شفاعت رسول الله هستند ⬅️ و این خودش برابر با جهنم مطلق و خواری و ذلت مطلق و بیچارگی مطلق است. ✅امام صادق علیه السلام میفرمایند:شفاعت ما به کسی که نماز را خفیف بشمارد نمیرسد ⬅️همه ی این ها اهمیت "وقت" را نشان میدهد. ❌اگر کاری با وقت نماز شروع شود آن کار ابتر است و هیچ گاه به سرانجام نمیرسد. اگرکاری را داریم انجام میدهیم و در همان حین اذان بگوید ، مومنان قوی نماز را ترجیح داده و بلافاصله برای نماز مهیا میشوند و مومنان ضعیف نماز را به بعد آن کار موکول میکنند. 🔹کلید موفقیت درنماز اول وقت و حضور قلب درنماز: در اوقات توفیق مسامحه نکنید .که در این صورت در باقی اوقات موفق میشوید. منظور از اوقات توفیق اوقاتی ست که خداوند انسان را فرامیخواند به سوی خودش مثل وقت اذان. 🔆خدایا. در آن زمان که من زیر خاک هستم و طبقات زمین بر من آوار شده و همه مرا فراموش کرده اند تو مرا فراموش نکن. فرازی از دعای دحوالارض. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مراسم رحلت امام ۹۷/۳/۱۴ 🔴مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی ✅قسمت اول: مقدمه و مصلحت یابی ☑️ @m_ghanbarian
✅در قسمت اول سخنرانی می شنوید: 🔺معنای درست مصلحت نظام 🔺کدام نظام است که به نظر امام از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟ 🔺مصلحت یابی واجب ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مراسم رحلت امام ۹۷/۳/۱۴ 🔴مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی ✅قسمت دوم: مصلحت بافی و مصلحت سازی ☑️ @m_ghanbarian
✅در قسمت دوم سخنرانی می شنوید: 🔺مصلحت یابی واجب چگونه به مصلحت بافی ممکن است تنزل کند؟ 🔺مصلحت سازی برای ولی مشروع چگونه شکل میگیرد؟ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و یکم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و یکم حضور قلب در نماز ✅اهمیت موضوع "وقت" به عنوان عامل اول برای ایجاد فراغت عبادت. 👈باید درک خود را همیشه از مسائل، تازه و نو و عمیق نگه داریم. ✅1. به قلب خود اهمیت مناجات با خدا را تلقین کنیم. وبدانیم سرچشمه ی تمام کمالات مراوده با حضرت حق است. پس از اوقات باید تمام و کمال استفاده کرد. توجه کنیم که قرار است در پیشگاه چه کسی بایستیم و صحبت کنیم؟... اگر این فکر را کنیم اوقات طلایی نماز را بهتر درک میکنیم. و میفهمیم که دربرابر کارهای پست دنیوی، ملاقات باخدا چقدر با ارزش و زیباست. و این راه حل "درکی" است. ✅2. اوقات فضیلت را برگزینیم. مثلا ببینیم وقت فضیلت نماز چه موقع است؟ وقت فضیلت نماز ظهر به اندازه ی هشت رکعت نافله ظهربعد ازاذان ظهر است. در اوقات فضیلت نورانیتی است که در باقی اوقات نیست. ✅3. رفع کارهای مزاحم. وقت را تعیین کنیم و برایش برنامه ریزی کنیم. و همه چیز را بر اساس نماز برنامه ریزی کنیم که خللی دروقت نماز ایجاد نشود. 👈نماز اول وقت همراه با ولی خدا بالا میرود ✅4. حالت متعدد در حضوروقت داشته باشیم. درنگ کردن داشته باشیم واین حالت را برای خود متنوع کنیم. مثلا هرروز با یک بخش از دعای خمسه عشر وارد نماز شویم. شبیه به حالت های بزرگان در هنگام نماز. 🔆 به این دقت شود که ملائکه با تشریفات به ملاقات ما می آیند برای بردن نمازمان. همان تشریفاتی که برای اولیای خدا مهیا میشود... ⬅️سید محسن زرنگ زاده در زیر آتش دشمن به هنگام نمازظهر در جواب دوستان میگویند: نماز فقط یعنی نماز اول وقت. 📝به کار بگویید وقت نمازاست! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مناجات شب قدر ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و دوم مدت زمان: ۱۰ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و دوم حضور قلب در نماز ✅ از عوامل حضورقلب درنماز: فراغت قلب:از فراغت وقت مهم تر است.