♦️مبارزهای با شمشیر علم!
🔰با این آگاهی، بهوضوح میتوان دانست که فقه جعفری در برابر فقه فقیهان رسمی روزگار امام صادق(ع) فقط یک اختلاف عقیدهی دینی ساده نبود؛
🔰بلکه در عین حال دو مضمون متعرضانه را نیز با خود حمل میکرد:
✅نخست و مهمتر، اثبات بینصیبی دستگاه حکومت از آگاهی دینی و ناتوانی آن از ادارهی امور فکری مردم.
✅و دیگر، مشخص ساختن موارد تحریف در فقه رسمی که ناشی از مصلحتاندیشی فقها در بیان احکام فقهی و ملاحظهکاری آنان در برابر تحکم و خواست قدرتهای حاکم است.
🔰امام صادق(ع) با گستردن بساط علمی و بیان فقه و معارف اسلامی و تفسیر قرآن به شیوهای غیر شیوهی عالمان وابسته به حکومت، عملاً به معارضهی با آن دستگاه برخاسته بود.
🔰آن حضرت بدین وسیله تمام تشکیلات مذهبی و فقاهت رسمی را که یک ضلع مهم حکومت خلفا به شمار میآمد، تخطئه میکرد و دستگاه حکومت را از بعد مذهبیاش تهیدست میساخت
قسمت پنجم
♦️تشکیلاتِ مخفیانه؟
🔰امام صادق(ع) در اواخر دوران بنیامیه، شبکهی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعهی امامت آلعلی(ع) و تبیین درست مسألهی امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی دربارهی مسألهی امامت عهدهدار بود.
ولی این تنها یک روی مسأله و بخش ناچیزی از آن است.
🔰موضوع تشکیلات پنهان در صحنهی زندگی سیاسی امام صادق(ع) و نیز دیگر ائمه علیهمالسلام، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول این زندگینامهی پرماجراست.
🔰برای اثبات وجود چنین سازمانی نمیتوان و نمیباید در انتظار مدارک صریح بود. نباید توقع داشت که یکی از امامان یا یکی از یاران نزدیکش صراحتاً به وجود تشکیلات سیاسی - فکری شیعی اعتراف کرده باشد؛ این چیزی نیست که بتوان به آن اعتراف کرد.
🔰انتظار معقول آن است که اگر روزی هم دشمن به وجود تشکل پنهانی امام پی برد و از خود آن حضرت یا یکی از یارانش چیزی پرسید، او بهکلی وجود چنین چیزی را انکار کند و گمان آن را یک سوءظن یا تهمت بخواند. این، خاصیت همیشگی کار مخفی است
قسمت ششم
♦️شناخت خوبِ خلفا از اهلبیت!
🔰نخستین حکمرانان بنیعباس که خود در روزگار پیش از قدرت، سالها در محیط مبارزاتی علوی و در کنار پیروان و یاران آلعلی(ع) گذرانیده و به بسیاری از اسرار و چموخمهای کنار آنان بصیرت داشتند، نقش متعرضانهی این درس و بحث و حدیث و تفسیر را پیش از اسلاف اموی خود درک میکردند.
🔰گویا به همین خاطر بود که منصور عباسی در خلال درگیریهای رذالتآمیزش با امام صادق(ع) مدتها آن حضرت را از نشستن با مردم و آموزش دین به آنان، و نیز مردم را از رفتوآمد و سؤال از آن حضرت منع کرد؛
🔰تا آنجا که به نقل از «مفضلبنعمر» - چهرهی درخشان و معروف شیعی - هرگاه مسألهای در باب زناشویی و طلاق و امثال اینها برای کسی پیش میآمد، به آسانی نمیتوانست به پاسخ آن حضرت دست یابد.
قسمت هفتم
♦️تشکیلات گمنام
🔰ممکن است سؤال شود اگر بهراستی چنین شبکهی تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی ازآن نقل نشده است؟
🔰پاسخ بهطور خلاصه آن است که دلیل این بینشانی را نخست در پایبندی وسواسآمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانهای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع میشد
🔰و سپس در ناکام ماندن جهاد شیعه در آن مرحله و به قدرت نرسیدن آنان، که این معلول عواملی چند است.
🔰اگر بنیعباس نیز به قدرت نمیرسیدند، بیگمان تلاش و فعالیت پنهانی آنان و خاطرات تلخ و شیرینی که از فعالیتهای تبلیغاتی داشتند، در سینهها میماند و کسی از آن خبر نمییافت و در تاریخ نیز ثبت نمیشد.
قسمت هشتم
خدا دنیا را آفرید...
پر از آدم هایی که آسمان دلتنگ آنهاست
و آنهاهم...
با دنیایی از عشق به #او
از کوچه تاریک دنیا
خیلی آهسته
میگذرند
بلا میکشند
و با این کوچه تاریک میسازند
و تو خیلی ساده کنار آنها هستی
و صد افسوس از اینهمه سادگی
سلاموَنور
نزدیک به ۲۵ سال و ۲۵ روز از کدام #انتخاب میگذرد؟
کمی حساب و کتاب کنید...
کمی بیشتر...
آهان ☺️
انتخابی که مخاطراتش، دام جوانان دانشجوی مارا گرفت.
همان جوانانی که نامههای عاشقانهشان به امام و نوشتههای بینظیرشان برای برادرانِ رزمندهی خود در جبههها، هنوز هم که هنوز است، قلبم را میسوزاند.
آن نامه هارا دارم و میبینم و میخوانم و حسرت بر این ظرفیتهای ازدسترفته میخورم.
اما همین جوانان دلداده انقلاب، تغییر کردند. آرزویشان ژاپن اسلامی و قدمزدن در خيابان های نیویورک و اصلاحات بنیادین در نظامِولایت فقیه شد.
اما کجا چنین شدند؟
در بستر فاسدی که نطفهاش در #نهضتآزادی و مجمعِروحانیونِمبارز منعقد شد و توجیهِ علمیِ آن را صاحبانِ تئوریِ ناکارآمدی اسلام در اقامه حاکمیت، برعهده گرفتند.
و تولدش در دومخرداد ۷۶ رقم خورد.
و علمداریاش را محمدخاتمی بعهده گرفت.
همان انتخابی که وادادگی مارا به غرب در ارکان اجرایی و مدیریتی تقویت کرد و انگیزهی قدمزدن در خیابانهای نیویورک را، در دل جوانههای رشدِ این ملت، پروراند.
و انتخابی که هزینه، فراوان داشت برای ما
اما این هزینه، ارزش خود را هم داشت؛ ما در این #انتخاب، فهمیدیم نظریه اصلاحات، بیش از آنکه بهدنبال صَلاحِ اجتماعی باشد، پستی و پوسیدگی و وازدگیِ جوانانِ ما را بهدنبالداشت.
و امروز پس از گذشت ۲۵ سال از این #انتخاب میتوانیم تحلیل کامل و جامعی درباره این نظریه و نظریهی تابعش، نظریهی #اعتدال داشته باشیم.
شاید تحلیلی فلسفیروایی از اصلاحات و اعتدال برایتان نوشتم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه که بودم
مشهد راهم میدادی
این تنهای تنهای تنها را
با تمام کودکیهایش
میپذیرفتی
چون بچه بودم
راهوچاه را نمیدانستم
و تو همان بابای شفیق پرمهرم بودی
جانا
چیزی تغییر نکرده
من در مقابل ضریحت
همان کودک در آغوشِ بابای پرمهرش
مرا بازهم در کنجی از آغوش حرمت جا بده
بعضیها عاشقند
وقتی دچار فراقند، دلتنگند و غرق گریه
منتظر لحظه دیدارند و برایش، ساعتها فکر میکنند
ولی وقتی به آغوش یار میرسند...
