eitaa logo
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
152 دنبال‌کننده
63 عکس
128 ویدیو
8 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران راه ارتباطی: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آن‌کس که در این دنیا خام بماند و جانش را به آتش نکشد، تخم آدمیت در وجودش رشد نکرده است. 🔹 آدم آن است که در دیوانگی به مردانگی رسیده باشد؛ 🔺 دیوانگی رسم و رسومی دارد: پرچمدار این دیوانگی است و اگر این جنون را با حقیقتی درآمیزد، او را رها نخواهد کرد تا به ساحل نیستی بکشاند. 📕 کهکشان نیستی، ص۲۴۲_۲۴۳ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹می‌رود دل به همان جا که تعلّق دارد پس تعلّق ده دل را به آنجا که دارد 🔹دل را ار نباشد شائبه‌ای از غیر وز عمق وجودش نبیند آنچه تبعّد دارد ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 ما (ممکن الوجودها) هستیم و این چند صورت دارد: ⏺ بدون خالق به وجود آمده‌ایم: ممکن الوجود نسبت به وجود و عدم مساوی است پس نسبت به ایجاد و اعدام مساوی است۱ پس بدون خالق واجب هیچ ممکنی به وجود نمی‌آید. ⏺ با خالق به وجود آمده‌ایم، این خود دو صورت دارد: 🔺خالق خودمان، خودمان هستیم: این مستلزم دور باطل است. 🔺خالق ما دیگری است، این خود دو صورت دارد: ▫️خالق ما دیگر ممکنات است: این مستلزم تسلسل باطل است. ▫️خالق ما واجب الوجود است: با این صورت مطلوب ثابت می‌شود. 🔸 برخی از مفسّرین این استدلال را از دو آیه شریفه زیر استظهار می‌کنند: 🔅أَم خُلِقُواْ من غَيرِ شَيءٍ أَم هُمُ ٱلخلِقُونَ * أَم خَلَقُواْ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرضَ 📕 ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 انسان نباید در تحصیل علوم قانع باشد. ✅ جناب شیخ در شفا می‌فرماید آن‌هایی که از فراگرفتن علوم منزجراند و به رشته ای و مقداری از علم اکتفا می‌کنند، دچار مریضی هستند، از برخوردار نیستند. انسان شعارش این است که اطلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلى اللحدِ. ز گهواره تا گور دانش بجوی. 📕 ج۲، ص۲۶. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
روش اندیشه شهید مفتح.pdf
7.51M
📕 پی دی اف کتاب روش اندیشه (شرح منظومه منطق + تاریخ منطق) به قلم 💥 بخشی از تقریظ بر این کتاب: مولّف محقّق، گذشته از دقت نظر و اصابت فکر و وفای بیان و سهولت لفظ، به طرز بدیعی دست زده و تالیفی به قالب مهارت زده که در عین وجازت و اختصار، هم کتابی است مستقل و در حد نصاب و هم فائده شرح توضیحی کتاب شرح منظومه حکیم متاله مرحوم سبزواری را می دهد. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔹 و بر چند قسم است: 1⃣ شناخت حسی: از نظر معرفت‏‌شناسي، درجه «شناخت حسّي» ضعيف‏‌ترين مرحله معرفت است. البته بين افراد يا اصناف شناخت حسي برخي بر بعضي رجحان (برتری) دارد و از اين‏جاست كه گفته مي‏‌شود: ليس الخبر كالمعاينة، شنيدن كي بود مانند ديدن. 2⃣ شناخت عقلی: برتر از شناخت حسّي «شناخت عقلي» است كه در حكمت و كلام و ساير علوم استدلالي كاربرد دارد. 3⃣ شناخت قلبی: مرحله برترِ معرفتْ «شناخت قلبي» است كه در عرفان مطرح است. 4⃣ شناخت وحیانی: قلّه هرم شناختْ «معرفتِ وَحْياني» است. 📚 ر.ک (ع)، ص۲۱. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 الان معلوم نیست ما در عصر برق از نظر آسایش روح از مردم عصر چراغ موشی بهتر باشیم .. 🔺 وای به روزی که بگردی و یک وجدان پیدا نکنی... 🔺وای به حال آن روزی که روحی که روح خدا در آن باشد، وجدانی که در آن وجدان عدالت باشد پیدا نشود... ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