فارغ بودن قلب و ذهن از مسائل دنیوی و پست. ⬅️دریک کلام یعنی هم واحد پیدا کردن و یک دل شدن در نماز. 🔶انسان گاهی میشود در چیزهای دنیایی یک دل میشود یعنی همه ی توجهش را میدهد به آن موضوع و به اصطلاح توی بحرش میرود. و این همان یک دل شدن است. در نماز هم باید اینطور باشد. 👌همانند امیر المومنین که تیر از پای مبارک کشیدند و در نماز دردی حس نکردند.... 👈انسان به دنبال بی نیازی ست. و غنای مطلق را درخواست میکند. اما در اینجا کمتر به سراغ خداوند میرویم و بیشتر در مسائل مادی به آن توجه میشود. 👈توجه های مادی انسان را خسته تر و تشنه تر میکند. چون انسان بینهایت را میخواهد. آدرس این بی نهایت فقط در نمازاست!!!!! ✅ انسان وقتی همه ی امور مکثّر دنیا را کنار گذاشت و فهمید که این ها فقط او را نیازمند تر میکند آن وقت است که دردریای پروردگار یک دل میشود. ⬅️امام سجاد میفرمایند: من ابا دارم که دنیا را از خالق خودش بگیرم! ✅نماز را باید مودع خواند.گویی که انگار آخرین نماز انسان است و وقت خداحافظی رسیده! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و سوم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و سوم حضور قلب در نماز ⬅️قبلا گفتیم که فراغت قلب عامل حضور قلب در نماز است! ✅همان یک دل شدن در نماز و جمع کردن در تمام نماز. آیا این خیلی دور است از ما؟؟ ☝️اول باید ببینیم منشا انحراف قلبی ما چیست؟ 👈منشا آن قوه ی جاذبه و دافعه ی درونی ماست که ترس و نفرت از مرگ و یا علاقه به دنیا را در آن جا داده. ✅این ها باعث همه ی پراکندگی ها و آشفتگی هاست. باید بتوانیم درک خود را از این چیز ها تغییر دهیم و تصحیح کنیم. 🔸دل بسپاریم به غنی مطلق و خدای متعال. و برای خودمان جا بیانداریم که خداوند عزت مطلق و نهایی است. ⬅️ اگر این را بدانیم جاذبه ها رنگ میبازند و دافعه ها خوب جلوه میکنند. ✅ عاقل باید فکر کند و جاذبه هایش را بررسی کند و کنار بگذارد. و اصل را دریابد. 🔆 شهید منصور دیانی در جبهه ی شوش در هنگام نماز وقت بمباران همه به خیز رفتند.اما ایشان با اصابت ترکش به بدنشان و جاری شدن خون همچنان به نماز ادامه داده و غرق در نماز و نیایش بوده اند و اینگونه است که خداوند دستگیری میکند از بندگانی که با او یک دل شده اند. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و چهارم مدت زمان: ۱۴ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و چهارم حضور قلب در نماز ✅ قبلا گفتیم فراغت قلب به معنای یک دل شدن و یک دل شدن به معنی از بین رفتن جاذبه ها و دافعه های دنیوی در قلب است. 🔆 باید در صفحه ی جذابیت ها و صفحه ی تنفر ها و ترس ها هرکدام کاری انجام دهیم و آن این است که هرکدام از آنها را با خداوند که غنی مطلق است مقایسه کنیم. و آرام آرام این علاقه به خداوند و در جاهایی ترس از خداوند، در تمام علایق ریشه میدواند و انسان با خدا یک دل میشود. 👌 ذکر "لااله الا الله" بسیار در این زمینه نافع است. ترس ها و علایق دنیوی را از بین میبرد. ترس باید در واقع فقط از گناه باشد و عقوبت پروردگار. ❓از آیت‌الله بهجت پرسیدند: برای از بین بردن عوامل پراکندگی دل چه باید کرد⁉️ ✅میفرمایند کسی که خداوند متعال را شناخت و به او انس گرفت ، از عالم غیب به او گفته میشود دنبال امور ضروری خود هم برو و در عبادت اینقدر زیاده روی نکن. نه اینکه بگویند خواهشا حوائجت را به خدا ترجیح نده!!!!! 🔅اگر نمازگزار بداند که چقدر الطاف خداوندی او را درمیان گرفته از نماز خود روی برنمیگرداند! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و پنجم مدت زمان: ۱۵ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و پنجم حضور قلب در نماز ✅ عامل آخر حضور قلب در نماز توجه به اسرار باطنی نماز است. باید بدانیم که عبادت به جز صورت ظاهری , باطنی هم دارد. 🔆 باطن آن یک صورت ملکوتی است. و این باطن به تعبیر امام (ره) سبب نورانیت قلب و ذهن و به تبع آن قبر و برزخ هم میشود. ✅ اگر مومن نماز را با اصول و صحیح بخواند و حدود آن را رعایت کند، نماز به انسان دعا میکند و برای او نور میشود. اما اگر آن را صحیح نخواند و حدود آن را رعایت نکند، نماز، فرد را نفرین میکند و از او شکایت میکند. 🔹اگر باطن ما در نماز حضور داشته پس نماز هم باطن و روح دارد اما اگر قلب حضور نداشته باشد نماز خالی از نور و باطن است. ✅صحت و قبولی نماز بسیار مهم است. صحت نماز یعنی بر طبق رساله باشد و قبولی نماز یعنی حضور قلب در نماز که علم اخلاق تعیین میکند. 🔹صحت نماز با سجده ی سهو و نماز احتیاط و ... جبران میشود و حضور قلب با نوافل جبران میشود. 🔹بعضی از فقها حتی نوافل را در آستانه ی وجوب دانسته اند و بسیار مهم است. ✅نکته ی مهم: میزان سنجش ما امیرالمومنین است. و این بسیار کمر شکن است برای ما و تلاش زیادی میخواهد تا کمی به او نزدیک شویم! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و ششم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و ششم حضور قلب در نماز ⬅️قبلا در خصوص توجه به اسرار باطنی نماز برای حضور قلب در نماز صحبت کردیم. ❓حالا ببینیم نماز چگونه عبادتی ست؟ ☑️نماز فرد اعظم و فرد اکمل است بین تمام عبادت ها. مثل شب قدر که مادر همه ی تقدیرات عمر ما است، مثل سوره ی حمد که همه ی قرآن را در خود جای داده. نماز هم یک عبادت جامع و مادر همه ی عبادت هاست. 👈در نماز تمام ابعاد عبادت وجود دارد هم زبانی هم کلامی هم بدنی. هیچ عبادتی اینگونه نیست. مثلا در انفاق و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به تنهایی همه ی این ها با هم اتفاق نمی افتد. ☝️❗️اما باید دقت کنیم و تلاش کنیم ببینیم که این حالات را در نمازمان میبینیم یا نه؟ 🔆خدایا همانند اولیای خودت نماز همراه با حضور قلب به ما عنایت بفرما! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هفتم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هفتم حضور قلب در نماز ❇️انسان صوری نماز صوری(ظاهری) می خواند و انسان باطنی نماز باطنی. ✅امیرالمؤمنین در کتاب غررالحکم می فرماید: در هر امری یک عبرتی هست . 🔸عبرت: عبور دادن، چیزی که از ظاهر عبور می دهد و به باطن می رساند. 🔹همه افعال و اوراد نماز نیز دارای یک ظاهر است و یک باطن که این ظاهر باید ما را عبور داده به باطن و حقیقت آن برساند. و نماز کلاس اخلاقی است . حال ببینیم این افعال و اوراد ما را به کجا می رساند؟. 🔸کلاس اول، از دستشویی شروع می شود. اولین کاری که مستحب است انجام بدهیم «تخلّی» است. سرّ و باطن اینکار چیست؟ نمود قضارات(دفع شده ها) دنیاست. در آن چند دقیقه ای که در آن محل هستیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم: 🔺عاقبت دنیا فساد و بدبویی و گندیدگی است: لقمه ی چربی که تا چند ساعت پیش اینقدر لذیذ بود اکنون اینگونه شده. پس دل نبندیم 🔺نگاه کردن به راحتی بدن بعد از تخلی: تعلقات این بدن هم اگر دفع شود همین راحتی نصیب انسان می شود. در قلب هیچ کس خوردنی نمی رود‌، تعلقش می رود و همانطور که با دفع شدنش انسان راحت می شود تعلقش که برود نیز انسان را راحت میکند. 🔺چند ساعت لذت بردی، ببین تو را به چه ذلتی کشاند(الان کجا هستی) و بعد به چه راحتی می رسی حال اگر از تعلق آن هم بیرون بیایی از چه ذلتی خارج شده و به چه عزتی میرسی 🔺این ذلت و خواری جایی برای تکبر و غرور نمی گذارد نه در برابر خدا و نه بنده خدا ✳️باطن وضو 👌تعبیر آب : رحمت وقتی سراغ آب میروی با رحمت الهی قلبت را پاک کن همانطور که آب آلودگی ظاهری را از بین می برد آلودگی باطن را نیز پاک می کند .وقتی دستمان آلوده باشد به دوستمان دست نمی دهیم آن را شسته بعد دست می دهیم حال برای نماز هم... ❓چرا این چهار عضو را با وضو می شوییم ؟ چون با آنها به سراغ دنیا می رویم با دست و پا و صورت متوجه غیر خدا هستیم حال باید آنها را با آب(رحمت) شست و به سوی خدا رفت. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ ⬅️با سه مثال تصویری از یک واژه نفیس درست کنید و جلو ببرید: ✅تصویر اول:فرد گرسنه ای که میل به یک غذای خاص دارد که در حالت سیری هم این غذا را دوست دارد(بین دوست داشتن و این میل شدید تفاوت هست)و این غذا هم نیست. ✅تصویر دوم:فردگرسنه بر سر سفره ای می رسد که غذای مورد علاقه اش سرد و نیمخورده هست(کم و بی کیفیت)اماچون میل و علاقه دارد می خورد و در همان حال آرزوی گرم و زیادش را دارد. ✅تصویر سوم:فرد گرسنه اقدام به تهیه آن غذا می کند_منتظر نذری نمی ماند_هرچند امکانات کافی ندارد و آشپز هم نیست وقتی آماده شد رنگ ،بو ومزه اش هم متفاوت است و تازه می سوزد!در حال دور ریختن هم گرم و زیادش را آرزو می کند.ممکن است خود را لعنت کند اما نمی گوید لعنت به غذا. این میل شدید رغبت نام دارد که معنایی فراتر از دوست داشتن دارد. در لغت به معنای طلب ومیل شدید یا وسعت و فراخی است. رغبت یک رغیبه یا متعلق رغبت هم می خواهد. اگر همه ارزشهای انسانی(عدالت،آزادی و...)و اسلامی(نماز،حج،حجاب و...) را فشرده کنیم اسم آن می شود دولت کریمه(در دعای افتتاح می خوانیم:اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة) که این می شود متعلق رغبت. در قیام سربداران این سه تصویر وجود دارد: 1⃣ در زمان هلاکوخان مغول و زیر چکمه های ظلم و تبعیض آنان که خبری از ارزشهای انسانی و اسلامی هم نبود(تصویر اول) سربداران رغبت به این ارزشها(دولت کریمه) داشتند. 2⃣ نهضت وقیام آنها پیروز شد و حکومت تشکیل دادندکه ادعای زمینه سازی فرج را داشتند و رشحه ای و باریکه ای از دولت کریمه بود همه اش نبود رهبر نهضت که حضرت مهدی نبود که کل دولت را مستقر کند(تصویر دوم سرد و نیمخورده)اما رغبت داشتند و اقدام کردند . 3⃣ در نهضت اختلاف افتاد و دو دسته شدند رهبران مذهبی و حاکمان دیگر و برخی ارزشهادر دولت مدعی امام زمان زیرپا گذاشته شد(غذاسوخت،تصویرسوم)اما بازهم مردم شیعه نگفتندلعنت به قیام و نهضت،اسلام و امام زمان را ول کن،خاک بر دهان کسی که بگوید دولت کریمه،نه!باز هم منتظر ماندند و راغب. ⭕️آدم باجنبه در هیچ یک از سه حالت رغبتش کم نمی شودبلکه زیادتر هم می شود. یکی آدم های سیر دلسرد می شوند و دیگری آنهایی که ایمان کامل و نگاه روشن به آینده ندارند . ⭕️رغبت چه در دوره پهلوی‌(تصویر ۱)و چه در جمهوری اسلامی(تصویر۲) وچه در (تصویر ۳ )که الحمدلله هنوز به آنجا نرسیده، باید باشد. تشرفات محضر ولی عصر عج هم در هر دوره متفاوت است در دوره پهلوی از نوع مرحوم کافی و در دوره خمینی کبیر از نوع شهید انرزگو و وزوایی (انسان مؤمن مجاهدانقلابی) ⭕️تصویر رعیت مظلوم می شود امام کاظم(ع) که در زندان های تنگ و نمور کوچک و تاریک هارون الرشید هر عصر در دعایش رغبت به دولت کریمه حضرت مهدی که هنوز متولد نشده را دارد(تا این حد باید رغبت داشت و امید) ⭕️و تصویر رغبت امام مظلوم می شود امیرالمؤمنین که تنها امامی است که مردمش به او ظلم کردند و او رغبت به دولت کریمه داشت. در هیچ حالتی عذری برای از دست دادن رغبت به دولت کریمه نیست باید در جاده رفت به قدر توان. ☑️ @m_ghanbarian