دستپاچه میشوند و خود را بین عشق و لطف و حضور، گم میکنند
میشود بار دیگر، چنین لحظهای را بر کویر چشمانم هدیه کنی؟
#امام_رضا
هَۅاۍقڵبِݥا🍁
قلب ما چقدر نرم شدهاست؟
تا وقتی هوای قلب ما با هوای خانهی علی علیهالسلام تنظیم نشده باشد، عاشق مبارزه با صهیونیسم نخواهیمشد.
از اندیشهی سکولاریزم بَدِمان نخواهدآمد و در فکر سازش و کوتاهآمدن از خطوط قرمزمان خواهیمبود.
اگر میخواهی بدانی چقدر به علی نزدیک شدهای، ببین میان تو و استکبار چقدر فاصله افتاده؟
شاید استکبار در حوالی قلب تو خانه اجاره کرده و به تازگی نسبتی با غرب پیدا کردهای و خودت غافلی.
آنکه ذرهای از جلوههای اومانیسم، در کوچهپسکوچههای دلش، جمعهبازار بهپاکردهاست، نمیتواند از هوای خانه علی بهره ببرد.
این دو هوا در یک دیار باهم جمع نمیشوند؛ این دو هوا از روزی که ابلیس سرکش شد، از هم جدا شدند و امروز تقابلِ این دو مسیر، به اوجِ بروز خود رسیدهاست و در این وادی، هرکسی جبههای خواهدگرفت.
اینجا مهم است که جبههات را مشخص کنی؛ اگر هوای دلت با خانهیعلی تنظیم شد، قلبت برای پذیرش عشق مهدی مُهَیّا میشود.
آنگاه درمییابیم چه حکیمانه، در دعای عصر غیبت از خدایمان میخواهیم که قلب ما را برای ولیّامر و حضورش، نرم کند.
تحمل بار ولایت، هوای خانهیعلی را میخواهد.
بهدنبال این هوا باشیم.
@m_h_motahari1
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دࢪ هجۅݦ دُݩـــــیـا
دࢪ اعلے عݪّیّـــــیݩ
محتاجِ دعاۍ شماییݦ
پیرزنِ بَزَکشده
ماها عارِمان میآید بگوییم: بلد نیستم.
ماها میترسیم از اینکه بگوییم: حق باتوست.
ماها فرار میکنیم از لحظهای که خطای ما وحقانیت دیگران ظاهر شود.
و امان از روزی که ما، با اینهمه پستی و فرومایگی و زشتی، تأیید نیمبندی از عالم یا مرجع یا استاد یا #اماممعصوم داشتهباشیم...
چه انحرافها که بخاطر همین عار و ننگ و ترس از حق، در عالم به پا میکنیم و چه مسیرها که در تاریخ، بخاطر استکبارمان، تغییر میدهیم.
پناه برخدا از روزی که ذرهای و کمتر از دانهی جویی، علم و توجیه و حجاباکبر داخل بارِصاحبمُردهی خودمان داشتهباشیم.
آنوقت نهتنها نمیگوییم: حق باتوست، بلکه با هزاران توجیه علمی و عملی و دینی، صلاحیتی پوشالی برای خود بنا میکنیم و ذات زشت بهدردنخورِ خود را به انواع و اقسام عناوین دینی، #بَزَک میکنیم.
نمونه پیرزنهای بزکشده در طول تاریخ، فراوان داشتهایم و داریم و خواهیمداشت...
برجام را خدا آورد.
اسلام رحمانی را نباید فراموش کنیم.
نباید کسی را به زور به بهشت برد.
چرخ زندگی مردم باید بچرخد.
از افراط پرهیز کنید و مثل ما اهل اعتدال باشید.
و... یک دنیا جملاتی که مردمِ دلسوخته، به هوای دین و اسلام پذیرفتند و وضعیت امروز ما فاجعه ایست که نتیجه بزکهای نفوس پست است.
#دلنوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایم🌱
مࢪا محݪ بدھ
بھ بیچارگیݦ نگاه نکݩ
مݩ تۅ را اینطور شناختہام
نگاه تو، هردو جهان، ما را بس...
#امام_رضا