❇️ دانشمندانی از طایفه یهود آمدند خدمت امیرالمومنین و از حضرت سوال نمودند که کجاست؟ حضرت دستور دادند آتشی افروختند. وقتی که شعله‌ور شد از آنها پرسید وجه این شعله آتش کدام طرف است؟ گفتند همه اطراف، حضرت فرمود هم اختصاص به جهت و طرف خاصی ندارد بلکه «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ ». 📚 و تنبیهات ، نمط دوم، ص۳۱. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
1_1116383382.pdf
4.23M
🔰 کتاب تقریرات بدایه الحکمه 🔰 تقریر تدریس کتاب علامه طباطبائی توسط استاد عبدالکریم فرحانی ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔹 جناب شیخ الرئیس در یکی از رسائل خود به نام رساله سعادت حدیثی را از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کنند: حکمت از آسمان نازل می شود اما بر قلبی که در آن همّ و غصه فردا هست نازل نمی شود. 📚 نامه‌ها برنامه‌ها ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ادراکاتِ عقلی، باید با تکرار و مجاهده، به قلب برسد. 💬 قلب، مثلِ یک طفل می‌ماند که باید کلمه کلمه، یک چیزی را در دهانش گذاشت. آن‌کسی که با برهان، مسائل را ادراک عقلی کرده است، باید آن‌را به‌صورتِ هِجی کردن و با تکرار و مجاهده، به قلبِ خود برساند. وقتی قلب، این معنا را یافت که "صِرف‌ُالوجودکُل‌ُّالکمال"، ایمان می‌آورد به اینکه "لَیسَ فِی‌الدّار غَیرهُ دَیّار". ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اندر طلب دوست همی بشتابم 🔺عمرم به کران رسید و من در خوابم 🔺گیرم که وصال دوست در خواهم یافت 🔺این عمر گذشته را کجا دریابم ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔹 از افلاطون در سیر حکمت در اروپای فروغی نقل شد: همچنان‌که سبب خروج جسم از عقیمی و مولِّد فرزند و مایه‌ی بقای نوع است هم روح و عقل را از عقیمی رهایی داده، مایه‌ی ادراک اشراقی و دریافتن زندگی جاودانی یعنی نیل به و خیر مطلق و است. 📚نکته 315 ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
❇️ امیرالمومنین می فرمایند: من هر جنگجویی را که از قلعه خارج شد و به نبردم آمد کشتم و هر قهرمانی را زمین گیر کردم. چونان شیری بر آنها یورش بردم تا همگی به قلعه گریختند. در قلعه خیبر را با دست خود از جا کندم و به تنهایی وارد قلعه شدم. هر کس عرض اندام کرد کشته شد و بقیه به اسارت در آمدند. در آن حال، جز خدا کسی یاور من نبود. 🔻پس از فتح خیبر خدمت رسول خدا رسیدم و ایشان فرمودند اگر از امتم نمی ترسیدم که همانند مسیحیان درباره عیسی که کفرآمیز و اغراق آمیز سخن گفتند مطالبی درباره فضیلت تو می گفتم که پس از آن بر هر جمعی وارد شوی خاک پای تو و قطرات وضوی تو را برای شفا و تبرک ببرند! ..... 📚 منابع: 1. مسنداحمدحنبل جلد1 صفحه 99 2 . خصایص النسایی صفحه 52 3 . العقدالفرید جلد4 صفحه 312 4 . فرائدالسمطین صفحه 264 📗 کتاب علی از زبان علی ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
💠همانطور که در فلسفه اثبات می‌شود، کثرت، عرض مفارق است و محتاج به استعداد میباشد و « ما لا ماده له و لا تعلق له بالماده لا کثرة فیه» از این رو در حکمت مشاء نتیجه می‌شود: موت، موجب رهایی از جنس شده و تنها فصل اخیر انسان یعنی ناطق در آخرت وجود دارد و دیگر تعلقی به عالم ماده نمی باشد پس کثرت عددی انسان نیز محال بوده و نوعی منحصر به فرد میشود. یعنی هر انسانی خودش عالَم ای است. به تعبیر مرحوم آیت الله سید احمد کربلائی: «اساسا تو با غیر نزیستی!» 💠جالب این است که حکمت متعالیه اثبات میکند انسان همین الان در همین دنیا این چنین حالی دارد. یعنی یک معنای لطیف تری وجود دارد که البته حکمت متعالیه آن را اثبات می کند. حال اگر به همین معنا، فقره شریفه زیارت جامعه کبیره یعنی «و اجسادکم فی الاجساد و ارواحکم فی الارواح» را اضافه کنیم معارف خاصی متبلور می‌شود. 📚گزیده تدریس بدایه الحکمه، جلسه 142. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام